Hej
Hittat hit för första gången. Jag är en rödvinsberoend (oj jag skrev ner det) kvinna. Jag har druckit mer o mer det sista året. Har bara druckit de två sista åren. Innan köpte vi en vindunk som vi efter nått år fick hälla ut. Men för två år sedan tyckte jag o min man att nu skulle vi hitta tillbaka från småbarnsåren och ha mysigt. Och det har vi haft! Vi har tre barn äldsta 18 o de andra två 8 år. Vi hade efter sjukdom tappat bort oss och nu skulle vi ha föräldrmys! Vi har det ff mysigt i deicker vin o pratar men nu dricker jag för mycket så jag ha minnesluckor o skiter i vad han säger bara jag får mitt vin. Min pappa dog för 11 månader sedan o min mamma för 4 månader sedan. Förlusten har varit svår även tiden innan deras död då det var ett tufft slut för de båda. Cancer. Jag har tröstat mej med vin o har inte riktigt vågat känna efter att jag mindre än ett år blivit föräldralös. Men trotts ångest o oro är jag inte riktigt beredd att sluta. Ikväll skall vi ut o jag vet hur det slutar men vill/vågar inte ta en vit kväll. Vi har tre veckor kvar på semestern o mysa med lite vin vill jag ju. Kommer jag inte kunna sitta på en ute servering med ett glas rosé nån mer gång??? Jag alkis??? Jag är tjockis op o har läst att det är många som byter ut ett beroende mot ett annat.
Oj vad långt inlägg. Sorry, kunde inte sluta när jag väl började märkte jag. Kram från mej!

Västerbotten

Det är en dum idé att blanda benso med alkohol ("flöddra") Du riskerar väldigt allvarliga biverkningar bla medvetslöshet och andningsstillestånd. I värsta fall döden.
Bensodiazepiner är vanliga vid blandmissbrukmed alkohol och andra droger. Bensodiazepiner ingår tillsammans med tiamin som en central komponent i abstinensbehandling, vardagligt kallat avgiftning, vid alkoholberoende där den kramphämmande och ångestlindrande effekten eftersträvas. Dock är intag av bensodiazepiner med samtidigt alkoholintag farligt då etanol (alkohol) starkt förstärker den lugnande effekten med andningsdepressiv biverkningsom följd.

det är precis som Kvaddad och Västerbotten redan sagt
1) att det kan innebära livsfara att blanda sömn- och lugnande tabletter med alkohol
2) att börja med tabletter som innehåller bensodiazepin är, speciellt för en som redan har missbruksproblem, att öppna dörren till ytterligare ett beroende
Dessvärre händer det fortfarande att läkare skriver ut lugnande till människor som söker för ångest och sömnsvårigheter. Det är inget ovanligt alls att utveckla nya beroenden efter gbop - det borde läkaren varit observant på.
Du kan ringa Alkohollinjen http://alkohollinjen.se/ idag efter kl 12 för att få sakkunnig hjälp och råd om vart du kan vända dig. Till Alkohollinjen kan man ringa från hela landet på telefonnummer: 020- 84 44 48
Sist men verkligen inte minst: så bra att du hittat hit och sätter ord på dina bekymmer. Det är ett stort och viktigt steg du har tagit! / mt

Håller med de andra, tabletter är nog inte lösningen. När du lyckas sluta dricka tror jag att mycket av din oro och ångest kommer att försvinna.
Kan inte tänka mig in i hur det skulle kännas att förlora båda sina föräldrar på en så kort tid. Tänker att du kanske skulle behöva lite stöd i att hantera det.
Mitt drickande har sett ut som ditt till viss del. Men jag var tvungen att smyga i större utsträckning eftersom jag sa hemma att jag skulle dra ner... Och halvflaskorna räckte ju inte för att åstadkomma berusningen jag ville ha. Efter åtskilliga misslyckade försök att sluta, självförakt, ångest över att jag kunde låta det gå så långt så slutade jag i maj. Kunde inte dricka öppet hemma alls eftersom sambon kommit på hur illa det var. Ersatte drickandet med a-fritt. Tänkte på vin varje dag i säkert en månad minst. Men det var inte längre möjligt att dricka hemma. Det tog kanske två mån sen började jag njuta av tillvaron. Jag hade några återfall i juli/aug men dricker ff inte hemma och det beslutet är stabilt. Har druckit måttligt (2 glas vin) när jag gått ut. De gånger i somras när jag drack blev jag väldigt bakis. Inte kul!
Vad vill jag med att skriva detta: jo, din man vet! Vet hur jäkla pinsamt det känns, vilken elefant som plötsligt står i vardagsrummet. Ta hjälp av det: säg att ni ska sluta. Gå över till a-fritt. Det borde inte vara så viktigt för honom att dricka eftersom ni inte druckit så mycket förr. Nu både tror och hoppas jag att du får bättre hjälp av alkoholkliniken på måndag. Man blir förbannad när man hör vad läkaren gjorde. Tror att du kanske skulle behöva lite samtalsstöd för du slår så mycket på dig själv just nu.
Jag har också haft trassel med magen, inte i närheten av tarmvred, men hur magen mår har sån stor inverkan på resten av kroppen och måendet.
Vad jag vill med det här inlägget är att skriva att det är inte alls konstigt att du har hamnat i ett beroende. Många faktorer spelar. Det gör dig inte värdelös och det är helt enkelt fullt förståeligt. Misslyckade försök att sluta gör dig heller inte värdelös. Du lär dig något och du kan använda det i din fortsatta kamp. Jag hoppas du får ett bättre bemötande på alkoholkliniken. De borde vara experter på bemötande, så våga dig dit så att du får det stöd som du faktiskt behöver nu. Lycka till, det är möjligt att ta sig ut beroendet.

