Jag dricker för mycket. Kan inte sluta efter ett glas eller två utan måste dricka mig full varje gång. Gör bort mig, säger konstiga saker till folk, gör knäppa inlägg på Facebook, cyklar runt snorfull, det är bara en tidsfråga innan jag cyklar ikull och slår mig ordentligt. Skäms, har ångest... Är känd som "fyllot" bland mina vänner, jo jag har trots allt vänner. Jag dricker kanske två, tre dagar i veckan men klarar fortfarande att sköta mitt jobb. Har aldrig kört bil onykter eller bakis tack och lov.
Skulle så gärna vilja kunna dricka normalt men suget tar över. Det är enklare för mig att avstå helt än att ta två glas. Samtidigt så älskar jag vin. Kall rosé en varm sommardag, mustigt rödvin en vinterdag... Stå och laga mat en fredagskväll med vinglaset i hand. Underbart... Och om det kunde stoppa där, men nej, som sagt alltid dricka tills jag somnar - ofta redan vid niotiden en fredagskväll. Innan jag somnar så har jag hunnit säga elakheter till min man, fylleringa till folk och ragla runt på stan. Skäms som ett djur dagen efter. Bakis och skakis hela dagen, får inget vettigt gjort, mår illa... Varför behandlar jag mig och min omgivning på detta vis? Snälla hjälp

Lessen

...hade så mycket stress på jobbet, stress privat, stress över saker jag inte kan påverka, hemmet stökigt och kaos, måste handla innan jag åkte hem... exploderade av trötthet, besvikelse, ilska på min man. Fan ska jag alltid laga mat för, jag är väl lika trött som han. Han kan inte handla påstår han för jag har bilen och han bara cykelkorg. Nuuuu jäääävlar.... jag lämnade pannkakssmeten i bunken och drog iväg på en cykeltur. Regnmolnen låg tunga, några droppar blev det. Jobbarkompisarna på AW. Hade gärna följt med nykter. Bara skittråkigt hemma. Nu äta glass och chips och må illa... Hur har ni det på fredagskvällen? Kramar er allihop, nyktra eller ej...

Lessen

... vi ska klara det. Vit vecka idag. Känns ok, men livet är tråkigt. Beror på fler saker än att jag inte får dricka alkohol men det hade varit skönt att få döva känslorna.

Lessen

...stressen släpper sakta men säkert. Fick ju inte min medicin mot stress igår kväll. Vaknade pigg och urstark men fortfarande svajig i psyket. Beror nog inte enbart på A eftersom jag har en massa andra stressfaktorer som gör mig galen. Oavsett är jag stolt över min första vita vecka, det kommer att bli fler...
:)

FataMorgana

Och om du läser i trådarna så kommer du att känna igen dina reaktioner lite här och där. Deppigheten, lusten att fly, känslosvallet - alltihop. Men också en spirande lyckokänsla lite nu och då. Så håll ut. Böttre tider kommer :). Ha en fin helg. Kram/ FM

Lessen

...solen skiner, jag mår fint. Har fortfarande inte tvättat bort mina romantiska tankar kring alkohol, allt trevligt ska ju kryddas med A. Gick på marknad igår, satt fullt med folk i öltälten, solen sken... jo det hade varit gott med "ett glas vin" då. Men nej - det gick bra att avstå också. Hade ju inte stannat vid "ett glas". Har möblerat om lite i hur jag tänker förhålla mig till A i framtiden, läste någonstans att 3 glas vin på en kväll anses ok för en kvinna. Fyra glas räknas som berusad. Jag ska först ta bort suget att vilja bli berusad, när det är borta ska jag prova att dricka max tre glas per kväll. Tror inte att jag lyckas sluta helt under sommaren - men jag ska dricka såååå mycket mindre mängd och inte bli berusad. Sedan under hösten kan jag plocka bort A helt under några månader... Men visst fasen är det skönt att vakna urstark och utan ågren... kanske inte värt att dricka A alls... får fundera...

Platina

Bra jobbat! Du har klarat att hålla dig nykter TRE drickdagar på raken! Heja dig!

Vad du än bestämmer dig för, att dricka mindre eller sluta helt, så är du på rätt väg! Och vi hjälps åt, och dömer ingen.

Gå ut i solen och gläds åt framgång!

Kram kram!

Lessen

Har varit på semester och druckit vin varje kväll i fjorton dagar. Blivit full men inte galen, med full menar jag att jag drack drygt en flaska vin per kväll. Inte bråkat och inte varit speciellt bakis. Nu nykter i fem dagar, fredag kväll, solen skiner, skulle vara fint att sitta på krogen med några vänner och tuta vin ikväll. Men nej, det blir tv:n och sova istället. Kram på er

Vägentillettst…

Hej, jag känner igen det du säger.

Jag har idag avstått ifrån att dricka och jag är 23 år.

Känner igen mig i det du skriver. När jag drack så minns jag alltid att jag drack ur min cider flaska innan min kompis hade hunnit ens ta två klunkar ur sin. Jag minns att när mina två vänner satt och prata med mig. Så var jag bara fokuserad på att dricka och tänkte - När jag har druckit upp det här glaset och tagit ett till så kommer jag ha roligt.

Jag har gjort dumma saker på fyllan som du.. jag har sagt otroligt pinsamma saker inför folk och råkat berätta människor hemligheter öppet för andra.. jag skäms.
Länge vela jag försöka kontrollera mitt drickande. Tänkte YES jag kunde dricka två glas öl ikväll och allt gick bra. Jag gjorde inte bort mig eller flörta med någon annan. ( Är väldigt flörtig när jag dricker, även fast jag hade en pojkvän under den tiden).. alltså alkoholen förstör mina förhållanden.

