Jag dricker för mycket. Kan inte sluta efter ett glas eller två utan måste dricka mig full varje gång. Gör bort mig, säger konstiga saker till folk, gör knäppa inlägg på Facebook, cyklar runt snorfull, det är bara en tidsfråga innan jag cyklar ikull och slår mig ordentligt. Skäms, har ångest... Är känd som "fyllot" bland mina vänner, jo jag har trots allt vänner. Jag dricker kanske två, tre dagar i veckan men klarar fortfarande att sköta mitt jobb. Har aldrig kört bil onykter eller bakis tack och lov.
Skulle så gärna vilja kunna dricka normalt men suget tar över. Det är enklare för mig att avstå helt än att ta två glas. Samtidigt så älskar jag vin. Kall rosé en varm sommardag, mustigt rödvin en vinterdag... Stå och laga mat en fredagskväll med vinglaset i hand. Underbart... Och om det kunde stoppa där, men nej, som sagt alltid dricka tills jag somnar - ofta redan vid niotiden en fredagskväll. Innan jag somnar så har jag hunnit säga elakheter till min man, fylleringa till folk och ragla runt på stan. Skäms som ett djur dagen efter. Bakis och skakis hela dagen, får inget vettigt gjort, mår illa... Varför behandlar jag mig och min omgivning på detta vis? Snälla hjälp

Tänk vad stolt du kommer att vara när du har klarat av din måttliga onsdag! Men du, ta det luuuugnt och drick inte för snabbt, försök med varannan vatten. Lycka till!

Vägentillettst…

Okej, det är bara att kämpa på. Det är svårt att sluta dricka, det vet vi alla. Det är som vardagsmat för många att dricka för det är en stor del av vår kultur.
Jag tycker du är jätte duktig som lät bli att dra ner på stan och ta en drink. Det är alltid svårast i början. Du kommer se sen längre fram att det var värt allt krigande och du kommer kanske inte ens kunna förstå varför du drack förut. Så känner jag idag,, när man ser alla som dricker sig nästan redlösa på krogen och hur otrevliga vissa blir när de är påverkade, då vill jag bara tacka mig själv för att jag låter bli.

Lessen

....när A inte betyder något längre. Vet att den världen finns för jag har varit nykterist i perioder när jag var gravid, ammade och barnen var små. Ska tillbaka dit! :)

Lessen

4 glas blev det på en hel kväll, roligt var det och vinet smakade GOTT! Konstig känsla när jag kände alkoholen börja verka i hjärnan, har ju ändå hållt upp helt i nästan 3 veckor. Nu blir det ett 3 veckors uppehåll till, ok att jag får dricka ibland men det ska vara sällan. Min kropp och hjärna måste läka... Trött idag, puh... Kram till er allihop

Lessen

Visst är det så. Det är som att dansa på nattgammal is, så enkelt att rasa igenom. Nu är det fredag eftermiddag och jag har slutat jobbet. Har lyckats avstyra en fest med två vänner bara för att jag vet att boxen kommer fram. Det blir för svårt för mig att låta bli då. Vill verkligen inte dricka nåt nu men måste erkänna att jag har det skittråkigt. Snackade bort en timme med en kompis som bor en bra bit härifrån men sen då... Ingen lust att träna för jag känner mig småförkyld, tvserier tråkar ihjäl mig... Måste hitta nya vänner... det känns ledsamt. Jag känner inte en käft som jag kan umgås med utan att dricka.

Andreas

Känner igen det där med att det är tråkigt o inte dricka, man vill ju gärna krydda upp vardagen, eller åtminstone helgen. Har snart varit nykter i 1 vecka igen, så att dricka vore egentligen enligt mitt mål att dricka måttligt. Men känner inget vidare sug även om det känns dötrist o vara nykter en hel helg. Har varit på långpromenad för o bli av med den där ölmagen, så det vore ju dummt att dricka just de efter de.

