I dag är det relativt trist. Gråmulet och någon minusgrad. Vi är i mars månad och jag sitter i mitt lilla arbetsrum och försöker skriva något väsentligt. Huvudet känns halvtomt och en viss trötthet anar jag. Kanske är livet sådant. Halvtrist för det mesta och ett långsamt lunkande mot evigheten. Jag måste påminna mig själv om att när jag upplevde verklig ångest kopplad till skuld och skam var de gråa dagarna vad jag längtade efter. Därför vill jag försöka ta till mig det faktumet att jag sluppit dricka i dag som en gåva. En nådegåva mitt i tristess och det faktum att jag har rejält ont i ryggen.
Ont i ryggen är förresten också en påminnelse om att jag borde vara tacksam för de dagar jag sluppit ifrån detta. Alltså den vanliga dagen som vid närmare eftertanke inte är så vanlig. Den smärt- och bekymmersfria dagen är något att sträva efter.
Med detta sagt skulle jag vilja krydda detta inlägg med något klokt men jag orkar inte riktigt. Vissa dagar måste vi kanske låta vara sådana, transportsträckor där vi får glädja oss åt att inte köra i diket vilket för oss beroende är alltför välkänt. Diket är för oss djupt och mycket svårt att ta sig upp ur.
Denna tråd har jag valt att lägga under rubriken "det vidare livet" här i vårt forum. Detta för att jag är hjärtinnerligen trött på mitt eget missbruk och har ambitionen att i det vidare livet vara klar i huvudet. Sedan får tiden utvisa hur det går.
Ikaros

Under mer eller mindre långa perioder under mitt liv har självmordet varit närvarande i mina tankar. I bland har det fungerat som tröst genom vetskapen att där fanns en yttersta väg ut. En väg ut när allt kändes som mörkast. Vid flera tillfällen agerade jag under berusning på ett sätt som tydde på att jag sökte döden. Omgivningen har räddat mitt liv flera gånger.
Den senaste perioden med mer eller mindre uttalade självmordstankar varade under några år. Jag sökte på nätet efter lämpliga metoder och umgicks med tanken nästan dagligen. Sedan hamnade jag i en situation där jag blev allvarligt sjuk. En lunginflammation som jag inte behandlade höll på att leda till min död. Jag frös och insåg under febern att döden var nära. Tankar på vänner och anhöriga som avlidit upptog mina tankar. Men jag kämpade. Nu efteråt märker jag att de gamla självmordstankarna är borta. De tvättades bort under min sjukdom. Varför och hur vet jag inte men borta är de.
Möjligen försöker jag numera att acceptera livet som det är. Mitt hjärta är under utredning och jag har ont i ryggen. Man har konstaterat ärrbildning efter en diskbråcksoperation samt artros i vänster höft som förmodligen kommer att kräva operation. Men trots att jag endast med svårighet för närvarande kan gå 50 meter har jag ingen önskan att avsluta livet. Tvärtom vill jag nog vara med ett tag till. Livet blir meningsfullt först när man deltar har jag börjat förstå.
Ja, detta var några rader om den yttersta utvägen. En utväg som inte har någon ångervecka. Det finns nog alltid alternativ som är bättre än döden.
Ikaros

Ellan

Livet blir meningsfullt först när man deltar... den meningen fastnade hos mig. Och hos mig stämmer den så väl in. När jag känner att jag är en del av något hittar jag mening. Det behöver inte vara stort, har inte så höga krav numera, men just känsla av att tillhöra. När jag var barn valde en anhörig den andra vägen, att avsluta sitt liv. Anhöriga, dvs vi, upplevde kaos av sorg, ilska och dysfunktion skapades på ett sätt som jag inte förrän nu som vuxen och med timmar av terapi kan förstå. Att våga prata om de mörka tankarna, att våga skriva om det tyngsta och för många skamfyllda känslorna är viktigt. Jag kan idag förstå den hopplösa känslan, känslan av att vilja försvinna. Det är därför jag tror så starkt på att finna en delaktighet, en mening och att vi människor ser varandra för de vi egentligen är och hur mycket vi har gemensamt. En vän till mig lämnade oss förra året på samma vis och det var tungt. Samtidigt som jag vet hur sjuk hen var så uppstår många varför. Varför kommer jag aldrig få svar på men vi behöver våga prata om det mörka. För precis som du skriver, det finns ingen ångervecka.
Tack Ikaros för att du vågar skriva om detta och delar din historia.
Kram
Ellan

Fått nog

Vad skönt att du slipper tankarna på att avsluta ditt liv själv. Det måste ge en slags ro i kroppen? Har själv brottats med det här till och ifrån i mitt liv. Rädd för att leva rädd för att dö. Så kan man nog sammanfatta min livsinställning. Är hemligheten att göra sig så upptagen i livet att man inte hinner eller orkar grubbla på existensiella frågor? Förstår verkligen människor som går med i sekter, enkla raka svar på livets svårigheter. Människan måste ha något att tro på. Jag tror på en högre makt. Något som är större än jag kan förstå. Men så kommer tvivlet och avgrunden ligger vidöppen. Vad är meningen med allt det här? Jag uppskattar dina inlägg väldigt mycket Ikaros. Så mycket klokhet och livserfarenhet utläser jag i dina ord. Tack!

