Äntligen på rätt väg!!
Jag har haft alkoholproblem något år. Mitt största problem tror jag är att även partnern är törstig. Vi har försökt att vara nyktra några veckor och leva hälsosamt. Oftast har det lyckats. Nu den senaste tiden har det spårat ur med alkoholen. Vi har skött jobbet båda 2 men druckit så gott som var och varannan kväll. Det är ofta jag varit rädd att polisen ska stoppa mig på morgonen på väg till jobbet. Jag har varit rädd att jobbarkompisar ska känna lukten av fylla. Det har även synts i ansiktet, svullnad, trötthet, bakfylle-ögon. . Jag tycker jag har fått lite krämpor som förmodligen varit alkoholrelaterade. Kramper och domningar, högt bltr. yrsel. Jag har barn äldre och yngre. Ett av barnen har jag diskuterat mycket med om alkohol, alkoholism osv. Hon har frågat mig när jag ska söka hjälp? Jag har svarat lite vagt och försökt att komma undan med olika svar. Min bakgrund är som många andras alkoholism i släkten. En pappa som var väldigt charmig och glad, men beroende av alkohol. Jag minns tillbaka på barndomen som ändå var fin och trygg mestadels p g a en stark och trygg mamma. En mamma som ställde upp på oss ungar till 100%. En mamma som aldrig drack när vi var barn. Mamma gav oss självkänsla genom att ge beröm och styrka. Hon gav mig kraft för att ge mig ut i livet med nyfikna ögon. Ändå trillade jag dit. Jag har varit medveten om faran och även sagt till mina syskon att jag kan bli alkoholist, jag vill inte men ibland blir det inte som man vill. Flera av mina syskon har problem med A. 2 har slutat helt, en med hjälp av bl a AA. Min nya chef som har jobbat med missbruk har pratat med mig, efter att ha fått ett mail av min dotter. Dottern skrev att jag behöver hjälp med mitt alkoholproblem. När chefen sa detta kändes det som om någon dragit ner byxorna på mig... Chefen var förstående inte alls fördömande. Det märktes att hon var van att hantera detta. Efter samtalet drack jag 2 planerade pubkvällar. Sedan dess har jag varit nykter snart 4 veckor!! Det känns fantastiskt, men jag vet att faran lurar bakom hörnet. Känslorna går lite upp och ner. Ibland har jag känt mig euforisk, andra gånger har jag tänkt på separation och andra jobbiga saker. Vet ej hur det blir med mig och sambon som nu försöker hålla sig nykter, efter påtryckningar från barnen. Vi är så olika när det gäller A. Jag har för första gången i mitt liv tänkt att leva helt nykter!! Jag har aldrig förr tagit orden i min mun. Nu efter mycket tänkande, läsande om A, hört berättelser om A och hur barn påverkas av förälders missbruk, känns det som det enda rätta för mig.Jag tänker även på andra som har lyckats sluta med A som varit långt ner i träsket. Dessa starka människor, då vill jag också vara stark!! Kram på er:)
- Logga in eller registrera dig för att kunna kommentera
Tack Lim, Fina Lisa och Vinäger..
Känner att det händer mycket nu..Det mesta känns spännande, och på jobbfronten hoppas jag på ett nytt intressant jobb..Mannen jag är intresserad av verkar jättebra..Sen får man se?..Som tur är träffade jag den gamla ungdomskärleken ett tag, och vi förblev vänner..Men i hans sällskap kände jag mig trygg..Han hade alkohol hemma, men drack knappt aldrig..Det har gjort mig mer bekväm att kanske ha en man som dricker någongång, men som är helt säker på att kunna hantera alkoholen..Har ju knappt aldrig sett sådana män, men finns nog många..Tycker att det borde vara min tur snart med att ha ett förhållande..Tror jag är på rätt väg inom det området också snart..Varm kram till er 3..Och alla andra som läser..Det har gått 3 år till Sommaren sedan jag flyttade in i mitt hus..Lika lite som jag ångrar mitt nyktra liv, lika lite har jag någonsin ångrat min separation från exmannen..??????????????
Visualisering..
Kan användas för saker, händelser som är positiva, eller negativa..Jag har inte skrivit om det, men min fina arbetsplats där jag börjat stortrivas, ska förändras..Vi får en utåtagerande boende..Jag vill inte ha våld på min arbetsplats, jag vill inte gå till jobbet med en knut i magen..Jag vill må gott på jobbet, därför söker jag nytt..Började se mig om efter andra jobb i kommunen..Snabbt hittade jag ett annat, har varit på intervju med min förra chef som jag hade samtalet med om mitt a-missbruk och beroende för 4 år sedan..Talade om för henne att jag inte har druckit sedan dess..Hon blev glad, och tyckte det var starkt gjort...Hon blir i så fall min nya chef! HoppasHoppas..??Tycker jobbet passar mig perfekt..Visualiserar att jag redan är där..✨??..Jag brukar även visualisera tex att jag tagit återfall..Sitter där full och bedrövlig, med ledsna och arga barn..Nej tack!! Jag är starkare än så..Vill inte förstöra mitt liv igen..Jag är värd det bästa..Punkt! ?????...
Närstående som ringer på fyllan..
Väldig trött på att mina närstående inte har vett att avstå från fylleringning..Jag vet själv hur gärna jag ville prata med folk när jag var berusad..Men jag aktade mig noga för att ringa personer som jag visste tog illa upp om jag var onykter..Det som många verkar tro är att det inte hörs när man är full..Klart att jag egentligen skulle säga ifrån, att ring mig när du är nykter..Jag måste bli bättre på det, helt enkelt..Nu kör jag med svepskäl, så jag kan avsluta samtal..Det är 2 syskon till mig som ringer. Vi har mycket bra kontakt, men jag ska försöka få fram det på ett bra sätt så dom förstår..Lessamt med den ena av dom som tror att han kan dricka ibland, när hans drickande fått konsekvenser..Han var utan A i ett halvår..Mycket bra jobb, fru barn osv. En fin man och bror..Hoppas han och hans fru blir nyktra igen..För familjens skull..??????
Fick jobbet jag sökte..????
Känns spännande och intressant..Ska jobba med barn och familjer igen..Hoppas det blir bra..Har inte arbetat med denna typ av svårigheter tidigare, men vill ju utvecklas så det blir nog bra..Vågar knappt skriva om kärleken..Känns fortfarande helt nytt..Men denna gång satsar vi på kärlek och framtid..Denna gång är det en prins ?. ej groda?..Jag vill att det ska vara så..?✨?..Vi åt gott och drack god iskall champis..På vår dejt..Den som söker den finner..?..Kram??
Så glad för din skull ❤️???
Så härligt och grattis detta är du så mkt värd// kram Strulan ❤️??
Så roligt!???
miss lyckad, vilka underbara nyheter så här på kvällskvisten!?
Önskar dig all lycka ? på nya jobbet och med kärleken ?
??????
Kram ?
Tack Strulan och Fina Lisa???
Klart att det är lättare att lyckas på jobbet, än att träffa en riktigt bra man..Samtidigt tror jag på någon form av meningen med det mesta i livet..Prövade ju att träffa män som inte drack alls..Dom jag mötte hade andra problem eller missbruk. Nu är det fanimej min tur att ha det lugnt och skönt..Jag vill ha Ömsesidig kärlek, fina relationer och umgänge med släkt och vänner..Lagom med roligt och intressant arbete..Resor och härliga dagar..Skoj, skratt, musik och utveckling. En parrelation som innefattar ett gott liv..Jag ger inte upp?....??✨??✨?✨???
Det gör du rätt i
Att inte ge upp, alltså. Åh, vad du är vörd att hitta rätt även i kärleksdjungeln. Det andra har du ju redan fixat. ?
Kram
Tack Vinäger?
