Nykter livet ut

Profile picture for user Se klart

Idag hände det väldigt ovanliga att vi efter en tidig (och säkrad) lunch-bjudning inte hade så mycket planerat. Och är i stan. Och städat var det. Så jag har lyxat med att fixa med lådor och rensa ut ett skåp och ordna med lite leklådor till barnen- kan inte säga att jag skämt bort dem med att köpa saker precis.. de har dragits med samma Lego och leksaker i flera år- klagar inte. Satt upp en lampa, ätit räkor, och druckit cola z. Vi har ingen alkohol hemma i stan så det blev cola även för min man, vilket bekommer honom noll procent.
Jag kan fascineras över att ha ett så o-laddat förhållande till något som för mig har varit en sån fixering.
Han är sån. Redan från början minns jag att det var en lättnad kring att ingenting för honom handlade om att dricka.
Han är allt annat än renlevnadsperson. Men har sin trygghet på nån bra plats, skyddad från oväder.
Nu Belgravia och jordgubbar!

Jag tycker att jag själv är nästintill olidlig för just nu hittar jag inga dystra tankar eller känslor i ett enda skrymsle. Ledsen kan jag både bli och vara- inget konstigt men inte heller sammanblandad med ångest eller diffus oro. Jag vaknade även idag och kände mig av naturen glad. Undrar om mitt antidepressiva fått jobba i så hård motvind tidigare att jag numera har en för hög dos 🤔🤔 detta får redas ut med min doktor efter sommaren. ”Min medicin gör mig för livs-glad” näe jag tror en massa saker bidrar. Pusselbitar som jag krånglat med som ligger still nu. Samlar kraft för andra tider brukar jag tänka eftersom att jag vet så väl att livet innehåller hela spektrat.
Ska fortsätta greja här hemma idag, några barn kommer på middag. Hektiska dagar i veckan som kommer, andas.
Njut av dagen hörni, här är det svinkallt. Kram 🤗

Nu är jag så långt nere på listan att jag puffar upp mig själv 🙋 trots lång dag så kan jag inte avstå min check av hur ni har det. Jag jobbar mycket nu, mycket med pappas bouppteckning och försäljning av diverse. Långa dagar, många steg. För lite mat! En dag till är helt okej, men sen blir det vila ett par dagar. Målbilden just nu är den. Hinna mitt vanliga tankevarv, bottna i dagen, i mig själv, här. Snart kommer den tiden! Kram alla så länge 😍

Usch säger jag om den här veckan på grund av mig själv och att jag kör för hårt. När jag har späckade dagar lägger jag på ytterligare grejer (budgivning lägenhet/bank och all hets och stress som kommer med det)
När jag kommer upp i ett högt varvtal är det som att jag får en känsla av att jag inte har något stopp/gräns och det VET jag är farligt för mig.
För lite mat- tappar liksom hungern när jag är sådär speedad. För lite vila (ingen, och jag behöver det). Jag är hundra mil från slkoholen men en lampa lyser rött i taket.
Imorgon landet, vila, brasa, trädgård, när tiden försvinner lite och jag är med mig själv.
Skriver för att påminna mig om; det här är inte ett bra personlighetsdrag eller om det är något knäppt i min hjärna.
Kram och andas flera gånger varje dag! 👵🏻

Profile picture for user Torn

Det låter bra med landet, röda lampor i taket är störande. Som en brandvarnare med dåligt batteri. Att du tappar hungern är ett starkt varningstecken på att du behöver växla ner lite. Ha en skön dag i morgon! Kram 🤗

Profile picture for user Andrahalvlek

@Se klart Andas, andas, andas. Kan du stryka något jobbrelaterat i kalendern? Kan du delegera något mer? När hamsterhjulet snurrar igång lite för snabbt igen måste man dra i handbromsen och tänka ”stopp, stanna, vad kan jag ta bort NU?” Låter skönt med landet 😍

Kram 🐘

Profile picture for user Sisyfos

Så bra att du ser det där, SeKlart. Så att du faktiskt kan dra i bromsen. Jag känner så väl igen det där när det plötsligt går för fort. Känner igen det även från när jag inte löste det problemet med alkohol. Då fick man lov att hantera det med vila. Se till att äta sunt, pyssla om dig, smörja in fötter, måla naglar eller vad som helst som visar dig själv lite omtanke nu i helgen. Jag ska försöka göra likadant. Är på väg upp i min effektivitetsspiral och det är inte jättebra.

Tack mina vänner
Jag hade allas era ord i mitt inre, som en liten armé av omsorg- ”det här gillar inte mina forumkompissr”
Idag är det halvdag= heldag ledig för mig. Ligger kvar i sängen medan de andra fixar frukost (alltid tvärtom förr om åren)
Ha en fin dag, tillbaka lite senare! Kram 😍

God tidig morgon!
Igår vad jag så trött när jag ville slriva bara ett par rader att jag skrev i Andrahalvleks tråd. Kanske lite som att lägga sig i någons badkar??
Utvilad idag iaf, vaknade tidigt, måste jobba en stund innan allt drar igång.
Men min allra stressigaste vecka var den förra och idag känns det som om jag kan angripa dagen istället för tvärtom.
Helgen har varit rätt intensiv så jag ska försöka vara ledig fredag om det går. Siktar på att åka till landet på onsdag iallafall. Snart måste väl tulpanerna vara på gång... Njut av dagen, hur den än är, nykter då finns alltid en automatisk bonus!

@Se klart skrev:"Men min allra stressigaste vecka var den förra och idag känns det som om jag kan angripa dagen istället för tvärtom."
Vilket bra uttryck. Jag måste också vara på min vakt. När man har såna där jobbveckor utan vila då fortsätter jag i princip likadant på helgen. Är för trött egentligen, men kör på. Det är svårt att vila och komma ner i varv. Jag brukar ha hyfsat lätt att släppa jobbet, men då är det ibland för att jag ersätter det med en massa annat jobb. Är så dålig på att verkligen ha ledigt. Tänker att vi är några som i alla fall har identifierat liknande tendenser nu. Så ta det lugnt!

Du har rätt @sisyfos
Vi (jag) måste vara så mycket på min vakt kring de här sakerna- det vill säga det jag tror är själva grunden till att jag druckit. Eller åtminstone en del.
Jag har tagit mig igenom de här dagarna/månadens för att jag verkligen försökt att göra jobbet, varje dag reflektera. Syna mig själv.
Påminns av det du skrivit om tidigare, att plötsligen snurrar allt för fort och man tappar kontrollen över sig själv och sitt lugn.
Visst är hjärnan omprogrammerad- men likväl finns en nästan manisk del i mig som jag måste tukta. Hårt.
Därför ligger jag nu och tar igen mig en stund mellan arbetspassen. Andas lite. Funderar över mina 482 nyktra dagar och vad de har inneburit. Vem jag är idag, jämfört med vem jag var. Jag tänker på stunden som jag skrivit många gånger om, nyårsdagen då all alkohol var slut och den lilla slottiden som just då uppenbarade sig, och jag klev. Igenom, över? Jag vet inte. Men jag vet att den stunden var betydelsefull och ett löfte långt borta om ett annat liv. Kanske lika mycket ett liv utan hets mot en punkt det aldrig går att nå fram till. För det gjorde jag aldrig. Nådde fram.
Jag är inte framme någonstans idag men jag är på en väg där jag hinner, orkar stanna upp och se mig omkring.
Det betyder allt.
Kram på er alla 😍

Profile picture for user Majaela

@Se klart skrev:"Usch säger jag om den här veckan på grund av mig själv och att jag kör för hårt. När jag har späckade dagar lägger jag på ytterligare grejer (budgivning lägenhet/bank och all hets och stress som kommer med det)
När jag kommer upp i ett högt varvtal är det som att jag får en känsla av att jag inte har något stopp/gräns och det VET jag är farligt för mig.
För lite mat- tappar liksom hungern när jag "

Det är som om jag hade skrivit det😲 Gäller även budgivning. Det enda som skiljer är att jag får stort sug efter A för att varva ned. Du har kommit längre helt klart- se klart 😉

@Se klart Ok, 482 dagar, tack!🥰 Är det samma tider varje år som du har extra mycket att göra på jobbet, eller kommer det oväntat då och då? Jag tänker att om du är förberedd på att vissa tidpunkter på året är värre än andra så kanske det går att förbereda sig innan genom att spika in lediga dagar i bland.

