Nykter livet ut

Profile picture for user Sisyfos

1000 inlägg har din tråd! Det är värt uppmärksamhet.
Jag tror man måste landa där i vad som passar en själv och varför. Det räcker så.
Sen har jag en fundering om alkohol och åldrande som varken du eller jag kommer att kunna svara på. Blir det annorlunda med åldern? Jaja, jag är väldigt nyfiken på hur det funkar kemiskt - kanske borde doktorera i kemi 😂.
Jag har full respekt för er som landar i aldrig mer. Oavsett anledning. Och jag har gjort en lång utläggning om varför jag landar där jag gör i min egen tråd. I skrivartagen idag märker jag.

Profile picture for user Se klart

@andrahalvlek @torn (grattis till inlägg nummer 1000! 🏆) @sisyfos tack för tankar. Jag var i skrivartagen igår och det ÄR spännande att vända och vrida på drivkrafter, incitament.
Ska kolla upp det där med åldrandet och alkoholen. Något som jag vet men som inte uppmärksammas särskilt är ju att alkohol påverkar kvinnokroppen på andra vis än manskroppen, inte bara för att vi ofta är mindre i storlek. Idag ska jag GÖRA. Laga mat ihop med barn och barnbarn. Packa upp. Ta en springrunda. Vaknat till ljuvlig förmiddag, plockat in sommarens sista bukett, sprakig och kraftig i färgerna. Som vi! Kram och njut av dagen 🍁

Söndagkväll och efter en rehab-helg på landet med några barn och en ettåring i sin ljuvligaste tid, är jag hyfsat återställd efter denna sociala tornado som veckan innebar.
Det allra bästa jag gjort denna helg:
Sövt och sedan sovit middag dryga 2 timmar med den gosigaste ungen jag vet just nu. Som går och babblar, som matar hästar och plockar löv. Hon pratar oavbrutet ungefär som Kalle Anka. Inte ett ord förstår man förutom Nej och Nejnej.
När vi somnade i min säng, hon på min arm med lite våta ögonfransar pga kort gråt innan. Och sen få ligga där och liksom själv sjunka in i sömnen bredvid henne. Vi sov två timmar tills vi blev väckta. Hon vaknade ett par gånger under tiden. Jag stoppade in nappen och pussade henne på kinden. Det sitter i mitt DNA, söva barn, gå promenad, en tråkig en som går att göra spännande.
När vi sovit middag hade familjen fixat sen lunch innan de åkte hem allihop.
Nu är vi hemma, mannen har fraktat bort alla kartonger, några ska ner i källaren, några lampor ska upp. Men på något märkligt vis passade alla möbler, tavlor och grejer som om de bara suttit och väntat på att få flytta in här.
Är nysig och lite frusen idag så hoppar min runstreak ikväll- igår körde jag 22:00 i mörker och med reflexväst. Många dagar har det blivit!
@sisyfos, jag hann inte SUP pga så mkt annat. Lika lite hann jag badet i sjön i helgen. 14 grader… riktigt svårt att hinna då. Kram alla kompisar!

Profile picture for user Andrahalvlek

@Se klart Åh, så fint du beskriver stunderna med barnbarnen. Både idag och tidigare gånger. Som jag längtar efter den tiden ❤️ Men först ska jag njuta av tiden-efter-barnen. Den har jag också längtat massor efter 🙏🏻

Kram 🐘

Rehabmåndag morgon.
Inser att jag verk-li-gen har behov av att vara för mig själv då och då. Vaknade dödstrött trots god sömn. Idag blir det en långsam dag och försöka hålla diverse möten men med låg energi-grad. Inte gå igång, dra hela lasset som jag så ofta gör. ”Jag fixar det”, ”Jag styr upp”.
Behöver spara mig lite.
Hur orkar de mega-extroverta?
Det undrar man. En skön grå himmel. Gott kaffe. Ingen som drar i mig förrän om en timme. Ska njuta av den timmen i ultrarapid. 🤗

Ja du @tofu varför ska man dricka?
Det finns en hel del skäl om man INTE som jag då, helst dricker för mycket.
Men jag har nog lika lite tid att fundera på det, även om jag förstår frågans dignitet här. Jag är som @sattva skriver rädd för alkohol. Jag ser det inte som ett gift, har ”förståelse” för lagomdrickandets njutningar men skulle aldrig byta! Perfekt att inte tåla alkohol, håller mig frisk och i hyfsat skick. Blivit beroende av att vara nykter kan man säga! 🤗

Profile picture for user Mirre1

@Se klart
Skrattar här hemma till mitt morgonkaffe när jag läser om ditt ”frikort” på din 80-årsdag. Får bilder i huvudet av en glad, berusad 80-åring som lyfter sitt glas och utropat - SKÅL! Du skrev igår till mig ”jag hejar på dig” och JAG …jag hejar på dig 💪🏻

Kontorsliv för ett par dagar.
Igår var en rent ut sagt pissig dag så jag orkade inte ens skriva. Stressig, konstiga beslut som singlade ner från himlen, ännu inte packat upp- för många sysslor, för lite dag. Men kl 17 stängde jag ner och gick en lång promenad. Efter middagen tog jag mitt löppass. Kändes lite bättre. Vet inte om jag fördelar min tid fel eller om min tjänst är dåligt konstruerad. Troligen lite av båda delarna?
I em ska jag hämta barn och då brukar en stark känsla av både nu, och hela existensen liksom landa bredvid varandra i mig och jag tycker just då att livet är hemskt mycket mer än budgetrapporter och annat som just nu fyller mina dagar.
Nya tag, nya möten. Tids nog är det kväll!
Kram på er alla som kämpar, kanske inte med den nyktra vardagen men däremot med tisdagslunk och skralt på kontot för att nämna några detaljer som kan bromsa den naturliga livsglädjen en aning. 🌻🍁

Kontorsliv för ett par dagar.
Igår var en rent ut sagt pissig dag så jag orkade inte ens skriva. Stressig, konstiga beslut som singlade ner från himlen, ännu inte packat upp- för många sysslor, för lite dag. Men kl 17 stängde jag ner och gick en lång promenad. Efter middagen tog jag mitt löppass. Kändes lite bättre. Vet inte om jag fördelar min tid fel eller om min tjänst är dåligt konstruerad. Troligen lite av båda delarna?
I em ska jag hämta barn och då brukar en stark känsla av både nu, och hela existensen liksom landa bredvid varandra i mig och jag tycker just då att livet är hemskt mycket mer än budgetrapporter och annat som just nu fyller mina dagar.
Nya tag, nya möten. Tids nog är det kväll!
Kram på er alla som kämpar, kanske inte med den nyktra vardagen men däremot med tisdagslunk och skralt på kontot för att nämna några detaljer som kan bromsa den naturliga livsglädjen en aning. 🌻🍁

Profile picture for user FinaLisa

@Se klart 🧡
Godmorgon! Tittar in i din tråd för första gången på mycket länge...
149 nya inlägg..😊
Har inte läst ikapp men vill gärna önska dig en fin onsdag 🤗 och hoppas du får en fin eftermiddag med barnen.😊
Kram 🧡🍂🍄🧡

Segar mig uppför veckan men det blir lite bättre dag för dag (frukostklubben?)
Veckans höjdpunkter är skol- och förskola-hämtning. Sånt som mitt arbetsliv absolut inte tillåter (sett till vad jag har att göra) men jag har bestämt mig för att jag dels jobbar rätt hårt för det mesta, och att mitt liv blir bättre med de här timmarna med barnen. Just nu får det vara så. Jag lägger in mini-konferenser med mig själv i kalendern (så ingen kan boka in möten).
Lifehack för en mormor och farmor helt enkelt. 💪🏻
Jag skrev i Sattvas tråd om att mina känslor för mig själv när jag inte orkar har gått från ilska (på mig själv, känsla av att vara värdelös) till att- ja, vara helt okej.
Funderar på hur våra ”medfödda” självförtroenden spelar in i våra missbrukshistorier. Ska fundera lite.
Imorrn kommer kära vänner på middag- utlovat är o-lagad mat; ost, chark, bröd och sallad, punkt. Bra där Se Klart. 😘
Säger godnatt till er alla, som gör stordåd- varje dag, var stolta 🥰

Låter så underbart prioriterat SeKlart! Jag vill också vara mormor/farmor.
@Se klart skrev:"Funderar på hur våra ”medfödda” självförtroenden spelar in i våra missbrukshistorier. "
Självförtroendet tror jag absolut påverkar, familjemönster också och beteendestrategier. Vad har belönats, hur?
Intressant iakttagelse om att du slutat vara arg på dig själv. Det är väl lite det där med acceptans som AA pratar om. Nu vet jag inte alls om det handlar om just det, men att vara arg på sig själv är ju ingen större idé. Bättre att acceptera och gå vidare.

