@Amanda L Ellerhur är det intressant att tänka på det i sånna samanhang! Det gör jag fortfarande jätte ofta! ”Hade jag druckit hade jag inte varit nöjd med deras tempo, jag hade smygdruckit då och då när ingen såg”
Det är så skönt att slippa tänka på hur fort jag kan dricka, om jag druckit för fort, se att ”nu har hon druckit några sippar mer än mig, då kan jag dricka på lite utan att det ser konstigt ut”

Så enormt mycket tid och energi som gick åt att tänka på hur jag förhöll mig till alkohol, det var därför jag drack mest själv, för att slippa allt tänk, bara köra på hur jag själv ville.

Det är viktigt att påminna sig om hur det var om man tvivlar på ifall man verkligen var beroende.

Kram

@Amanda L Nyktra dagar gillar vi, numera! Du är verkligen till jättestor puff för många här! 😍😀

Är ute på lite vift jag också, fast med bil. Missade att du skrivit här, men ser att du skriver pepp till hur många nya som helst. Du får inte glömma din egna tråd! 😊

Tror man ska vara vaksam för all form av sug efter alkohol. Känner man sig någorlunda stabil behöver man så klart inte ligga vaken på nätterna och oroa sig… 😊 Det blir väl lite overkill kanske. Men en dos pepp varje dag tycker iaf jag man behöver, lite påminnelser om varför man gjort det val man gjort. För min del går det absolut inte en dag utan att jag tänker på det… Hur är det för din del, har du längre perioder då du inte tänker på alkohol i någon form?

Läggdags här nu!
God natt! 😊

@Daemon Tack för att du är så omtänksam! Och jag ser hur du verkligen trivs med ditt nya liv, även om du haft dippar ibland.
Jag var på middag hos ett par nya vänner och då kände jag ett sug när vi satt och tog en öl på deras balkong. Det var nog mer ett minne som födde tanken kom jag på sen.
Nu på kurs och redan första kvällen ordnades bar med öl och vin.
-Ska vi ta ett glas vin, undrade min kompis.
-Jamen jag dricker ju inte alkohol.
Hon hade glömt det.
Men jag kan ta en alkoholfri, sa jag.
Då lyste hon upp.
Så alkoholen är ständigt närvarande…
Men jag tänker oftast inte så mycket på den. Inget allmänt sug alls, förutom vissa situationer.
Och då inte så farligt ändå.
Det jag tycker verkar lite tråkigt är att hittills verkar folk mest planera för alkoholdrickare. Det finns både rött och vitt eller olika öl och whisky men vi antas nöja oss med alkoholfri öl. Ungefär som det förr var för vegetarianer . En vegetarian?, ok de nöjer sig med pasta och lite stekta grönsaker. Ofta fanns det inget med på menyn ens.
Jag vet, för min dotter har ätit vegetariskt i 25 år. Men det har ju ändrats nu.
Kanske för oss också? Jag vill ha paraplydrinkar när jag går på krogen!
Kanske fånigt tänka på det, men det handlar om glamouren kring sprit. Den upprätthålls ju också av en trist aura runt oss som inte dricker alkohol. Alltså ska vi vi hädanefter alltid kräva märkliga och roliga drinkar, öl, allt vi kan komma på och se missnöjda ut när de inte finns… Förändring!🙏🏻😎🙏🏻😀

@Amanda L Men vi som kör alkoholfritt är ju så tråkiga ändå, och då kan man ju lika gärna erbjuda vatten till sillen…

Jag håller med dig fullt ut att det måste bli slut på att tassa runt på tå och be om ursäkt för att få lite citron i kranvattnet! Jag tar upp kampen från mitt håll! 👍😃 Planeringen för oss alkoholfria är bedrövlig och man ÄR oftast konstig om man inte dricker alkohol.

Även om jag inte ger mig på den absolut viktigaste anledningen till mitt val, så snackar jag väldigt gärna om att jag kör alkoholfritt och om de positiva effekterna. Får nästan en kick av det på något märkligt vis och man måste ju göra lite reklam! Sen är ju steget lite längre tills alkoholfritt blir en trend… 😁 Vi får som sagt läsa på och lägga på minnet ett antal kul alkoholfria alternativ och sen efterfråga dessa specifikt på krogen. Till slut kanske de dyker upp!?

