Äntligen på rätt väg!!
Jag har haft alkoholproblem något år. Mitt största problem tror jag är att även partnern är törstig. Vi har försökt att vara nyktra några veckor och leva hälsosamt. Oftast har det lyckats. Nu den senaste tiden har det spårat ur med alkoholen. Vi har skött jobbet båda 2 men druckit så gott som var och varannan kväll. Det är ofta jag varit rädd att polisen ska stoppa mig på morgonen på väg till jobbet. Jag har varit rädd att jobbarkompisar ska känna lukten av fylla. Det har även synts i ansiktet, svullnad, trötthet, bakfylle-ögon. . Jag tycker jag har fått lite krämpor som förmodligen varit alkoholrelaterade. Kramper och domningar, högt bltr. yrsel. Jag har barn äldre och yngre. Ett av barnen har jag diskuterat mycket med om alkohol, alkoholism osv. Hon har frågat mig när jag ska söka hjälp? Jag har svarat lite vagt och försökt att komma undan med olika svar. Min bakgrund är som många andras alkoholism i släkten. En pappa som var väldigt charmig och glad, men beroende av alkohol. Jag minns tillbaka på barndomen som ändå var fin och trygg mestadels p g a en stark och trygg mamma. En mamma som ställde upp på oss ungar till 100%. En mamma som aldrig drack när vi var barn. Mamma gav oss självkänsla genom att ge beröm och styrka. Hon gav mig kraft för att ge mig ut i livet med nyfikna ögon. Ändå trillade jag dit. Jag har varit medveten om faran och även sagt till mina syskon att jag kan bli alkoholist, jag vill inte men ibland blir det inte som man vill. Flera av mina syskon har problem med A. 2 har slutat helt, en med hjälp av bl a AA. Min nya chef som har jobbat med missbruk har pratat med mig, efter att ha fått ett mail av min dotter. Dottern skrev att jag behöver hjälp med mitt alkoholproblem. När chefen sa detta kändes det som om någon dragit ner byxorna på mig... Chefen var förstående inte alls fördömande. Det märktes att hon var van att hantera detta. Efter samtalet drack jag 2 planerade pubkvällar. Sedan dess har jag varit nykter snart 4 veckor!! Det känns fantastiskt, men jag vet att faran lurar bakom hörnet. Känslorna går lite upp och ner. Ibland har jag känt mig euforisk, andra gånger har jag tänkt på separation och andra jobbiga saker. Vet ej hur det blir med mig och sambon som nu försöker hålla sig nykter, efter påtryckningar från barnen. Vi är så olika när det gäller A. Jag har för första gången i mitt liv tänkt att leva helt nykter!! Jag har aldrig förr tagit orden i min mun. Nu efter mycket tänkande, läsande om A, hört berättelser om A och hur barn påverkas av förälders missbruk, känns det som det enda rätta för mig.Jag tänker även på andra som har lyckats sluta med A som varit långt ner i träsket. Dessa starka människor, då vill jag också vara stark!! Kram på er:)
- Logga in eller registrera dig för att kunna kommentera
Dialoger
Belöningar är bra. Har också dialoger med mig själv... Kan inte tänka annat än att det är lite synd att de inte sker högt, då kanske chansen vore större att man hörde hur dumt det låter när man tycker att det är en bra idé att köpa vin.
Bättre med dyra skor.
Kräftskiva
Var på kräftskiva med gamla arbetskamrater och förra chefen. Bestämde direkt att jag skulle köra. Ta med dig att dricka om du vill ha starkare än vin sa värdinnan. Nej jag har slutat med a, sa jag. Varför? Frågar hon. Det blev för mycket både för mig och sambon så vi dricker inget någon av oss. Sen vet vi inte hur det blir i framtiden sa jag. Vad bra att ni kan vara utan a båda två, sa hon. Ja det tyckte jag också. Festen var lugn, blev sugen ett oar gånger när vissa tog irish coffe. och även när det frågades om någon ville ha gin eller annan sprit. Suget gick över fort när jag tänkte lite bakåt och hur jag hade varit på festen om jag varit full. En av tjejerna blev mest berusad och faktiskt så tyckte jag lite synd om henne. Det blev sent så låg länge nästa dag. Vaknade och tänkte på vilken tur jag har som inte är bakfull längre. Sonen sade till mig några dagar senare att han inte visste om jag skulle dricka på festen. Han hade nog varit lite orolig. Jag ska ta och säga till honom att om jag någonsin kommer att dricka vilket jag hoppas inte sker. Så ska jag informera honom om det först. Då behöver han inte fundera på saken om jag åker på fester. Snart Greklands resa. Hoppas allt blir underbart och att jag och sambon avstår a där. Kram på er...
Grekland nykter...
Nu på väg, åker till Grekland idag. Spännande att se hur det är att semestra utomlands utan a. Har tänkt mycket på vad a är egentligen. För egen del blev det ju ett medel som gjorde att mina sinnen förstärktes. Något vackert blev vackrare, var jag glad blev jag gladare, sur eller arg då blev det bråk. När man vant sig vid att förstärka känslor så blir det lite fattigt utan. Problemet blev när jag blev beroende och det gick fullständigt överstyr. A-intaget blev nästan dagligen. Nu är jag fri sedan 9 månader. Just ordet fri är bra. Frihet från alkohol, från bakrus, från skam och skuld. Nu ska jag bada och sola min "nya" kropp. Den är ju slankare och jag känner mig ofta tillfreds med kroppen. Men den största vinsten är nog min själ. Inuti känner jag mig som en vinnare redan. En som kämpat för att bli av med ett svårt beroende. Har klarat mig bra än så länge. Jag vill peppa er som kämpar alldeles i början mot a. Det är oftast svårt i början, för mig har det bara blivit lättare med tiden. . Se till så det inte finns någon a hemma. Håll dig borta från risksituationer, Gör allt som krävs för att du ska få friheten från detta ok. Tänk på all skit som hänt tack vare a-drickandet. Är det värt det? Jag kanske mässar, men har jag klarat det så klarar du det, tro mig. Ha det gott.... Kram..
Så underbart att läsa miss lyckad!
Som svar på Grekland nykter... av miss lyckad
Önskar dig en underbar semester, vilket det garanterat kommer att bli utan a!
Härligt att läsa, försöker
Härligt att läsa, försöker och vill gärna hänga på nykterheten. Ha det bäst
Alkoholfri utlandsresa.. check....
Hemma igen. Det gick fantastiskt bra i Grekland utan a. Vi bodde precis ovanför hotellbaren. Där festades det till ca 01.00 varje kväll. Jag tittade på folket som satt där. Ett år sedan hade jag och sambon också suttit där fulla och pratat med okända människor. Kanske blivit fyllekompisar med några. Dvs massor med djupa samtal på natten. Lite besvärande hejande på dagtid och artigt prat. Vi var dom enda svenskarna på hotellet. Såg att många var från Holland och även bland dessa fanns storkonsumenter. Ganska otroligt att titta ner på baren med alla flaskor och glas och inte vilja gå dit och dricka.. Nä jag blev inte ens sugen, kan bero på att jag direkt började tänka på andra resor vi gjort och där våra barn blivit oroliga eller frågande när det gällde vårt a-intag. jag pratade med sambon om dessa gånger, kanske för att även påminna honom vid eventuellt sug. Tänkte på vad jag skulle göra om han skulle ta sig en öl eller så. Men vi hade pratat om det innan så kände mig ganska säker. Vistelsen blev fantastisk, med långa promenader, sol och salta bad, utflykter mm. Det hände 2 ggr att servitörer bjöd på små shottar efter eller före maten. Bägge gångerna tog jag shotten och gav till svärsonen sa till servitören, no alkohol fore me. Sambon gjorde likadant. Det kändes bra. Jag hade redan tänkt att detta kunde hända så hade planen klar. Tack Jullan och Nu väljer jag livet, tänkte på era lyckönskningar om trevlig resa och det kändes fint...
Bra pepp
Att läsa om din resa.
Jag har min framför mig och hoppas innerligt att jag klarar det lika bra som du.
Hej Flinga..
Läste lite på din tråd. Är du flygrädd? Jag är det emellanåt. Tänkte nu sist när jag flög att jag känner ingen som varit med om någon flygolycka, men känner många som varit med i trafikolyckor även jag själv. Känner flera som dött i trafikolyckor. Summa Betydligt farligare att åka bil, som många av oss gör dagligen. Hoppas din resa blir bra och att den blir a-fri.. Kram
Tack för kommentaren Miss
Tack för kommentaren Miss Lyckad (ändrade lite där?)
Det är nog mest klaustrofobin och att vara så utlämnad som skrämmer mej med flygning.
Tänker ofta på hur mycket man skulle hinna tänka innan planet var nere i krasch om det störtade från 10000 meter.
Det tar rätt lång tid och jag kan bara föreställa mej paniken, och det är just vad jag gör. Om och om och om igen.
Panikångest och depression är mitt grundproblem, alkoholen kom senare.
Jag skall kämpa vilt för att få en bra semester och en nykter!
Tack alla fina som bryr sej.
,??
Var i Grekland var ni?
Som svar på Alkoholfri utlandsresa.. check.... av miss lyckad
Nån ö eller fastlandet?
