Jag har läst tråd efter tråd och inser att det är här jag hör hemma. Jag dricker inte alkohol.

Gott nytt År!

Nyttan

Så var det dag att åka iväg igen - denna gången under tre dagar på skyddad ort.

Den här gången finns ingen vånda, ingen oro inget; ”vad ska jag säga om någon frågar”. Nu vet jag ju. Det börjar synas att jag tappar vikt även om det går långsamt. Jag har helt enkelt ett viktmål om någon frågar.
Nu är jag bara lite nervös över min presentation men så ska det vara - annars blir det inte riktigt bra. Jag har förberett mig väl och jag kan mitt område. Det ska bli kul att träffa alla mina kollegor som jag är - varken bakis eller smålurig fram på kvällen.
Jag tänker på råden jag får och struntar i att packa ner träningskläderna. Ett par bra skor för promenad får vara tillräckligt.

Inatt är det fullmåne igen - det var det när jag nyktrade till också - då vaknade jag på natten av det skarpa skenet och önskade mig kraft - jag har alltså varit nykter ett helt månvarv. Tänk ändå - det som kändes så svårt i julas, i stort sett omöjligt, håller på att ske. Ja, det sker. Jag är nykter efter 30 års storkonsumtion av rödvin!!!

Lycka!!

Nyttan

Stor konferens nykter. Förberedelse som jag avslutade med SPA och te. Alkoholfri fördrink på den stora kvällen. Klar i blicken, full av energi, allt fokus på att se varje deltagare. Samla upp, samla ihop och sammanfatta. Sov underbart gott. Vacker miljö, skog och snö. Ingen huvudvärk. Det är så här mitt vidare yrkesliv kommer att se ut. Mitt nya jobb är krävande och utmanande - så underbart stimulerande.
Kom hem sent fredag eftermiddag. Vi lagade mat - och ja, jag lät mig falla för två glas vin. Jag drack dem långsamt och kände värmen, smaken och den falska sköna avslappningen. Toppade med en liten, liten GT framför Tv:n. Jag kände ingenting inför att jag drack vin. Jag bannar inte mig själv och jag tycker inte det var ett misstag. Det var ett medvetet beslut att fira en tuff och mycket framgångsrik vecka. Så som jag skulle önska att jag kan dricka. På lördagen hade jag en förfärlig huvudvärk och jag tog konsekvenserna. Det blev ingen träning som jag tänkt MEN jag genomförde allt annat och var en god mor och maka. Efter lunch släppte huvudvärken och när vinhjärnan ropade att; ”ska vi köpa en flaska vin till ikväll?” då sa jag bestämt: ”NEJ!”. Så lördag och söndag i nykterhetens tecken och med en förhoppning om att hitta energi att träna denna veckan.
Jag är nöjd, varm och stark mitt i min vintertrötthet. Och nej, allt är inte perfekt, och nej, allt är inte så kul men visst är det så det vidare livet är utan bedövning.
Stor kram

Nyttan

Dygnsrytmen är skakad - klimakteriet gör sig påmint. Vaknade genomsvettig och törstig 04.00. Går upp och tror att jag håller på att nyktra till. Tänker efter, känner efter och nä, jag är nykter. Jag har inte druckit en droppe - det är bara klimakteriet som river lite i min kropp. Minnet av att vara bakfull gör sig påmint - mystiskt.

Var ute och åt med en väninna igår som slog till på ett glas rött - jag reagerade men sa inget. Jag körde så det var bra. Det som var extra skönt att känna var att jag inte ens tänkt tanken innan hon beställde vin. Jag åkte alltså till restaurangen i bil utan en tanke på att dricka vin - mmm, smaka på den!!! Första gången på 30 år. Insikt.

Viktminskningen har stannat upp vid 4 kilo. Nu måste annat till för att plocka resterande 6 kilo. Tänker att jag snart hittar kraften att röra mig mer. Jag vet inte vad det är med mig - kanske samma som hos barnen - fast i soffan, fast i skärmen. Det är bara det att jag inte skärmar särskilt mycket. Fast i overksamhet i alla fall. Det är ett stort förändringsarbete att göra här.

Längtar efter ljuset, soluppgång och lite mildare väder. Tänker att jag vilar tills ljuset återvänder - det är ju på väg. igår var det ljust när jag gick från jobb!! Vilken känsla. Nu är det bara morgonen som ska återvända.

En aktivitet i eftermiddag/kväll får bli målet med dygnet så att jag bryter mitt sittande.