Debora2

Festen i morgon var ju inplanerad sedan länge och du hade bestämt att dricka ”små mängder alkohol”, Men nu tillkom ju denna AW med några glas vin. Blev det bara helt spontant? Du behöver nog ha en strategi för AW och annat socialt drickande, Har du tänkt på att pröva att gå på AW utan att dricka alkohol? Det kanske inte blir lika roligt men om du skall kunna fortsätta att umgås med dina vänner utan att dricka för mycket blir det kanske nödvändigt. Eller är det kanske dags att efter morgondagens fest planera för en alkoholfri längre period.
Själv börjar jag luta åt att jag måste sluta helt med alkohol. Det blir för mycket ansträngning med att motstå sug, planera för att undvika riskfyllda situationer mm.
Lycka till och hoppas att du får en trevlig fest i morgon.

Hej IronWill!
Jag ber om ursäkt för min otydlighet och min ambivalens. För 7 veckor sedan satte jag upp ett nykterhetsmål som jag ej har uppfyllt eftersom jag har druckit alkohol minst en gång per vecka. Jag instämmer. Jag behöver sätta upp en gedigen strategi som jag sedan följer.

Hej Debora2!
Ja, det stämmer att festen var inplanerad. Ja, tror att jag behöver undvika AWs några månader framöver. Ja, jag håller med. Jag ska vara nykter under tre månader i februari, mars och april. Nu ska jag verkligen anstränga mig för att bibehålla nykterheten och inte hitta på ursäkter och undanflykter. Tack så mycket.

Hej vännen.
Jag har börjat bli lite orolig när jag läser din tråd. Du resonerar så bra och klart, men vissa saker kommer undan din självrannsakande blick. Det är lite läskigt hur du börjat normalisera återställarna. Jag önskar att du skulle se allvaret i att dricka alkohol på morgonen, innan jobbet, och vilken farlig bana det är att ge sig in på. Det kommer krävas mer och mer för att du ska känna dig återställd, och det kommer bli svårare att sluta drickandet dagen och dagarna efter. Dessutom är bakfyllorna ofta en räddning från att dricka för mycket för ofta. Du behöver stå ut med bakfylla för att känslan ska finnas kvar som en varning nästa gång. Att alltid ha en flyktväg från det bidrar till att det är lättare för dig att släppa på de gränser du sätter upp. Du är ung och beslutsam, du har alla möjligheter att vända det här. Jag hoppas på dig.
Stor kram

Jag drack tyvärr 10 glas alkohol igår kväll vilket är alldeles för mycket. Jag gjorde fyra romdrinkar hemma innan middagen, drack två glas till middagen och drack fyra glas på baren. Jag borde ha druckit två glas hemma, ett glas till middagen och ett glas på baren. Efter två glas tappade jag omdömet och brydde mig inte om mina uppsatta gränser. Det är bekymmersamt att det krävs så pass små mängder för att jag ska ändra mina plan.

Jag gick och la mig väldigt sent, gick upp på eftermiddagen, tog en återställare och somnade om. Jag vaknade några timmar senare och tog ytterligare en återställare. Idag känner jag mig trött men mår med tanke på omständigheterna ganska bra. Jag är inte illamående eller har någon huvudvärk. Det kan bero på att jag drack flera glas vätskeersättning igår och idag.

Hej Denhärgången!
Tack för din feedback. Jag får hög puls och ångest dagen efter och återställaren mildrar detta. Jag inser att alkohol förstör kroppens naturliga balans. Jag är ung och vill inte fastna djupare i ett beroende. Jag vet att jag måste sluta dricka alkohol innan det är försent. Tack så mycket.
Kram

Debora2

Hej Holistic!
Nu blir jag också bekymrad för dig. Du funderade ju om du skulle dricka 3 eller 5 glas och så blev det 10. Jag får intrycket att du liksom bara står utanför och betraktar dig själv. Du har ju tidigare skrivit att två glas alkohol gör att du blir sugen på mer. Ändå drack du fyra glas hemma före middagen. Hur tänkte du där? Du måste ju ha planerat det eftersom du hade rom hemma. Att du får ångest och tar återställare visar ju att din hjärna påverkas och tar skada av alkoholen. Ja nu har du ju haft denna fest som var inplanerad sedan länge. Hoppas att du nu börjar de tre månaders nykterhet som du också hade planerat.
Jag har läst lite olika trådar här och jag börjar själv tänka att detta med att minska drickandet är nästan hopplöst, eller iallafall kräver mycket ansträngning. Så det verkar ju enklare att sluta helt.
Vill du ha kommentarer här i din tråd eller tycket du att det bara blir tjatigt? Jag önskar dig lycka till . Kram

Hej Holistic!

