Och apan @Andrahalvlek försöker bollas tillbaka till mig, men jag kastar hela tiden tillbaka den i knät på chefen och vederbörande kollega. Får se vart den bollas nästa vecka, men jag tänker fan inte äga den och ge den mat, den är inte mitt ansvar och tillhör inte mig💪👊

majken_r

@vår2022 Godmorgon! Hoppas det går ok för dig med kollegan. För mig är det samma som tidigare , försöker hålla mina gränser och inte låta hen tränga in.. Det fungerar ok. Vi är fler i gruppen som stöttar varann, hoppas framöver att en chef faktiskt vågar agera..
Önskar dig en fin dag!!☕️🌱💗

@majken_r Go kväll! Tror min chef har insett mer vad som pågår och det känns skönt och kollegan får nog svårt att smita undan detta och skylla ifrån sig. Chefen skulle ha ett samtal med henne. Jag är på tjänsteresa och vi ses inte heller nästa vecka när kollegan är ledig. Jag sitter still i båten nu och så får vi se vad som händer framöver. Det som känns jobbigt är att jag inte litar på kollegan även om hon säger att hon ber om ursäkt. Man ändrar inte på ett personlighetsdrag hur som helst, men nu är beteendet synliggjort och på ytan och det blir svårare att bete sig illa. Vad bra att ni är fler som stöttar varandra, det är viktigt och man blir starkare. Hoppas din chef vågar agera, det är illa när inte en chef kan ta i arbetsmiljöproblem och det kan växa sig som en svulst annars.

På tjänsteresa och hotell. Middag och alla beställer vin utom jag som tar alkoholfri öl. Reflekterar över att vissa kan sitta med ett glas vin i ca 1,5 timme, några tar in ett glas till. Tänkte på hur jobbigt det var förr, hur plågsamt det var för att de dricker så sakta och så lite. Själv skulle jag ha grundat på rummet, kanske gått till rummet mellan rätterna och druckit mer och sedan naturligtvis druckit på rummet efter middagen, plus två glas under middagen. Trött och bakis nästa morgon. Gick till rummet vid 20 efter middagen, orkade inte umgås och trött efter lång resa hit. Köpte en godispåse och såg en film. Jag är så otroligt tacksam för att jag slipper plågas mer vid en middag, att jag kan sitta och fokusera på samtalen och höra vad som sägs. Tacksam för att jag inte vaknar bakis med ångest och skam imorgon. Nä, jag ska upp tidigt, ta en löptur innan frukosten och njuta av den med två goda koppar kaffe😁

Nu ska jag sova efter en lång och intensiv dag. Sov gott!💕

majken_r

@vår2022 Låter fint att sitta still i båten, det gör jag med. Har lämnat över ansvaret till chef och andra. Sen är jag med och tar ansvar för vår grupp och att vi mår bra. Men den svåra kollegan får jag släppa nu, har ett drag som inte kommer gå över. Omöjlig att lita på.
Har jobbat med att inte hamna i försvar, och ta mig skam. Är mer rustad att inte låta beteendet krypa under skinnet på mig. Hoppas det leder till förändring för dig!

Låter väldigt skönt med nykter tjänsteresa! Jag tänker att du drack mer än jag, så i dina berättelser får jag alltid en bild av vart jag skulle hamna om jag inte stoppat. Nyttigt! Då slipper jag liksom pusha den gränsen, vet ju att beroendet dragit även mig mot att dricka dagtid tex. Det var illa nog med ensamdrickande och sug.. Tack för att du alltid delar så öppet🙏🏼💗

Reflektion: igår var jag på AW med jobbet. De flesta drack öl eller vin. En kollega beställde cola och sade ”jag är en sådan där tråkmåns” varpå jag sade ”tycker inte jag” själv dricker jag alkoholfri öl. En kollega kommenterade ”och du tog alkoholfri öl” och jag sade ”ja”. ”Vilket fint glas du fick” sade hon, och jag ”ja”. En annan sade till en annan som tog vin, och du fick lika mycket som Vår fick i sitt glas med alkoholfritt. Ja.

Det är lite intressant att studera vad som sker när man beställer in drycker på AW. Hur fokus kan hamna på alkoholfria alternativ. Mest konstateranden om att det dricks alkoholfritt. Något som observeras men inte kommenteras mer än ”du tog alkoholfri öl” och ”ja”. Fritt för alla att få fortsätta den tysta tankarna om det i sitt huvud om varför man dricker alkoholfritt😂. Eller kanske bara ett konstaterande.