God morgon!
Vi var på Kreta, Rhetymnon. Underbart ställe. Kolla på flygrädsla sidor på nätet. Finns säkert tips och råd. Själv har jag en teknik där jag tänker positiva tankar om varför man inte störtar. Finns ju folk som flyger varje dag, dagens plan betydligt säkrare, varför skulle någon kapa detta plan? Inget med något land i krig att göra osv osv. Jag försöker tänka bra tankar helt enkelt. Jag har flygit i cockpit en gång, fanns ingen annan plats på planet och jag kände en flygvärdinna som jobbade ombord. Det fanns en extra stol i cockpit. Den flygresan är den som jag kände mig säkrast på. Där hade jag kunnat försöka kontrollera spakarna om något hänt. Det är kontrollförlusten som gör oss osäkra. Vi måste lära oss att vi inte kan kontrollera allt i livet. Vi ska inte kontrollera allt. Hoppas din resa blir underbar. Ha de gott.<3
Lite kuriosa
kanske men jag är inte flygrädd, har aldrig varit, och det beror på att jag mer eller mindre är uppväxt i flygplan......MEN.....under min aktiva tid var jag sanslöst höjdrädd !!!
Döm om min förvåning när jag klev upp i en skylift för första gången en bit in i nykterheten och inte kände av den minsta lilla höjdrädsla ! Uppe på högsta nivån gungade det och svängde och jag bara njöt över min befrielse ! Förvånad ? Jajamen !
"Di Gamle" förklarade för mig att mitt kontrollbehov jag hade som aktiv var borta och jag kunde överlämna mig själv till det som hände och att jag hade tillit till att allt skulle fungera utan att jag lade mig i. Och så enkelt har det varit för mig, lita på att det ordnar sig. En klyscha ? Nej, jag tror inte det. En av AA's deviser lyder "Lev och låt leva" och jag tycker det mesta kan sammanföras i det uttrycket. För mig blir tillvaron i alla fall enklare.
oro och rädsla...
Rädsla för höjder för min del började efter jag fått barn. Förr åkte jag allt på Liseberg utan rädsla eller skräck. Efter barnen har jag blivit fegare. Men det jag har märkt med A är att är man påverkad så skiter man i det mesta, men i bakrus kommer höjdskräck och rädsla för höga farter etter värre. Då blir dödsångesten fruktansvärd. Att köra på höga broar blev också ångestfullt. Nu känns det helt ok. Kanske har något med det att göra som du skrev om Adde?
10 månader...
Jag har varit nykter mer än 10 månader. Det känns mycket bra. Jag har inga funderingar på att dricka alkohol. Visst har tanken slagit mig, men för mig är det bara att fortsätta tankarna på "festandet" som har orsakat så mycket skit. Tänker på mina barn som har fått stå ut med alldeles för mycket fylla här hemma. Och om dom tagit psykisk skada av det? Förhoppningsvis läker allt med tiden. Tänker att jag ska prata med dom då och då. Som tur är har jag inte lovat en massa saker jag inte hållt. Visste att det inte är någon bra grej att göra. För då tappar dom förtroendet för mig helt. Livet känns bra. Jag vaknar fortfarande på morgonen och är glad att jag är nykter. Tänker på all skam och rädsla jag kände tidigare. Det är nog bra att jag känt dom känslorna för det vill jag aldrig ha tillbaka. Denna känsla av att skämmas för mig själv, mitt utseende som förändrades på grund av alkohol och mitt dåliga mående över detta. Jag tittar ibland på människor som ser ut att ha problem med a. Vissa har säkert slutat, men utseendet har tagit skada av a. Dom är nyktra men ser alkoholiserade ut. Tur att jag lyckades sluta i tid. Hoppas jag kan vara nykter resten av mitt liv. Varför förstöra för mig själv och familjen? Alkoholen har förstört tillräckligt. Jag önskar er en fin och nykter kväll.. Kram...
Alkoholens fula tryne...
Pratade med min syster i telefon. Hon var berusad. Först lite försiktigt samtal sedan blev hon dummare och dummare. Tänkte på hur jag själv pratat en massa skit med oftast andra berusade personer. Trodde jag var smart men hade ju glömt de flesta diskussioner nästa dag. Så patetiskt. Och dessa mornar. Bakis, blek, ofta blåmärken på armar och ben som jag inte vetat hur jag fått dom. Risigt hår och plufsigt ansikte och ölmage. Glädjen jag kände på kvällar jag slapp att köra någ ra barn till vänner eller aktivitet, så jag kunde dricka a. Jobbade jag kväll, direkt till bensinmacken för att köpa folköl. Öppnade 1 och hällde i mig i bilen. Drack även hemgjort vin som smakade f-n. Ni fattar, skulle ju aldrig druckit sånt äckligt a-fritt. Grälen med sambon när även han var full. Dom vuxna barnen som var förbannade och ledsna över vårt destruktiva liv. Är det någon på forumet som undrar om jag längtar till det livet igen? Kram på er...
Kram
Tack för dina ord som påminner om var man startade❤
Belöning...
Var på second hand och fick syn på en mycket vacker finsk glasskål, kostade 600 kr. Alltså ca 3 BiB vin. Tänkte och vred och vände på skålen. Hade aldrig sett en sådan stor skål tidigare. Erbjöd säljaren 400 kr. Efter en stunds funderande sa han ja till budet. Nu står den mycket vackra stora skålen som ett fint "pris" till mig för att jag lyckats vända mitt destruktiva liv till ett bra liv. En påminnelse om att snart är det 1 år sedan jag drack min sista klunk a. Jag vet att jag kan börja dricka igen, men känner en stolthet och styrka när jag tittar på min vackra skål. Undrar hur många glasskålar jag supit upp? Till vilken nytta? Skam, skuld, sjaskigt utseende, krämpor. Nu ska jag börja använda mina pengar till bra saker, inte till att förstöra min och familjens liv. Hoppas jag har ett antal friska år kvar, för det kan man ju aldrig veta när livet tar slut. Jag har ändrat om en del här hemma. "Parkbänken" dvs vardagsrumssoffan framför tv.n där jag och sambon haft våra fyllefester är utslängd. Ska snart byta köksskåp så jag slipper mitt gamla alkohol-förråd. Många som dricker felaktigt kanske inte har barskåp. Hade vi haft ett hade det varit en väldig ruljans på flaskorna. Vi skulle nog inte hinna ställa in dom förrän de skulle drickas upp. Jag har ett fräschare hem, som inte luktar fylla och gamla ölburkar. Numera pantar jag sällan. Förr skämdes jag om någon jag kände såg mig. Framförallt för sambons 7,5-burkar som jag tycker tyder på missbruk. Gott att leva idag i alla fall. Kram...
Tiden går fort...
Några veckor kvar till min 1-årsdag. Dvs ett år som nykter!! Helt otroligt, vad fort det gått. Känns som igår, jag sa till sonen att det skulle bli ändring på mitt drickande. Och det har det blivit. Jag räknar upp en del förändringar jag gjort för att ändra livsstil. Ingen A hemma. Inte gått på fester första tiden. Kollat över fällor dvs saker, aktiviteter, personer, som kan trigga eller överrumpla mig till att dricka. Pratat med sambon om mitt beslut, sagt att om han vill fortsätta med destruktivt drickande kanske han kan göra det någon annanstans än hemma. Pratat om framtid med sambon och sagt att det är inte säkert att jag klarar av att bo med någon som dricker alls. Pratat med sambon om barn som inte kan välja föräldrar. Ev. framtida barn-barn som vi kanske inte får träffa pga alkoholen. Bytt lösenord på datorn på jobbet till förändring-16. Pratat med nära vänner om beslutet när tillfälle getts. Tagit hand om mig själv genom att äta gott,mycket godis, druckit goda juicer, goda bär mm. Unnat mig finare skor kläder mm. Gått på qigong, dansat och lyssnat på min musik som bara jag tycker om när jag varit själv hemma. Läst gamla brev som min pappa skrivit till min mamma när dom skilt sig. Och förstått hur mycket dom älskade varandra men kunde inte leva ihop pga pappas a-missbruk. Pratat med andra som lyckats sluta med a eller deras anhöriga. Tittat på filmer om a-missbruk. Slukat böcker om alkohol och andra droger. Tänkt en massa och funderat över mitt liv. Hur jag har det och hur jag vill ha det. Det är ingen annan som kan ändra mitt liv mer än jag själv. Tänkt på alla stora livsförändringar jag gjort tidigare och lyckats. Jag vill vara nykter resten av mitt liv. Nu är det bara att fortsätta framåt,passa mig för att falla dit. Mer andlighet vill jag ha, mer människor som pratar om liv, död och allt där emellan. Mer meditation, mer dans, mer glädje och samhörighet med familj och vänner. Och allt detta utan att förändra mina sinnen med alkohol. Kram på er och hoppas ni lever era liv som ni önskar, annars går det att förändra...
Glömde...
En mycket viktig framgångsfaktor för att jag lyckades förändra mitt liv är Forumet. Tack alla ni som delat med er och peppat mig. Vet inte om det gått så här bra annars. Stor varm kram till er <3 <3 <3
<
<
Stort varmt grattis till ditt
Stort varmt grattis till ditt nyktra fina liv du har skapat.