Hoppas kursandet går bra!
Själv dricker jag en kopp kaffe i uterummet. Min fru sover redan middag i ena stolen och nu tänker jag göra detsamma i den andra. Bara 20… 30 minuter, vila ögonen lite. 😉 Sen blir det någon form av träning, har inte bestämt riktigt vad än.

@Amanda L Jag lyssnar på en bok som heter Svartstick som handlar om en tjej som gillar att åka på olika kurser för att komma bort lite. Hon är egentligen inte intresserad av det kursen handlar om som i detta fall är en särskild broderiteknik. Så nu blev du helt plötsligt Paula i min fantasi.😅 Hoppas du har det trevligt på kursen oavsett om innehållet intresserar dig eller inte! 🥰😉
Tänk att alkoholen ständigt är närvarande och så bra du hanterade situationen i baren. Jag är också beredd att ta upp kampen för bättre alkoholfria alternativ! Min vision är att man alltid ska få frågan ”med eller utan alkohol” när man beställer dryck ungefär som med eller utan mjölk i kaffet. Eller med eller utan pommes till burgaren, som att alkohol är ett tillval. Spot on med din jämförelse med vegetariskt! Nuförtiden kan ju dagens rätt vara en svamprisotto utan att definieras/reduceras till ett vegetariskt alternativ. En jag känner som aldrig druckit alkohol har alltid varit tydlig med att hon vill ha sin dryck i lika fina glas som övriga i sällskapet. Inte cola i ett barnglas utan i likadant exklusivt glas på fot som övriga vuxna fått sin dryck i. Rimligt egentligen men hon har tyvärr mötts av många skeptiska miner genom åren.

@Daemon @ Loppan Låter nästan alltför lockande med att sova i vilstolen som du Daemon.
Och jo jag är faktiskt intresserad av kursen, men vi har ett tufft schema, två körledare som håller igång oss med okända låtar som vi ska sjunga tre och fyrstämmigt ….full rulle från väckningen kl 7.00 fram till 19.00 då det är frivilligt att lyssna på ett föredrag. 😅
På natten förväntas vi öva. Det är på en folkhögskola så det är mat tre ggr om dan plus två kaffe med kaka. Och vi ör över hundra pers. Både roligt och krävande samtidigt.
Kommer att vara hålögd och fet om några dagar.☺️
Men apropå folkbildning så tycker jag vi tre kan bli starten på en ny folkrörelse. Precis som du skriver Loppan. Det ska bli lika normalt att inte dricka alkohol som att göra det. Jag bara längtar till nästa krog så jag kan börja vara krävande och besvärlig!
Vi kan väl meddela varann ev framgångar i kampen för snygga paraplydrinkar?
Ha det gott båda, så länge. 💪🏻☺️😎🎉
Måste vila en stund, var det höneblund det hette?

@Himmelellerhelvette najs! @Loppan och @Amanda L, Vi verkar bli några stycken. 😁👍

Höneblund, yes det är varianten som @Andrahalvlek använder istället för tupplur. 😂 Det lär du behöva. Verkar vara ett rejält event du är på. Vilket schema! Wow! 😅

”Med eller utan alkohol” är en riktigt bra vision, jag gillar den! 😎🥂

@Daemon Har ni sett en höna stå och klippa med ögonlocken långsammare och långsammare, för att till slut stå och sova, eller sitta på en pinne. Den nöjda minen 🥰

Jag lägger mig, ställer klockan på 30 min, djupandas och njuter av att ligga ner och blunda och vips har jag slaggat 15-20 min. Som att göra en omstart på datorn! Och den korta tiden påverkar inte nattsömnen.

Kram 🐘

Dag 131 ? Helt slut på denna kurs.
Idag kände jag förkylning i antågande (brukar hända när det blir för mycket) och kvar i sängen. Alla andra kämpar just nu med sina stämmor.
Jag har trots kursandet inte kunnat hålla mig härifrån. Det har blivit en ny vana, dock mycket bättre än alkohol.
Jag svarar på nya anrop från de som hamnat på AHstranden, likt drunknande som sopats i land. Räddade för en stund i alla fall eller på väg längre upp.
Det märkliga är att deras historier är så lika. Alkoholen formar våra tankar.
Jag skriver och berättar det jag vet. Hur man kan bli fri. För jag tycker synd om dem. Men jag skriver lika mycket till mig själv. Det blir en daglig påminnelse om hur alkoholen tar över och förstör. Eftersom jag läser dessa berättelser nästan varje dag så är jag nästan immun mot alkoholromantik. Jag läser ju om verkligheten bakom, ser den hela tiden. Då blir det inte svårt att tacka nej.
Jag ser att vi använder AH på många olika sätt, det här är mitt sätt, mitt antabuspiller. Får se hur det blir framöver…
Ha det gott alla kämpar därute.
Glöm inte att alkoholen är en ångestskapande drog som tar över din hjärna. Precis som amfetamin eller heroin.
Det helt normala är att vara utan. Ju längre jag kommer från alkoholen ju märkligare ter sig hela maskineriet kring alkoholen. Och att jag var med i det!… Nästan alldeles nyss.

