Jag har förlorat kontrollen med mitt vin drickande.. Från att ja, skönt med ett glas vin till kvällen blev den en flaska eller mer om en Box fanns hemma.. Konsumtionen bara ökade mer och mer.. Är också gbp opererad och vet att man blev varnad för att det fanns risker med överkonsumtion av alkohol efter operationen.

Har nog somnat full i soffan nästan varje kväll senaste året utan att minnas om jag pratat med någon telefon.. Messat med nån om nåt eller svarat på nåt ilägg på fb... Fick börja morgonen med att kolla igenom telefon så jag inte gjort/sagt nåt konstigt och samt att jag inte pratat i telefon med nån som märkt att jag varit full...

AW blev bäst om man ska träffa kompisar ute, några glas vin och sen hem och supa mer.. Då har jag varit social tillräckligt.. Ut på krogen vill jag ju inte för då blir jag bara för full och gör bort mig...

Senaste tiden har jag dock insett att jag inte kan dricka vin vid gemensamma middagar/fester med kompisar.. Då har jag erbjudit mig att köra men sen druckit mig full när jag kommer hem...
Och har haft mer och mer fått bråttom hem för att ta "ett" glas vin..
Och fy vad min dotter fått se och uppleva trots att jag senaste tiden försökt dricka när hon inte varit hemma men barn ser och märker mer än vad man tror.. Nu är hon dock vuxen men ändå.. ( bor hemma)

Idag är det dag 8 nykter, har haft svårt att sova, vaknat svettig/kall hur många gånger som helst, huvudvärk och en känsla av att vara bakfull nästan hela tiden... Antar att kroppen försöker anpassa sig utan giftet. Hur lång tid tar det innan kroppen gjort av med Alkoholen ?
Undrar om man kan vara alkoholist om det bara är vin man är sugen på ? Alkoholister dricker väl allt de kan få tag på? Har ibland fått slut på vin och haft annat att dricka hemma men väldigt sällan tagit av det ?? Skumt..
Men nu har jag i alla fall bestämt mig. Det här vinpimlandet måste få ett slut... Vill ha tillbaka kontrollen över mig liv..

JohannaJ

aeromagnus. Har dock inte förnekat eller på nått sätt sagt att jag inte har ett beroende eller missbruk. Precis som jag skrev i ett tidigare inlägg om att det kanske är ett kemiskt beroende eller inte, för det känns inte som det. För när jag tex slutade snusa så var det fruktansvärt jobbigt både med abstinensen och vanan väldigt länge.
I det inlägget undrade jag om det kan röra sig om kemiskt beroende eftersom det känns annorlunda. Jag har inte läst på tillräckligt om det som du verkar ha gjort, så du har säkert helt rätt. Tror dock att man kan vara beroende på olika sätt fast det på nåt sätt är lika ändå. Beroende av att vilja berusa sig för att slippa smärta, depression, leda eller tristess eller annat. Alla människor är olika, har olika förutsättningar och olika bagage. En del kan sluta tvärt, bli nykterister och aldrig mer se åt sprit, en del klarar säkert av att dricka nåt glas vin eller öl och en del faller dit gång på gång. Alla har olika anledningar till varför de dricker, har druckit, en del är svagare psykiskt en del starkare. Nåt som vi alla har gemensamt på detta forum är att vi alla på nåt sätt har alkohol som gemensam nämnare och kan här stötta varandra och ge råd eller tips eller bara skriva av oss..

LenaNyman

Eller god kväll snarare. Fint att läsa om din nyktra resa - och att du hänger kvar trots lite ... eh, ja, förtretligheter. ;) Gött!

Jo! Jag blir så nyfiken på det här med att du slutat snusa. Jag har tankar på att göra detsamma. Och blir så jäkla nervös bara jag tänker på det! Hur upplevde du snusstoppet? Det här med abstinens och vana är förstås individuellt men ... ah, gah, var det överdjävligt? Vet du, jag köpte en ny stock för ett par dar sen och känslan när jag gjorde det då påminde om alla gånger jag gått in på bolaget och köpt på mig a. Jag vet att jag inte borde, jag har egentligen lust att sluta, men nä, inte riktigt än... Kan ju tillägga att jag är storsnusare och får panik när dosan råkar glömmas hemma, den måste ersättas ögonblickligen med en ny. Fan, vad drygt med alla jäkla beroenden man fastnat i!