Lessen

Jaaa, bra att du tog dig igenom fredagen, och långpromenad är fint för både kropp och själ - men skitkul - njaaa knappast. För mig är det numera inte frågan om att jag känner ett sug efter alkohol, det är mera att jag har så trist. Vill inte dricka, vill göra nåt annat kul. Anmälde mig till en kurs igår, alltid nåt...Det värsta är att jag mer och mer inser att jag druckit för att slippa tristessen, man flyter ju bort några timmar. Nu ligger äktenskapet i farosonen, fy fan vilken tråkig person jag är gift med. Eller det kanske är för tidigt att säga så, felet kanske ligger hos mig - eller oss båda - ska ligga lågt ett tag med mina känslor - landa i att vara nykter och vad det innebär. Lycka till, du klarar att avstå precis så länge som du vill!

Och alkoholen gör ju eg inte saken bättre eller tristessen lättare. För mig slutade det med att jag inte orkade ta mig för med saker för att jag blev seg av alkoholen. Då blev det ännu tråkigare och mindre gjort. Är du söker på att ingen av dina vänner vill umgås utan a? Kanske är värt att föreslå nån annan aktivitet ändå. Och även för din partner kanske? Bra att du börjar en kurs. Hoppas det är något du tycker är kul. Lycka till!

Lessen

...att träffa mina vänner ändå. Men de kommer att bli så förvånade och jag törs inte riktigt utsätta mig för att vara med på en fest med mängder av vin och själv försöka avstå. Är inte där ännu, måste bli starkare först. Trygg i att jag klarar en sådan situation. En annan aspekt av att jag numera inte dricker är att jag blir så sabla effektiv. Förut var lördagar för mig bakfylla, ångest, faktiskt kul bakfyllesex också men mest slö, slapp och inte orka något. Nu är det fullt ös medvetslös istället. Jag är vaken i gryningen och tvättar, städar, fixar och donar. Maken blir galen... Men jag har ju egentligen all denna energi, jag har låtit A stjäla den av mig. Ni ska veta att jag är oerhört tacksam för de svar och peppning jag får här, jag önskar er alla styrka, glädje och hopp. Vi kan klara det!

Nyckelpigan

Vad bra att du väntar med saker som är jobbiga tills du känner dig starkare. Jag var iväg på en resa precis när jag slutat dricka, jag drack inte men mådde skit. Jag bestämde även att skjuta upp saker och situationer som är triggers, nu har jag klarat av några sådana och t o m haft jätteroligt! Det finns dock en hel del kvar ich jag är inte så modig som vissa här som säger rätt ut att de inte klarar av a. Jag kör med ursäkter el annat, får väl växa fram det där att säga som det är. Sedan är det väl inget man måste berätta för hela världen... Huvudsaken är väl att man inte dricker och mår bra.
Hoppas du hittar andra glädjeämnen snart, förstår att det blir tråkigt om man inte haf något att lägga all denna nyvunna energi på! Kan du inte träffa dina kompisar i andra miljöer (fika el något annat där a inte är en naturlig del). Kram

Lessen

...det gör man som man känner själv, jag har berättat för några av mina närmaste vänner men inte för hela världen. Jo - ska hitta nya intressen och jaaa... ska ta med kompisarna på fika. Har ju en del gamla kompisar från förr som inte är så törstiga, kanske dags att kontakta någon av dem.
Kramar om

är bara förnamnet! Jag blev helt utmattad bara av att läsa om dina lördagar utan bakfylla, och även avundsjuk, det ska erkännas. Men det är inte därför jag stilla undrar om du orkar detta i längden. Skulle jag försöka mig på att uträtta allt detta skulle jag nog bli alkis på riktigt för att få en chans att komma undan.... Men duktig är du, och insiktsfull med en god självkännedom. Heja dej !

