Nykter livet ut

Profile picture for user Se klart

Ja, en får unne säj som Tabita säger.
Vårluften knäcker mig fast på det bra sättet.
Har dock börjat vakna vid 06 med huvudet fullt av idéer (jobb) och det är ganska bra för det är tid med hög densitet. Då kan jag sluta kl 16 idag och gå och hämta mitt ljuvliga skolbarn som tycker att all mat jag lagar är ”top notch”.
Mitt liv. Så himla mycket som fyller på.
@sisyfos vad roligt att du kikar in, och Zinnia var min förra sommarens stora överraskning! Blommade långt in på hösten, hade gärna lagt upp en bild här.
Mina små plantor är något illa skötta men det går att plantera nya och det går att köpa sånt som inte tar sig. Likväl är jag där varje kväll och petar, andas, klappar lite på dem.
Idag är jag hundvakt så det har blivit megalång promenad redan ink telefonmöte.

När dagar känns jobbiga, tuffa, stressiga- då har jag min egen målbild och det är efter dusch i soffan på kvällen, jordgubbar och yoghurt eller te och en bit ost.
Jag har lyckats ladda den där stunden så att det varje kväll känns som jag får en present.
Tankens kraft- megastor.
Ha en fin dag, här skiner solen. Kram!

Profile picture for user miss lyckad

Vad gott ditt liv låter Se klart.🍃💫..Och det att unna sig gör jag ofta. Jag äter gärna camembert och vindruvor..Även frusen mango, lite upptinad. Funderar på att odla lite, men kruxet är att jag är bortrest mycket. Kanske ta med plantorna. 🤔.Sveriges mest beresta odling?😅..Nja. Jag får nog avvakta och se lite vad som händer med min relation. Kanske odla på annan ort framöver..😅🍃🪴🪴🪴🪴🪴🪴

Tack @miss lyckad
Jag fick en isande känsla idag att jag beskriver mitt liv just gräsligt positivt. Det är klart att det finns mycket annat.
Men eftersom jag också vet att jag är en känslig person så har jag haft en beskärd del av depressioner genom livet. Ibland när det dystra slår klorna i mig så blir det en sorts additions-stress. Rädsla att sjunka ner i det som känns meningslöst fast jag vet att mitt liv för det mesta har varit/ stundtals är just meningsfullt.
Det trampandet med dippar har helt klart varit ett skäl för mig att dricka. Jag kan också tro att det kanske är först nu som hjärnan är återställd och serotonin-medicinen har en chans att jobba.
Oavsett skäl så har nykterheten lärt mig värdet av att säga och göra. Att känna efter. Att orka med. Både det rätt hektiska livet på utsidan, men också en sorts sinnesro.
Jag brukar höra på jobbet att jag är extremt lösningsfokuserad. Jag har blivit det. Så mycket konstig laddning kring olika (enkls) saker har försvunnit. Jag har väldigt lite bävan inför olika sysslor eller ”att göra” och det gör livet så mkt bättre.
Nu släcka, sova. Mod Kraft Förstånd är tre ord från sinnesro-bönen som står helt för sig själva. Räcker långt! Kram.

Kväll igen
Dagarna flyger, jag har just nu en bra vana att avsluta arbetsdagen i tid. Som att, nä nu har de (företaget) fått sina späckade timmar. Nu måste jag fylla på med annat.
I morse försov jag mig dessutom, första zoom-mötet med lakans-skrynkel i ansiktet förutom de vanliga skrynklorna.
Jag kämpar kanske inte längre/ men är snarare förvånad över min uteblivna vikt-nedgång av de ”sista” kilona. Det GÅR inte.
Höfterna liksom VILL inte minska i omgång.
Jag tittar rätt så snällt på mig själv och tänker som när jag ibland varit så envis med vissa grejer med barnen. Att ibland får man bara ge sig.
Det är fredspipa och eld upphör med den här snälla kroppen just nu!
Kram och godnatt kämparklubben delux. 🤩

Ja nu är det vapenvila med kroppen @andrahalvlek. Har så många arenor att strida på (jobb) så behöver inte fler. Nu är dessutom kampen mot alkohol inte särskilt strids-intensiv. Vinglaset är en prick vid horisonten som endast syns klara dagar och knappt då.
Snart kommer påsken. För mig -faktiskt- en tid av återuppståndelse på mitt egna vis.
Påsken var första storhelgen nykter. Påsken var också helgen jag under de första månaderna såg fram emot- då skulle jag få dricka igen! Kämpa kämpa tre månader, sen blir det rödvin till lammet och snaps till sillunchen.
En tid innan gjorde jag halt och bokade på tre nyktra månader till. Påsken var lite skakig. Det är en helg av mamma-fix och mat och bak som jag har haft svårt att hantera utan det extra energipåslag/ork som jag för stunden upplevde att vinet gav.
Mitt liv ser annorlunda ut på flera plan. Perfektionen har fått sparken, det är nog det viktigaste som har hänt. Vilket i sin tur har frigjort kraft, ork och... ja en annan lättsamhet.
Det ni, om nån skulle tveka.
Nu väntar möten på rad här i em. Tankar lite här när jag kan! Kram på er.

Profile picture for user Torn

Det är något som jag tycker är extra härligt, skönt eller vad man ska säga. Som tex påsken nu. Även om vi förra påsken hade varit nyktra i 3-4 månader så var det ju tämligen skakigt, nervöst, ovant mm då. Man var en jäkla nybörjare på att vara nykter då helt enkelt.😂 Det känns så annorlunda nu, så mycket bättre, lugnare och helt tryggt.

Kram 🤗

Profile picture for user Andrahalvlek

@Se klart skrev:"Perfektionen har fått sparken, det är nog det viktigaste som har hänt. "

Lovely ❤️ Den där perfektionen är en obekväm tvångströja. Bekväm klädsel passar bäst i påsk och annars också. Ser fram emot att umgås med mina flickor ❤️ Vad vi äter och dricker är fullständigt ointressant egentligen. Något gott blir det säkert. Minns också en viss oro inför förra påsken, men de minnena har inga skarpa konturer alls. Generellt känner jag ett större lugn för varje nykter månad, alkohol blir mer och mer en icke-fråga. Jag kan inte förstå hur jag tänkte, då för ett drygt år sedan. Hur kunde jag på fullt allvar vara orolig för hur man kan fira storhelger utan alkohol?

Kram 🐘

Ja @torn det är fint att tänka tillbaka på den skakiga tiden, och extra fint är det och tänka på ett ”vi” 😍 i de sammanhangen, @andrahalvlek jag gissar det var ungefär lika samma för dig 😍 Att vara vi är något så väsensskilt från att vara ensam. Tar med mig det, men är tillbaka imorrn om nån skulle undra 🐥
Ikväll har jag besökt folktom restaurang med god vän. Han frågade hur jag gör med drickande framöver. Jag tvekade först som jag gör av gammal vana; ”nu dricker jag ju inte och saknar inte så jag tror bla bla”
Jag avbröt mig själv och sa att jag har slutat och ska inte börja. Det handlar inte om att jag kommer att bli kronvrak av att dricka ett glas men jag befinner mig i utveckling. Stör ej, alltså. Vinet har dött. (Kan återuppstå- ögon i nacken krävs) Är aldrig säker men tryggare än såhär behöver en människa inte vara.
Kram och godnatt!

Profile picture for user Sisyfos

Zinnia, kul att höra att den blev bra hos dig. Det är första gången med den sorten för mig. Långa gängliga små plantor. Behövde du stötta dem på något sätt?

@Se klart skrev:"Påsken var lite skakig. Det är en helg av mamma-fix och mat och bak som jag har haft svårt att hantera utan det extra energipåslag/ork som jag för stunden upplevde att vinet gav.
Mitt liv ser annorlunda ut på flera plan. Perfektionen har fått sparken, det är nog det viktigaste som har hänt”
Vad jag känner igen det där... perfektion har jag dock aldrig lyckats med, men höga ambitioner i alla fall. Och när orken inte riktigt fanns så blev det alkohol som bränsle och vila.
Minns en av mina påskambitioner innan jag drack... jag hade sett en jättefin gul prinsesstårta i en tidning med små kycklingar i marsipan. Det här var innan det gick att köpa färdigfärgad kavlad marsipan i butikerna. Sagt och gjort. När påsken kom stod den där på bordet. Det såg ut som om den hade fläcktyfus och några söta kycklingar syntes inte till. Jag tror de andra sa att den var god. Jag har aldrig gillat tårta. Det är ungefär så det blir jämt. Höga ambitioner men får nöja mig med halvvägs. Det räcker långt det om man siktar lite högt 🌟.
Det viktigaste i det där tårtskapandet var nog ändå också att jag då la tid på nåt som jag tyckte var lite kul och utmanande. Nåt jag ville göra där och då. Just marsipantårta är jag rätt nöjd med, jag inser mina begränsningar på konditor (och perfektions) fronten. Men att göra nåt kul. Att bygga något. Det vill jag göra nu.
Kommer inte att bli perfekt.
Måste bara skicka med något som jag tror vi har gjort bra i vår familj inför påsk. Pappa är i högsta grad närvarande på våra högtider. Inte så att vi dukar åt honom men vi pratar om honom, bjuder in honom i kommentarer... ”så här skulle han ha sagt”... Det är en roll som saknas i pjäsen och vi får helt enkelt fylla den tillsammans med minnen. För oss har det funkat bra. Saknaden är ju stor, jag tror man mår bra av att sätta ord på saknad tillsammans och än mer av att bjuda in ”frånvarande vänner”.
Det är vilsamt att läsa dina inlägg SeKlart. Ett passande nick också.