2 år helt nyktra och gjorde som du.
Vände allt över en natt. Total omprogrammering av hjärnan.
Valde bort alkohol mot träning, bra mat, andlighet, meditation, läser, ser på allt för att lära mig.
Undvek allt som hade med alkohol att göra första tiden. Fester, middagar, gick omvägar när jag
visste att ett systembolag kommer att dyka upp i min närhet. Allt för att inte trigga mig själv.
Tyvärr tog ett återfall för ett år sedan och sen var det ju kört men är nu
back on track och har snart en hel vit månad jag kan glädjas åt.
Dricker inte ens alkoholfritt, öl/vin - rädd att detta kan trigga.
Kram och fortsätt i den riktningen!
Tack för att du delar med dig av din styrka
<3
Kjell-Olof Feldt aktiv alkoholist fortfarande..
Jag blir irriterad när vissa säger att man kan lära sig hantera alkohol efter att varit alkoholist, och sen minskar missbruket genom att gå från 10 flaskor vin till "bara 4"och lite mer på fester och när man är förkyld!! Läste detta på Hälsoliv. Jag kallar inte det för att kunna hantera sitt missbruk på bra sätt.Alla får göra som dom vill, men kom inte och tjäna pengar på böcker genom att lura dig själv din familj och andra i samhället. Det är ju en jättebra grej att påstå om man vill sälja böcker. "Jag har lärt mig att kontrollera drickandet! Jo, tjena... Jämför t ex andra missbruk. Innan rökte jag 2 paket cigg nu röker jag bara 1,5 paket. Innan tog jag amfetamin flera gånger om dagen nu tar jag bara 3 gånger per dag. jag har lärt mig att kontrollera mitt missbruk! Tycker bara att det är onödigt att lura på andra dessa metoder eftersom det enda vi oftast vill är att kunna dricka normalt, dvs ta ett glas vid festliga tillfällen, en fylla någon gång och sen låta bli långa perioder. Det är precis det som förmodligen är omöjligt. Att inte behöva tänka på A alls. Ville bara pysa ut lite ilska, som jag tyckt om dessa metoder länge. Sen är det en annan sak med personer som har riskbruk men inte gått över gränsen. Dom kan ju så klart minska och ev, dricka normalt sen. En vinterkram till er alla.
En alkoholist är en människa
En alkoholist är en människa som alltid kommer vara alkoholist.
Sen om man ska vara det passivt eller aktivt väljer man själv.
Jag orkar inte lägga energi på att tro att jag ska kunna dricka normalt.
Det kan jag inte så jag lägger den energin på att vara nykter istället.
Kram kram kram
Allt kan bli bättre...
Jag vill att ni som inte tror på er egen förändring ska tänka om. Du är inte hopplös dålig eller obotligt fast i alkoholen . Jag själv trodde nog inte för nästan ett år sedan att jag skulle må så här bra. Men steg för steg så går det. Ta hjälp om du behöver. Skammen och skulden försvinner med tiden. Försök hitta människor som tror på dig och du på dom. Tack för eran tro på mig. Det finns inga hopplösa fall förrän livet är över. Styrka kraft och mod till er. Kram❤️
Jag blir glad för din skull,
Jag blir glad för din skull, vilken härlig kämparglöd du har. Följer dig, är ganska långt bakom men nykter. Kram
Ett år nykter?
Först tack Jullan för stöd, spelar ingen roll vem som är före eller efter i detta race bara vi vill vara på banan. Jag har födelsedag och ett-årsdag som nykter. Tänker på vad som varit men har också börjat se mer framåt i livet än tidigare. Det sägs att man ska leva i nuet. Jag tror vi beroende är ganska bra på det, men på ett dåligt sätt. Tänker oftast bara för stunden. Alkoholen styr de flesta tankar. Hela livet kretsar kring alkohol , hur man ska handla a, hur man ska kunna dricka, hur man ska lyckas dölja supandet och dess efterverkningar för omgivningen. Nu har jag börjat planera för framtiden, för jag hoppas leva många år till. En dröm jag vill förverkliga är att köpa en stuga vid en sjö framöver. Kunna basta i en vedeldad bastu där. Sitta med en flaska bubbelvatten och bara njuta. Kraft och styrka skickar jag till er. Kram...
Stort grattis på ett-årsdagen miss lyckad!
Det är lika glädjande och positivt för var och en som lyckas komma loss från alkoholens grepp, och får uppleva friheten och den kraftigt förbättrade livskvalitén.
Det är ju också rätt att du har ett mellanslag i ditt nick. Du är ju verkligen en lyckad miss (tjej), och inte misslyckad.
Och självklart ska du planera för framtiden.
Bra jobbat, ha en bra dag
Grattis ?
Härligt att följa dig
Grattis miss lyckad
Så härligt att det gått så bra för dig och jag längtar till jag kan säga att det snart är ett år. Men för mig är det fjärde dagen och det är inte att förakta, jag är stolt över mina fyra dagar.
Vad är det för böcker och filmer du har läst o sett? Är nyfiken, för jag vill gärna läsa på jag också.
Kram o ha en härlig dag!
Stort grattis
Till ett år. Vilken bedrift!!
Hoppas verkligen att din dröm går i uppfyllelse. Lät så härligt med både stuga, bastu och bubbelvatten.
kram
Tack för stödet!
Vilka fina vänner jag har på forumet :) Det betyder mycket att ha stöd, när man kämpar mot ett beroende. Pi31415 jag tog nicknamnet ifall det inte skulle gå så bra med nykterheten. Då var det bara att sätta ihop orden. Jag har inte behövt det ännu. Lexi jag har lånat en massa böcker om alkoholberoende på biblioteket.Jag har alltid läst om missbruk just för att det alltid funnits i mitt liv. Även köpt en bok om AA. Jag har läst allt jag kommit över som verkar intressant och lärande för mig. Nu senast bägge böckerna om föräldrarna av Alex Schulman, mycket utlämnande och äkta skrivet. Jag förstår även finska så har sett mycket dokumentärer på Youtube både på svenska och finska. Jag googlar och söker på olika kanaler, men framför allt youtube. Det fanns en serie på svt play flaskpost från barndomen, finns nu bara på youtube. Uppdrag missbruk heter ju en serie. Sen kan du söka på svt-play och testa ord som missbruk, alkoholism, osv. Jag tror att ju mer man känner till om ett problem eller sjukdom desto lättare att hantera det. Jag har pratat med personer som har lyckats att sluta med alkohol, men även dom som fortfarande dricker för mycket. Till dig Gunda, jag hoppas också att jag förverkligar drömmen om stugan..
På Tv
Jag ska se Min sanning nu på Söndag SVT. Verkar vara mycket intressant. Per Holknekt berättar om alkoholberoendet.
Halloj i stugan!
Tack för titt in i min tråd. Och stort stort grattis till året, kära du! Ett år, det är mäktigt. Varvet runt. Och fortsättning följer.
"En dröm jag vill förverkliga är att köpa en stuga vid en sjö framöver. Kunna basta i en vedeldad bastu där. Sitta med en flaska bubbelvatten och bara njuta."
Blir på det här viset att jag får gåshud på armarna när jag läser dessa rader. En dröm om naturnära livskvalitet. Hope you'll get there.
Jag ska också se PH på söndag. Bra att du påminde. Fin helg på dig nu, fröken. :)
Alkoholberoende...
Nu kan jag se beroendet på distans. Beroendet är ju efter alkoholen, alltså måste jag dricka allt som innehåller a. Får man inte tag i något annat så tar man rakvatten, skokräm mm, bara det är a i medlet. Sjukt va?? Dom flesta av oss behöver ju inte ta dessa medel för vi har råd att skaffa "normala" drycker. Men om vi inte haft råd hade dom flesta försökt få i sig a på andra sätt. Jag har träffat personer som druckit T-sprit, rakvatten mm. Skillnaden på beroendet finns inte. Det är ekonomin som gör vårt a-intag " finare" . Kemiska substanserna är de samma. Tack själv Lena N... Per Holknekt hade mycket att lära ut. Mycket kunskap om A som jag kan använda...
Den bästa mamman...
Jag fick en staty med texten "Du är den bästa mamman i världen" av min son för ca 2 år sedan. Fick den på mors dag med kaffe på sängen. Jag var bakfull som vanligt, och kände skammen och skulden ännu värre när jag fick denna present. Tänkte att för min son, oavsett hur mycket jag drack, så var jag den bästa mamman. Nu tittar jag på statyn och kan känna att nu är jag faktiskt värd den...
Miss Lyckad - underbart <3 Våra fina barn förlåter oss. ....
Även min dotter sa när jag kom med mitt sjuhundraelfte förlåt mig igen
och mina uttalanden om att jag var världens sämsta mamma...
Hon tittar då på mig och säger, det spelar ingen roll.
Du är MIN mamma och jag kommer aldrig skämmas för dig.
Hoppas det var mitt sista förbannade förlåt för 56 dagars sedan.
Dock mycket tillit kvar att bygga upp igen.
Märker oro så fort jag inte svarar i mobilen eller på hennes sms direkt.
Svarar jag inte inom 1 minut så kommer det snabbt ett sms med:
MAMMA??????
Barn ska inte behöva ha den känslan.