Jag har följt din tråd här, tack för allt du delar med dig av, och tack också alla andra för era bra inputs till Holistic - jag smyger åt mig av era kloka tankar jag med.
Nu känner jag, efter ditt senaste inlägg att jag vill skriva till dig, i all välmening.

Jag är inne på min 7 vecka helt vit efter ett långvarigt alkoholmissbruk (dagligen i flera år, ibland druckit hela min vakna tid och alldeles för mycket)
För mig började det spåra ur ordentligt när jag började med mina återställare. Jag kan inte säga att jag upplevde ångest, något jag några år senare blev varse om, en ganska kraftig ångest med panikångestattacker. Återställaren tog jag mest för att ibland kunna somna om eftersom jag kände att sömnen fattades mig, ibland för att få humöret att stabilisera sig men mest för att samlingsnamnet på hur jag mådde dagligen med så stora mängder heter SKIT.
När jag läser din tråd, med rubriken "Hur återgår man till en låg alkoholkonsumtion" slås jag faktiskt av tanken att för dig och för mig kommer det nog kanske inte att fungera.
Jag tror helt ärligt inte alkohol är för sånna som oss, eller va tror du själv?
Du skriver att du är ung och vill inte fastna i ett djupt beroende - för mig låter det som att du ser ganska kollar ganska långt ner i flaskan. Det gjorde jag också. Och jag är ung.

Två saker har jag lärt mig sen jag nyktrade till, som jag vill dela med mig utav och som jag själv märkt är viktiga för mig själv och som jag hoppas kan vara viktiga punkter för andra också:
1. Man måste vilja. Man kan inte tänka att man måste något, man måste vilja bli nykter, det ska komma från dig och ingen annan.
2. Om du har någon närstående som kanske har påtalat att det går över styr med alkoholen för dig, i mitt fall var det min bästis och min mamma, berätta för dom att de har rätt om du verkligen vill förändra ditt drickande/sluta helt. I mitt fall fick jag ett enormt stöd tillbaka och får hela tiden av dessa två som verkligen vet hur illa det är med mig, det blir också faktiskt en skön hållhake på mig själv att veta att dom vet. Och finns där.

Ta dig en funderare, det är så värt att inte dricka någonting alls, men det vet man ju inte förns man har bestämt sig och vill!
Ta hand om dig!

Hej Debora2!
Jag har tyvärr inget bra svar på den frågan. Efter att jag har druckit två glas tänker inte jag på konsekvenserna av mitt agerande. Alltså jag tänker inte alls. Ja, jag ska vara nykter från februari och framåt. Jo, jag överväger att leva ett nyktert liv eftersom det är väldigt svårt för mig att hålla mig till 2-3 glas. Jo, det är alltid trevligt med feedback. Jag vet rent teoretiskt vad jag borde göra men jag behöver implementera det i praktiken. Tack så mycket.
Kram

Hej Dee!

Varsågod. Grattis till dina 6 veckor! Du har många bra synpunkter. Mitt drickande har eskalerat under det senaste halvåret och nu måste jag göra en gedigen ansträngning för att leva ett nykter och hälsosamt liv.

Jag vill sluta dricka eftersom det ger upphov till ångest och stress. När jag mår bra är det väldigt enkelt att lägga upp regler och strategier angående hur jag ska göra. När jag mår dåligt och är stressad får jag ett starkt sug efter alkohol tyvärr.

Vad bra att du fick stöd från en vän och din familj. Mina kompisar har inte påpekat att jag dricker för mycket eller för ofta. Under de senaste månaderna har jag dock främst umgåtts med mina festkompisar och de dricker mer än mig.

