Försöker skapa en ny tråd. Min andra. Den första skapade jag för knappt ett år sedan efter att ha skrivt i andras trådar ett tag. Ska kolla om jag lyckades:) / mt

kluvet och delat är det... De stunder jag stannar upp och tänker efter vet jag ju att det oupphörligt finns så mycket lidande i världen - ändå ska jag fortsätta med mitt... Därför har jag tyckt om att jobba i vården - det finns (nästan) alltid något man kan göra för att det ska vara lite bättre - även om det inte botar eller tar bort det onda. Jag tror faktiskt på riktigt att det spelar roll att tända ett ljus, att rikta sin tanke och kanske knäppa sina händer... åtminstone gör det ingen skada. Det finns en psalm som börjar Jag skulle vilja våga tro... en av de kloka prästerna sa en gång att det kan låta "lite" men det räcker... / mt

Om jag talar både människors och änglars språk, men saknar kärlek, är jag bara ekande brons, en skrällande cymbal. Och om jag har profetisk gåva och känner alla hemligheterna och har hela kunskapen, och om jag har all tro så att jag kan flytta berg, men saknar kärlek, är jag ingenting. Och om jag delar ut allt jag äger och om jag låter bränna mig på bål, men saknar kärlek, har jag ingenting vunnit.

Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst. Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i orätten men gläds med sanningen. Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den.

Kärleken upphör aldrig. Den profetiska gåvan, den skall förgå. Tungotalet, det skall tystna. Kunskapen, den skall förgå. Ty vår kunskap är begränsad, och den profetiska gåvan är begränsad. Men när det fullkomliga kommer skall det begränsade förgå.

När jag var barn talade jag som ett barn, förstod som ett barn och tänkte som ett barn. Men sedan jag blev vuxen har jag lagt bort det barnsliga. Ännu ser vi en gåtfull spegelbild; då skall vi se ansikte mot ansikte. Ännu är min kunskap begränsad; då skall den bli fullständig som Guds kunskap om mig.

Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken.

http://www.bibeln.se/las/2k/1_kor

Själva inklistringen inspirerad av VV i Dompas tråd.
Har dock varit på väg sen julen då vi ägnade oss åt Predikaren:)
Allt har sin tid.
Frid! / mt

ledsen - det är länge, länge sen senast. Något blev fel igår, i relationen, något vi inte kunde hitta tråden till att lösa upp fast vi båda ville och försökte. En vardaglig bagatell å ena sidan men viktigt för mig, och säkert lika viktig för honom att sätta fingret på, ta på allvar och fånga in. Jag vet inte om vi kan och om det är värt att reda i vad just den situationen handlade om - däremot att försöka förstå själva bilden. Var är vi nu på resan? Var är jag? Vad förde hit? / mt

i gemenskap - "det som inte stjälper det stärker" säger Mullegubben. Vi vet inte vad som hände men tror båda att det var mest "min grej". Visst är det så att livet för en medberoende förändras när den andres nykterhet blir hens egen. Jag valde igår att lägga mig i sängen och sova gott för mitt välbefinnandes skull. Tänkte att om han vill dricka så finns det att ta av, om han inte vill har han människor att kontakta, det är hans ansvar. Mitt ansvar är att ta hand om mig. Han berättar nu att han tänkte att nu skulle jag... men att han inte var frestad: "Mig äger alkoholen inte längre". Den psykiska inställningen, säger han... en sån styrka att känna sig fri. / mt

Dompa

Kom ihåg ditt och VV:s valda bibelcitat. Försök trösta dig med det när det skevar i vardagen. Så länge människor möts och skaver på varandra så är nog konfliktbiten oundviklig. Men då får du tvinga tanken till kärleksbudskapet tänker jag. Vad jag har förstått så har ni ju den biten...på riktigt...den enda biten som betyder. Strunta i bilden och i resan...vad som förde er dit vill jag ju skriva...men så fungerar ju inte verkligheten. För visst är det svårt när man krockar. Tänkte försöka pigga upp lite i ledsenheten....blev bara bludder. Låter det stå ändå. Kram vännen/ R

Dompa

Skrev mitt bludder samtidigt som du postade igen. Skönt att det har rätt upp sig...redan. Det är nog kärlek ;-)/R

Tack Dompa - du har så rätt och jag känner alltid - ja! - att du menar väl.

