Good ole' dag 1 igen.

Känns otroligt skönt och men även jobbigt på samma gång. Nu har jag lovat min man att vara nykter i minst 30 dagar så det är det som gäller. Jag har gjort det förut och jag kan göra det igen. Förhoppningsvis så inser jag att jag vill fortsätta efter 30 dagar så som jag gjorde förra gången. Det längsta jag har varit nykter är 56 dagar.

Alkoholen har också börjat förstöra i mitt jobb. Jag var tvungen att sjukanmäla mig en gång pga av jättebakis och jag missade ett obligatoriskt möte pga av var full. Kanske hade jag missat mötet ändå men jag är inte klar i huvudet just nu så jag tror inte det. Jag har bara jobbat på det här stället en månad så det har inte varit världens bästa intryck, men jag kan bara visa dem nu att jag är värd att behålla...

Igår drack jag en massa öl och några shots. Jag var mest irriterad och blev inte ens full. Skönt att inte vara bakis idag i alla fall - kanske blir en långpromenad senare.

Jag har inte så mycket mer att tillägga just nu... nykterhet är rätt för mig. JAG VET DET. Jag ska försöka vara mer aktiv här på sidan och skriva i alla era trådar också, men oftast så känner jag att jag inte har några bra råd eller att det blir krystat (vem tror jag att jag är liksom?). Ska försöka i alla fall - kan ju stötta och heja på.

"Recovery is scary, but so is remaining exactly the same."

Starkt jobbat med 4 dagar.

Jag är också rädd... rädd för att misslyckas igen. Rädd för att Inte känna glädje i livet utan alkoholen - inte kunna klara mig utan den och att det är försent (det är aldrig försent!). Men det är okej att vara rädd. I början så fokuserar jag mest på att lägga vita dagar bakom mig och skapa en nykter vardag. Att lära mig handskas med sug och sociala situationer. En dag i taget...

Lycka till!

Jag har haft flera 1-3 månaders vita perioder. (Hjälpte föga) Satt hemma och ”höll ut”. Och det är svårt då att lära sig att känna nån glädje utan alkohol. För att verkligen uppleva det måste man försöka leva som vanlig men utan spriten. Först när jag valde bort A helt så var jag tvungen att leva fullt ut nykter. Det är en annan grej än att ”hålla ut”. Klart jag känner glädje även utan. Men man är ju indoktrinerad till att tro att man inte kan gå på krogen eller fira midsommar utan artificiell glädje. En stund, sen rätt verklig ångest en mycket längre stund. Och så fort man är på benen så börjar det om. Visst sållar man bort lite alkoholförväntan och lugn som kommer efter första två glasen. Men sen, ärligt, är det inte mest bara att hälla i mer för att desperat uppnå den där första känslan som är grejen? Sen kommer fyllesnacket, flörtandet med kollegan, fylleilskan, de korkade idéerna och flera påfyllningar. Allt som man sen ångrar eller i alla fall inte minns med glädje. Men det känns ju kul då...
Så man kanske får rannsaka sig själv lite kring vad lycka och glädje egentligen är. För mig är det glädje att aldrig skämmas mer, alltid välja själv hur mycket kontroll jag släpper, sluta fundera på om jag kommer bli lika patetisk som farsan, inte bli lika patetisk som farsan och vakna utvilad och redo varje dag. Det gör mig glad :)

Edit: Jag har haft riktigt kul ute på stan helt nykter också (med lite träning) det är ibland som att stämningen och de andras avslappning smittat av sig så att man nästan känner sig lite påverkad. Kanske är nån sorts ”muskelminne” som kickar in.