Är så glad när man kan skriva om sitt fortsatta liv, som inte alltid handlar om alkohol..Samtidigt kommer jag att hantera den frågan resten av mitt liv..Just nu är inte alkoholen i fokus utan själva möjligheterna till att träffas..En del mil emellan, jobb och familj, och var sitt liv..Tror att det löser sig..Är det meningen så blir det vi..Det känns så..❤️❤️
Så kul
att läsa om ditt liv utan alkohol! Ger power i föreställningen om ett fortsatt liv utan A. Visst är allt bättre, även om det någon gång kommer en slags längtan till att bedöva sig. Men så eländigt det skulle blir väldigt fort om jag kom in på det spåret. Tack och lov äter jag nu antabus så möjligheten till ett spontant återfall finns inte där, tack och lov. Nu är jag uppe i 105 dagar utan A och gillar din tankar kring vad som är en alkoholist och vad som är beroende. Jag har verkligen problem med att vara beroende så fort A kommer in i kroppen. Nu har jag inget problem med A och inte är jag alkoholist heller:_) Kram från Fenix
Hej Fenix?
Undrar om det var du som svarade på mitt allra första inlägg på min tråd?..Tiden har flutit på..Minns att den första nyktra tiden ändå fanns funderingar, om jag verkligen skulle vilja välja nykterheten för gott..Nu tänker jag precis tvärtom..Min tid här på jorden är dyrbar..Vill ha en frisk kropp och själ så länge det går..Vill vara lycklig och glad så ofta det går..Därför väljer jag inga rusmedel eller gift i min hjärna och kropp..God nyttig mat,(lite onyttigare ibland också), fina människor, trevligt jobb, roliga resor och nöjen..Mycket skratt och humor, men ändå ett djup i livet jag gillar..Gött att du har antabus som stöd, Fenix..Kram??✨
Kan mycket
väl ha varit jag:-) Tiden ramlar på, och som du säger så är den för dyrbar för att fylla med daglig ångest för bakfylla. Kram!
Bra citat..??
”Man måste få eller ha fått kärlek av någon, för att tycka om sig själv❤️” ”Fina minnen gör att vi känner Kärleken inom oss även om personen inte längre finns i vårt liv..❤️”. Dessa citat känns viktiga för att förstå varför många inte känner kärlek, och istället väljer dimman, och förnekelsens kemiska rus...
Aldrig försent för Kärlek?
Fortsättning till citaten..Om man möter en vän/terapeut eller annan medmänniska som tror på ens förändring, så kan missbruket stoppas..Likaså om man har någon kärleksfull individ som stöd..Det kan vara anhörig eller vän..Jag tror att det många gånger kan vara nyckeln till att man vill sluta dricka..Kram???
Corona..
Hoppas att dom flesta av oss klarar sig bra trots Corona-viruset i vårt land..Vissa av oss kanske passar på att ta återfall pga att det kanske ”ändå går åt helvete med allt”..Det finns alltid ursäkter för att supa..Men min förhoppning är att vi istället tänker på familj och vänner..Våra nära och kära..Nu om någongång när det är lite omtumlande i vårt samhälle, kan vi bry oss än mer om varandra..Tänka på vad som faktiskt är betydelsefullt i livet..Känner några som har svåra sjukdomar, som nu inte får träffa och krama om sina närmaste på grund av infektionsrisken..Vi måste visa kärlek till varandra när vi kan..En dag är det försent..Varm kram ❤️??..
Håller med!
Blir otroligt beklämd av hysterin som breder ut sig - butikshyllor länsas, alla evenemang ställs in, och många företag och föreningar riskerar att gå i konken.
Men det ska inte få mig att börja dricka igen. Jag tänker om corona som med nykterheten: En dag i taget. Vägrar oroa mig i förskott. Gillar läget.
Mycket tankar..
Jag håller mig mest hemma och på jobbet..Handlar så få gånger som möjligt..Är inte rädd för min egen skull, men för att smitta ner andra känsliga människor, med corona..Ska ju även börja ett nytt jobb snart, hos ett barn som är känsligt..Ska bli spännande, även om tiden just nu består av mycket oro i landet och i övriga världen..Jag hoppas att det vänder snart, och att vi människor tänker till och kanske tänker på vår konsumtion..Hoppas att folk får tillbaka sina jobb och att många sjuka blir friska..Jag vet hur jag vill ha min framtid..Hoppas att det blir så..Alkoholfri, glad och frisk..Varm kram????
En jobbig tid..?
Ja, det är många tankar som surrar runt i huvudet nu?
Svårt att ta in allvaret samtidigt som solen strålar och våren är här.
Både jag och min sambo är i riskgrupper och dessutom ska jag göra ett ingrepp på sjukhuset i veckan som kommer.
Men vi får ta en dag i sänder och hoppas på det bästa för alla?
Lycka till med allt och på nya jobbet, miss lyckad??
Kram ?
Fina Lisa?
Säkert jobbigt att vara i riskgruppen..Men vi får tanka i oss bra mat och frisk luft..Kärlek på distans från våra kära.❤️Hoppas det går fint med sjukhusbesöket..Och tack för lyckönskningar till mig..??
Kram till dig miss lyckad ?
Kram till dig miss lyckad ?
Kram Lim?
Såg att du stöttar på anhörigsidorna..Jättebra att peppa och dela med dig av dina erfarenheter..Min son som går på gymnasiet är hos mig nu och pluggar på distans..Det känns bra, och jag är väldigt nöjd med att jag lyckats bryta den röda tråden i min familj som heter alkoholmissbruk=Beroende..Härligt och livsviktigt för mitt liv nu..Men superviktigt för våra barn och barnbarn för att dom har ett genetiskt arv, och att dom ser att det går att förstå och påverka sitt liv själv.Vi behöver inte stanna i missbruk....????✨
Kär lek ❤️
Vill jag skriva om..När jag ser mitt lilla barnbarn blir jag varm om hjärtat..Likadant när jag ser andra små barn..Sen finns ju kärleken till en ny partner som jag saknat..Jag har ju letat efter en man som jag kan ha en fin framtid med.Nu träffar jag mannen som jag skrivit om tidigare..Jag hoppas kunna skriva om ett år att vi fortfarande är tillsammans..Detta dejtande går sakta men säkert..För första gången har min son träffat en man jag dejtar..Han blev godkänd?..Nu så...Får vi se?...Jag önskar er alla en så bra helg som möjligt..Kram?
Så glad för din skull
Kram ❤️
Godmorgon miss lyckad?
Så fint och lugnt det verkar vara med den nya mannen. ??
Tror att det är bra med tålamod när man lägger grunden för en ny relation.
Jag har sett exempel på relationer som forceras och spricker på grund av att man flyttar ihop för tidigt. Bättre att vara särbo tills första förälskelsen lagt sig och man verkligen vet vem den andre är.
Önskar all lycka ? till dig miss lyckad??
Kram ?
❤️
Vår, kärlek och nykter kan inte bli bättre ❤️// kram Strulan
Lite tankar om Viljestyrka..
Tänker på oss alla föräldrar som har alkoholproblem..Detta ständiga dåliga samvetet och döljandet för att inte bli påkommen eller göra någon ledsen och arg..Många föräldrar som lever i en dimma, när man borde vara närvarande..Till slut en misär, där endast alkoholen är viktig..Hur kan det bli så? Älskar man inte sina barn mer än alkoholen..Jo, det gör personen egentligen..Men ju mer alkoholen(i dettafall, kan vara andra beroenden) har tagit över hjärnan, desto svårare har personen det att göra rätt val och prioritera barn, familj, jobb etc..Jättesvårt att förstå..Och ännu svårare att förstå för den som inte är beroende..Här kan viljestyrkan hos oss komma in..Envishet, klokhet, Självkänsla,ödmjukhet, och inre styrka..Ju mer av dessa egenskaper vi har eller skaffar oss längs den nyktra vägen, desto mer sannolikt att vi klarar av att bli fria från skiten. Även kunskap om missbruk och beroende är nödvändigt..Så svårt att förklara för barn som har föräldrar som dricker, hur det fungerar..Kram❤️
Kloka tankar
Du har så rätt, nästan ingen utan eget beroende kan förstå hur man kan dricka mot sin vilja.