Kram på dig och berätta gärna, gärna om ditt lyckade snusstopp! :)

JohannaJ

Jadu Lena, kram på dig med :)
Sluta snusa var för mig jobbigt, Kände abstinens väldigt länge faktiskt. Men är en lättnad att att ha slutat. Är nog olika för olika människor men jag slutade några gånger först, eller försökte trappa ner och försökte varva med nikotinfritt, Nikotinfritt fungerade ganska bra men jag ville sluta helt eftersom jag kom på att jag såg så sur ut jämt med snus. Min överläpp är rätt liten så det liksom såg fult ut, tyckte jag själv. Bestämde mig då att sluta värt. Hade nikotinplåster i 3 dagar sedan tuggade jag nikotin tuggummi men fick bara hicka hela tiden, Slutade med det efter en vecka och tuggade sockerfritt tuggummi som man blir upplåst av.. Men tuggade det ändå frenetiskt,, och tyckte upp det under läppen.. haha.. efter ett halvår kunde jag tro att det värsta var över men flera år efter så kunde jag fortfarande få lite sug.. Kan fortfarande tycka att det luktar gott när nån öppnar en snusdosa..
Snusade också väldigt mycket, eller hade ju en snus inne hela tiden förutom när jag sov eller åt...

LenaNyman

Det där var väl allt jag inte ville veta. ;)
Ett HALVÅR innan det värsta är över, men vafan..?
Hoppas verkligen att du är stolt över denna bedrift, jag blir så himla imponerad av dig. Att du inte bara gav upp, att du höll ut all denna tid. Galet bra gjort, Johanna. Jisses, alltså...

JohannaJ

Inte så att det är jobbigt hela tiden ett halv år. Det minskar ju hela tiden, Själva nikotin begäret ger sig ju snabbare är mest vana att ha nåt under läppen hela tiden som är jobbigt. Sen är ju alla olika och reagerar olika. Byter man ut mot nåt annat är det kanske lättare.. Som att sticka som jag gjorde när jag slutade röka..

Jag är stolt över mig själv som har lyckats sluta röka och sluta snusa. Nu ska jag bara bli av med alkoholberoendet också utan att byta ut det mot matmissbruk...

Vi har olika förutsättningar och det handlar många gånger om flykt. Jag hade anledning att dricka pga mådde dåligt psykiskt, ledsen, trött, problem hemma. Jag hade vldigt svårt att först förlika mig med att vara missbruksperson. När jag gick till min terapeut pratade vi mycket om just med att en nyckel till att lyckas är att man erkänner för sig själv att man har problem. Ofta skaffar man svepskäl till att dricka för att få en ok signal till hjärnan att dricka. Härligt att du hänger i.

LenaNyman

... som att du har både den envishet och viljestyrka som krävs för att komma tillrätta med alkoholberoendet. Och att du dessutom har ögonen med dig så att beroendet inte bara flyttas över till nåt annat. I dag var jag, apropå snusberoende, och köpte en nikotinfri dosa. Har inte testat än men det ska bli intressant att se hur det känns.

Hoppas din lördag varit bra, Johanna. :)

JohannaJ

Du pratar av egen erfarenhet och det är ditt bagage som styr hur du tänker och funkar :) Men riktigt bra kämpat av dig :)

Jag har idag funderat på varför jag har druckit, eller varför jag hamnat i ett beroende. Har som sagt tidigare haft kontroll och även om man festat och ibland blivit för full så har nog många blivit det utan att det är nåt problem egentligen... Förr festade man på helgerna, inte ens varje och drack aldrig nåt på veckorna. Med tiden har väl det ändrats men hade nog ganska bra kontroll tills för ungefär 3 år sen.

Jag har aldrig haft ångest, vad jag vet, har inte mått dåligt psykiskt. har självklart varit ledsen ibland men har kunnat vända det ganska snabbt, Skilsmässan för 6 år sen var tuff men då drack jag knappt nåt. Var ute på krogen ibland men annars hade jag full upp med att försöka komma ifrån allt och skapa en stabil tillvaro för mig och min dotter. Så kan inte säga att jag druckit för att dämpa att jag skulle mått dåligt.
Träffade en man som jag förälskade mig i för 3 år sen, vi inledde ett förhållande och i början såg vi inte varje dag men festade när vi sågs. Med tiden sågs vi oftare och han drack nog nåt varje dag och även jag till slut. Inte i början, då kunde jag vara nykter och han drack. Kunde inte riktigt dricka i början pga GBP operationen men med tiden gick det ju.. Mer och mer... Men vi hade kul, party, party hela tiden och goda viner till maten mm. Tror nåt hände i samband med det, det har dottern också sagt.. ( :( ) Allt eskalerade..
Gjorde slut i oktober förra året trots att jag älskade honom och fortfarande faktiskt har lite känslor kvar men förhållandet blev destruktivt och till slut mådde jag inte bra i det och därför bröt jag helt. Men det blev svårare att bryta med vinet.. I början kanske det blev lite tröst, lite för jag kände mig ensam och lite för att jag hade tråkigt och att det var gott, att slappna av och kunna sova eftersom jag sovit på soffan i över ett år nu.. Ja det bara eskalerade och kände för ett tag sen att det gått för långt nu och därför gör jag slut med den andra destruktiva älskaren (A) nu.. Eller det är nog inte den andra.. ( cigg, exet, snuset, senaste och nu a.. så femte då haha..