Det är SÅ fel att de ska behöva känna denna oro i kroppen.
Snart Jul...
Många människor hatar julen.. Varför.? Stressen.. Pressen.. Ja..men många kommer ihåg sin barndom som en låång fyllefest där barnen glömdes bort. Kompensation med dyra julklappar för dom som hade råd, eller inga julklappar alls för alkoholen var viktigare.Mina jular var för det mesta a-fria för min mamma skilde sig i tid. Alltså innan alkoholen förstörde vår familj. Mina jular som vuxen har sett lite olika ut. Någon jul har vi firat här med många av mina syskon som varit berusade. En sambo som varit rödmosig i ansiktet av fylla, och jag som druckit sent på natten,för jule-fridens skull. Denna jul blir A-fri. Vuxna barnen kommer hem. Vi lagar mat tillsammans. Vi helar varandra. Kram...
Jul
Vist är det många som har en dålig känsla för julen, har säkert med tidiga minnen att göra.
Min känsla för julen är tvärt om, har alltid älskat julen, då har vi träffats och njutit av både kalle och
familjen. Vist har det funnits snaps till sillen, en julöl till maten, men det har varit nog.
Låter så skönt att du ser fram emot en a-fri jul jag gör lika.
kram på dig och ha en bra dag.
Förändringar på jobbet...
En del oro på mitt jobb. Min nuvarande arbetsplats ska avvecklas. Jättetråkigt, men allt har sin tid. Vi har nog vetat om att verksamheten ska flytta till andra lokaler, men inte när.. Detta kommer även att påverka antalet personal, vi är för många. Jag har lång tid i kommunen. Bra utbildningar för jobbet. Men tydligen räknas tiden på denna enhet ifall man får vara kvar i verksamheten. Jag har trivts så fantastiskt bra och vill verkligen fortsätta med nuvarande inriktning. Känslan är att det ordnar sig.. Jag har nu varit nykter mer än ett år.. Det är det absolut viktigaste jag någonsin gjort. Jobb lär jag få oavsett.. Så då tänker jag, flyt med i livet, känn att du har lyckats med något jättesvårt.. Allt blir bra, kram..
Så klok...
och harmonisk du är. Ska försöka ta till mig dina kloka ord: 'flyt med i livet... allt blir bra'.
Stor kram till dig
Tack frihet..
Klok och harmonisk är jag nog inte jämt. men hittade några tänkvärda citat på FB "Oavsett hur länge du har varit på väg åt fel håll, är det aldrig försent att vända.... Lär dig uppskatta det du har innan tiden tvingar dig att minnas vad du hade.. "Nisses Vodka-diet fungerade fint han förlorade 23 kg, fru och 2 barn, hus, jobb och alla vänner...
Jodu den dieten kan jag lätt
Jodu den dieten kan jag lätt hoppa över, trots en del övervikt:-)). Känner oxå igen mig i din arbetssituation, där vi blev övertaliga och omplacerade. Jag trivdes verkligen inte på mitt nya ställe, så jag sa helt sonika upp mig och har nu fått ett nytt arbete att se fram emot. Så visst flyter det på ibland. Grattis till dig och ditt över året nyktra liv. Beundransvärt. Kram
Roligt att läsa
om ditt år, har följt dig här på forumet. I dag är det en månad för mig, så jag firar lite försiktigt med en julmust! Jag börjar tro att jag också kommer att fira ett år om ett år, minus en månad då, för nykterheten känns just nu så himla bra och grundmurad. Att läsa här på forumet känns som en bra livlina att hålla i om det skulle dyka upp några konstiga tankar. Grattis till dina 12 månader!
Tack för gratulationerna.<3
Fenix du har ju varit med länge på forumet, läste en del i din tråd. Hur länge du varit fri från a som längst? Vad är det som gör att du börjar igen? jag har en släkting som tog återfall efter 5 år. Han går på AA nu, men har prövat många vägar till nykterhet. Han gick på en kurs om alkoholberoende som faktiskt hette Fenix. Den gick ut på att man läste så mycket som möjligt om a, om dess verkningar på sig, på familjen och ekonomin.En slags KBT. Då gick han den kursen 40 tim/veckan i stället för jobb. Den kursen lades sedan ner, blev för dyr. Jag tror det är tankarna hos oss beroende som behöver ändras. Beroende på om man har psykiskt eller, fysiskt beroende eller en kombination av dessa. Själv har jag fysiskt beroende dvs jag har druckit oftare och starkare alkohol gått över gränser hela tiden. Jag har inget problem med att prata, vara social, eller dansa nykter. Jag har aldrig fått en kick av alkohol. Men fastnade i beroendet efter en tid. Tror det kan vara viktigt att veta varför man dricker. Kram på er...
Bastuskurande...
Tidigare alltid före jul, städade jag i bastun och källaren. Det brukade gå till så att jag spelade musik jag gillar, och massor med vin och cider.. sen skurning överallt väggar och golv. Tack vare alkoholen så gick det lekande lätt . Höll på någon timma. ..Städade bastun igår. Tänkte på hur det varit och hur det är nu. Inga fyllebråk mellan mig och vänner. Ingen sambo som slocknar i bastun. Inga barn som kommer ner och frågar vad vi håller på med.. Inga tomflaskor och tomburkar i mängder. Allt är lugnare, och en fräschare känsla infinner sig i mig. Nu kan dom vuxna barnen komma hem och fira en vit jul.. Den första helvita julen på många år....Lika vit som tomtens skägg.. Kram på er..
Det där känner jag igen,
höll också på så där ibland när jag skulle städa förr. Tyckte det gick lättare med lite alkohol i blodet, och det gjorde det oftast till att börja med. Men ibland blev promillen för hög innan man var klar. Då sköts resten av städningen upp, framför fyllan, och när man började nyktra till med baksmälla och elände, var det ofta rörigare och stökigare än innan man började. Så ingenting tjänade man på det i slutändan.
Ja, en vit jul siktar vi in oss på!
Det stämmer Pi31415
Städningen, tapetseringen eller vad man nu höll på med sköts ofta upp. Typ "vafan spelar det för roll om hundra år" Och morgonen efter med fylleångest ofta tankar som hände det något dåligt igår? Och en förhoppning om att allt hade varit ok. Tyvärr var det många mornar jag vaknade och hade bråkat, gjort bort mig på olika sätt. Nästan alltid varit för full och hamnat i gräl.....
Varför sluta missbruka alkohol....
Skriver saker som jag numera slipper.. Försöka få bort fylle-andedräkten genom att tugga kaffepulver, svälja tandkräm suga på halstabletter. Stå en bit från folk för att dölja alko-lukten på jobbet. Inte titta folk i ögonen för skammen. Hoppas att inte kroppen luktar fylla för jag inte hann att duscha(låg kvar i sängen med den som vanligt djävulska bakfyllan så länge som möjligt.) Livrädd att möta polisbilar, ännu värre poliskontroll!! Kolla mobilen och Fb så man inte gjort idiotiska inlägg. Försöka minnas vad man gjort kvällen innan? Dåligt samvete för stora och mindre barn. Alltid dåligt med pengar i slutet av månaden, men jag kunde ändå tömma något konto för att "festa till det" dvs det fanns alltid pengar till alkohol. Byta bolag, åka till olika städer för det var retligt att åka till samma bolag flera gånger i veckan.Dricka vin ur kaffemugg för att slippa tjatet om att jag dricker vin. Bråken med sambon, vuxna barnen, andra vänner släktingar som jag drack med och ofta slutade kvällen med gräl..Har skrivit något liknande innan, men är värt att påminna mig om att hela mitt liv dom senaste åren har gått ut på att dölja mitt supande.. Vill jag ha det "kuliga" livet igen? Nej Tack!!
yes!!
Heja dig sånt bra inlägg!
Kan bara hålla med Skamsen...
...precis så är det vi lever när a får styra våra liv - jag vill bli fri nu!!!
Dåliga nyheter..
Jag har en släkting och både han och hans partner dricker. Dom har mindre barn. Nu fick jag höra att mamman åkt in med ambulans för ev stroke eller annan attack... Ett gift par som utåt har det bra med jobb, flera bilar, hus, semesterresor osv. Har funderat på att maila släktingens chef om problemet. Vill inte stå till svars om barnen som vuxna frågar varför jag inte gjorde något? Hoppas förändring sker nu...
Nytt år!
Så fint det känns. Jag är verkligen nöjd med att lyckats vara och leva utan A. Känner numera ingen kamp och sällan sug. Var på Nyårsfirande men jobbade, på byns torg. Tittade på folk med flaskor och glas. Där hade jag stått och vinglat flera gånger genom åren, mer eller mindre full. Dragit från krog till krog som man sjunger. Kändes bara patetiskt. Har aldrig känt någon riktig glädje i det. Så skönt att bara se på.... 2017 ska bli ett år då jag ska rensa hemma, laga trasiga grejor eller slänga. Tvinga sambon att göra det samma (svåraste biten)... Jag ska göra saker själv om jag inte får med mig någon intresserad. Det kan gälla föreställningar, bio, andra aktiviteter som jag blir sugen på. Inget kan stoppa mig nu när det gäller att göra mig själv till en nöjdare, nyfiknare, lyckligare, Miss Lyckad.... God Fortsättning på er och... ett Fortsatt Vitt 2017 för mig i alla fall.. Varm Vinterkram...
