Hej
Hittat hit för första gången. Jag är en rödvinsberoend (oj jag skrev ner det) kvinna. Jag har druckit mer o mer det sista året. Har bara druckit de två sista åren. Innan köpte vi en vindunk som vi efter nått år fick hälla ut. Men för två år sedan tyckte jag o min man att nu skulle vi hitta tillbaka från småbarnsåren och ha mysigt. Och det har vi haft! Vi har tre barn äldsta 18 o de andra två 8 år. Vi hade efter sjukdom tappat bort oss och nu skulle vi ha föräldrmys! Vi har det ff mysigt i deicker vin o pratar men nu dricker jag för mycket så jag ha minnesluckor o skiter i vad han säger bara jag får mitt vin. Min pappa dog för 11 månader sedan o min mamma för 4 månader sedan. Förlusten har varit svår även tiden innan deras död då det var ett tufft slut för de båda. Cancer. Jag har tröstat mej med vin o har inte riktigt vågat känna efter att jag mindre än ett år blivit föräldralös. Men trotts ångest o oro är jag inte riktigt beredd att sluta. Ikväll skall vi ut o jag vet hur det slutar men vill/vågar inte ta en vit kväll. Vi har tre veckor kvar på semestern o mysa med lite vin vill jag ju. Kommer jag inte kunna sitta på en ute servering med ett glas rosé nån mer gång??? Jag alkis??? Jag är tjockis op o har läst att det är många som byter ut ett beroende mot ett annat.
Oj vad långt inlägg. Sorry, kunde inte sluta när jag väl började märkte jag. Kram från mej!

Orka

Känslan av avundsjuka, missunnsamhet och totalt misslyckande känner jag igen så väl. Detta är min tredje dag nykter efter en kort men intensiv period med för mkt sprit och vin.
När man beslutar sig för att inte dricka mer blir Nan av med just drickat, egentligen inget mer. Man förlorar inte sitt jobb, sin, kärlek el sina barn. Ändå känns förlusten så stor! Så märkligt och skruvat egentligen!
Styrka o tapperhet till dig! Föreställ dig en nykter dag då du kan hålla huvudet högt och vara stolt över dig själv!
/orka

Li-Lo

Hej Lena72

Jag är osäker på om du hinner skriva klart ditt inlägg. Jag har raderat dubbletterna. Ibland hakar forumet upp sig om man försöker använda emoijis eller smiliesar. Kan det vara så?

Värre än någonsin skriver du, berätta hur menar du. Bra att du är här!

Li-Lo
Alkoholhjälpen

Lena72

Sommaren är slut och jag med.... Barnen är i skolan o mannen på jobbet o jag är arbetslös. I somras kändes det som semester men nu känns det...
Har druckit massor i sommar. Det bästa (såklart det bästa) är att nu vill min man inte ficka eftersom han skall upp till jobbet men jag vill ff. Nu kommer skammen mer fram o smusslandes... Denna veckan har jag gömt vin i strump o tros lådan. Bokat in flera träffar med vänner på stan för att få dricka. Igår träffades vi ett tjejgäng, alla drack. Jag dubbelt så fort som de andra.... Vid 23 gick alla hem -jag gick vidare själv o fortsatte dricka 2 glas vin innan hemgång. Sitter nu bakis för 10 dagen i rad. Oro för tanddragning=vin, kräftskiva=vin, kompisträff=vin ja så har de sista10 dagarna varit. Inte ens en rejäl bakfylla stoppar mej länge.
Idag kommer vara den första nyktra dagen på 10 dagar.... Herregud!
Så trött på att vara trött... fast det är ju ok eftersom jag slappar, vilar, kolla tv o sover på dagarna...
Måste sluta! Fast på måndag.....
Patetiskt! Drömmer till o med att jag dricker o gör bort mej o det tar en stund på morgon innan jag fattar stt det inte har hänt.

Ja ja detta blir ytterligare ett skäms moment i min resa. Jag blir verkligen skrämd när jag läser igenom vad jag skriver, blir liksom verklighet. Fruktansvärt!
Min tand eller hålet rättare sagt gör ont men skall ta nån tablett istället för vin idag!
Kram

Lena72

Tack ta gärna bort alla dubletter. Jag hade en smilisar i inlägget.
Inte berusad (ser ju ut så) med alla dessa kopior...