Profile picture for user FinaLisa

Godmorgon Se klart☀️

Du har så fyndiga formuleringar ibland som ger mig bra vibrationer 😊 till exempel:
"Det handlar inte om att jag kommer att bli kronvrak av att dricka ett glas men jag befinner mig i utveckling. Stör ej, alltså. Vinet har dött"

Mycket bra sagt!👍🙏
Kram 🧡🌷🧡

Tack snälla @sisyfos för dina kloka tankar kring pappor- och påsk, högtider, tillfällen att minnas. Det tar jag med mig och planerar för. Ska införskaffa några fina ramar till bilder så han kan vara med. 🐥🙏🏻 Vänta in bladpar nummer två, då planterar du om och då brukar de bli lite stadigare. Mina luktärter har farit iväg på ett tråkigt sätt, men hoppas de växer till sig i stadighet. Förra året lyckades jag med max 10 zinnia, men de blommade med 3-4 blommor på varje. Jag är ju inte något proffs som du ju vet. Jag har också bakat marsipantårta innan rull-tiden. Numera bakar jag en mandeltårta med chokladkräm och små köpe-kycklingar. I övrigt bakar jag inte mycket, en rest från att jag föredrar ost framför dessert (läs vin istället för kaffe)...
Tack för påhälsningar- och även till dig @finalisa önskar er en härlig fredag! 🐥🤩

Kom till landet igår kväll. I morse gick jag ut i solen och inspekterade mina små tulpanlökar som kikar upp på ställen jag jade glömt. Inser att det är nu det börjar! Den här tiden när jag inte vill gå in. När jag finner en sån sinnlig njutning i att ta på knoppar, blad, räfsa och rensa. På något vis hade jag glömt bort Nu vill jag helst stanna här. När ytterdörren kan stå öppen. När varje morgon börjar med en tur i trädgården; hur går det med allt. Ofta bli sittandes och bara.. titta.
Men okej, först en del jobb då.
En lättare huvudvärk idag. Det går.
Snart ledig! Kram alla.

Andas så lugnt trots hektisk vecka. Tänker så mycket på alla ”nya” som nu kämpar med första helgen, veckorna, första dagen igen. Jag önskar att det gick att förklara hur det blir lättare med tiden. Hur nya bekantskaper som det där lördagskaffet, lugnet efter en fredagsmiddag istället för hetsen i att fylla på. Lugnet som kommer av att inte ha en skugga inombords som man flyttar runt för att den ska täcka den paniska oron som iaf jag kände över att bli sjuk och dö av alko-relaterad sjukdom.
Allt som lättar. Här kommer några såna tankar i en flaskpost för den som kan behöva. Nu ska jag äta ost och chark. Jag kan lova att det går utmärkt utan rödvin. Kram.

SeKlart sätter verkligen fingret på skillnaden mellan då och nu. Det kommer kanske inte som ett brev på posten med nykterhet, men det är väldigt svårt att uppnå om man fortfarande bara ser fram emot nästa rus. Och det överträffar ruset med hästlängder.
Jag tror att framgången ligger i att ta hand om sig själv, fokus på knoppar, kaffe, och allt som finns här och nu. Inte framtid, inte dåtid. Inte lätt, men inte heller så svårt som det kändes där i början.
Dåså, då har jag hopp om mina 15 Zinnior. Alltså det finns en lite fånig glädje i de små plantorna. Ångrade mig nästan när jag skulle plantera om dem. De var så många och det var så pilligt, men nu är det bara att se till att de mår bra. Vattna och pyssla.
Å så härda dem lite innan de ska ut i rabatterna så att de klarar en ny miljö. Jajamän, man borde leva som man lär.

Liten frörapport: Mina frön som står i miniväxthus bredvid det lite öppnade sovrumsfönstret växer långsamt. De har bara vuxit några cm på höjden och plantorna kommer upp rätt så tätt. (Satte nog några fler frön per brikett än jag skulle, fröna var ju så pyttesmå.) Några frön som jag ställde i ett hemgjort miniväxthus i köket har skenat iväg på höjden som värsta bergsklättrare. Vattningen undrar jag över. Briketterna dränkte jag, så jorden är fortfarande fuktig efter flera veckor. Ska jag duscha med vatten när det blir torrt?

Tänk att du Se klart skulle bli en fröguru, det kunde du nog aldrig tro 😉

Kram 🐘

Svar frön fröcoachen 😆
Hörni, till att börja med kan jag inte nog upprepa hur novis jag är på detta- har redan tipsat om proffsiga grupper så jag tar inget ansvar för mina råd 😊
Med proffsiga grupper kan jag dock ofta känns mig ”för dum” alla är förbi mig flera år..
@sisyfos, jag tänker att det finns ingen fånig glädje i små plantor! Det är existentialismen på sin spets. Vi är gjorda för att odla. Det är dessutom ett annat sätt att beskriva livets gång än tex bibeln eller Tranströmer eller Bodil Malmsten. Vi behöver många sätt att förstå för att vi ska kunna leva våra liv så som vi förtjänar.
Du vet säkert att odling också numera är vetenskapligt sätt att bli frisk från utmattning och depressioner. Göran Greider har skrivit mycket om just odlandet, läsvärt.
@andrahalvlek jag skulle oroa mig mindre för de långsamtväxande än de som sticker iväg. Duscha eller vattna försiktigt på briketterna. Plantera om i större när deras andra bladpar tittar fram. De rangliga skulle jag plantera om lite djupare (en del säger att det bara går med tomater som bildar nya rötter var som) men jag har förstått att det går bra även med andra sorter.
Säsongen är ju rätt lång. Jag har misslyckats med diverse i år, bristande omsorg, men försöker att göra det enkelt och börjar om för att det är roligt att hålla på. Även proffsiga odlare misslyckas massor. Så man får döpa om det från att misslyckas till att det är ett lärande.
Kram på er!

@Se klart skrev:"Även proffsiga odlare misslyckas massor. Så man får döpa om det från att misslyckas till att det är ett lärande."

Rätt sund inställning till typ allt i livet ❤️

Kram 🐘

Känsliga läsare varnas för långt inlägg...
En lite snårig tanke...
... började ta form i mitt huvud idag, som med de flesta snåriga tankar pratar jag med min man och vi resonerar och vänder och vrider. Denna gång funderade jag också högt kring huruvida det kunde ha med nykterheten att göra, men är inte säker.

Om man tänker sig en tanke/system av tankar som representerar motstånd.
Kan vara megastort mot vissa saker jag verkligen inte gillar, helst skjuter upp (för länge) men kan också vara som en sudd, som sveper över alla möjliga saker. Smått som stort.
Som tyngst har det varit under tuffa perioder/ depression. Men jag har tex inte känt av det under min dotters sjukdomsperioder/självskadebeteende. Då har jag varit extremt närvarande/vaken/redo.

Idag har jag varit ute i trädgården hela dagen. Både gjort njutnings-saker, men förstås en massa städning. (Vem stökar ner hela vintern...?)
Det har varit med en lätthet som jag allt oftare känner.
Eller snarare- motståndet som jag ofta haft som en följeslagare i livet har minskat, överlag.
Idag tänkte jag på det faktum att jag sovit nästan 10 timmar, det betyder mycket att vara utvilad. Är vi trötta blir alla problem större än vad de är.
Min man menade att jag förra sommaren hade mycket mer energi, jag vill betona att jag hållit på med min trädgård i massa år men ofta just med följeslagaren Motståndet.
Idag ritade jag upp nya små planer för en del av trädgården som faktiskt ser rätt skruttig ut. Sen skar jag gräsmatte-kanter, tömde löv samt fördelade resterna av hästgödsel-högen i pallkragarna.
Jag sa ”ibland känns det som jag gått hela livet med en svag eller stark motvind”
Den kan ju vara tillbaka imorgon för all del.
Men just idag var det lätt.
Jag sa att hädanefter ska jag möta varje kirskål med ett stenansikte.