Miss Lyckad!
Kram ❤️ Gott Nytt fint år till Dig!
Go for it!
Jag delar din härliga entusiasm! :) Jag känner likadant, nu får det räcka med att sätta alla andra före sig själv, 2017 ska bli året då vi börjar bejaka oss själva. Utan alkohol.
Kram på dig!
Alkoholistgen...
För att man har a-genen kan man inte bara skylla på det och strunta i att ta hjälp hela livet. Blir lite trött när jag tänker på mina släktingar och deras respektive. Släktingen som fick stroke och har småbarn är nu sjukskriven. Väntar bara på att hon ska börja dricka igen. Deras barn har nästan aldrig haft nyktra föräldrar på helgerna eller semestrarna. Tragiskt. Våra barn har haft föräldrar som de senaste 2 åren, har druckit så fort dom var lediga från jobbet. Tufft att vara barn i vår släkt. 3 nära släktingar har slutat med a, och så jag förstås...Vad blir det för konsekvenser för barnen med föräldrar som är beroende av a? Medberoende, psykisk ohälsa,eget missbruk, dålig självkänsla, dåliga val av partners och vänner (jag är inte värd bättre, hen behöver min hjälp) Jag hoppas jag och sambon gett våra barn styrka och stöd så dom inte blev alltför skadade av vårt supande. Dom äldre barnen har valt fina partners med sunda värderingar. Tur att jag började dricka sent i livet och att jag slutade i tid innan vi gjort stora skador på vår familj. Kram <3
Upp igen...
Tänker på alla som idag känner sig misslyckade.. Gör inte det. Det är när vi slutar försöka som det är kört. Se tillbaka. Vad blev fel? Vilka val skulle jag låtit bli?. Hur kände jag när jag beslöt mig för att dricka alkohol? Har du slutat med annat beroende eller någon annan ovana. Ta till knepen. Hur gjorde du? Hur tänkte du? För att lyckas få till förändringen.Tänk läs, och lär om problemet. Det är mycket lättare att förstå sig själv och alkoholberoendet då. Stor varm kram till dig som idag känner skuld och skam <3
Tack! frk Lyckad, precis så!
Tack! frk Lyckad, precis så!
Ny månad..
Har faktiskt inte koll på dagarna längre. Hur länge jag varit nykter. Nykterheten har blivit vardag i mitt liv. Jag tänker aldrig mer dricka alkohol. Jag har druckit färdigt. Känns skönt att veta det. Vad skulle få mig att dricka? Någons död? Nej, vad skulle det hjälpa. Det är sådana tankar jag har haft. Jag saknar inte att vara full. Det är ganska fantastiskt att det går såpass lätt ändå att sluta dricka... Tänk om jag vetat det tidigare? Men nej... Jag skulle ha denna resa för att förstå mig själv och alkoholberoendet. Nu hoppas jag att fler i min omgivning som har stora a-problem, ska förstå att det går att sluta dricka. Jag har tänkt på att vi som föräldrar kan bli beroende eller göra andra dåliga val. Det bästa är att visa barnen att man kan ändra sig och ta sig ur problem också. Det kan gälla vad som helst. Ekonomisk knipa, dåliga relationer, beroende mm. Vi kan visa ungarna att så här gjorde jag och det blev faktiskt ganska bra till slut. Problem lär vi alltid ha, men det gäller att hitta lösningarna... vinterkram...
Tillägg..
Jag kommer såklart att alltid passa mig för A. Vet att jag aldrig kan bli "normaldrickare" Jag vill faktiskt inte det heller....
Mål
Som svar på Ny månad.. av miss lyckad
Hej miss lyckad. Jag har precis blivit medlem här men har läst längre. Vill bara skriva att din tråd är en av dem som inspirerat mig väldigt mycket. Livet är bättre utan alkohol. Så är det bara. Det ska bli så skönt att tro på mig själv och mitt beslut och skriva som du skrev, att du vet att du aldrig kommer dricka igen. Vilken lättnad. En stor börda försvinner när alkohol inte är ett alternativ längre.
Läste om att få a-sug av vissa trådar på Forumet..
Kommer ihåg att i början av min nykterhet, bläddrade jag bort trådar som beskrev drickandet i positiva ordalag. Jag gör det fortfarande ibland. Det är för att slippa få sug eller tankar på att dricka. Vad kul Lim att "lilla" jag har inspirerat dig.. Har du en egen tråd? Kram..
Tråd
Som svar på Läste om att få a-sug av vissa trådar på Forumet.. av miss lyckad
Ja jag startade min tråd igår och den heter nykterist och alkoholist i en kropp. Känns som jag skriver väldigt ointressant men det var ändå skönt att sätta mina känslor på pränt. Annars pågår bara diskussionen och funderingarna i mitt huvud. Tänker mig att om jag skriver ibland kanske det blir lättare att hålla fast vid mitt beslut att inte dricka. Som något konkret i allt det diffusa. För mig är det så viktigt att vara en förebild för mina barn och det känner jag att jag inte kan vara om jag dricker ett glas vin mitt på dagen fastän jag bestämt att jag inte ska!
Kram!
Nya tider...
Får inte vara kvar inom området jag jobbar med.. Fick reda på det idag. Lite omtumlande men tänker att jag kanske kan få något intressant jobb så småningom. Jag har fast tjänst i kommunen så jobb får jag. Något som verkar konstigt nu kan bli jättebra sen. Förändringarna är ju bekvämast om man är med och gör dom själv. Jag har ändå tur som inte dricker för då hade jag förmodligen varit full nu. Jag säger fortfarande till mig själv ibland att jag är duktig och stark. Ser mig i spegeln, ingen vinmage längre som nästan gick upp mot brösten. Nu är siluetten slankare och jag är glad för hela förändringen jag gjort för min kropp och själ. Tacksam att jag har familj, vänner, jobb, hus och hem... Och att jag lyckats förbli nykter..
Lite nedstämd...
är jag nu på grund av jobbsituationen... Det är jobbigt att vänta på besked om vad jag ska arbeta med framöver..Vore lättare om jag visste.Nu skriver jag vad jag önskar mig.... Jag önskar mig ett arbete med enbart positiva människor som arbetskamrater, inga gnällspikar.. Ett arbete som utvecklar mig själv och människorna runt omkring. Jag hoppas få lika bra arbetstider som nu, dvs helg och dygnspass så jag får mycket ledigt emellan. Är ingen 7-16 person. Jag hoppas mina utbildningar och min erfarenhet kommer till nytta i det nya jobbet. Jag önskar att jag får utöva friskvård på jobbet.. Detta har inte mycket med beroende att göra, men hoppas också jag kan hjälpa andra med a-missbruk i framtiden. Det är ju ändå fantastiskt att två med beroende-problem, jag och sambon faktiskt efter många års supande är nyktra och friska. Det är nog inte många som förstått att vi hade så stora problem med alkohol förutom dom närmaste förstås. Det är så det ser ut för många. Ordnade liv med familj, jobb, vänner, fint hem osv... Bakom fasaden lurar beroende, fylla, oroliga och ledsna barn, bilkörning och arbete i bakrus, dåligt samvete, skuld och skam....Tur att livet kan få en annan riktning.... Kram..
Alkoholen lurar överallt...
Har känt ett slags sug som jag inte känt på länge... Lite konstigt men vet att många faller efter långa nyktra perioder. Jag tänker då på hur allt varit. Jag går verkligen in i våra gamla situationer som varit hemska. Måste verkligen försöka att inte glömma vårt supande här hemma. Drömde att jag skulle sjunga kareoke och att jag sa att då måste jag dricka alkohol innan.Ska du dricka frågade ett av mina syskon? Jag svarade tvekande i drömmen. Lite jobbig dröm... Avböjde en större fest som var "vuxenkalas" dvs mycket alkohol idag. Gratulerade födelsedagsbarnet lite tidigare på dagen i stället. Senare hittade jag en liten flaska jägermaister i min dotters rum (hon har flyttat hemifrån). Jag hällde ut den i vasken. Sa till sambon att jag tar det säkra före det osäkra. Han muttrade något. Då sa jag till honom att om det stod en 7,2 öl i skåpet, hade han inte kunnat låta bli den. Då höll han med. Annars har vi umgåtts med gamla vänner som inte har druckit i vårt sällskap. Dom har inte frågat eller sagt något. Dom vet att inte vi dricker längre och tycker väl det är bekvämast att inte dricka själva heller. Min vän har flera nära vänner som dricker alldeles för mycket. Dom tycker nog att det är bra att vi slutat. Tänkte idag att det var kanske synd om hennes sambo att han inte fick dricka denna Lördag när dom valde att umgås med oss. Vilken idiotisk "medberoende" tanke. Hans lever och själ mår nog bra av lite a-uppehåll då och då. En jättefin kväll med vännen som masserade både mig och sambon (hon är massör), god mat och glada skratt...Vaknar som vanligt nuförtiden, nykter och alla minnen från gårdagen intakta. Inga barn som hotar med socialen eller kallar oss för fyllon.... Så skönt... Kram
Tankar om tid...
