Jag sov till 9, tjoho! Det behövde jag allra mest av allt just nu känner jag. Tänkte på det där med värken jag får kroppen. Jag har tänkt att den hänger ihop med sockret, att jag får värk i kroppen när jag frossar socker. Men den verkar hänga ihop med stress, när jag har stressat för mycket får jag värk i kroppen. En stress som jag ofta äter socker på, men inte den här veckan.

Jag sitter framför datorn nonstop medan jag jobbar. Inget fysiskt jobb öht. Ändå kan jag få värk i varenda muskel - ryggen, benen, bålen, knäna, axlar, nacke osv. En del kan ju förklaras av monotont arbete, men faktum är att jag tror att kroppen skriker till mig: ”Vila nu!” Och det är inte fysisk vila jag behöver egentligen, det är skallen som behöver vila allra mest.

Sannolikt en kvarleva efter mina fyra sjukskrivningar för utmattningsdepression. Så mitt gamla jobb ska jag fanimej inte vikariera på mer. De kan behålla sin dysfunktionella arbetsmiljö, för så länge inte chefen anser det nödvändigt att förändra någonting så blir inget gjort. Och även om hon skulle vilja förändra något så är det inte säkert att det skulle ske en förändring. Var och en har fullt upp med sitt - ingen vill göra någonting för att underlätta för någon annan.

I en sådan arbetsmiljö vill inte jag jobba. I hela mitt yrkesliv har mina arbetsuppgifter gått ut på att göra ett så gott jobb som möjligt för att underlätta för närmaste kollegor och ledet efter. Under mina 15 år med personalansvar brukade jag säga: ”Mitt jobb går ut på att bädda så bra som möjligt så att medarbetarna kan lägga allt sitt fokus på att göra sitt jobb.”

Jag kan inte förändra andras tänk - jag kan bara förändra mitt sätt att förhålla mig till andras tänk. Nu har jag slagit larm gång på gång, utan åtgärd. Nu är det därför ”nej” som gäller hädanefter och de har ett helt år på sig att lösa det så att min tidigare närmsta kollega, hon som jag ersatte i veckan som gick, kan vara ledig. Jag vet att hon har slagit larm gång på gång också - utan åtgärd. Men jag kan i mina nya roll säga ”nej” till att vikariera för henne, och sen kan jag sköta mina nuvarande arbetsuppgifter på bästa möjliga sätt istället.

På ett sätt känns det skönt att ha landat i det beslutet. I efterdyningarna av min senaste sjukskrivning kändes det som att mina gamla chef gärna ville bli av med mig: ”Du kan jobba där istället”. Och den nya chefen hade inte så mycket att sätta emot, men han var nog också skeptisk till min förmåga med tanke på sjukskrivningarna. Så skeptisk att han utan att blinka ville fösa tillbaka mig till min gamla arbetsplats i höstas, ett drama som jag har skrivit mycket om här på forumet.

Jag klarade mig ur den knipan med nöd och näppe, och sen dess har jag gjort ett riktigt bra jobb. Fler och fler kollegor i den nya koncerngemensamma gruppen vet vad jag kan och vad jag går för. Jag sitter allt säkrare i min nuvarande position. Lämnar ett tomrum efter mig när jag inte är på plats osv. Jag vet att jag gör ett bra jobb, och det värmer i hjärtat att kollegor förstår och uppskattar det jag gör. Samtidigt slipper jag helhetsansvar och en massa möten - och jag får vara mer kreativ än problemlösande, vilket passar mig utmärkt 🥰

Jag vet också att det inom min nya grupp på cirka 20 pers finns tre-fyra personer som är äldre än mig, som har passerat 60-strecket, så jag sitter säkert några år till. (Jag fyller 55 år i höst.) Utvecklingen i den här branschen är liksom högst oviss, mycket kan hända från ett år till ett annat. Samtidigt är utveckligen sådan att allt fler saker sker koncerngemensamt, och att då redan jobba just koncerngemensamt gynnar mig. De enstaka unika rollerna på respektive enhet sitter mycket mer osäkert.

Så kan man resonera med sig själv om man tar beslut angående jobbet med både hjärta och hjärna.

