Hej
Hittat hit för första gången. Jag är en rödvinsberoend (oj jag skrev ner det) kvinna. Jag har druckit mer o mer det sista året. Har bara druckit de två sista åren. Innan köpte vi en vindunk som vi efter nått år fick hälla ut. Men för två år sedan tyckte jag o min man att nu skulle vi hitta tillbaka från småbarnsåren och ha mysigt. Och det har vi haft! Vi har tre barn äldsta 18 o de andra två 8 år. Vi hade efter sjukdom tappat bort oss och nu skulle vi ha föräldrmys! Vi har det ff mysigt i deicker vin o pratar men nu dricker jag för mycket så jag ha minnesluckor o skiter i vad han säger bara jag får mitt vin. Min pappa dog för 11 månader sedan o min mamma för 4 månader sedan. Förlusten har varit svår även tiden innan deras död då det var ett tufft slut för de båda. Cancer. Jag har tröstat mej med vin o har inte riktigt vågat känna efter att jag mindre än ett år blivit föräldralös. Men trotts ångest o oro är jag inte riktigt beredd att sluta. Ikväll skall vi ut o jag vet hur det slutar men vill/vågar inte ta en vit kväll. Vi har tre veckor kvar på semestern o mysa med lite vin vill jag ju. Kommer jag inte kunna sitta på en ute servering med ett glas rosé nån mer gång??? Jag alkis??? Jag är tjockis op o har läst att det är många som byter ut ett beroende mot ett annat.
Oj vad långt inlägg. Sorry, kunde inte sluta när jag väl började märkte jag. Kram från mej!

Sommarkatt15

Att slippa tänka på a hela tiden! Intressant reflektion att ha eller vara. Heja dig Lena72 mot din dag fyra i rimlighet i intag eller inte alls!

att tabletterna funkar för dig! Det gjorde dom för mig, tror jag kommer ihåg att man fick lite krångel med magen i början, men det gav sig. kÄnns kusligt på ett sätt att man inte vill ha mer om man druckit ett glas, men jättebra om man är rädd för att inte kunna säga nej i olika sammanhang. In med en tablett och suget är borta. Tre dagar är den bästa start man kan ha efter tre dagar...

Lena72

när jag ser att någon har skrivit!

Skäms att jag inte är inne o kommenteras andra inlägg mer....
Det kommer nog nu när jag orkar lyfta blicken lite.

Dag 4 nykter! Faaan vad jag är bra! Känns som jag aldrig har haft problem....
Har inte vågat smaka nått. Har fullt upp i min nya lokal vilket hjälper jätte mycket, nya saker o nya rutiner. Så lycklig! Känner mig inte lullig utan klarsynt och allert!
Bakslag kommer nog men nu njuter jag!
Kraaaaaaaaaaaaam

Lena72

Tog inte min tablett i morse, ville testa att dricka vin. Skulle dwt smaka?
Jag tyckte det var lika gott som vanligt. Kände mig lika lullig. Drack en hel flaska och blev faktiskt lite glad att det var gott. Låter konstigt att jag blev glad men var faktiskt lite orolig att njutningen var helt borta.
Räcker det då att "bara" strunta i morgon tabletten och man är som vanligt?

Nu en kopp te och en tablett, nu har jag testat ich nu måste jag kämpa på igen!

Kram på er

Sommarkatt15

Jag tror att man ska vara försiktig att mixa Naltrexone med större mängder alkohol. Naltrexone används också vid narkotikamissbruk, så läkemedlet är starkt och nedbrytningstiden är lång. Om man skall opereras och behöver morfin eller liknande så går det inte alls ihop med Naltrexone. Fundera över om det är rimligt för dig att dricka en flaska vin med denna medicin i din kropp, nu när du är på god väg mot ett friskt och friare liv där inte alkoholen bestämmer, utan du! Förlåt, men jag blir orolig. Kanske du kan rådfråga någon som är bra på läkemedlet?
Kram,
Sommarkatt15

Fundera lite över vad du vill med tabletterna. Är målet att sluta dricka en period, eller att fortsätta. Titeln på din tråd är "vill jag sluta?" Och om du svarar så är det nog "nej". Jag tänker alltid "ja, det vill du" när jag ser din tråd. Jag tror att du behöver ett längre uppehåll, sen kan du testdricka... När drickandet inte är så viktigt löngre... Men vi måste alla hitta vad som fungerar för oss och vi är olika, så fortsätt kampen på ditt sätt. Du kommer att hitta nåt som funkar.