Är så glad över att mitt drickande inte var av allvarlig karaktär medan mina barn var små. Nu när jag vet hur starkt ett beroende är ser jag det bara som ren tur att allt inte eskalerade förrän barnen var vuxna, nästan iaf, den yngsta var i övre tonåren.
Kram till dig
Tack Vinäger..??
Jag tänker fortfarande mycket på alkoholberoende och andra beroenden..Det blir numera kanske nattliga inlägg på Forumet, för att jag nu har nattjobb..Tar hand om våra minsta..Känns väldigt bra än så länge..???
Påskmust?..
Alla storhelger för några år sen innebar god mat och massor av alkohol..Bakfylla och besvikna barn..Våra barn var med på aktiviteter på fritiden, dom skjutsades och skötte sig i skolan..Fasaden..Dom hade kompisar hemma, för att vi föräldrar ”festade” inget konstigt med det..Vi jobbade och hade god materiell standard..Det hjälper inte..Barnen hade skammen med sig överallt ändå..Denna påsk vet mina barn, att mamma är nykter..Vilken lättnad det måste vara..Tyvärr är deras pappa ännu längre ner i träsket nu..Han har jobb, fin bil Osv..Men bakom fasaden är allt värre än tidigare..Den vägen valde han...Ja vi har alla ett val, glöm aldrig det..Påskkramar????
Att vara stark..
Umgås när vi kan, min ”kille” och jag..I hans hem finns mycket alkohol, men jag känner inget sug.Han dricker inte när jag är där..Han tycker det är skönt att vara nykter också..Däremot har jag livlig fantasi..Tänker att ingen hade märkt om jag druckit..Fast då fortsätter jag att rulla filmen framåt..Med mitt tidigare liv i många dåliga minnen..Fylla, plufsighet, arga, ledsna barn, och detta ständiga dåliga vardagsmående..Tyckte på den tiden att jag mådde hyfsat..Men då visste jag inte hur bra jag kunde må och hur fräsch jag kunde bli?..Hade gärna visat före och efter bilder..5 år äldre men känner mig 10 år yngre!! Saknar jag något idag? Nej, absolut inte den äckliga lukten av alkohol, inte heller fyllesnack, inte alla alkoholrelaterade krämpor..Hoppas på ett långt friskt och mysigt liv..Kram??????????
Goda råd till mig själv och andra?..
Har jag problem med relationer? Fråga någon som har bra relationer..Hur lyckas jag hitta fin kärlek? Fråga den som lever i ett lyckligt förhållande..Hur lyckas jag sluta med alkohol? Fråga dem som lyckats sluta på ett sätt som passar mig? Så är det med allt i livet..Jag har frågat om kärleksrelationer av dom väninnor som funnits nära..Inte alltid dom som lever i fina förhållanden..Börjar nog lära mig nu..Hoppas det.Angående alkoholen, har jag fått ett helt FANTASTISKT stöd och hjälp av alla er på Forumet❤️...Tack?????...
Fin läsning, miss lyckad!
Det är så tryggt att läsa dina inlägg. Naturlig återgivning av livet. Det nyktra livet. Att du dessutom verkar hitta hem på kärleksfronten känns som en bonus. Du vet vad du vill. Bra där!
Precis som du har blivit hjälpt av andra på forumet har du varit en inspiration för många av oss andra. Ge och ta. Eller ännu hellre: Ge och få. Växeldragningen, du vet, som jag alltid talar om.
Tack för att du fortsätter att finnas här.
Många kramar till dig
Är hos min kille..?
Lite lustigt men hjälper honom att plocka i ordning ett förråd..Där inne stod bla många ölburkar som var fulla, men 1 månad för gamla!! Hällde ut alla i vasken..Lite speciell känsla, eftersom jag hällt ut egen alkohol, när jag fick nog och mådde dåligt..Så skönt att hälla ut gift och må bra..Kan tala om att det aldrig förekom att alkohol blev utgånget i mitt tidigare liv..T o m vin som inte var klart dracks upp, för att få berusning i min hjärna..Färskpressad juice och Pommac äger!!???
Underbart miss lyckad, att du
Underbart miss lyckad, att du har det så bra. Fy vad äckligt det lät med öl. Varesig utgången eller inte.
Hoppas du har det så bra som det verkar ♥️♥️♥️
Kärlek-Vänskap❤️
Jo, nu känns det bra..Jag söker ju tills jag finner?..Denna relation tror jag mycket på..Vi har intressanta samtal, grejar med hus och hem, och skojar en hel del..Jag tror att detta är äkta kärlek, och hoppas att det är hållbart..Ju tryggare jag känner mig i relationen, desto bättre känns det att tänka på en gemensam framtid..Denna man har även flera vänner som slutat dricka av hälsoskäl..Smarta vänner!! Vilket också gör det enklare att umgås..Kommer att vara less på fylla resten av mitt liv..Varm kram till dig lim❤️Och alla andra forumvänner..???
Kärlek ?
Så härligt att följa dig, önskar dig allt gott// kram Strulan ❤️
Måste berätta..?
Även stora barn kan ta skada av vårt drickande..Mina vuxna barn har eller har haft perioder av dåligt mående..Jag är övertygad om att det härrör till mitt och exets supande..Tänk att inte veta vad som händer ens föräldrar som är fulla..Har dom stängt av plattor ordentligt, vilka har dom bjudit hem? Har dom åkt till jobbet på helgen som dom ska? Kör dom bakfulla? Har dom bråkat? Kan jag ta hem min pojkvän eller är dom bakfulla? Osv..Märkte nu på min tonårsson att när jag sov på soffan, med huvudet mot ”fel håll” Så kom han och väckte mig, och frågade varför jag låg där..Med lite orolig och arg röst..Han mindes alla gånger hans pappa däckat på soffan, även mamma några gånger..Allt finns lagrat i barnens hjärnor..Stora eller små..När livet blir svajigt av andra orsaker, kommer kroppen ihåg även all oro och ångest från barndom och andra tillfällen i livet..Ännu fler orsaker till att ge fasen i alkoholen eftersom följderna etsat sig fast i barnens sinnen..Mina barn lever ju fortfarande med oron, ilskan och vanmakten över sin pappa som dricker.. Oavsett om dom har mycket kontakt eller ej..Tråkigt..Och Sorgligt..Kram..?
Vad bra att du skriver om
Vad bra att du skriver om detta. Det är helt sant. Märker det även på mina barn. Särskilt min äldsta. Han kan plötsligt fråga mig om hans pappa dricker när vi ska dit. Han såg honom dricka en läsk på sin baksida när vi skulle dit och direkt stoppade han mig och sa "mamma, pappa dricker öl". Han som nu lever i ett alkoholfritt hem får fortfarande Flashbacks. För det är inte bara en öl han minns utan det otryggheten när hans pappa blir full.
Det är fint att du fortfarande efter flera år nykter reflekterar kring vad tiden av drickande gjort och fortfarande kan göra med dina barn. Då kan du hjälpa dem att läka sina sår ❤️
Kramar ❤️
Tidig morgon???
Ibland önskar jag att tiden går fortare, ibland att tiden ska stanna..Att ha Corona i vår närhet, gör hela livet sårbart, och oroligt..Nykterheten för mig nu känns väldigt problemfri och som ett mycket friskt och bra val..Det är ju nu i dessa tider våra kroppar ska vara fullboostade med vitaminer och bra kondis för att ha motståndskraft mot virus..Det är inget man får genom att förstöra sin kropp med gifter..Idag blir det även ekonomiska kännbara följder när företag varslar och permitterar...Det blir ännu en påfrestning för familjer..Måtte denna epidemi ta slut snart..Synd om många..Känns lite overkligt att allt kan vända så snabbt..I julas slog handeln nya rekord, Idag är massor av människor jätteoroliga för ekonomi och hälsa..Att vara rädd för att göra felval är en oro för oss..Det må gälla jobb, ekonomi, kärlek..Min kärlek håller i sig..Bara lite rädd att bli sviken, besviken, eller att det inte blir bra..Samtidigt vill jag skynda..Inte lätt när man är ”ny” på området..Får släppa rädslorna och bara låta allt bli bra..Man kan bara göra sitt bästa eller hur?❤️
Göra sitt bästa
Ja, mer kan iaf ingen begära...
