Nu har jag bestämt mig för att de närmsta tre månaderna så SKA jag vara utan alkohol! Jag kommer säkert behöva stöd på många sätt. Så det är väl därför jag skriver här. Jag vet ju så otroligt väl vilken skillnad på livskvallite jag kommer få. Tänker vara en pigg och påhittig pappa i fortsättningen. För nu har jag mest sovit bort helgerna. Tips, stöd och hjälp mottages med stor tacksamhet! Kanske någon vill göra denna resan tillsammans med mig?

Tvåbarnspappan

Blir glad att se att min tråd lever fortfarande. Har inte läst igenom allt än, men hoppas det gått bra för er mina vänner.
För mig har det gått bättre än innan, men jag är inte framme än. Detär väl därför jag har sökt mig hit igen. Vill leva ett liv med kvalité och det gör jag inte så länge alkoholen finns med i bilden. Ska göra ett allvarligt försök till att bli helt fri från det som drar ner mig både fysiskt och psykiskt.
NU FORTSÄTTER JAG MIN RESA....

Kram TP

Tvåbarnspappan

Tack Victoria :-) . Känner att jag saknat orden och värmen här inne. Har dränkt mitt liv i arbete sen jag va här sist. Känner att jag vill hitta en balans på allt i livet. Vet hur jag vill leva, men tyvärr når jag inte riktigt dit. Det beror till en stor del på ett osunt förhållande till alkohol! Jag håller mig till helgerna, men det är absolut inte ok så länge jag MÅSTE dricka för att "klara av" en hel helg.
Jag vill kunna se tillbaka på mitt liv om 20 år och känna mig stolt! Stolt över att jag under året jag skulle fylla 40, började leva mitt liv efter de levnadsregler som jag vet gör mig väl. Lever efter den tron att det aldrig är för sent att ändra sig! Hoppas på ert stöd och att jag kanske kan hjälpa någon på vägen mot det vi söker!

Kramar TP

Gurra

Aldrig för sent! Just nu känner jag också att jag inte vill kasta bort en enda dag resten av mitt liv på alkohol. Välkommen tillbaks!
Gurra, som älskar mitt helnyktra jag just nu

Tvåbarnspappan

Gott att höra att du älskar ditt helnyktra jag...för det innebär ju att du älskar dig själv för den du är :-) Något vi alla strävar efter.
Men håll med om att man/jag/vi är ganska korkade som häver i oss något som gör oss till en person vi inte vill vara.
Tänk om allt vore lika lätt i praktiken som det är i tanken... För rent logiskt så borde vår egen självbevarelsedrift sätta stop för att vi förgiftar kroppen med något som faktiskt bryter ner oss både fysiskt och psykiskt.

Jag försöker jobba mycket med mina tankar, försöker resonera med mig själv och ställa mig frågan...är det bra eller logiskt att göra detta...?
Oftast tror jag att man vet så väl vad som är rätt eller fel. Men så sitter de en liten djävul på axeln och säger att du är värd detta...eller "en gång är inte så farligt" osv... Det är då jag vill ge den lille f . . på axeln en fet rak höger, genom att tänka tanken...är det här logiskt eller bra för mitt liv?! Åh svaret har jag ju redan..

Nu är det färdigtänkt för idag ;-)

Godnatt /TP :-)

så glad jag blev när jag såg att du hade hittat hit igen! Du var aktiv här när jag började läsa och skriva och det blev lite tomt när du försvann. Jag har gjort en lång resa och är just nu på en främmande station. Forumet och människorna här har betytt och betyder mycket för mig. / mt

Gurra

Det är intressant det där TP, med att vi gör tvärtemot vad vi borde. Jag tror det har blivit felkopplingar i hjärnan. Jag gick förbi ett matställe i går och det luktade himmelskt av kolgrillat kött. Vad blev min koppling, jo vin, öl och whisky. Tänkte då efter på ursprunget till mitt luktminne, och det var säkert 40 år gammalt från de första gångerna man gick ut på en finare krog. Då var det faktiskt maten som var den stora nyheten, och trevligt sällskap. Dricka öl till ingick också i bilden, men då var det ingen stor sak. När jag nu ändå sitter och minns, så tog det säkert 4-5 år innan jag lyckades tvinga mig till att dricka rödvin, hade otroligt svårt att få den där illaluktande sura vätskan i mig. Men det gick, eftersom så många andra verkade tycka om det var det säkert något fel på mig.
Det var det inte, inser jag förstås nu. Min kropp hade rätt hela tiden.
Gurra

Tvåbarnspappan

Tack Mulletant :-). Dina ord värmer! Berätta gärna mer om din resa.