Det var lite av min historia.. Är ju lite lättare att förstå andra när man har lite mer historia en bara massa tankar som man snabbt skrivit ner.

Idag fick jag min Sushi.. Lyckades glömma tiden men med en minuts marginal innan stängning kom jag in. Blev A - fritt rose vin och har varit duktig och städat och tvättat. Effektiv lördag.

Hoppas ni alla andra också har haft en fin och bra dag/kväll. Kram på er :)

JohannaJ

Bra där,Lena. Duktigt att köpa en nikotinfri dosa, är ju en jätte bra början. Hoppas du gillar den. Man kan börja byta ut nån om dagen och sedan fler och fler.
Med vilja kommer man långt :)
En kompis till mig har bytt ut till nikotinfritt för ett halvår sen och hon säger att det funkar kanon :) Lycka till :)
Hoppas din lördag har varit fin med :)

Nu är det dags för sängen.. Måste varit riktigt bra drag i klockan ikväll.. :P

JohannaJ

I helgen har det varit riktig fest här i stan. En riktig festivalhelg med massa uppträdanden, fyrverkerier, marknad och hela stan har nog bytt soffan mot gatorna. Mycket alkohol och fylla....

Ett eldprov kanske men även om jag i tanken haft nån tanke att "kanske jag skulle kunna dricka ett glas" så hade jag bestämt mig att inte ens smaka en droppe. Ett glas gör varken till eller från utan det kommer bara förstöra det jag vill med mitt liv, så har inte haft det alls jobbigt utan har känt mig stark i vad jag bestämt mig för. Mitt framtida liv ska vara nykter.

Jag har varit på bolaget för första gången sen jag slutade dricka. Köpte vin och cider till en kompis ( som inte hann åka själv till bolaget och bad mig. ) Köpte alkoholfritt till mig själv. (tips Rosévin Periqueta, riktigt god med en isbit i) Hade nån flyktig tanke på A, eller ärligt så slog jag bort alla tankar på alkohol för mig som försökte tränga sig fram.

Fredagskvällen satt vi hemma hos mig en stund, gjorde oss i ordning. Jag drack ett glas A fritt. Gick sen ner till Öltältet, lyssnade och dansade till liveframträdandet till midnatt, besökte inte ens baren. Gick runt och tittade på folk, man ser ganska mycket när man är nykter. Föräldrar med små barn som är ganska påverkade, andra som vinglar omkring... Ganska hemskt egentligen.

Lördagen umgicks jag med min dotter, hela dagen faktiskt. Mycket trevligt. Besök på Ikea först och sedan ner på stan i kvällsvimlet. Mera musik och vi satte oss ner på en ställe för att lyssna. Jag drack en a-Fri cider, Briskas mycket god och läskande.

Idag söndag och jag är pigg och glad. Mycket nöjd med mig själv. Känner mig mer och mer levande hela tiden. Fått kommentarer från mina vänner att mina ögon glittrar.. (haha vad det nu betyder.. ) En månad nykter (lite drygt) och fler ska det bli.

Hoppas ni alla andra också har haft en fin helg och önskar er alla en fin arbetsvecka :)

Vägen dit

Hej! Har läst dina inlägg och känner igen mig i en del. Kan avstå det mesta, men vin.....tror lite som Magnus var inne på att det också kan vara vanan att få i sig socker. När jag kommit hem från jobbet har jag oftast tagit ett glas vitt eller mousserande direkt. Nu när jag inte dricker alkohol "behöver" jag något när jag kommer hem ändå.
Lycka till! En dryg månad nu, eller hur?