Våra första tulpaner slog ut i går! De få som inte rådjuren har käkat upp vill säga.😅 Jag röstar också för lejontassar på Andrahalvleks badkar.😍

Kram

@torn det är alltid mycket under våren för att ”jobba in” sommaren- så har det alltid varit. Det som skiljer både denna och även förra våren är för mig nya ansvarsområden/ny roll, samt annat i form av sjukdom i organisationen som inte gått att förutspå. Det är också svårare att ta in extra pga hemarbete/datorer/program.
Det är knöligt på alla tänkbara håll kan man väl säga. Idag har jag dock haft extremt behov av att vila/tänka, tänka ingår i jobbet och idag har behovet av vila varit stort. Som att det varit fysiskt omöjligt att lägga i högre växel. Jag gör som kroppen säger, tar det lite lugnt. Anlägger tunnelseende, här och nu. Lyfter också blicken och tänker att det löser sig det mesta och tids nog är det fredag (igen!)
Vi har inga rådjur konstigt nog men så kallt att inget blommar än... har ju grävt ner massor med tulpanlökar och väntar med spänning! Kram 🌸

Energin!
Så var den där i morse, tillbaka. Såna lärdomar jag gör och får med hjälp av er.
Mitt ”vanliga” mindset hade igår varit:
Men HUR kan du vara så trött och orkeslös- sätt FART, och GÖR.
Mitt nya mindset: Oj vad jag är trött idag. Den här helgen tog nog mer på krafterna än vad jag trodde. Jag får ställa in och ställa om idag. Ta det jättelugnt och komma ikapp mig själv.
Stort WIN på att inte ta första bästa tillfälle att klanka ner på mig själv.
Jag tror att det kanske är det viktigaste jag lärt mig sedan jag lärde mig simma!
Kram och evigt tacksam över var och en av er som delar med er här ❤️

Några av mina tuffaste saker i det nyktra har varit att jag stundtals verkligen varit så arg på min egen brist på energi när den inträtt. Nästan oresonligt. På samma sätt som jag tex haft så mkt strängare krav på mig själv än de flesta andra. Jag har varit tvärtemot gräddfil, jag har åkt en egen skit-fil. Jag funderar mycket på vad den där strängheten kommer från. Jag kan säga att den också hjälpt mig att orka och att periodvis orka väldigt mycket. Och det tog ju ganska lång tid innan mitt drickande gick överstyr.
Jag är glad över min ork, den blir bättre och bättre. Men gud vad jag också har vilat det här året. Alltså ett ÅR tog det att hitta en bra grundnivå för energin.
Nu är pappas lägenhet så gott som såld.
Jag tänker mycket på honom när det våras, han gillade verkligen inte mörkret, vintern.
Jag tror vi hade lite dystra sinnen båda två. Men numera känner jag mig mer grundglad. Jag tycker inte riktigt han kom dit.
En tanke på kvällen, eller skulle snarare säga en tråd för mig att nysta i. Resan fortsätter ju förhoppningsvis.
Godnatt!

Profile picture for user Varafrisk

Grattis t dina 16 månader🎉🎉 Så strongt!
Känner igen mig i vad du skriver om orken. Är så obeskrivligt trött. Behöver bli bättre på att vila samt små korta promenader för att hämta kraft.

Har du bott i pappas lägenhet någon gång eller är det ett boende som han skaffade efter att du hade flyttat hemifrån/på äldre dar?

Ha det riktigt fint och varm kram❤️

Tack @varafrisk och @tappadigen
Det känns bra men tror det är som med bebisar, ungefär nu slutar man tänka månader och övergår till halvår
Jag har inte bott med min pappa i den här lägenheten, men jag har bott mycket med honom, bara jag. Har inte så mkt känslor i lägenheten men samtidigt känns han närvarande där. Det har liksom varit en plats att komma till både när han var sjuk och sedan han dog.
Vi får se hur det blir sedan. Jag kommer ju ha lite av hans möbler, sånt.
Just nu har jag hans bortadopterade hund... jag och min syster har pratat så mycket den här tiden, det är bra. Vi är larvigt överens om allt, vill det bästa för varandra. Tänker att det var en bra grej våra föräldrar gav oss, syskonskapet!

Att känna när någonting är rätt...
Det gjorde jag denna vecka när jag och min man tittade på ett antal lägenheter i söndags. En var alldeles perfekt. FÖR fin för mig tänker jag. Inte van, med stor familj har vi kompromissat mycket (haft jättemysiga hus och hem men alltid med nåt ”jaja det ligger lite nära vägen” jaja ett barn får bo i källaren tills nästa flyttar. Kanske fattar ni lagen om att det inte går att få allt men det är bra ändå.
Tittade på lgh, fick klart med banken och höga lån (jag som är sådär gammaldags att jag vill bli av med lån...j
Efter två dagars budande (vill hävda att var ganska så bra på detta) vann vi och skrev kontrakt igår. Hjälp och vad kul!
Så nu blir det lite större - och ett rum till mot vad vi har.
Kan inte förklara känslan annat än jag kände mig hellugn. Att jag visste att det skulle gå bra. Att det var rätt.
Jag tror också att det är något med mig och känsla av nytt liv, att våga satsa eller tro på framtiden som det här köpet faktiskt manifesterar.
Så inte så mkt stress men lite utpumpad’ ser fram emot flytt efter sommaren. Balkong!
Nu vaknar jag till fredag. Kaffet, ja ni vet ju.
Kommer igång med tidigt jobb idag, landet, regnar gör det också.
Sol i mig!

Grattis till nya lägenheten! Ja, ibland är det bara meningen. Hoppas det ska bli så som Mr X kliver in i mitt liv också. Plötsligt står han bara där och känns hundra procent rätt 😍

Kram 🐘

Tack soffi! Tack ah- ja jag tror det. Jag sa faktiskt till min man att känslan jag hade påminde om när jag träffade honom.
Snårigt eller grejer kan stå ivägen men känslan av Lets do this är övergripande och stark.
Det blir kul att få hänga med på!
Kram 🌱

@Se klart Stort grattis till lägenheten!😍 Vad skönt att du fixade budgivningen galant!😎Känner igen det det där när man har flyttat förr, alltid något som man egentligen inte var helt nöjd med. Det är konstigt men det är väldigt mycket som blir helt perfekt numera tycker jag. Jag tror det har med nykterheten att göra. Tacksamhet, acceptans, självkänsla och positivt tänkande har kommit fram på ett helt annat sätt.