God morgon, snart är jag väl på sida två om jag inte skärper upp mig 🧐
Jag har liksom @andrahalvlek haft en vecka som puttat mig till det yttersta. Många nya projekt på jobbet som kräver en väldig närvaro och fokus. Och inte bara nya projekt utan också i en del av verksamheten som är helt ny för mig. Alla möten tar dubbel kraft och hjärnan känns svullen, stöter i kanterna där inne.
Beslut fattat att stanna i stan i helgen, trött på att flänga runt och pallkragarna kan vänta. Orkade inte stressa för att handla, packa, resa. Blev en mycket skön fredag i hemmet som jag vaknar i varje morgon och känner mig lycklig och förvånad!
Lugn helg, lite fix och inköp, middag med två barn på söndag. Favoritsysslor väntar, promenad på stan och bläddra i recept-appar. Springa förstås! Snart en hel månad. Har låtit mannen sova så jag har fixat mitt eget kaffe idag. Vaknade tidigt, kände mig så ”pigg på dagen” som jag och småbarnen brukar beskriva känslan.
Njut av lördagen, kram 🍂🍂

@Se klart Heja dig med runstreaken! Så grymt bra 🙏🏻 Min promenadstreak uppnår 56 dagar imorgon, tjoho! Till och med idag när jag har cyklat 11 km så har jag fått ihop mina 12.000 steg. Det blev en promenad innan frukost och en längre efter cyklingen. Nu är jag rejält trött och ska sova en timme 😴

Massor av styrkekramar till oss båda som har det tufft på jobbet just nu. Då behöver vi vara extra snälla mot oss själva och välja bort allt som inte är absolut nödvändigt. Diska till exempel 😉 Min diskbänk behöver jag ta itu med imorgon, men det är imorgon det.

Kram 🐘

Goodmorning, har ni hört den låten med Kanye West? Om inte, lyssna. Skön söndagsstart innan Godmorgon Världen.
Jag lyssnar på baristan i köket. Solen skiner på min balkong. Jag har inte varit bakis en söndag på snart två år.
Igår var vi ute och åt (inte så ofta) vi försökte få bord på något av de ställen vi tänkt att vi ”måste testa” men fullt överallt så slutade med libanesiskt i våra kvarter. Supergod mat och sån galen rolig fest på hela restaurangen inklusive möhippa, magdans, livemusik och avslutande vattenpipa. Det var länge sen jag var med på något så kul och helt överraskande!
Somnade till min min favoritserie med Nicola Walker, Saknad aldrig glömd. Bra- då kan jag se den en gång en gång till!

Jag läser och skriver lite i Förändra-trådarna, hinner inte mer men tänker att man har mest hjälp av varandra när man är på ungefär samma ställe? Vad tror ni? Blir ledsen när de försvinner som man skapat sig en bild av. Bilden finns kvar liksom.
Söndag praise be! Är inte helgen en dag för kort? Ska göra det bästa av den här dagen. Springa, laga mat och göra den sista sorteringen i mina garderober.
Kram på er alla, tänker på er! 🍂💪🏻🌻

@Se klart skrev:"Jag har inte varit bakis en söndag på snart två år."

Det är livskvalitet. All denna tid vi lagt på att vara bakis är numer ett minne blott. Lovely ❤️

Kram 🐘

Profile picture for user Torn

@Se klart skrev:"tänker att man har mest hjälp av varandra när man är på ungefär samma ställe?" Jag har också funderat på det där. Tex du och Andrahalvlek har ju varit till ovärderlig hjälp för min del,🥰men samtidigt så var det ju dem som hade gått före som fick mig att få hoppet om att det verkligen gick att lyckas få ett bra liv.
Jag har märkt att jag är inne och skriver på forumet mer de veckorna jag jobbar. Jag har mer ” dötid” då liksom. Det låter ju bisarrt egentligen, men kan bara konstatera att så är fallet. 😅 Om du har lika varmt och fuktigt väder hos dig, som här i Götet, så klarar sig nog dina växter på landet prima!🤗

@Tofu Jag började ju min alkoholistkarriär pga dåligt självförtroende i 15-års åldern. Jag har funderat på om det beror på mina föräldrar, men har inte kommit fram till något specifikt. Förutom att min pappa jobbade extremt mycket när jag var liten. Han var nästan aldrig hemma, och var han hemma, så jobbade han väldigt mycket då med. Det kan ha varit en bidragande orsak. Att vi barn kom lite i andra hand.

Kram på er kompisar!

Ja @tofu jag har lite svårt med anknytningsteori för i en del fall så blir den förenklande. Det finns liksom alltid något man stämmer in på. Men jag ska absolut titta på studien, tack. Självförtroende är väl vad man tillskansar sig och självkänsla liksom mer medfött eller åtminstone mer känsloruset. Jag tycker jag erövrat båda genom åren. Mina båda föräldrar har varit kassa på vissa saker, urdåliga. Men jag har klarat av knepiga och utmanande saker ändå. Jag tänker att vi är himla mycket mer än de där anknytningsåren, och att det är hoppfullt. Jag har för övrigt varit en rätt kass mamma till och från. Barnens självförtroende böljar säkert som mitt gjorde. Jag är rädd ibland att jag återupprepar det där att det man gör är lite ”osynligt”. Som barn/ung, jag kämpade på så otroligt men hade aldrig en känsla av det var bra nog. Det har jag nog övat allra mest på under nykterheten. Att bara jag kan bestämma bra nog. Ingen annan kommer att sätta den gränsen. Försöker infusera det i barnen! Kram ⭐️

@torn ja ovärdeliga har vi varit och fortsätter att vara. Sen kan iaf jag vara här mycket eller lite- men nog förhåller jag mig till forumet på något sätt varje dag- och då är det ju min nykterhet och värdet av att det ska fortsätta så.
Tänker ibland att så småningom kommer vi skriva mindre, med åren. Men jag är precis som @sattva brukar skriva också faktiskt rädd för alkohol! Jag vill inte fara iväg med jollen för långt från skeppet och tappa fart och sikt. På samma gång känner jag allt mer att moderskeppet bor i min lilla jolle också, numera. Det mesta av mitt skrivande/läsande här är för att kolla läget med er 😍 och det är bra skäl. Håller mig också skärpt! Kram, får se om du har jobb eller aktivitetsvecka nu då 😀

För kort helg, så många böcker och artliklar jag vill läsa. Filmer jag vill se, vänner att umgås med. Det märks väl att restriktioner snart är ett minne blott. Men imorrn är det måndag. Punkt.
Jag och @andrahalvlek kämpar på även om ”pigg på dagen” inte brukar dyka upp till mitt måndagskaffe. Men det är ju möjligt att det också går att öva upp 🧐
Haft en fin helg. Umgåtts mycket med min man vilket är väldigt kul och betyder mycket. Handlat ihop, fixat, lagat söndagmiddag. Idag pratade vi random om att det är så skönt att vakna pigg på helgen. ”Inte fattade jag då att jag skulle sluta” sa jag om mina 3 månader…”nä hade jag fattat det så hade jag inte peppat så hår” sa han halvt på skoj. Sanningen är att jag bryr mig 0.0% huruvida det är sant. Jag skulle säga att inte ens mitt äktenskap går före nykterheten. Så här är jag. Finns inga alternativa ”jag”….
Nu ska jag sova! Kram och godnatt 😴

@Se klart Jag vet inte heller hur jag ska förhålla mig till anknytningsteorin riktigt. Mina föräldrar har på många sätt gjort ett uruselt jobb som föräldrar. Min pappa pga sitt missbruk och min mamma pga medberoende. Sen jag själv fick barn har jag verkligen förstått hur dåligt jobb de gjorde och under många år var jag skitförbannad på dem. Jag har dock förlåtit dem sen många år, de gjorde så gott de kunde.

Jag anser dock, om jag försöker vara objektiv, att jag har god självkänsla. Jag vet mitt värde, jag vet vad jag kan och behöver inte få cred hela tiden. Jag har inga problem att verka lite i det tysta, för mig är målet det allra viktigaste. Jag tycker att jag har gott självförtroende också. Men jag har inget behov, längre, av att vara ”poppis”. Jag har inget behov av att putsa på fasaden, för mig är det inte den som räknas.

