Som står ovan är det tredje dagen utan alkohol vilket känns så skönt. Har tagit semester denna vecka för kände att mitt psykiska mående inte varit på topp på länge och det har man dövat med alkohol. Har haft flera uppehåll på 6-7 ibland några dagar mer men sen fallit och ångesten är brutal. Har ibland hanterat det bara genom att stanna vid 2 glas eller 2 mellanöl men nu efter denna fredag o lördag med alkohol och paniken inför måndagens arbete så beslöt jag mig för att ge denna veckan bara till mig. Älskar mitt jobb men så galet dåligt strukturerat just nu, där det känns som allt handlar om mig som är spindeln i nätet. På både gott och ont. Jag ska nu ge mig en present som jag läst tidigare här till att börja med 3månader utan detta ångestframkallande gift. Känns bra ingen abstinens men lite lätt uttråkad är jag allt. Lite pirrigt att komma till jobb på måndag men jag har ju fler dagar innan dess att bara ta hand om mig själv. Lite om mig och hoppas på stöttning med er andra både gamla och nya rävar. Kram??

Här är du i gott sällskap ? Ett tips är att du går igenom självhjälpsprogrammet som finns här på forumet. Man får litet fågelperspektiv över sammanhangen och ser tydliga mönster i sitt alkoholbruk. Vad som triggar. Vad behovet att bedöva sig består i... Vilken fin start på nykterheten att ta semester och bara rå om dig själv. Då hinner du komma någorlunda i balans innan du ska hantera både nykterhet och jobb samtidigt ? Lycka till!

Tack för din kommentar. Det värmer att ngn svarar? jag var inne på det att göra det. Ger mig några dagar till sen ska jag bestämma hur jag ska göra med självhjälpsprogrammet? än så länge ett lugn inombords och verkligen njuter av att titta på tv och bara va. Kram? ha en fin kväll

Bestämd

Hej! Vad fint att du gett dig själv en vecka att bara vara och få distans till alkoholen. För mig har det hjälpt att vara mycket inne på forumet, läsa andras berättelser och skriva ned mina egna reflektioner. Känns det svårt ibland så vänd dig till forumet. Det finns alltid någon som har ett klokt råd att ge. Hoppas du ska trivas ?

Bestämd för ditt svar? läser otroligt mycket här. Både nya inlägg och väldigt gamla inlägg. Det är lite som ens beroende just nu faktiskt ?just nu njuter jag även om jag inte drack varje dag att lägga sig bredvid barnen vid nattning och känna att jag pussar o kramar dem lite extra för jag softar bara god hudkräm. Riktigt härlig känsla. Tänkte idag när jag var ute med vovven. Tacksamhet! Ett välanvänt ord men ack så viktigt att ha med sig?

Badanka

varför sårar ens arbetskamrater en så mycket helt plötsligt? Jag har aldrig kommit till jobbet påverkad, aldrig druckit på arbetstid, endast hemma. De har haft förståelse för att jag inte vill vara med på Afterwork,då jag tycker att det känns jobbigt för mig. Jag har inte druckit en droppe på 2år och det funkar bra. Idag blev jag jätte ledsen på jobbet, då de helt plötsligt ska ha matlagningsvin i fisksoppa som tillagad på jobbet. (Vi har aldrig haft det innan.) Sist vi skulle ha soppa så la de undan till mig så att jag inte skulle ha vin i. Men jag märkte att jag inte klarade av doften av vinet som kokade bort, kände ett stort sug då. Fick idag veta att vi ska ha fisksoppa nästa vecka. Jag sa då till min arbetskamrat att snälla ha inte vin alls, det var så jobbigt med lukten för mig sist. Personen svarade - vadå? Det gick ju bra sist, du kan ju ha vitvinsvinäger i sallader, du får prata med personen som lagar maten. Jag pratade med den personen och fick svaret- jaha! Du fick ju en egen skål utan! Jag förklarade att det var jobbigt med doften. Då fick jag svaret att hennes vänner som är AA har inga problem när andra dricker, det måste man ju vänja sig vid. Jag sa att det är väldigt olika från person till person. Hon bara vände sig om och började att gå, och skrek du behöver inte oroa dig jag ska inte ha vin i soppan. Det har gått 2 år sedan jag drack sist. Jag pratar aldrig om mitt problem på jobbet, då jag tycket att det inte behövs. Den enda ggr jag nämner något det var ang soppan. Jag har inte berättat för min chef ang att jag har haft alkohol problem. Känner att jag skjuter mig i foten om jag berättar.

Är det 4:e dagen utan och jag har gråtit en skvätt . Lite förlösande. Inte för jag är sugen på a men för jag är nog lite allmänt deppig i mellanåt! Har haft ganska bra med energi. Städat kidsens rum så det skiner sen var jag slut så nu sitter jag och vara slappar i soffan. Härligt. Ta hand om er där ute och stanna i nuet. Idag väljer jag att vara nykter?? kram

Anvönder detta lite som en dagbok. I em var jag lite lätt rastlös. Åt middag och gick en lång promenad med hunden. Har faktiskt fått mycket aptit tillbaka. När jag mår dåligt psykiskt så tappar jag tyvärr aptiten och den ångesten alkoholen gav så hjälpte det ju inte direkt! Äter kvöllsmacka varje kväll nu o ett stort glas mjölk. Gott. Tidigare ikväll tänkte jag att jag kommer ju inte komma till ro ikväll men nu sitter jag här med mitt citronvatten och är lugn. Gick förbi spegeln nyss som sa att bara efter 4dagar så ser jag piggare ut. Min hy har faktiskt redan börjat få lite lyster istället för att vara lite lätt rödflammig(vilket jag tolkat som känslig hy) jo eller hur. Vet ju såklart förklaringen till det. Inte konstigt jag haft torr hy !! Ska snart lägga mig med min sidekick hunden och lyssna till min sovmusik och hoppas jag kan sova mer än 3 timmar isträck. Godnatt till alla ni som kämpar. Ge det ett försök. Man tror inte att på så kort tid kan det hända så mycket psykiskt (framförallt för mig ) och fysiskt.Det är inte över än dock! Det vet jag. Kramar från en betydligt gladare själ?

