Hej!
Jag är ny här å har suttit och läst igenom detta fantastiska forum! Jag är en 40-årig alkolist och drickandet har gått överstyr. Ångest och demoner. Jag älskar vin. Men jag vet att vi måste lämna varann för gott om jag ska överleva. Jag har bestämt mig och tagit ett beslut, i helgen blir en vit helg utan baginboxen. Har ett jobb som jag sköter, men när jag är ledig så dricks det jämt. Går inte så ofta ut jag sitter hemma antingen själv eller med mannen som oxå gillar alkoholen. Jag somnar i soffan, vaknar mitt i natten och fortsätter dricka, sådär kan det hålla på i flera dygn. Blir abstinent, skakig, svårt att gå, värk i hela kroppen. Men den här helgen ska det inte drickas en droppe, min önskan är att det ska fungera och jag får uppleva en nykter ledig helg, minns inte när det var sist......det ska banne mig gå med små steg och realistiska mål!! Va rädda om er!

Levande

Det var ju bra du sa till och känner du dig inte redo så skippa det.
Vet faktiskt inte om jag skulle klara det eller ha lust med en partykväll, känner mig väldigt ego just nu.
Vill hålla mitt fokus och vet hur skör jag är i det.
Men vårkram och styrka till dig

Wicca

Då var ännu en helg i sikte, jag ska roa mig med att jobba hela den vilket känns bra det blir min fjärde helg som jag är nykter! Tre hela veckor. Det går upp och ner antar att det är så livet är.

Idag har jag inskaffat ett gymkort.... det är väl inte min grej att träna men det kanske kan bli det ?

Trevlig helg på er och hoppas ni får njuta av solsken i helgen ☀️??

Levande

Gymkort är ju bra, skall själv försöka ta mig dit.
Grattis till tre veckor och ha nu en bra helg på jobbet ☺

Levande

Gymkort är ju bra, skall själv försöka ta mig dit.
Grattis till tre veckor och ha nu en bra helg på jobbet ☺

Wicca

......ja och 4 nyktra helger har gått sedan jag tog det där beslutet. Flera gånger tänker jag tillbaka och börjar nu egentligen fatta hur trasig jag var, för mig är det viktigt att inte glömma var man kommer ifrån och därför vill jag inte stoppa något under mattan. I det stora hela så känns det mesta ok, mycket pga att jag är vid mina sinnes fulla bruk och gör eller säger inga dumheter som jag har ångest över sen, jag minns allt från gårdagen och det känns bra att ha den kontrollen. Men på något vis så känner jag mig ensam, min man finns ju där och han har också hållit sig nykter lika länge, tack och lov. Vet inte hur jag skulle tackla om han kom hem och luktade alkohol eller satt hemma och pimpla, ändå har jag sagt att det skulle vara lugnt om han gjorde det, men det skulle kunna bli mitt fall.

Nu kör jag vidare på en ny vecka!

Wicca

Kravlade mig iväg till gymmet i morse..... det är ngt ångestladdat över det där. Ska börja med att få upp flåset tänkte jag, konditionen är inte mkt över noll, men med små steg ska jag iaf försöka göra ngt åt saken å vara snäll mot kroppen och knoppen.

Ha en fin dag!

Wicca

Är det någonting som ger mig energi så är det solen och ljuset, då mår jag bra, blir glad. Lämnar ofta landet i nov dec för att slippa mörker å kyla en stund jag behöver solen. Idag är den här!

Tränat en timme på morgonen, idag va det roligare och jag klarar mer än vad jag tror, nu ser jag fram emot nästa gång?

Läste en intressant artikel i DN som handlade om återfall i missbruk, det är något jag tänker en del på och blir lite skrämd av..... För mig är det inte att sluta dricka som är så svårt, det är att inte börja igen som faktiskt är det svåra. Jag håller mig till min plan och är snäll mot kropp och själ idag.

Hoppas ni får njuta av en härlig dag???

Leverjag

Njöt också av den vackra synen utanför vårt hus i morse. Naturen, fälten med dimman som lystes upp bakifrån av en stark sol och färgade allt i varma färgtoner. Mmm.

Låter som du njuter och ger dig bra stunder. Jag med och det är ännu bättre när sooolen visar sig. :-)

Ja, det svåra är inte att sluta utan att inte börja igen!
Ha en fin dag!

Wicca

Ja då va det lördag igen......blir femte i raden jag är i sans och balans känns skönt. Igår kom en tanke om att ett glas hade suttit bra, men den tanken stack iväg ganska så fort tack o lov. Har en tiodagars ledighet nu så får se till att ha något vettigt att pyssla med. I morse stod jag på gymmet och det känns faktiskt skönt att göra något vettigt mot kroppen.
Har varit på bibblan och lånat lite litteratur, läser just nu "Jag ska bara fixa en grej i köket" av Moa Herngren. Det blir ganska tungt för i den boken kan jag känna igen mig.
Ha en fin lördag alla kämpers =)

Levande

Skönt med ledighet och ha nytta av den, inte pendla mellan full och bakrus.
Boken var bra även om den kändes tung så är den nyttig.
Hoppas du får en härlig helg/ kram och styrka

Wicca

Ny vecka nya tag......
Helgen gick bra..... det bästa var nog att igår ringde min äldsta dotter och vi pratade lite skit å allmänt sådär. Hon vet om mitt förhållande till alkohol och hon har vid tillfällen bett mig söka hjälp, vilket jag inte gjort. Har aldrig någonsin lovat någon att bli nykter och egentligen har jag nog aldrig försökt ändra på mig heller vad gäller alkoholen.....förrän nu för 32 dagar sen. Jag har inte talat om för någon förutom min man och för er vilket bra beslut jag faktiskt har tagit, tills igår när dottern och jag snackade så flög det bara ur mig: Jag har inte druckit något på fem helger, sa jag.
Hon sa att hon blev väldigt stolt över mig och frågade hur jag mådde och hur jag tagit det beslutet osv. Jag var ärlig och det kändes himla bra, lättnad. Samtidigt så blir det påtagligt för jag vet vilken skitmorsa jag varit många gånger och försummat barnen, jag är väldigt tacksam att dom finns kvar i mitt liv dom borde vänt mig ryggen för längesen. Det som hänt förut kan jag inget göra åt men jag kan göra bättre och sikta på att inte göra om samma dumheter. Nu har jag ju en väldigt bra anledning till det.