Och inget av det har ett dugg med min uppväxt att göra. Under min uppväxt kände jag mig annorlunda (vilka ungar gör inte det?) och jag kämpade med att tillhöra de mest populära på skolan. Det var orsaken till att jag började både röka och festa, tror jag. Med bättre självkänsla då hade jag kunnat avstå om det inte kändes rätt. Jag plågades svårt av fomo (fear of missing out) under min uppväxt. Det gör jag nästan aldrig längre.

Kram 🐘

På temat självkänsla drog man en liknelse i senaste Alkispodden. Tänk att du ska hålla en föreläsning om rymden. När du står där och pratar kommer Christer Fuglesang in. Har du dålig självkänsla blir du dönervös och tänker ”Vad gör han här? Jag kan ju ingenting om rymden i jämförelse med honom.” Med god självkänsla tänker du istället ”Vad kul att han kom - honom ska jag prata med efteråt”.

Kram 🐘

@Tofu Det kan jag känna igen mig i. I en relation har jag svårt att till hundra procent lita på någon annan. Jag är van vid att jag bara kan lita på mig själv. Jag har också haft svårt att prata om saker som skaver, men det har jag blivit mycket bättre på. Hade jag gått in i samma relation idag hade jag inte gjort samma misstag som jag gjorde när jag var 20 år, av naturliga skäl. Under min uppväxt vande jag mig vid att stoppa huvudet i sanden, vi pratade inte om saker som skavde. Jag har blivit mycket bättre på det, om än inte helt frisk och kry på den punkten i privata sammanhang åtminstone. Bättre på jobbet.

Kram 🐘

Spännande tankar @tofu och @andrahalvlek, med stigande ålder tänker jag nästan- bara nästan- att summan av otryggheten är konstant… nej men ibland tänker jag att tex problem med tillit (om den inte blir skadlig- aldrig våga gå in i relation etc) är en del av vilka vi är som människor. I viss mån. Att våga släppa taget, lita på någon annan. Det ÄR läskigt och rentav ”farligt”. Tror också att det som förr nästan varit ett skällsord- duktig flicka- är en superkraft. Det bara används förminskande. Ambitiös (kvinna) är jag hellre, och duktig också, än de halvmesyrer till oduktiga män som jag stött på genom åren men som ändå lyckats ta sig fram. (Ja det finns forskning i mängd kring detta ämne.)
Ett sår kan bli en styrka. Se på många skådisar/konstnärer. Vi (jag!) måste tro att min verktygslåda är helt okej och det går precis som ni skriver att öva. Eller välja att inte göra det. Det är en frihetskänsla tycker jag. Kram på er!

Dagarna forsar förbi! Full (som i späckad) aktivitet men nu börjar jag känna att jag har viss ”kontroll” och för första gången på så länge har jag inte TUSEN grejer som ligger och skvalpar bara hundra, hehe.
Idag har jag hämtat småbarn, utfodrat, skjutsat hem dem, sprungit. Vanlig dag men det blir liksom aldrig vanligt som nykter för det finns hela tiden ett till lager i tillvaron och det är den enorma tacksamheten det innebär att slippa: ångest, oro, stress, panik, dåligt samvete, förträngning av verkligheten samt att spendera tusentals kronor varje månad på något så flyktigt- och skadligt.
Har livets bästa garderob istället!
Kram på er alla. Det är värt varje slitig stund, inget att tveka på.

Hahaha… skrev jag i tisdags att jag hade kontroll? Tillåt mig ta tillbaka.
Bara en dag som gått i baklås på alla tänkbara punkter, missat möten, varit försenad, gått upp jättetidigt för att leverera. Och allt det där fixar jag men några beslut från över-över chefer som jag måste förhålla mig till utan att:
1. Bli för arg (drabbar bara mig)
2. Tappa lusten (drabbar mig men även mina insatser som ofta är lustdrivna- jag har ett svårt och jobbigt jobb men även det kan jag känna är lustfyllt)

Jag tänker att detta i någon mån är fortsättning på nyktra livet/arbetet med det.
Motgångar av det här slaget har jag ju varit med om många gånger. Men alltid använt vinet som flykt när kvällen kommer.
Handlar kanske om att rida ut stormar hela vägen? Vet jag hur jag gör det? Inte säker.
Måste tänka.
Vad för utridna stormar kan jag luta mig emot? Använda mig av?
Inventering pågår.
I all hast och allra mest, note to self.
Att dricka skulle för övrigt inte föresväva mig ens 35 trappor ovanför mitt huvud.
Alla utridna stormar jag gått miste om.
Det blir spännande att se hur de känns!
Kram på er.

Igår var en riktigt jobbig dag. Mitt i all- i skarven mellan ett par möten- la jag mig i soffan och andades.
Fokuserade på hur STORT och mäktigt livet är och att få finnas. Tänkte på alla mina barn, var och en, kände stor tacksamhet. Sen jobbade jag klart, gick till vänner och åt middag. Människor blir lite nervösa när de inte har några särskilda alternativ till alkohol men för mig är det inte viktigt, ramlösa citrus går fint, det är inte längre nån grej, det var länge sen.
Klockan 22 verkar vara min askungen-tid, då vill jag hem. Men det var en så rolig kväll, skrattade så mycket! Tänkte att min personlighet nog har förändrats lite.

Idag har jag också haft en körig dag men nånstans landade jag i min superkraft- arbetsglädje och var jag hittar den, och hur jag ska behålla den. I ur och skur. Det gav mig en urstark känsla av kontroll.
Mig (min lust!) äger ingen. Allra minst en ung/old school vd som utövar omodern ledarskap utan fullgoda insikter om verksamheten.
Kändes klart som att dricka ett glas vatten ur en fjällbäck (har iofs aldrig gjort det)
Kram på er! 🍂💕

@Se klart Pauser och djupandning kan göra underverk för hjärnan när det snurrar på alldeles för snabbt. En kollega till mig, som mediterar regelbundet, brukade gå in på toaletten på jobbet och mikro-meditera när det var som jävligast med förhandlingar om nedskärningar etc. Fem minuter, djupandas och blunda, känna hur kroppen slappnar av lite. Axlarna sänks, ansiktsdragen slappnar av. Precis som du gjorde på soffan alltså - fortsätt med det! Ställ larm i mobilen, pausa en gång på fm och en gång på em.

Kram 🐘

PS. Ung old school vd låter som värsta kombon 😫 Är hen ny på jobbet? Min högsta chef är 15 år yngre än mig, och hon är hårt drillad på chefskurser. Tack och lov har hon sunt förnuft också, så det går att nå fram till henne. Oftast. Om det finns någon annan i närheten att showa för, eller om det går prestige i en fråga, är det dock lika bra att ge upp den kampen. Onödigt slöseri med energi.

@Se klart skrev:
"1. Bli för arg (drabbar bara mig)
2. Tappa lusten (drabbar mig men även mina insatser som ofta är lustdrivna- jag har ett svårt och jobbigt jobb men även det kan jag känna är lustfyllt)"
Å jag känner igen det här. Utan alkoholen som tillflykt så finns de här känslorna ändå som man måste hantera. Frustrationen och känslan av maktlöshet. Jag har verkligen fått jobba med 1:an, om man fattar att det inte lönar sig att bli arg… i mitt fall finns det inte heller någon självklar mottagare för min ilska, jag kan ju inte skälla runt omkring på måfå… Men då får man helt enkelt göra det bästa av situationen och vända ilskan till drivkraft. Skitsvårt, men det funkar då och då. Känner att just ilska ändå är lite lättare att hantera, det är när man vänder det inåt som det blir riktigt jobbigt. Otillräcklighet… det försöker jag bortse ifrån - inte hamna i. Eller projektion, ge andra skulden för mina känslor. Också sjukt lätt att hamna i.
”Inte tappa lusten” den känner jag också igen och för mig är det när jag är lite vilsen, när jag inte ser målet. Jag tror att man kan tänka sig ur båda de här punkterna med de strategier som vi egentligen kan, men ju så besvärligt det är ibland att verkligen genomföra. Men det går.
Och jag tänker att det är då när vi faktiskt har arbetat oss ur de här situationerna utan alkohol (eller andra droger, godis eller flyktvägar), det är då vi lever som bäst. Då har vi kontroll och det är en känsla av superkraft. Så kul!
Jag har haft en sån fantastisk upplevelse av här och nu, fullständig fokus. Enormt skönt!
@Se klart skrev:"Men det var en så rolig kväll, skrattade så mycket! Tänkte att min personlighet nog har förändrats lite."
Ja, jag tänker att vi faktiskt är med lite mer. Lite mer levande helt enkelt. Hur häftigt är inte det.

@Sisyfos skrev:"Ja, jag tänker att vi faktiskt är med lite mer. Lite mer levande helt enkelt. Hur häftigt är inte det."