Vi har en viss tid här på jorden. Den kan man använda hur man vill. Vi kan skaffa oss utbildning, jobb, vänner, familj. På fritiden och på ledigheter kan vi göra det som känns intressant. Vi kan utöva sporter, läsa böcker, umgås med vänner, vara i naturen, resa mm. Livet är ju fullt av möjligheter. Ändå väljer vi att förstöra mycket av det fina i livet genom att supa. Det börjar ju fint med lite berusning då och då, Efter många år (för de flesta) känns livet tomt utan en riktig fylla oftare och oftare. Hur blev det så här? Ja, det är bara att inse att alkohol är ett medel som förändrar våra sinnen. Ibland till fördel för oss själva, men inte så ofta. När vi väl har blivit beroende kan vad som helst hända. Fylla, misshandel, trasiga barn och andra anhöriga, dåligt mående, skam och skuld. När bollen börjat rulla, går det fortare och fortare utför....Som tur är går det att stoppa. Vi kan stoppa själva genom att be om hjälp, anhöriga kan ta hjälp och den vägen hjälpa oss, arbetsgivaren har skyldighet att hjälpa oss. Så ni som undrar vad ni ska göra, kom igen. Ta hjälpen som finns. Livet finns här och nu... Kanske inte sen.. Kram
Minnen...
Kommer ihåg första fyllan, 12 år. Någon kompis som kommit över jättestark sjukhussprit. Jag drack några klunkar, blev jättefull. Raglade omkring. Spydde flera gånger. Efter det dröjde det ett tag, innan nästa fylla. Åren gick, jag jobbade på färjor. Drack inte speciellt ofta med tanke på tillgång. Hade mängder med alkohol i hytten. Fick familj. Fester ibland på helgerna... I 40-årsåldern började alkoholen betyda mer. Efter sista barnet så drack jag var och varannan helg. Jobbade även helg, dom helgerna var jag nykter. Köpte husvagn och hade den uppställd. Där och då eskalerade supandet, sakta men säkert. Där gick jag över gränsen att dricka 2 dagar i rad. Efter det blev det flera kvällar i rad. Fy vad mycket pengar och tid jag lagt på skiten. Åkt på "shoppingresor " till Danmark och Tyskland. Enbart för att köpa en massa alkohol. Förmodligen finns det överkonsumtion och missbruk hos de flesta som handlar så. Den som dricker måttligt borde nog kunna handla sin alkohol på bolaget. Jag handlade alkohol för flera tusen varje gång. Usch vad tragiskt. Kan tänka mig vad barnen tänkte när vi lastade in all alkohol i vårt hem... Pratade med ett vuxet syskonbarn vars mamma också är storkonsument. Han tyckte jag och sambon är väldigt starka som lyckats sluta helt. Känner att vi måste vara förebilder för våra men även närståendes barn. Vi har alla alkoholgener att tampas med. Det går att vända missbruket till ett sunt liv. Bra för vår yngre generationen att ha med sig i livet...
Miss Lyckad!
Tillbringade morgonen med att läsa din tråd. Wow! Såg att du skrivit flera inlägg på sista tiden utan respons. Jag har läst dem och tycker att det är mycket viktigt och tänkvärt, men den har det liksom inte blivit av att skriva.
Hoppas att det ordnar sig med jobbet för dig. Att du får som du vill ha det och behöver. Annars tror jag att det är bra och nyttigt med förändringar. Bra och nyttigt tror jag också att det är att reflektera här i forumet trots att det går bra. Reflektera kring hur det såg ut, valen och dess konsekvenser och det är verkligen inte roligt alla gånger, men när man som du och sambon din har lämnat så är det nog himla nyttigt.
Min sambo växte upp med en missbrukande pappa och bestämde sig för att hans (våra) barn aldrig skulle vara med om det han upplevt. Han har därför alltid varit mycket, mycket måttlig när barnen varit med (och även annars). Så även jag som istället smygdruckit när de sov. Funderar på hur det sett ut om jag valt att leva med någon annan. Om det varit ok att bli full... för i min värld så har det inte riktigt varit det. Så det har varit tvunget att det skulle ske i smyg. Hade jag sagt ifrån eller hade jag velat bli berusad? Det är frågor som nig aldrig får nåt svar. Känner att jag idag skulle välja barnen i första hand, men det valet är så mycket lättare när man har lite distans till alkoholen.
Och igen Miss Lyckad, tack för en fantastisk tråd där vi fått vara med från absoluta första början!
Tack själv Sisyfos..
När jag började läsa trådar här på Forumet som nynykter, så valde jag endast trådar där personen inte drack alls. För att jag själv inte skulle bli sugen. Jag scrollade bara bort trådar på forumet så fort jag såg att någon ville fortsätta att dricka. Tror faktiskt att det var en bra strategi. Innan så läste jag massor, även av dom som minskade, men tyckte då att "min konsumtion var ju inte så farlig ändå i jämförelse". Jag har sett att du har peppat och stöttat många i trådarna, även mig. <3 Tack för det. Har ju många par i min närhet där bägge dricker, tror det kan vara mycket svårt att sluta då, om inte omgivningen tvingar en eller båda att inse faktum. Vi, jag och sambon har ju druckit från och till i många år, på olika sätt. Det har varit mycket gräl och elände periodvis. Fast vi oftast har tyckt att det har fungerat. Oräkneliga gånger har sambon somnat på soffan eller i bastun. jag har blivit grälsjuk eller velat ha hit folk på "fest" (supar-kamrater). Jag har nu med tiden fått en inre styrka som gör att jag aldrig kommer att förhandla med min nykterhet. Mitt liv är större än alkoholen. En sådan J-A dryck har förstört så många människors kärlek, tillit, äktenskap, barndom, ekonomi, och inte minst hälsa. Var du glad och nöjd Sisyfos att din sambo förstod hur man ska hantera alkoholen trots hans egna upplevelser av den. Många med hans bakgrund gör tvärtom, för det är den familjeförebilden man har... Kram...
:)
:)
Tro att man kan börja dricka lite...
Har läst så många gånger om personer med a-beroende och som inbillar sig att man kanske kan prova att dricka lite igen..Och efter ett tag trillar tillbaka ner i träsket. Tänkte skriva att... vad är det för fel på folk?.. Men ska ju inte vara för kaxig... Kan en drogmissbrukare prova att ta en halv sil? Kan en som slutat röka, bara röka fimpar när andan faller på? Och tro att man kan sluta när som helst? Kan en spelmissbrukare bara satsa 100kr på spel i stället för 1000 kr? Och inte börja spela bort allt igen? Svaret är ju såklart NEJ... Det går ett tag sen är det kört!! Hur många miljoner människor ska behöva säga samma sak för att vi ska fatta? Dessa rader ska jag själv läsa OM jag tror att jag kan dricka lite alkohol någon mer gång...
Det kanske inte var så farligt?
Är ju en helt vansinnig tanke som har dykt upp ett par gånger hos mig under mitt år. Då gäller det att ha verktygen redo. Liknelser som du beskriver, en person med kraftig nötallergi som bara ska äta "lite" nötter. Spela hela filmen, HALT, våga stanna upp mm Jag har en lapp i mobilfodralet som visar mina levervärden, PET och några till från förra året. Tar fram den ibland för att påminnas.
Det gäller att vara medveten om riskerna. Lätt att bli övermodig när det går "enkelt". ?
Ja, miss lyckad,
och sedan kan man fråga sig vad det är för mening med det.
Om man en gång i tident vant sig vid en hög promillehalt, varför ska man laborera med att ha bara någon tiondels promillehalt ibland?
Nej det som händer är att "beroendesystemet" retas och omdömet blir sämre, och till slut, förr eller senare, ramlar man dit igen.
Sen ska man göra om hela den jobbiga proceduren och försöka bli fri igen.
Jag tycker ju att min T pratar skit.
Jag dricker ju dessutom bara typ var 12:de vecka. Får MVG på alla
"är du alkoholist tester" för jag dricker ju i snitt mycket mindre än
normalsvensken. Som periodare är man liksom nykterist och alkoholist i
samma förpackning...
Så ibland anser min beroendehjärna att: - Nä jag är inte alkoholist.
Jag kan inte vara alkoholist. Senast igår så tänkte min
hjärna så...
Min terapeut frågade mig: Och hur tänker du då?
Jag sa som det var. - Jag tycker du pratar skit vid dom tillfällena.
Han skrattade högt och roat åt mitt utlägg.
Det är just den där tanken som måste kontrolleras.
Det var väl inte så farligt? Det var ju det. Det var kaos.
Det var panik. Kräkor. Blod. Det var på allvar.
Önskar att jag hade fotat mitt sista slagfält...........
Beroendet..
Att komma till insikt om sig själv, och sitt missbruk är viktigt. MM du vet ju vad konsekvensen blir för dig oavsett tabeller och tester. Jag kunde "sköta" mig dom flesta gånger med alkohol. Det spelar ingen roll. Konsekvensen av missbruket för min del var skam,skuld, ohälsa, närståendes dåliga mående. osv osv. Och som du skriver Pi 31415 att börja om denna procedur igen är inget jag vill...Det var smart Ellan att ha lappen med levervärden lätttillgänglig..