Vad jag egentligen undrar, om du skulle ha haft tålamod så här långt.
Är om nån känner igen det där ”motståndslivet” och om nån känner igen att det har lättat ? I samband med nykterheten?
Over and out, nu blir det Belgravia (se!) och glass. Kram 🧘🏼‍♀️

@Se klart Japp! Känner det ofta. Motståndet. Det är då jag vilar tills lusten att göra saker återkommer. För den återkommer när vi har vilat klart. Nykterheten = bättre sömn = minskat motstånd. Så tror jag.

Kram 🐘

Profile picture for user Charlie70

@Se klart Jag känner att jag inte är representativ för denna diskussion eftersom jag har den där utmattningen. Mitt motstånd är stort och tråkigt. Får gjort det som ska göras men inte jättemycket mer. Tror motståndet är min livlina, det som göra att jag sätter mig och ger mig själv den vila jag behöver för att orka det jag orkar. Om jag hade druckit nu vet jag faktiskt inte var jag hade varit. Förmodligen minst deprimerad, trött och med långt framskjutna framtidsplaner om heltidsjobb, vikt och annat.

Kram!

Tack @charlie och @andrahalvlek för kommentarer som får mig att tänka ett varv till. Jag är med på vilan här, @ah och det är och har varit min största utmaning och lärdom med att bli nykter. Vet inte hur många meter inlägg jag skrivit om det... och är inte klar men blir faktiskt lite bättre med tiden och med råd från forumet.
@charlie I hear you. Motstånd är min följeslagare, har inte varit igenom det ni båda beskriver men förstår bättre och ser också hur jag druckit mkt under perioder av orimligt hög stress vilket orsakat en massa fysiska problem som jag idag skulle söka hjälp för men som alltid tidigare fallit under ramen; ta hand om själv.
Jag var dryga 50 när jag gick till en läkare första gången, när jag liksom accepterade att jag kunde behöva hjälp. Betyder inget annat än oändlig ensamhet att tro att en ska klara allt själv och att hjälp är för andra, inte för mig.
Motståndet är också en broms. Den måste vi ju ha. Jag varken vill eller tror jag ska flyga genom livet på såpa. Men jag har haft /har så mycket mittemellan lägen. Främst som alkis. Druckit = jobbigt för kroppen. Bakis= ser ut som vila= jobbigt för kroppen.
Motståndet har dock alltid funnits med. Även när jag inte drack. Jag tråcklar i dessa tankar. Hör ihop med mina vanliga skam-känslor kring att vara lat.
Jag tror när jag tänker, att Aktiv vila och Aktiv aktivitet är en nyckel till balans för mig. Aktiv vila kan vara massa saker, allt från att slösurfa till att jogga.
Nu aktivt sänggående. Godnatt! 🌱

Profile picture for user Varafrisk

@Se klart Som alltid så skriver du så vackert...och att man får tänka till...och ibland liksom "ok, så fungerar det för henne...hon tänker så...hur är det för mig..undra om jag skulle testa?".

Finns mycket motstånd inom mig till flera olika saker...och jag tror att motståndet till dessa saker blir större när man fortfarande har ett aktivt drickande.

När det blir helg brukar jag fråga min man vad han har för tankar inför helgen...ofta tänker vi väldigt olika...han tänker...garaget behöver städas...jag tänker...var ska vi åka någonstans på utflykt. Han kan ofta säga " har hur mycket som helst att göra". Nu kan vi mer skoja om detta alltså skoja om att han/vi har hur mycket som helst att göra...fast det finns ett uns av allvar i vad han säger. Jag brukar inte säga det men jag kan känna det...för vi båda har nog fått det i arv från våra föräldrar...man ska göra nytta...man kan inte bara gå och dra. Jag sa till min man för en tid sedan...vi är två vuxna individer..han är pensionär men jobbar fortfarande...vi har vuxna utflugna barn...vi behöver liksom inte göra någonting....om vi vill sitta en hel dag i soffan...läsa...eller som för hans del titta på sport då kan vi göra det. Och den känslan är ganska skönt...att inte göra ett dugg...

Ha en fin söndag!

Kram:)

Kväll igen, söndag igen.
Kan inte säga att motståndet mot måndag morgon inte föreligger men jag lyssnar på Camilla Grebes nya bok så det distraherar.
Min söndag blev rörigare än tänkt men ok, middag med barn och barnbarn, sent hem från landet, improvisationsteatern fick jobba hårt. Liksom stökpolisen fick ledigt, med viss tvekan.
Skönt var; att alla verkligen hjälptes åt. Att jag körde hem de kvardröjande gästerna, ställde undan den halvt urdruckna vinflaskan och; nu behöver alla komma hem och jag ska lägga mig i tid. (Läs= vill ha ett par timmar att förbereda inför veckan.)
Bra nog, eller mer än bra nog om min långsiktiga terapi handlar om att inte agera personal när jag är med min familj (som dricker på arbetstid...)
Som vanligt noll komma noll vinsug.
Men jag skulle ljuga om jag sa att jag inte känner stress. Den är ju ofrånkomlig i mitt liv. Bra är att jag kan surfa på stressen nu och att den klingar av.
Min man har snuva av icke-charmig karaktär.
Nu ska jag se hur ni har det.
Kram!

Bleka skymningen utanför, jag pausar efter en dag av ofrivillig fasta och diverse ärenden och jobb. Planerar för helgen och jag märker att jag har nån spänning bak i nacken över det, att släppa taget om sånt jag alltid gjort själv, men skulle snarare säga att det varit ensamt då och då.
Sen har jag stått bredvid och betraktat mig själv och tänkt att jag klarar av en massa saker, har kapacitet. Men har liksom inte varit där, med.
Planerar också för pappas begravning. Har tagit ledig kring den för att få lite tid att tänka och... ja fila fötterna. Det är helt ok med så få gäster-förutom för gästerna som inte får komma förstås. Tänker att jag vill finnas för mina närmaste, och vill ha dem nära. Skönt att slippa vara värdinna.
Har köpt en vacker svart klänning, ett par fina stövlar. Ska klippa mig imorgon. Lite så laddar jag.
Läser och tänker mycket på alla nya. Läser och tänker mycket på oss gamlingar. Det mäktiga vi åstadkommer här.
Brukar aldrig tänka på vem som döljer sig bakom namnen här men idag tänkte jag för ovanlighetens skull att det vore ett härligt demonstrationståg! Kram 💓

Ibland har jag inte något särskilt att skriva. Ändå tror jag att en stund här, varje jag, det är som ett lod som tar mig tillbaka till det som är viktigast. Så jag hänger här, hämtar hem mig, kollar hur ni har det. Ibland en kanske naiv iver att övertyga de ännu inte övertygade, men jag försöker se det som ett sätt att ge tillbaka, och att berätta att hur svinjobbigt det än är att bli nykter, är ingen dag jobbigare än skammen och skulden i fickorna efter en kväll du inte minns hur den slutade. Kram!

@Se klart Jag tror som du att daglig reflektion är viktig. Läsa och skriva här. Jag lyssnar fortfarande på alkisböcker som insomning också. Har några olika som jag turas om med. Reflektera och repetera.

Kram 🐘

Tidiga morgnar och kvällar, är nina tider.
Njuter av kaffe, läser DN. Arbetsdagarna tar jag timme för timme, en aldrig sinande ström är det, samma höga tempo och jag och medarbetarna tar oss framåt men har samtligt så oerhört mycket i den dagliga produktionen att just den senaste veckan finns mycket lite tid till utsvävningar.
Utsvävning är att vakna 05:30 och vara pigg och de fram emot att ta sig an dagen!

@Se klart Kom på en sak till. Jag har ju haft ynnesten att träffa samma psykolog sen 2007 då jag blev sjukskriven första gången. När jag har mått dåligt har vi träffats varje vecka och när jag mått bra har vi träffats fyra gånger per år. Antingen har det fakturerats som sjukvård eller coachning, och mitt företag har betalat. Henne har jag att tacka för så oerhört mycket, hon bekräftar mig när jag gör rätt och protesterar när jag är helt ute och cyklar. Klassisk KBT.

Det jag skulle säga är att när jag går dit så har jag ingen aning om vad vi ska prata om. Jag förbereder mig inte alls. Det som kommer fram är det som behöver komma fram just då. Det kan handla om mitt jobb, mina två separationer, mina depressioner, mina barn, min träning, what ever. (Allt utom drickandet har jag pratat med henne om.) En timme senare går jag därifrån och kan knappt summera vad som har sagts, men det känns lite lättare inombords. Jag har satt ord på saker som skaver och har fått något mer verktyg att jobba med.

