@Kaffetanten88 Jag skippar en enda tablett per vecka och sen ligger jag på den dosen en hel månad, innan jag tar bort nästa tablett. Jag tar minsta styrkan 37,5 mg.

Månad 1: 6 tabletter/vecka
Månad 2: 5 tabletter/vecka
Månad 3: 4 tabletter/vecka
Månad 4: 3 tabletter/vecka
Månad 5: 2 tabletter/vecka
Månad 6: 1 tablett/vecka
Månad 7: 0 tabletter

Jag har en veckodosett som jag fyller för att komma ihåg.

När jag började nedtrappningen hade jag 75+37,5 mg/dag alla dagar i veckan och jag håller totalt på med nedtrappningen i 1,5 år.
Jag har tagit venlafaxin i 13 år, så 1,5 år känns skitsamma i sammanhanget.

Det jag läst om venlafaxin på senare år är att den är ”omöjlig” att sluta med. Just därför måste man trappa ut yttepyttesakta.

Kram 🐘

Kaffetanten88

Jag ska nog helt enkelt äta lägsta dosen lite längre. Är lite för ostabil för att ta bort den än. @Andrahalvlek. En dosett behöver jag också. Senast i morse stod jag och funderade på om jag tagit medicinerna eller ej. 🙈 tar ju medicin minst 3 gånger om dagen. 4 om jag tar sömnmedicin men det gör jag bara om jag är i mani och inte sovit alls typ.

Kaffetanten88

Igårkväll var jag på ett riktigt uruselt humör. Var så arg på sambon att han inte ställde upp och tog hundarna när han kom hem. Sen blev jag sur på allt han sa. Resultatet var ju att jag somnade gråtande för mig själv med ångest. Ibland är vet jag inte vart jag har mina känslor. Tror att jag eventuellt är på väg in i mani. Som terapeuten säger så är känslor bara känslor och jag behöver inte lyssna på dem men fasen va svårt det är ibland. 😳

Kaffetanten88

Idag är jag mer säker på mani. Vaknade innan 4 i morse. Lyssnat på musik massor. Är glad. Kan inte sitta stilla. Är pigg trots lite sömn. Ja osv. Så lite manisk börjar jag allt bli.

Kaffetanten88

Asså man är ju dum. Lämnat blodprov och är orolig att mina två glas vin ska synas på dem. Jag får ju skylla mig själv i så fall och stå för det. Jag har ju börjat med antabus igen. Men det är skammen att behöva stå för det. 🙄 Även för beroendecentrum.

Kaffetanten88

Asså man är ju dum. Lämnat blodprov och är orolig att mina två glas vin ska synas på dem. Jag får ju skylla mig själv i så fall och stå för det. Jag har ju börjat med antabus igen. Men det är skammen att behöva stå för det. 🙄 Även för beroendecentrum.

Kaffetanten88

Inatt har jag sovit minst 8 timmar. Känner mig som en ny människa. Tog sömntablett visserligen men hoppas att det är en kort period jag behöver det. Jag har mycket på g som jag kämpat länge för som borde underlätta sömnen. Vi ska flytta närmare mamma=mer avlastning. Ansökningar om assistans har kommit längre. Utredningen är nästan klar. Det borde kunna leda till mer avlastning med. Sen borde det ge mer ekonomisk trygghet. Beroende på hur mycket timmar vi får. Jag börjar få in många rutiner som är bra för mig vad gäller kost och träning. Ja jag gör massa saker bra. Sömnen borde bli bättre tillslut.

Planen när vi flyttar är även att sonen får ett eget rum. Vi ska sätta in en kamera och kramplarm så jag kan vara trygg utan att behöva vara på min vakt hela tiden.

Så det ska bli bättre snart med allt egentligen. Jag hoppas bara jag kan bli ännu mer stabil. Jag är ju mer stabil nu än jag varit förr så egentligen kan man väl inte hoppa på för mycket.

Sorry om jag svamlar en massa. Skriver bara ner en massa tankar jag har. 🤣

@Kaffetanten88 Jag blir så glad för din skull ❤️ Det låter verkligen som om du snart kan andas lite djupare och lugnare och inte vara så hårt anspänd. Ett tips är att googla på ”medveten andning”, det kan verkligen hjälpa när ångesten förlamar både kropp och själ.

Kram 🐘

Kaffetanten88

Jag behöver en rolig hobby. Gärna något man kan göra hemma och ha sonen bredvid sig när man gör. Men jag kan fasen inte komma på något jag tycker skulle vara kul. Sticka/virka. Jag vet inte. Är det verkligen så kul? Yoga/meditation? Klarar jag det med sonen som gör massa ljud bredvid. Och är det kul och något jag kan hålla på med en längre stund. Har ni några tips på hobbier? Nu bor jag i lägenhet men flyttar snart till hus. Då kanske det blir lättare att göra något ute med. 🙈❤️

@Kaffetanten88 jag virkar då och då. Började under mitt första försök att sluta med A. Nu går det jättebra att t ex titta på tv samtidigt, behöver inte titta på vad jag gör hela tiden.

Kaffetanten88

Alltså jag vet att jag skulle behöva göra något åt mitt beroende av energi dricka. 🙈 Det är ju bättre än alkohol. Jag är rädd att försöker jag sluta med energi drickan så kommer jag få sug på alkohol. Jag vet ju också med mig att det inte är bra för varken sömn eller ångest att jag dricker så mycket koffein. Jag har bara så svårt att dra ner eller sluta. Jag skulle behöva något substitut i så fall tror jag. Frågan är vad. Pepsi Max som jag druckit mycket av tidigare duger inte längre. Det ska vara energi dricka hela tiden. 🙈😳 Ja jösses vilka små problem egentligen! Jämfört med resten av livet.

@Kaffetanten88 Jag stickar och virkar framför tv:n. Jättebra återhämtning för hjärnan. Man sysselsätter händerna, får planera vad man gör, och det blir fint.

I sommar har jag lärt mig dubbelsticka, det var inte plättlätt. Man stickar liksom dubbla sidor samtidigt, så mönstret blir spegelvänt. Svinkul! Just nu håller på med en filt i lapptäcke med kvadrater 6x6 cm där det står en bokstav på varje ruta. Bokstäverna bildar min dotterns namn och sen ska jag blanda dem huller om buller i lapptäcket ihop med enfärgade rutor. Kul projekt!

Kram 🐘

Kaffetanten88

Ja låter ju som jag måste testa iaf. När ni börjar vara flera som gillar det. Frågan är hur man ens går till väga i början för att lära sig starten så att säga. 🤣❤️ Kram @Andrahalvlek