Li-Lo

Lena 72, det är vi på admin som inte har fått till det med smiliesarna, vissa funkar andra inte. Svårt för användare att veta!
Ser fram emot ett inlägg imorgon efter en alkoholfri kväll. Bra jobbat!
Li-Lo
Alkoholhjälpen

harrim

Jag har tyvärr inga goda råd att komma med. Jag har provat allt tror jag utan att lyckas. Men jag har heller aldrig velat sluta dricka. Och det är väl det som är problemet. Nu ska jag göra ett försök med att dricka lite 1-2 glas vin på fredag/lördag men inte mer. Om jag dricker 3 glas så tömmer jag resten av flaskan och mer därtill och så är man igång igen.

Du verkar ju ha det jobbigt att sluta själv så du borde kanske ta hjälp? Finns ju mediciner som hjälper. Ofta så vill man inte detta med mediciner för då stänger man dörrar för att dricka. Men som sagt vill man sluta behöver man nog lite hjälp.

Lena72

Första nyktra morgonen på ett tag. Tyvärr har jag tarmvred (är under utredning) så jag har sovit dåligt o känner mej inte utvilad. Det hade varit skönt om det hade varit måndag capio jag kunde hålla upp ett par dagar lättare. Nu är det fredag o då brukar vi dricka vin till maten. Är det ok att ta ett par glas 2-4? Eller måste jag helsluta? Vill kunna dricka på fredag o lördag o inget mer....
Kram o tack för stöttningar!

harrim

att man inte får bli berusad. Jag kan vara med på ett midsommarkalas och sitta mellan två snapsande gubbar och sjunga med i snapsvisorna och klara mig om jag bara dricker 1 glas vin. Men dricker jag 2 glas i följd så är risken stor att jag tappar kontrollen. Om du inte vill sluta helt så tycker jag att du ska bestämma dig för 1 enda glas till att börja med. Problemet med oss (i alla fall mig) är att vi vill bli fulla. Man blir inte full på ett glas vin så det är ju lite otillfredställande men det fungerar socialt trots allt.

Dricka el inte dricka? Det är frågan här. För mig har helgdricksndet hemma inte fungerat. Nu när jag slutat så är det väldigt lite med det som jag saknar. Dricker a-fritt för att få Helgkönsla. Kanske ett glas skulle funka även här hemma, men just det är inte värt risken för mig. Och om jag ska vara ärlig inte det jag har varit ute efter med helgdricksndet heller. Då behöver jag fler glas... Hoppas du mår bättre!

Lena72

Nu vill jag sluta! Orkar o vill inte att nått skall styra mig o ha sådan makt längre! Det tar alldeles för mycket tid o kraft! Jag tänker på vin 80% av dagen. När, hur jag skall smussla till mig ett glas i smyg.
Jag behöver hjälp! Men.... Jag kan inte med att ringa vårdcentralen o be om något läkemedel?!? Jag känner dem o jag vill inte att det skall stå i mina journaler! Hur får jag tag på medicin utan att det registreras? Jag har varit tjock i hela mitt liv o gjorde en gbop o det står i mina journaler. Nu är det 3,5 år sedan men jag får alltid frågor om det! Om jag söker för halsfluss undrar läkaren helt plötsligt hur många kg jag har gått ner!? När jag op för gallan undrade läkaren om jag var nöjd med min viktnedgång, hennes bekanta funderade på att göra en lika dan op.....
Jag vill inte ha en alkis stämpel i mina journaler!!!!!!
Vad finns det för medicin? Antabus ver jag men det känns som om suget finns fast jag blur straffad OM jag deicker för då spyr jag. Jag kan inte spy pga av min op. Vad händer då?
Finns det inget som bara tar bort suget som gör att det blir lite lättare o lägga av? Men ändå kan ta nått glas då o då och känna att det inte är så himla skönt o kul?
Hur har ni gjort? Kan jag gå till en privat vc o be dem skriva ut men inte få det i journalen? Köpa på nätet????
Känner mej som en tablettmissbrukare nu när jag skriver, en narkoman som är på svarta marknaden... Hjälp!!!!!!
Tankarna snurrar!
Kram på er alla....