Lena72

Nu är de lugnande tabletterna slängda. Ett missbruk till är det sista jag vill. Tycker att det räcker med mat o cigaretter som jag har slutat med och nu alkohol.
Jag har inte ens ångest! Kan sova oroligt på morgonkvisten och det har nog med att kroppen tar hand om alkoholen. Det får jag leva med....
Läkaren sa att det blir lättare att sluta om jag tar lugnande och sömntabletter, kändes logiskt i stunden men nu vågar jag nog inte....
Tack för allt pepp o stöd!
Trevlig helg!

Rallan

Bra att inte ta tabletterna tror jag. Man blir arg på läkaren som gjorde allt lite värre istället för att hjälpa.
Hoppas att du får rätt hjälp någon annanstans. Kämpa på för din och familjens skull. Vi kämpar tillsammans allihop, vi fixar det här.
Kram

Lena72

Har varit på mötet idag och har nu tårar som rullar. Jag vet att jag illa däran (därför jag sökte) men nu fått det bekräftat. Jag är "skadligt beroende" med nytt finar ord. Föredetta ord är missbrukare. Som hon förklarade så fint att det är samma sak men man använder inte lika hårda ord....
Hon föreslog att jag skall skaffa Naltrexon eller Campral. Blev ju så skrämd ad de andra tabletterna jag fick utskrivet. Vad tror ni, är dessa bra? Kan jag bli beroende? Kan jag jobba o köra bil med dem? Biverkningar?
Tack att ni finns!

Kvaddad

Det känns lite som om du och jag befinner oss på ungefär samma plats i alkoholhelvetet.
Har läst dina inlägg och känner igen mej i så mycket.
Skall vi ta hjälp av varandra i snubblandet mot ett bättre liv.
Jag har börjat räkna från noll igen efter ssenasteg (sista!) fyllan i fredags. Mitt rekord i år lär 28 alkofria dagar. Det vore väl fn att inte kunna uppnå åtminstone det igen.
Hänger du på?
Tänker vi kan peppa varandra på vägen.
Jag har också funderat.på att ta hjälp av ngt läkemedel men är skeptisk till allt vad piller heter.
Vad tror du att du kommer att besluta dej för?
Skulle vilja veta mer om biverkningar och om vad det är för skillnad på campral och naldextrone.
"
l -

Lena72

Har just skrivit på ett kontakt
Detta blir så bra!
Att ha nått att göra, nått jag brinner för!
Att känna mig behövd!

Firar med ett glas rött på stan, druckit hälften, mår kanon! Tänk att kunna stanna nu och njuta även i morgon!

Har en på varje axel....
En säger, gott ta en till. Fira! Du är värd detta!
En säger, nu har du firat, åk hem och gör några jävla chokladbollar eller nått. Ingen mer alkohol!

Hörs!

Kvaddad

Vilket tror du att du kommer att välja?
I min värld hade chokladbollarna haft lika stor chans som en snöboll i helvetet.
Men du är ju inte jag så jag önskar dej lycka till!
Kram

Grattis till kontraktet! Kul, det ger dig en anledning till, till att hålla dig nykter. Personligen så tror jag att en av anledningarna till att det blir så svårt att hantera alkoholen är att man förknippar det med belöning och avkoppling efter hårt arbete. Hoppas chokladbollarna vann!

Håller med. Ta nya tag! Såg ut så här för mig i början också. Skillnaden mot tidigare gånger var att jag inte använde det som en ursäkt för att fortsätta dricka. Du är på gång nu! Håll i dina segrar! Och börja på nytt!

Kvaddad

Det är bara att köra!
Bryt ihop och gå vidare.
Du fixar det här!
Skriv nåt så vi vet att du är ok!
Kvaddad

Kvaddad

Vad mycket klämkäcka floskler det blev där......
Men tanken var god !

Lena72

Skall besöka en läkare igen! Nu vill jag ha naltrezon eller Campral. Fixar inte själv.... Vad är bäst? Livrädd att få mer droger... Håll tummar!

Ge dig inte! Flera på forumet har testat naltrezon och tycker att det är bra. Själv tar jag antabus och tycker att det är suveränt. Det viktiga är att du tar den hjälp som finns att få. Kram !

Lena72

Sitter i väntrummet jag o alla alkisar. Jag är ju en av dem men känner mig inte hemma här.... Tårarna rinner och några a-lagare tittar på mej....
Väntan är 1.20 tim, gör inget men väntan känns olidlig!
Läser på Fass.se om olika tabletter och känner mej livrädd, biverkningarna är ju jättemånga! Dosighet, sömnproblem, ej köra bil, illamående! Har ju tänkt att bli fri från dosigheten. Kommer min man märka nått? Vill ju inte berätta än...
Tankarna är många!
I morgon fyller barnen år, vågar jag ta nån tablett i kväll?
Tänk om jag får mer sömntabletter? Kanske inte får tabletter alls?