Jag har förlorat kontrollen med mitt vin drickande.. Från att ja, skönt med ett glas vin till kvällen blev den en flaska eller mer om en Box fanns hemma.. Konsumtionen bara ökade mer och mer.. Är också gbp opererad och vet att man blev varnad för att det fanns risker med överkonsumtion av alkohol efter operationen.

Har nog somnat full i soffan nästan varje kväll senaste året utan att minnas om jag pratat med någon telefon.. Messat med nån om nåt eller svarat på nåt ilägg på fb... Fick börja morgonen med att kolla igenom telefon så jag inte gjort/sagt nåt konstigt och samt att jag inte pratat i telefon med nån som märkt att jag varit full...

AW blev bäst om man ska träffa kompisar ute, några glas vin och sen hem och supa mer.. Då har jag varit social tillräckligt.. Ut på krogen vill jag ju inte för då blir jag bara för full och gör bort mig...

Senaste tiden har jag dock insett att jag inte kan dricka vin vid gemensamma middagar/fester med kompisar.. Då har jag erbjudit mig att köra men sen druckit mig full när jag kommer hem...
Och har haft mer och mer fått bråttom hem för att ta "ett" glas vin..
Och fy vad min dotter fått se och uppleva trots att jag senaste tiden försökt dricka när hon inte varit hemma men barn ser och märker mer än vad man tror.. Nu är hon dock vuxen men ändå.. ( bor hemma)

Idag är det dag 8 nykter, har haft svårt att sova, vaknat svettig/kall hur många gånger som helst, huvudvärk och en känsla av att vara bakfull nästan hela tiden... Antar att kroppen försöker anpassa sig utan giftet. Hur lång tid tar det innan kroppen gjort av med Alkoholen ?
Undrar om man kan vara alkoholist om det bara är vin man är sugen på ? Alkoholister dricker väl allt de kan få tag på? Har ibland fått slut på vin och haft annat att dricka hemma men väldigt sällan tagit av det ?? Skumt..
Men nu har jag i alla fall bestämt mig. Det här vinpimlandet måste få ett slut... Vill ha tillbaka kontrollen över mig liv..

JohannaJ

och sover illa fortfarande...
Är nog bara en dag som jag inte hade huvudvärk men annars har jag haft konstant huvudvärk i två veckor, värk i ena tinningen trots värktabletter... slutade med energidryck också i samma veva som vin, Energidryck som varit min frukost varje dag sen länge... Kan säkert bero på det också ... Men blir galen av huvudvärken snart. Och av tröttheten...
Ska ju resa iväg i morgon bitti, inte packat ännu och har en del att fixa med idag..
Bara att rycka upp sig och sätta fart. Önskar alla en bra och nykter dag...

JohannaJ

energidrycken idag.. Och det hjälpte faktiskt mot huvudvärken och har fått en massa gjort. Har packat och har läget under kontroll inför morgondagens flygresa. Har kanske stort beroende av energidryck också men den innehåller varken socker eller alkohol så kanske inte så hemskt ibland..

Idag har jag tänkt lite på vin, Lite som de flesta andra att kommer jag aldrig mer kunna dricka ett glas vin, aldrig kunna dricka måttligt... Det är lite med sorg man tänker att man aldrig mer kommer kunna känna den goda smaken av ett fint rödvin eller ett kallt torrt rosé eller vitt .. Eller skåla i bubbel... Att man måste lära sig njuta av alkoholfritt och inte få känna den sköna avslappningen... Men ärligt så är ju den njutningen bara efter ett glas och kan man inte hålla sig till att bara dricka ett glas så är det inte värt det...

Lite svammel på kvällskvisten innan läggdags.. :) Inne på tredje veckan utan alkohol!

Lussan

Känner igen beteendet av vinpimplandet... har hamnat på avgiftning på beroendekliniken 2 ggr men fått återfall dock så känner också igen symtomen som svettningar o skakningar.
Men när man blivit av med det där så kan jag varmt rekomendera AA möten... alla är välkomna o de kan faktiskt vara rätt mysigt att gå dit o finna de stöd som finns där.
där blir man inte dömd <3

JohannaJ

Tack aeromagnus :) sockerberoende fast jag dricker sokerfri energidryck? koffein missbrukare kanske.. Missbrukare av allt kanske.. Haha
Skakningar har jag inte haft lussan, som tur är :) alkoholsymptomen borde nog ha klingat av nu.