Precis så funkar det även för mig när jag skriver och läser här på forumet. Det som kommer på pränt är det som behöver komma ut just då. Vissa ord står liksom i farstun och trampar, måste ut, fast jag knappt är medveten om det. Att sen få ta del av andras syn på vissa saker också är en gåva 🙏🏻

Kram 🐘

Som jag skrev i morse har början och slutet på mina dagar blivit värdefulla. Allt mer.
Snart ledig, men jag har hållit emot min planerings-sjuka och försöker ha en lättare inställning, alla ska ha det bra, viktigast. Jag ska gräva, gödsla, plantera några fler frön. Springa, baka, sova middag med mitt yngsta barnbarn som snart fyller ett år.
Vilket år. Känns som upplopp.
Råkade kika in i min sober-app som visade 450 dagar (firar inte ojämna födelsedagar) men jäklar vad tiden flyger nu! Kram 🌱

Hej gulliga @torn och tack för att du tittat in och tänker på mig, och vet precis vad jag behöver tänka på. kram och glad påsk till dig 🤗
Årens helg har iaf startat - lugnt är väl inte rätta ordet- men harmoniskt. Det hänger ihop med många saker men mest tror jag det är kopplat till mig. Att jag är lugnare, inte stressas så mycket av stök som uppstår ihop med människor! Särskilt när det ska lagas en födelsedagsmiddag för 12. (Antikroppar och vaccinerade.) Men den helt avgörande skillnaden i år är att vi hjälps åt och att det inte måste vara på ”mitt sätt” även om det är en sanning med modifikation pga jag planerar middagar, handlar. Men allt har varit superbra idag, mysigt gott trevligt och avspänt. Och det var väl just det där med avspänt som jag aldrig lyckades med, eller vi.
Jag hade såna väldiga behov av att vara superduktig tidigare. En sån som man undrar hur hon får ihop det. Men jag fick inte ihop det. Så var det ju. Min lite nerviga oro som jag tror stressade min omgivning, har släppt. Nu sommar jag straxt så jag säger glad påsk och kram om ni läser! 🥰

Profile picture for user VaknaVacker

Hm. Superduktigbehovet....
Det känner jag igen. Man skulle liksom kompensera sitt drickande. För sig själv och inför andra. Så mycket lättare nu🙂
Ha en toppenfin dag, kram🤗

Vilostund för alla från nu till kl 17.
Tyst i huset efter aktiv förmiddag med avslutande lunch.
Idag sov jag längst av alla, tar det som ett sundhetstecken. Den här helgen har varit annorlunda ur så många aspekter som främst handlar om att för mig släppa kontrollen. Jag upplever också att barnen tycker det är skönt. Och att jag varit nästan avstängd tidigare, svårt att vara närvarande och kanske har jag dolt allt bakom att vara ”steget före”. Jag minns inte att jag haft egentligt sug efter alkohol de här tillfällena utan har snarare använt alkoholen som ett sätt att stressa ner. Det här året har innehållit otroligt mycket övning i att hitta andra sätt. Men jag känner också att alkoholen i sig drev stress. Att vara bakis var extremt jobbigt. Samtidigt som så mycket annat skulle ordnas. En omöjlig situation på så många sätt. Lösningen kunde jag inte se för två år sedan, den har fått komma efterhand. Det är väl en av de viktigaste lärdomarna. Man måste chansa. Ingen vet hur det blir, men om man är säker på att rådande läge-dricka för mycket- är ohållbart. Så kan det nya läget aldrig bli sämre.
Jag har haft otroligt mysiga dagar med massor att fixa med och full fart, men ändå stunder för vila och sova länge. Njuter just nu av ljudet från diskmaskinen. Känner mig tacksam över allt jag har, och den chansen jag fick- och tog.
Kram på er. 🧘🏼‍♀️

@Se klart skrev:"Den här helgen har varit annorlunda ur så många aspekter som främst handlar om att för mig släppa kontrollen. "

Det låter som en enorm lättnad för hela familjen ❤️ Minns att det alltid skulle vara så perfekt hemma hos min mormor. Tills hon inte orkade längre, då ville hon inte träffas längre på olika högtider. Så oerhört sorgligt.

Kram 🐘

Vilostund för mig...
diskmaskinen ackompanjerar som vanligt mitt helgliv men i övrigt är det tyst. Och ska så förbli iaf ett dygn till. Ledigt inför begravning, behöver tänka ikapp. Jag förtränger nog inte känslor men det har varit så mycket att stå i att jag inte riktigt hunnit med. Nu ska jag slå mig lös med böcker, serie, äta när jag (vi) känner för det, bada (badkar) och njuta av att inte vara totalt nedsliten som dessa helger brukar innebär för mig.
@andrahalvlek, för ett år sedan hade jag protesterat- jag är väl inte en sån... men det var jag. Gjorde det omöjligt för barn mfl att hjälpa till för allt fanns i mitt huvud = endast jag kunde kontrollera. Det GICK inte att hjälpa till på vettigt sätt= bekräftelse på min oumbärlighet.
Kom ihåg att du är dödlig sa slaven på triumfvagnen.
En bra påminnelse om allas våra komplexa livssituationer. Vi är allt, starka, svaga, kompetenta och alldeles förvirrade kring vissa situationer i livet.
Min nykterhet har fört med sig ett kanske lite sent utforskande av mina kompetenser - och gränser. Det vet jag tagit med mig, i relationer, på jobbet, kanske allra mest i det som sker mellan mig- och mig.
Njut av ledig dag. Tanka vila! Kram 🤗

Ledig
Ska stryka klänning och prata igenom morgondagen med mamma. Ska dricka kaffe och måla naglarna i någon begravningsvänlig färg. Kan säga att jag skjutit upp allt kring morgondagen. Jag är säker på att den blir ett fint avsked men jag känner inte alls för att ta avsked. Vill bara att det ska vara över. Så omogen är jag. Kanske mognar jag till imorgon.
Dock vet jag med mig att det som nykterheten-varje dag- kräver av oss är autenticitet och att ta-sig-igenom alla känslor. Inte blunda för något. Det är farligt på så vis att det kan lura oss att tro att det finns genvägar. Korridorer genom det som är svårt. Såna finns inte. Den enda korridoren är att vara där, öppna ögon.
Kram 🤗

Hej! Tack för din förståelse i går!🤗 Jag kände bara att nä, nu är det slut på förändrande för min del, jag har fått nog! Grattis på 15- månadersdagen förresten! Hoppas du får en fin dag i morgon, jobbigt men det kommer du klara bra.❤️

Kram

Tack Torn, jag tror jag på riktigt ”förstår alla” låter knäppt men tänker mycket på att vi är olika personligheter. Kanske behöver jag-och vi alla- ta ett kliv tillbaka ibland. Vem pratar jag med? Hur verkar hen vilja bli bemött? Var kör jag liksom på- och var backar jag lite grann?
Lärandet kring människor tar aldrig slut. Jag övar.
Tror det blir fint imorgon men har verkligen skjutit dagen framför mig med alla möjliga trick. Jag känner ibland som när jag var liten ”okej nu har jag testat att pappa inte finns så nu gör vi som vanligt, nu får han komma tillbaka”.

Jag tänker aldrig på himlen som en plats att vara på men med dess oändlighet så rymmer den iallafall alla minnen och bilder. Mitt stora album. Där finns också min syster och min mormor. Henne saknar jag ännu mer sedan jag själv blev mormor och inser att jag fick alldeles för lite tid med henne.
Hennes liv skulle ”börja” efter många år ihop med en alkoholiserad man som hon fick ta hand om. Så blev hon sjuk och dog.
Ett av mina barns mamma blev sjuk och dog innan hon fyllde 35.
Därför- säger jag till barnen när de undrar. Därför ska varje dag som vi är vid liv, firas. Inte firas som i skåla eller köpa. Firas inombords. Varje dag är värd minst en tanke kring att vi får leva- alla får inte det.
Allt har sin tid. Om det blir mina insikter större och botten i mig breddas och rymmer mer. Både tyngd och lätthet.