Jag blev glad av de här orden! precis så är det. Och min för dagen utridna storm. Ja- så känns det. Jag har min LUST intakt. Det är fredag. Klockan är snart slagen för vad min arbetsgivare betalar mig för att åstadkomma. Ofta levererar jag mer än så- för att jag vill! Idag vill jag sluta tidigt, köpa några riktigt fina hortensior, tända ljus och njuta. Det kan faktiskt ingen ta ifrån mig.

@andrahalvlek tyvärr inte så ung som en kunde hoppas. 👴🏼
Men just denna fråga- precis som du skriver- har kommit att handla om prestige och det spelet har jag slutat med eftersom det sällan leder till goda resultat varken på sista raden eller sett till motivation, vi blir klarsynta vi unga gummor!
Kram 🌻

Gillar så mycket att lägga barn. Särskilt när de somnat och man kan titta på dem och lyssna på deras andetag. Vila i det.
Idag fanns önskan om översovning av vårt äldsta barnbarn och det är himla skönt ibland med en i taget. Är lite hostig och begynnande förkylning som jag hoppas kryper tillbaka. Planerad middag imorgon här hemma och även om nu restriktionerna är borta så tänker jag att viss försiktighet ska man kanske ha?
Så skönt med fredag- trött som bara den men aldrig den där känslan av att liksom. Ja, in i kaklet av helg med snabba glas för att lossa veckans stresspåslag.
Fredag är lite mer som en vanlig kväll, men lite mer omsorg om mat- och framförallt sovmorgon.
Sov gott alla kämpat, stors små mittemellan. Kram.

Min förkylning accelererade så ställde in middagsbjudningen och åkte till landet, för att bara landa. I mitt fall innebar det att jag sov hela eftermiddagen och ända fram till middagen som min man lagade. Sen låg vi i soffan och åt ost tills vi la oss i sängen. Inte många steg alltså men förkylningen är bättre idag. En så kallad ”arbetsgivarförkylning” man är frisk till måndag morgon.
Haft jättebehov av att ge rum åt tröttheten. Jag orkar liksom mindre än jag tror jag ska orka.
Vet inte riktigt vad människor orkar helt enkelt? Och eg spelar det ingen roll för jag är ju jag. Men det jag lärt mig är att allt med människor tar på mina krafter. Och det är det absolut bästa jag vet, människor. Men jag är ofta så otroligt fokuserad på; att se/höra/lyssna/närvaro- att många möten tar en del energi. Har väldigt få ”snacka runt lite”-möten numera. Kan sakna dem, kanske bättre när vi kommer tillbaka till kontoret snart.
Idag var vi iallafall ute i skogen och plockade 5 kilo blandade kantareller. Sen klippte jag ner och tog in lika mycket tomater som får mogna klart inne.
Det blommar fortfarande massor, så just nu orkar jag inte stöka med trädgården, det får helt enkelt vänta och bara vara den med.
Har en ljuvlig bok att se fram emot, så lyxigt jag har det 🙏🏻 Kram på er 🍂🌻💕

@sattva du har rätt i barnbarns-myset. Det är en lyx att få uppleva små människor igen, från ett annat håll, en annan ålder. Det gör att ens bemötande blir ett annat. Finns inget att stressa över. Allt får ta sin tid. 🥰

@Se klart skrev:"Haft jättebehov av att ge rum åt tröttheten. Jag orkar liksom mindre än jag tror jag ska orka."

Så kände jag idag också när jag avbokade min linedance. Ingen där bryr sig, men det sved lite hos mig. Men jag behövde vila och ta en höneblund bättre. Nu är jag utvilad och pepp inför kvällens chattintroduktion.

För mig är det tröttande med externa intryck, och till det hör att träffa folk och interagera med dem. Även roliga saker är tröttande, som linedance just idag. Att skjuta tråkiga saker framför mig (som att städa gullegrisarnas bur) kan trötta mig oerhört. Att få sådant gjort lättar oerhört.

Kram 🐘

Vi gör rätt @andrahalvlek. Vi är ju helt klart inte bakis och inte särskilt lata till vår läggning så det är gilla läget som gäller.
Jag har inte direkt kvar något uppskjutar-beteende, det mesta gör jag bara, tänker inte så mycket på det. ”Förr” kunde det vara så mycket känslor kring tusen borden- de har inte samma framskjutna position i mitt liv. Det jag borde och inte gör- finns alltid en bra nog förklaring. Kram 🤗

Profile picture for user Lillek

Jag vill tacka dig, Se klart, för denna din generösa och fina tråd som jag nu läst ikapp (det tog en stund 😊). Det är så mycket jag tar med mig på min ganska nystartade resa.
För en tid sedan skrev du ”Oavsett skäl så har nykterheten lärt mig värdet av att säga och göra. Att känna efter. Att orka med. Både det rätt hektiska livet på utsidan, men också en sorts sinnesro.” Ja, jag tror mig märka detta redan, att nykterheten ger rum för en större närvaro i livet, en agens. Att våga närvaron ger kraft, var dag ny.

Och häromdagen skrev du ”Fokuserade på hur STORT och mäktigt livet är och att få finnas.” Mitt i allt, tacksamhet! ☀️ 🙏

@lillek tack från hjärtat- och ännu mer; impad av att du orkat, haha. Så glad om jag kan dela med mig på samma vis som andra delar med sig till mig. Människor alltså. Jobbiga, fina, nödvändiga för att vi ska bli till! Som ditt meddelande till mig här! Stor kram till dig, du fixar det här! 💕

Ps @lillek att våga närvaron- där sa du det! Om vi orkar, vågar, dristar oss till att närvara. Vara här. Då finns inga gränser för vad vi kan åstadkomma, vilka vi kan bli. 🍂🌻

Profile picture for user Lillek

@Se klart Ja, visst är det så, vi blir till genom varandra! Och nu fick jag ytterligare några rader att ta med mig från dig: ”Om vi orkar, vågar, dristar oss till att närvara. Vara här. Då finns inga gränser för vad vi kan åstadkomma, vilka vi kan bli.”🤗

(Och tack för uppmuntran🧡! Mina dagar blir bara fler, 77 idag. Tycker om siffran 77, ett vackert tal på något vis, jämnt delbar med elva som det är.)☀️

@Se klart skrev:"Om vi orkar, vågar, dristar oss till att närvara. Vara här. Då finns inga gränser för vad vi kan åstadkomma, vilka vi kan bli."

Skulle kunna bli en fin och tankvärd broderad tavla 🤔 En stor tavla. Tar lång tid att brodera. Nyttig återhämtning för hjärnan 😉

Kram 🐘

PS. Hoppas verkligen att du vill joina vårt Messenger-gäng ❤️

@andrahaövlek jag skrattade lite åt mig själv när jag skrev det där för det lät så storvulet- liksom för mycket, 🤩 men sen tänkte jag att det är sant. If not now- when- får man vara storvulen?
Och jag tror på riktigt att när rädslan släpper- den stora rädslan vi då och då fortfarande trasslar in oss i. Då flyger vi.
@varafrisk precis som du gillar jag ord. Men jag är ofta irriterad på dem också, hur vi än försöker, så kommer vi inte ens nära- hur det känns. Därför tycker jag att musik egentligen är ett bättre språk. Det kan jag dessvärre inte utöva. Alls.
Kram på er!

@lillek grattis till en snygg dag! Jag som jobbar med form en del tycker att just 77 är svårt att formge snyggt… men det är ju en annan sak. (Just siffran 7 är rätt otymplig i många typsnitt.) Men 77 som i nykterhet är ju mäktigt. Du närmar dig 100 med stora steg.
Så glad att du hoppar in här i dinosaurietråden och läser och skriver! Kram 🤗

Profile picture for user Torn

@Se klart Godmorgon! Jag har lämnat ett meddelande till admin att du ska få min E- postadress, men de verkar gå trögt. Dom vill väl inte riskera att du lämnar forumet.😅 Men som Tofu skrev så klokt i någon tråd så är det ju inte så många som har varit nyktra i ca 2 år och skriver här så ofta som tex du, jag och Andrahalvlek gör. Inte konstigt att man vill kunna ha chansen att kunna dela lite bilder och så, när man har ” känt” varandra såpass länge.🤗 Och forumet glömmer vi nog aldrig pga det. Fortsätta skriva kan man göra ändå.

Kom på att det är den sjätte i månaden idag! Fast hur många månader vi har varit nyktra orkar jag inte räkna på just nu.😅
Grattis dagen till ära i alla fall!

