@Torn @varafrisk @Se klart @ vår2022
Tack för alla fina hälsningar. Jag ser fram emot en fin midsommar med bad!
Det där du skriver om skammen, Torn, är nog viktigare än många tror. Att släppa den gör allting mycket enklare. Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför det är så skämmigt att inte tåla eller dricka en drog som är beroende framkallande. Ändå är det så för de allra flesta. Så pass mycket att de känner ett tryck att dricka, för att inte ”avslöjas.” Det är gåtfullt.
Hursomhelst: nu är en fin helg i antågande. 🥳❤️ Ha det gott!

@Amanda L Glad Midsommar! ☀️🌻
Nu ska det dansas!? 😁🐸
Utan snaps, starköl, och annat liknande bråte ska vi alla fira en härlig långhelg! Nu håller vi hop det!! 😀🥳👍 För egen del ersätter jag snapsen och starkölen med gin&tonic-sill och Melleruds alkoholfria öl (min favorit just nu). Och en massa annan sill, älskar sill. 😁 Kommer lägga in någon aktivitet under eftermiddagen, nu när ”hänget” över bara en massa dricka försvinner. Blir tråkigt annars. Kanske en båttur.

Hoppas du får många fina bad och att vädret fortsätter vara fint. 🏖️🐬💐🌸

@Daemon Ja, vi ska också få sillunch (älskar också sill🥳). Mellan bad och grill blir det kubb. Jag kommer att vinna. Sen grill och alkoholfri öl och nåt gott …
Jag tar med en liten alkoholfri bubbel som jag gillar.
Ser fram emot min första nyktra midsommar sen Eldkvarn brann!🌸🌺💪🏻🥳🎉😎

Midsommarafton. Jag simmade i en fin sjö med en till baderska. Vi bara simmade fram och tillbaka helt saliga. Sedan blev det sifferkubb. Roligt ( fast jag inte vann). Efter kubb bjöds gott grillat och prat under parasollet. Ett par skulle cykla hem (en timmes cykling), så kvällen avslutades före midnatt. Väldigt lagom.
MEN vi började med sillunch. Måste berätta om den. Jag hade meddelat innan att jag inte dricker alkohol och min goda vän skrev att det skulle finnas alkoholfri öl.
Det visade sig vara 2,5 procentig öl.
Fanns ingenting till mig!
- Men jag visste inte att det var sååå noga med procenten!
Det slutade med att jag drack kranvatten. Till sill!!!
Då kände jag att jag närmade mig gränsen för att bli två år. (Ni vet när man blir sådär oresonlig…)
Särskilt när det fanns tre sorters vin, två sorters öl, olika snapsar…)
Att vi sjöng snapsvisor och de övriga drack snaps var helt ok, men inte att vara utan öl till sillen.😱😳
Vi pratade om detta för oss själva , värdinnan och jag, och hon var såklart urskuldande. Hon hade inte fattat att jag slutat heeeelt med alkohol, trots att jag berättat vid ett par tillfällen enligt mig.
Nu förklarade jag varför en folköl var för mycket, att det kunde väcka ett sug så att jag drack upp all midsommarspriten. Det tog viss skruv…
Nåja, jag kom över det, vi hade trevligt och jag lärde mig att i fortsättningen tar jag med några alkoholfria drycker, vad som än utlovas…
Mot kvällen frågade även övriga varför jag slutat dricka alkohol och jag berättade då inte allt, men att jag mådde mycket bättre utan, kunde ta motgångar bättre ( som att dricka kranvatten till sill, tänkte jag), sover bättre och
till och med magen är bättre….
Intressekommitten antecknade och sen pratade vi om något helt annat.
Bara ni, fina vänner på AH är på riktigt intresserade av vad jag dricker…😀
Vi tog taxi hem och nu sitter jag på balkongen med gott kaffe. ☺️

@Amanda L Hoppas du hade en fin midsommarafton? ☀️🌸

Och att du vann när ni spelade kubb. Det tror jag nog (jag var ju inte med… 😁). Gick det fint med nykteriet?

Fortsatt härligt väder i denna delen av landet, hoppas ni har lika fint! ☀️⛱️🐬

@Amanda L Har glasögonen på mig nu! 🤓🌸 Ledsen, jag missade helt… (Lite snurrig i huvudet också tror jag, småkaos i huset, precis sagt hejdå till övernattningsgästerna.)