Jag tycker att det är fint med begravningar. Så konstig är jag. Allt utanför begravningsbubblan ställs på paus. Den dagen är till för att minnas och sörja. Gråta men också skratta ihop åt glada och fina minnen, verkligen låta de döda leva vidare genom att vi pratar om dem. Där och då i kyrkan och på samkväm efteråt. Och ofta därefter. Det är evigt liv för mig - att vårda minnena och återberätta dem för nya generationer. På den senaste begravningen jag var på hade de bildspel, jättefint ❤️

Kram 🐘

Avsked... jag vet inte jag. Tänker att begravningar är fint när det är någon på lite mer avstånd. När man själv håller i hela tillställningen är det galet. Kände som du att det bara skulle vara över. Härbärgera andra människors sorg och saknad. Såhär i efterhand kan jag kanske tänka att det var lite fint, men där och då tog jag inget avsked. Då presterade vi en föreställning som blev bra.
Hoppas att allt gick bra! Nu börjar ett nytt kapitel.
Vilka livsvisdomar du lär dina barn. Jag tänker att du är en väldigt klok person. Jag tror också att det vi lärt oss, om framförallt oss själva härinne, det är till stor hjälp för att få lugn och ro. Ibland stod jag där i köket i min kliande offerkofta och längtade efter lugn med vin... nu delegerar jag uppgifter och kan slå mig ner med andra och njuta. Det är hela skillnaden.

Godmorgon
@sisyfos ja idén om begravning är på alla sätt och vis bra men det är inte enkelt att sjunka ner i den obegripliga sorgen om livets slut. Den vi kämpar emot med varje cell, varje dag.
Jag finner också att jag mer än tex min syster har en fallenhet åt att härbärgera och ordna kring andra. Hela strumpbyxor till slarviga barn inköpes ett lager. Mamma tas om hand i tanken och i praktiken.
Denna förmiddag tar jag ett djupt andetag. En extra kopp kaffe. Måla naglar i mycket diskret färg.
Tack snälla @andrahalvlek för grattis, jag glömde bort. Ett bra tecken rentav.
Jag räknar inte så mycket nu men jag är varsam om mitt nyktra liv. Jag vet att det för det mesta är slarv kring livet som gör att jag dukar under för stress.
Och enkla lösningar. Alla mina lösningar är långsamma nu. Som den här morgonen. En sak i taget, ge kropp och själ ev chans att hänga med, och hänga ihop.
Tack båda för tankar som får mina att flyga lite högre. Kram 🌱

Adjö, Hejdå, Godnatt min fina pappa.
Tur att jag har haft honom som en bottenplatta i livet. Det har räckt.
Något i livet har räckt hela vägen, och det gjorde han faktiskt. Det är fint. Tacksam.

Tack alla @finingar för tankar, deltagande.
Det känns tryggt och mjukt, och jag inser att jag behöver det extra mycket just nu.
Vi lyckades med det inte jättesvåra men dock med viss ansträngning ordna en begravning som var den finaste jag kunde tänka mig. Underbar musik, få och fina tal. Mina vackra ungar (enligt mig).
Mamma balanserad. (skild från pappa sedan en halv evighet men men...)

Nu är jag på landet, äntligen.
Vaknade i morse med sol genom sovrumsfönstret, så pigg på att gå upp att jag sa till mannen att ”det duger med snabbkaffe idag”.
Nyktra traditionen kaffe i sängen-varje morgon- har satt sig.
Har röjt och räfsat, planterat och skolat om (plantor alltså) köpt trädgårdsmöbler (blocket) och stuvat undan alla spår av påsk (och några spår av jul hittade jag också)

Mina odlingar är minimalistiska i år. Lagom för mig med nytt jobb och annat som kräver engagemang. Mitt barnbarn utreds för ev diagnos och jag vill vara mer än vanligt tillgänglig för hens mamma som är rätt så trött.
Mina barns pappa vill jag egentligen inte skriva om, men där finns för närvarande inget att hämta. För barnen.
Som tur är har det aldrig varit ”mina barn och dina ungar” (av skäl som också är lite svåra att skriva om) men vi har fått dela ansvar i hög grad, jag och min man.
Ingen av oss har varit ”sjysst extra vuxen” utan riktig förälder, jobbig och gränssättande, ibland skittrött(a).
Så- en sån här lördag, ledig, tid finns. Då tankar jag allt det goda. Jag är bra på njut, har blivit ännu bättre sedan jag slutade dricka.
Avslutar med ett boktips som jag verkligen vill rekommendera: Shuggie Bain! Läs eller lyssna!
Kram och njut av lördagkvällen alla.
🌸🙏🏻🌸🙏🏻

Tack för tankar @mrswb
Åter i stan ett par dagar. Noll krav på fix hemma- en fristad.
Ska för ovanlighets skull ägna ett par timmar av söndagkvällen åt jobb. Mest för att ge mig själv en något lugnare start på veckan än den föregående.
Men men... värre än allergin mot alkoholen tycks det vara med arbete.
Utanför arbetstid. Försöker lura mig med att det är för ”min egen skull” men min hjärna säger- vem äger din lediga tid om inte du?
Så kanske skapar jag lite spänning i livet och struntar i plikter, lagar vegetarisk lasagne och kollar på Belgravia.
Jag vägde mig i helgen efter att ha haft noll ork till diet senaste veckorna. (Intresseklubben för onödigt vetande kan anteckna nu...) Av mina sjukt envisa tre kilon har ett omärkligt trillat av. Det ger mig något lite töntigt hopp. Om målvikt i sikte. Har ju gått upp och ner senaste året men nu har jag iaf legat still ett bra tag.
Tycker för övrigt att jag passar rätt bra i lite höft-omgång! Och det är långt från känslan jag hade för min tappra kropp i januari 2020. Kände mig blind för mitt utseende, mina kläder, inget passade, svullen och så trött. Jag har fått fart på livet.(Och klädkontot..) Kram kämpar-klubbem! 🥰

Tittat på konst.
I Bukowskis app. Contemporary art and design.
Det går att tänka att det hade varit fint att ha några av de där tavlorna hemma. Kanske lyckostunder skulle komma över mig då och då. När jag drog av mig stövlarna i hallen och kunde vila blicken på ett verk av Lars Lerin eller Karin Broos eller så.
Men kvällens främsta insikt är att det går att få hög puls bara av att se dem i en ynka sprucken mobil. Musik, konst (en del) wow ändå. Som att bli klappad av en fågelvinge.
Godnatt.

@Se klart förstår känslan. Jag gläds just nu åt att de har börjat att öppna (begränsat insläpp med förbokade biljetter) konsthallarna i stan. Var på Moderna museet i helgen och nästa helg blir det Nationalmuseum. Har faktiskt aldrig varit där så det ska bli extra spännande bara att se byggnaden inifrån. Jag kan lätt bli på köphumör om jag är på någon vårutställning eller så. Än så länge har ekonomin tillåtit mycket begränsade inköp av konst men jag kan som du gå och dagdrömma om att har vissa målningar på väggarna eller en eller annan skulptur i fönsterkarmen :D

Tack för boktips, har Shuggie Bain i lurarna nu.

Kram!

Kulturen och det...
@charlie du har något väldigt fint framför dig med Nationalmuseum. Men ta det i lite lagom doser, det är mycket, och bara inredningen är ju konst i sig- färgerna. Och jag som har en knäpp dragning till gamla religiösa målningar, har fått allt jag behöver. Åh, så mycket fint och viktigt, puls och svårigheter och förundran ryms där! Roligt att du nappade på Shuggie Bain. Kram 🌱

@Charlie70 @Se klart Fotografiska vill jag besöka nästa gång jag är i Stockholm 😍 Igen. Men det lär väl dröja. Jag har faktiskt besökt några konstutställningar på senare tid, här nere hos oss springer inte folk ner dörrarna direkt. Jag har varit ensam i lokalerna typ. Spelar ingen roll vad jag ser, upplevelsen blir alltid wow. I somras blev jag alldeles salig av en keramikutställning 😂 Bara miljön med högt i tak och stillheten är wow. Inget yngsta dottern får hänga med på. Hon skulle pusta och stånka efter fem minuter.

Kram 🐘

Wow-känslorna ska bejakas alltid @andrahalvlek 😊
Fotografiska är ju superfint, och nu är det ju knappast trängsel. Passa på med Nationalmuseum när du är i stan.
Eller Sven-Harrys konsthall om du inte varit där. Jag längtar efter just wow-upplevelser, att få input från vänner, skratta ihop, laga mat. Jag som ändå träffat mina barn och barnbarn känner stark längtan efter mer socialt sammanhang.
Nu tycker jag också att vårt par-liv går lite på sparlåga, lätt irriterat och lite gnissligt.. men jag tror det blir bättre med vår och lite mer frihet framöver.
Har överblick på mina dagar. Skönt. Mycket men inte kaos. När jag känner att det susar för mycket i skallen tar jag en vila på soffan. Och tänker att snart är det kväll. Då är det min tid.
Läser om många som med fasa ser fram emot vad man ska göra utan ett glas vin i soffan, eller på altanen.
Önskar att det gick att smitta den här vägen, av allt som öppnar upp sig. Att livet är med än bra nog, i sin helhet. Och när det dippar så är det på helt andra nivåer.
Nu är vilan över, nya tag!
Kram på er alla.

