Bra jobbat Andrahalvlek! Både med flytten och sockret! 🌟Jag känner igen känslan, när barn flyttar till större bostad. Jag var också väldigt nöjd när mellandottern, med familj flyttade till eget hus, med trädgård, efter lägenhetsboende. Det är så skönt när barnen mår bra, och har det fint. Då mår man själv bra med. Ha det gott! 🤗🤗

@Varafrisk Tack ❤️ Och precis som med alkoholen blir det bara lättare med tiden. I början bör man inte utsätta sig för frestelser alls, och vara vaksam på de känslor man brukar försöka trösta med socker.

Efter några veckor kan man utsättas för frestelser, men man måste planera så att det finns sockerfria alternativ. Frukt innehåller fruktsocker, men det har jag okejat eftersom det inte väcker mersug hos mig. Och precis som med alkoholen bör man ha repeterat vad man ska säga om någon bjuder och trugar, så att det kommer med automatik.

Just att bli överrumplad gör att man snabbt tänker: ”äsch, en bit tårta kan kvitta”. Men det kan inte kvitta - för då blir undantagen snabbt fler och fler och mersuget väcks till liv. Precis som med alkoholen. Det är samma belöningscentrum i hjärnan som man matar med alkohol, socker, nikotin, droger. Och det kroppen egentligen behöver är vila. Komma ifatt. Landa.

Kram 🐘

@miss lyckad Ja, som mamma mår man bra när barnen mår bra ❤️ Under hennes uppväxt sa jag alltid att det kändes som om hon var en förlängning av mig själv, som en extra kroppsdel som efterhand började leva sitt eget liv.

Jag plågades svårt av separationen när hon flyttade 30 mil till Gbg. Men sen många år tillbaka har jag vant mig vid att träffa henne med några veckors-månaders mellanrum. Och att ha fått bo och vistas i deras nya hus i två dygn gör att jag nu verkligen vet hur hennes vardag ser ut och känns, och det nöjer sig mammahjärtat med ❤️

Kram 🐘

@Andrahalvlek Ja, jag känner att mitt sockerberoende är så likt alkoholberoendet. Och för mig blir det nog liknande när jag slutade med alkohol..en dag var jag där. Precis som med alkoholen mot slutet så ger mig inte sockret någon vidare njutning utan dämpar suget och lindrar tröstbehovet.

Kram 🌺🤗

Jag får inte till mina buljongdagar. Varje vecka tänker jag: ”Nu minsann!” Men sen är det lite hit och dit med olika saker jag ska göra så att det inte passar. Förra tisdagen drack jag buljong fram till kl 18, men sen skrek min kropp efter ”maaaat”. På torsdagen försökte jag inte ens.

Inför den här veckans tisdag (idag) tog jag därför beslutet att inte ens försöka. Jag är fortfarande helt slut efter helgens flyttbestyr. Igår jobbade jag 10 tim, idag ska jag göra detsamma. Sen är jag ledig ons-tor, jobbar fre, ledig lör, jobbar sön-ons. Tio timmar per arbetspass. Jag jobbar hemifrån så jag slipper resorna åtminstone.

Så när jag tänker ”buljondag på tisdag, tjoho” är det som om min kropp skriker tillbaka ”vad fan, äta måste du ju göra för att orka”. Och jag får nog ge den rätt. Jag får vara självsnäll och inse att just nu är det inte läge. Jag behöver mer balans mellan plus och minus först.

Så nu fokuserar jag ”bara” på att vara sockerfri, styrketräna 15 min de morgnar jag ska jobba, och att fylla alla cirklar i min aktivitetsklocka. Jag fick ju backa på målsättningen i samband med att jag hade riktigt ont i knäna efter dotterns 25-årskalas. Trodde jag skulle få ett rejält ontskov efter flytten i helgen, men än så länge känns det bra.

Igår utökade jag mina aktivitetscirklar till att jag dagligen ska ”träna” 90 min (inkluderar promenader), förbränna 800 kcal och stå upp och röra på mig minst 1 min 12 gånger under dagen. Det sistnämnda är en utmaning när man sitter framför datorn 10 tim/arbetsdag. Men jag har lite olika tänk för hur jag ska få till det. Jag skippar cyklingen ett tag, 90 min hundpromenader dagligen behöver både jag och lillprinsen just nu. Det är ju fortfarande ljuvligt sommarväder. De utökade promenadrutinerna behöver sitta stenhårt innan höstrusket anländer.

Och imorgon kväll börjar hundkursen, en uppföljning på vårens kurs i allmänlydnad. Det ska bli så roligt 🥰 En hundkurs på våren och en på hösten, plus körsång, blir en bra grund att stå på. Aktiviteter som ger mycket glädje, umgänge och praktisk nytta. Båda är en mindfulness aktivitet, man måste vara närvarande med alla sina sinnen där och då. Det finns inte plats för andra tankar.

Jag behövde skriva ner det här för att släppa ”tvånget” att få till buljongdagarna också just nu. Eftersom jag inte äter socker skenar inte vågen. Den ligger stadigt två kilo över det som jag vill ska vara min normalvikt. Det är okej, mer än okej. Nu är inte alltid. Tids nog känner jag mig såpass stabil mentalt och fysiskt att jag kan ta itu med det. Jag behöver inte göra misstaget att gå all in och misslyckas gång på gång. Jag kan den snurren, den tar för mycket energi av mig. Viktigast först: Noll alkohol och noll socker.