2.5%, men va f-n… 😢 Vatten till sill, det önskar man ju inte ens sin värsta ovän. Jag lider verkligen med dig där. Fantastiskt att du lyckades hålla dig på 2-åringsnivå ändå, jag hade nog freakat ur och blivit 1 år. Bedrövligt är ordet… Önskar jag hade kunnat beama över några Melleruds alkoholfria till dig. ☹️

Hoppas kaffet på balkongen smakar extra bra idag istället. Icke-bakis och förhoppningsvis mycket piggare än övriga i sällskapet som drack öl med en högre procentsiffra än 2.5! 💪👍

Önskar dig en härlig lördag! ☀️⛱️😍

@Amanda L Jag köpte alkoholfri öl på ett fik, till maten. Läste på etiketten när jag kom till bordet, och det var lättöl. Gick tillbaka och bytte till cola. Tjejen i kassan tyckte nog att jag var överdrivet noga. På en annan restaurang fick jag starköl istället för alkoholfri och en millisekund tänkte jag ”äsch, en kvittar nog”. Sen ropade jag på servitören. Jag konstaterade också att starkölen var dubbelt så stor i volym jämfört med den alkoholfria. Och jag läser alltid på etiketten, om jag inte köpt ölen själv så att jag vet att den är alkoholfri.

Många bra snack verkar du ha haft också. Efter en tid vill man liksom berätta, och det är bra att göra det i små doser. Man får liksom stå upp för sin nykterhet, visa att man menar allvar. Det är stärkande för självförtroendet.

Kram 🐘

@Amanda L Det gäller att vara övertydlig och väldigt bestämd i början. Så folk verkligen fattar att det är noll alkohol som gäller.😃 Själv drack jag inte ens alkoholfri öl eller typ alkoholfritt vin under det första halvåret. Så folk verkligen såg att jag drack alkoholfritt. Och av säkerhetsskäl, så jag inte råkade ta fel glas av misstag då det är svårt att se i ett upphällt glas om det är alkohol i. Och vatten är ju egentligen optimalt till sill. Då känner man smaken av sillen bäst.😁

Ha det gott!

@Andrahalvlek Jag känner också att små doser i taget är rätt väg fram, och mindre big bang. Och sen i fler och fler sammanhang kan/vågar man flika in mer av de viktigaste anledningarna till att man slutat. 👍

@Amanda L ”Det blev ju väldigt tydligt att när jag sagt alkoholfritt så menar jag just det.” Kanske inte just vid sillen på midsommarafton… 😜, men ju mer jag tänker på det så vill jag nästan hamna i en liknande situation någon gång. Det sätts ju ännu mer på sin spets där. 👍

@Amanda L Imponerande och inspirerande att läsa om dina tydliga samtal om nolltolerans med alkohol! ⭐️ Förutom bottennappet med ölen låter det som att det mesta blev trevligt igår! ☀️

@Amanda L Jag förstår att du blev upprörd.🤗 Det skulle jag också bli i nuläget om någon som visste att jag inte drack, inte hade några goda alternativ som inte innehåller alkohol. Men vatten tycker jag är gott.😄 Drycker som liknar alkoholhaltiga drycker var ingen favorit i början däremot.(substitut) Men det är olika från person till person. Jag hade fått så förbannat nog av alkohol, så kände avsmak för allt som påminde om den.

Kram

Dag 124 eller något sånt.
Bäst jag skriver nåt innan jag helt försvinner. Allt lugnt. Dagarna, de hör underbara sommardagarna tuffar på. Imorgon middag med nya vänner. Jag beställde alkoholfritt. Blir spännande att se vad det kan bli. Sedan en liten resa med tåg. Jag hoppas att de går…
Det känns som det var oerhört länge sedan jag drack. Nu är det här det nya normala, mitt liv utan alkohol. Även min sambo har påverkats, nu dricker han mer sällan och mindre mängder.
Jag försöker svara nytillkomna här så ofta jag kan. Jag hoppas det kan ge en puff till någon.
Nu känns alkohol bara farligt och trist. All glamour har ramlat av.
Nu dags att sova. Imorgon är en ny, härlig och nykter dag..😎🥳

@Amanda L Det går verkligen spikrakt in i det nyktra livet för dig! Du är som klippt och skuren för att klara det här! Du suger in allt du behöver veta för att förstå att alkoholen inte är ett alternativ längre! Fantastiskt bra inställning till livet! Ser att du ofta är inne och skriver stöttande till nynyktra och det är så bra! Man kan inte hjälpa alla men man kan alltid hjälpa någon❤️

Kram

@Himmelellerhelvette Tack för så fin pepp! Ja, jag är nöjd med mitt nya liv.
Igår på middagen kände jag ett sug, när vi satt med varsin fördrink. Men jag tror det är mer ett minne av liknande tillfällen och platser.
Alla andra drack mycket måttligt, men hade jag druckit hade jag inte gjort det utan druckit allt de hade. Usch. Så istället hade jag en trevlig kväll, med mycket prat och god mat. Som det ska vara.😌