Lena72

Sisyfos så är det. Jag vill inte sluta helt, jag vill kunna njuta av ett glas vin eller två då o då men jag vill inte vara beroende som gör att jag tänker vin.
Om det behövs att jag måste vara utan en längre period så måste jag hålla upp. Det kan vara naivt tänkt och det är jag orolig för men hoppet finns.
Tabletterna har verkligen hjälp! Tankarna är borta o jag är som vanligt, känns det som. Sedan är det svårt att bryta gamla vanor. Som när jag slutade röka, vad skulle man göra av händerna? Sprang o letade efter ciggen innan jag svarade i telefonen. Sånna vanor sitter i länge. Vissa kan feströka och vissa trillar dit igen efter att ha testat 1. Hur det är med mig o vin vet jag inte. Kan jag festa med nått glas eller trillar jag dit direkt, framtiden får utvisa.

Blir jätteglad över era svar, det får mig att tänka till och vända på myntet som har många sidor.

Kram

villvastark

Jag bestämde mig efter många års brukande som den sista tiden övergått till ett, vad jag nog egentligen vetat ganska länge, missbruk. Jag har sagt till mig själv varje morgon, "Nu får det vara nog, ikväll ska jag vara nykter, och klarar jag inte det borde jag faktiskt söka hjälp". Alla dom morgnarna blev snart till veckor, månader och år. Sista halvåret har det eskalerat, jag kunde dricka en flaska utan att knappt känna mig berusad. Jag kände in när det första glaset kickade in, en skön känsla, men glas 2,3,4 var ingen nämnvärd skillnad mer än att jag blev trött. Glas 5,6 och kanske tom 7,8, ja då var jag så trött att jag sluddrade, fick anstränga mig för att tro att jag skulle kunna lura min man att jag faktiskt va rätt nykter...

Sen somnade jag på soffan, i stort sett varenda helg, men även vardagar. Vid det här laget hade jag inte varit nykter på ett drygt år, jag drack varje dag och hade möjlighet till det eftersom jag sedan flera är är förtidspensionär pga svår smärtproblematik. Det var lite så det började, jag hade ont och började självmedicinera. Dessutom har jag alltid varit en väldigt aktiv person, så detta hjälpte mig att komma ner i varv.

Idag har jag varit helt nykter sedan i onsdags, det har egentligen inte varit så svårt, inga direkta abstinens mer än lite skakig, inte så konstig efter en 5 dagar lång utlandsresa med ganska mycket alkohol även dagtid, vilket det aldrig blir hemma i Sverige. Nu är det helg igen.... Jag vill kunna dricka normalt, det var mitt mål, men nu är jag osäker efter att ha läst runt bland alla era trådar. Mitt mål när jag klev in här var att bara dricka helger, och då på en normal nivå, men nu idag fredag sitter jag här och undrar om jag och många andra bara är naiva som tror att det ens är möjligt?

Jag har en missbrukar personlighet, det vet jag och vi har missbruk i släkten. Om jag inte varit beroende av cigaretter , så har det varit droger, och nu alkohol. Jag har inte haft problem att sluta, för om jag ger mig fan så är jag envis som en åsna, men de gångerna har jag ju faktiskt slutat helt och inte rört skiten igen. Nu står jag inför samma dilemma men denna gång har jag av någon konstig anledning förhandlat med mig själv om att jag ska kunna hålla det på en normal nivå igen..... Jag vet inte? Ska jag prova och se? Jag tar en dag i taget, men det är fredag idag och tankarna börjar göra sig påminda med stormsteg...

Lena72

Hur har det gått "Villvastark"??
Känner igen mej så i ditt inlägg. Jag har nästan klarat att vara nykter på veckorna men druckit för mycket på helgen.

Vill..men vill…

Behöver efter insikten hjälp att avsluta min var tredjedags drickande.
Kan inte sluta när jag börjar utan det blir en jakt efter fylla. Kag klarar mitt jobb.. för jag är smart kring när jag dricker
Jag är inne på stöd genom mediciner. Tror tyvärr inte det hjälper hela vägen utan samtal o h annat stöd.
Vart är det bäst att vända sig? Sthlm

Kämpa på allihopa

Välkommen hit! Här kommer du att få igenkänning, det finns alltid någon som har ett dryckesmönster ungefär som en själv.

Smart att tänka på kompletterande stöd. Kan tyvärr inte svara på din fråga, men vill tipsa dig om att starta en egen tråd (längst upp till höger på sidan). Den du skriver i nu är flera år gammal och både för dig och för oss blir det lättare att hitta och följa dig om du har en egen. Du gör självklart som du vill, men tror att du på så sätt får ut mest av vistelsen här.

Kram