Jag startar om en ny tråd i den här gruppen, Det vidare livet.
Det var lite svårt som ny att förstå hur det här fungerar i dessa forum och trådar 😉- men jag har som tur är fått lite hjälp här i gruppen att förstå lite hur det fungerar. Min andra tråd ligger kvar i - vara alkohol fri
Den kanske går att ta bort🤔

Min ambition är att aldrig någonsin dricka alkohol igen, det har jag gjort klart. Jag brukar tänka att jag har fått min alkoholranson i livet + lite till 😅
Jag har som de flesta andra som har alkoholproblem av något slag, prövat alla metoder som finns för att lyckas att bara dricka mindre och mer sällan.
För mig blir det bara en otrolig stress, när mitt innehåll i glaset börjar ta slut. Det är nästan som tortyr att inte få något mer.
Det är så skönt att äntligen släppa tanken att det kanske går att bli måttlig i drickandet. Det kommer aldrig gå för mig - jag har försökt i ca 20 år.
Jag har nu varit nykter (ett snedsteg) på snart 5 månader.
I det stora hela har det gått fantastiskt bra, jag läser allt om alkohol och skriver dagbok varje dag.
En stor hjälp har även AA böckerna varit. Dom har fått mig att tänka på ett annat sätt , de har blivit lite som en bibel för mig.
Jag är så tacksam att jag har fått inblicken i det nyktra livet igen, en hjärna som börjar fungera och framförallt känslan av frihet. Det är jag som bestämmer över mitt liv, inte alkoholen.
Hoppas att ni får en fin helg 💕

Imorgon ska jag på tjejmiddag och jag reflekterar alltid på hur de hade varit i mitt tidigare liv inför fest/ middagar med mycket alkohol.
Då hade jag köpt med mig 2 flaskor vin och några öl utifall som lite reserv.
Jag tyckte de såg bra ut att blanda lite rött och vitt som att man ville ha lite av varje.
Men så drack jag givetvis upp allt iallafall.

Mina första fester och middagar som nykter tog jag med mig så lika vin/ öl flaskor som möjligt fast i alkoholfritt.
Jag ville smälta in och dölja att jag var nykter.
Men de gick fort över när jag kände hur skönt de var att slippa denna alkohol.
Jag hade då kommit på att de är mycket enklare att skippa alkoholen helt än att plågas med ett par glas.
När dom 2 -3 glasen var slut kändes hela festen som värdelös. Allt kretsade kring alkoholen.
Nu har jag lärt mig att se festen/ middagar som något annat än alkohol.
Min hjärna har blivit piggare och jag är nyfiken på alla människor på ett helt nytt sätt. De blir helt andra och bättre diskussioner än med alkohol och man pratar med de som är minst påverkade.
Förut var jag med de som festade värst och längst 😎

Imorgon ska jag inte ha med mig alkoholfritt vin eller öl. Jag är stolt över att vara nykter och vill visa att de går bra med vanlig dricka också.
Jag ska ha med mig en frisk och god Loka crush hallon och ha med mig frysta hallon att ha i glaset 🤗 🍹

Hoppas att alla får en fin och nykter helg ❤️
Kram sländan 🌷

@Sländan Så bra att du beskriver hur du tänkte och gjorde som onykter, nynykter och stabilt nykter. För tänket är verkligen helt annorlunda över tid, och vi behöver påminnas om det ibland. Din halloncrushdrink låter supergod!

Kram 🐘

@Andrahalvlek De är verkligen häftigt att hjärnan kan förändra sig så pass snabbt ändå efter många år av alldeles för mycket alkohol.
💕 kram sländan

@Sländan Vad skönt det låter att gå på fest med den inställningen du har till den. Din dryck lockar så mycket mer och är lika med fräsch och pigg imorgon bitti😁. Det är verkligen så skönt när alkohol har noll dragningskraft. Ha en trevlig fest❤️

@Sländan Så bra sammanfattning. Kunde ha skrivi den själv:) Känner så igen den där stressen jag också hade när jag ”bara” fick dricka två glas… Hua. Skönt att du och förhoppningsvis även jag räddat oss upp ur alkohålet. 😌

@Amanda L Det sista handlade om din första kommentar! Men hamnade här sist. Har läst i din tråd. Så intressant för mig att läsa om din resa. Särskilt det som handlade om AA… och dina funderingar kring när man är alkoholist. Jag har inte heller förlorat jobb och bostad etc men vet att jag inte kan dricka alkohol. Vände vid stupkanten som någon beskrev det.
Så tråkigt för dig med din postcovid och din sons sjukdom. Känns som ni drabbades orimligt hårt av dessa pandemier.
Du är en så stark och öppen person, hoppas allt blir bättre för dig. Kramar ❤️

@Amanda L Så roligt att du tycker att min tråd är intressant att läsa.
Den tanken om när man är alkoholist, som jag tänkte mycket på i början är helt borta.
De är nog mest själva ordvalet som är så starkt negativt för mig.
Idag tänker jag mig själv som beroende istället, när jag börjar dricka vill jag bara ha mera.
Jag har kommit på med tiden att de gäller även socker 🙈 börjar jag äta godis eller glass så äter jag inte måttligt.
Så idag väljer jag ofta bort socker så mycket som möjligt.
I min sjukdom mår jag dessutom mycket bättre utan socker.
Jag och min son har verkligen drabbas hårt av pandemier och vaccinationer.
Men jag är ändå så otroligt tacksam dom dagarna som vi mår bra, jag tänker ofta att jag är iallafall inte bakfull, utan kan leva fullt ut känslomässigt och inte slå ned på mig själv att jag dricker för mycket. Trots att jag är sjuk så känner jag mig så stark utan alkohol.
De är en underbar känsla som ingen kan ta ifrån mig.
Du kommer klara de här jättebra, och blir de en jobbig stund så gör något som en promenad eller cykeltur. Då mår de genast bättre efter en stund 🤗

💕 Sländan

Vill putta upp dig också, min fina forumvän. Jag hoppas innerligt att 2024 blir året då du får åtminstone lite kraft och ork tillbaka och hittar en livsbejakande sysselsättning.

Gott nyttårkram 🐘

Idag har jag varit nykter i 3 år 🤗
Jag känner mig så otroligt stark och lycklig över min nykterhet.
Sista dagarna har jag verkligen reflekterat över mitt gamla och nya nyktra liv.
Desto längre tiden går så förstår jag hur illa de var egentligen.
Jag tror att man kanske förtränger och inte orkar ta in allt på en gång.
I början av min nykterhet tyckte jag inte att de var så farligt att dricka en bag-in-box på en helg och lite ” vanliga” folköl på de. ( min man var med på ett hörn, men långt ifrån så mycket jag drack. )
Nu blir jag helt förskräckt när jag tänker på de, att lilla jag kunde få i mig så mycket vin på en kväll 😟
Ofta blev de även vin på torsdagkväll då jag hade kort arbetsdag på fredag och kunde snabbt ta mig en återställare på fredag vid 15 tiden.
Dit vill jag aldrig hamna igen, fy tusan vilket liv.
Jag är evigt tacksam till de som stöttade mig i gruppen ❤️🥰❤️
Kram sländan

@Sländan Grattis till 3 år🥳🥳🥳. Ja, fy tusan vilket liv det var när alkoholen tog över livet! Dit vill jag heller aldrig hamna igen. Så vi håller oss helt enkelt borta från den skiten😁.

Ha en fin kväll och var stolt över dig själv❤️