Dag 102. Ibland tycker jag att det är märkligt att jag nästan vet mer om människor här på AH än i verkliga livet. I det vanliga livet tar det lång tid innan ens vänner berättar om sina innersta tankar, misslyckanden och farhågor. Fast jag gissar att det finns ett stort behov. Kanske är det just anonymiteten som gör det möjligt. Men det är värt att tänka på, att de flesta kanske bär på alldeles för mycket ensamma. Eller pratar bara med partnern.
Det är synd.

@Amanda L Jag tror att anonymitet är en anledning men jag märker att på NA-möten är man också väldigt öppen. Berättar om saker som man säkerligen inte gör för ngn annan.
Likaså var det på behandlingen. Jag tänker att det beror på gemenskapen, att vad man själv har upplevt finns det alltid någon annan som har upplevt detsamma. Tänker på den sekretess som råder.

Fantastiskt Amanda L💕102 dagar, det är stort! Grattis 🎉💕

@Amanda L Ja, det är intressant och lite märkligt. Ibland vill man nästan ställa dig upp och skrika ut till alla att man är nykter och inte dricker alkohol längre. Jag är också nyfiken på hur många i ens närhet som faktiskt i princip har samma/liknande problem med alkohol. Det dricks mycket på många håll…

Dag 102! 🎉🎈
Fantastiskt bra jobbat! Grattis! 😀

@Amanda L Jag tänker att det handlar om att man måste känna sig trygg innan man vågar att riskera att prata om sina innersta känslor. Det tog lite tid för mig även här på forumet innan jag vågade öppna mig mer. Jag ville känna mig trygg först och känna av atmosfären här. Sen är det så klart också tryggare för att det är anonymt. Man riskerar mindre. I det verkliga livet behöver vi också skapa trygga rum för att man ska vilja öppna sig. Man måste också visa att man finns där, är intresserad av varandra, är kvar och att man kan lita på en. Det krävs tid och engagemang för att göra det. Tror också att så många lider i det tysta och på frågor om hur man mår svarar man ”bra, du då?”. Men det går, om vi uppmärksammar varandra, finns där och stannar kvar. Jag tycker att jag kan känna om det finns ett genuint intresse för att prata lite djupare. Sen har vi lärt oss lite olika sen barnsben, vad man pratar om och inte och har olika verktyg och förmåga med oss att prata om känslor. Men man kan alltid lära om och närma sig sina egna känslor och uttrycka dem. Jag tror att så många skulle må så mycket bättre om de kan nå sina känslor, uttrycka dem och sätta ord på dem. Kanske ett bra ämne i skolan, lär dig att uttrycka dina känslor😁

Ha en fin fredag och grattis till 103 dagar, grymt jobbat!💪🌞❤️

@Varafrisk @Daemon
@vår2022
Tack för gratulationer och tankar.
Jag har funderat på om alkoholen kanske också är det ”berätta om hur det är” och sanningsserum som folk tycker sig behöva. Annars vågar en del kanske inte berätta alls… ?
När alkoholen går in släpper ju hämningarna.
Men det blir ju inte alltid på ett bra sätt.
Vet att en vän berättade om sin dotters sjukdom. Hon nämnde det dagen efter, sa nåt som ”så nu vet du varför xx inte mår så bra”…
Men jag, min idiot, mindes absolut ingenting pga minneslucka. Vågade aldrig tala om det. Bara nickade. Det var verkligen för skämmigt… 😱 När någon verkligen ville förklara något..
Hua. Det ska aldrig hända igen.
Och det förhindrar jag genom att aldrig ta det där första glaset.
Jag tror också att många har problem med alkoholen, större eller mindre, eller på glid nerför stupet. Det svåra är ju som vi vet att erkänna det, inse det, för sig själv. Därför också svårt att prata om det med andra. Ingen verkar ha lust att erkänna problem . Också eftersom man då kanske borde avstå. 🙄

@Amanda L Jag förstod! 😊
I vissa fall dricker folk säkert för att släppa på hämningarna, för att våga. Jag tror att i mitt fall och för en hel del av de jag umgås med så är det själva ruset, känslan av att ”inga problem finns” och att man liksom flyter över allt annat, som man vill åt. Plus party-faktorn. Inser direkt att det känns ganska tramsigt att försöka beskriva känslan av att vara full för någon här på forumet…!! 😂🎉

Alkoholen har i princip blivit ett tema. När man/vi träffas så är aktiviteterna skapade och inte så sällan namngivna med någon form av alkoholdryck. Sprite Zero finns dock inte som tema riktigt än.

Jag hade en bild och förväntat beteende hos personerna förra helgen. Första gången nykter var det ganska intressant att se hur fel jag hade i ett antal fall. En person jag misstänkte skulle göra resan lite mer komplicerad för mig med frågor var hur cool som helst. En annan person som jag trodde skulle vara cool och dessutom kanske t.o.m. hålla nere alkoholkonsumtionen var den som pushade på mest för att dricka och hade svårast att rakt av köpa att jag inte dricker längre. Det var förvånande.

Ännu mer förvånande var att det faktiskt dracks mindre än vanligt… 🤔😊 Jag kan ha hört fel, men undrar om det inte till och med slank ut en ”det är en dag imorgon också”. 😂 Vet dock inte om de sneglade på mig då, den nyktra j-veln. 😁

Har du märkt att folk dricker mindre nu i ditt sällskap?