Blir glad av att läsa att du börjat våga släppa rädslorna. Vi vet aldrig vad framtiden har att erbjuda, så det bästa är förstås att våga leva här och nu. Även om det ofta är lättare sagt än gjort.
Kram till dig
Tack ?
För era kommentarer och för att ni finns Vinäger och lim?..När jag tittar ut från fönstret på mitt jobb, ser jag ofta en man med tunga Flergångs kassar (Där man listigt nog inte ser innehållet) han ser nöjd ut när han bär hem vindunkar, som han tror att ingen ser..Så gjorde jag med..Ofta i en större handväska..Allt för att gömma och dölja..Jag vet vem mannen är..Många i hans närhet som dricker..En av alla dessa ”soffsuputer” som jag själv tillhörde tidigare..Väldigt lätt att hamna där för många..?
Soffsuputer
Tragiskt ord för att beskriva ett tragiskt liv ? Enorm igenkänning - men inte nu längre!
Jag traskar lugnt på i dina fotspår och hoppas innerligt att även pusselbiten kärlek så småningom uppdagas mig på samma sätt som den har uppdagats dig.
Är så glad för din skull ❤️
Heja oss!
Kram ?
Bra jobbat Andrahalvlek..
Det är min högsta önskan att fler följer i mina och andras nyktra spår..Både för vår egen, men även för våra närståendes del..Klart att du hittar kärleken..❤️Ibland tar det tid..Jag har kysst några grodor tidigare ? Nu känns det och jag hoppas på att denna man är till mig menad..?????
Här händer det mycket
Så du har hittat någon lovande att dejta? Nykter också. Grattis! Hoppas det fortsätter. Jag känner igen det där med ovana att ha utgången alkohol. Fick ge bort ”bjudöl” som stod i garderoben häromdagen för att den höll på att gå ut. Tänkte att det måste vara (nästan) första gången. Lika konstigt känns det att ha öl i garderoben men ändå vara tvungen att åka till ICA för att köpa alkoholfri när jag ska basta. Och visst har tanken slagit mig att ”jag skulle kunna. Men lyckligtvis är min övervakare ständigt närvarande. Han lånar mina ögon för att spionera på mig och kan ta kontrollen över min kropp helt vid behov.
Hoppas det är en prins då denna gång och inte en i raden med grodor. (Även om jag nog varit en groda själv som jobbat mig upp till... kanske stallet eller servitör i balsalen.)
Livet är gott..
Och känns oftast stabilt..Jag är ju en person som inte sitter och väntar på någon, eller något..Då tror jag man kanske missar mycket..Tycker Om att prova och utforska olika jobb..Däremot så tror jag på äkta kärlek...Där tycker jag inte att ombyte förnöjer..Nu känns det som om jag hittat Mr Right..Verkar dricka mycket måttligt..Inget annat missbruk heller, vad jag har sett..Lagom lång, och lagom tjock ( nja?) Äh, det viktigaste är att han är smart och har en skön personlighet..Gillar bastu och ett gott liv också..Det visar sig som alltid om det blir vi..❤️..Vet vad jag vill ha, och det är viktigast..Sköt om dig..IW..
Godmorgon miss lyckad?
Så skönt att läsa dina inlägg. De andas lugn och ro och förnöjsamhet.
Så fint att läsa när man också vet hur osäkert och svajigt ditt tidigare liv var.
Är så glad att du delar med dig.?
Trevlig helg!???
Kram ?
God kväll?
Fina Lisa..Ja livet har sina upp och ner gångar..Tycker ändå att man ska se positivt på saker och ting när det är möjligt..Ju äldre jag blir, desto mer tänker jag på att ta vara på livet..Inte vänta på mirakel eller att få chanser..Man måste söka och finna själv..Hur mitt liv blir beror på mig, ingen annan..Hur vill jag leva, vad gör mig glad och lycklig? In med mer av det i vardagen..Varm nattakram..Jag jobbar inatt..Och det känns bra.??????????
4 1/2 år sedan..
Jag tog mitt livs bästa beslut..Att sluta dricka..Känns otroligt bra..Tittade på gamla semesterbilder häromdagen.Hade ni sett dom hade ni nog inte trott att jag och hon var samma person..Hår, hud, kroppsform, hållning..Allt har förbättrats när jag slutade att förgifta mig..Jag har dessutom betydligt mer pengar än jag hade då..???
Miss lyckad
Som svar på 4 1/2 år sedan.. av miss lyckad
Åh vad fint inlägg.
Vilken tillbaka blick du kan göra.
Jag unnar dig din känsla och blir glad för din skull.4,5 år.Det måste kännas fritt,fräscht,friskt,och rent!
Jag har läst idag.Du ger mig framtidstro också.Tack för det!
Kram Pilla?
Åh vad härligt att läsa om
Åh vad härligt att läsa om din långa nykterhet. 4,5 år känns nästan ofattbart länge. Från min sida sätt då. Men min vilja och längtan att själv få uppleva det blir än mer stark när jag ser att det kan funka, även för mig. Kram
Grattis miss lyckad
till 4.5 års nykterhet.
Ja det är det bästa beslutet man kan ta när man utvecklat ett beroende av alkohol. Att sluta helt, och börja leva nykter.
Du har ett halvt års nykterhet mer än mig. Det avståndet i tid hoppas jag det alltid förblir.
Hoppas också att det blir bra med kärleken för dig miss lyckad.
Många varma kramar
/Pi31415
Grattis ?
4,5 år är mäktigt mycket! Du är verkligen en sann förebild och idol för mig ❤️
Kram ?
Tack ❤️
Till Pilla, Jullan och Andra halvlek..Jag läser och följer er på Forumet..Idol , är ju stort, men är Jäkligt glad för min nykterhet..Till dig Pi så hoppas jag också att halvåret håller sig stadigt..Var föresten hos min kärlek nu i helgen..Han drack ett par öl vid grillningen..Har varit lite spänd inför det, men kändes inte något speciellt alls..Tror det handlar om att han själv är så säker på sitt sätt att hantera alkohol..Han behöver inte dricka, men han gör det bara om han vill..Till skillnad från mig, som inte ville dricka, men min hjärna ”tvingade” mig i tid och otid..Varma Kramar..?✨
En dröm..?
Drömde att jag och exet hade en diskussion om hans drickande..Mina 2 närstående som var hans dryckesbröder tyckte att jag hade fel, som sa att exet drack för mycket i drömmen. Vilket också ofta hände i verkligheten..Då sa jag till exet att barnen också tycker att han dricker för mycket..Då frågade exet yngsta dottern..”Dricker jag för mycket?”..Hon svarade ett klart Ja! Då frågade exet sonen samma sak..Han såg ängslig och ledsen ut och nickade..”Där ser du sa exet, han tycker inte det..Så gjorde exet på riktigt också..Tolkade svar som han tyckte okeyade hans drickande..Jag tolkar min dröm som att dottern kommit längre än sonen vad det gäller att se sin pappas missbruk idag..Hon kommer därmed också vidare med sin relation till honom..Hon förstår att han missbrukar och att hon själv inte längre mår dåligt av det..Sonen däremot har svårt att sätta gränser för hur pappan lovar att träffa honom, men skyller på olika omständigheter när han inte dyker upp..Sonen skyddar pappan..(medberoende) Jag ska bli tydligare med att framhäva pappans bra sidor som han haft..Och inte säga för mycket negativt..Jag ska se om sonen själv börjar tänka hur mycket missbruket har dragit ner pappan..Kanske till och med åka hem till pappan med sonen, så han ser hur det ser ut..Sonen har en förmåga att just nu försköna bilden av pappan och hans liv...Förstår att sonen känner sig kluven, nu när jag träffat en ny man..Sonen känner skuldkänslor gentemot sin pappa..Invecklat detta..Men tror det är vanligt..Man måste vara lite ”psykologisk” för att relationer ska bli bra..Kram..???