Kram 🥰

@Torn Ja, grattis till er båda på månadsdagen! 🥳🥳🥳 Tänk storheten i det att du @Torn inte längre har stenkoll på hur många månader ni har varit nyktra. Det kvittar liksom, nykterheten är naturlig - månad för månad. Mäktigt 🙏🏻

Kram 🐘

Tack @torn och @andrahalvlek, dagen hade jag glömt, skönt!
Ska maila admin- jag har haft så mycket Admin med mig själv denna vecka… att ta ett kliv ut från forumet känns både viktigt och lite läskigt. Sant- vi är som såna där överliggare på universitetet: de där som bara fortsätter och har tofflor på kontoret 😁 Jag tror att det är bra, då jag själv inte känner att jag har så mycket att uppdatera här. Varje dag påminns jag om min frihet i att vara nykter. Men kanske behöver jag inte dokumentera den så noga.
Eller så GÖR jag det, vi får se!
Jag älskar coolingarna som dyker in här ibland och typ; nu är det 4 år. Goal.
Forumet har betytt allt för mig och är inte redo för sorti. Men backar lite långsamt ut! 🥰

Profile picture for user miss lyckad

Grattis till tid Torn och Se Klart🌟🌟Visst är det mäktigt när tiden går, och livet fortsätter, och man är och lever fritt.Ni har varit ett gäng, som såg möjligheterna, och fördelarna med nyktert liv ganska snabbt. Även vad alkoholen ställer till med i kroppen, och själen, och för familjen..Heja er..🥰🥰

Tack fina @sattva och Miss lyckad du har verkligen rätt.🌹Jag hade aldrig sett möjligheterna utan gänget. Men jag fick en lucka, en liten stund efter en fest-helg då jag fick en känsla av hur det kunde vara om allt var över. Och med allt-menar jag drickandet. Fönstret var öppet en kort stund och den stunden kan jag faktiskt fortfarande återvända till och känna enorm tacksamhet över. Kram!

Har haft ett kämp med chefsbeslut som för mig framstår- ogenomtänkta (snällt sagt). Och då är det chefer på nivån som inte går att ifrågasätta eller åtminstone är det inte värt jobbet att göra det.
Det tog ungefär en kväll av mitt liv att gräma mig över det. Sen kom en tydlig insikt- kanske känsla och tanke i ett.
Att mina dagar är för viktiga. För gräm. Över den typen av frågor. Nu var ju inte beslutet så dramatiskt utan handlade väl mer om hur (olika) vi ser på modernt ledarskap.
Men den här nya grejen. Att jag bestämmer. Min arbetslust är min. Ingenting får komma åt den, det är min glädje och mitt bränsle. Min superkraft. Jag är bra på att vara glad nuförtiden. Mitt jobb är allt man kan önska, och svårt. Men jag klarar det.
Eftersom jag är nykter och därmed aldrig bakis eller moody på grund av vinpimplande. Så klarar jag svåra saker.
We can do hard things som de säger i min TNM-grupp på facebook.
Det blir rakt och tydligt i kroppen trots rufsig frisyr och aldrig får mina fina klänningar komma ut.
Men ändå är jag hela tiden, varje stund fri. Kram!

Spotify-tips!
Lite bombastisk och liksom känslo-fluffig men ändå så fin, ”När en vild röd ros slår ut” med Eva Dahlgren/kompositören Anders Hillborg och Esa-Pekka Salonen.
Lyssna.
För mig är slutminuten precis så det känns när faran är så över som den kan bli. 🌹

@Se klart Det är oerhört slitsamt när man känner sig tvingad att representera arbetsgivaren i det läget. Min chef fattade ju ett beslut hösten innan jag blev nykter som jag inte trodde ett jota på. Jag protesterade och protesterade och protesterade. I slutet rum på tu man hand. Noll resultat.

Sen fick jag vara delaktig i att genomdriva beslutet. Det var årsskiftet innan jag blev nykter. Det var orsaken till mina raseriutbrott på henne i min tidiga nykterhet. Jag kunde inte distansera mig då. Jag har aldrig varit så nära att säga upp mig. När företagets ledning gör något som totalt strider mot mina egna värderingar är det tufft som fan.

Tack och lov var det ett engångsdumbeslut som jag tror att det gick prestige i. Sen dess har vi lärt känna varandra ännu bättre och jag vet när/hur jag ska påverka henne på bästa sätt. Man kan inte förändra andra människor, man kan bara lära sig förhålla sig till dem. Och protestera i de sammanhang som finns.

Kram 🐘

Profile picture for user Annabell

Hej! Så kraftfullt och känsloväckande m Eva D och Anders H! Den skivan kom när jag gick gymnasiet och fortfarande bodde hemma. Min mamma spelade den på högsta volym i vardagsrummet och jag spelade Jagged little pill-skivan (Alanis Morissette) på högsta volym i mitt rum. Min mamma dog väldigt ung (58 år, cancer) för några år sedan. Att tex lyssna på musik som var ”hennes”, är som en strimma av att ses och gör att sorgen skimrar lite, med kraft och värme ❤️. Jag var så rädd så rädd innan hon dog, över om och var jag skulle hitta henne när hon inte längre fanns. Jag förstod efteråt att jag alltid kunde höra hennes röst inom mig och uppleva våra gemensamma minnen igen och då visste jag ”nu kommer du aldrig längre bort än så här”…

Här kommer ett boktips tillbaka 😊! ”Jag korsvärkte av vemod och tacksamhet för vad naturen gav och lika snabbt tog igen”. Har du läst Karin Smirnoff @Seklart? Precis som du är hon en sån där som verkligen golvar en med sitt språk 😊. Utspelar sig i mina hemtrakter, så extra spännande tycker jag 😄.

Min mamma hade förresten den här inställningen till alkohol: ”Jag är nykterist!” ”Äsch, det är du väl inte. Du tar ju ett glas vin eller en öl ibland” ”Jaja - men jag sa inte att jag är Absolutist! Men nykterist - det är jag!” Vi kanske kan kasta in det begreppsförhållandet i debatten om vad som eg är vad och vad som egentligen är bra, här i forumet också 😅!

Önskar en särskilt fin fredag till dig och alla andra här ❤️! 🦆

Profile picture for user Kennie

Bra sagt av din mamma tycker jag. Kan skriva under på det själv, har tagit ett (1) glas vid några tillfällen sen jag lade ned berusningsdrickandet i april 2020, men onykter har jag inte varit sen dess. Så jag lånar gärna din mammas sentens- nykterist men inte absolutist.

Så fint du skriver om din mamma @annabell men det gör mig sorgsen att hon inte finns där för dig. Och att du förlorade henne så tidigt, så mycket som kommer med det. Hur det är med väderstrecken, så lät det ju helt snabbt som hon också har varit ett sånt och då kanske man rentav kan få extra bråttom att älga på? Låter logiskt just denna sekund.
Min mamma har en lös kompassnål. Sån där som ligger och skramlar vid sidan. Men hon finns, är liksom tidlös, och lyser upp mitt liv utan att någonsin ha förmått att lotsa mig eller peka åt något håll.
Jag förlorade min pappa för 7 månader sedan. Jag saknar honom. Letar efter honom i mig.
Gick förbi en begravningsbyrå på väg hem igår kväll, pekade på en urna och sa till min man att en dag ligger vi i en sån där. Det gäller att leva, att klura ut det viktigaste och parkera där åtminstone inombords.
Idag vaknar jag tidigt med de sista resterna av hosta som plågat hela veckan.
Till landet och smanpskogen. Behöver brasa och granar i oregelbundna formeringar. Parkerar där idag.
Kram på er alla njut av dagen om ni orkar annars bara vila lite! 🍂😍

Tack @andrahalvlek för ordet ”engångdumbeslut”… ett sånt är ingen gång men två får man kanske passa sig för. Jag brukar prata om ”uppsägningstourettes” (hoppas jag inte sårar någon blir plötsligt osäker på om det är olämpligt?) jag menar den obestridliga impulsen att säga ”jag säger upp mig” ”you have my resignation on your desk tomorrow” ja du förstår. Kram 🥰

@Se klart Jag fattar. En del använder det som hot i alla möjliga sammanhang. Det har jag aldrig gjort, men jag har tänkt det många gånger. Och ja, engångsdumbeslut är mänskligt och tyvärr ofta präglat av prestige. Jag har dock hittat en kanal för att nå min närmaste chef på bästa möjliga sätta. Tricket är att presentera en idé så väl uttänkt att det bara är för henne att svara ”okej, kör!” Jag har liksom redan förutsett hennes motargumentet, och tagit höjd för dem.