Lessen

...är lite trött idag, var ute och sprang i över en timme igår efter jobbet och det känns i benen. Nej jag ska försöka bromsa, man måste inte göra nåt hela tiden, det måste gå att sitta still med en kopp thé ibland också.
Men - ikväll är jag sugen på rödvin - inte en fylla eller ens att bli påverkad, men oj så gott det skulle vara med ett eller två stora glas riktigt mulligt från Australien. Jag har ju inget hemma så det blir inget, men iaf, jag brukar inte känna suget. Tror att om jag inte passar mig, om jag slappnar av och tror att jag "vunnit" mot A och börjar unna mig... för jag har ju varit så duktig, då kan det nog gå alldeles åt skogen.
Suss gott allihop

Ja, nu vet jag inte hur ditt beroende ser ut, men om jag relaterar till mig själv så tror jag att en del sv det sug jag känner beror på att vinet är så väl förknippat med vila. Ett glas vin i soffan och man slapp göra nåt mer och kunde bara koppla av. Nu blir det oftast the istället. Eller a-fritt om det är fredag. Och spm Valeria skriver ett sånt tempo kan nog få vem som helst att bli alkis bara för att slippa hålla igång :-).
Det finns ju då många av oss som vandrat den vägen och gett efter... Tralala, det går ju bra det här, har nog inga problem, jag känner ju inget sug. Kanske ett glas vin ikväll till osten... Ja, det gick ju bra. Om jag håller mig till halvflaskor.... Jag dricker ju vin för att det är gott. Å så är man tillbaka på ruta 1 efter ett tag. All anledning att vara på sin vakt alltså och att fundera över tempot kanske :-).

Lessen

...du har ju helt rätt! Det är som om du läser mina tankar, precis så där funkar jag. Jag har nog inte hunnit bli så kemiskt beroende ännu men vanan sitter djupt. Vila, helg, unna sig, må gott, träffa vänner - allt är kopplat till A. Och nu får jag för mig att inget av detta går att göra längre. Helt fel förståss men det har inte mitt huvud fattat ännu. Trist. Är jättesugen att köpa en flaska gott rött och dela med mannen min på fredag. Men nix, nu är det nej som gäller! Kanske inte för evigt men en bra tag framöver iaf...

Lessen

...fick en smärre motgång vilket var skäl nog för att köpa en amarone som jag och min man delade på. Mår inte bättre för det... halv flaska vin är ingenting för en som mår dåligt. Inte roligare hemma heller nu... sitter själv vid datorn och vill helst vara ifred. Trött, ledsen, inte full, inte ens yrslig, mest bara ledsen... inte för jag druckit en halv flaska vin utan för annat omkring mig. Men - det är väl så livet är. Kram på er

Jag känner igen mig så mycket i din tråd och i dina resonemang... Men jag förde min kamp i det tysta. Och då behövde jag ju inte skriva när jag föll dit. Och det hönde ju åtskilliga gånger och för varje gång blev fallet lite djupare. Du skriver att du mötte en smärre motgång, men det behövdes nog inte så särskilt mycket för det stod ju redan i förra inlägget att du planerade detta. Jag gjorde exakt likadant flera gånger. Jag borde ha skrivit.., kanske hade det varit tydligare för mig få lite tidigare att det inte funkade att dricka hemma. Så nu utmanar jag dig lite. Läs din egen tråd. Du är klok, insiktsfull och beslutsam. Hoppa över vinet ett tag till. Det är så mycket bättre utan när rastlösheten har lagt sig. Jag menar inte att du ska skämmas på något sätt nu, men en halv flaska har för mig haft en tendens att öka... Och öka och öka. Hoppas du kan kontrollera det bättre än jag kunnat.

Lessen

...läser det du skriver och håller med om vartenda ord. Det är som om du kikat in i min hjärna hur den tänker. Men - jag tror att det är väldigt vanligt att bete sig så här. Kommer ihåg när jag slutade röka, då "planerade" jag också återfallen - höll upp i veckan och rökte på fredagen för då var det ju fest. Visst är målet att jag ska hålla upp längre perioder, nu blev det ca 9 vita dagar och en halv flaska vin, för en normaldrickare hade det varit ingenting men för mig kan det vara vägen utför igen. Så - nu planerar jag in en vit helg igen nästa fredag...
Är iaf lite glad över att drickandet i veckorna helt försvunnit, förut var det ju både ons, tors, fre och lördag.
Nu tar vi nya tag, tack för att du bryr dig att skriva svar