Så jobbigt
Vet inte alls hur man ska tänka om man har barn i din sons situation. Vad är bästa sättet att hjälpa dem liksom? Al-anon har kanske råd att ge? De jobbar ju med anhöriga till missbrukare. De borde ha barngrupper också.
Funderar på vad jag hade behövt som barn/ungdom. Prata om det öppet sannolikt. Men det gjorde jag rätt så tidigt, med kompisar. Åtminstone i 13-14 års ålder. ”Min pappa är alkis och det är svinjobbigt” typ. Inga djupa samtal direkt, men en pysventil.
Däremot kunde jag inte prata med min mamma om det. Det var en tyst överenskommelse i min familj att om man inte pratar om det så existerar det knappt. Otroligt dysfunktionellt.
När mina barn var 7 och 9 år förstod jag att äldsta dottern brottades med ”förbjudna” känslor inför sin lillasyster. Hon skämdes och tyckte att lillasyster var lite pinsam, försökte undvika henne i skolan. (De gick på samma skola i två år, sen började yngsta i särskolan.)
Två saker insåg jag direkt: 1) hon behöver prata om de här känslorna för annars vänds de inåt, 2) jag är inte rätt person att ta de här samtalen.
Jag blev ju ledsen och arg, tyckte att hon skulle stå upp för sin lillasyster i alla lägen. Men även om man gör det så måste man ibland få tycka att det är svinjobbigt, och uttrycka det.
Jag löste det genom att tjata på habiliteringen som till slut satte ihop en syskongrupp. 10-12 syskon till handikappade barn som träffades och umgicks, och pratade om det som var ”annorlunda” med deras syskon.
Att de inte var ensamma om detta var en tröst. Att det fanns dem som hade det värre var också en tröst. Precis som för oss vuxna alltså.
Efter det kunde vi två prata lite bättre om de förbjudna känslorna. Om att älska någon, men ändå få tycka att relationen är stökig ibland och att personens beteende ofta är enerverande.
Det är okej att känna så, men sen bör man inte agera på det eftersom det bara förvärrar situationen, i alla fall vårt fall.
Kram ?
Att prata om problem..
Ska man alltid göra..Just som du säger Andra halvlek för att förstå och komma vidare..Man kan ju prata med vänner eller närstående..I min sons fall, så avvaktar han och ser hur det blir med pappan..Att han dricker och förstör sitt liv, det vet sonen..Men det är mer förhållandet far-son som blir sämre just nu..Pappan jobbar på mestadels..Så än så länge är alkoholkonsumtionen någorlunda på veckorna..Jag hoppas att sonen såsmåningom förstår att pappan ibland gör fel val..Istället för att umgås med sin son, så väljer han alkohol..Jag hoppas att det klarnar för sonen hur beroendet funkar..Jag har pratat och berättat för sonen, Om beroendet och nu måste han själv vilja förstå..Detta låter säkert flummigt..Men om man själv försöker ta till sig kunskap så är det bättre än att någon annan(mamman tex) försöker förklara..Det är lätt att som barn vilja ursäkta och skyla över en förälders tillkortakommande om man inte ses så ofta som barnet önskar..
Håller med
Som mamma kan man bara initiera samtalet, öppna upp för ett bra samtalsklimat.
Att få höra/lära och sen verkligen förstå är en process som tar tid, men det underlättar om man vet att man alltid kan prata om det. Även när man är på nivån ”jävla helvetes skitpappa”.
Min pappa var alkis och jag kände som barn förstås alltid att han valde alkoholen framför mig.
Jag förstod inte att han faktiskt kunde älska mig, samtidigt som han valde bort mig. Jag kan nästan inte förstå det fortfarande, 50 år gammal.
Jag vet teoretiskt att han älskade mig, och jag såg pyttesmå glimtar av det, men jag kan inte känna att han gjorde. Det är skillnad på vet-känslor och känn-känslor.
Kram ?
Corona..
Sonen bor ju med mig igen..Det har han gjort sen hans skola stängde, snart 2 månader..Det är också lite för ”tätt” ibland, att vi går på varandra när jag är ledig..Det är lite lustigt ändå..Först känns det ensamt när han flyttat..Sen när jag vant mig, och börjar uppskatta ensamboende, då flyttar han hem?..Det speciella är ju att han är hemma hela tiden..Han pratar med klasskompisarna via datorn..Jättekul för dom, men det kan bli för mycket..Nåja..Finns dom som har flera tonåringar hemma, och även föräldrar som jobbar hemifrån..Där blir det nog en del gnissel..Jag uppskattar att sonen hjälper till med hundar, och att han pluggar målmedvetet..En riktigt fin son jag har♥️
Dokumentär: Älskade Alkohol..
Tittade på den nyss..Intressant..Att Island så framgångsrikt har hanterat alkoholproblematiken i samhället var jättebra..Dom har heller ingen alkoholreklam..Ett friskare folk på alla sätt..Verkligen något att ta efter..Problemet är Miljardindustrin Alkoholproducenterna..Som såklart inte vill förlora sina fabriker, trots att det årligen DÖR 3 MILJONER människor av alkohol..Helt sjuk siffra..Mycket tankar väcks av dokumentären..Framför allt VARFÖR? Vi växer in i alkoholkultur redan som små barn..Tyvärr har ju idrottsrörelsen också anammat mycket alkohol vid vinster och avslutningar..Svårt att värja sig..Island fick med sin riksdag och regering i sin samhällsförändring..Mycket bra gjort..Övriga Nordens folk fortsätter att supa ner sig än mer..En förändring vore på sin plats..?????
En jämförelse mellan dessa företeelser
som du skriver om i dina två senaste inlägg miss lyckad.
Corona-epedemin har skördat c:a 350'000 liv, och det har varit snart 6 miljoner konstaterade fall, världen över.
Skolor, arbetsplatser, samhällen och länder stängs. Ja t.o.m. restauranger och uteserveringar har tvingats stänga.
Det är en relativt liten andel som blir smittade, enligt statistiken.
Social distansering är ett sätt att hejda eller minska smittspridningen.
Alkoholen skördar alltså 3 miljoner liv per år. Det finns 100-tals miljoner beroende människor runt om i världen. En del av dessa lyckas efter decenniers drickande, och p.g.a. progressionen i denna "sjukdom" då med några ångestfyllda år på slutet, slita sig loss från beroendet och leva nyktra.
När man dricker de första gångerna i livet vet man inte om man tillhör de 5-15 % av befolkningen i västvärlden som utvecklar ett beroende. Slutfasen i "sjukdoms"-förloppet brukar medföra social distansering. Man drar sig undan i sitt missbruk.
Jämförelsen är väl inte okey. Det ena är en virussjukdom, det andra en "frivillig" och laglig drog. Men det kan starta en del tankegångar.
Kram (på distans)
/Pi31415
miss lyckad
Som svar på En jämförelse mellan dessa företeelser av Pi31415
Är här och skriver.Vill säga att jag blir hedrad när du skriver dina kloka och erfarna rader i min tråd?Det känns tryggt att du finns här med din stabila nykterhet.
Vill önska dig en fin dag med att skriva "fin mamma,fin son"???
Kram Pilla
Tack Pilla?
Blir nästan generad av ditt beröm..Jo min nykterhet känns stabil..Men har läst och sett andra som trillat dit efter en massa år, så fram med verktyg och backup-planer om det behövs..För mig är det livsviktigt att vara nykter..Känner att jag värderar mig och mitt liv så högt att jag inte vill förstöra någonting..Finns så många som har druckit sig till sjukdom och död..Nä, jag vill leva frisk, stark och glad i många år, hoppas jag..Kram..???
Pingst?