Idag har varit en riktigt jobbig dag. Jag är stressad över det nya jobbet, trodde faktiskt inte att det skulle vara så intensivt och jag jobbar ändå deltid. Men det är 7+ timmars pass och oftast utan paus eller lunch... och vi springer fram och tillbaka mellan patienter och ska städa och organisera emellanåt. De anställde mig och 3 andra personer på samma gång så vi är liksom alla nya och har inte lärt oss rutinerna än. De förväntar sig att vi ska veta allt efter bara några gånger. Tydligen så har vi inte gjort ett bra jobb för att chefen har sagt åt oss att vi måste skärpa oss... de kommer tydligen sparka en av oss om en månad eller så när de flyttar lokal, så de kollar vilka som levererar. Typ Hunger Games eller? Kul att veta att man kan bli av med jobbet - jättekul verkligen. Nästan så att man vill sluta direkt. Jag gör mitt bästa, vad mer kan jag göra? De kanske inte ska ta in så många patienter på en gång då. Fan, jag är bitter idag men jag ska inte dricka idag i alla fall.

Nu ska ta en kopp te och läsa min bok. Försöka glömma dagen...

Tack för din kommentar. Jag förstår absolut vad du menar. Det heter väl typ "dry drunk" på engelska. Jag ska försöka jobba med alla sociala situationer och försöka njuta av dem utan alkohol. Enligt mig är det lättare efter typ några veckor nykter då det känns mer naturligt men vissa saker kan jag göra såklart - typ gå ut och äta, gå på konsert osv. Klart man inte ska sitta inne och sura bara för att man är nykter ;) som du säger så romantiserar man alkoholen men sen leder det ändå alltid till skit och så ångrar man det.

Men usch... Snacka om att sätta sina arbetstagare i en omöjlig situation. Och den som kan trolla med knäna och leverera det omöjliga utan invändningar får den stora ”äran” att vara kvar efter ”effektiviseringen”. Offentlig sektor i ett nötskal. Hoppsan, jag är visst också bitter ? Kram till dig iaf

Laddar för ännu ett långt pass på jobbet... det borde vara lugnare idag. Hoppas på det. Jag vred till ryggen på något konstigt sätt i duschen... så nu har jag ryggvärk också. Jag är i alla fall INTE bakis vilket jag är tacksam över.

Hoppas ni får en fin dag! ?

Jag ser en del på forumet som skriver: "jag vill kunna dricka 2-3 glas" eller "jag vill kunna ta en öl på verandan" etc. Det är intressant att på något sätt så måste vi alla vara medvetna om vad vi gör på den här sidan, varför vi ens kom in här och vad alkoholen har gjort med oss och våra liv. Att först skriva (generaliserar nu) "alkoholen har förstört relationer/jobb/hälsa/liv" men att sen i nästa inlägg vilja dricka 2 glas vin till helgen. Alkoholen är beroendeframkallande! Det är därför vi vill fortsätta dricka. Jag förstår såklart eftersom jag också tar återfall efter återfall även fast jag vet vad alkoholen gör med mitt liv.

Men att kunna "lära mig" dricka ett par glas låter det som en mardröm, ärligt talat. Jag kommer ALDRIG kunna leva så. Det är allt eller inget för mig. Antingen så tar jag konsekvenserna och försätter dricka som jag gör eller så lever jag ett nyktert liv. Jag har aldrig försökt att moderera mitt drickande för att jag vet att det är lönlöst. Jag dricker för att bli full, det är mitt mål varje gång jag dricker liksom. Tycker inte ens det är särskilt gott. Jag vet att när jag tar det första glaset så kommer jag fortsätta dricka hela kvällen/natten och sen vakna upp nästa dag med en bakfylla. JAG VET att dagen efter är förstörd - varje gång. Ändå så dricker jag för att på något sätt har jag accepterat att det här är jag och såhär blir det. Det är extremt mycket lättare att avstå - även om det också är skitsvårt såklart!

Alla har vi våra personliga resor, jag vill inte trampa något på tårna. Bara något jag tänkte på.

Dag 4 idag... en dag i taget.

Dina tankar om moderation stämmer väl överens med mina egna. Jag är ute efter berusningen. Varje gång. Att dricka vin utan att bli berusad ser jag ingen som helst mening med. Så antingen låter man bli helt, eller så accepterar man att sjunka djupare och djupare in i ett alkoholberoende. Jag väljer att låta bli.