Trevlig måndagkväll på er =)

anonym11208

Hatten av! Du skrev att du hade huvudvärk för någon vecka sedan, har det avtagit? Har också fått huvudvärk när jag slutat, är det kanske för att kroppen håller på att återhämta sig från all skit?

Wicca

Vaknade till snö å kyla.....men va f-n!! Var e våren?! Stack till gymmet och svettades en timme.....skönt! Lunchat, handlat, å sånt där nödvändigt. Så kom det ett sms från Systembolaget att jag hade varor att hämta. Jo jag har beställt därifrån dock inte till mig själv men till min granne som jag lånat vin av ngn gång och den sorten går bara att beställa. Tanken slog mig att nu kanske jättesuget sätter in när jag går in där, vad gör jag då? Tänk om jag som en robot bara rycker med mig en box i farten? Nåväl jag klev in och kassören (som känner mig alltför väl) sken upp som en sol och hälsade glatt, vi har ju inte setts på över en månad! Talade om mitt ärende och vips stod jag där med 2 pavor vin i varsin näve. Kom på mig själv när jag ögnade igenom boxavdelningen och alla sorter står kvar på samma plats, vet precis hur dom står, stört! Betalade och gick därifrån och när grannen går förbi ska h*n få sitt vin, köpte en extra flaska för det tog lång tid innan jag köpte tillbaka liksom.
Å nej det kom inget sug, den här gången och det är jag väldigt tacksam för. Nu ska jag röja undan tvätthögen....puh!

vinärgott: Huvudvärken kommer och går, det kan ju bero på skit som ska ut, i mitt fall var det nog synen. Var till optikern och hade ingen bra syn, men nu har jag hämtat ut glasögon och ser världen mycket bättre =)

Tjipp!

Wicca

Dag 36 som nykter, jag håller mig till min plan?? För varje dag som går känns det mera naturligt att det ska vara såhär, även om ett spöke ibland kan komma och försöka få mig på andra tankar, men än så länge har jag sluppit slå mig fördärvad eller fallit för spökets dumma förslag, känns skönt!
Påsk är det ju också, tänker en del på att det kan vara en av de värsta helger för barn och medberoende till personer med beroende, för en del väntar flera dygns helvete av bråk, gråt, brustna hjärtan och krossade löften. För andra kan det vara en fin högtid med nära och kära, det är nog för dom som kan hantera A.
Jag har alltid gillat påsken och gör det i år också, fast i år gör jag ingen stor grej av det. För mig blir det en vanlig helg.

Önskar er alla en fin och lugn påsk ?

Bra jobbat Wicca! Glöm nu inte att ge grannen båda flaskorna.
Man missar din tråd lite här, eftersom jag mest är på Förändra drickandet, men du verkar verkligen ha kommit en god bit på vägen.

Wicca

Ja tänk 40 dagar redan utan berusning, fantastiskt! Jag har hittat mycket annat guld att berusa mig med och det känns väldigt skönt, så himla nöjd!
Har en fantastisk man som hänger med på resan och hållit sig nykter lika länge, tacksam för det. Har minskat en del umgänge och försöker att inte utsätta mig för "triggsituationer".....det där med umgänge gör mig inte så mycket, jag trivs väldigt bra i mitt eget sällskap, och så har jag ju vovven =)
Jag kanske inte blir nykter resten av mitt liv, men jag har fått en skön hint om hur det känns att vakna upp och må bra, och att även när det blir motigt så kan man hantera situationer utan att ta till ett rus.

Ja du Sisyfos såklart fick grannen bägge flaskorna =) Ja jag känner mig lite malplacerad i denna kategorin på forumet, skulle nog hellre ha tråden i "Förändra drickandet" det blev tokigt från början.

Kraft&Kram till er alla kämpare!

Nytänk

Är ny här och läser för fullt av alla er som skriver och delar med er. Det hjälper och att jag äntligen har tagit tag och vågat skriva själv. Jag reflekterar så över alkoholen och inser att den har tagit mer plats i mitt liv än vad jag mår bra av. Så nu ska jag dra ner och samla a-fria dagar. Tar en dag i taget. ☺️ Tar jag två,glas vilket är mitt mål att kunna stanna där vill jag bara ha mer så måste stanna upp, tänka till, ta hand om livet bättre, för det är inte värt att försvinna in i alko dimman.

Levande

Så bra jobbat och är en skön känsla att bevisa för sig själv att man börjar få kontroll.
Kram och du flytta tråden ?

Wicca

Tack snälla ni!!?

Ny månad, känns bra att det går framåt nu vill jag ha riktig vår, följd av en härlig sommar☀️
Helgen kommer för min del att bestå av jobb, jag gillar att jobba helger. Blir 7:e nyktra helgen på raken, känns bra i mitt liv??

Ngn som vet hur man flyttar tråden? vill helst ha den i "Förändra drickandet"

Ha en fin helg alla tappra modiga kämpar???