Ha en mysig fredag! Kram 🥰

Profile picture for user Charlie70

@Se klart grattis till lägenheten! Marknaden är ju brännhet just nu så jag hade nog hamnat i chocktillstånd ganska snabbt om jag varit tvungen att ge mig in i en budgivning. Har liksom inte vant mig vid den "nya" prisnivån. Galet vad det här viruset har lett till. Du hittar hem till DIG i nykterheten på olika plan. Fint att få följa!

Kram!

God förmiddag,
Tyst i huset en stund, min man är sällan störande livlig men han skulle iväg för lite köp/byggmarknad. Jag blickar ut över soligt landskap- äntligen.
Har haft ett tema i huvudet den här veckan. Dels beror det på vårt lägenhetsköp som helt klart är åt det dyrare hållet med mer lån men också, att för första gången i livet ha möjlighet till något som inte har några uppenbara brister. Jag har aldrig haft råd med det ”finaste” (och nu pratar jag utifrån att denna medelklass som jag tillhör i någon mening redan har det finaste- aldrig trångbodda, alltid rent och relativt nytt).
Men vi har såklart alltid valt- det eller det- bott i trafikstörda lägen, knepiga planlösningar, stor familj och inga pengar i bakfickan/bagaget.
Den här lägenheten som har det som går att önska för oss, är på något sätt också att våga säga och tro, jag vill- nu kör vi.
Det kan bli tufft om räntorna går upp jättemycket. Såklart. Som för de flesta i det här landet. Men just nu funkar det bra och jag oroar mig inte och vi har inte liksom gått överstyr - banken säger ja vad bra.
Så nånstans tror jag inte att jag (vi- men också jag) hade gjort det här- om jag inte varit nykter.
Jag hade inte haft det uppdraget jag har, tror inte jag hade fixat det fokus som varit nödvändigt.
Jag tror inte heller jag hade haft stoltheten och nån sorts ökad självkänsla som gör att jag tänker att det nog går bra.
Ett par år innan jag slutade dricka kretsade mina tankar mycket kring att växla ner.
Nu känner jag mycket kraft i mig själv, tillit till självaste livet, att växla upp inte känns så konstigt. Jag är i min ålder, behöver inte vara ”ung”. Men jag vill inte vissna i förtid.
Så det som kan tyckas vara bara en lyxig grej (vilket jag är medveten om att det också är), har för mig en annan mening.
På jobbet är vissa saker så svåra att det känns som om huvudet snart sprängs av komplexitet i det vi ska göra framåt. Då är det oerhört skönt att också få vara i det vardagliga ledarskapet som handlar om produktion och passion.
Men även när det känns som det skvimpar över i skallen så har jag erfarit att det går bra. Det kommer en fredag kväll när jag inte vill gå och lägga mig för det är så skönt att få vara i att se fram emot ledigt.
Det kommer en lördag då jag som idag endast ägnar mig åt plock, fix, trädgård, i min alldeles egna takt.
Så rullar livet på just nu.
Kram på er!

Grattis och lycka till med den nya lägenheten! Kan förstå att det känns pirrigt. Tycker att hus- och lägenhetspriser är extremt höga i vår lilla stad. Det är inte enkelt för bla ensamstående, ungdomar att hitta ett boende i vår stad. Och är de höga hos oss så är det ju ännu högre priser i Stockholm. Min känsla är utan att veta att egentligen tycker du kanske att lägenheten är lite väl dyr...att det har skavt lite grann...är det så? Du beskriver hur ni har bott tidigare...kanske inte yta i överflöd. Men nu har ni denna möjlighet att kunna fixa det ekonomiskt..banken har sagt ja till att ta nya lån och nu är det verklighet. Kanske inte något du är van vid att bo så här men ändå att det känns som en lycka och en nystart på något vis. Stämmer det eller är jag helt ute och cyklar?? Är glad för din skull att du/ni kommer att få flytta in i en ny lägenhet. Åter igen Grattis!

Jag är starkt präglad av min uppväxt på många olika vis. Vad som tillhör "de rika" och vad som inte tillhör...för det innebar för mig många gånger att inte tillhöra. För "de rika" behövde inte vara superrika för de flesta hade det bättre ställt ekonomiskt än vad mina föräldrar hade. Vi hade dock allt i jorden, i grödorna, i köksträdgården, i fruktträdgården och i våra djur fast det gav mig ingen känsla av att tillhöra. Hur som helst så för två år sedan skulle vi köpa ny bil. Vi brukar ha bilar som är ca tio år ev äldre. Och min man fick nys om en BMW ...och jag kände ....jag kan inte äga en BMW...det låg djupt rotat inom mig. Idag äger vi BMWn..den är automat..och med turbo...så den är kul att köra. Men så körde ju vår dotter av vägen förra sommaren när hon inte mådde bra..som tur gick allt bra med henne...men motorn hade lossnat och det var bara att lämna in bilen. Då började min man prata om att leasa en bil...och det blev riktigt svettigt för mig...men idag kör jag även en T-ROC Volkswagen...splitter ny sedan i somras...sitter skitbra i bilen och tycker om att köra den. Men det satt långt in att jag skulle kunna göra denna klättring när det gällde bilar...fast nu känns det bra. Vi är 58 och 65 år ..och vi har nått den ekonomiska möjligheten att vi kunde göra detta.

Nu skrev jag långt i din tråd...ursäkta mig...men det bara kom!

Ha en fin lördag:)

Kram:)

Tack för tankar @varafrisk
Det stämmer att det är galna priser i stockholm men när jag/vi köpte vår första lägenhet- för en hel miljon- (en femma i Stockholms innerstad) höll min pappa på att svimma.
Det skaver nog inte utan med en lite flowig känsla jag inte är så van vid. Förstår hur du menar med känslan att köra ny (leasad) bil. Det är kanske lite lika. Inte kan väl jag?
Eller det kanske jag kan?
Nu är väl ingen av oss lyxfällan-människor så det handlar nog mer om ett förhållningssätt.
Att ha sina tillgångar i jorden som du beskriver är ju idag den största lyxen av alla. Nya sommargäster i vår lilla by fräser upp stora land- stora drömmar. En gång i tiden var det inte ett lyxigt val av hobby utan ett sätt att överleva. Men det är mycket kunskap som gått förlorad när det kommer till min generation. Min morfar kunde odla- men jag hann aldrig lära mig. Är fortfarande i odlingens förskola. Men jag vill gärna att mina barnbarn ska bli bara lite intresserade, förstå hur det hänger ihop. Jord till bord och att ett litet frö blir hundra tomater med omsorg och kärlek.
Tack för grattis! Kram.

Åh, vad jag känner igen mig i mycket av det ni skriver och tankar kring odlande. Har att göra med min uppväxt där mor och farföräldrar hade det rätt knaper, det får en att tänka på min egen uppväxt och på mina barns uppväxt och vilka värden och erfarenheter jag vill att de får med sig. Odling är en sak. Och att äta nyskördade grönsaker och potatis kan ju få vem som helst att bli intresserad hoppas jag. Ännu visat de inte så mycket intresse, men jag tänker att det ändå kommer. De har i alla fall kommenterat mina plantor nu, båda barnen.
Grattis till lägenhetsköpet! Jag brukar tycka att det är så skönt när man bestämt sig och hoppat. Eventuella svårigheter och komplikationer får man lösa sen och det gör man. Spännande är det att börja på nytt, med tom lägenhet och tomma förråd och möjlighet att organisera. Så skönt. Borde flytta själv så att jag får lite ordning.
Men orkar inte... och trivs för den delen, får städa istället...
grattis igen! Så skönt när det är ett genomtänkt köp också. Det blir bra! Tänker att mycket har med inställning att höra och hur man hanterar eventuella saker som man missat eller som inte blir perfekt.
Gräma sig, eller se fördelarna.
Lätt val när man väljer.