Minns en läkare på sjukhuset i Lund, som var ansvarig för vår yngsta dotter när hon flyttades dit svårt sjuk efter födseln. De skulle knäcka diagnosen och undersökningarna var många och jävligt bra gjorda. Han sa i samtal med oss föräldrar: ”Och nu undrar ni förstås…” Han visste vad vi ville veta, han drog både frågor och svar medan vi föräldrar bara var chockade och förvirrade. Det tog två veckor i Lund, sen hade de satt diagnosen hypofysinsufficiens. Hennes hypofys är skadad sen fosterstadiet (en så kallad ”anläggningsskada”) och hon saknar kroppsegna hormoner. Ett barn på 45.000 föds med det.

Kram 🐘

@andrahalvlek det är verkligen en mycket liten risk att födas med den skadan. Så många tankar det också måste ha väckt under åren. En av 45 000, svindlar lite.
Jag hade en syster med en ovanlig sjukdom/syndrom som gjorde att hennes liv blev relativt kort. Men väldigt rikt, kanske högre densitet av livsglädje än både jag och min andra syster lyckats skrapa ihop på dessa dryga 50.
Jag har inte skrivit om det just här, men det är verkligen något som präglat mitt liv och fått mig att fundera mycket över vad som är ett rikt liv- och inte, förstås,
Höstkram till dig 🍂

@Se klart Åh, så sorgligt med din syster 😢 Förstår förstås inte vidden av det, men jag förstår så mycket som att det måste vara en livssorg som har präglat dig jättemycket. På gott och ont.

När vår yngsta dotter föddes visade det sig att hon hade en ovanlig typ av läpp-, käk-, gomspalt. Den sitter precis i mitten, hon saknar helt näsben tex. Den LKG-typen är nästan alltid förenad med svåra hjärnskador och leder oftast därför till döden nästan direkt 😢 Ingen trodde att hon skulle överleva, inte ens vi föräldrar. Jo, när vi lärt känna henne trodde vi det. Hon har en järnvilja, den gjorde att hon överlevde den första svåra tiden. Och resten av livet, som idag inte verkar bli kortare än någon annans. Åtminstone inte följd av hennes medfödda diagnoser.

Sen har hennes diagnoser kommit på löpande band. Hon bara gillar läget. Och vi föräldrar också. När hon började skela ovanpå allt annat vid ett års ålder var jag dock rätt knäckt ett tag. Sen struntade jag i det också. Hon har lärt mig att livet kan vara fucking jävla orättvist, men man kan alltid göra det bästa av det man faktisk har. Hon är en livsnjutare till max 😍 Hon har också lärt mig att strunta fullständigt i en vacker yta, det är vad som finns på insidan som räknas. Så jag samlar på relationer istället för prylar.

Kram 🐘

@andrahalvlek jag har (som du bekräftar) aldrig uppfattat att din dotter skulle vara sjuk, så jag fick lite ont i magen att jag skrev om min syster i samma kontext, vilket inte alls var meningen, men kanske att jag kan känna igen mycket av det du skriver om extra utmaningar och förhållningssätt.
Det är inte jättesvårt att se vem hon ärvt sin järnvilja av iallafall 😍
Du är bra på att peppa alla oss andra med att vara good enough och jag hoppas du kan applicera det på dig själv och din mamma-roll också. Jag tycker du kämpar enormt för din tjej. Jag har ibland stött på föräldrar som blir liksom professionella och ska lära, träna, kämpa med sina extra-allt- barn för att de ska bli så ”duktiga”. Det har känts lite sorgligt, också för barnen, att tävla med en norm som är omöjlig att leva upp till. Ja, uppfattar inte alls dig så. Acceptans och okej är väl nyckelord även i detta föräldraskap, som livet i övrigt. Kram 🤗

Och ja @andrahalvlek visst är det en livssorg även om vi ju visste att hon inte skulle bli så gammal som vi. Det är många år sen och jag var nog mitt uppe i att skapa mitt vuxenliv så det tog lite tid innan förlusten av henne fick ett eget rum hos mig. 💕

@Se klart Det kan jag verkligen hålla med dig om! Har upplevt det i min närhet också tyvärr. Minns tex en pojke i dotterns klass som inte ville sitta i sin rullstol i skolan, trots att han borde pga svår cp-skada och bråkiga ben som gjorde honom så trött i benen att han inte kunde sova pga värk. Jag försökte få hans mamma att förstå att det bästa vore om både hon och skolpersonalen bekräftade pojken i rullstolsåkandet, verkligen berömde honom när han så bara satte sig i stolen. Drömmen vore ju att pojken skulle känna sig lite cool i sin rullstol. För hans eget bästa.

Så har jag verkligen försökt att uppfostra båda mina barn, genom positiv förstärkning. Och de har en stabil självkänsla och det finns ingen missunnsamhet öht mellan dem. Tvärtom uttrycker de kärlek till varandra ❤️ Båda två vet att vi älskar dem precis som de är, bara att de finns liksom.

Sen kan man inte vila på hanen när det gäller att strida för sitt barns rättigheter. Jag har alltid legat steget före för att kratta manegen för den yngsta. Hade hennes pappas inställning fått råda ”hon är som hon är och hon är bra precis som hon är” så hade det inte hänt mycket. Alla bidrag, alla vårdkontakter, skolkontakter, LSS-beslut, boende osv har jag verkligen stridit för.

Jag har slutat sörja att mitt liv inte blev som jag tänkt mig för massor av år sedan. Jag kan fortfarande bli ledsen för hennes skull ibland. Sen tittar jag på henne och inser att hon är sorglös och njuter av varenda minut i sitt liv, och då slutar jag vara ledsen. Men visst är det mycket hon aldrig får uppleva, som ”normala” barn/unga/vuxna får.

Men hon slipper mycket också. Storasyster skrev ett tal på det temat när hon gick på gymnasiet, som hon läste upp inför klassen. ”Alla tycker så synd om min lillasyster som är handikappad. Det är inte ett dugg synd om henne, tvärtom har hon många fördelar. Hon slipper betygshets, hon slipper oroa sig för vad hon ska jobba med och hur hon ska försörja sig, hon slipper bry sig om sitt utseende för hon tycker att hon är jättefin precis som hon är bara hon får ha klänning på sig”. Så får bara en initierad uttrycka sig 😉

När folk frågat mig genom åren hur jag har orkat brukar jag svara att det finns inga garantier för någonting i livet. Men en sak är jag säker på och det är att min yngsta dotter inte kommer att bli kriminell eller knarkare. Då brukar de bli tysta. Vi klarar det som livet serverar oss för att vi måste, förstås. Vad är alternativet? Lägga sig ner och dö?

Kram 🐘

Kom att tänka på en annan sak. Tom Alandh har gjort en helt underbar dokumentärserie om Martina med Downs syndrom. I första filmen är hon 5 år och i den sista fyller hon 35 år, tror jag. Hennes mamma tillhörde verkligen pionjärerna på området stridbara funkisföräldrar. Jag blir så glad när jag ser M ihop med sin mamma, men mamman är samtidigt väldigt orolig. ”Hur ska det gå när jag inte finns längre?”

Det som skaver för mig lite i filmerna är mammans ivriga sätt att minsann visa världen att M duger bra. Att hon duger bra enligt ”normal”-mallen. Mamman är lärare till professionen och hon tränar M in absurdum - M lär sig tex spela piano svinbra och hon har ett språk som få andra ”normala”. (Jag vill inte ens tänka på hur mycket träning det ligger bakom de prestationerna.) Top notch funkis liksom. Samtidigt finns det ju andra svårigheter. Som M uttrycker det själv: ”Jag har ju ett sådant bra ordförråd att det är svårt för andra att ens förstå att jag behöver hjälp med vissa saker”.

M bor på ett LSS-boende och jobbar med städning på ett äldreboende. Hon bor enligt sin egen mening inte tillsammans med sina kompisar, de är bara hennes ”grannar”. På jobbet är hon en i gänget, men ändå inte. På något sätt har hon hamnat i ett ingenmansland. (Det är i alla fall min upplevelse av att tolka filmerna.) Hon identifierar sig inte med sina funkisgrannar, men platsar inte heller riktigt i gänget ”normala”, hur snälla de än är mot henne. M har ett bra liv, men jag förstår samtidigt hennes mammas oro. Alla behöver vi en flock med personer som verkligen VILL vara nära dig. För att du är du.

På ett sätt är jag glad att min dotter ser väldigt annorlunda ut pga sin läpp-käk-gomspalt. Det syns tydligt för alla som möter henne att ”det är något”. Det gör att ”språkförbistring” inte behöver uppstå av den anledningen. Hon identifierar sig väldigt starkt med det ”annorlunda” - på ett bra sätt. I särskolans värld har alla bekymmer med olika saker - någon sitter i rullstol, någon kan inte prata, en annan behöver sitta ensam och jobba osv. No big deal för henne. Eller för oss andra i hennes närhet.