@Amanda L Hur mår du idag? Hoppas att förkylningen är bättre så att du kan ha det trevligt på kursen. Tänk ändå så bra att kroppen säger ifrån och drar i nödbromsen när det blivit lite för mycket.

@Loppan så rart att du frågar, och du har rätt. Blev pigg igen efter en halv dags vila. Idag har vi haft konsert utomhus, sjungit massor och hållit igång på alla vis. Nu snart dans till storband.
Imorgon hemresa. Ska inte flytta mig ur soffan på två dagar…
Men trots det, såna här folkskolekurser är mycket roligare än att sitta i en solstol och göra ingenting, tycker jag. Dessutom så mycket nya människor och diskussioner och sånt som utvecklar en.
Idag fick vi även en väldigt god alkoholfri drink! Gjord på cider och lite flädersaft och smaksatt med mynta och en massa citrus. Mums!
Så fint att det inte bara var Loka och alkoholfri öl…
Och det är så märkligt, jag har absolut inget sug, fast flera runt bordet drack vin. (De dricker ett eller möjligen två glas).
Och vi skojade och pratade precis som när jag drack, fast jag är mer uppmärksam nu tror jag. Som många säger: man blir en bättre lyssnare.
Ja, det var dagens rapport.😌

@Amanda L Skönt att du mår bättre!
Och att de alkoholfria drinkarna steppades upp en nivå. 😍 Jag tycker att vår folkrörelse kan få ta åt sig äran där. 😂 Det är vi värda.

Instämmer i att olika personer använder AH på olika sätt, och det är ju kanon. På något vis vill man att alkoholfriheten ska bli en del av vardagen, och samtidigt ändå inte. Här kan AH vara till stor hjälp. Om viktigheten sänks till vardagsnivå, så går man in i danger zone. 😊 Men, samtidigt vill man som sagt att det ska vara odramatiskt. Den ekvationen går ihop, men kräver lite uppmärksamhet.

Det är sommar och man borde vara bakis nu! 😂 Men det är man inte. Håller med om att solstol kan bli trist i längden. Tar gärna en kopp kaffe eller annan dricka en stund i solstolen för att vila, men sen pallar jag inte mer. Måste gör något. Har lite, eller ganska mycket, fixelitrix på gång hemma just nu. Skönt och kul att kunna göra saker i ett lagom tempo utan press. Med mååånga kaffepauser!

Visst är det härligt att berätta för folk att man inte dricker alkohol? Jag har börjat göra det så ofta jag kan nu. Snart tröttnar de kanske… 🤣

Nu kallar sysslorna på mig och kaffekoppen är tom! ☀️😎

@Daemon Tack för dina funderingar. Håller med om att det ska vara lagom dramatiskt. Precis som jag inte vill att alkohol ska vara hela livet, så vill jag inte heller att nykterheten ska vara det.
Och vad gäller den goda drinken, självklart delar ni den framgången ☺️.
Jag tänkte på er andra när jag var gnällig och besvärlig vid baren…🙏🏻😎💪🏻 Då gick det lättare. Tillslut dök även små flaskor med afri bubbel upp!

Ps Glömde säga grattis till att du numera gärna säger att du inte dricker. Kommer du ihåg hur otroligt jobbigt du tyckte det var i början? Vilken stor förändring det är egentligen när man börjar tänka så…!

@Amanda L Bra gnällt i baren! 👍😁🍹

Ja det var knepigt i början att hantera bland folk att man är alkoholfri. Och nu vill man tvärtom berätta för hela världen hur skönt det är att slippa alkoholen! ☀️

133 dagar för dig nu, då måste du vara inne på 5:e månaden?