JohannaJ

Tack :) Ja, är drygt en månad nu. Ja man behöver nog i alla fall mat när man kommer hem nu :)
Har inte läst någon tråd av dig ännu men ska göra det om du skrivit någon.
Lycka till, till dig med :)

JohannaJ

Helg igen, skönt men ändå blir jag en aning rastlös. Har massor att göra så behöver inte bli sysslolös men ändå.
Gårdagen blev lite stressig och hade massor att göra och skulle även hinna till bolaget.. Samma känsla som förr, måste hinna till bolaget innan stängning... Ska ju på kräftskiva ... Skulle ju köpa en flaska alkoholfritt rosévin , den där Periqueta som är så god. Blev tvungen att stanna upp i tanken, bromsa lite och fundera om det verkligen är så viktigt att jag måste känna stress...

Hann gott och väl till bolaget, åkte till dotterns lgh och målade. Var hemma till kl 21 och kände fortfarande samma känsla som förr.. Hällde upp ett glas rosévin, massa isbitar, drack den ganska snabbt, tog ett glas till och sen kunde jag slappna av och njuta av kvällen. ( tyckte jag..) Somnade efter en stund i soffan.. Samma beteende fast med alkoholfritt... Hmm intressant.

Men vaknade pigg redan halv sju och har hållit i gång sen dess. Nu iväg och måla mera .. Tror dock att jag kommer hoppa kräftskivan ikväll och ta en lugn kväll i soffan, får se.

Hoppas alla ni andra hade en skön fredag och har en fin helg :)

Drog lite på smilbanden när jag löste att du stressade till bolaget för a-fritt. En av de skönaste sakerna med att vara nykter är att man slipper tänka på om bolaget är öppet. Det finns a-fritt i affären. Kanske bättre utbud på bolaget, men nåt brukar man väl hitta. Kanske beror på var man bor.

JohannaJ

Näst nästa helg ska jag åka på kryssning med en kompis.. Hade glömt bort det. Var längesen vi bokade.. Är så vi brukar träffas då vi bor på olika delar av landet och att åka kryssning är billigare och smidigare sätt att ses än att åka till varandra. Vi brukar alltid köpa med oss en flaska vin och dricka på berget utanför terminalen, prata och umgås och sen stressa ner till båten för vidare fest hela natten. Vi brukar ha riktigt skoj..

Pratade med kompisen precis och sa som det var, att jag inte druckit alkohol sen mitten av juli och att jag inte vill dricka på ett tag. En tanke svischa förbi att jag skulle festa som vanligt på båten och sen återta nykterheten efter men vill faktiskt inte dricka. Hon ville absolut inte vara nykter, Hon dricker aldrig annars utan bara när det är fest några gånger om året. Kul att det på nåt sätt kan bli lite konflikt på det sättet. Förstår självklart att det inte är kul att dricka själv om den andra dricker läsk men som jag sa.. Jag kan dricka Afritt vin och hon vanligt. Ingen kommer märka någon skillnad ;) Få se om det blir nån resa eller om vi skjuter upp det..

Tycker annars att jag varit nykter i en evighet.. Men är ju bara en och en halv månad.. Tankar på att dricka svischar förbi ibland, lite längtan efter att få känna sig avslappnad men än så länge är jag fortfarande bestämd i att inte dricka annat än A-fritt. Jag njuter av att vara klar och att ha kontroll även på kvällarna. Har alltid tyckt att jag inte blivit bakfull när jag druckit utan har vaknat tidigt och satt igång direkt med sysslor/arbete, nästan som att bevisa för mig själv att jag inte varit påverkad av att jag drack kvällen innan...men nu har jag ju märkt att jag är mycket piggare och klarare på morgonen, så klart :) Jag kan köra när som helst utan att behöva tänka eller blåsa. Jag har bättre minne.

En sak som inte är lika kul är ju att man känner av ensamheten på kvällarna/helgerna på ett annat sätt nykter. (Lite, bara ibland) De flesta av mina vänner har partner och helgkvällarna är ju på nåt sätt heliga för paren, mys... om det nu inte är fest. Känns ju inte som att man vill åka hem till nån och sitta i soffan och kolla på tv som femte hjulet jätte ofta.. Visst har jag gjort det om det varit typ nån match eller så men känner nog mer att ja.. kanske det är dags att hitta en egen partner snart... På nått sätt ;)

JohannaJ

Absolut Vilja, hojtar och tipsar gärna i så fall... Verkar svårt tyvärr än så länge... Funderar på att anmäla mig till kurs i flugbindning... Där borde det finnas singel killar men.... Funderar bara än så länge haha
Du får gärna hojta och tipsa du med och alla andra med...
Hoppas alla får en härlig fredagskväll, jag har en dejt med tvättmaskinen och tänkte ta en vals med dammsugaren också :)

JohannaJ

I helgen var det dags för kryssningen.. Funderade lite fram och tillbaka hur jag skulle göra.