Ligga i en soffa ändå.
Titta på himlen, skymningen genom grenverket på en väldigt gammal ek. Det är svårt att mäta den ljuvligheten.
Var ute en stund och lyssnade på fåglarna, kikade i mina rabatter (delat pioner mm och flyttat) och som i Lejonkungen känns det, ljuden från allt som lever är tillbaka. Allt är klart nu bakom knopparna.
Odlingarna har sett bättre dagar, men också sämre. Lär mig lite mer hela tiden pga random scrollande på olika odlingsfrågor. Finns alltid (för många!) svar. Ställ kallt, mer ljus, för mycket vatten, för lite. Önskar bli såpass duglig att iaf mina barnbarn växer upp och tror att jag kan.
När mina dagar som idag består av enbart möten, även om inte kant i kant, är jag helt slut. Dessutom varvat med rekrytering (tänkte på dig @andrahalvlek), seriesnusande och ljummet kaffe.
Jag tänker på att börja springa snart och hur mycket jag gillar det. Jag har blivit himla bra på att ta ut bra saker i förskott.
Inget mer spännande att rapportera denna dag och det är som det ska. 😍

@Se klart Fasen vad härligt det låter!😍 Jag har bestämt mig för att köra igång med löpningen lite lätt. Vilken dag startar vi, nu på lördag eller söndag?

Kram 🤗

Hurra @torn
Jag säger lördag! Tänkte ta mitt lilla varv som är knappt 4 km. Lagom som start. Sen brukar jag ha bråttom att köra längre (och långsamt) men tänkte smyga igång denna säsong. Roligt om vi är två (eller fler!)
Kram

Försov mig. Var påväg att slänga mig upp och kamma mig för att hinna till första mötet men sen kom jag på att det blir ingen bra dag utan mitt kaffe och min långsam-start på dagen. Så jag flyttade om i kalendern och inget var konstigt med det.
Ganska tidigt på eftermiddagen var jag klar med möten (mitt jobbliv är så just nu, lättar snart) och då tänkte jag att det får räcka så.
Har suttit en stund i solen istället och läst och känt mig lite febrig. Imorgon är det äntligen fredag och jag längtar efter helg extra mycket den här veckan. Minibesök av barn, så det blir hemskt lugnt här.
Jag blir lite smartare med min energi och jag lär mig mycket genom att läsa om allas erfarenheter av stress, ork och vilande.

Min syster brukar säga att jag alltid hittar på ett nytt megaprojekt innan det förra är avklarat och det stämmer nog. Idag började jag fundera på om vi ska flytta och det är inte ett projekt jag behöver ihop med pappa-fix och nytt jobb. Så.
Jag ska försöka att inte flytta. (Eller helst inte ens titta på frestande lägenheter som ändå alltid är för dyra).
Wish me luck!☺️ Kram.

@Se klart Fint, då kör jag också igång på lördag! Jag har märkt att jag behöver ha ett startdatum för sådana här saker. Annars blir det lätt att jag skjuter upp det och tänker, Äsch, jag tar tag i det senare. Känns nog igen av rätt många här på forumet vad gäller tex vid alkoholstopp tror jag. 😀

Kram

Softig fredag, grillpremiär och tv-kväll samt scroll på div trädgårdforum, längt längt efter mina små växter nu, och imorrn- vara ute, gaah som jag sett fram emot denna vecka med många timmar framför skärm.
Men nu är jag utloggad med stort U och eftersom jag har sån stark allergi mot jobb på helgen så ser jag datorn först på måndag. Innan dess ett hav av timmar och frisk luft, koreansk fläsksida och flytt av plantor mellan soliga fönster under dagen.
Ett glas a-fritt bubbel är planerat för imorgon, Alex och Sigges podcast samt.
Löptur.
Mitt huvud är fyllt av en massa snåriga jobbtankar- ingenting som direkt tynger men kräver vila - och sen tänka. Och sen liksom planera för tänket. Genomföra ihop med medarbetare utan att det blir onödiga inbromsningar.
Men sånt tycker jag är rätt roligt, för jag har sånt bra gäng, mitt team är bara bäst, stolt och glad över vet och en, över oss.
Mallkänslan är dessutom rätt ”ren” från dåligt samvete (jag hinner det jag hinner sen får det räcka).
Det är nog det största med att bli nykter. Att fickorna som förut var blytunga av jobbigheter jag inte orkat ta itu med. Och skulden över varför jag inte tagit itu.
Och liksom- den eviga uppförsbacke. Skuld-berget. Orosfåglarna, sorgfåglarna som flaxade över mitt huvud, följde varje steg. Så skönt att det ändå fick en räcka med det. Kram och godnatt!

@Se klart skrev:"jag hinner det jag hinner sen får det räcka"
Som jag jobbar med det. Du beskriver nog allt positivt jag upplever med alkoholstoppet. Det är lättare att se klart 😜 nu.
Nu skrev du att du ska flytta plantor mellan soliga fönster. Tror mina Zinnior har det för mörkt, men det går inte att göra så mycket åt. Jaja, det blir som det blir. Jag gör så gott jag kan, men ibland räcker inte ljus och kärlek. Ibland måste man bara släppa kraven och hoppas på det bästa.

Ibland räcker befintligt ljus och kärlek @sisyfos! Jag har inte heller tillräckligt ljust men de flesta dagar får plantorna ta vad som bjuds. När jag har lite tid får de lite extra. Jag har ju redan börjat om med en laddning och det går det med. Försöker ladda ur sånt jag njuter av- så att jag inte automatiskt släpar med mig den slentrianmässiga brist-på-något-känslan.
Som vi får jobba men jag ser helt klart en stor skillnad jämfört med för ett år sedan. Hela hjärnan har snurrat ett helt varv. Därför är ju tiden och tålamodet verkligen två kompisar att hålla i, och räkna med.
Ha en fin dag, kram! 🌱😍

@Se klart skrev:"Mallkänslan är dessutom rätt ”ren” från dåligt samvete (jag hinner det jag hinner sen får det räcka). Det är nog det största med att bli nykter. Att fickorna som förut var blytunga av jobbigheter jag inte orkat ta itu med. Och skulden över varför jag inte tagit itu."

Kan bara hålla med. När man slipper det ständigt dåliga samvetet, över att man dricker för mycket, så slipper man överkompensera. Allt man känner och gör blir mer sant. Ibland orkar/hinner man mycket, ibland mindre, och det är okej, okej... okej.

Chill helgkram 🐘

Verkligen okej @andrahalvlek
Det konstigaste av allt kan tyckas är att ju mer jag okejar och jobbar med aktiv/riktig vila och aktiv aktivitet. Ju bättre går det mesta. Alltså sett till jobb. Plantorna, städningen hade kanske mått bättre av mindre vila men jag mår bra = står ut med stök utan vidare.
Här hemma, just idag ser det ut som Pettsons slarviga broder flyttat in. Ett halvt kaos pga litet bygg-projekt och projekt sortera undan vinter och plocka fram vår och sommar. Lådor överallt. Högar. Jag har dock en plan! Kommer vara fint till kvällen.
Dotter hälsar på och hon fixar middagen, utan inblandning av mig, förutom handling.
Mamman och dottern får guldstjärna. Kommer dessutom ge mig tid att komma ut på den där löpturen som jag visst initierat... kram på er! .

Hej! Kom du iväg på löprundan? Jag klarade det faktiskt bättre än väntat, trots premiärgrillat kött i magen.😅 Men jag tog det väldigt lugnt och helt klart hade kondisen blivit sämre av vinteruppehållet.
Skönt att din dotter fixade maten! Min son skötte grillningen här, han är riktigt bra på att grilla av någon anledning.

Kram

@Torn skrev:"Min son skötte grillningen här, han är riktigt bra på att grilla av någon anledning."
Kan det vara så att han kollar på youtube Torn? Min är numera en mästare på att steka burgare. Kombinationen gott om tid och vilja att lära sig (vissa saker) är underbara hos våra tonåringar. Jag älskar också ibland YouTube instruktionsfilmer även om de ibland kanske är lite tidsoptimistiska, ex bygg en pergola på 12 timmar... Fast om man inte har bråttom och står ut med lite stök så är det ju helt ok att ha satt igång även sånt.

Vet ni, på temat instruktionsfilmer på youtube. Jag ska lära mig spela ukulele. Spelade mandolin i min ungdom och jag tänker att ukulele är lite närbesläktat. Köpte den till yngsta dottern, men den var så ointressant att den fick bli kvar hos mig. Turkos och fin hänger den nu på väggen på ”kontoret” och bidar sin tid. Snart så.