Fortsatttrevlighelgkram 🐘

@Andrahalvlek Så skönt att du kunde sova länge! Och att du vet fortsättningsvis att du behöver säga nej! till detta jobb som du precis haft. Jag kan känna i din text hur upp i varv du är och du är ju en driftig person men bästa du var rädd om dig.
Vila din hjärna🤗och ta små höneblundar så som du är bra på att göra😴

En sak som jag har tänkt på när du håller på med räkenskapsåret som god man och allt som ska redovisas t överförmyndaren. Jag vet vad du kommer svara ….men du har aldrig tänkt att någon annan kan vara god man åt din dotter och du bara kan få vara förälder? Jag brukar informera om god man. Många föräldrar tänker att de är gode män så länge barnen bor hemma men när de flyttat hemifrån blir ngn annan god man. För någon annan förälder finns det inte på världskartan att deras barn ska ha någon annan än de själva. Många kanske inte litar på någon annan än sig själva. Att jag lyfte frågan vara bara en tanke om att slippa ett ekonomiskt ansvar.

Allt gott t dig! Kram🥰

@Varafrisk Jag kan faktisk inte tänka mig att släppa det ansvaret till någon annan. Jag sköter inte bara hennes ekonomi, jag tar alla beslut för hennes väl och ve, som hon inte kan ta själv.

För mig är hon fortfarande en minderårig dotter som behöver sina föräldrars omsorg, även om hon numer bor i egen lägenhet på ett gruppboende. Vi föräldrar hjälps åt, men på pappret är det jag som bestämmer i slutändan. Och just årsredovisningen och allt vad den innebär är fucking jävla jobbigt. Men jag biter ihop - att någon annan skulle göra jobbet är otänkbart för mig. När jag inte orkar längre får hennes storasyster ta över uppdraget.

Tyvärr har jag hört alldeles för många storys om goda män som stjäl pengar, tar inhumana beslut, isolerat individen från familjen etc. Eller så har de många klienter, så de knappt hinner med. Uppdraget är en kassako, inget annat. No way, den risken tar jag inte.

Plus att det är svinsvårt att hitta gode män. Det är en förlegad konstruktion som bygger på ett halv-ideellt engagemang, och yngre personer har inte den typen av engagemang. På sikt måste staten ta över ansvaret för dessa individers ekonomi på något sätt. Hela Föreningssverige går på knäna, man får inte folk till uppdragen.

Fortsattrevlighelgkram 🐘

PS. Jag vet inte nivån på arvode för gode män eftersom jag inte själv tar ut arvode. Men man behöver nog 7-8 klienter eller mer för att det ska bli lite pengar. Det är inget man kan försörja sig på, men det är en rätt vanlig pensionärssysselsättning.

@Andrahalvlek Det var ett långt svar men jag kan hålla med dig. Och, jag vet det är jättesvårt att få tag på god man precis som med ledsagare och kontaktperson.
När min dotter var manisk 2020 så ansökte hon om god man. Tanken var att min man skulle vara det men överförmyndaren tyckte inte att hon behövde någon eftersom han hjälpte henne ändå. Det är ju när hon är manisk som hon skulle behöva god man annars funkar det bra. En kollega t mig sa att läkare inom vuxenpsykiatrin kan skriva intyg om behov av god man vid tex maniska tillstånd.

Kram🌺

@Varafrisk Det är nog många som skulle behöva hjälp med ekonomin pga av olika skäl. Det krävs dock synnerliga skäl, och det är bra. Eftersom min dotter fick diagnos intellektuell funktionsnedsättning redan i lågstadiet och sedan dess omfattas av LSS är det dock inga tveksamheter. Det kommer inte växa bort eller förbättras, åtminstone inte remarkabelt. Hon kommer alltid behöva ha hjälp. Och då är det skönt som förälder att slippa stångas med en god man om allt.

Kram 🐘

Idag håller jag slutresultatet i min hand. The end. Jag är nöjd och stolt över förra veckans arbete och resultatet det blev. Det är sorgligt att arbetsmiljön på min gamla arbetsplats är så dysfunktionell. Jag tycker väldigt synd om min tidigare närmaste kollega, hon som jag vikarierade för. På min gamla tjänst. Den jag blev sjukskriven från. Men jag måste tänka på mitt eget mående.

