@Torn Ha, ha! ja, höll för ena ögat och drog filten över halva huvudet för att det inte skulle synas att jag höll för ögat😂. Ja, det börjar blekna rejält med minnen, som att det var ett annat liv och det var det ju. Jag tror att jag vill återkalla vissa minnen för att kunna känna hur otroligt skönt och befriande det är att inte vara i alkoholdjävulens klor längre. Och se skillnaden och hur otroligt destruktivt det var. Att på något sätt aldrig glömma. Det ger också en förståelse för hur jävligt det är att befinna sig där och när man tror att man inte kan komma ur det, eller att det ska bli så tråkigt utan alkohol i livet. Vi vet ju att det inte är så och att räddningen och himmelriket finns i nykterheten😂.

Ha en riktigt fin påsk och hoppas du fångar någon fin fisk med pojken😁🐣

@vår2022 Minnet om hur det var bleknar även för mig. Jag känner inte något behov att minnas dock, vill hellre njuta av livet här o nu. Den tiden är över, den kommer aldrig tillbaka. Jag levde länge som nykter, och med en rädsla för alkohol. Känner ingen rädsla längre. Den kan inte ta mig igen.

Njut av din ledighet! Härligt att du landat där du är med jobbet o kollegan. Det kommer bli bra, jag tror som du!
🤗🌸❣️

@vår2022 Vilken härlig morgon och jag håller med om att det är viktigt att reflektera ibland, minnas och samtidigt vara tacksam för nuet! Din resa är fantastisk, genuin och äkta, inga vita knogar utan lycka och tacksamhet över livet i sin nuvarande form. Det i inspirerar mig till fortsätta kämpa! Klart du ska få jobbet, jag håller mina tummar för dig👍! Glad påsk 🐣!

@Sattva @Ny dag Tack❤️
Lite reflektioner. Vi har i trådar pratat om att det är viktigt att inte glömma varför vi slutat dricka och att vi har olika sätt att göra det på. Att vara i nuet, gå vidare och inte ha behov av att minnas eller att som jag emellanåt minnas för att inte glömma och gå vidare. Alla sätt är bra, huvudsaken är att man själv mår bra i det och kommer vidare. Sedan är det en del som slutar att vara aktiva här när det går bra, och en del kommer tillbaka för att det ändå inte gått så bra för att man kanske glömt hur det var. En del vill inte vara kvar när det går bra för man blir påmind om alkohol när man är aktiv här. Men kommer tillbaka för att det inte gått så bra. Många av oss här på det vidare livet, som varit nyktra en lång tid är kvar. Vi har olika skäl till det, att prata om andra saker i livet men också för att det är utvecklande att prata med varandra. Även stötta nya som kommer in eller de som är mitt i processen. För egen del kan jag ha två saker samtidigt på gång, inte glömma varför jag slutade dricka och emellanåt minnas, men samtidigt gå framåt och vara i nuet. Att det är viktigt för mig att hänga här, ibland mer aktiv, ibland mindre aktiv. Det är ett sammanhang som inte finns i mitt liv utanför, men som är en del av mitt liv innanför. Det betyder mer än jag tror, tror jag. Det påverkar mig och det berikar mig. Att få ta del av och vara en del av. Så tack för det forumet och ha en fin påskafton🐣❤️

En reflektion. Igår hade jag en riktigt bra dag på jobbet och jag slutförde ett uppdrag på ett bra sätt. Jag kände mig nöjd över min prestation och andades ut. Fick en flash om att fira med ett glas vin och kände av känslan som jag fått när jag druckit ett glas vin i liknande sammanhang. Jag uppfattade inte först riktigt vad jag kände och en parallell tanke var att jag dricker inte längre. Att det är uteslutet att dricka vin. Jag släppte tanken på att dricka vin som snabbt for vidare, men jag kunde ändå känna känslan av något slags rus som liknar det jag känt av efter ett glas vin, fast jag inte druckit. Det var rätt märkligt, jag kände ett slags rus, ett lugn som for igenom mig, ett välbehag. Alltså riktigt häftigt! En slags dopaminkick eller den känslan jag kan få efter att ha utfört ett ansträngande löppass eller annan träning. Helt nykter och helt gratis😁. Jag fick också idag höra av en kollega att han var imponerad över mitt lugn och närvaro trots stora oväntade förändringar i sista stund. Det hände innan tanken om ett firande med ett glas vin, men uppenbarligen fanns lugnet där innan och ruset samt välbehaget kom efter prestationens slut. Häftigt!