Kram 🐘

@Sisyfos Japp, det var Youtube, jag frågade honom nu när han grillade hamburgare till oss.😀 Jag borde ha anat det då han lär sig massor av andra saker via Youtube. Han har även blivit grymt bra på engelska tack vare Youtube och onlinegaming. Han börjar tom kunna ryska, då det är många ryssar som spelar.😂

Jag brukar också kolla på Youtube om det är något som jag inte vet hur man gör. Väldigt smidigt faktiskt. Hur sjutton klarade man sig förr. Gå till biblioteket och låna böcker? Jag kommer knappt ihåg.😅

Ha det bra

Check på första löpturen @torn, men en dag för sent.
Går ju inte att slira på sanningen här.
När jag tänkte att jag ”nog kommer att komma iväg” på lördagen insåg jag hur lamt det lät... ungefär som att hoppas förbli nykter. Men i morse vaknade jag med energi och fokus på spring.
3,5 km- helt ok kondition förutom att Runkeeper-damen tjatade om att jag sprang för långsamt 😊
Nu ska jag köra varannan dag🏃🏼‍♀️🏃🏼‍♀️🏃🏼‍♀️
Tack för pepp och bra jobbat av dig, kram!

Superhelg, kan man säga så? Det var en sån. Mycket fint häng med min dotter som mår bra efter många år med mycket bekymmer kring identitet. Flickvän och ett stadigt jobb nu. Pratsam och klok. Öppen. Tillgänglig. Så har det inte alltid varit, jag har stått utanför och knackat/bankat/ropat - ja bildligt talat. Och vakat, vaktat, inte sovit, så mycket oro har det varit i vårt liv.
Så en helg som den här. Den känns som plåster på allt som varit fransigt. Och allra allra viktigast förstår ni ju, är att hon lever livet på ett sätt som jag inte såg framför mig för fem år sedan.
Fyllt pallkragar med skit/gödsel/jord. Målat ett fönster. Ätit bullar. Har 12000 steg i kroppen, solen låg på mina skalliga rabatter så jag blev rörd utan rim och reson.
Tack mitt fina liv som jag numera har förstånd att leva så gott jag förmår.
Kram, njut av er söndagkväll 💓💓

Låter som en toppenhelg 😍 Precis vad man behöver för att ladda sina batterier. Som jag har laddat mina batterier denna helg, känner mig nästan överladdad 😉

Kram 🐘

Ps. Jag kunde inte ens somna på min höneblund, då har man sovit tillräckligt 😂

Överladdad @andrahalvlek det hör väl det vidare livet till 😍
Idag ska jag till mitt kontor. Måste helt enkelt snygga till mig. Tar med mig helgens vila in i veckan.
Ikväll ska vi titta på en (för dyr) lägenhet. Min man tycker jag drar igång för mycket grejer, men jag är något uttråkad när det kommer till händelser i livet även om jag för det mesta är nöjd.
Men framåt framåt behöver jag ändå!
Njut av måndag, sol här! Kram.

Ser att du går i bostadsbytartankar, spännande! Det är ju dock skrämmande vilka priser bostäderna ligger på nu. 😅 Jag misstänker att mina barn kommer få bo hemma hos oss bra länge. Jag har en fundering på att bygga ett Atterfallshus på tomten, som någon av dem kan bo i ett tag om dom vill vara lite ifred från oss föräldrar. Senare skulle vi kunna hyra ut det till någon annan. ( skötsam!) person. Men det är bara funderingar som sagt.😀

Dags för löprunda nr 2 för mig idag, jag kör var tredje dag nu i början, men jag tror det kan bli varannan dag ( som du kör) ganska snart.

Kram. 🤗

Skrämmande är rätt sagt @torn, hisnande budgivningar och det har jag varken kassa eller nerver för. Skönt faktiskt.
Allt rullar på här i min vardag, sover bra och vaknar rätt glad och njuter fortfarande mycket av att kunna överblicka min dag. det känns tryggt. Så ofta jag liksom inte visste hur kvällen skulle sluta även om variationerna inte direkt var stora..
Jag vet inte varför men det känns som om jobbet rullar på utan alltför mycket hysterisk stress. Har det lite lite lugnt, passar på att hjälpa mamma, hämta småbarn, pyssla om plantorna. Samla lite kraft, jag är säker på att den snart kommer att behövas. Kram!

@Se klart skrev:"Min man tycker jag drar igång för mycket grejer, men jag är något uttråkad när det kommer till händelser i livet även om jag för det mesta är nöjd."
Haha, kunde vara jag som skrev det där. Jag blir också uttråkad. Tänker att jag måste ha nån liten utmaning nåt projekt, då och då. Igår var det att fixa en avfallskorg.
Sen gäller det att hålla en rimlig nivå. Jag tycker att min sambo är lite tråkig.
Och Torn... med din alkoholfrihet har du snart kanske sparat ihop till ett litet Atterfallshus... sen kan man ju se det på två sätt. Hade du fortsatt att dricka hade du kanske inte behövt nåt, då hade barnen kanske stuckit så fort som möjligt så långt bort som möjligt. Usch hörrni, vad skönt det är att inte dricka.

@Sisyfos Jo, jag sparar mycket pengar nu har jag märkt, sedan har jag fått väldigt bra lönepåslag på jobbet sedan jag blev nykter. Helt klart presterade jag bra mycket sämre förr om åren.
Vad gäller barnen så hade jag nog ärligt talat inte bott kvar i mitt hus om jag fortsatte dricka. Antingen hade jag blivit utkastad av frugan, eller så hade jag bott i en träfrack. Det gick skrämmande fort åt fel håll på slutet. Men nu skiter jag i det för jag mår som en prins nu.😍

Andas lite mellan möten back to back, men imorrn är det ju fredag = komma till landet, spana på tulpaner och dra fram grillen. Hörni vi måste tillhöra en exklusiv skara människor som har så mycket vi ser fram emot och njuter av.
Ja @sisyfos jag är otålig! Och den egenskapen hör nog till min personlighet och svårt att förändra men ibland talar jag allvar med mig själv. Ibland lyssnar jag inte.
Just nu funderar jag på - ungefär som när mina jobberbjudanden kommit, två på 1,5 nyktert år. Om det är satsa-tid eller downshifta-tid. Och faktum är nog att det känns mycket mer som satsa-tid. Att jag vågar mer. Funderade på det i morse igen.
Det är något med avsaknaden av skam som gör mig mer modig. Och lugnare.
Vad är det värsta som kan hända?
Ja... att sälja den ev för dyra lägenheten.
Men kanske är det viktigt att våga släppa på bromsen, vill inte påstå att jag fegat mig genom livet, men jag har aldrig riktigt vågat spänna bågen för högt.
Idag ska vi iaf titta på den ev alldeles för dyra lägenheten. Vad skönt om den inte är något för oss. Vad spännande om den är just det!
Det rika livet - sett till upplevelse från en så exotisk plats som mitt köksbord- fortsätter att överraska. Är inte mycket för att tro att livet är ödesbestämt men just idag tycks trådarna hänga ihop.
Kram på er 😍

Profile picture for user Pianisten

Sikta mot stjärnorna så når du kanske trädtopparna. Tycker jag är fint. Har man någon gång ångrat att man satsat på något? Möjligen den där sista 100-lappen man stoppat i spelautomaten.. men även den stunden gav något, en stund av hopp, en liten dröm som kunde inträffat, men aldrig om man inte satsat. Precis, vad är det värsta som kan hända? Ändå är det så svårt att släppa bromsen. Såklart kan man misslyckas, falla, känna ånger. Den visaste är den som fallit flest gånger och rest sig och gått vidare?
Känner mig lite i den situationen också. Det är lite för mycket roligt på gång för att downshifta men skulle nog behöva se över min vardag lite för att hålla i längden. Men livet är verkligen rikt och jag är också för otålig för att trycka på paus. Varje passerad minut är en minut som inte kommer tillbaka.

Att bli av med den där skammen är en sån befrielse. Kanske är det den värsta dräparen av dem alla biverkningar från alkoholen?

Man känner verkligen din livslust idag genom texten hela vägen ut ur skärmen. Känslan av livets alla möjligheter och exotism.

Ha en fortsatt fin dag!

