Hej Se klart!
Jo, jag behöver bryta den onda cirkeln. Tack för tipset. Målet är att trappa ner nästa vecka och vara helt nykter under maj, juni, juli och augusti.

Hej Andrahalvlek!
Det glädjer mig att höra att du har varit nykter under en lång tidsperiod och att det är lättare att hålla dig nykter nu. Jag ska ha i det i åtanke.

Hej Torn!
Tack för omtanken.

Hej Dee!
Tack för dina tips. Ja, jag måste vara strikt i en vecka eller två och sedan kommer det att bli lättare att hålla mig helt nykter. Jag ska reflektera kring det som du har skrivit. Ja, jag behöver hitta nya strategier till att hantera stress och ångest.

Tack så mycket för all er feedback.

Den här veckan har jag druckit cirka 20 glas vilket är 7 glas mer än maxgränsen. Jag hade ångest och magont på onsdag och drack därför 4 glas. Jag skippade träningen på torsdagen eftersom jag var trött och bakfull.

Jag drack kaffe på fredag morgon eftersom jag skulle köra bil under eftermiddagen. Jag tog körkort relativt nyligen och blir stressad över att vara i biltrafiken eftersom jag känner mig ovan. En kompis smsade mig under kvällen och ville gå ut och ta en drink. Jag var sugen på att gå ut och festa och accepterade inbjudan. Jag drack totalt 5 glas under kvällen och på lördagen var jag trött och bakfull.

Det är tyvärr svårare än jag trodde att minska på alkoholkonsumtionen. Nedtrappningen går alldeles för långsamt. Nästa vecka är målet att dricka max 9 glas. Jag har bokat in en tennismatch på lördag kväll vilket ger mig motivation till att inte dricka på fredag eller lördag kväll. Under resten av veckan ska jag sikta på att dricka max 1,5 glas per dag.

Veckan började bra. Jag var nykter på måndagen och jag drack ett glas på tisdagen. Jag gick på en skogspromenad med några tjejkompisar och vi åt middag efteråt.

På onsdagen var jag stressad över en deadline och jag drack några glas hemma. Jag smsade runt till mina kompisar angående att ta ett glas. Jag åkte till en hemmafest på Lidingö och drack alldeles för mycket. Jag tror att jag drack cirka 11 glas totalt under kvällen. Mot slutet av kvällen spydde jag och jag slutade därför att dricka. Jag mådde fruktansvärt dåligt dagen efter. Jag vaknade tidigt på morgonen och tog 3 återställare för att somna om. Jag vaknade på eftermiddagen och tog 2 återställare och somnade därefter om. Jag vaknade på kvällen och vilade i sängen under resterande del av kvällen.

Nu på fredag känner jag mig fortfarande trött och bakfull. Jag känner mig besviken på mig själv över att jag drack så mycket. Jag är irriterad över att jag fortfarande mår dåligt pga alkoholkonsumtionen för två dagar sedan. Jag vill aldrig någonsin dricka så pass mycket igen eftersom jag mår fruktansvärt dåligt dagen efter.

Tack för svar. Jag behöver byta strategi. När jag har fått ett sug efter alkohol tidigare så har jag försökt att stå emot ett kort tag men sedan gett upp. Nästa gång jag får ett sug borde jag aktivera kroppen genom att dansa eller att promenera en kort stund.

.. är vad som gäller.
När du ser det själv, och inte tänker att du ska dividera om hur/när/varför och om, så kan din process också börja mot en mer behaglig tillvaro.

Hoppas du når den punkten snart, det är bara du som kan slå i botten och inse hur jävligt man kan må och vända det sen med hjälp eller på egen hand av vilja, jag känner verkligen själv igen mig i det du skriver.
Lycka till, jag finns för stöd på den andra, nyktra sidan!

/Dee

Försöker förstå varför du strävar eller åtminstone försöker få till detta med normalt drickande? Varför är det viktigt? Jag vet att du själv vet att återställare, ångest och flera dagars efterverkningar av fylla- alla är tecken på allvarliga missbruksproblem. Därför undrar jag (vänligt) vilken som är din målbild, och varför du inte vill sluta med något som förstör och skadar dig? Får inte ihop det.

Hej Andrahalvlek!
Det låter bra. Ja, det är en bra och naturlig metod.

Hej Dee!
Tack för din feedback. Jag tenderar att bli för full ungefär varannan månad när jag går på en hemmafest eftersom jag har svårt att hantera billig och lättillgänglig alkohol. Jag vill aldrig någonsin dricka så mycket igen. Jag läste igenom början av din tråd. Hur gjorde du för att bryta den onda cirkeln? Jag såg att du började skriva när du redan hade varit nykter ett tag.

Hej Se klart!
Målet är att vara helt nykter i maj, juni, juli och augusti. Under hösten ska jag bli student igen och jag vill kunna gå på någon studentfest eller på ett barhäng med mina tjejkompisar. Jag vill dricka max 10 glas per vecka och max 6 glas per gång. Under majoritet av veckorna vill jag dock hålla mig till 2 glas två gånger per vecka. Jag är några år äldre än 20 år och jag har druckit alkohol sedan jag var 18 år. Alkohol är så pass vanligt förekommande i samhället och jag känner därför inte att det är realistiskt att aldrig mer dricka alkohol. Jag är väl medveten att jag behöver vara försiktig i resten av livet.