Men när jag väl var stolt över att jag kunde dricka kontrollerat den kvällen så var inte nästa gång lika kontrollerat. Jag hamna där jag brukar alltid hamna när jag dricker.. på toaletten. Spydde och önska att huvudet skulle sluta snöra så jäkla mycket.

Jag fick välja förlora det jag älskar mest eller sluta dricka. Min 'pappa' är alkoholist och söp bort familjen. Jag vill inte förlora mer på grund av en dum fylla.

Visst det är tråkigt att sluta dricka. Så tyckte jag i början. Men nu ser jag det på ett mer positivt sätt. Jag känner mig ren både yttre och i min själ. Har ingen ångest när jag vaknar. Min räddning har varit träning och fått måla ut mina känslor..

Finn något som du älskar att göra och som får dig att må bra utav dig själv.
Det finns möjlighet till alkoholfria drycker nu. Visst de smakar kanske lite annorlunda men ditt liv blir också bättre.

Lycka till!

Lessen

Hej! Tack för ditt långa snälla svar. Tack för att du brydde dig att skriva, det betyder jättemycket för mig. Det är ju så att sin alkoholism pratar man inte med vem som helst om... så det blir många tankar för sig själv. Igår kväll var en prövning. Jag var så sugen på att ringa en kompis och sticka ned på stan, sitta i kvällssolen och dricka iskallt vitt vin. Senast jag gjorde det, för ca tre veckor sedan blev jag så full så jag inte kommer ihåg hur jag tog mig hem. En kompis såg till att jag kom hem hörde jag sedan. ÅNGEST! Sån vansinnig ångest. Och så många relationer som jag supit bort. Skämt ut mig för jobbarkompisar, sambo, vänner... och mina barn... otroligt hur många vänner som ändå finns kvar. De säger att jag inte är så jobbig på fyllan, jag säger oftast bara snälla saker men det är ju inte så kul att prata med en kompis som inte har en aning om vad den säger. Idag mår jag fint. Vaknade tidigt, så tacksam att jag kunde stå emot, ska ta lång skogspromenad och simma en bit också... Kram till er allihop, vi klarar det!

Lessen

Cyklade ned på stan, satte mig i solskenet och beställde en coca cola. Gott var det! Sedan hem till en kompis och åt glass... Ännu godare. Lång cykeltur och nu hemma och stolt som en tupp!

Lessen

...jo jag har tänkt tanken men är emot att ta medicin "i onödan". Nu kanske detta inte är "i onödan" men jag vill ändå prova att klara mig utan. Blir lättare nu när sommaren går mot sitt slut och jag kommer in i jobbartrallen igen. Bäst att se till att det inte finns något drickbart hemma bara.

Lessen

Hej igen! Jag har fått en ny känsla i mitt förhållade till A. Jag har blivit rädd. Rädd för att supa sönder mitt huvud och min kropp. Jag har blivit rädd för ångesten som jag har efter varje fylla, rädd för minnesluckorna (vad jag gjort/sagt) och för vad de gör med min hjärna. Rädd för hur min lever ser ut? Ibland ömmar det i midjan på höger sida, varför? Kan säga att jag varit ensam hemma denna helg, har haft tid att fundera och känna efter. Som det känns nu kan jag gärna avstå från A för alltid. Jag är glad för att jag blivit rädd, glad för att jag ser på A på ett annat sätt. Jag vill inte tillbaka till ångestbakfylla, det skrämmer mig. Första vita veckan avklarad, skickar styrkekramar till er alla.

Lessen

...men jag har blivit lite annorlunda. Eftersom jag inte behöver skämmas hela tiden nu så har jag blivit lugnare, vågar stanna i känslor (negativa) och inse att de inte är hela världen. Förut var min hjärna så fuckad att jag inte kunde ta vettiga beslut eller stå för den jag är. Det värsta är att det kanske leder till skilsmässa. Jag har varit trött/irriterad på min man under längre tid men inte vågat ta steget eftersom jag känt mig som en looser, haft ångest osv osv... Nu känner jag mig starkare... Kan vara för tidigt att säga något om det ännu, vi får se hur saker går, jag älskar ju fortfarande karln, kanske irritationen försvinner när jag slutat missbruka.

Lessen

...inget sug, fortfarande skrämd och för vad alkoholen har gjort med min kropp och rädd för ångesten som alltid kommer efter en fylla. Hjärnan börjar klarna upp, det är lättare att komma ihåg saker, jobbet flyter på bättre. Har bara hållt upp i 10 dagar - glad att kroppen/huvudet återhämtar sig så fort. Men jag är fortfarande konstig. Saklig, lugn, logisk... tråkig... och inte speciellt gosig... Kanske är sådan som jag är när jag inte behöver ha ångest och skämmas hela tiden?

Lessen

...gick bra, solen sken och visst var det läge för att sitta på uteservering och sippa (förlåt skopa i sig) vin men det blev en joggingtur istället. Mår så jäkla bra. Är så lugn. Visst kan jag känna av depp ibland men det går inte lika djupt. Nu kan logikbiten styra över känslor som är helt irrationella och bara rusar iväg. Börjar trivas med mig själv lite bättre. På söndag blir det två vita veckor, den längsta vita period jag haft på många år... Känns bra. Skickar styrkekramar till er allihop

answe77

Fortsätt på den vägen och fortsätt att bygga upp din självkänsla och ditt självförtroende.

Lessen

Självkänslan börjar komma tillbaka... jag måste inte gå runt och be om ursäkt och ha dåligt samvete hela tiden. Oerhört skönt. Kramar till er alla som kämpar på, vi kommer att fixa det!

Lessen

...något, äta middag med en speciell person och dricka max 4 glas vin. Inget mer! Kommer att klara det och kommer inte att ramla tillbaka i gamla vanor. Är lite rädd för det men...