Idag börjar semestern på riktigt, en lång resdag och en övernattning innan vi kommer fram imorgon, ett par dagar innan barnen. Njuter av att sitta ute på en terrass, 30 grader varmt, dricker vatten och rökt en cigarett- är visst min sommar-grej?!
Vi åt middag ute och jag tänkte ett ögonblick på den ”avkoppling” som brukade komma med ett par glas vin efter en lång dag på flyg och transfers. Men sen glömde jag bort det. Drack en alkoholfri öl i stort kylt glas, väldigt gott! Annars har jag kommit ifrån att det ska ”kännas festlig” med nån dryck som jag höll på med det första året, eller två. Nu förtiden tycker jag inte dryck behöver vara festligt, utan inser att det i viss mån varit anpassning till andra. Att jag ska vara med på att det är ”festligt”, det som hälls i glas? Mat tycker jag om ännu mer. Nu ska jag sova. Är som varje gång jag tittar in här tacksam över forumet och tacksam att vara nykter. Tänk om jag hade fortsatt, undrar var jag hade varit då, svårt att föreställa sig så här många år senare. Allt jag vet är att det blev mörkare den där hösten och att jag sakta gled nedåt. Hur otäckt det var. Hur rädd jag innerst inne var, och vad jag kämpade.
Nu är det en massa kämp på olika vis men inte på ett sluttande plan med risk för livet. Nu är det livet som det är. Kram på er! 🥰