Hej!
Jag är ny här å har suttit och läst igenom detta fantastiska forum! Jag är en 40-årig alkolist och drickandet har gått överstyr. Ångest och demoner. Jag älskar vin. Men jag vet att vi måste lämna varann för gott om jag ska överleva. Jag har bestämt mig och tagit ett beslut, i helgen blir en vit helg utan baginboxen. Har ett jobb som jag sköter, men när jag är ledig så dricks det jämt. Går inte så ofta ut jag sitter hemma antingen själv eller med mannen som oxå gillar alkoholen. Jag somnar i soffan, vaknar mitt i natten och fortsätter dricka, sådär kan det hålla på i flera dygn. Blir abstinent, skakig, svårt att gå, värk i hela kroppen. Men den här helgen ska det inte drickas en droppe, min önskan är att det ska fungera och jag får uppleva en nykter ledig helg, minns inte när det var sist......det ska banne mig gå med små steg och realistiska mål!! Va rädda om er!

Levande

Är svårt med konstiga arbetstider och ledigheter man har ju skaffat sig dumma vanor.
Men du får ladda och slåss med draken för är bara en stund den jäkeln sprattlar.
Så styrka och kram, det här fixar vi

Wicca

Lediga dagen jag hade oroat mig för...... det går bra, gjorde mig själv en tjänst och handlade hem det jag behövde redan igår så då har jag ingen anledning att handla idag och utsätta mig för ett eventuellt besök på apoteket röda näsan. Draken håller sig tack o lov borta, känns skönt. Tagit flera sköna promenader och nu ska jag stoppa snoken i en bra bok. Idag är en bra dag och jag väljer att fortsätta ha det så.

Levande

Härligt att det går bra, så klokt av dig att planera så du slipper frestas att snubbla in på bolaget.
Jag bytte affär så jag slipper gå förbi och hinner stoppa innan draken tar över.
Så bra jobbat kram och styrka till dig

Wicca

Vädret har antagligen effekt på mig, kylan avskyr jag ju men idag är det vårlikt, fåglarna kvittrar, solen skiner, det frusna smälter..... Åh min hjärna skriker Våren är här det blir gott med vin! Va f-n dumma tanke stick iväg! Det kom som ett brev på posten :-(...... Men jag ska härda ut, jag vill inte göra mig själv illa genom A, den här dagen ska oxå sluta bra. Dag 7

Levande

Visst påverkas man av vädret och verkar som alla känslor glada som ledsna leder till vin.
Svårt att lära om, men man får unna sig annat och tror det kommer att ge sig med tiden.
Så vårkramar och styrka så kvittrar vi ikapp med fåglarna ?

Wicca

En vecka utan alkohol......och därmed är mitt andra delmål klart! Känns väldigt skönt och befriande, samtidigt som det skrämmer mig. Vem är jag egentligen i nyktert tillstånd en längre tid? Hur handskas man med motgångar/medgångar utan att vara bedövad? Får känslan av att jag inte känner mig själv riktigt, jag har brutit en vana och levt annorlunda denna vecka. Allt till min fördel. Det känns himla bra i kroppen, kan gå ut med hunden utan skakiga ben, magen är i bra skick, plufsigheten avtar, äter med god aptit (för god hmm), kan köra bil med full koncentrationsförmåga.
Sömnen är jag förvånad över, jag sover gott nu.
Eftersom jag jobbar natt så skyllde jag många av mina lediga dagar på att jag behöver varva ner med en baginbox för att vända tillbaka dygnet och kunna sova, pffft sicket självförräderi jag somnar som en klubbad säl och vaknar utvilad nu, skönt!
Den där draken har sprutat sin eld, egentligen är jag nöjd med det för att för varje gång jag kan drämma draken i backen och fortsätta min resa så blir jag starkare för jag klarade det! Nyttigt!
Det är egentligen ingen i min närhet(förutom min man) som vet om mitt beslut, och skulle jag tala om att jag varit nykter en hel vecka så skulle dom antagligen bara rycka på axlarna, för en vecka vad är det att vara nykter? För mig är det stort och början på min resa mot ett bättre liv.....och den resan vill jag fortsätta. Så jag kör på, ser fram emot ännu en nykter helg. Idag ska jag ta vara på dagen, det är en frisk dag!

Önskar er alla kämpar en fin helg!

Levande

Blir glad när jag läser hur stark du känner dig, är en spännande resa vi gör.
Blir så stark av att läsa och skriva här, för på samma sätt som du så är det ingen som vet om min kamp.
Så nu tar vi ännu ett steg på vägen, kram på dig hjälte

Sundare

...här med. Blev medlem idag och vill gärna hänga på.
Min dag 1 är avklarad och nya livsmottot är från o med nu just En dag i taget.
Vill så gärna klara det denna gång...

Sundare

Att du klarat din första vecka. Mitt mål är att jag kan säga detsamma nästa helg...