Nikotin som jämförelse
Jag började röka som 16-åring, hade smygrökt en del sedan jag var 12-13. Snusade och rökte samtidigt i flera år. När jag var 29 slutade jag med hjälp av nikotinplåster. Då hade jag redan kronisk bronkit, kedjerökte, var uppe och rökte även på nätterna. Jag är ju funtad så. Aldrig lagom.
Efter en överträningsperiod för två år sedan med hälseneskada och träningsförbud i några dagar (tränar annars ett eller två pass om dagen) blev jag rastlös på lunchen och fick ett infall. Om man skulle köpa lite snus...
Efter 17 nikotinfria år blev jag fast igen!
Till en början var det ju inte mer än 5-7 prillor om dagen, men ökade förstås snabbt. Är nu uppe i knappt en dosa av den starkaste sorten per dag. Det är så det kommer att bli med alkoholen också. Jag försöker se det och ta in fakta.
Men samtidigt finns det en annan farlig tanke. "Spelar det någon roll?"
När den tanken kommer är återfallet - eller nästa period om man ser det så - farligt nära.
När jag trots medvetenhet om konsekvenser, risker och hur det brukar gå till under hela processen ändå inte har tillräckligt med omsorg om mig själv eller vett att känna rädsla för att ens vilja stå emot. Som om mitt liv inte är så viktigt.
Så, tyvärr är det vita knogar som gäller just nu. Håller dem hårt som fan tills systemet stänger imorgon.
Det ska visst bli en solig dag. Om jag planerar in ett långt cykelpass mellan 10 och 14 redan nu. Bestämmer med några träningskompisar....så får det bli!
Många som är allt- eller inget personligheter...
Trodde själv att jag var det ett tag. Men det gällde bara alkohol och först när jag väl var fast i missbruket. Rökat och snusat har jag gjort. Men det var väldigt måttligt. Förutom vid a-intag. Då rökte jag som en borstbindare, det är ju också vanligt. Är det inte många personer med ADHD- diagnos som är allt-eller inget typer? Även vid Bipolär-diagnos vanligt förekommande. Har en känsla av det i alla fall. AlkoDHyperD oavsett vilka metoder vi använder oss av för nykterheten så är det bra, bara det funkar..
Ja, man får tänka så.
Min utpräglade ADHD försvårar genom impulsiviteten och de starka svängningarna som gör att jag tvivlar på mig själv. Hjärnan gör tvära kast som jag inte hinner reflektera över. Infall leder till tvång som leder till snabba beslut. Flyta med, surfa på suget, vila i stunden, stanna upp och tänka. Allt det där som är nödvändigt för att göra bra val är så förbannat svårt.
Har ett mantra som jag försökter pränta in så det kan användas lika snabbt som impulsen flyger i mig. "Gör inte saken värre"
Suget som lurar...
Kände lite sug igår. Vet inte om det blev efter jag läst här på forumet? Har känt det tidigare att vissa trådar gör att suget kommer... Som tur är har jag numera konsekvens-tänkande. Jag säger till mig själv att "Är du dum på riktigt"? Hur fan kan du ens fundera? Dricka sig full, varför? Då försvinner sug-tankarna ganska snabbt. Jag tänker även på sambons fylle-jag som jag ibland hatade. Hade förmodligen avskytt mig själv också om jag sett mig själv ragla omkring, här hemma. Är förkyld idag och humöret inte på topp. Hade en fin dag igår med en väninna. Det är skönt att ha vänner som man känt länge. Vi har känt varann sen 10-års ålder. Känner till varandras uppväxt, förälskelser, syskon, ja det mesta. Med en sådan vän är det lätt att umgås. Man behöver inte förklara så noga, om saker och ting, för vi vet var vi har varandra...
Känner igen det där,
ibland kommer suget när jag läser i vissa trådar. Det var ett bra tips, "Är du dum på riktigt?" :-) hahaha, jag snor ditt tips, om det är okej?! Ha en underbar solig söndag!
Helt ok att sno tips :)
Det finns ju massor av bra grejor på forumet. Har funderat på att skriva upp dom bästa och spara på något sätt... Tankar och funderingar som andra skriver om och som passar på mig också.
?Inte glömma mitt gamla inlägg..?..Våra nära och kära...
Känner irritation när "folk" tror att inte våra närmaste mår dåligt av supandet. Jag har gått på promenad med en av döttrarna och som började störtgråta när vårt alkoholmissbruk kom på tal. Detta har hänt flera gånger innan vi slutade med a. Jag som mamma mådde fruktansvärt dåligt där och då, för jag visste att detta var mitt fel. En av barnen hade tidigare tvångshandlingar. Hon kontrollerade varje kväll att spisen var avstängd, att alla kontakter var utdragna osv. Var väl livrädd att något skulle hända som var utom hennes kontroll. Den äldsta dottern mådde dåligt på sitt håll periodvis och skyllde på oss föräldrar. Nu kan jag förstå allt detta. Allt handlade om att dom såg två älskade föräldrar gå ner sig mer och mer i missbruket (nu blir jag ledsen...) Spelade ingen roll om dom var hemma eller på annan ort. Dom kände på sig att småsyskon for illa och då även dom själva. "Inte så farligt" Nej, det kanske fungerade hyfsat oftast. Men vetskapen om att föräldrarna inte var vid sina sinnens fulla bruk, att det pågick fyllefester i deras hem. osv.osv. Vad som helst kunde hända. Slagsmål, brand, polis.. Igår drack sambon lättöl på ett kalas när bara sonen var med. Sonen smsade till mig.. Nu serverar dom pappa öl, har inte han slutat dricka? jag svarade: Jo, han har bara druckit någon lättöl vad jag vet. Var inte orolig min son... Detta enda glas öl (lättöl?, folköl?) Gjorde min son orolig, för att han har en konsekvensryggsäck med sig. Han har sett föräldrar som bråkar, som grälar, som däckar, som är dräggfulla. Han har somnat orolig och undrat om mamma och pappa sitter uppe och fyllnar till framför tv:n, datorn?En pappa som sluddrande ropat godnatt, en mamma som luktat fylla när hon kramat godnatt (mamman tagit tandkräm, eller vänt bort ansiktet .) Psykisk ohälsa ökar i vårt land. Kanhända mångas barndom där saker inte fick sägas, eller barnet skäms för det, är orsaken till mycket psykiskt dåligt mående? Att inte veta varför man känner oro, ångest, andra jobbiga känslor som personen förträngt för att det var familjehemligheter...
Så stort av dig miss lyckad
Att se skulden och ta ansvar. Du läker deras sår genom din nykterhet och din vilja att bära skulden och ansvaret. Det är aldrig för sent att få en bra barndom. De hade det förmodligen svårt men sår läker och du hjälper dem. Utifrån det du skriver tror jag du även kan vara ärlig och öppen för samtal med dina barn också. Det du gör är så värdefullt!
Otroligt insiktsfullt
Mycket insiktsfullt skrivet, och så sorgligt. Det inlägget ska du skriva ut och läsa högt varje gång du blir sugen. Läs det för barnens pappa också. Kämpa på!
Ärlighet...
Visade sambon vad jag skrivit igår.(tack för tipset Bedrövadsambo) Han var måttligt intresserad. Han är den som oftast försöker smita undan känslor, konflikter, dåligt mående. Men tror att det fick honom att tänka till. Jag har förstått på andra närstående att det värsta som finns är lögnen. Därför har jag försökt vara så ärlig jag kunnat, fast jag var a-missbrukare. Skriver frågor och svar som det sett ut hos oss. Varför sover pappa på soffan ? Är han full? Ja det är han..(detta visste barnen så småningom så dom frågade inte ens senaste åren) Vad har du i muggen mamma? Vin.. Du är full mamma? Ja det är jag... Varför dricker du mamma? Jag är beroende av alkohol... Varför söker du inte hjälp? Jag ska försöka minska/sluta själv.. Om du inte klarar det då? Då söker jag hjälp...När ska du göra det då? Om ett tag... Dessa och en massa liknande frågor har jag fått hela tiden av barnen. Har aldrig lovat saker jag inte kunnat hålla. Men skjutit upp hjälpsökandet. Pratat massor om alkohol och beroende. Berättat om olika behandlingar och insikter jag haft om missbruk. Mina barn mår ju betydligt bättre nu, men finns saker som behöver ventileras och diskuteras. Det är som att familjen varit ute på ett isflak på öppet hav och nu blivit räddade. Rädslorna att någon skulle trilla i och att vi aldrig skulle komma levande från situationen finns ju kvar...
Tack!
Som svar på Ärlighet... av miss lyckad
Vill bara skriva TACK för att du delar med dig av din resa.❤ Jag har snart ett års nykterhet och de senaste veckorna har många gamla minnen dykt upp. Skönt att läsa i din tråd och det känns som att vi kommit till samma insikt. Detta med barnen som fått vara med under min aktiva period smärtar mig oerhört. Men precis som du skriver så hjälper öppenhet och ärlighet långt.
Tack!❤
Härligt att höra Ellan !