Kram 🐘

@Andrahalvlek hej! Känns som att du handskas bra med situationen! Det viktigaste är att inte falla i fällan ”det spelar ändå ingen roll”. Vakta lite allmänt på kolhydrater, så kommer du att i långsammare takt knapra ner de två kilona. Kram !

@Geggan Exakt. Fällan ”det spelar ingen roll” slår igen när batterierna är helt tömda. Där vill jag inte hamna. Jag äter grovt bröd och sällan mat med vetemjöl, men jag är vaksam på vilken typ av mat som kan väcka suget. Färsk pasta är en sån grej, så jag väljer oftast linspasta tex. Och det är det viktigt för mig att äta frukost, lunch, middag och tre mellanmål mellan måltiderna. Äter ofta, men inte så mycket varje gång. Äter oftast väldigt lätt lunch och mer till middag. Det passar min rytm bäst.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Tack för att du inspirerar mig att fortsätta kampen mot sockret. Grattis också till en massa sockerfria dagar. 🎉 Har kommit en bit på väg, låter inte bli helt, men det blir inte lika ofta. Till skillnad mot hur det var med alkoholen har jag inte vräkt i mig socker och snabbmat. Däremot har jag varit alldeles för sugen på det för att må bra av det.

Kram 🩷

@Vinäger Kul att jag inspirerar dig! För mig var det naturligt att moffa choklad och glass i början av min nykterhet. På ett helt galet sätt. Socker är bättre än alkohol. Nikotin är bättre än alkohol. Men nu ska sockret bort, eftersom det gör att jag överäter pga ett konstant sug. Och värken i kroppen blir värre. Plus vikten. Jag vill på alla sätt försöka se till att jag orkar vara så aktiv som möjligt, att bli sittande/liggande vore en mardröm. Och jag märker hur mycket muskelmassa man tappar när man inte rör på sig.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Du är så inspirerande med ditt sockerstopp att jag mer och mer tänker att det är dags för mig att ta mig an mitt sista beroende (förutom kaffe då, haha) Det är nog enda vägen för mig, kanske ta en månad först och se vart det landar? En månad utan socker! Jag tänker att måndag får det bli! Usch va läskigt att skriva det men det kanske gör det lättare? Kram❤️

@Himmelellerhelvette Kul att jag inspirerar dig! Var försiktig bara, det är viktigt att du känner dig i balans fysiskt och mentalt. För din kropp och hjärna kommer att kvida, gråta och gnälla inombords. De första tre veckorna, sen lägger det sig.

Man blir under den tiden medveten om i hur många situationer man brukar äta sötsaker - då får man äta frukt istället. Eller majskakor. Eller rågkex med smör, som blivit mitt nya favvo-mellanmål.

Det svåraste är när man blir bjuden tycker jag. Allra helst om man är enda gästen. Det är fan snudd på omöjligt att tacka nej då, man känner sig så oartig. Men precis som med alkoholen är det bra att berätta innan. Jag berättade för min dotter - och hon såg till att det fanns flytt-mellanmål även till mig. Finns det alternativ är det sällan ett problem.

På dotterns 25-årsfest bjöd vi på prinsesstårta och chokladbollar (det senare pga allergier). Och vattenmelon, nektariner skurna i bitar och vindruvor. Jag höll mig till frukten - och frukten gick åt! Fler än jag åt av frukten.

Likheterna med att sluta dricka är stora, liksom hur sockret fungerat som tröst, för att orka lite mer, för att fira osv. Det är samma belöningscentrum i hjärnan som påverkas. Och precis som med alkoholen är det tusen gånger lättare att sluta helt än att äta lite. Men man måste vara vaksam på kroppens signaler, och äta något annat istället. Nyttigt mellanmål eller vila funkar oftast alldeles utmärkt. Annars kan man lägga sig och sova och nästa morgon känns allt bättre. Precis som med alkoholen. Svåra dagar kan man fokusera på att snart får man sova 🤣

Kram 🐘

Tack @Andrahalvlek ❤️ Jag vill verkligen ta tag i detta nu, min kropp och mitt psyke skriker efter att leva hälsosammare nu efter allt jag unnat mig under semestern! 9 månader sedan jag slutade med nikotinet så nu är det dags! Ska inte trösta mig mer genom att äta skräp nu! Abstinensen är borta sedan länge, nu är det bara en dålig vana att stoppa något i munnen på kvällarna! Kram❤️

Ikväll var första gången på hundkurs 2, Allmänlydnad. Vi ska testa på en massa olika saker: rallylydnad, agility, sök mm. Plus olika kommandon. Att bara vistas i en miljö med massa hundar är så roligt för oss båda, och nyttig träning för lillprinsen 💚

Efter praktiska övningar blir det lite teori inomhus, och då får hundarna vila i bilen. Då finns läsk, choklad, kaffe mm att handla. På vårens kurs moffade jag i mig en kexchoklad på nolltid, av bara farten. Idag drack jag min medhavda sockerfria saft. Inget mer.

Det bekom mig inte ett dugg att de andra deltagarna moffade i sig kexchoklad. Nästa gång tar jag kanske med mig ett äpple.

Dag 44 som sockerfri, tjoho!

Heja mig! 🥳🥳🥳

Kram 🐘