Ännu en helg att ”fira”..Minns tillbaka på livet innan jag blev nykter..Fanns alltid något att fira..Fast den sista tiden, med alkohol handlade inte längre om att festa, utan att undvika att dricka..Gick inte bra, blev bara värre och värre..tills en dag, då jag bestämde mig..Tack för den kraften och stödet från alla på Forumet..?????..
Pi ??
Jag håller med i alla dina funderingar..Fruktansvärt egentligen att alkoholen får skörda så många människoliv och förstöra så mycket för oss människor..På något sätt har alkoholtillverkare och försäljare normaliserat en drog, med fina flaskor och flashig reklam..Hoppas det blir förändring i framtiden..Att fylla och ”fest” inte är det samma..Utan att vi människor blir sundare och därmed nyktrare..Framförallt för barnens skull..?..
Egna tankar..??
Läser på Forumet..Såg att någon skrev om behandling och att behandlaren sagt att om ni tror att ni kan dricka måttligt när ni är beroende, så är ni inte behandlingsbara, utan lever i förnekelse..(fri tolkning av mig) Där håller jag med fullständigt..Dessa personer är även ” luriga” för mig..Har vi en gång blivit beroende av droger eller alkohol, alltså en substans, så kan vi inte bli oberoende..Jag tror att det kan fungera annorlunda med tex beteendeberoende..Tex mat och arbete..Det är ingen substans som tillförs hjärnan utan ett beteende som ska ändras..Fortfarande mina tankar, alltså ingen fakta..Med beteendeberoende ska man lära sig att känna av att det blir lagom..Sånt finns inte med alkohol och droger..Kram på er?
Miss lyckad jag tror som dig,
Miss lyckad jag tror som dig, iaf när det gäller mitt eget drickande, alltså jag kan inte dricka alls. Det har aldrig fungerat för mig, i två år har jag tänkt att jag ska dricka normalt. Jag ska dricka normalt på nästa fest, nästa bjudning, nästa middag, tillsammans med familjen, men det går inte för mig, det blir aldrig bra! Jag är inte nöjd och kan inte bromsa, det enda jag klarar av är att säga nej till FÖRSTA glaset, säger jag inte nej då finns det inget stopp, så slutar jag inte förrän jag somnar.. det enda som fungerar för mig är nykter varje dag! Men det har tagit mig två år att förstå det igen... ?
Mitt fina syskon..
Var hemma hos ett av mina syskon..Vi har alltid stått varandra nära, han och jag.Nu var det längesedan vi träffades..Min bror har flera barn och en fru. .Familjen var glad att se mig, och jag dom..Min fina goa brorsa var så tärd..Han var avmagrad och berusad. .Han är en av dessa många människor, som lyckades vara nykter ett halvår med hjälp av antabus, men spelade istället..När han på eget bevåg avslutade antabusbehandlingen, var han lika beroende som tidigare, och började dricka igen..Han är en otroligt snäll och hjälpsam person..Men har nu isolerat sig mycket i hemmet..Tyvärr så har han sagt upp sig från jobbet när han fick ultimatum, antabus eller uppsägning..Barnen är snälla men saknar trygghet..Mamman dricker inget, men är starkt medberoende..Tror inte hon vet hur hon ska hantera situationen, utan stoppar huvudet i sanden..När jag åkte därifrån rann tårarna på mig..Jag förbannar den jävla alkoholen, som nästlar sig in i våra hjärnor och gör oss beroende..Jag blir också förbannad på den som säger att det går att börja dricka lite när man en gång blivit beroende..Jag tycker så synd om alla familjer där alkoholen har greppat en eller båda föräldrarna..Samtidigt känner jag en enorm tacksamhet att jag lyckades bli fri, och att jag och mina ungar har det bra idag..Deras pappa har det gått sämre för, men inget jag bryr mig om längre..Det är mina syskon jag tycker lite synd om, men det hjälper ingen..Vi alla har ett ansvar, framförallt mot oss själva att försöka göra något åt ett beroende..Det går om man vill och är beredd på att ta emot hjälp om man inte klarar det själv..Till alla barn med alkoholberoende föräldrar: Det finns hopp och hjälp att få..Prata om det med någon..Kram❤️??
Så sorgliga historier om a
Så sorgliga historier om a inverkan, dessvärre sanna allihopa. Hoppas vi klarar oss ur dess käftar. Ha en fin helg. Jullan
Precis Jullan..?
Ha en fin helg du med..??
Så oerhört plågsamt ?
Jag har inga syskon själv, men så oerhört plågsamt det måste vara för dig att se din bror i det tillståndet.
Han verkar inte ha någon vilja att förändra dessutom, eftersom han sagt upp sig efter ultimatum från sin arbetsgivare.
Jag såg ju min pappa göra just den resan, först på nära håll och sen på lite distans. Han dog 61 år gammal, för 19 år sedan.
Jag tror som du att har man väl druckit sig till ett beroende så kan man aldrig bli oberoende. Aldrig ta första glaset är det enda sättet att förbli nykter.
Även om vi mentalt vill bära våra medmänniskor igenom detta så går det ju inte. De måste själv vilja, verkligen bestämma sig, och sen kämpa med sitt beteende och tankar. Det är ingen quick-fix, men det är SÅ värt det.
Du kan bara föregå med gott exempel för din bror. Då och då erbjuda honom din hjälp (en dag tar han kanske emot den) och finnas till för familjen.
Både frun och barnen behöver kanske prata om det med någon som känner till ”hemligheten” och som vet vad det handlar om. Någon som inte förenklar medberoendets uttryck och handlingar.
Kram ?
Svårt är det..
Som du säger andrahalvlek att prata om det..Har ju fler syskon med a-beroende..Flera av dom jobbar, 3 har förtidspension..Ingen av dom skulle någonsin sitta på en parkbänk och dricka..Men det går fint i en bar eller i ett fint vardagsrum..(Där man inte syns, mer än för familjen och andra liksinnade) Mina första nyktra 2 år pratade jag väldigt mycket med syskonen om beroende..Gjorde det även när jag själv drack..Har lessnat lite..Den som inte vill förändra något, kan jag inte hjälpa..Det enda jag kommer att göra är att ta hem deras barn, så dom blir sedda och förstår att det går att bryta mönster..Barnen får en fristad hos mig..Här är det ordning och reda..Lite myskvällar med godis och film. Barnen har jag pratat med om alkohol..Talar om att dom absolut inte kan göra något åt förälderns drickande..Och att det är ett tvång som blir när man har det i släkten och att det kommer smygande..Jag pratar så att dom förstår att det inte är föräldern det är fel på utan beroendet..?
Vilken tur att dina fina
Vilken tur att dina fina syskonbarn har dig som verkligen tagit dem under dina beskyddande vingar! Och wow, har du varit nykter i två hela år? Riktigt bra jobbat. Då har du verkligen lyckats förändra ditt liv och kan känna dig trygg och stolt i dina nyktra beslut. Riktigt imponerad miss lyckad och tack för att du fortsätter att skriva här till oss andra ?
Nja ..Amanda..
Det är bättre än så..Firar 5-års nykterhet på min födelsedag i November..Jag har haft ett otroligt stöd här på Forumet..Framförallt när jag köpte mitt hus och separerade från barnens pappa, som inte ville sluta dricka..??..Tänkte dagar, veckor, månader i början av nykterheten..Nu ser jag mest fram emot min födelsedag varje år..❤️?
Heja miss lyckad ?
Wow ännu bättre! Så underbart! Vad glad jag är för din skull, du har verkligen lyckats ❣️ Och igen, tack för att du fortsätter att finnas här efter din egna så långa tid nykter. Det är verkligen motiverande att ha någon som dig här! Och grattis till dig som är ditt bästa hälsosammaste jag ?
Tack Amanda..?
Jag gillar Forumet. Är intresserad av att människor ska må bra, och då såklart sluta förstöra sina liv..Att själv ha supit är en bra erfarenhet för att kunna hjälpa andra..Läser trådar och följer vissa..Har en förhoppning om att jobba på ett bra behandlingshem framöver..Med människor som är motiverade till förändring..Och ett ställe som inte är vinstdrivet..Vi får se..Har ett gäng år kvar att jobba innan pension..Kan se framför mig hur stället ser ut...Då brukar kravet vara 5 års nykterhet..Hade varit jättekul och intressant..Kram??