@Se klart Precis! Så är det...Inte kan väl jag? Eller faktiskt jo det kan jag! Så himla kul att du och din man kan, Se klart! Så gott! Jag minns när min man och jag köpte vårt hus. Jag hade inget arbete då utan studerade på Komvux. Vi vann budgivningen och jag blev så stressad! Hur skulle vi klara det här?!?! Men så visste jag att dels att min man är oerhört seriös skulle aldrig utsätta sig för en ekonomisk situation som han/vi aldrig skulle klara dels att vi tillsammans är seriösa. Jag är nog lite mer en slösa än vad min man är...men är van liksom att rätta mun efter matsäck.

På tal om odla så är det ju väldigt många som gör det nu för tiden... i synnerhet nu i Coronatider..jag tar det lite försiktigt...men när krafterna kommer då kommer jag ev öka lite mer successivt..kanske inför nästa vår.

Ha en fin dag! Kram!

Profile picture for user miss lyckad

Skönt att få flytta, och till något lyxigt kan höra åldern till..😉..Nu har man oftast både ekonomi och kunskap om vad man behöver och inte..jag skulle mycket väl kunna bo lite flottare framöver, men vill inte ta mig ”lån över huvudet” ensam..Jag har 2 barn som har/ ska köpa hus, lägenhet, och visst har det blivit höga priser..Samtidigt får man mer om man redan äger något för det man har..Den ena av mina döttrar+ man är inne på sitt 4:e köp, i 🇳🇴 Norge..Och dom har gjort rejäla vinster varje gång..Tror att många vill äga sitt boende..Inte kul att betala någon annans dröm som en av döttrarna uttryckte det om hyreslägenhet. Grattis och ta tillvara på lyckan i ert nya hem..🍃💕🍃

God morgon vaccin-måndag, först i kön var jag, det enda som var kämpigt var min mans trista morgonhumör samt möjligen regnet. Har dock köpt mig en mkt praktisk parkas- inte så tjock- men bra för detta majväder med kyla, regn och långsamtväxande grönska.
Läser och funderar mycket över detta med utmaningar privat och vad det är som ibland gör att det blir för mycket/ och ibland istället triggar en att orka mer.
Den positiva stressen är ju inte farlig och i den ligger väl även noga inplanerad återhämtning. Jag har tvekat om jag orkar/fixar de nya saker jag åtar mig i jobbet men för det mesta (inte alltid) är det ändå inom rimlighetens gräns.
På plussidan är oväntade roliga saker- nya lärdomar- plus på självkänslan. Som att den kan växa om inte rötterna står i surt vin. Känner mig stark för det mesta men ödmjuk över allt som jag har (tur) och har skaffat mig (lite skicklighet)
Passerade härbärget som så ofta. Blir ledsen över förlorade liv men passar mig för att applicera min syn på vad som är gott liv- på andra. Att inte ha ett hem får jag ändå säga är ett eländigt liv.
Igår lyssnade jag på Morgan Johansson försvars missbruks”vården” i Sverige. Det dör 10 narkomaner i veckan här. Människor vars liv är omgärdade eller var- av föräldrar, syskon, vänner, älskade, barn.
Ödmjuk för varje dag.
I morse blev det jobb från 06 så nu är det en kopp kaffe post-vaccin.
Ha en fin dag!

Gött med vaccinationen!😍 Jag läste i går att de släpper på för 50+are i dag på ett ställe inne i stan här. Så nu är det på gång även för mig. Kylig vår har det varit som sagt. Hur går det med dina grödor? I dag blir det ” stora trädgårdsdagen” för min del. Gödsel, jord, rensning och sättning av potatis mm. Har fått ett gäng knölar av jordärtskockor av en kompis, tänkte testa att sätta dem också. Fast jag har hört att de tydligen kan växa lite väl mycket, nästan som ogräs.😅

Ha det bra, och må ditt arbetstempo hålla en önskvärd nivå. Kram 🥰

God morgon!
@torn det går hyfsat, planerade i helgen för mina pallkragar genom att läsa på en del om plantavstånd mm. Det blir tomater, zucchini, aubergine och broccoli. Mangold och sallat som jag direktsår. Påfyllning i jordgubbslandet (barnbarnens) och så har jag köpt ett par blåbärsplantor till min minsta (snart 1 år) hennes favoriter.
Jag ska också kapa av en vildvuxen rabatt och så blir det ett antal krukor förstås.
Så ser PLANEN ut men med mig och odling är det inte riktigt så det kanske blir. Men det är helt okej, jag lär mig nytt och det är ett roligt sätt att hålla kropp och hjärna både igång och i vila.
Idag har jag en dag framför mig som är nästan uppdelad i halvtimmar och där jag ska förflytta mig mellan olika fysiska möten + tandläkare + diverse.
Jag vaknade tidigt och har jobbat undan ett par timmar, skönt.
Laddar lite nu. Så fin sol genom mitt sovrumsfönster!
Jag tror du skrev @torn om detta med tankar kring alkohol. Just nu känner jag inte för att ta del av sånt som handlar om att kunna dricka lagom. Det är inget för mig och jag vill inte marinera i de funderingarna.
Uppåt och framåt och möta dagen!
Kram på er alla 😍

Jag gör ett nedslag för jag var just hos min tandläkare och fick med beröm godkänt- inte en världsnyhet men det betyder mycket för mig som har en historik av att vara rädd för tandläkaren- och därför numera går dit lite oftare än nödvändigt. Nu har det pga Corona gått längre än vanligt och genast sätter mina karastroftankar igång, obehag och oro. Vill slippa. Tror att alla tänder ska ramla ut. Känner den där nålen som de känner med efter fickor.
Smärtan gör mig inget- men ovissheten och oro över att något inte är bra.
Lättnaden när hon krafsat klart och putsat och säger; vi ses om ett år, och jag säger; nä-jag vill komma om ett halvår.
Firar mig med paus och finkaffe på ett tyst och tomt café, hurra!

Grattis, du klarade tandbesiktningen..😬😅👍🏽..Jag har läst mycket av dina funderingar..Håller med dig om det mesta..💕💫..Synd att vi oroar oss, många gånger i onödan..Det går i perioder, det där..I alla fall för mig..Vi får försöka hitta mer glädje i livet, så får oron inte så stort utrymme..💃🏽..🌺💃🏽🌺💃🏽

Tack Miss L, ja ibland dyker den upp, oron-även om det var långt mycket värre förr. Då oroade jag mig för insidan av min kropp, cancer, demens. Tack för att du läser, jag hänger med hos dig jag med 🥰
Kram 🤗

Jag vaknar tidigt och jobbar, är igång vid 06:30, så mycket energi då men nu ser jag fram emot ett par dagar med långsamma morgnar, småbarn i sängen, kaffe.
Jag har pressat hårt den här veckan- men jag känner väldigt väl att jag inte går överstyr utan har kontroll.
Men ledigt behövs. Alltså inte pensionat AB med hotellfrukostar till alla utan gemensamt mysigt umgänge där vi gör vi tillsammans.
Är inte DET en helt oväntad effekt av att vara nykter?
Att det är då jag kan släppa kontrollen, lita på att det blir bra.
Att jag inte ALLS behöver vara först upp och sist i säng. Nu är det mer; jag går och lägger mig, gonatt.
Jag vilar ett tag- vi ses.
DÅ när jag hade behövt vila ett år- var jag som en jäkla maskin som aldrig orkade och vågade känna efter.