Har sovit riktigt skönt och gott i natt, helt säkert bara för att jag var tvungen ställa klockan :) ingen huvudvärk heller. Känns som livet börjar återvända.
2 veckors semester kvar :)

Ingen aning att det fanns sokerfri energidryck. Då janske det är koffeinet. Du får ta en kopp kaffe

Känner precis igen mej själv i dina tankegångar, ja bortsett från att jag insåg att jag var beroende. Även min dryck var vin men sista tiden drack jag nog öl också om bara det fanns till hands.
Jag tycker du ska tillåta dej att sörja. Det är en sorg att inse att man aldrig mer kan dricka socialt men jag lovar dej att det går om. Jag har nu varit nykter i över tre år och det finns inte längre nåt med alkoholen som jag saknar, tvärtom. Ställ in dej på att aldrig mer dricka. Tro inte att du kan återgå till nåt socialt drickande. Ytterst få klarar det och chansa inte på att du skulle höra till den lilla klicken. Se alkoholen som en destruktiv älskare som du måste lämna. Ni hade mycket roligt ihop i början men nu blir du bara misshandlad. Vännen A vill dej inget gott. Lockar med löften om hur kul ni ska ha ihop men visst var det längesen A gav en skön känsla? Jag tycker inte man ska skämmas inför sej själv att tänka att man saknar A och mycket roligt har man också haft i dess sällskap. Erkänn det, sörj men inse att den tiden aldrig kommer tillbaka när man passserat gränsen till beroende.

Jag tycker du har en så bra början, du är stark och beslutsam. Unna dej energidrycken om den hjälper dej. Alkoholfritt vin kan du sen ta till som alternativ till vatten till maten nån gång. Inte så här i början, det bara häller fast känslan av att man behöver A. Det finns andra alternativ. Du är över det värsta redan tror jag. Sug kommer att överraska dej emellanåt men det blir längre mellan gångerna. Kommer sämre perioder ibland då man får kämpa men håll fast vid ditt beslut. Tro inte på A som säger att bara ett glas eller bara denna gång. Det är så mycket svårae att starta om sen.

Man blir inte automatiskt lycklig för att man slutar dricka men livet blir så mycket bättre. Man slipper skuld och skam och jag känner mej ofta ännu stolt över att jag inte dricker. Det börjar dessutom bli trendigt att inte dricka, A ingår inte i en hälsosam livsstil. I början funderade jag väldigt mycket på vad folk skulle säga eller tro och vilka ursäkter jag skulle hitta på. Sanningen är att folk bryr sej väldigt lite så länge man låter andra dricka.

Du har tagit ett beslut som kommer att berika ditt liv på alla sätt. Det finns inget som alkoholen förbättrar, istället vet man att allt man säger och gör, alla beslut man tar, sker på nyktert huvud. Jag har bokat resor i fyllan som jag sen avbokat, sagt och gjort saker som jag ångrat. Det gör jag fortfarande ibland men nu vet jag i alla fall att jag var nykter.

Jag önskar dej all lycka till, det är väl värt att kämpa för och det kommer så småningom att sluta vara en kamp och bli nånting självklart. Det tar inte tre år att komma dit :)

Svanen

Tre veckor har du klarat! Heja! :-) Du får berätta om utmaningarna på utlandsresan - men du verkar stark! Du fixar det! Vi drömmer väl alla om att kunna ta det där enda glaset men jag vet att jag inte klarar det och för mig som bara är på dag 2 (svag & förvirrad) känns det just nu skrämmande tråkigt men en insikt jag/vi måste bearbeta och forumet är till stor hjälp. A är som sockerberoende, det eskalerar fort till något mer.

mod60

Önskar dig fortsatt lycka till och att du får en härlig nykter semester. Jag har vuxna barn som du och det känns så bra att vara nykter med dem. Heja dig, din dotter kommer att se att du inte dricker och kunna slappna av mer och mer. Tänker på hennes sms.
ha en härlig semester.
mod60

JohannaJ

Du har så rätt och det är det man måste lära sig leva med. Inte att man ska sakna a, i början kanske men sen är det ju en livsstil, precis som en del inte dricker kaffe. Man måste inte dricka alkohol eller kaffe. Är ju inte så att jag tänker på det hela tiden. Kommer över en nån gång ibland bara.. Det kommer säkert minska med tiden. Inser att jag är beroende, annars är det ingen idé att sluta dricka, om det inte är ett problem.... Jag är nog stark och beslutsam när det gäller. Har jag bestämt mig för nåt så brukar jag sällan misslyckats..