Spöketimig

Strongt av dig & härligt kämpat. Ja visst är det en lite skrämmande känsla att börja lära känna sig själv, sitt nyktra "jag".... Vem är man egentligen som man har dämpat och drönkt med vin i alla år?! Jag tittar också mycket bak och det är så mycket skam som bubblar upp så man blir generad.
Men visst är det härligt att vakna och slippa se sitt fyllepluffs i spegeln och med hjärtslagen utanpå kroppen-)
Nu kör vi en vecka till nyktert! Helgen snart avklarad! Bravo

Wicca

.....då har man hamnat på tvåsiffrigt, dag 11 och 2 nyktra helger i bagaget, f-n va jag är grym!! =) Mår så himla mycket bättre trots att det spökar lite ibland, men det känns som jag kan styra upp det iaf.
Tack till alla ni fina underbara kämpar som skriver till mig, det betyder massor <3
Nu är det ny vecka och min största utmaning består i att klara helgen som kommer då jag är ledig, men jag ser ljust på den saken och min önskan är att det ska gå bra såklart.

Idag är en bra dag, idag tar jag vara på dagen!

Kraft å kärlek till alla ni andra kämpar =)

Levande

Bra jobbat och helgen fixar du, nu är du stark.
Jag ser till att jag har saker att göra, det har hjälpt mig. Blir suget rejält, så gå in här och läs en stund. Hjälper mig och. Jag tänker jag är tokig som vill ha vin, som ställer till det för dessa underbara människorna.
Så kram och bra kämpat nu tar vi ett steg till

Wicca

För varje dag som går så känns det liksom mer lättsamt, mitt fokus kretsar inte hela tiden runt A. Jag ser till att ha saker att göra. Det är väl mest i negativa situationer som jag märkt att jag vill fly, men jag känner att än så länge kan jag handskas och möta dåliga saker på ett klokt och smart sätt, det är inte värt att glömma och skjuta undan för en dimmig kväll och vakna upp må skit och ha dubbel ångest och en negativ situation kvar på det.
Tur än så länge så finns där min man vid min sida och vi stöttar varandra, och vi har upptäckt flera fördelar med att inte ha A innanför dörren, ingen av oss kan komma på något negativt.
Trist nog är huvudvärk något som drabbat mig, och jag vaknar oftast med spränghuvudvärk, ingen aning om vad det beror på men hoppas det ger sig.
Funderar på att skaffa ett gymkort......träna är inte min grej trots att jag skulle behöva.....mmm fnular vidare på den ett tag till.

Ha en superfin onsdag alla tappra kämpare =)

Levande

Det är klokt av dig att inse konsekvenserna av en kväll i dimman, det gör det lättare att skrämma iväg spöket.
Bra jobbat och nu tar vi en dag till/ kram

Wicca

16:e dagen......mår oförskämt bra. Känslan att vakna upp tidigt en lördagmorgon, dricka sitt kaffe, kika in här på forumet.....ja det har blivit som en vana, en bra vana. Jag är förundrad över att det känns för bra.....när kommer bakslaget liksom. Igår fick jag någon tanke om att det hade ju varit gott med ett glas rödtjut till maten och senare till ostbrickan, men det gick lika bra med smaksatt bubbelvatten =) Såhär vill jag alltid ha det!

Ha en fin lördag därute =)

Aldrig mer

Sitter och äter lunch efter ett mördarpass på gymmet. Mår prima. Tredje nyktra helgen ? Sitter också och undrar när jag ska trilla dit igen. Men det finns en del trådar här som handlar just om återfall och hur riktigt åt h-e det kan gå. Det är så bra att de delar med sig. Läs tex "vill vara fri"s tråd. Dessa "varningar" hjälper mig att inte ens tänka tanken på att dricka vin....men hoppas att det håller i sig. Jag är rädd att A-jävulen kommer att ge mig en käftsmäll framöver. Knock out. Jag hoppas så innerligt att jag kan hålla detta!

Du är jätteduktig wicca! Sån positiv anda!!! Du kommer att fixa detta!!
Nu håller vi oss från vinet ikväll och är pigga och fräscha imorrn också. ??

Wicca

@ Aldrig mer tänk att vi redan kommit till att vara nyktra 3 helger på raken, f-n va vi är bra!! Nu fortsätter vi såhär så kan vi fylla på bagaget med mer bra dagar och friska helger =)

På tal om bagage så läste jag en annan tråd och fick en flashback, det handlade om förhållandet till sin partner och att man kanske inte har så mycket att säga varann längre iom ett nyktert liv.

För ungefär 15 år sen levde jag med en alkoholist/narkoman (jag drack ingenting själv på den tiden), han genomgick behandling och blev nykter. Det var allt jag hade längtat efter. Men vi hade inte mycket gemensamt, vi hade inget att säga varann, inte så mycket gemensamma intressen, han var en främmande person för mig i sitt nyktra liv, jag kände inte den personen. Jag var så medberoende, hela mitt liv hade kretsat runt honom, kontrollera, ta hand om, leta, skydda, gömma ja allt det där...... Jag valde att lämna honom när jag upptäckte att han klarar sig fint utan mig i sitt nyktra liv, konstigt men det var så, och han klarade sig bra 10 år tills han tog sitt första återfall, vi är fortfarande goda vänner.