Inget förundrar mig mer än de kringelikrokar på insidan, de små mystiska och oväntade stigar som uppenbarar sig.
Det är verkligen fint och tacksamt att leva!
Kram på er 🌱🤗

@Se klart skrev:"Att jag inte ALLS behöver vara först upp och sist i säng. Nu är det mer; jag går och lägger mig, gonatt. Jag vilar ett tag- vi ses."

Otroligt oväntad och häftig effekt av nykterheten! Hänger sannolikt ihop med att du har slutat överkompensera. Plus att du har blivit snällare mot dig själv och är mer lyhörd för dina egna behov. Vinn-vinn-vinn 🥳🥳🥳🥳

Kram 🐘

På. Tidigare var det vin-vin-vin 😉

Winwin eller Vinvin, inte så svårt att välja @andrahalvlek 🧐 dagens bästa!
Jag jag ska grotta lite (lagom) kring det du skriver om att överkompensera. Men jag närmar mig väl nykterheten 2.0 I guess.
Du har absolut rätt i att jag har blivit snällare mot mig själv, en enorm skillnad och det är inte ett ensamjobb utan ett forumjobb med hjälp av dig och er alla! Stort ju. Tack! 😍

Jobbat idag inkl full fart här med mycket barn och dessutom regn. Haft mer toppen dagar. Vilar en kortis innan middag, trött och märker att det är ett måste för mig om jag ska klara att ha mycket i huvudet.
Skönt med fredag, skjuter upp diverse och tar det på söndag. Ps. Nuvarande känsla hade jag redan hunnit dricka två glas vin på. Ikväll ska jag lägga småbarn, vi ska hjälpas åt med middag men projektledning står jag för. Ska hinna torka köksgolvet och röja upp lite. Så svårt det måste ha varit att orka allt det här med inslag av dagligt vin-pimplande...

Precis Se Klart..Tänkte på det häromdagen på mitt jobb..Jag och min brukare spelar och sparkar med en ballong inomhus, till musik..Jag studsar upp och ner, rör mig rejält för att det är bra för mig..Kom då att tänka på att sådana aktiviteter hade inte funkat så bra när jag drack..Dels var jag tjockare, men även bakis ofta..En person som är bakis studsar inte runt hur som helst, utan väljer det lugnaste som går. Skönt för våra familjer att slippa fylla..🍃💫🍃

Profile picture for user Pilla

Se Klart⚘
Vilka givande inlägg
Väcker minnen hos mig också.
Nu behöver jag inte vara duktig,Jag duger ,känner mig okej,Det här är jag.
Jag upplever dig så också just nu.
Du är så bra på att uttrycka dig.
Jag får ofta något när jag läser här hos dig.En tanke,ett minne,ett skratt ❤
Kram Pilla

Profile picture for user VaknaVacker

God morgon☀️
Ja, det undrar jag oxå. Hur man orkade med vinpimplandet. Så mycket enklare nu. Vi vaknar varje morgon med sinnet inställt på livet och inte på flaskan, behöver inte hålla upp någon falsk lättsam fasad fast man mådde sk*t inuti och undrade hur man skulle klara det till kvällen...😳
Tack för input i min tråd, är så värdefullt för mig! Kram🤗🐻🌼🌼🌼

@Se klart skrev:"DÅ när jag hade behövt vila ett år- var jag som en jäkla maskin som aldrig orkade och vågade känna efter."
Känner verkligen igen det där och inte hjälpte alkoholen till för att underlätta. Låter mysigare nu med dina dagar och tänk om du istället hade druckit dina två glas. Undrar vem som nattats först?
Skulle kunna tänka mig ett par barnbarn faktiskt, men det är lite tidigt ännu för mina - undrar om man kan hyra några ett tag? De är så härligt här och nu.
Här ösregnar det nu på morgonkvisten. DET ingick inte i mina planer för dagen. Men får väl läsa ut min bok istället.

Ja hörni, gemensamt för oss allihop är att orken är bättre och om man analyserar ork så är den ju i grunden ganska luststyrd- en ”jag vill leva och uppleva och växa”-känsla. Idag har jag också haft mycket ork, @sisyfos barnbarn är en mycket fin uppfinning men som med egna barn finns ingen återvändo 😍 när de finns är man liksom hooked... går inte att säga nej varken till en liten ljuv ettåring eller en ilsken femåring. Man blir mjukare inombords i relation till dem, och det är bra. Vill behålla tankar och känslor i ett flöde. Idag droppar några barn av, och hur ljuvligt det än är när vi ses allihop så infinner sig nån sorts 27 december-känsla. Lite pusta ut och alla pular med sitt, viker tvätt (jag) spelar spel och bara slappar.
Tyvärr infriar helgen inget vad det gäller väder men jag ska ändå åka och köpa några plantor som blommar till min nya lilla rabatt. Där tänker jag att humör får styra och att det allra helst ska vara som en egen liten blomsterbutik att hämta från.
Som vanligt är mina trädgårddrömmar något oklara men det är ju själva meningen.
Igår var jag tvungen att jobba större delen av dagen så idag har jag tagit det rätt lugnt. Himlen ljusnar lite nu. Jag lyssnar på röster från nedervåningen och ligger kvar en stund till på min säng. Tack @pilla och @vakna vacker om påminnelsen att vi inte behöver vara så duktiga. Och @misslyckad så skönt att höra att du orkar mer.
Hoppas att ni får njuta av dagen. Kram.

Vaknar av en ettåring som kör lära-gåvagn och nu är huset tomt. Vi städar (story of life) men konstigt nog så gillar jag det, fint att få fint. Och lite ensamtid efter späckad helg som jag parerat med att sova middag varje dag. Min ork har räckt, stressen som bortblåst. Nu vet ju alla ni hur det hänger ihop, orken och tröttheten och alkoholen.
Men om någon gröngöling stannar till här; så behöver man alltså MER vila och sova middag när man är nykter än när man dricker. Det hänger ihop på ett klurigt sätt och det tar sin tid att komma till insikt, så håll i tålamodet. Kram 🥰

@Se klart Haha, ja det tar sin tid att komma till insikt. Men en sak är säker, jag föredrar en skön tupplur på dagen, i stället för en mycket oskön bakfylla på morgonen.

Kram 🤗

@Se klart Man måste ju ta en höneblund eftersom man som nykter vaknar så okristligt tidigt på lediga dagar 😉 Jag vaknade blixtepigg i morse kl 7.16. Himla onödigt, men det blir skönt med en höneblund framåt tresnåret.

