@Geggan Visst är det konstigt? Att man känner sig oartig om man inte tar av fika som bjuds. Är man några stycken är det inte svårt att avstå. Antingen har jag frukt med mig eller så frågar jag om de har frukt istället. Men bjuds man på tu man hand, av den äldre generationen, så är det svinsvårt att tacka nej. Jag måste träna på det!

Kram 🐘

I onsdags promenerade jag ihop 14.614 steg och igår, ihop med äldsta dottern, fick jag ihop 16.507 steg. Man kan lugnt säga att jag är tillbaka efter knäskovet. Svullnaden har lagt sig, tack vare Ipren kanske? Jag är trött i benen, men det gör inte ont.

Fast idag tar jag det lite lugnare, nöjer mig med att fylla mina 70 min i aktivitetsklockan. Just nu har jag 70 min, 800 kcal och stå upp minst en minut 12 gg under 12 timmar som målsättning. Om ett tag ska jag utöka till 90 min träning (inkluderar även raska promenader) och 1000 kcal förbränning genom aktivitet. Det ska vara lite utmaning att fylla aktivitetshjulet, men inte svinsvårt.

Jag ska också nitiskt nöta mina 15 min styrketräning varje dag jag ska jobba. Precis innan jag klär på mig och går ut med hunden innan jobbet börjar. Stapla en vana ovanpå en annan tror jag på. Det är ingen avancerad styrketräning alls. 7 övningar x 20 rep. Från måndag utökar jag till 30 rep. Att det tar kort tid gör att det hinns med utan problem.

Nu jobbar jag söndag-onsdag. Ledig torsdag-söndag. Och på fredag reser vi till Småland och hjälper dottern och hennes sambo att flytta. Fjärde flytten, den här bara några mil. De lämnar tvåan och flyttar till hus med trädgård, 10 min med cykel till en fin badstrand. Vardagslyx som dottern säger. Hon säger också att på sikt ska de flytta hem till hemlänet igen, men först ska sambon etablera sig på sin arbetsplats ordentligt i några år. Det hus de köpt nu kommer de inte lägga ner jättemycket jobb på, och de tror att det är hyfsat lätt att sälja när det väl är dags.

Hon är så klok min dotter ❤️ Igår när vi promenerade i skogen hade vi djupa samtal om allt möjligt. Jag älskar våra samtal ❤️

Kram 🐘

PS. Igår skulle äldsta dottern köpa med sig fika till ex-svärisarna (hennes farföräldrar). Jag sa: ”Köp frukt till mig, vindruvor vill jag ha”. Och det åt jag. Tackade lätt nej tack till vetekringla och dammsugare. Vindruvor är gott. Heja mig!

Bra där @andrahalvlek och så skönt att värken börjar släppa. Jag har inte haft så mycket planerad träning men är ju i full fart här om dagarna, bär och gräver och står på huk när jag rensar ogräs. Jag känner mig jättestark i kroppen. Nu ska vi resa bort till ett ställe som har gym, yoga och en del sats-klasser så jag ser fram emot en vecka då jag kommer igång med kroppen. Kram och tack för pepp! 🤗

@Se klart Du får bästa träningen - den funktionella i vardagen. Men lite styrketräning som komplement är nog bra, fan vad musklerna tappar styrka snabbt om man inte håller dem i trim. Mina 15 min på morgonen tror jag gör stor nytta. Cykla funkar bra för lårmusklerna också. När jag började cykla igen efter att jag fått diagnos artros kunde jag knappt trampa med vänsterbenet, musklerna var helt förtvinade nästan. Otroligt obehaglig upplevelse.

Kram 🐘

@Varafrisk Jag blev jätteförvånad. På gymmet finns det en maskin där man sitter och sen lyfter tyngd med en stång över skenbenen så benen hamnar rakt ut. För lårmusklerna. Den maskinen har jag upplevt plättlätt i hela mitt tidigare liv. Knappt lönt att göra liksom. I samband med artrosskolan satte jag mig i en sådan maskin - och kunde knappt få upp benen 😱 På vänstra var jag katastrofsvag. Inte konstigt att mina knän protesterat. Så ja, träning är färskvara och vi tanter behöver styrketräna för att inte tappa flera kilo muskelmassa per år.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Tips: använd benpressen liggande på sida med ett ben i taget. Så överbelastar du inte det ben du är svagare i. Liggandes på sidan lyfter du med det ben du har överst och låter det du har under dig vara lätt böjt. Lätt att justera vikter samt spar på knäna.
(länk borttagen pga försäljning /admin)

@Carisie Tack för tips! Just nu går jag inte till gymmet. Jag gör sju styrkeövningar varje morgon, mest med fokus på benen, övningar som jag fått från artrosskolan. Det tar 15 min. Jag vet inte om jag börjar på gym igen, jag vill gärna prioritera promenader och cykelturer med lillprinsen 💚 Då får vi båda motion!