@vår2022 Häftigt! Jag har också upplevt mig nästan rusig i vissa sammanhang, när jag har haft extra kul ihop med andra. Då studsar jag nästan fram. Tänk att man kan få sådana lyckokickar utan alkohol!

Gött att du känner dig nöjd med jobbet, och härligt att få lite beröm också. När man får det från kollegor blir man extra glad.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Ja, visst är det häftigt! Kan nog minnas att du berättat om detta någon gång om lyckorus då du studsat fram, nu förstår jag😁. Kan känna glädje och så, men just denna känsla var ny. Hoppas den kommer fler gånger. Det är kul med beröm och speciellt från en kollega.

Kram❤️

@Se klart Vad häftigt att höra att även du känner av det då och då😁.

Jag har funderat vidare på detta då jag tycker att upplevelsen jag hade är fascinerande och har fortsatt att analysera den😁. Tänker högt nu, hjärnan glömmer inte det den blivit inlärd till, i detta fall att dricka alkohol för att fira något. Jag tänkte på ett glas vin som jag ville fira med, kände känslan av ”förstaglaset”, men nästa tanke var att det inte var aktuellt då jag inte dricker. Lite besvikelse för att inte få ”förstaglaset” känslan. Men när jag undersökte känslan, hade jag redan ”förstaglaset” känslan inom mig, som kom vid min första tanke om att fira med vin.

Alltså verkar det räcka med att tänka tanken, hjärnan känner igen den tanken och kopplar på känslan och belöningssystemet, för min nöjda känsla av en bra prestation, utan att jag behövde dricka ett glas vin! När jag analyserar vidare minns jag att jag fick en känsla av ”förstaglaset” vid första tanken och att jag vid andra tanken om att det inte var aktuellt, blev lite besviken för att inte kunna få denna kick. Vid min tredje tanke kände jag av dopaminkicken, men i min lilla besvikelse, låg nog att inte kunna skjuta upp kicken i höjden som vid alkoholintag.

Vid min fjärde tanke och analys så kommer jag nog inte att få rekordhöjd på mina dopaminkickar som vid alkoholintag. Men då jag nu identifierat och synliggjort min häftiga upplevelse, kommer jag att nöja mig med den naturliga dopaminkicken som jag kommer att få framöver, det kommer ändå att kännas maxat😁

Nu vill jag ju inte börja tänka på ett glas vin och ”förstaglaset” känslan i tid och otid😂 men kanske denna upplevelse leder till att jag bara behöver tänka ”detta vill jag fira” för att få känslan när jag gjort en bra prestation, vi får se😁.

@vår2022 Japp, så är det. Det har jag läst. Bara tanken på att få dricka alkohol ger dopaminkickar. MEN man kan få liknande dopaminkickar av annat! Sång, musik, sex, skratt osv. Och nu vet du hur det känns när du väl hamnar där 🤗

Också ett bevis för hur stark och långvarig den betingningen är. Sorgligt 😢

Kram 🐘

PS. Umgänge med andra GER mig energi. Att få tjöta, tramsa och skratta med folk gör mig lite euforisk varje gång. Ibland så mycket att jag studsar fram, åtminstone mentalt. Alla måste hitta sina egna dopaminförhöjare!

@Andrahalvlek Ok, visste inte att bara tanken på alkohol kunde ge dopaminkickar, trodde det mer handlade om att få känslor av sug. Trodde att dopaminkicken kommer efter att man intagit alkoholen, att det kickar igång belöningssystemet. Jodå, jag har fått upphöjda lyckorus av annat som du nämner😁 men inte på det sättet jag beskrivit ovan. I de andra sammanhangen tänkte jag inte på vin. Ja, man måste hitta sina dopaminhöjare, för mig är mina skogspromenader med maken och hundarna eller löpningar i skogen riktiga dopaminkickar. Om en vecka ska jag till fjällen, gå på tur på skidor med hundarna, det blir en riktig maxkick! ❤️

Det jag tänker nu är att det var efter min prestation som jag var nöjd med, som jag fick en dopaminkick, likt känslorna man kan få av mat, musik, sex mm och det inlärda beteendet med att fira med vin slog till strax efter. Så kicken kom efter prestationen. Men känslan var speciell och inte riktigt likt någon annan upphöjd känsla jag fått. Det har varit intressant att grotta i😁