Någon som sätter ord på mina tankar....när jag dricker så är det bara berusningen som är viktig...resten spelar ingen roll.
Jag har också kommit fram till att jag aldrig kommer att kunna dricka bara några glas...eller nån gång ibland...så jag väljer också att avstå helt.

Dina ord är mina exakta tankar. Att den där dualiteten att inse att A har förstört allt och samtidigt vilja dricka ibland, det klickar inte för mig. Det låter omöjligt. Och ärligt så tror jag att om man är där själv så är man inte redo, man har inte nått sin botten, man vill inte sluta. SEN är återfall och att man dricker igen en helt annan sak. Men att gå in med inställningen, dualiteten... det tror jag bara är att lura sig själv.

Jullan73

Har ju trott så många gånger att jag bara kan ta en men det slutar alltid med flera
Så för mig finns bara en väg att kriga fölr bli nyckter Alkolist och med er alla här så känns det skönt och hoppfultt och när det känns tungt finns ju ni här att komma in till å dela glädje,sorg,abstinens, m.m

Talien

Håller med. Jag dricker för att bli full. Allt eller inget. Dricker jag igen ÄR det ett återfall och jag hoppas att jag snabbt kommer bryta om jag hamnar där. Tycker ändå det är rätt schysst att vara nykter ?

Wasabi, en mycket läsvärd och bra tråd. Grattis till dina nyktra dagar. Jag är ännu på dag 1 vilket jag varit MÅNGA gånger! Jag tror inte heller ett dugg att man kan uppnå "normaldrickande". Kanske finns det något undantag här på forumet som kan det, men majoriteten har precis som du säjer, sökt sig hit av en anledning. Själv vet jag att det bara finns 2 alternativ. Inget A alls eller fortsätta dricka som tidigare. Tyvärr har det sistnämnda vunnit de sesaste åren. Varit här på forumet länge och i många skepnader, men A har vunnit varje gång. Ger man honom lillfingret.....
Kommer fortsätta följa din tråd.
Starkt jobbat!

...så himla klokt skrivet! Vi alla har samlats här inne för att vi har en unik eller ounik bakgrund. Vill skapa förändring. Jag tillhör dock dem som aldrig druckit för att bli full utan för att det är gott och mysigt. Men det mysiga kan ju lätt bli för mycket också.
Vill bara skriva att jag gillar dina kloka rader och att jag inte blir trampad på tårna :-) Kram på dig!

Igen och igen och igen. Jag faller men jag reser mig upp. Vad är det jag inte förstår? Det är fortfarande något "alkohol är positivt" som gnager i huvudet. Samma sak igen - det undermedvetna vs det medvetna. Som att man lurar sig själv. Jag blir överväldigad, dels pga av min ålder. Jag är bara 26 år. Det är omöjligt för mig att se ett långt nyktert liv framför mig. Typ 60 år (om jag är frisk och har tur)! Och JAG VET att man inte ska tänka så - utan en dag i taget. JAG VET JAG VET JAG VET! Ändå... blir så trött på mig själv.

När jag drack i tisdags så mådde jag så dåligt i onsdags. Jag var nästan nära på att åka till sjukhuset för jag kunde inte sluta spy galla. Det har jag nog skrivit förut men nuförtiden när jag dricker så får det hemska konsekvenser dagen efter där ibland gallaspyan som aldrig vill sluta. Det är hemskt för kroppen. Jag läste på om det och det handlar om att jag har skadat maglinningen (heter det så på svenska?) eller magfodret. Jaja, ni fattar. Jag har supit så mycket att jag har skadat mig själv inombords. Kan inte dricka vatten eller äta någonting på hela dagen så jag blir extremt uttorkad.Hur FAN kan man vilja dricka igen efter det här förstår jag inte?!

Idag är jag tacksam för att jag inte tog beslutet att dricka igår och att jag inte dricker idag. Har laddat ner en sober time app på telefonen. Sekunderna och minuterna tickar på...

Ha en bra lördag!