Själv tänkte jag om en som tog alkoholfritt att man var lite stel, kontrollerande och lite tråkig eller att man var religiös, snacka om fördomar! Inte så mycket om att man hade alkoholproblem, i alla fall inte om det inte tydligt syntes eller att man visste om att någon hade dåligt spritsinne. Och jag ansåg ju mig inte själv tillhöra det gänget, för jag skötte ju mitt liv (eller inte…). Jag tänkte om mig själv att jag drack mycket mer än andra, men jag var i alla fall inte tråkig. På senare år tänkte jag om mig själv att jag dricker för mycket mer än andra och började dölja, smyga. Idag tycker jag mig bättre kunna se vilka som är ”dolda” drickare, som jag var. Små tecken och annat. Är tacksam för att jag vidgat mina vyer mer och spräckt mina fördomar vad gäller de som inte dricker alkohol.

Ha en fin lördag!🌞❤️

@vår2022 Det är skönt att inte behöva förklara sig. Det gör jag sällan numer. Jag ifrågasätter inte dem som dricker alkohol, och de behöver inte heller ifrågasätta varför jag väljer alkoholfritt. Min förhoppning är att ingen bryr sig till slut, inte ens kommenterar det. Senast jag var ute var det faktiskt ingen som frågade varför jag köpte alkoholfri öl.

Jag hoppas det fortsätter så. Jag lägger hellre allt mitt krut på att visa att jag inte är någon tråkmåns. Är stämningen på topp så är jag också på topp! Om stämningen dock är kass så gör jag ingenting för att liva upp stämningen, då går jag hellre hem.

Kram 🐘

Idag 1 år, 4 månader, 1 timme och 40 minuter säger appen😁. Den 25 april blir det 1,5 år. Minns förra året när jag firade 6 månader i fjällen och vi ska åka dit i år igen och då har det gått ytterligare 1 år. Tänk vad bra det ändå har gått att vara nykter. Så mycket lättare och bättre än jag kunde föreställa mig.

Minns att jag så ofta tänkte att det kommer att vara omöjligt att bli helt nykter, så jäkla trist och grått livet kommer att bli då. Finns det verkligen en mening att leva då, om man inte får unna sig och njuta av ruset som vinet ger? Vad är det för mening att leva ett ännu gråare och tristare liv än det är och dessutom som nykter? Nä, fy fan! Jag får försöka dra ned, men att leva nykter kommer inte att gå!

Tänk så fel jag hade! Det var alkoholdjävulen som snackade i mitt huvud, som hade tagit över mitt liv. Jag kunde inte skilja på om det var hans eller mina tankar. De var ihopflätade. Men till slut pallade jag inte av att leva det ihopflätade livet mer. Han tog musten ur mig totalt! Tack och lov fick jag krafter från oanat håll till att göra ett motangrepp mot alkoholdjävulen. Som en autoimmun sjukdom, att den egna kroppens immunförsvar attackerar sig själv. Det lyckosamma i denna sjukdom, alkoholism, är att det finns botemedel, att sluta dricka. Svårt, men med rätta viljan och med positiva tankar om att det går kan man fixa det. Man kan gå till motangrepp mot alkoholdjävulen, man slutar dricka och man blir svag i abstinens ett tag, men det går över och ger förnyade krafter. Man slutar skaka, ångesten från alkoholdimman skingras, sammanflätningen löser upp och man börjar kunna skilja på vems tankar som är vems. Man börjar ta makten i sitt egna liv och den autoimmuna sjukdomen upphör. Man är fri!

Jag jag hade verkligen fel. Det går att bli nykter och livet blir inte alls grått och trist. Tvärtom, det fylls med massor av vackra färger och med massor av glädje. Såklart går det upp och ned, i moll och i dur, men skillnaden är att som nykter kan man hantera dessa skiftningar. Vara ledsen, vara glad, lära sig av misstag, vidga sina vyer, ta nya tag och gå vidare.

Tack för att jag fick en andra chans och jag ska ta vara på det liv jag fått❤️

Ja, livet är ett helt annat nykter! Jag kommer knappt ihåg hur det var längre. Menminns den fär ständiga stressen över att ha tillräckligt mycket hemma. Minns att jag kunde säga till min man "glöm inte gå till systemet. Köp mycket!". Jag ville alltid ha hemma med marginal. Ja gud, ett sånt eländigt sätt att leva, verkligen som en slav under alkoholen.😵‍💫

@vår2022 Så oerhört fint och inspirerande du beskriver nykterheten 🥰 Jag blir genuint ledsen varje gång någon skriver på forumet att det vore typ döden att sluta dricka helt. Att det är helt omöjligt, för så tråkig vill man absolut inte vara.