Jag kommer till ditt
Jag kommer till ditt behandlingshem ?
Jag kommer till ditt behandlingshem ?
Jag kommer till ditt behandlingshem ?jag tror på dig, det är en bedrift att ha klarat sig nykter så länge som du har gjort! Hoppas att dina drömmar slår in ?
Jobba där..
Du kanske också kan jobba där Amanda..Det behövs folk med hjärta❤️och hjärna, när vi pratar om beroende-behandling..Kram..?
Miss lyckad ?
Miss lyckad. Jag hade inte velat något annat än att hjälpa andra människor att inse nykterhetens finaste och viktigaste grund, du är ditt bästa jag! Jag ska bara vänta i 4 år och 354 dagar till då innan jag kvalificerar mig till arbetet ??
Dag för dag..
Min äldsta dotter pratade till mig för lite mer än 5 år sen om att jag kunde sluta dricka och räkna nyktra dagar..Sen sa hon att, tänk när du kan räkna nyktra veckor och månader..Ja, tjena..Tänkte jag för mig själv men sa inget..Alltså såg inte mig själv klara det just där och då..Ville nog inte heller..(eller inte min beroende hjärna i alla fall..) På något sätt började jag ändå lägga dag till dag..Ibland räknade jag timmar..Sen blev det lättare, och lättare..Jag hade ju haft samtal med chefen..Som jag skrivit om i början av min tråd..Ville ju klara detta själv om det gick..Forumet är toppen som hjälp och stöd. .Och att prata med andra som lyckats sluta med alkohol, och inte börjat med annat beroende..Kram??
Amanda..
Tror att många av oss kan förändra sitt eget liv, om man vill..Men att hjälpa andra går bara om dom vill..?..5-års gräns är nog bra, tror jag..Finns ju risker att vara personal på behandlingshem annars..Det kan också vara en morot i sitt eget tillfrisknande att ha som mål att hjälpa andra..?
Nattjobb..
Känns bra att jobba natt..Jag vet att det inte är så hälsosamt, och vill inte göra det för länge..Just nu funkar det i alla fall..Jobbar en del andra tider också, och känner mig piggare då..Får se om det finns möjligheter längre fram till mindre nattjobb..Annars rullar livet på..Jag och sonen ska åka till min särbo, heter det väl..?..Det ska bli mysigt..Känns bra när alkoholen har blivit en icke-fråga..Jag hoppas att det fortsätter så..Ibland när någon pratar om vissa sorters alkohol, kan jag komma ihåghur dom känns i munnen..Starkt, surt, porlande, Osv..Inte för att jag vill dricka, men kroppen minns smakerna direkt..Tror det har med beroendet att göra, och då blir jag på min vakt..Jag vet ju att många har ramlat(hoppat) dit efter längre nykterhet än vad jag har..Vi diskuterar det ibland jag och särbon..Jag har sagt att det kvittar hur mycket jag älskar någon, jag lämnar förhållandet om min nykterhet ligger i fara av någon anledning..Jag vill ALDRIG hamna i samma situation med supandet jag har haft..Jag vill aldrig tappa minnet, jag vill inte att mina pengar ska gå till Systembolaget, jag vill inte göra mina barn besvikna och oroliga, jag vill inte vakna bakfull, jag vill inte bli plufsig och sjuk, jag vill inte få alkoholrelaterade sjukdomar, jag vill inte se ut som en fyllekäring mm mm mm..Jag VILL vara sund och glad, jag vill känna mig fräsch och snygg?, jag vill aldrig ångra saker jag gjort, jag vill vara så frisk som möjligt, jag vill kunna köra bil när som helst, jag vill ha pengar över, jag vill känna mig nöjd med mig själv..❤️..Och ha en nykter och vacker midsommar..???????....?
Härligt!
Vilken bra start på dagen att få läsa ditt härliga inlägg!? Jag kan också komma ihåg smakerna av olika sorters alkoholhaltiga drycker och faktum är att det ger mig avsmak. Öl tex, jag gillar inte ens smaken på alkoholfri öl numera, så jag ser ingen anledning till att dricka det. Jag ser inget ”festligt” med att dricka alkoholfria kopior på öl, vin och bubbel. Har absolut inget behov att dricka det för att ” smälta in” så det ska se ut som att det är äkta vara. Frugan har handlat diverse alkoholfria kopior på bolaget så i dag får jag väl dricka det.? Jag må vara ganska udda på den här fronten men dryck har blivit mer som en törstsläckare för mig nu. Iskallt vatten är nog det bästa jag vet! God mat älskar jag som tur är fortfarande.?
Ha en fin midsommar!
Kram
Livet tillbaks?
Nog är det så att alkoholen försvinner i periferin och livet träder fram?
Perfekt lista på det som är motivation till att vi inte dricker mer. Tack för den!
Ha en toppenfin midsommar! Kram?
Ett behandlingshem vore ju
Ett behandlingshem vore ju toppen om du öppnar miss lyckad. Jag skriver in mig direkt. Kram o fin midsommar till dig.
Jag med
Skriver in mig direkt, alltså. Skulle vara så kul att träffas. Underbart inlägg. Längtar till den dagen jag klarar att lägga A helt bakom mig. Funkar just nu, men det är något annat jag drömmer om.
Kram till dig ?
Behandlingshem..?
Jag har ju jobbat på behandlingshem (inom familj och barn) Men mer med missbruk i socialpsykiatri..Eller rättare sagt, personer som missbrukade och vi hjälpte dom i boendet..Där lärde jag mig mycket av de boende..Tex att sötsug ofta vällde fram när man slutade dricka, eller droga..Att om inte viljan fanns med så är det knappt lönt med behandling.Att man inte alls måste nå en botten för att sluta..Man kan sluta dricka/droga ”mitt i” Att drogen/substansen är så inne i hjärnan så allt annat är obetydligt..T ex Kärlek, barn, familj..Jag skulle gärna jobba på ett behandlingshem där man gjorde saker tillsammans..Lagade mat, bakade, pysslade, högg ved, Yoga, meditation, ja allt möjligt..Att personerna som kom dit verkligen var motiverade..Hörde om ett ställe som verkade bra..Men det vet man inte förrän man sett det själv..Jag tänker mycket på att kan man hjälpa vuxna att bli fria från missbruk, så hjälper man barnen och familjerna också..???
Tack för fina inlägg?..
Torn, Vakna vacker, Jullan och Vinäger..❤️..Jag gör som du Torn..Inga substitut..Har också varit ute efter procenten..Tyckte inte det var någon idé att dricka a-fritt..Har aldrig skämts för att dricka en iskall juice, tvärtom..?..Hoppas du Vakna Vacker . ( Härligt Nick) hade en fin midsommar..?..Jullan, vore jättefint att ha ett litet behandlingshem, men kanske får börja med att jobba på ett först, så man vet hur det fungerar med allt vad det innebär..??..Vinäger, du är så klok, så jag tror att du gör rätt val framöver..❤️..Kram på er alla..Här ösregnar det just nu..Och jag ligger i sängen och filosoferar..Börjar bli dax för kaffe..?
Semesterfunderingar????????????