Att du snart firar 1 år! Jag läste lite om ditt liv. Vilken tur och inre styrka hos dig som gjorde att du tog emot hjälp. Det är nog det som är hemligheten lite att våga blotta sitt missbruk. Att göra det frivilligt eller bli tvingad. Jag hade ju äldre barn som "tvingade" mig inse faktum genom att maila min chef. Det svåra blir ju dom som inte lyssnar och dom som inte har chefer( egen företagare, arbetssökande, förtidspensionärer). Då finns inte mycket att sätta emot från anhörighåll. Grattis igen, Mycket bra jobbat !!
Håller med
Lögnerna är värst faktiskt. De skadar tilliten och respekten. Att din dotter mailade din chef när du gång på gång själv sköt upp hjälpsökandet är en enorm kärlekshandling. Modigt också. Henne ska du vara stolt över ❤️ Och dina andra barn också förstås. Jag är säker på att de är jättestolta över dig!
Fråga till forumets admin..
Har tittat på en del information som Camilla Kuylenstierna ger om sitt beroende och behandling hon arbetar med. Hon säger att det är väldigt få som klarar att sluta på egen hand. Vad tror ni om det ? Att skriva och läsa på forumet har gjort min resa lättare. Jag har läst massor av böcker och sett filmer om beroende. . Undrar nu om min nykterhet är instabil eftersom jag inte haft annan hjälp? Jag känner ändå att jag har redskap vid sug. Och att jag aldrig vill dricka någon mer gång.
Miss Lyckad
Kanske Camilla utgår ifrån samma problematik hon själv hade? Hon var ju riktigt illa tilltygad av alkohol och även som medberoende. En fantastisk människa som debatterar om alkoholism på ett väldigt bra sätt.
Har du läst hennes bok AnsvarsFull? Det var mycket den som fick mig att fatta att jag själv är alkoholist.....
Jag klarar också det hyfsat bra själv men det beror på vad man menar med "själv"
Ensam och inte har någon att anförtro sig åt?
Läkarkontakt?
Tack för ett fint inlägg ovan, det får mig att tänka på mitt liv som varit.
Men inte se bakåt, det hjälper inte - det gör bara ont.
Se nu och framåt.
Varm kram
Ja..
jag har läst den boken, även dom flesta andra som handlar om beroende och alkohol. Tycker också Camilla har mycket att dela med sig av om missbruk. Jag har ingen beroende-kontakt alls förutom forumet. Har ju vänner som vet att jag slutat med a. Tycker att det har gått fruktansvärt bra för mig ändå. Jag är förundrad själv! Undrar bara hur vanligt det är att kunna sluta utan annan hjälp. Kram
Miss Lyckad
Jag tror att det är väldigt individuellt. En del behöver sina AA möten dagligen. En del inte alls. För en del räcker det med en kontakt då och då.
Har man dåliga värden så behövs ju läkarkontakt. En del vågar vara öppna mot omgivningen o.s.v. En del är väldigt ensamma och då är ju problematiken svårare. Men möjligt är det :)
Jag upplever att jag har programmerat om min egen hjärna.
Visualiserar mig själv som nykter och sen har jag lagt om hela min livsstil.
Träningen hjälper mig otroligt mycket. Fokus och motivationen ligger där istället.
Gillar det. :)
Lite diffust med begreppet
Lite diffust med begreppet "sluta på egen hand". Vet inte riktigt vad hon menar.
Någon slags informationshämtning bör väl ske antingen om det är via professionell hjälp eller genom självhjälp.
Jag tror visst man kan sluta på "egen hand" om man själv letar efter info om vilka vinster som finns av att sluta/skära ner sin konsumtion. Även vilka risker det finns vid riskbruk/missbruk om man väljer att fortsätta.
Gå på AA-möten eller skriva/läsa i forum som detta tror jag är väldigt individuellt angående känslan av stöd.
Nja, "på egen hand" gnager lite i huvudet eftersom det inte spelar någon roll vilka mediciner man äter, behandlingar man går på om man inte är beredd att kämpa själv. Det är ju trots allt en själv som måste göra jobbet även om behandlingar ger en verktyg till att lyckas.
När jag var hos min A-läkare
på mitt sista möte så tackade jag för all hjälp (ska dock ha uppföljning i höst)
Läkaren svarade då: XX, Du behöver inte tacka mig. Det är du som har gjort jobbet.
Att sluta på egen hand,
men ännu viktigare är att man slutar med A för sin egen skull!
Jag har, precis som du miss lyckad, slutat helt utan professionell hjälp, mediciner eller antabus. Forumet och tidigare erfarenheter har varit mitt stöd.
Jag upplever detta att klara det på egen hand som en stor trygghetsfaktor. Lyckas man så kan man lita på sig själv.
Och man lyckas om man verkligen bestämmer sig för det.
Nu menar jag inte att det är fel att ta hjälp av andra personer eller mediciner. För det viktigaste är att man kommer i från A-träsket, och då är alla medel bra i ett första skede.
Den frågan du ställde i #192 miss lyckad, om din nykterhet är instabil. Nej, jag tycker tvärtom. Om du är medveten om att du ska fortsätta att bevara din nykterhet och arbetar med den, så kommer den att fortsätta att vara stabil och varaktig. Fri, trygg och nykter.
Forumet
är ju också en slags "hjälp" för många. Jag får absolut mest hjälp härinne.
Hade inte alls varit lika enkelt om jag inte haft alla er som peppar, stöttar, hejar på och inte minst förstår.hur det känns...
Hade jag inte haft forumet så vet jag inte hur det sett ut idag. Vet att det hade varit otroligt mycket svårare.
Ha en lugn fin vit lördag
<3
Förbannade alkohol..
Hade jour inatt. Fick samtal från sonen att sambon var full...Fy vad jag hatade sambon i det ögonblicket. Sonen sa att han hade sett att sambon dolde att han drack. Och att han inte ville att sonen skulle se ölen. "Usch vad jag hatar att jag kan se dom tecknen, att han dricker, jag hatar att känna oro" sa sonen. Jag hatar också att känna oro sa jag. Och tecknen som gör att pappa döljer något, kan nog vem som helst se... Var inte orolig sa jag. Ville separera, såra, skälla... Jag var riktigt irriterad och arg när jag kom hem i morse. Har sagt till sambon att vi måste separera. Kanske att han ska flytta denna gång. Han hade suttit i källaren och druckit. Jag sa till honom att det är inte normalt. Vi får se vad som händer. Känner att min tillit till honom är borta. Han har inte lovat mig att inte dricka, men han vet min önskan. Känner att känslorna för honom minskar. Jag vill inte ha alkohol i mitt hem. Jämför med droger. Vilken narkotika-missbrukare kan ha droger hemma, utan att så småningom falla dit? Man kan inte droga lite om man drogat mycket innan!! Känner att detta a-problem har han haft väldigt länge...Jag har nog med mig själv. Vill/orkar inte ta ansvar för hans problem. Fixar han inte detta så är det kört för oss. Sa till honom att han alltid sabbar alla framtidsplaner och att han alltid gjort det..(finns ju många trista orsaker till våra tidigare separationer) Känner mig lite nöjdare på kvällen. Träffade en berusad vän på pizzerian. Han kände inte igen mig.. Vi pratade om min nykterhet. Jag sa att det var lättare att sluta dricka helt, än att försöka minska som är dömt att misslyckas för de flesta. Han såg faktiskt imponerad ut...Jag håller i min nykterhet, det är jag värd. Tror på Pi 31415 att min nykterhet är stabil stark och trygg. Så klart har forumet betytt massor för mig också.Ha en fin kväll... Kram
Lena Philipsson...
Jag och en väninna beställde biljetter till Lena Philipssons show. Det ska bli kul. "Jag är ingen älskling, du är ingen vän". Tycker det passar på alla som känner besvikelse. Bra att man kan uttrycka sin besvikelse, sorg och vrede kreativt. Hennes liv tog ju också en vändning pga alkohol. Idag känns livet okey. Vi får se hur det blir. Har fattat ett tag att sambon inte bearbetar sitt missbruk utan kör "vita knogarna" vilket gör att man hamnar i fyllespåret igen. Tyvärr kan jag inte "slå in" kunskap och fakta om missbruk i honom. Alla har sin väg. Vi får se om vår väg delar sig eller om vi fortsätter tillsammans. Inget förhastat, men jag vill LEVA, inte bara överleva....
miss lyckad
Hej, ser här att du fått flera kloka svar och hoppas du känner dig hjälpt av dem. Det är många som klarar att ändra sina alkoholvanor med hjälp av självhjälp av olika slag. Så som flera beskriver ser det olika ut för olika personer, finns nog lika många sätt att göra en livsstilsförändring som det finns människor. Varje människa är expert på sig och sitt liv och när du skriver att läsa här på forumet har gjort din resa med alkoholen lättare så har det varit hjälpsamt för dig.
Det hörs att du är insiktsfull och kommit fram till vad du behöver just nu, strategier om du känner sug, att du kan skriva och läsa här och att du bestämt dig för det du vill med alkoholen, sånt är väldigt många hjälpta av. Kanske vill du ta hjälp av annat framöver men just nu fungerar detta bra för dig.
Du är igång och det hörs att du är på den väg du vill vara när det gäller alkoholen!
Varma hälsningar,
Rosette Alkoholhjälpen
Miss Lyckad
Jag är övertygad om att du kommer göra ett bra val även nu.
Jag är glad att du fortsätter ditt spår oavsett.
Det är det viktigaste.
Varm kram