Kampen

Livet har ingen mening om man inte deltar. Vilken sanning vilket uppvaknande på detta självklara påstående. Det kommer jag att tänka på varje dag ?

När jag dricker och när jag har druckit kommer skammen. Skam är en obehaglig känsla och den biter sig kvar hos mig. Det kan ta månader innan den sakta klingar bort men försvinner gör den aldrig. En tanke eller en handling kan öppna en associationsbana som leder till händelser jag helst vill glömma men som häftar vid mig som en kardborre. Gjorde jag verkligen så? Med en ökad puls inser jag att det var faktiskt så som jag agerade. Eftersom jag har ett långt liv med flaskan bakom mig är det en hel del sådana händelser jag samlat på mig. Här finns förmodligen en av orsakerna till mitt självförakt.
Ändå är det viktigt att bejaka denna skam. När jag vågar ta till mig den känslan fullt ut blir avståndet till flaskan större. Det är alltså viktigt för mig att våga skämmas.

Ikaros

Det senaste året har jag fördjupat mig ett varv till i skammens väsen. Det är väl ungefär tio år sen det började skrivas om skam och jag har närmat mig med små steg, två fram och ett tillbaka. Det finns en sund skam, kanske kan man säga att den är en dimension av vår inre etiska kompass som hjälper oss att hållas på ’den rätta vägen’. Men många, många fler än jag, bär på skam från tidiga år över sådant som hänt när vi inte haft mognad eller möjlighet att själva sätta gränser. Jag närmar mig försiktigt men aktivt nu för jag tror, nej jag vet att den osunda skammen i mig begränsar och stjäl energi. Och jag vill bli så hel som möjligt medan jag ännu kan påverka mitt liv.
Allt gott - blir alltid glad att se dina avtryck här? / mt

RogerRogerRoger

Skammen kan tära en så fruktansvärt mycket över allt man har gjort och som du beskriver att man inte har kunnat sätta sunda gränser. Jag ser också Skammen bland kollegor som gömmer sig nervöst bland arbetskamrater som bekräftar deras omogna beteenden. Den stora rädslan att inte passa in och stöta ut alla som kan tänkas vara till ens nackdel i den sociala hierarkin.
Firmafester, teambuilding och alla dessa bygga broar som bara förstärker känslan av förljugenhet.
95 procent byter arbete på grund av en dålig chef enligt statistiken. Det blir så hemskt när just den chefen som är orsaken till skammen i korridorerena pratar om att få bort grupperingar och värna om människors olikhet.
Tyvärr är det vi som bär på skammen oftast dem som inte borde känna skammen oavsett vad det är för dumt vi har gjort under berusning eller nyktert tillstånd. De som inte känner någon skam och inte ångrar någonting är riktigt obehagliga människor.
Det är så mycket jag skäms över men vissa saker är bara för att jag har en osund påverka av min omgivning. Den osunda skammen som baseras på status, materiella och subkulturer som råder på arbetsplatserna.
Jag önskar er en fantastisk dag och Ikaros rader är som balsam för min själ.

Fått nog

Intressant ämne det här med skam. Jag har lidit fruktansvärt av skamkänslor i stora delar av mitt liv. En sak jag undrar över är vad som är inlärda känslor och vad som finns i oss från början. Är det arvet eller miljön som spelar största rollen här. I mina ögon finns det skam som gör nytta men också skam som är förgörande. Exempel på nyttig skam kan ju vara när man varit elak mot någon och skäms över det. Det bidrar till att hålla oss borta från sådana handlingar. Sen finns det som du skriver Ikaros skamkänslor som inte är rationella. Vi har inte haft förmågan att handla på annat sätt av varierande orsaker. I de svartaste stunder skäms jag över hela mitt jag. Detta är ju långt ifrån sunt och hotar ju hela ens existens. Läser här på forumet att man måste förlåta sig själv. Hur gör man det? En fin och lugn påsk önskar jag dig Ikaros

AlkoDHyperD

Tänkvärda reflektioner,
Fint att se inlägg från dig, Ikaros. Jag hoppar in här som gubben i lådan med oregelbundna mellanrum? och ville slänga in några ord

Det vi undviker behöver vi närma oss.
Skam och rädsla är de känslor som driver undvikandet.
För överlevnad.
Därför måste de vara starka, omedelbara och obehagliga. Bort från hotet illa kvickt!
Fömågan att kunna känna skam och rädsla är livsnödvändig.
Hur kommer det sig då att dessa känslor är så svåra att kännas vid?