Hej, jag har märkt att folk dricker mindre i mina kretsar. Tror delvis att det beror på att jag var den som eldade på när det började bli sent - ställde fram nya flaskor och snacks och så vidare. Nu börjar jag istället gäspa vid tolv, och då blir det lättare för andra att runda av om de vill det, tror jag. Älskar känslan av att kunna njuta och ha roligt lagom länge. Fattar inte varför en middag ofta drog ut till framåt morgonen förut. Säger som Ted i How I met your mother: Nothing good ever happens after 2 am.

@Daemon Jag tycker folk dricker mycket mindre än jag trodde. Gissar att det till en beror på att jag inte eldar på som Kennie skriver. Men också för att jag nog trott att de dricker mer. I mitt rus har jag inte märkt att de sippat på glas tre i en evighet när jag hastat vidare på glas fyra och fem..
Intressant det där du skriver om hur olika människor tar nykterheten och överhuvudtaget så ser man vänner i ett nyktert ljus…
Nu kan jag ju både se , lyssna och minnas…😄
Det jag tappat är väl just den där känslan av flow och att jag klarar allt, precis allt. Mysigt tills bensinen tar slut och landningsbanan försvunnit…😵‍💫😱

@Amanda L Fastnade för det du skrev om sanningsserum. Jag har tidigare tänkt att när man dricker säger man sanningen, så tänkte jag som drucken, ”nu ska jag minsann säga sanningen!”. Men nu när jag är nykter inser jag att jag inte alls sade sanningen. Jag trodde, att jag sade sanningen, men mina tankar och känslor var ofta förvridna och ångestdrivna av alkoholen. Tankarna och känslorna var inte ”loopade” utan kom ut rakt av för jag hade inte heller äkta kontakt med mina känslor. Där och då var det jättesanna, men dagen efter kunde jag oftast känna att det inte var helt rätt. Visst, något skavde men kom ut obearbetat och impulsivt och kunde såra, men det var inte hela sanningen. Just det, att säga saker onykter som jag inte sedan kan stå för var också så tärande och destruktivt. Allt förvrängdes och hade helt fel riktning. Det var noll problemlösning, tvärtom så förvärrades det och blev en enda röra.

Det är så skönt att som nykter komma framåt i saker, lösa problem och loopa tankarna några varv. Jag mår så mycket bättre av att fundera lite och landa mina känslor innan jag uttrycker dem, de brukar ändra lite karaktär när jag gör så och vara så mycket mer meningsfullare😁.

Ha en fin lördag!❤️🌞

@vår2022 Du har rätt i det. Men jag tror att många som är blyga eller svårt för att berätta om känsliga saker ändå använder alkoholen för att kunna göra det. Det kan vara bra att ha med sig vilken betydelse A kan ha för människor och en själv.
Att det sedan inte blir riktigt som de tänkt uppmärksammar de kanske inte. Till en början iaf.
Ha en fin lördag du med. 🥰

@Amanda L Ja, håller med. Man öppnar upp sig när hämningarna släpper och många berättar om att man blir mer social och framåt med alkohol i kroppen, jag blev det. Kunde mingla på hej vilt😂. Tror dock att man lätt säger mer än man önskar och ångrar sig dagen efter då man behöver alkohol för att släppa spärrar. Som nykter och blyg kanske det känns ännu värre.

@Amanda L och @vår2022
Instämmer i att man verkligen tyckte att man sa sanningen när man drack, och man hade väldigt många ”bra” idéer… 🤪

När man tänker på det nu, med lite grand distans, hur korkat är det egentligen? Man häller i sig alkohol. Blir avtrubbad. Har inte helt koll på vad man säger och lovar. Dagen efter minns man inte heller riktigt allt som sagts under kvällen. Någon överenskommelse man borde ha kommit ihåg…? Bokade man något?

Är det detta som kallas lyckad kväll…? 😂

@Daemon usch ja, alla dessa undringar. Vad sa jag, vad sa hon? Han? Vem var det? Har jag nyckeln/ pengarna/ kortet och väskan med mig hem? Hur kom jag hem? Vem är jag och framförallt varför ?
😵‍💫

Idag träff med folk jag känt väldigt länge, fast vi träffas inte så ofta. Vi pratade och de var väldigt intresserade av varför jag slutat dricka alkohol! (Ovanligt!).
Kände lite fjärilar i magen, vet inte varför, men sa som det var att jag druckit alldeles för mycket vid alltför många tillfällen och att jag nu mår bättre på alla möjliga sätt.
Ser ni inte hur chill jag är ?, frågade jag och då skrattade dom.
De tyckte att det var en lysande idé av mig att sluta dricka. (Även om jag nog skött mig något så när i just deras sällskap) .
Och tyckte det var bra gjort att jag klarat av det.
Mer hann vi inte för de var tvungna att gå. Men kändes bra att ha sagt precis som det var.
Jag betar av de jag känner, en efter en.
Jag är inte orolig för att börja dricka igen, Så lika bra att alla vet.
(Och jag är faktiskt mer chill…😎)

@Daemon För vissa funkar det nog bara att säga sanningen. Att mörka, ”hitta på” något, hade just de här nog genomskådat. Skulle känts pinsamt. Är nog för dålig på att ljuga. 😄
Till andra kanske jag inte förklarar något alls, bara att jag inte dricker alkohol.
Men känns bra att beta av folk, så är det klart vad som gäller.❤️