Fibblan

Har som du trubbel med sömnen..dag 3 bara så inte så konstigt men höll upp ca en månad för bara en vecka sedan och då var det samma issue..man får väl ge det tid bara..(?) Just nu är jag vaken pga av en mardröm,.men ska strax höra ett nytt försök när jag förstrött mig här lite..man ska ju inte plocka upp mobilen egentligen heller..men har i vart fall Night mode på.
Hursomhelst, ville bara titta inom och säga bra jobbat till dig☺️?! Och att det är så härligt att du redan känner dig betydligt gladare och redan lagt märke till de små positiva förändringarna som sker?!
Kram
/Fibblan ?

Det eller ej. Vaknade imorse o tänkte att klockan var 3 på natten som vanligt men nej hon var 0640. Alltså sovit i ett . Galet skönt o konstigt! Tack för pepp fibblan! Du är ju en av dem jag läst mest av hör inne? att få sitta med en kopp kaffe och känna sig lugn. Men ska träffa jobb idag för att gå genom strukturer som kommer underlätta lite för mig. Har haft alldeles för mycket på mina axlar. Lite nervöst men visst kommer jag fixa det utan för mycket ångsest?!? hoppas det. Ha en underbar dag. Även denna ska vara nykter? kram

Är det fredag och min första fredag nykter på länge. Jo jag tänker vara nykter. Det har jag redan bestämt. DAG 6 idag. Känns bra! Hade en rastlöshet igår som var lite jobbig o ngn konstig form av spänninghuvudvärk då jag fick liksom ngn ilning i skallen. Blev sugen på att låta det försvinna efter några glas men icke!! Har haft det förr speciellt när jag är spänd i nacke och,axlar.får stretcha idag. Men idag är en ny dag. Andra natten jag inte vaknat ngt utan sovit i ett! Lycka till alla inklusive mig själv för denna dag är hur man än vrider pp det lite jobbigare än de andra i veckan?? kram på er kämpar där ute??

Fibblan

Låter som bästa sättet att ta hand om dig idag! Skönt att du är beslutsam för det behövs, inte minst en dag som idag - fredag + lite nedsatt kan innebära en risk..men inte för dig inte ?! Du har bestämt dig?! Ha en härlig nykter fredag och en bra helg för resten också!
Kram
/Fibblan ?

Igår drack jag 3 glas vin. Inte stolt över mig själv men idag känns det ändå bra för det var inte värt det!! Nu har jag verkligen lärt mig det! Idag kör jag 5-1 och kör vidare på nykterheten. Ska inte trycka ner mig själv nu,det e det viktigaste utan tänka att jag vet vad jag inte ska göra för att må toppen?? kram på er alla som stöttar?

Oj, vad bra att du bestämt dig för att inte trycka ner dig själv utan väljer att se att det står 5-1 till dig!
Det var ett nytt tankesätt för mig, det tar jag med mig.

Välkommen, förresten, att kämpa här tillsammans med oss!

Och, hoppas du utökar din ledning över A nu i helgen. Jag hejjar på dig.

Vägen behöver inte vara spikrak, så länge den bär framåt. Det är ju en nyttig erfarenhet att upptäcka att det där vinet inte var värt avsteget från planen. Då vet du det ?

Mirabelle och Soffi för svar? det värmer otroligt ska ni veta! Idag blir det långpromenad med hunden och köpa present för den minsta ska på kalas imorgon? kramar till er?

Är det 4:e dagen efter mitt snedsteg. Könns böttre denna veckan än förra. Vet inte varför men det är ett annat lugn jag har i kroppen. Började ju öven jobba igår efter 1,5vecka vilket var otroiigt skönt men nervöst. Fick så mycket positiva kommentarer. Att det varit kaos utan mig och massa kramar om hur jag mådde. Kändes väldigt bra att få ett sånt välkomnande. De vet ju ingenting mer än att jag behövde en paus vilket jag faktiskt gjorde oavsett alkohol eller ej. Har en nära familjemedlem som inte mår bra alls. Hur ska man göra med någon som känner att livet är meningslöst och som inte vill söka hjälp. Inte vad jag behövde just nu kände jag men det kanske även kan ge mig lite styrka känner jag. Att fokusera på ngn annan och hjälpa och stötta. Det är vad jag ska göra den närmsta tiden! Kram på er och hoppas ni får en fin första oktober??

..att det känns bättre nu efter fyra dagar och lite tid att bara ta hand om dig själv. Toppen också att det kändes bra att komma tillbaka till jobbet och att du fick ett omtänksamt bemötande där.
Svårt det där med anhörig som inte mår bra, självklart ska du finnas där och hjälpa och stötta! Glöm bara inte att samtidigt vara snäll mot dig själv, du är inne i en stor och väldigt positiv förändring och det vore tråkigt om du tappade bort dig där.
Önskar även dig en fin dag!