Och jag tänker att det är meningslöst att ens försöka svara en sådan person. Man kan bara föregå med gott exempel och själv beskriva hur man upplever nykterheten. Och det gör du med den äran! Du har hjälpt så otroligt många med dina inlägg ❤️

Kram 🐘

majken_r

@vår2022 Tycker som alltid så mycket om dina inlägg, väldigt inspirerande! Det är verkligen att leva fullt ut, livet utan. Inte en förlust som jag tänkte tidigare. Bara en vinst. Stor kram!!💗

majken_r

@Sattva åh vad jag liksom ryste till inuti när jag läste din mening ”köp mycket”… oron att vinet inte skulle räcka. Sååå tacksam att det ligger bakom mig🙏🏼 Trevlig helg till dig🥰

Hej @Geggan! Valpen växer och frodas😁. Det är verkligen lite som småbarnsåren med passande och ett jäkla spring ut i trädgården för att han behöver kissa stup i kvarten. Men det går framåt och han blir allt mer rumsren. Ja, jobbkompisen blir jag inte klok på. Har haft trepartssamtal med chefen men känner mig inte nöjd. Att chefen drar oss över samma kam att vi ska samarbeta bättre, fast det är så tydligt att det är hon som äger problemet och hon till och med erkänner att hon brustit i att inkludera. Hon säger också att hon ibland säger saker utan att tänka på vad hon säger och hur det kan kännas för andra. Empatibrist. Att hon har svårt för tider, planering och framförhållning. Mötet erbjöd situation efter situation där hon brister, men chefen vill att vi ska samarbeta bättre…att jag inte ska haka upp mig på saker. Hon tillåts helt enkelt att få fortsätta, men hon säger att hon tar till sig det jag sagt och är så ledsen för det hon åsamkat mig. Jag känner inte tillit till henne och vi får se hur det blir framöver. Jag tar en dag i taget och ska vara tydlig mot henne, markera övertramp och fokusera på uppdraget. Jag är i alla fall skitnöjd över att jag vågade ta upp detta med chefen, att jag synliggjort vad som pågår och att jag inte tänker låta detta normaliseras. Jag känner mig stadig och trygg, men visst fan tar det ändå energi! Det finns fler som reagerat mot beteende så vi får se vad som händer och om chefen kommer att agera på det.

Ha det gott!💕

@vår2022 Man kan ju hoppas att chefen ser mer än vad som frqmkom på mötet. Att hens strategi just nu är att behandla er lika andsarsmässigt kring situationen. Det är väl en svår balansgång det där antar jag. Fortsätter problematiken så blir nästa steg kanske att se mer på vad det verkliga problemet ligger. Ja var wtolt o nöjd att du tog upp det!
Härligt att höra om valpen❣️

Dit uppmärksamheten går sker tillväxt. Så sant.

Hade en helg där jag fastnade i negativa tankar om mig själv. Har grubblat på hur jag ska hantera min kollega och min magkänsla är inte bra. Hur det ska gå med mitt jobb. Magkänslan kan jag inte använda, då skulle jag behöva sluta på mitt jobb. Måste hitta annat sätt. Känslorna som framkallas hos mig är ilska blandat med att jag tänker negativt om mig själv. Att jag inte duger och sitter fast i kollegans klor. Att hon kommer undan och kan bete sig. Insåg att min uppmärksamhet var på fel plats, jag måste försvara mig själv! Inte genom att tänka på hur illa hon beter sig och bli förbannad och känna känslor om att min ilska gör mig dålig.

Fasiken vad svårt det var att komma ur den negativa energin. Tänkte på hur jag hanterat min nykterhet. Att jag tänkt positiva tankar om min värderade riktning, mitt liv som nykter och vad det ska innehålla. Så vill jag känna! Alla sköna och härliga tankar och känslor om livets möjligheter som nykter. Kom slutligen fram till att jag ska sitta still i båten. Fokusera och uppmärksamma här och nu. Inte bakåt och inte framåt utan just här och nu. Vila i det. Inte forcera något. Inte oroa mig. Vet ju inte ännu vad som händer efter den sista maj då mitt vikariat går ut. Skit i det, var här och nu. Vila. Vara tacksam för det liv jag har, att jag är nykter och gör det så bra. Vilken bedrift faktiskt, egentligen! Det kommer att gå bra, och jag ska vila, här och nu.

Med detta mindset, sov jag riktigt bra. Min arbetsdag har gått bra, jag har känt mig lugn och trygg. Här och nu. Ditt uppmärksamheten går, sker tillväxt!❤️

majken_r

@vår2022 så klokt tänkt!! Trygga sig själv, och skydda sig. Har med min kollega liksom stängt av, håller hen ifrån mig. Tränar på att inte känna mig dålig för det, utan att jag tar hand om mig. Sen så klär jag mig inför tex möten där jag vet att hen läcker toxiskt gift i teflon. Går inte i försvar utan är stilla. Som du. Skickar en stor kram!! ❤️