Arbetsmiljön under min gamla chefs styre är så ansträngd att folk hukar bakom skärmarna. Alla har fullt upp med sitt och hinner/orkar inte underlätta för kollegor. Jag har slagit larm flera gånger, jag har skällt ut min gamla chef inför andra, jag har argumenterat mig blå på tu man hand. Inget resultat. Folk blir bara tystare och tystare. Maktlösa.

Under alla mina yrkesår, sen 1992 då jag började jobba där, har mitt jobb gått ut på att underlätta för kollegor. Coacha nykomlingar, feedbacka kontinuerligt och lämna i god tid så att nästa led får en bra chans att göra ett bra jobb. Jobba ihop.

Jag har ett val. Jag har ett annat jobb, en annan roll numer. En koncerngemensam avdelning där jag upplever att man vill göra ett bra jobb just gemensamt. Och där har jag en liten roll, utan helhetsansvar, och det är bra för mig just nu. Fyra perioder av sjukskrivning för utmattningsdepression räcker.

Jag älskar mina arbetsuppgifter i det nya jobbgänget - jag får vara kreativ, får ett färdigt resultat varje dag. Jag kan kötta järnet om det krävs men när jag stänger av min dator, i rätt tid utan övertid, vet jag att någon annan tar över - och gör ett lika bra jobb eller bättre än jag. Jag behöver det för att hålla yrkeslivet ut. Veta att någon annan tar över.

Min gamla arbetsplats under min gamla chefs styre är som en dysfunktionell älskare som jag förvisso älskar, men jag måste släppa taget för att må bra själv.

Och jag önskar innerligt att jag kunde vara en fluga på väggen kommande två veckor. Beskåda kaoset från sidan när min gamla chef ska styra skutan lite mer hands on. ”Det är väl bara att göra” är hennes mantra. För att citera min yngsta dotter: ”Du ska få se”. Fast hon brukar använda det i positiv mening.

Kram 🐘

Idag visar min Sockerstopp-klocka i appen Nomo 8 dagar. Klockan 18 blir det 9 dagar. Jag har lyckats låta bli choklad, glass och bakverk trots att jag haft den stressigaste jobbveckan på länge. Trots att jag firat midsommar, då det bjöds på alla möjliga godsaker. Klarade jag denna veckan så klarar jag allt.

Idag ska jag köra bil några timmar till äldsta dottern. Under bilfärder har jag tidigare moffat i mig godsaker nonstop. Bilfärder är synonymt med choklad och andra godsaker. Men nu laddar jag med en hel låda uppskuren vattenmelon och nektariner istället, och många halvlitersflaskor färdigblandad light-saft.

Precis som med nykterheten gäller det att ladda om varje situation, som tidigare varit förknippad med alkohol/socker, med nya nyktra/sockerfria alternativ. Se till att planera innan så att man inte blir överraskad och leta efter de alternativ som faktiskt finns. Ta en god macka på kaféet istället för en bulle osv.

Kram 🐘

Jättebra jobbat med sockret. 🌟🌟🌟Det är lätt att ta till något annat när man slutar med något. Det gäller att rannsaka sig själv, så man inte sitter med ett nytt beroende efter tex alkoholstopp. Tur att du skaffade dig en hundvän, så du kommer ut mycket, och kan njuta av den härliga sommaren.🐩. Ha det riktigt gott i solen! 🌺🐝🦋🐚

@miss lyckad Tack för påhälsningen ❤️ Idag skulle jag handla sallader på ett kafé. Glasdisken nästan bågnade av läckerheter. Lite frestande var det allt, helst som det var dags för lunch. Men ut kom jag utan söta bakverk! Heja mig! En frestelse i taget 😅

Kram 🐘

Efter badet idag skulle jag köpa dricka på Ica. Lite småsugen, mitt emellan lunch och middag. Tidigare hade jag köpt glass, nu köpte jag två nektariner.

Precis som med alkoholen är det så viktigt att bli medveten om i vilka situationer som sockersuget är värst. Och identifiera de känslor jag brukar moffa i mig socker på.

För mig är det delvis samma situationer och känslor vid alkohol som socker: Fest, fira, belöna, trötthet, stress, tristess - och dålig ovana.

Alkoholdjävulen och Sockermonstret är sannerligen helsyskon hos mig.

Kram 🐘