Den här veckan har jag tyvärr druckit 33 glas. Efter hemmafesten i onsdags har jag haft ångest och druckit pga av den. Jag får ta nya tag nästa vecka. Målet för nästa vecka är att dricka max 13 glas.

Vad skönt att du är påväg mot en period av ett längre uppehåll.
Det finns ju en massa saker som liksom alkohol är accepterat i samhället t om norm. men som vi inte behöver göra. Allt från att vara vegetarian till att inte träna.
Jag hoppas att du fortsätter att skriva här även när du ska vara nykter. Jag tror att du kan ha nytta och stöd av många här.
Du är lika ung som mina barn. Då är det svårt att tänka sig ett liv utan alkohol, för resten av livet är oändligt långt, och det är så tätt förknippat med umgänge.
Samtidigt far kroppen, och psyket väldigt illa. Jag tänker inte komma med något råd, då jag inte är säker på att det är så vettigt.
Men som jag började med, fortsätt att skriva här. Ha en bra vecka!

Hej Andrahalvlek!
Jag drack alldeles för mycket förra veckan och jag kommer därför att skjuta upp helnykterheten med 10 dagar eller mer. Ja, det hoppas jag på.

Hej Se klart!
Ja, verkligen. Jo, alkohol genomsyrar hela samhället och förtärs av många individer. Ja, det stämmer. Jag kommer att fortsätta att skriva här när jag blir nynykter. Okej. Ja, jag är väldigt ung och har ett långt liv framför mig. Under hösten är målet att ha en låg alkoholkonsumtion och fokusera på studier, jobb och träning. Jag vet att jag inte kommer att ha tid eller energi att dricka de mängder som jag har gjort under vintern och våren. På senare tid har jag mest druckit alkohol hemma men gått ut under helgerna. Det sociala umgänget på barer är inte det stora problemet utan det är främst slentrianmässigt vardagsdrickande nästan varje dag. Tack! Detsamma. Jag lyssnar gärna på dig som har mer livserfarenhet. Jag kanske inte kommer att hålla med om allt men jag kommer att ta det i beaktandet.

Förra veckan drack jag cirka 11 glas vilket betyder att jag nådde mitt mål. Jag drack cirka 1,5 glas per dag vilket är lagom. Jag har styrketränat 3 gånger förra veckan eftersom jag bara tränade en gång veckan dessförinnan.

På valborg smsade två kompisar mig och frågade vad jag hade för planer inför kvällen. Jag svarade att jag skulle träna på gymmet eftersom jag brukar göra det på torsdagar. När jag åt middag innan träningspasset fick jag fruktansvärt mycket ångest och blev sugen på vin. Jag stod emot suget och gick till gymmet som planerat. Jag körde ett hårt träningspass eftersom jag hade väldigt mycket energi. Efter halva passet fylldes min kropp av lugn, glädje och välbefinnande vilket var en underbar känsla. Jag är glad över att jag gick till gymmet istället för att gå ut och festa med mina kompisar.

Fler såna segrar! Och vad skönt att suget går över av träning. Kämpa vidare, du kommer dit du vill när du verkligen vill det!

Hej Kennie!
Tack så mycket för dina uppmuntrande ord! Ja, det känns som att det äntligen går i rätt riktning.

Jag glömde att skriva ut målet för veckan. Målet för veckan är att dricka max 6 glas.

Det låter som en liten seger i sig att få känna lugn och glädje i samband med träningen och att kunna säga nej till erbjudande om en utekväll.
Önskar dig fler såna dagar och upplevelser och håller på dig! Kram och lycka till nu, fortsätt skriva här ?

Hej Se Klart!
Tack för dina fina och uppmuntrande ord. Det hoppas jag också på.
Kram

Den här veckan har jag tyvärr druckit 25 glas vilket är alldeles för mycket. Veckan började bra och jag hade en låg alkoholkonsumtion. På onsdagen begick en person en felaktig och förkastlig handling som gjorde mig förbannad, stressad och ledsen. Det är ytterst sällan som jag blir arg eller förbannad men jag blev verkligen det. Jag drack två glas vin direkt efteråt. Jag åt middag hemma, drack några fler glas men kände mig fortfarande arg och ledsen. Jag smsade därför några kompisar om att ses på kvällen. Jag åkte över till en tjejkompis och drack vin med henne. Vi hade inte setts på ett tag och det var angenämt att umgås med henne och jag blev på bättre humör av sällskapet och vinet.

Dagen efter hade jag fruktansvärt mycket ångest och drack flera gånger under dagen pga av den. Jag skippade träningen eftersom jag var alltför trött och bakfull. På fredagen fanns fortfarande oro kvar i kroppen och jag drack några glas. Under helgen har jag druckit väldigt lite och styrketränat vid två tillfällen. Jag har alltså hunnit i kapp med träningen vilket känns bra. Om det inte hade varit för händelsen i onsdags hade jag troligtvis nått mitt mål. Jag hoppas att det inte sker någon liknande händelse framöver. Målet för kommande vecka är att dricka max 12 glas.

Hela tiden, sker det. Händelser och tillfällen vi omöjligt kan styra. Allt som går att styra är oss själva. Den insikten tror jag är avgörande vare sig vi strävar efter kontrollerat eller inget drickande.
Så tänker jag!