Skammen är nog det värsta @pianisten
Skammen letar sig in i varje cell, den gör hela självbilden skev och framtiden haltande. Det finns säkert skam kvar i några skrymslen men jag känner mig... ja värdig är ett ord som känns rätt för att beskriva.
@charlie, jag blir glad att höra att du läste inlägget om min dotter med behållning. Det är en av de viktigaste processerna i mitt liv. Hur vi kämpat. Hon så mycket mer än jag, men vi har också kämpat ihop med det bångstyriga livet. Jag har svårt att skriva så transparent som jag nog skulle önska, av andra skäl än just anonymitet. Men att leva med ett barn som inte vill leva. Den paniken och känsla av att gå på krossat glas, varje steg. Det önskar jag ingen.
Hon är klok och stark. Smart och rolig. Jag tror att livet som det har varit har bidragit. Hon kan inte se ner på andra. Hon saknar många av de fördomar vi andra drar runt på. Hon har blivit som en blomma som blommar något senare men med starka rötter. Det är en jäkla ynnest med våra olika barn.
Jag lär mig av alla här. Ynnest det med!

Försovning delux!
Vaknade av chocken i att klockan var 9.
På pluskontot en extremt piggelin dag där inget känns omöjligt och utmaningarna triggar istället för att sänka humöret.
Något knäppt är det när man som jag ägnar 90% av tiden till att komma vidare med snåriga grejer. Snårig bransch. Snårigt med utveckling men vi ska ju, måste komma framåt. Stor glädje är det med mina kollegor. Varmt och snällt, roligt och intensivt. Jag är så stolt över allt vi lyckas med, som inte så många fixar.
Och jag upplever att jag utvecklas mycket i min roll som chef, tycker det är coolt att växandet kan ta ny fart så pass sent.

Idag tänkte jag på att alkohol inte längre är en del av mitt upptagningsområde. Det finns i nån periferi men livet är fullgott. Inget saknas. Jag minns nu att jag för kanske ett halvår sen hade en skräck över att jag skulle inbilla mig själv att jag nog skulle kunna dricka ibland. Eller att jag prövade tanken. Hur den kändes.
Jag gör inte det längre. Det finns ingen annan säkerhet än min vilja. Och så finns forumet. Jag är säker på att jag skulle få stöd här- om jag behövde.
Jag vet att det finns telefonnummer att ringa. Jag tror inte att jag kommer dit. Men det är inte längre farligt som att stå vid en klippkant. Det är rätt stort ändå!
Kram och ha en fin och nykter fredag.
Idag är jag tacksam över att jag kommer att ha ork att städa lite innan middag, för jag är inte totalt utmattad som jag var förr på fredagarna.
Jag är tacksam över min trädgård som sällan varit så fint preppad. Jag är tacksam över att jag kan vara en mamma att räkna med, alls dagar, alla tidpunkter. 🙏🏻

@Se klart skrev:"Hon har blivit som en blomma som blommar något senare men med starka rötter."

Så otroligt fin beskrivning ❤️ Jag blev också väldigt berörd av inlägget du skrev om din dotter. Relationen till våra barn är ju den allra mest självklara och viktiga, men med paketet kommer också mycket smärta, oro och vanmakt. Och kärlek ❤️

Kram 🐘

@andrahalvlek sedan jag blev nykter och lite små-andlig undrar jag om smärtan oron och vanmakten också är kärlek. Att kärleken också gör ont. Alltså inte det som många säger- kärlekens pris är.. osv.
Utan smärta i en kärleksrelation (barn partner vänner) faktiska är en kärlekskänsla men vi har inte bekantat oss med den som en sådan?
@charlie du har rätt i försovningens kraft- jäklar vilken energi jag hade igår.
Min vanliga lördagslycka-vakna pigg efter en skön natt- verkar inte gå att tröttna på. Lika underbart som ”helg 1” men med bonus att jag vet att det håller.
Note to self och alla som kämpar! Kram 🤗

@Se klart jo, kärleken gör ont. Den kan göra fysiskt ont när man känner just oro och vanmakt som du nämner. Samtidigt är den så innerlig och len för själen. När jag kramar om min son eller min flicka och får ett "jag älskar dig" tillbaka (flickan) eller "jag vet" när jag berättar för pojken hur mycket jag älskar honom. Eller när han kommer förbi mig när jag sitter i sköna fåtöljen och liksom dröjer sig kvar i väntan på den där kramen.

Morgnarna kan man inte tala färdigt om. Jag NJUTER! Mitt te, min stund, min soluppgång. Titta ut på medmänniskor som måste trava iväg till jobbet.

Kram!

Näe @charlie DET borde man skriva i reklamtext för resmål istället för detta tröttsamma tjat om vinbarer... numera njuter jag ju dessutom av fredagkvällen minst lika mkt som förr- mer förstås- behöver aldrig oroa mig för hur en kväll ska sluta, ”hoppas” dricka lagom men aldrig veta. Kanske är det självtilliten som gör magiska saker med oss 🧙🏻‍♀️
Mina erfarenheter med min dotter skulle jag inte vilja vara utan. Jag skulle såklart önska att hon ”sluppit” lidande i form av depressioner och självskadebeteende men jag tror ju inte livet är en beställning utan en present.
Jag fick detta.
Min dotter fick sitt liv.
Ett underbart liv som i sig är en hyllning till att vilja leva, övervinna mörkret. Nej, jag kan inte med gott samvete säga att jag önskar hon ”sluppit” det känns som att underkänna de erfarenheter och schatteringar som hon nu har.
Hoppas du får en fin dag! Kram 🌱

@Se klart Precis så känner jag också. Jag skulle inte vilja vara utan en minut av varken mina utmattningssjukskrivningar eller allt ”jobb” med dottern. Allt detta har gjort mig till den jag är idag. Som bland annat fullständigt skiter i prylar och värderar relationer allra högst.

Sen har jag under årens lopp sörjt för hennes skull, men jag har slutat med det nu också. Just nu sitter hon i SIN soffa i SIN lägenhet och sjunger med till Trazan och Banarne. Vi ska åka och shoppa strax och kl 13 ska hon laga mat och äta ihop med personal och de andra boende.

Det är dags att sluta sörja hur hennes liv blev. Istället är jag tacksam för att hennes liv blev rikt och kärleksfullt ❤️

Kram 🐘

PS. Håller med om att smärta, oro, vanmakt är en del av kärleken ❤️

Profile picture for user Varafrisk

@Se klart Ja...det här med att vara förälder...den där kärleken som man känner för sina barn i varje lem..den går inte att mäta...precis som smärtan när de far illa. Jag har ju berättat om mina barn...och ni har ju varit med i synnerhet när det gäller min dotter eftersom hon i somras och höstas mådde så otroligt dåligt...och jag var fruktansvärt orolig för att få en samtal som sa...att hon är allvarligt skadad, misshandlad eller ja..död. Nu är det tack och lov stabilt! Oron fanns även med min son...och jag säger som ni...det var oerhört tufft men jag vill inte vara utan dessa erfarenheter när jag har facit i hand. Mina barn har lärt mig så mycket om livet, om mig själv och omgivningen. Livet har en annan nyans som jag inte tror att det skulle haft annars.

Jag är otroligt tacksam över att jag faktiskt fick bli förälder till dessa barn! Tänker på deras biologiska mammor som inte hade möjligheten att ha de kvar i sina liv. Så smärtsamt! Så det var ingen självklarhet att få barn och det har heller inte varit en barmhärtighets gärning som min man och jag har gjort utan bara en stark längtan om att få vårda och ge kärlek till ett barn ...och vi hade lyckan att få göra det!!

Du vet @Se klart ...som vanligt så tycker jag så mycket om att följa dig och ditt liv!

Kram:)

Tack @andrahalvlek och @varafrisk för att ni delar med er, läser, ser våra ”det som är botten i dig är botten också i andra” som Gunnar Ekelöf skrev.
För många år sedan gick jag en chefsutbildning där vi skulle granska våra drivkrafter.
Mitt mönster skiljde sig från de andras på så vis att jag inte var det minsta målstyrd. Mina drivkrafter visade sig enbart handla om relationer.
Och ju äldre och nyktrare jag blir ju mer förstår jag att det hänger ihop så för mig. Menar inte att det är ädlare att bry sig om människor än att nå mål, men det är tusen gånger mer utvecklande.
Jag tjatar nån gång varannan månad om människans inneboende behov av att höra ihop i det som på savannen var en ”samlargrupp”, utan varandra kunde vi inte överleva. Hjälpas åt var inte nån politisk idé utan överlevnad.
Jag är alldeles säker på att vi alla bär den beredskapen inom oss, om vi inte vågar utveckla den av skäl som absolut kan ha med vår tid av solitärer att göra.
Jag tror på berättelserna om våra liv som ett sätt att känna mening och höra ihop. Som här, på anspråkslöst vis men ovärdeligt. Tack alla ni som är en del av det stora! 😍