Relationskonfrontationer är oundvikliga när man lever nära, visst är det så, och i bästa fall för de framåt. Jag tror att vårt trassel handlar om vardagsfrågor (speciellt en) som vi måste klargöra) i skuggan av medberoende och missbruk och att konfrontationen är ett steg på vägen till befrielse och frihet. Vardagsfrågor... typ som att viktorias man inte förstår att man kan hänga en ny tavla där det råkar finnas en spik:) Strukturella frågor och dess djupare betydelse och konsekvenser.

Det finns ingen Al-anongrupp i min närhet och igår saknade jag den som jag inte har tillgång till. En plats med människor som upplevt detsamma, att dela med. Därför är forumet livsviktigt för mig för att öka min medvetenhet om medberoendets ansikte och uttryck. Tack alla som med era olika berättelser bidrar till mitt tillfrisknande.
Samtal pågår... för framåt och läker det som varit trasigt, gått sönder. / mt

det är nog kärlek. (Känner du till Ebba och Didrik? Böcker och TV-serie från 80-talet nånting...?)
Att få uppleva djup kärlek är nåd.

Lisa Ekdahl, Ebba & Didrik och Kärlekens lov...

http://www.youtube.com/watch?v=XGJVPzHkBp8

Didrik är 12 och lillsyster Ebba är 9...

Ebba kastar en hastig blick på sin storebror.
- Mm, svara Didrik
Hon är tyst ett ögonblick. Hon samlar sig.
- Didrik... säger hon. Jag skulle vilja fråga dig om en sak...
- Mm, svara Didrik.
- Vad är kärlek?
Didrik slutar spela. Han ser sin spegelbild i det blankpolerade pianot.
- Hur känns det? Kärlek? frågar Ebba allvarligt. Är det liksom varmt och ljust?
- Mm, svara Didrik.
- Och så vill man vara med den man tycker om precis hela tiden?
- Mm, svara Didrik.
- Och drömmer om den på nätterna också kanske?
- Mm...
- Och så vill man ge bort allt man har.
- Mm, svar Didrik och ett ljus far över hans ögon.
- Då vet jag vad kärlek är.
(Herrström, Christina: Didrik. 1989)

är också Ringen, Härskarringen. Såg en del av Sagan om konungens återkomst igår (i den dåliga stämningen) och tänkte direkt att kokosnöten = ringens kraft och makt över människan. De stora symbolerna i livet genomsyrar allt och finns överallt...

Har inte sett Fanny och Alexander på ett par år och känner att det måste bli repris - nästa jul kanske:) hur livet ser ut då månntro? Tänker ofta på det kloka fru Ekdahl (Gunn Wållgren) säger: Det man inte blandar sig i behöver man inte dra sig ur. Så är det - och en skön konst att avväga när man ska handla och när man ska låta vara.

Nu ska jag njuta av sol, blå himmel, lätt hjärta och förväntan inför en trevlig eftermiddag med nära vän till oss båda. / mt

Dompa

Jo du mt...den kommer jag ihåg. Var "vuxen" när jag såg den men blev så berörd. Framför allt av Ebbas "kärlekshistoria" med sin lille pojkvän. En av de fina serierna...annars har jag tyvärr lite svårt för svensk film. Känns som det alltid är samma gubbar/damer i rollerna. Har faktiskt därför aldrig sett Fanny och Alexander (mer än fem minuter kanske). Men den där Fru Ekdahl tycks ju kunna lära mig ngt. Kanske dags att se filmen?

Tänker på Lisa E:s ord som Victoria citerade. Jag tänkte nyligen på Jonas Gardells ord som var liknande; "Det är ens förbannade skyldighet att ta emot kärleken i vilken form den än kommer" typ...minns inte exakt.

Mycket att tänka på...även din reflektion över härskarringen. Har hört ngnstans att för J.R.R. Tolkiens (? Orkar inte googla)var härskarringen en symbol på hans våda över sin homosexualitet. Vet inte om det är sant...kan ju vara det.. - Många manliga hjältar i de böckerna - men funkar lika bra som en symbol på beroendet...hur det än ser ut.