"Dricka nått glas vin, låta bli eller dricka som vanligt för en gång. Var ju längesen jag drack och kan ju återta nykterheten dagen efter."
Tänkte att jag kanske är jätte tråkig nykter... Men tankarna slutade varje gång i att jag VILL inte dricka alkohol, vill inte förstöra min planering om min förändring i livet så åkte till bolaget. Köpte en flaska A-fritt till mig och en flaska med A till min kompis som jag skulle möta i Stockholm. Vi satt som vanligt på berget och hade jätte trevligt.

På båten var det inte jätte lätt att hitta alkoholfritt och man träffar på folk som ska bjuda på shottar , drinkar mm mm.. Lyckades smita iväg och köpa a-fritt som bara fanns i vinbaren och gick länge med samma glas och när det var tomt fyllde jag på med vatten.. Var inte riktigt redo i början att säga att jag inte dricker och tyckte det var lite jobbigt i början av kvällen att inte hänga på, och en del tjat om att vad sakta jag dricker men var nykter hela kvällen och hade en riktigt rolig kryssning, roligaste kvällen ever tror jag. Var nog inte alls tråkig, utan vild och busig som jag brukar men jag minns allt och ingen ångest idag.. Berättade dock sen till sällskapet jag hängde med att jag druckit alkoholfritt men han trodde inte på mig...

Och jag kan förstå dina glädjedanser Vilja. man är så glad och full av energi, Söndagskramar till dig :)

JohannaJ

Har varit och träffat snubben jag träffade på kryssningen. Jag var nykter och han drack vin. Finns nåt intressant hos honom men han är verkligen ingen nykterist. Tanken att avstå dricka en helg finns inte. Han är nog min prövning i det här :) Hade absolut inga svårigheter att avstå dricka, köpte med a-fritt och vi hade det trevligt. Mot slutet av kvällen kändes det lite jobbig eftersom han blev en aning påverkad. Om vi ska ses igen återstår att se.. Hade han varit nykter hade jag gärna träffat honom massor mer... Lite fördömande blir man nog automatiskt "Vilja" när man ser personen bli onykter :)

Sen har jag återigen varit på semesterresa. Inga problem, riktigt skönt och avslappnat. Kom hem igår och på nåt konstigt vänster kände jag att jag ville dricka ett glas vin. Dividerade en aning med mig själv och åkte tillslut till bolaget precis innan stängning. Köpte en flaska a-fritt och en liten flaska med gott rödvin. (Tappade påsen i affären sedan och a-fria flaskan gick sönder men rödvinet klarade sig...) Tänkte jag ska göra rödvinssås som idag lördag och igår när jag landat njuta av ett glas vin. Kände motstånd att dricka egentligen men tänkte måste ju testa så hällde upp ett glas. Den goda smaken som alltid funnits infann sig inte men drack upp glaset ganska långsamt men kände ändå av det lite. Kändes egentligen inte bekvämt och inte gott men kände mig ändå tvungen att dricka upp, och drack även upp svätten som skulle bli sås.. Blev inte full men kände mig obekväm, när jag la mig kändes det som att jag borde druckit a-fritt istället eller läsk. Jag mår inte dåligt idag Men nu vet jag. Vin är inte gott egentligen, finns inget skönt med att dricka och har lika kul nykter. Kanske det var det jag behövde, känna att alkohol inge längre är nåt för mig, tar det inte som ett misslyckande utan mer som en lärdom :)
Önskar alla en härlig lördag :)

Kul med dejt :-). Men jag skulle nog tänka efter innan jag gick vidare med honom. Tror inte att nån jag känner som har ett normalt drickande skulle dricka sig lite "full" på en första dejt med någon som drack a-fritt.
En stor varningsflagga på det beteendet tycker jag.
Och ett annat beteende med varningsflagga är ju att att vara "tvungen" att dricka. Inte gott, inte särskilt sugen... Men där står man och dricker och sen måste det ta slut. Även skvätten som skulle vara till sås. Oj vad ofta jag har gjort så. Bra att du inte ser det som ett misslyckande utan som en lärdom. Och starkt att dricka a-fritt på daten. Väldigt imponerande faktiskt!