Kram 🐘

@andrahalvlek jag väntar fortfarande på det blixtepigga men efter en kopp är jag okej och framförallt är jag ostoppbar under förmiddagarna, har numera en väldig energi. Minns att jag periodvis varit så genomtrött att jag liksom stannat upp och begrundat varje ansträngning, det är ett onödigt kämpigt liv och svårt för mig att veta vad som varit vad men är säker på att alkoholen har bidragit starkt liksom även då jag inte varit det minsta bakis, men bara slutkörd.
@torn tiden jobbar för oss- eller som den smarta tids-gurun Bodil Jönsson säger; tiden kommer, istället för tiden går.
Tiden har kommit överrumplande snabbt denna dag, ville stanna på landet då mina nya tulpaner är precis påväg att slå ut. Men plikten- i det här fallet en stundande flytt ju, kallar. Har bestämt mig för att det ska vara lätt denna gång, mitt mindset är ”bara en liten flytt” och att ta det en bit i taget. Nu ska jag inte göra mer idag! Hoppas ni alla får en skön söndagkväll utan oro för måndag. Kram.

Ölfika.... blir jag påmind om när jag läser i Sländans tråd. En av alla förfärliga uppfinningar man hade för sig. Alla dessa drinkar och tillfällen och ursäkter... jag mår lite illa av att tänka på de där marionett-trådarna. Ett så ofritt liv.
Nu har tiden gått så pass att jag inte längre känner att det ens drar i nån tråd i lilltån.
Försökte tänka ut en bild för att beskriva och kom på att alkoholsuget är som en grupp eländiga gatumusikanter där man i början står och tittar en lång stund och sen lär man sig att det är samma gnissel och så småningom tar man en extra stor lov för att slippa höra. Jag tycker numera att alkohol stannar upp hela livet, jag har inte tid, det är alldeles för mycket annat jag liksom är påväg till. Roligare, strömmen i mitt liv är starkare än att vilja dricka. Nu går jag tex in i jobbet denna mulna dag. Tacksam! Kram. på er.

@Se klart du är bannemej en mästare på att beskriva det nyktra livet i alla dess färger. Din analytiska ådra måste vara väl utmejslad och tränad. När jag läser dina rader tänker jag väldigt ofta "Just det" "Så känner jag också" "Ja men så är det ju"! Skulle aldrig få allt på pränt själv. Har liksom inget att tillägga. TACK!

Kram!

TACK tillbaka @charlie, det ger mig mycket att ta del av ditt liv, reflektioner, ”ups och ners” som min pappa brukade säga. Det här med snuset orkar jag knappt ta in att du har slutat med, så stort och starkt.
Läste också dina kloka råd till Varafrisk idag. Då tänkte jag att det här forumets är en sån stadig väv av att vilja andra gott, det är verkligen häftigt att få vara en del av. Kram.

Först nu blev det; en macka i soffan.
Lyxade med nagelvård på eftermiddagen så lunchen brann inne. När jag kom tillbaks till min slack-jobbkanal såg det ut som det hade brunnit där med. Just nu är det knäppt mitt jobb. För mycket. När jag får anfall av för mycket tänker jag:
jaja tids nog är det kväll igen och DÅ.
Kan jag äta middag och prata med min man och just nu rensa inför flytt och sen sjunka ner med mitt te eller glass i soffan och då känner jag mig fri! Varje kväll, jag tröttnar aldrig.
Sen är jag pigg och redo när jag vaknar, betar av och får gjort. De där tankarna om ”snart är det kväll igen” är en fristad. Jag känner mig nästan alltid glad då. Lugn och trygg trots att det är mycket som hänger på mig just nu, jag får släppa saker, jag hinner inte allt, jag får öva jättemycket på att acceptera läget och prioritera väldigt hårt.
Men fortfarande; tids nog är det kväll.
Min egen tid som jag äger.
Det är bra att ha grejer att glädjas över varje dag. Nu är vår matlagning en minimalistisk verksamhet men annars.
Och min säng. Så fluffig! Utsikten från mitt fönster= himmel. Och så nykter. Sprider sig över allt annat som att droppa bläck i ett badkar, fina mönster! Ha en bra (tids nog) kväll. Kram på er.

Kaoset i vår lägenhet nu... det är bra terapi för en som velat ha ordning och reda (på utsidan) det blir hämtmat och kvällspass med rens och flytta diverse grejer till magasin.
Jag har vid några tillfällen i livet varit väldigt beslutsam. Att det bara ska gå, metoden är att beta av och försöka koppla sig loss från det ”jobbiga” ungefär som när man andas sig genom värkarbete- en stark koncentration.
Det tror jag har hjälpt mig i att bli nykter. Det har hjälpt mig att skilja mig.
Inser att jag har de erfarenheterna med mig, att luta mig emot och kanske är det just det som människor beskriver som det positiva med att åldras. Att bli nykter har stärkt min självkänsla något enormt!

@Se klart det blir ju alltid mycket och över tid komprimerat arbete när man ska flytta. Jag tycker det är URjobbigt. Någon gång kommer jag nog flytta från min lägenhet men helst stannar jag nog tills de får bära ut mig ;-) Men så är det skönt att rensa bland grejerna, få ordning, hitta de där sakerna man trodde inte fanns längre eller konstatera att den grejen jag trodde fanns faktiskt inte gör det längre, göra sig av med bra-att-ha-grejerna. Blir många kapitel man kan avsluta i samband med en flytt.

Kram!

@Charlie70 Jag HATAR att flytta. Så här bor jag kvar i samma lägenhet, som bara var ”tillfällig”. Efter min egen flytt för 7,5 år sedan har jag flyttat min mamma, äldsta dottern och yngsta dottern. Snart dags för äldsta igen. Så just nu är jag extra flyttrött.

Kram 🐘

Haha hörni @andrahalvlek och @charlie jag älskar inte överdrivet mycket att flytta men sist det hände var från ett stort hus och att då flytta från en medelstor lägenhet känns som... förvärkar!
Kram på er och njut av flyttfritt!
Ps. En flytt från landet skulle jag inte ens orka tänka på. Det är mer vårt ”hem” sett till julkartonger och vinterkläder, serviser och bra att ha-grejor...

Var på middag med några nära vänner ikväll. Folk dricker egentligen rätt lite! Det var kul och trevligt, GOTT och roliga samtal. Sen åkte alla hem och verkade nöjda. Är säker på att jag förr hade känt mig besviken. Åkt hem och druckit ett par glas till. Men då var då och nu är verkligen något annat!

@Se klart Det var snabba ryck med flytten, känns som det var alldeles nyss du köpte lägenheten. När jag har flyttat har jag alltid haft ett par månader på mig till inflyttning. Låter trevligt med middagen! 😍 Så länge folk inte blir berusade så tycker jag det är mer avslappnat för egen del numera. Jag är mycket mer skärpt och får ut mycket mer av samtalen med släkt och vänner.

Kram 🤗

Godmorgon @torn du har rätt i att det var ett par veckor sen vi köpte lägenheten men nu ska den fotograferas inför försäljning- flytten blir först i augusti/september!
Vi har visning nästa helg därav lite målning rensning och några mindre inköp i samråd med stylist. I helgen blir det paus på landet med mina plantor och rabatter!

@Se klart Ja just det ja, man ska sälja sitt gamla boende också, det hade jag nästan förträngt.😅 Landet blir bra för paus.😍 Jag har paus hela veckan, men det är väldigt kyligt väder för årstiden här i väster tycker jag. Kram

Grattis till 500 nyktra dagar! 🥳🥳🥳🥳🥳 Jag värdesätter din vänskap och klokskap jättemycket. Du känns lite som den storasyrra jag aldrig har haft eftersom jag är ensambarn.