”Det är för svårt för mig” säger hon ibland, matte är tex klurigt för henne nu när hon har börjat på särvux igen. Då säger vi att då är det extra viktigt att man tränar på det mycket. Vi vill att hennes värld i huvudsak fylls med sådant som hon upplever att hon behärskar, sådant som berikar hennes liv. Men sen får man pusha henne försiktigt utanför sin komfortzon då och då för att hon ska utvecklas. Att hon nu nyligen på boendet har lärt sig att steka pannkakor tex gör mig helt överlycklig. Det är väl en vardagslycka om något?! Att känna att man faktiskt kan steka pannkakor, som är så gott.

På samma sätt har vi gjort alla sjukhusbesök till en happening, en dag då hon fått stå i fokus till hundra procent. Man står ut med blodprovstagning om man får översvallande beröm, god fika och lite godis och cola efteråt. En gång fick hon höra av personalen på barnavdelningen att ”du är så duktig på att ta blodprov så du kunde jobba här på avdelningen och visa barnen hur man ska göra”. Så då började hon säga att hon skulle jobba på sjukhuset efter skolan 🤣 Till saken hör att när hon var 5-6 år så var vi tvungna att droga ner henne för att ta blodprov. Hon skrek som olycka, slogs nästan med oss för att hon inte ville delta. Till slut vägrade vi föräldrar gå med på att droga henne, så med hjälp av lekterapi och mycket tålamod lyckades vi vända den trenden. Sen 10-12 år tillbaka sitter hon oss labbtanterna på vårdcentralen och kollar intresserat när blodet rinner ur armen på henne. Stolt som en mallgroda 🐸

Förlåt att jag tog så mycket plats i din tråd, men det här ville ut tydligen. Jag tror dessutom att tänket går att applicera på alla - utifrån varje individs nivå. Väx från din nivå. Ha realistiska mål att sikta mot och träna, träna, träna tills du uppnår dem. Sen skaffar du nya realistiska mål. Det är så utveckling sker.

Kram 🐘

@Andrahalvlek 💚 Tack, det är alltid lika intressant när du beskriver livet med din dotter. Funderar ofta på hur föräldrar med funkisbarn fixar sina liv. Men det som du säger, det är bara att göra det och ta all hjälp som finns att få. Det finns liksom inga alternativ...

Jag är ju sambo med en man som fick en neurologisk diagnos för 20 år sedan. Han sitter numera i rullstol och har assistans. Jag fick också kämpa med näbbar och klor för att få LSS beviljad. Och så himla skönt att jag vann till slut!💪🤗💪 Vet inte hur det hade gått annars...🙄

Kram 🧡

Jamen det är ju härligt när det blir svängdörrar här på forumet, tack för fint och mycket tänkvärt inlägg @andrahalvlek, har sett TA- dokumentärerna om Martina. Jag tycker så mycket om hans berättande. Vid ett tillfälle för några år sedan hamnade jag bredvid honom på en (större) middag (jobb). Jag var så startstuck så jag knappt fick fram ett ord.
Tack @finalisa för att du delar med dig!
Igår kväll gick vi hem från några vänner på landet och passerade en hage där det går ett 30-tal får och lamm. De låg alla och sov intill varandra. Har aldrig sett det tidigare. Tänkte på forumet och behovet av att ha en liten flock i det svår-roliga som är livet! 💕

Jamen det är ju härligt när det blir svängdörrar här på forumet, tack för fint och mycket tänkvärt inlägg @andrahalvlek, har sett TA- dokumentärerna om Martina. Jag tycker så mycket om hans berättande. Vid ett tillfälle för några år sedan hamnade jag bredvid honom på en (större) middag (jobb). Jag var så startstuck så jag knappt fick fram ett ord.
Tack @finalisa för att du delar med dig!
Igår kväll gick vi hem från några vänner på landet och passerade en hage där det går ett 30-tal får och lamm. De låg alla och sov intill varandra. Har aldrig sett det tidigare. Tänkte på forumet och behovet av att ha en liten flock i det svår-roliga som är livet! 💕

Min helg har varit en kompott av familj, filosofiska rummet, samt hosta från helvetet främst nattetid så jag är rätt så trött idag. Min man har en extremt- mycket bättre än min egen- god inställning till just vila. Gör ingenting säger han, och snickrar med diverse projekt. Steker ägg till mig och gör kaffe. Jag scrollar igenom Lars Norens kvarlåtenskap som säljs på auktion. Så knäppt nyfiken.
I helgen har jag funderat mycket på uttrycket faran över, som i att inte varje dag vara rädd för alkohol. Jag minns att det fanns perioder, återkommande då jag liksom var så rädd för att jag skulle tappa koncentrationen. Så rädd att jag skulle vakna nån dag och vara ensam med tankarna ”men det var väl inte så farligt, bara nån gång som det gick överstyr och gick det ens onormalt överstyr”
Iallafall är jag inte så rädd för det längre. Jag tror aldrig att faran är över, men jag upplever inte längre att mitt nyktra tankesystem är hotat av främmande makt. Det har fått växa till sig i det lugn jag på egen hand (9ch med hjälp av alla här) har skapat kring det, en unge av något slag jag kunde hitta när jag var barn. Som växt till sig med skedmatning, värme, omsorg.
Kanske blir den aldrig mer flygfärdig än såhär men det är okej, för nu.
Jag testar iallafall orden faran över och hur de känns. Jag har varit på middagar i helgen och jag upptäcker att mina tankar inte längre rör sig kring alkohol, jag blir varken nervös eller rastlös, det finns inget kvar av den där besattheten. Det känns verkligen som om det är ett ”efter”. Så jag ska våga tänka de tankarna nu.
Jag har lyssnat på Johannes Anyuru i helgen, jag har missat att läsa hans böcker men ska se en föreställning som han skrivit. Hans Vinter i P1 från 2020 kan jag varmt rekommendera. Golvade mig med formuleringar jag aldrig skulle kunna hitta i den här skallen men så nära det jag ofta känner, eller åtminstone trevar mig fram kring.
Det handlar om religion, om människans och livets mysterium, om att tro på kärlek, att förlora sitt liv för att kunna erövra det.
Hur märkligt är det inte att alla de här känslorna kan rymmas under det grå himlavalvet en söndag i oktober. Jag är tacksam.
Kram på er 🍂

@Se klart Jag också! Han kom nyligen till den stad där jag bor - och han ska spela in en dokumentär om vår lilla håla. Fatta vilken grej! Tom Alandh är helt grym i sitt berättande. Men jag är lite orolig för vad han ska hitta, det kommer sannolikt att handla en del om integration. Men det är ju Sverige på 2020-talet så det blir ju ett tidsdokument det också.

Kram 🐘

Profile picture for user Annabell

Åh vad precis så som du @Se klart skriver det är för mig… Det här med rädslan att ändra sig. Plötsligt komma på att ”vadå, det var ju inte så farligt! Strunta i nykterheten såklart och gå with the flow bara.” Och sen göra det. Jag känner mig ju helt knäpp som oroar mig över nånting som jag själv har all makt i världen att styra! Känns inget vidare att faktiskt vara min egen värsta (och faktiskt enda) fiende i det här… 😔. Det känns som att jag nästan måste vädja till mig själv att ta hand om mig istället…! Och låta mig växa och leva! Men tids nog kanske jag också har ett starkare nyktert tankesystem och vågar tänka lite faran över… Bara att kämpa på med att hålla balansen tills dess. Dag för dag.❤️. 🦆

Dag för dag @annabell, och vad jag ändå vill framhålla är att (och det här är nytt för mig) en vacker dag (!?) har tankesystemet fått egna rötter. Det växer av egen kraft och man måste inte vara där och vakta (sig) hela tiden, då har ju fiendskapen och rädslan omvandlats på något mystiskt sätt.
Men I hear you.
Man står och stirrar på en vanlig diskbänk och imorrn är det måndag och cirkusen har åkt och. Ja, då får man bara hålla sig i den där diskbänken.
Precis som du skrev blir det aldrig värre än en dag såld till baksmällan för en billig peng. Och tids nog har du ett storblommigt tankesystem med överraskande uthållighet och som lever sitt eget liv, och du kommer att stå brevid och känns: wow. Kring det finns ingen tvekan, inget kanske.Det är det som är coolt med att bli nykter. Kram.