En destruktiv älskare.. bra liknelse.. De är jag bra på att göra slut med :D

Energidryck har nog på nåt sätt vart en räddning på morgonen efter. Man blir piggare och klarar dagen.. Är nog inte så farligt om jag dricker nån energi dryck nån gång ibland nu, känns inte som jag måste ha en varje morgon, har druckit 2st på 3 veckor :)

Resan hit gick bra, hade 2 timmars väntetid vid flygbyte och frågade jag faktiskt efter alkoholfritt vin till lunchen, fanns inte så blev isvatten. Släckte törsten bra och tanken på vin försvann.

Här hos släktingar brukar man dricka cider eller öl (4,5%) som måltidsdryck, alltså man delar på en. De köper man ju i vanliga mataffärer. Har druckit vatten och ingen har frågat eller sagt nåt. Skönt, även om någon skulle erbjuda så skulle jag lätt kunna säga att jag inte dricker alkohol längre.

Bra gjort Svanen. 2 dagar är en bra början och du kommer fixa det här galant :)

Tack mod60, ja det känns bra att vara nykter och trivs faktiskt med det. Känner att jag har koll och kontroll som jag egentligen verkligen vill ha.

Hoppas det är bättre väder i Sverige.. Här är det regn regn regn...

JohannaJ

Läst en hel del inlägg i forumet och många verkar ha en hel del gemensamma nämnare. Tex att man alltid är stark och stabil utåt sett. Finns till för alla andra. Sen faller man helt ensam, man dricker ensam antagligen för att på nått sett få egentid och ett andningshål..

Att vara hemifrån hjälper kanske en del med att börja/hinna tänka och fundera över sitt liv och beteendet man haft. Är inte sugen på att dricka vin, alltså känns inte som jag haft ett kemiskt beroende som jag tror var nåt "aeromagnus" skrev om. Känns inte som jag haft abstinens som man haft när man slutat röka och snusa. (Är kanske ett kemiskt beroende ändå, vet inte)
Huvudvärken kanske man kan räkna dit men upptäckte i slutet av veckan att huvudvärken släppte i samband med massage av rygg och nacke som jag varit så stel i länge. Kanske alkoholen gjort att jag inte känt smärtan i nacken lika bra innan.. Men nu känns det bättre både i nacke och huvud. :)

Tror mycket har handlat om en vana, eller ovana. Till en början i alla fall. Sen har det på nåt sett eskalerat till att kontrollen inte längre finns. Tror att många har svårt att bibehålla kontrollen om man dricker ett glas/två glas, en flaska/ två flaskor för ofta. Läste någonstans att vi svenskar har tagit till oss medelhavs folkets vana att vardagsdricka men även behållit vår egen vana att berusningsdricka.. Tänker man efter så är det nog väldigt svårt att behålla kontrollen då..

Förr har jag alltid försökt dricka med måtta, har inte velat bli för full utan velat ha kontroll. Sen har det inte alltid varit så utan blivit för mycket ibland. Senaste tiden har jag druckit mycket för att bli full och somna( alltså hemma ensam). Vet inte varför egentligen.. Helt sjukt men så har det blivit och så har jag vetat att det bli..

Har ingen i min familj eller släkt med alkoholproblem, Har aldrig sett min mamma full, min pappa har jag sett full en gång, en midsommarafton när jag var typ 14 år.
De har inte haft några fester direkt, nån enstaka kanske men ingen jag minns som har ballat ur. Minns att pappa tog nån whisky på fredagskvällarna men inte mer än så.