Kram 🐘

Profile picture for user VaknaVacker

Håller med Charlie, att man rensar o fixar vid flytt. Det är bra. Men annars är det bara jobbigt... och kul😅 Här har ju maken flyttat. Det rör om i grytan kan jag säga. Köper en massa nytt nu, och lite också av bättre begagnat.

Grattis till 500 dagar!!🌹🌹🌹🌹🌹🤗💝💪🤩

Tack för grattisar alla snälla. @andrahalvlek jag är ju storasyster av födsel och ohejdad vana och det värmer att läsa din kommentar, har aldrig reflekterat över att du är ensambarn och det förvånar mig lite med tanke på din starka känsla för flocken här 😍
@varafrisk- tack och äntligen är du mig i hasorna 😍 @pilla och @sattva - ja det är nog galet många dagar om jag tänker på när jag började sluta 😊 Men nu rullar livet på och jag tänker allt mer sällan på mina ”dagar” och längtar inte efter att ha nått någon annanstans.
Det är mycket tryggt att läsa om de som räknar in ett par år, då det blir så tydligt vad som fortfarande gäller; jag bestämmer.
Kram på er!

Regndansen måste haft ett stort jubileum nånstans där jag definitivt inte var med.
Idag fick jag två timmar sol och tid i trädgården med ogräsrensning sen gick det inte att fortsätta.
Däremot fick jag tid till två timmar sömn i min soffa. Emedan barnbarnet fick obegränsat med skärmtid, win-win alltså!
Trött efter veckan märker jag, stort behov och längtan efter att vara fri från krav.
Var hos min hudterapeut:
”Vad vill du att vi ska fokusera på idag?”
Jag: ”Ingen aning. Du bestämmer. Det är därför jag är här”.
Att överlämna sig en stund åt andras omsorg och expertis är viktigt, händer så sällan, är alltid om top of things, övar på att vara mer av ett smådjur i den undre vegetationen som därmed inte kan veta än mindre kontrollera vad som sker i trädtopparna.
Nu ska jag ut och kasta ”10 meter snigel in i häck”. Apropå smådjur! Njut av kvällen 🙏🏻🌱

Idag sa jag till min man som föreslog att vi ändå skulle laga nån mat... att jag inte orkar. Jag vill ligga i soffan och läsa helgens papperstidningar med en filt över benen och kanske äta choklad.
Jag förklarade; att min vardag är så.. ja det känns som det är kö till min tid, måndag till fredag. Så då blir de där stunderna när jag äger min tid så extra viktig.
Nu kan jag räkna till fyra timmar då jag kan göra precis det jag vill.
Det är min luftficka, sa jag.
Sen gick han ut och handlade nån middag. Tror jag.
Lyssnade på filosofiska rummet idag om paus och effektivitet men vill hävda att det finns större kompetens på området här än bland dessa professorer och filosofer.
Lyssnar på Vigdis Hjort nya roman. Tyckte mycket om den förra. Den här retade jag mig på första timmen men sen tog den tag.
Så jag kanske bara fortsätter med den och tar en dusch och provar en klänning.
Eller bara ligger kvar med mina trädgårdslortiga fötter och mycket slarvigt knutna hår och äger min lilla stund på jorden.
Kram på er.

@Se klart skrev:"det känns som det är kö till min tid, måndag till fredag. Så då blir de där stunderna när jag äger min tid så extra viktig."

Enorm igenkänning på det. Mer tid att själva äga fullt ut behöver vi!

Kram 🐘

Tröttheten eftersläntrar i kroppen.
Har bokat lite städning och morsdag-presenter denna korta lunch som straxt är slut.
Men har tagit ledigt på fredag för att fixa med lägenhet som ska säljas ju. Innan det är klart har jag svårt att känna mig helt avkopplad utan försöker snarare att inte stressa upp mig.
Kallt som vanligt denna vår. Men nu är det bara att kämpa sig genom eftermiddagen.
Mer egen-ägd tid ja tack @amdrahalvlek
Kram på er!

@Se klart Det här med trötthet och sömn/vila har du det lite kämpigt med till och från.❤️ För egen del har det ju fungerat bra hela tiden. Om än väldigt ombytligt mönster under resans gång. Jag har inte riktigt fått kläm på hur mycket sömn jag behöver förrän nyligen. (Skrev lite i min tråd om det)

Ser att du forfarande kastar sniglarna in i häcken. Din ”snigelskräck” har inte försvunnit med nykterheten i alla fall.🥰 I Aftonbladet läste jag att ni ska få ”skräckregn” i dina trakter om något dygn.😧 Nog första gången jag läst just det ordet.😂

Lycka till med lägenheten! Kram

@Torn Är det inte bättre att klippa sniglarna? Det gör mina kompisar som besväras av mördarsniglar. Klipper dem, dumpar dem i plastkassar och kör dem till tippen. Man måste ju bli av med eländet.

I skogen där jag bodde innan hade vi inga mördarsniglar. Det vi besvärades av var sork 😫 De kan förstöra en gräsmatta på nolltid. De håller sig undan om man har barn som brötar runt på tomten, men när barnen inte brötar runt mer pga ålder så tar de sin chans. Jag försökte skrämma iväg dem med vitlök. Bökade ner en krossad vitlöksklyfta i varje grop, de gillar inte lukten. Gick hyfsat, men man fick vara enveten.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Jo det är ju ett väldigt bra sätt, att klippa dem. Men Se klart gillar inte att göra det minns jag.😅 Sork har jag aldrig haft besvär av, men det räcker med mördarsniglar, rådjur och grannens katt som använder vårt trädgårdsland till toalett. 😂

Kram

Kan inte klippa kan bara kasta- som ett litet barn, blundar helst samtidigt haha.
Men- mina sniglar har skal. Jag vill inte fylla hinkar och massmörda dem. Kan tänka mig att köra dem (i limousin) till skogen... skoja.
Ja min trötthet är egentligen inte sömnbrist i första hand utan periodvis väldigt mycket jobb och många saker att hålla i detta lilla huvud. Nä det är väl medelstort.
Idag däremot har jag låtit mig själv ta sllt i så lugn takt. En vecka i månaden är något lugnare för mig och den inträder nu. Har tagit ledigt på fredag, bara en sån sak!
Tack för stöd och omsorg! 🥰

Åh fy va läskigt att klippa dem dvs sniglarna😱Jag har lagt dem i en hink med kokande vatten😱Vet inte om det är så mycket trevligare?? Tur att man inte är snigel!! Att bära bort dem är ju himla gulligt men man får nog gå väldigt långt då😅 men fästingar är nog läskigast😬

Ha en fin dag!

Kram😍

Profile picture for user Sländan

@Se klart jag läste att den behagligaste döden för sniglar är att frysas. Blir det kallt går de tydligen i ide och somnar.
Djurvän som jag är så plockade jag mördarsniglar och la i fryspåsar. På landet har vi en reservfrys i en bod, så jag la sniglarna längst ner i ett fack.
Jag tänkte att de får ligga där ett dygn och sedan kasta bort dom.
Men jag glömde givetvis bort dom, tills min gamla pappa kom gåendes med påsar med något mörkt kött i, och frågade om det kan vara något att ha till köttfondue.
Då kom jag på vad de var i påsarna 🙈😂🤮🤢🤮 😂🤢😂

💕sländan

@Se klart Vinbärssnäckor med skal är jättefina tycker jag 😍 Hittade två häromdagen som var nästan lika stora som en pingisboll. Gigantiska. De hade fem meter mellan sig, men jag la dem sida vid sida, de hade nog kommit ifrån varandra.