Kram 🐘

@Andrahalvlek Åh. Jag läste bara om att du tyckte maskinen var lätt förr och ville tipsa om en variant. Skickade med bild för referens men det var tydligen försäljning 😅😂🤣

@Andrahalvlek Det där med träning går småtrögt för mig. Den träning jag gör, gör jag ändå hemma. Jag satsar på att göra någonting varje dag.
Herregud att börja komma sig iväg till något gym, näää ;)
Kram

@Cloette Jag upplever det lättare att få till en ny vana genom att stapla den ovanpå en redan etablerad vana. Därför tror jag att 15 min styrketräning mellan frukost och jobb är en god idé. 15 min hinns alltid med, om man planerar utifrån det. Och cykla två dagar per vecka. Och promenera med hunden totalt 70 min/dag (förutom de dagar jag cyklat, då promenerar jag bara 40 min). Just nu är det en lagom nivå för mig.

Kram 🐘

I helgen flyttar vi äldsta dottern med sambo från tvårumslägenheten till deras första hus. Fortfarande i Smålandsskogarna, bara några mil därifrån de bor nu. Mycket lättare flytt än från Gbg till Småland, på alla sätt. Men de har förstås samlat på sig lite mer prylar. Jag ska strax packa bilen och köra och hämta upp barnens pappa och ett släp. Sen bär det iväg 20 mil norrut.

Jag är innerligt glad för deras skull. Både dottern och sambon etablerar sig nu på varsin arbetsplats med goda framtidsutsikter. Dottern säger själv att på sikt vill de flytta hem igen, men just nu behöver de båda jobba några år. Som hon sa: ”Det finns två bra tillfällen att flytta hem - innan barnen kommer eller när barnen ska börja skolan.”

De har medvetet köpt ett hus utan allt för stora renoveringsbehov. Lite färg och tapeter, en veranda ska byggas. Sambon får sitt efterlängtade garage, dottern får sin efterlängtade trädgård. Det blir bättre plats för gäster, bättre plats för allt. Huset blir relativt lätt att sälja när de är mogna för nästa flytt, men tills dess får de en bekvämare vardag som dottern uttrycker det.

Det här blir fjärde flytten som vi assisterar för dottern med sambo. Hans föräldrar ska hjälpa till också. Det blir tungt och tröttsamt, men mest roligt 🤩

Kram 🐘

Phu, ja att flytta tar på krafterna, även om man "bara" är bärhjälp! Hoppas allt gått bra! Så fint att se sin dotter ta större o större steg fram i livet. Att köpa hus är stort! 🌼🌸❣️

Hemma igen. Direkt ner i badkaret 🤩 Helgen har varit arbetsam och påfrestande så till vida att jag, barnens pappa, äldsta dotter, hennes sambo och hans föräldrar har jobbat och bott i samma hus i tre dagar och två nätter. Plus min hund, som hade fullt sjå att hålla ihop den utökade flocken i en helt ny miljö. Vet inte vem som är tröttast, jag eller hunden 🤣

Samtidigt har det varit så roligt att hjälpa dem komma på plats, och att packa upp allt på det nya stället. Allt är flyttat och 90 procent är uppackat innan vi åkte därifrån i eftermiddags. Vi har verkligen lärt känna huset och dess egenheter, tagit del av deras drömmar och planer för renovering. Att inkluderas i det fullt ut är magiskt häftigt. Den känslan lever jag på länge.

Vi har fått grillad korv och pizza, med delicatobollar, hembakta gula rutor och godis som mellanmål. Plus frukt, nötter och dadlar. Trots tröttheten i skallen, värken i benen och frestande godisskålar på bordet så valde jag frukt, nötter och dadlar som mellanmål.

Inte ens på bilresan dit och hem eller nu när jag kom hem ikväll föll jag till föga. Heja mig! Dag 41 som sockerfri och klockan fortsätter ticka på 🤩

Kram 🐘