Det får mig att tänka på min egen situation idag, har nu varit nykter 3 helger tillsammans med min man vilket är fantastiskt och vi båda är överens om att det ger bara positiva effekter i många avseenden, men vi pratar inte så värst mycket. Det är känsligt. Har rannsakat mig själv och kommit på att jag agerat medberoende i min man och hans drickande samtidigt som jag själv varit/är beroende......Å nu ska vi leva det där "svenssonlivet" och jag vet inte om jag kan klara det i långa loppet.
Sista halvåret av mitt drickande blev jag en värre ragata än de värsta betedde mig fruktansvärt illa och elakt, bråkade och hittade massa anledningar till bråk, det var väl mest för att kunna stanna kvar i soffan och vakta boxen. Nu helt plötsligt finns inte de där bråken (såklart skönt) men det finns inte så mycket annat heller. Vi fastnar i varsitt soffhörn och ser på tv. Vi har inte så många gemensamma nämnare längre, för det har vi valt bort. Jag önskar vi kunde vara ett lika bra team utan alkohol som med, jag ska ge det en chans iaf......

Dag 17 som nykter det känns bra för min skull. "Små steg är bättre än inga alls"

Levande

Är som jag läser om mig, både då och nu fast den förste blev inte nykter.
Funderar mycket på om jag druckit för jag inte orkar ta tag i livet.
Skall lyssna på djävulsdansen och måla en stol.
Många kramar till dig

Wicca

Hej å hå va tiden går.....sakta. Tycker det mesta går långsamt, kan nog bero på att jag har tiden och medvetandet inom tid och rum, har inte bråttom någonstans men jag är nu på 18:e dag som nykter och tycker det känns som en evighet sen jag sist förgiftade mig.

Helgen gick över förväntan bra, har ingen längtan efter A direkt vilket jag är väldigt tacksam för. I lördags var mannen och jag ute och promenerade och gick förbi systembolaget när han helt sonika säger: - Du jag undrar om inte dom går i konkurs nu när inte vi handlar längre. Nja sa jag men omsättningen lär nog sänkas en del. Så var det inget mer med det vi promenixade förbi......skönt!
I morse skulle jag betala en sak med mobilen och där finns en app där man kan se vilka olika utgifter man haft under alla månader såsom mat, shopping, hyra osv. och jag gick in där mäkta stolt över att slippa se systembolaget som en utgift, då tänkte jag på det mannen sagt under promenaden så jag gick tillbaka och räknade ut hur mycket pengar jag spenderat på systembolaget år 2016. Från 1 jan - 14 feb (som va mitt sista inköp) har jag handlat för 6458:-

För mig blev det en smärre chock, det är under en och en halv månads tid, då är inte vad mannen handlat för eller restaurangbesök, privata köp av A inräknat. Hur i hela friden kunde vi lägga mer pengar på alkohol än vårt matkonto.....puh! Å vi är inga exklusivdrickare, billigt vin å billigt öl för då får man mest har vi väl resonerat^^ Det va bra för mig att se det där iaf.
Nu är det en ny vecka som för min del kommer bestå mest av jobb vilket jag gillar. Har ett bra jobb, goda kollegor, bra schema, medelbetalt.....men jag är nöjd att jag har det en trygghet för mig och den vill jag behålla.
Idag är en bra dag, idag är jag nöjd.

Kram alla tappra!

Wicca

Här känns det som våren är på väg......bra! Dag 20 i mitt liv som nykter......bra!
En kollega frågade mig om vi inte kunde gå ut och "festa loss" det va ju så längesen.......Åh ja va kul såklart vi ska vrålade jag, på en gång utan att ens tänka, såg bara allt kul, goda drinkar, släppa loss och vara berusad, jag nappade på dennes förslag som en kobra anfaller sitt byte......men det tog inte särskilt lång tid innan jag kom på vad jag höll på med så jag sa att jag dricker inte alkohol längre men såklart jag kan ha kul iaf. På frågan varför jag inte dricker alkohol så sa jag att jag vill tänka mer på min hälsa. Erbjöd mig iaf att vara chaufför, fast vid närmare eftertanke så kommer jag nog säga nej helt å hållet, även om jag skulle köra sällskapet så är det ändå lätt att ställa bilen och ta taxi, känner mig inte alls redo att utsätta mig för en festmiljö där det finns massa tillgång till A, litar inte på mig själv såpass mycket än.

Idag är dagen sådär...... mannen åkte till jobbet och tanken att sätta fart å städa med ett olämpligt glas i handen föll över mig, tanken är fortfarande där men ska bemästra den hoppas jag.

Solsken på er=)