Västerbotten

Man kan be om en journalspärr. Detta innebär inte att någon annan vårdgivare inte KAN gå in och läsa din journal från tex beroendemottagningen, men om någon gör det är det tjänstefel och det kan leda till åtal. Be om en spärr (man skriver på ett papper).
Googla på "Spärra journal" och läs om vad som gäller i just ditt landsting, eller ring och fråga.
Tyvärr tror jag att det är så att Vissa myndigheter har rätt att läsa i din journal utan att fråga dig först (trots att journalen är spärrad). Det är för att kontrollera att bestämmelser som styr hälso- och sjukvård följs. Försäkringskassan och socialtjänsten har rätt att få läsa journaluppgifter utan ditt samtycke. Du kan inte spärra information för personal inom den enhet som spärren avser.

Lena72

Besökte vc i går! Gick till en privat vc i kommunen. Grina o berättade att jag är en alkis. Han skrev ut starka sömntabletter o lugnande men inga "minska suger" tabletter som jag önskade. Har läst om att de finns olika sorter. Vill inte ha antabus som jag inte tror hjälper mej. Fick även ett nr till en alkoholkklinik jag ringde till.
Jag kände mej så värdelös efteråt att jag gick raka vägen till systemet o gick hem o hällde i mej vin.
På dagen! Har aldrig hänt! Var full när barnen kom hem o min man. Sa att jag hade ett tarmvreds anfall o gick o la mej. Han borde fatta men sa inget..... Jag skäms som en hund!
Spydde ner hela tröjan och rummet.
Jag hade gömt två små colaflaskor med vin i klädskåpet som stod på bänken i sovrummet i morse. Vi gick upp tillsammans i morse men han sa inget..... Tror att det är han som ställt den där eller jag, kom inte ihåg allt i går.

Jag antecknade hela fyllan igår. För varje glas antecknade jag känslor, hur jag mådde, vad jag tänkte på, hur jag resonerade. Jätteintressant läsning idag!
Detta måste vara botten för mej! Denna gången gick det ut över familjen..... Det är inte ok! Måste sluta!
Är så besviken att jag inte fick någon tablett hjälp. Klarar jag detta själv?
Vågar inte prata med min man, skäms så jag döööööör.

Tänk om jag bli "full" av de lugnade tabletterna? Kan ta upp till 3 om dagen! Hur funkar det med bilkörande?

Tankarna snurrar......

answe77

Försök samla modet och prata med din man. Tror det blir mycket bättre om du gör det. Finns nog de som klarat ta sig ur missbruk på egen hand men de är säkert inte många. Man behöver oftast hjälp och det är inte fult att be om den. Stöd från ev. Vård och från nära o kära är ovärdelig hjälp. Jag känner igen skammen och ångesten du har men mer A bygger bara på den mera. All lycka till dig Lena.

Kvaddad

Vilket pucko till läkare!
Du vill ta dej ur ett missbruk och blir inviterad till ett annat.
Gå inte in i benzodjungeln, det är ett helvete att ta sej ut därifrån.
Tycker du skall kontakta en annan läkare som vet vad han sysslar med.
Stor kram till dej!

Västerbotten

på alkoholkliniken som du ringde till? Bokade du in ett besök? De måste ju kunna hjälpa dig. Ta den hjälpen!
Det vore jättebra om du kunde prata med din man om problemen. Det kommer säkert att kännas bättre för dig om du tar mod till dig och berättar för honom. Ta steget!
Kram

Lena72

Jag skall dit på måndag morgon. Idag är jag nykter! Synd att det är helg emellan. A lurar mej extra mycket.
Vill sågärna dela en flaska till fredagsmaten. Är så besviken på mej att jag har låtit det gå så här långt....
Läste att de lugnande hade benzo nånting i sig, är det inte ok? 3 om dagen låter mycket. Likaså sömntabletterna, mamma hade samma men hon hade 5 mg. Tog dessa när jag var inlagd, när jag delade rum med 3 gamla gubbar. Tog då en halv. Nu fick jag 15 mg. 3 gånger så starka!
Nu behöver jag all stöd jag kan få, så jag vågar mig dit på måndag....
Kram o tack för stödet!