På nyårsafton för ett år sedan var jag rädd att jag skulle bli för full. Jag berättade för två av mina närmaste kompisar att de skulle stoppa mig från att bli för full. En tjejkompis var passiv och gjorde ingenting. Men en annan tjejkompis tog bort glaset från mig och sa att jag inte borde dricka något mer.

Tack så mycket!

Ljuset börjar komma tillbaka till Stockholm och jag känner mig därför piggare och gladare. Jag har slutat att dricka kaffe och dricker endast te på morgonen och vid lunchtid. För några veckor sedan hade jag en koffeinkonsumtion på cirka 200-250 mg koffein och nu har jag en koffeinkonsumtion på cirka 100-150 mg koffein. Koffein verkar centralstimulerade och kan ge upphov till stress och ångest. En lägre koffeinkonsumtion minskar därför risken för ångest och stress.

Känns det ungeför lika svårt att sluta eller dra ner på kaffet som att sluta med alkoholen. Dessutom är det ju allt jag har kvar ?. Närå. Men jag vet att jag borde men det är svårt. Mycket vana inblandat. Morgonkaffe, pendelkaffe, kommatilljobbetkaffe, möteskaffe * X, lunchkaffe, middagskaffe och repetera. Ganska mkt koffein i svart te så der känns som grönt te är enda substitutet. Men det är ju inte gott...alls.

Känns det ungeför lika svårt att sluta eller dra ner på kaffet som att sluta med alkoholen. Dessutom är det ju allt jag har kvar ?. Närå. Men jag vet att jag borde men det är svårt. Mycket vana inblandat. Morgonkaffe, pendelkaffe, kommatilljobbetkaffe, möteskaffe * X, lunchkaffe, middagskaffe och repetera. Ganska mkt koffein i svart te så der känns som grönt te är enda substitutet. Men det är ju inte gott...alls.

Får du sömnproblem av kaffet? Jag får hög puls och sömnproblem av två koppar kaffe och behöver därför undvika det. Jag är dock väldigt känslig för olika typer av substanser. Har du testat koffeinfritt kaffe?

Fibblan

Vad tråkigt att det inte blev som planerat, under firandet..?
Samtidigt inhämtade du ännu ett bevis på hur svårt det är, att hålla sig till ett kontrollerat intag..

Känns bra att du går in i en period av lite längre nykterhet imorgon, och kanske ville den där andra delen av hjärnan som tar över när vi dricker, passa på sist, eftersom du bestämt dig för att nu hålla uppe ett tag.. alkoholdjävulen är ju just en listig jävel..oavsett..
Vill jag önska dig en bra start på din nyktra tid och hoppas på att du också ger dig chansen att vara ifrån alkholen ett tag ?!

Det är svårt, inte minst när man är ung och säkerligen oftare hamnar i just de situationerna, där andra dricker och man ska behöva stå till svars för sitt beslut att inte göra det..

Lycka till och styrkekramar ?!
/Fibblan?

Njae kanske inte hög puls men det gör mig mer speedad. Om jag drar för många så kan jag bli darrig. Kanske lite mer stressad också så det är nog sunt att ta det lungt med kaffe.

Hej Fibblan!
Jo, det känns tråkigt att mitt drickande blev okontrollerat. Tack så mycket! Det ska jag. Jag har återhämtat mig nu och känner mig motiverad inför min nyktra period. Jo det stämmer. Jag har som tur även vänner som dricker små mängder alkohol ytterst sällan. Jag ska försöka att umgås mer med dem.

Hej IronWill!
Jag tror kaffe i en lagom dos är bäst.

Att jag inte svarade på nån av dina frågor :)
Förr inga sömnproblem men nu börjar jag inse att jag kanske sover sämre av kaffe. Inte svårt att somna men dålig kvalitet.
Ja jag har testat det. Funkar men det finns inte på jobbet. Men det känns lite som något saknas när jag dricker det. Kan vara inbillning. Vet inte om det skulle märkas i ett blindtest...

Att jag inte svarade på nån av dina frågor :)
Förr inga sömnproblem men nu börjar jag inse att jag kanske sover sämre av kaffe. Inte svårt att somna men dålig kvalitet.
Ja jag har testat koffeinfritt. Funkar men det finns inte på jobbet. Men det känns lite som något saknas när jag dricker det. Kan vara inbillning. Vet inte om det skulle märkas i ett blindtest...