Tack vilka värmande ord @Varafrisk ❤️ Jag tror också vi reser vidare resten av livet, på en upptäcksfärd 🙏❤️ Om vi är medvetna och fortsätter vara nyfikna på att utvecklas kommer det bli en fin resa tror jag, sedan behöver vi precis som du säger stiga av på hållplatser emellanåt för allt som vi kommer uppleva kommer inte vara härligt men vi lär oss även av det andra, om vi ser det som en lärdom och tar lärdom av det och går vidare. Stor kram kära vän❤️

Jag blir så förtvivlat ledsen när jag ser människorna kring mig och ute i samhället när de dricker sin alkohol vid varje ledigt tillfälle de får precis så som jag gjorde, år efter år innan jag började fundera på om det kan vara så att jag dricker för mycket. Sedan fortsatte jag i ca 10år till efter jag hade börjat fundera. Jag ser beteendet eftersom jag känner till det, jag ser att det kommer gå illa framöver för några, kanske lyckas dom sluta eller förstå ännu tidigare än jag gjorde. Jag hann bli beroende, inte mer illa än att jag klarade att sluta utan att söka vård men beroendet har olika nivåer skulle jag beskriva det som. Förnekandefasen pågick många år. Det känns så hemskt att det inte går att stoppa de som man ser att det kommer gå illa för, jag kan säga något, jag kan berätta min historia men jag vet hur det var för mig, jag hade inte lyssnat, jag behövde vakna själv, för det var som att jag sov på ett sätt, förnekandet, beroendet är så förrädiskt, det ljuger otroligt bra, på en söndag säger vettet att du dricker för mycket, du måste sluta dricka på detta viset men när torsdagen kommer säger beroendet att det bara var en löjlig känsla i söndags, jag var bara bakis, det var bara ångest, jag är inte beroende och så fortsätter man, år efter år! Vissa klarar att sluta men alldeles för många lyckas aldrig och det fortsätter bli värre. Jag blir så ledsen, varför ska så många människoöden behöva bli så mörka, så mycket lidande. Romantiseringen kring alkohol gör mig så förbannad, ledsen och rädd.

@Himmelellerhelvette Om man sätter det i beaktande att alkohol faktiskt är en beroendeframkallande drog, så är alkoholromantiken samtidens största bluff.

Tänk om det plötsligt vore trendigt att röka lite heroin? Bara för att bli chill. Eller snorta kokain till fredagstacosen för att orka vara hajpad hela helgen?

På samma sätt är det ingen som lyckats bli fri från heroin och kokain som tror att de kan ta ”lite” på helgen bara. För att passa in i gänget. Och då är alkohol lika beroendeframkallande som just heroin. Helt galet.

Kram 🐘