Problembeteenden uppstår när vi försöker undvika känslor.
Undvika att visa dem, undvika att känna dem, undvika att ha dem. Ibland sker det så snabbt att vi inte ens är medvetna om det.
Känslor som egentligen bara vill tala om för oss om behov.
Varför vill vi till varje pris tysta dessa värdefulla budbärare?
Känslan av skam - den djupa vita skammen som handlar om att inte passa in i flocken - är så hotfull att den måste maskeras, rationaliseras bort eller utplånas. Eller begripliggöras genom att automatiskt trigga beteenden som förklarar känslan. Därav tendensen hos många av oss att skapa mönster av självdestruktivitet och självförnedring.
Varför gör man sådant som man vet inte är bra?
Svaret på detta är förmodligen i grunden skam

När de vanliga dagarna staplas på varandra kan jag undra över meningen med livet. Jag känner att jag vill ha mer av något men oklart vad. Det känns som om där finns något bortom bergen som jag längtar till. Och ändå kan jag tänka att detta är förmätet. Jag har en relativt god hälsa nu när jag börjar repa mig från lunginflammationen och ryggbesvären har blivit mindre påträngande. Och ekonomin är bra och mina barn och barnbarn har det bra. När livet flyter på och jag inte har några större problem lyckas jag hitta existentiella sådana.
Men jag glädjer mig åt att vår lilla foxterrier kommer till mig varje morgon och vill bli klappad och kelad med, livet är nog egentligen inte svårare än så.
Ikaros

kan Du få hjälpa mig att fixa till Cornelis gravplats uppe på Katarina K.
Mitt projekt i vår. Det irriterar mig att den alltid ser ut som skit.
Mulletant kommer förbi och vinkar när hon är där :)

Jag ville att jag vore lite närmare... och kunde besöka Katarina oftare, och Cornelis grav då. Jag ska lämna ett spår efter mig nästa gång jag är där.
Vårkram till er båda, utanför mitt fönster är det vått och grått ... / mt

Ja, MM.
Jag kommer definitivt att besöka Cornelis grav och lämna en blomma. Han tillhör en av mina favoriter inte minst för att han, liksom jag, tyckte om att läsa och begrunda Aksel Sandemose. Vid mitt besök där kommer jag också att tänka på dig MM. Du med huvudet i snödrivan.
Ikaros

Många gånger i mitt liv har jag önskat mig bekymmersfri. När den senaste fyllan blockerade mina tankar och vetskapen om kommande berusningar hängde som ett damoklessvärd över mig då önskade jag mig en tillvaro utan dessa problem. Eller när jag skilde mig och svartsjuka tillsammans med oro för barnen förmörkade tillvaron då önskade jag ett molnfritt inre. Eller när som senast jag var rejält sjuk och såväl andningen som ryggbesvär satte gränser för min rörlighet då önskade jag mig en frisk tillvaro.
I dag när jag vaknade kände jag att något saknas. Tillvaron bara flyter på och en inre oro kommer. Efter att jag satt mig ner att fundera en stund kom jag på vad jag saknade. Det var bekymren som lämnat ett tomrum efter sig. Ja, jag måste nog inse att jag är litet knepig men kanske är jag inte ensam om detta. Att ha svårigheter med att hantera en relativt bekymmersfri tillvaro. Kan det vara så att jag ibland tagit till flaskan för att få ett konkret problem? Ja, bara F-n själv vet men själv håller jag det inte för osannolikt.
Ikaros

Stingo

Hej Ikaros,

Åtminstone jag känner igen det du beskriver. Kan kanske vara fråga om en orolig själ, med litet bristande kreativitet eller initiativförmåga? Då blir det lätt tomt om det inte finns direkta bekymmer att ta itu med. Sen tar man väl knappast till flaskan direkt för att skapa problem, snarare för att bedöva den där oron som orsakas av en orolös tillvaro ;)

Att behöva något utanför mig själv att fokusera på. Jag kan direkt citera Stingo, "det blir lätt tomt om det inte finns direkt bekymmer att ta itu med." Kunde inte låta bli att säga/skriva det. Det stämmer nog som nån klok sagt, att människan är ett mysterium att upptäcka, inte ett problem att lösa. Allt gott / mt