Mycket att grunna på...som vanligt ;-). Skönt att ni har det bra nu! /R

har varit en fin dag med Mullegubbe och nära vän. God middag och samtal om väsentligheter.
Avslutning med OD Caprice... Uppsalaminnen - en fin tid.
Släcker alla ljus till natten ... önskar och ber om tröst och beskydd till alla som lider. / mt

Stigsdotter

Letade reda på Jag skulle vilja våga tro... Den passar mig bra. Då fann jag även en annan psalm, Lär mig att bedja av hjärtat. Och detta kan ju en del av oss verkligen behöva hjälp med. Den andra versen går dessutom så här:

Hjälp mig att älska min nästa,
inte på avstånd, men här
nu när han kommer och vädjar,
nu när han vållar besvär.

...passade bra för oss tänkte jag, vi alkisar som ofta "harmas" som man pratar om inom AA, över andra människor.

för ditt inlägg som betyder mer och nåt helt annat för mig än "bara" en psalmvers. Kände inte till den psalmen men googlade förstås:) och hittade en församlingssida med bl.a Sinnesrobönen och Fransiscus bön.

Jag brottas med att känna mig tillrättavisad och tilltufsad och även om du inte kan förstå på vilket sätt så är ditt inlägg en bekräftelse på rätten ha en plats. Ibland betyder man (just nu du) nåt annat och mycket mer än man kanske förstår. / mt

Stigsdotter

...för att du tar dig tid att berätta detta. Det känns gott att veta när någon blir berörd eller hjälpt av mina ord och tankar - det stärker mig!

ligger på bordet i burspråket. I tisdagas frågade Mg om vi skulle läsa texten för dagen - och så gjorde han det och vi delade dagens erfarenheter. Sen tog vi varandras händer och läste Sinnesrobönen tillsammans. Nåt sånt har vi aldrig gjort tidigare, bara vi två. Fint var det. / mt

texten i den länk som inte längre går att få fram

Non Violent Communication (NVC)* – ett språk för kontakt och samarbete (*”giraffspråk”)

För att kunna hantera konflikter behöver vi kunna uttrycka våra känslor och behov på ett sätt som gör att andra kan ta emot dem utan att känna sig anklagade.

Non Violent Communication (NVC), även kallat ”giraffspråk”, hjälper oss att formulera laddade budskap, att visa att vi tar ansvar för våra känslor och behov, och samtidigt är intresserad av andras. Att vi respekterar både oss själva och andra, och är villiga att umgås med andra på ett konstruktivt sätt.
Giraffspråk är ett sätt att skapa kontakt och samarbete genom ärlighet och empati. Att lyssna på sig själv och andra med empati för att förstå varandra och kunna hitta lösningar som båda parter är nöjda med.

I vår kultur talar vi ofta ”vargspråk”, vi stämplar, kritiserar, dömer, generaliserar och analyserar – både oss själva och andra – nästan automatiskt. Därför behöver giraffspråk tränas. I varje möte där vi önskar kontakt och förståelse finns den möjligheten.

Var uppmärksam på vilka ”vargord” du använder, mot dig själv och andra. Undvik att använda språk som hindrar kontakt, t ex bedömningar, krav eller förnekelse av valmöjligheter (”det går inte”). Låt bli att skicka negativa budskap som förringar dig själv eller andra.

Ta sig själv och andra på allvar
När vi tränar giraffspråk tränar vi en teknik. Men giraffspråk är mycket mer än en teknik: det är ett förhållnings-sätt, ett sätt att ta sig själv och andra på allvar, ett sätt att uttrycka den naturliga önskan som finns hos var och en att få bidra till andras välbefinnande.

Genom att tala giraffspråk visar jag att jag betraktar dig som en person att räkna med, en som kan ta ansvar för sina känslor, behov och handlingar, och att båda våra perspektiv räknas.
Ett sånt tänkande tillför energi i relationen, lust att lyssna och att förändras.

Konflikthantering i ett nötskal
Giraffspråket sammanfattar på sätt och vis all konflikthantering i ett nötskal: spring inte iväg till lösningen innan du stannat upp och försökt förstå vad som pågår. Beskriv vad som hänt så objektivt som möjligt, ta reda på vad de inblandade känner och vad de har för djupare behov. Först då är det dags för en lösning. Och då bli de möjliga lösningarna både fler och bättre.