@vår2022 Jag är jätte intresserad av hur våra signalsubstanser fungerar och på hur de fungerar nu utan alkohol❤️ Att de kommer byggas upp med hjälp av allt som gör att vi mår bra istället för att hjälpa dom med alkohol. Jag har känt några gånger att jag fått sånt rus så jag blir osäker på om jag råkat få i mig alkohol men sedan förstått att jag kan känna så utan A och det är helt fantastiskt!❤️Så härligt att du fick uppleva det! Just nu är jag på ett underbart plan och mår så fantastiskt bra och det är helt underbart! Jag har nyss kommit ur många grubblerier och skamkänslor genom att processa dem, skriva om dem, prata om dem och tagit mig ur dem. Som du skrivit så många gånger ”dit uppmärksamheten går sker tillväxt”❤️ Jag behövde processa och sedan lägga fokus på allt bra❤️

Jag fick som @Andrahalvlek skriver alltid ett dopaminpåslag, riktigt lyckorus när jag viste att jag skulle få dricka. Kunde gå från en tråkdag till att jag frågade gubben om han kunde köpa med vin hem en onsdag och fick ett totalt lyckorus när han svarade ja. Då blev resten av dagen toppen helt plötsligt!

Kram

@Himmelellerhelvette Ja, det är verkligen spännande med vad som sker i våra signalsubstanser när vi varit nyktra en längre tid. Men, tänk vad vårt inlärda beteende att få en kick av att dricka, sitter kvar vid en trigger. Tänker att det kommer att sitta kvar för jämnan, men vi kan skapa nya tankebanor och nya vägar genom att processa positiva tankar och nya beteenden. Framförallt tror jag det handlar om att få naturliga dopaminkickar i belöningssystemet igen, att inte behöva bräcka påslaget hela tiden som man måste göra med alkohol för att få en kick. Men även att kunna bara vara och vila emellanåt för att ha balans i systemet.

Jodå, känner mycket väl igen hur en deppig dag kunde räddas av att det bars hem vin, ett lyckorus som sedan vände håll efter ett tag. Så härligt att höra att du mår så bra och vilket bra jobb du gör med dig själv. Det är en spännande resa om man nyfiket utforskar det. Kram❤️

Idag är det 1,5 år sedan jag slutade dricka🥳. Firar genom att ha en semestervecka i fjällen. Det har snöat varje dag och solen lyser med sin frånvaro. Det gör inte så mycket för solen skiner inom mig🌞. Vi är på samma ställe som förra året då jag firade 6 månader som nykter här. Under det nyktra året som gått sedan dess har mycket hänt i mitt liv. Det var här jag tackade ja till intervjun på jobbet som sedan blev mitt och nu inväntar jag ny intervju på samma tjänst bland många fler sökanden. Får hoppas på samma goda tur även denna gång.

Något annat som är en skillnad är det så självklara att det inte ingår alkohol i mitt liv. Inte för att det inte var självklart för ett år sedan, men nu är det så etablerat och ingjutet inom mig och en given livsstil helt utan tvivel. Att vara aktiv på skidor och ute i naturen med maken och hundarna hela dagarna och sedan vila, basta, bara vara och laga mat, gör mig så naturligt trött och en god natts sömn gör mig pigg nästa dag. Hur fasiken orkade jag med efter att ha fyllt mig med vin varje dag? Men det gjorde jag ju egentligen inte, var mer som en bakfull skamfyllda, ångestladdad zombie som bara gjorde, men inte orkade ta in intryck och känna av livets goda.

Hundarna älskar att få full uppmärksamhet och få hänga med oss hela dagarna och det är ömsesidigt. Det är skönt att vara på bortaplan, i denna vackra omgivning och inte ha en massa måsten att göra. Veckan går ut på att bara göra roliga utflykter, få motion, laga och äta gott, se en film och läsa en bok innan jag släcker lampan för natten. Vakna på morgonen, dricka långkaffe och planera dagen utifrån vad man har lust att göra. Bara chilla, varva ned och hämta nya krafter inför nästa vecka. Jag är så tacksam för att leva ett nyktert, värdefullt och givande liv❤️

Ha det gott!❤️