Kram 🐘

@Sländan 😂 Tur att han frågade först, och inte bara körde på! @Andrahalvlek, vinbärssnäckor är ju ätliga, du skulle ha plockat hem dem!😂Vi har en del sådana där jättar här och jag har faktiskt funderat på att tillaga dem. Men så läste jag att de behöver kokas väldigt länge, och nä, det lockar faktiskt inte. 😅

Kram

Halloj,
Underbar snigeldebatt- @sländan, jag hade en avliden hamster i frysen (i väntas på att begravas när tjälen gått ur marken) som min mamma tog fram i tron att det var en (hårig?) falukorv...
Vinbörssnäckorna ska, ursäkta ordvalet,- bajsa 48 timmar innan man kan tillaga dem och detta känns aningen. ja jag blir inte så hungrig helt enkelt.
Gissar de har fest i mina rabatter med tanke på vädret.
Det här forumet- det vill säga NI- är underbara pga så oförutsägbart att snigel-storisarna blir en snackis.
Hes idag, har talförbud och väntar på ett covid-test, ändå vilsamt att vara tyst!
Kram på er. 🐌

@Se klart Alltså....jag kan inte annat än hålla med....hamster i frysen 😱😂
Från djupa samtalsämnen till sniglar...melodifestivaler....ja vad mer har inte berörts🤔För mig som har otroligt beiga dagar emellanåt kan ett samtalsämne om sniglar förgylla dagen😃

Kram❤️

Idag har jag lämnat covid-test om intresseklubben är vaken 👀
Snuvig och hes. Haft ett par riktigt jobbiga samtal, alltså som ingår i mitt jobb och som jag försöker sköta med så hög proffsighet som det bara går. Men det är ändå jobbigt när andras känslor- av besvikelse och förhoppningar- projiceras på en.
Så jag loggar ut för (jobb)dagen och loggar in här.
Sa till min man ”om jag hade druckit - så hade jag druckit sprit idag”.
Sån dag. Men jag dricker ju inte.
Så jag ska göra ansiktsmask. Ska måla naglarna. Köpa hämtmat. Ska ta hand om mig lite extra som ni hör, det behövs idag. Kram 🌱

Vilken tur för mig att jag har er 😍
1000% mer krya än från hela min släkt sammantagen... tack vad ni är omtänksamma.
Idag har jag läst en hel del trådar för att komma ikapp och noterat en del diskussioner kring sug efter alkohol och när det inte släpper.
Jag vet egentligen inte säkert vad som definierar sug- om det är just kopplat till ”nu vill jag ha ett glas” eller ner ”behöver lugn och ro”.
Men oavsett.
Jag har snart varit nykter 1,5 år och åtminstone hela första året var det enormt mycket fokus på alkohol. Både i mina tankar och beteende- det vill säga - stillhet, vila, stress-hantering, läsande, närmanden till mitt inre. Ett jättejobb- precis så som jag uppfattar att de allra flesta gör. (Så mycket klokskap här, fattar inte hur koncentrationen kan vara så stor just hos alkisar 👀)
Men det är också ett arbete som vi liksom inte gjort- när vi har druckit. Även om det har varit nog så jobbigt.
Idag kan jag säga att sug inte existerar, men stress- och oro- absolut. Däremot är jag inte så rädd för varken det ens eller andra, för jag vet bättre hur jag tar hand om mig.
Jag drack ofta av rädslan för hur stress, trötthet skulle BLI. Jag drack ofta för saker jag inte orkade ”ta itu med” och det kan ha varit hur små saker som helst.
Jag tar fortfarande inte itu med allt- men jag står ut med känslan av att vara inkomplett- så som vi människor är.

Jag är 55+ och är långt ifrån klar- ibland känns det som en ny resa just har börjat.
Så jag vill ödmjukast säga om nån vin-sugen skulle läsa. Att vänta, och vänta lite till. Det händer en massa saker på vägen. Stora saker, omvälvande.
Önskar er alla en fin kväll. 🥰

Tänkte också på att man kanske definierar sug på olika sätt. För mig är sug lika med ”jag MÅSTE ha vin för annars dör jag på fläcken nästan”. Då man får distrahera halvt ihjäl sig för att sluta tänka på att man måste ha vin nu, nu, nu. Sådant sug har jag typ inte haft alls, tack och lov. Inte under den här nykterhetsresan i alla fall, men under de år jag försökte kontrollera drickandet kände jag det ofta.

Däremot tänker jag på alkohol ibland. Tankarna är förknippade med vanor, så de kommer automatiskt i vissa situationer. Uteservering, fredagkväll, kompismys, extragod helgmat etc. Men efterhand som månaderna har gått så förknippar jag numer dessa situationer med andra saker. Jag har skaffat nya vanor. Fredagkväll har inte varit förknippad med alkohol på evigheter, då varvar jag ner på annat sätt.

Fortfarande kan tankarna på vin komma i samband med stress och oro, när känslan ”jag orkar inte ta itu med detta också” landar i magen. Men den känslan kommer sällan numer, av två skäl tror jag. Ett: Jag lyssnar inåt och försöker ge både kropp och hjärna vad den behöver (vila, stimulans etc). Två: Min tröskel för stress har höjts enormt mycket, tack vare att jag får läkande sömn sannolikt.

Så för mig är sug och tankar på alkohol två helt olika saker. Och tankar är ofarliga, de kan aldrig lyfta glaset till munnen.

Kram 🐘

Håller verkligen med om det där med nya vanor, eller jag gör förresten ganska mycket likt men uppskattar nya saker. Planerar lagom mycket för fredagsmiddag- för kvällen består av mer än det. Och snarare ligger längtet på lördagsfrukosten då jag verkligen äter, mycket och länge!
Det hade man ju svårt att tro men det var väl för att man hade glömt hur det var att inte vara bakis en lördag.... kram, chill sådan kom jag på! 😍🌱

En parodi, en pappahammar-tant med förkylning, så känns det idag. Trött pga vaknade klockan 05. Har inte hänt på ett år. Jobbat oavbrutet till för en halvtimme sen. Har rätt så svåra grejer på jobbet. Sånt där som jag tidigare tänkt ”tur jag inte är en sån chef som behöver hålla på med sånt”.. Knöligt. Baby steps för vissa, andra tar sjumilakliv direkt. Men det som faktiskt är intakt är att jag verkligen gillar ”mina” människor, även myrstegarna. Det ger mig energi. Att göra ihop, att ett plus ett blir tre.
Ja det ligger djupt i mig, det här att alla ska känna att de hör till. Kanske för att jag själv så ofta känt mig udda även om det nog inte verkar så.
Himlen är larvigt blå utanför mitt fönster.
Min man har cyklat för att handla mat. Jag borde städa men min lekamen säger; tyvärr men nej. Som vanligt har jag inget att sätta emot då utan kapitulerar för behovet av: att nån bara gör snälla grejer, kommer hem med lite smågodis och en tidning kanske.
Önskar er alla en fin kväll! 🌱🌸🌱🌸🌱