Igår var vi ute på kvällen i stan och gick hemåt förbi alla uteserveringar. Hjärnan registrerade att hade varit kul att sitta en stund och ta ett glas alkoholfritt men kände mig inte sugen alls att titta på folket som satt där, onyktra och skräniga.. Haha börjar kanske bli gammal också :P

Annars har semestern inte alls varit svår att avstå alkohol. Känns som kroppen verkligen behövde en paus från jobb och alkohol :)
Och känns som livet behöver en förändring, Både med hälsa, kärlek och vänner. Nu ska jag ha ett "Golden year" Ett förändringens år :)

FataMorgana

var ett jättebra namn på en stor förändring. För det händer så mycket mer än man tror när man slutar med a. Omvälvande för en del. Man börjar helt enkelt ifrågasätta en massa andra saker. Och känslorna åker berg- och dalbana mer än förut.
Jag har läst din tråd nu och är övertygad om att du fixar det. Det känns som din inte övertygelse är bergfast. Ska bli intressant att följa dig :). Ha det gott! / FM

JohannaJ

Imorgon åker jag hem igen och idag har tankarna snurrat i huvudet.. Småsugen på ett glas vin,bara ett, men tror absolut inte att jag är redo för att testa endast ett glas och kommer inte göra det heller. Tankarna far i huvudet att det borde jag klara av längre fram men sen undrar jag varför... Borde väl funka lika bra med a-fritt... Såg några riktigt packade människor på stan igår och även idag och känner verkligen motvilja till att bli berusad.. Lite samma känsla som jag tycker rökare luktar illa..

Minns inte riktigt vem som skrev i nån tråd om att man vill testa krogarnas alkoholfria sortiment och sant att enligt alkohollagen ska det finnas alkoholfria viner och alkoholfri öl i sortimentet och finns det inte så strider det mot just alkohollagen :)

Tack FM och följer även dig och tror att du också fixar´t. hoppas du har haft en fin sommar och även alla andra :)

JohannaJ

Äntligen hemma.. Vilken dag.. Morgonen började lugnt och tankarna på att komma hem och sätta mig i soffa kändes riktigt lockande, Tänkte att jag ska åka och köpa sushi och alkoholfritt vin till kvällen när jag lämnat medresenärerna till mamma.

Tankarna på vin har funnits hela dagen faktiskt.. Idag är nog den första dagen sen jag slutat som jag på riktigt varit sugen och tänkt på vin ordentligt, Förut har tanken bara svichsat förbi (nästan)... Har verkligen varit två röster idag, en som viskar att det vore gott med riktigt vin, bara ett glas och en faktiskt starkare röst som pratar om a-fritt vin.

Gick runt på taxfree och försökte undvika vinhyllorna, såg sprit och vin överallt men höll mig på godis avdelningen och parfym avd... På flyget slumrade jag sen till och drömde om att jag bara drack ett glas riktigt gott rödvin och sen inget mer.. haha önskedröm definitivt..

Kom hem, flyget var sen, skulle ju i väg och handla sushi och vin på Ica.. Nästan helt tomt på luft på ett framdäcket, fick krypköra till macken, greja med reservhjul på burk, hem till mamma med en extra säng.. Hann inte köpa sushi, hann precis till Ica. De hade inget vitt vin, bara rosé. Kommer hem nu precis och dottern som varit ensam hemma har visst glömt att städa.. Bombnedslag.. suck.. En kompis ringde, pratat och diskuterat olika viner, hon hade massa tips om goda viner hon smakat i sommar.. Här sitter jag nu, en aning uppstressad med ett glas a-fritt rosé vin som inte smakar gott och Icas plocksallad...

Men får vara glad att jag lever, har hälsan i behåll och att jag är nykter :)

Trevlig fredagskväll till er alla, hoppas ni haft en bättre dag :)

Nog har man ett kemiskt beroende om man som du skrev druckit dig full varenda dag detta året och somnat på soffan. Abstinensen kommer på köpet och behöver inte vara som när man snusar eller röker. Det är ruset hjärnan vill åt, inte handlingen att dricka. Nåväl du verkar ju haft det himla bra på resan och det är skönt. Bra att den blev nykter. Jo just det. Många som dricker för mycket känner skam över orden missbruk och beroende eftersom dom är så negativt laddade. Man måste förlika sig med dom.