Sommar.., Barfota.., havet.., Solen.., Glass.., Biltur.., Familjen.., Kärlek..,Kräftor.., Räkor.., Grillning.., Solbad.., och en massa Frukter och bär..Detta är sådant som jag längtar efter på Vintern..Alla förväntningar och planer..Denna sommar blir lite annorlunda..Pga Pandemin..Men det mesta av mina favoritaktiviteter går att ägna sig åt ändå..Jag brukar planera in så det blir både umgänge och vila..Det känns väldigt skönt att min semester numera inte ”hotas” av några som super och blir fulla..Och att jag själv inte Planerar in alkohol så fort något ska göras eller vid umgänge..Västkusten, Norge, Sörmland, och Skaraborg blir platserna jag ska tillbringa härliga dagar på..Jag hoppas på mycket sol?..Minimalt med mygg och fästingar, Massor av skratt, härliga människor, och nya pärlor att upptäcka..Känns skönt att slippa solka ner mitt egna och barnens liv med alkohol..Tack ni på Forumet, som hjälpt mig genom åren, Ni är många fina människor,❤️, jag tackar också mig själv och Universum, att det till slut gick mycket bra..Men vet ju att aldrig ens fundera på minsta klunk alkohol..???????????
Så härligt
Så härligt det låter med dina semesterfunderingar miss lyckad!? Jag har med allt som du skriver om på min lista+ fiske också såklart. I stället för Sörmland blir det Dalarna, Norge skulle jag åkt till men dom släpper väl inte in oss svenskar i nuläget.?
Det är väldigt mycket som du skriver om här på forumet som jag delar uppfattning om har jag märkt. Konstigt eftersom jag är en riktig nybörjare i nykterhet jämfört med dig. Men det är väl du som har inspirerat mig antar jag. Forumet är jag också evigt tacksam för.? Det hade varit kört för min del om jag inte hade hittat hit. Helt säker på det.
Ha det bra! Kram
Fint att vi inspirerar varandra..
På Forumet..Du är också en person som är stödjande och peppande här..Jo du Torn, till Norge får man åka om man har ett barnbarn med norskt medborgarskap..Vi blev väldigt glada när vi fick höra det..Något fiskande för min del blir det nog inte..Om det inte vankas Makrillsfiske på Västkusten förstås..Det blir lite aktiviteter där på kusten..Skaldjur blir det alltid i alla fall..Har även tänkt att åka på en räkkryssning någon gång..Hade varit fint nu i sommar..(med Corona-avstånd förstås)..Sommarkram ??????????
Skönt för er ?
Skönt för er att mor/farföräldrar blir insläppta i Norge. Men lite konstigt samtidigt. Betyder släktskapet att ni utsatts för mindre coronasmitta än vi andra svenskar? Haha ?
Kram ?
Norge..
Vet inte hur dom tänker i Norge? Men åldersgräns på 65 år..Har varit där en gång redan, och jag fick tala om för tulltjänstemännen hur reglerna var?..Först sa dom att jag inte fick komma in, men sen önskade dom mig ”go tur” ?
Livets upp och nergångar..
Känner mig lite trött just nu, men vet att det går över om ett par dagar..När jag sovit ut ordentligt..Har ju jobbat mycket nätter det sista..Fick abrupt semester lite före vad som var bestämt..Tråkiga omständigheter som gjorde att det blev så..Vill inte skriva så mycket mer om det, men blev väldigt känslomässigt berörd av händelsen..Är på stugsemester med barn och barnbarn..Känns mysigt, men har en sorg över händelsen på jobbet..Att bo ihop flera stycken på små utrymmen är både kul och kompakt samtidigt..Längtar hem litegrann, för där kan jag vila på ett annat sätt..Denna stuga har alkohol lite här och där..Jag bryr mig inte..Min familj som jag är med dricker inget, för dom har barn med sig. En sak som slår mig är att deras eventuella drickande skulle inte beröra mig nämnvärt tror jag..Men vet inte hur jag kommer att reagera när jag ser min ”kille” berusad..Mitt ex har ju gjort mig obalanserad massor med gånger..Eller jag har tillåtit honom att göra det..Oftast har det handlat om att han varit full när han skulle ha sonen hos sig..Så kanske inte konstigt att jag blivit förbannad..Om han satt och söp själv, Var hans problem..Hoppas att jag kan lita på min ”kille” Att det är jag som har tillitsproblem när det gäller alkohol..Och att han inte har med saken att göra..Han är klok, så jag tror det löser sig..?✨?✨
Beklagar sorgen
över det som hände på jobbet ?. Inte konstigt du känner dig trött, med tanke på allt som hänt. Mycket nattjobb och så händelsen som berör dig förstås. Allt sånt tar kraft. Och även om det låter hur mysigt som helst med häng i stuga med barn och barnbarn, är det lätt att förstå att du längtar hem litegrann..?☺️. Man kommer ju så tätt inpå varandra också med den lilla ytan, så hur mycket man än håller av varandra, är det alltid skönt o komma hem till sitt eget med mera space igen..??!
Hoppas du får en fortsatt fin vistelse❣️
Angående sin kära i rustillstånd..
Det du beskriver med exet är ju något helt annat. Inte konstigt att du blivit förbannad. Men det är klart att det sätter sina spår och att det gör något med den där tillitskvoten gällande alkoholen..
Skönt o höra att han är klok, din nuvarande☺️! Och det är ju du också, så jag tror också det löser sig?!
Fortsatt fin semester miss lyckad, trots det abrubta läget som uppstod ?!
Kramar!
/Fibblan ?.
Tack fibblan?
Kändes jättefint att få förståelse av dig..Att ett inlägg här på Forumet betyder så mycket??..Jag ska läsa ditt inlägg här igen, det ger mig kraft att få ditt stöd..Tack❤️Och ha en fin kväll..???
God morgon miss lyckad ♥️
God morgon miss lyckad ♥️
Beklagar också det som hänt på jobbet.
Semester med barn och barnbarn låter mysigt. Och kompakt förstås. Men mest mysigt ❤️❤️ kanske du landat i det efter ett par dagar och kan vila där med. Omställningen från jobb till ledigt tycker jag kan bli som en kulturkrock nästan ibland.
När du skriver om oron för din kärleks eventuella berusning tänker jag automatiskt på våra barn som varit nära drickande föräldrar. Att det är samma sak för oss vuxna. Lukten av alkohol från nån man ska känna sig trygg med är ju så triggande när man har massa otrygga minnen kopplat till lukten av alkohol.
Jag tål inte ens lukten av det om det är någon nära mig som druckit bara ett enda glas vin. Trots att jag rent logiskt vet att inget otryggt kommer att hända.
Det är ju ett trauma. Så ser jag det i alla fall. Det är ingen småsak. Även om de flesta som dricker lite då och då inte kommer att skada en så finns ett bagage av såna upplevelser och erfarenheter som inte är så lätta att glömma bort. En oro kopplat till alkohol helt enkelt, som ligger i ryggsäcken.
Jag blir ju stressad bara någon i min närmaste familj nämner alkohol. Trots att de aldrig skadat mig.
Hoppas du får en underbar semester och kom ihåg att dina känslor är viktiga ♥️
Massa kramar ♥️
PS. Jag inser att jag är en av de väldigt skadade av anhörigas drickande så därför kanske min kommentar blir lite extra djup och allvarlig.
Så är det..
Jag är väl mest skadad av mitt ex drickande..Min pappa var också beroende, men han var knappt aldrig hemma..Och faktiskt mestadels glad när han var full..Hände väl en del fadäser med honom också, men min mamma var betydligt starkare, och såg till så vi klarade oss bra ändå..Sen skilde hon sig, och dom var aldrig osams efter skillsmässan heller..Exet däremot har betett sig illa många gånger..Och vi har haft en del fyllegräl..För min nuvarande verkar alkoholen vara en bisak..Men efter några grodor jag träffat, så är jag försiktig..Annars vore jag en idiot..?..Kramar??
Ps?
Eller så var det jag som var grodan med tidigare dejter..?
Tack!
Tack för grattis till tid!? Jag är tacksam för att du tar dig tid att kommentera i min tråd. Erfarenhet av nykter tid är så otroligt viktig har jag märkt.
Såg att du har haft det jobbigt med sorg på jobbet och lite skav i trång sommarbostad.❤️Sånt är ju livet, allt är inte guld och gröna skogar. Men jäklar vad mycket bättre det är utan att blanda in alkohol i det.
P.s Det blir inga fler öl mera för min del i framtiden. Oavsett alkoholhalt, det har jag dig att tacka för!?
Kram