Tack @FinaLisa för fina ord. Ingen funkisförälder är den andra lik, men man kan generellt säga att det nog finns två falanger. Jag tillhör Glada Hudik-falangen. För mig är det självklart att de särbegåvade ska ta en naturlig plats i vårt samhälle. Det finns så mycket kärlek, tolerans och inspiration inom funkisvärlden som alla behöver ta del av.

Den andra falangen är lite försiktiga med att outa, de vill skydda sina barn från folks blickar och sårande ord. Jag förstår den sidan också, men jag har personligen landat i att jag gör min dotter en björntjänst om jag inte lär henne att strunta i idioter. De finns överallt, man måste lära sig förhålla sig till dem.

Kram 🐘

Oj, jag ser att nästa vecka har jag hängt här i det vidare livet ett helt år! Snart blir jag väl pensionär, vad fort tiden går.
Igår hade jag en fin upplevelse så en kompis kom förbi på vardagsmiddag. Bjöd inte på varken öl eller vin, hon vet att jag inte dricker och jag tycker att en måndagmiddag är alkoholfri oavsett. Vi hade ett så väldigt bra samtal kring saker som jag inte kan minnas att vi pratat om tidigare, då alkohol nästan alltid varit närvarande. Vi har känt varandra länge, haft väldigt mycket roligt, ofta festat.
Igår var det en annan karaktär på samtalet och det kändes väldigt fint. Vi grät en liten skvätt över allt möjligt kring förluster i livet och det var alldeles odramatiskt- men hade med säkerhet inte hänt om vi pimplat ett par flaskor vin = umgåtts på vårt ”vanliga” vid. Så, vänskap utvecklas. Så hoppfullt.
Idag är himlen grå. Jag har äntligen och nästan blivit kvitt min förkylning. Bokat av veckans övriga grejer (träning och barnvakt) för jag behöver - tada- vila.
Tycker att jag tänker allt mindre på alkohol. Samtidigt är jag väl medveten om att nykterheten är min superkraft.
Idag känns som en lyxig dag för jag har mötesfri eftermiddag och inget inbokat ikväll. Sånt kan jag glädjas löjligt mycket över. Mitt lilla hem. Min förkylning som gett med sig. Att jag har jobb och mat i kylen. Att jag vevat runt här snart ett helt år, fått vara en del av allas liv, om än bara en liten skärva. Men stort för mig.
Kram kämparklubben. 🥳❤️

@Se klart Så fint inlägg ❤️ Om kompisen och vardagsglädjen 🙏🏻 Det är verkligen sant att nykterheten ger oss tillbaka förmågan att känna glädje i det vardagliga. Så rika vi har blivit på njut och upplevelser!

Kram 🐘

Rika är ordet @andrahalvlek
Eftersom jag noterade årsdagen av min flytt (hit alltså) så läste jag lite i de sista inläggen i min tidigare tråd.
”Ändå en positiv människa den här Se Klart” kom jag att tänka om mig själv.
MEN också så sent som i den tionde månaden nykter, rastlös, irriterad och arg på ”aldrig mer en genväg till det enklare livet” (läs vin)
Jag hade också ett fasligt sjå att komma iväg- sköt på flytten flera dagar 🥺
Men hade också ett jättebehov av skillnad- komma vidare.
Finns inget vidare livet efter vidare livet. Här är det dock en stor frihet.
Jag blev lite nostalgisk av att kika tillbaka, som alltid finns de jag kan sakna- och vänta på att de ska kliva in här en dag- en gång är den sista gången.
Men det är stora bergsmassiv som flyttat runt inuti mig. Jäklar vad jag har blivit stark av den här resan. Och glad. 😻

Du kan va amazing @annabell 🦆och tack fina @sattva 😍

Hm jag tvekar ibland inför mina småttiga redogörelser för diverse grejer- glassintag och annat för endast en mycket marginell intesseklubb. Men. Det är sällan större än så men heller inte mindre..
Idag har jag tex haft väldigt mysigt med att plantera om/fylla på jord i mina krukväxter och peta ner näringspinnar och det hade jag inte orkat och framförallt inte hittat nån mening i en onsdag för två år sen.
Härom dagen passerade jag mina ”gamla kvarter”. De kvarteren och den mörka hösten. Inga bra minnen för mig, jag tänker på mig själv som att jag grät högt på insidan men var så himla tyst. Som skriet fast osynligt? Jag var nog aldrig, sällan, glad bara av mig själv.
Jag känner en viss befrielse i att ha flyttat därifrån, har inte tänkt på det förrän just härom dagen. Jag tycker om mina nya kvarter mer, finns inget här som mörkar ner förutom att jag för väldigt många år sedan blev vittne till en allvarlig trafikolycka en korsning bort.
Jag kan inte låta bli att tänka på den varje gång jag passerar övergångsstället och jag tänker att det inte är något umbärande att få påminnas om att man är dödlig.
Det låter som en dyster dag men nej inte! Roliga möten, massa post-it-lappar på mitt skrivbord- en LÖPRUNDA post förkylning. Sushi och Alla mot alla och vinröda lackade ljus (nyhet för mig). Funderar på om det är yta eller existensialism eller lite av båda.
Godnatt kompisar! ❤️

Undrar om jag blivit en mespropp eller gammal, religiös eller allt ovanstående? Tampas med människor på jobbet- att hänga med i förändringar, att våga vara lite osäkra, våga vara lite stolta också. Har numera aldrig ”svårt” för nån. Jag har lättare att gilla alla- på sina knäppa, roliga eller konstiga sätt. Jag gillar människan så mycket som ide, det går inte att tycka att nån inte hör ihop. Ändå samma hjärt och lungmaskin där inne och så mycket kämp, överallt. Inte minst här. Det går att bli rörd för mindre än forumet - eller ”tornrummet” som jag hastigt läste i torns tråd 👵🏻
Passar inte dåligt! Kram och godnatt, snart får vi checka ut ur veckan. 💕

@Se klart Godmorgon ☀️

Jag tror att ju mer nöjd och harmonisk man känner sig desto mer tolerant och välkomnande blir man för andra människor.
Så du är ingen mespropp eller något annat, är nog bara dig själv och känner dig tillfreds med det. Sådan härlig känsla!
Jag tycker att du i dina inlägg också förmedlar en humanistisk livsåskådning och gillar människor.
Därför är det intressant att följa dig och dina funderingar över tillvaron.
Önskar dig en skön helg!🌞
Kram 💚

Profile picture for user Charlie70

@Se klart håller med dig. Jag jobbar inte med människor i mitt jobb, men kollegorna intresserar mig mycket. Precis som du säger, det finns en höggradig charm i alla dessa personligheter som man ska förhålla sig till på olika sätt för att arbetet ska rulla på så smidigt som möjligt.

Kram!

Igår var en dag som faktiskt för en stund tände lampan över tankarna: vin.
Jobbade från 07:30 till 17:30 sedan bytte jag om 14 gånger för att därmed bli sen till en middag. På väg dit tänkte jag på behovet av att Lite Snabbt få komma ner i varv.
Vinet är inte lösningen förstås.
Däremot; inte boka in middag som ligger kant i kant med arbetsdagens slut efter en tuff och stressig vecka.
DET är nog den allra största lärdomen efter snart två år. Jag måste planera mitt liv med pauser, tid för återhämtning allt det där, ni vet ju.
Det kommer såklart fortfarande hända att den typen av situationer uppstår men det är verkligen sällan numera. Väl framme på restaurangen tog jag ett glas a-fritt bubbel, åt underbar mat- suget var som 99,9% av tiden, borta. Eller jag skulle vända på det: lugnet var, som 99,9% av tiden- i någon mån närvarande.
Idag ska jag inte passa någon tid men har en del att göra. Promenera låne-hund, fixa det sista efter flytten. Dricka kaffe och lyssna på Åsa Larsson läsa in sin senaste bok. Det som inte hinns med idag skjuter jag till imorgon.
Är tacksam. Det är dessutom vetenskapligt bevisat att den gör oss mer lyckliga. Det har aldrig varit något mål för mig, men känslan av att vara vid liv. Att livet inte är små handlingar sida vid sida utan ett lite större mönster som man kanske från en drönare skulle kunna se ett mönster i. Undrar vilket det är. Tur att livets mysterier tar sin tid.
Kram till er alla som kämpar eller glider genom lördagen på en räktoast. ❤️

@Se klart Jag känner lite likadant, att boka upp sig på något fredagkvällar går fetbort. Om jag ska behålla balansen i min mentala hälsa. Men jag längtar inte efter fredagsvinet längre, jag längtar efter att bara vara. Inga tider att passa. Och jag har blivit beroende av kvällsbadet 😍

Kram 🐘