GIRAFFSPRÅKETS FYRA STEG
1. Vad jag observerar
Beskriv den händelse som utlöste din reaktion så objektivt och neutralt som möjligt.
Försök observera utan att värdera, tolka eller döma. Registrera som en videokamera.
Skilj på vad du verkligen sett och hört och subjektiva värderingar.
Blanda inte in tidigare händelser, håll dig till nuet och till en situation.
Undvik stereotyper, personangrepp och generaliseringar (aldrig, alltid, jämt osv).
Undvik att tala om den andres attityder, det placerar problemet hos den andra och leder bara till försvar.

Vargspråk / Giraffspråk
Du kommer alltid för sent / Du kommer en halvtimma senare än vi avtalat
Du avbryter mig hela tiden / Jag hade ordet tre gånger och du bröt in och pratade samtidigt varje gång
Du är alltid missnöjd när jag ringer / De sista tre gångerna jag ringt har du sagt till mig att du tycker jag ringer så sällan
Han är så blyg / När han var på festen pratade han inte med någon

2. Vad jag känner
Beskriv dina känslor i relation till vad du har observerat, utan att intellektualisera eller analysera.
Prata inte om vad du tänker, utan vad du känner.
Tala om dina egna känslor, undvik att använda känslouttryck som snarare beskriver vad den andre gör mot dig än vad du känner:

Vargspråk / Giraffspråk
Jag känner att du motarbetar mig / Jag känner mig ensam bekymrad, besviken
Jag känner mig utnyttjad / Jag känner mig frustrerad, trött
Jag känner mig kontrollerad / Jag känner mig ledsen, arg
Jag känner mig otillräcklig / Jag känner mig trött, matt, orolig
Jag känner mig sviken / Jag känner sorg, hopplöshet

3. Vad jag behöver
Identifiera och uttryck dina verkliga behov. Det ger svaret på varför du känner som du känner. Känslorna är signaler som visar om våra behov är tillgodosedda eller inte.
Den person som du talar med kanske har helt andra behov än du, värdesätter andra saker.
Nu får han/hon chans att förstå dina behov.
Undvik ”du” och ”man”, det kan skapa otydlighet och skuldkänslor.

Vargspråk / Giraffspråk
Man behöver ju mer uppskattning / Jag behöver uppskattning
Du behöver ge mig mer tid / Jag behöver mer tid för uppgiften
Man måste få lite mer hjälp / Jag behöver instruktioner och stöd

4. Vad jag önskar i konkret handling
Ge konkret förslag till förändring. Tala om vad du önskar av den andre utan att ha det som ett krav.
Framför dina önskemål så positivt och konkret som möjligt. Säg vad du vill, inte vad du inte vill. Tala tydligt om vad som ska göras, vem som ska göra det, och när.
När du uttrycker dig tydligt och det inte framstår som något krav eller hot, får den andre chans att frivilligt bemöta dina önskningar.
För att vara säker på att du blivit förstådd, fråga den andre: ”Hur uppfattade du det jag sa?”

Vargspråk / Giraffspråk
När ska det äntligen bli snyggt i ditt rum / Jag skulle vilja att du städar upp i ditt rum före kl 18. Vad säger du om det?
Kan du hålla tyst nån gång / Jag vill ha tyst omkring mig en stund, tills jag säger till. Kan du vara med på det?
Det måste bli slut på ditt missnöje med mig / Jag vill ha uppskattning för att jag ringer

Exempel på vad giraffspråk kan bidra till
Vi använder ett språk som speglar våra personliga värderingar.
Vi utvecklar ett språk för känslor och behov.
Vi uppfattar känslor och behov bakom knepiga beteenden.
Vi låter bli att skuldbelägga andra och oss själva.
Vi uttrycker oss så tydligt att risken för missförstånd, aggression och försvar minskar.
Vi förstår egna och andras tankar, känslor och behov.
Vi skiljer på sakliga observationer och personligt färgade bedömningar.
Vi ger omdömen och uppskattning som bidrar till växande.
Vi får säkerhet i att hantera egna konflikter.
Vi kan hantera starka känslor, egna och andras.
Vi kan vända motstånd till samarbete.

Kom ihåg
Syftet med giraffspråk är att skapa kontakt och samarbete, inte att vi ska få andra att göra som vi vill.

2002-04-17 E Fogel