Gurra: Ler igenkännande i det du beskriver. Tänk så många gånger jag faktiskt tvingat i mig denna vätska trots att kroppen bokstavligen skrikit NEJ!

Är på något sätt bra att skriva ner sina tankar. Då ser jag hur fruktansvärt dumt jag agerat tidigare. Hör själv hur ologiskt allt låter...exempelvis att jag tuggar i mig massa tabletter mot sura uppstötningar för att jag ska klara av att dricka. Är genant att inse att jag kan vara så självdestruktiv.
Tror stenhårt på att stanna upp och lyssna på kroppen och inte leva efter impulsen

Jag har varit inne här och läst en hel del av det som har skrivits. Det ligger så mycket tanke bakom det som skrivs, så mycket självinsikt, intelligens, värme och kunskap om livet. Alla dessa egenskaper som faktiskt ger stora förutsättningar att nå våra enskilda mål!

/TP :-)

Tvåbarnspappan

Jag har vaknat ur en dvala i en plötslig klarsynthet. En ljuvligt vacker gryning där jag bara vet.

Hur jag ska forma livet till det konstverk jag vill se.
I en dans till takten av mitt hjärta så ska jag få min själ att le.

Som en lärdom ska jag minnas åren som har gått. Med en hunger efter kunskap, ska jag lära det jag inte har förstått.

Jag ska fylla mina lungor av den friska luft som strömmar till. Jag ska leva mina drömmar, efter det som hjärtat vill.

Med allt som jag bär med mig, skulpterar jag ett liv i stillsam harmoni.
Jag har kämpat, jag har segrat. Jag är lycklig, jag är fri.

Gurra

Blir det en världshit ska jag komma ihåg dig i mitt testamente. Men det är inte värt att sälja skinnet förrän björnen är skjuten:-)
Gurra

Tvåbarnspappan

Tack s-dotter :-)
Eller så får Gurra skicka noterna till mig så sätter jag mig i studion direkt :-)

Gick här o tänkte sådär dumt igen...den här veckan har jag jobbat hårt så till helgen ska jag belöna mig med ni vet vad! Vad då belöna!? I ett logiskt tänkande så är det en bestraffning. Varför kasta pengar på skit som får mig att må dåligt? Denna helgen ska jag belöna mig och mina älskade söner med att må bra och inte smyga för de som betyder mest för mig i livet! DET ÄR LOGISKT!

TP :-)

Stigsdotter

Belöna mig hit belöna mig dit. Den dummaste varianten är, nu har jag varit så duktig och inte druckit på flera dagar - vassego och ta ett glas! Det är den där lilla beroendedjävulen som på något sätt försöker lura mig att trilla dit igen. Bort med den bara! Det är ju precis somdu säger faktiskt en bestraffning!

Sedan ska du veta att det inte går att smyga för de små, de märker så väl ändå tror jag. Särskilt när vi får ågren över den dåliga karaktären.

Må bra, en dag i taget! Nu är den härliga hösten här, då kan man belöna sig med att gå ut i skog och mark, titta på de vackra löven och känna alla goa dofter!

Tvåbarnspappan

Den varianten har jag också kört många ggr! Mycket intelligent!...eller inte :-S Åh visst är det som du säger att barnen märker vad jag sysslar med. Mina är dessutom tonåringar, så den enda jag lurar är mig själv.

Jag har planerat mina helger framöver med sånt som jag mår väl av.

Känner som du inför hösten, älskar den här friska och svala luften som är nu. Känns som om jag har fått ny energi att kämpa vidare och lyckas med det jag så gärna vill!

Kram TP :-)