Femina

Tack för din ärliga berättelse. Fint att du delade med dig.
Kram, ?

Tack för era kommentarer Ensam1984, Dendartjejen och Femina ? Jag tänker att min berättelse kanske kan väcka igenkänning hos någon, så ett frö.

När vi gör saker som strider mot våra egna värderingar så begår vi våld mot oss själva.

Kram ?

Myrrah

Det är märkligt förlösande (?) att få höra andras historier och erfarenheter varför man tog beslutet att sluta dricka. Jag blir väldigt stärkt av det. Du verkar vara en så varm och positiv person. Självklart kommer han stå på tröskeln en dag!
?

Tack för delning, fick mig att fundera också på mina ”3 värsta” bra att minnena flyttar fram istället för att falla i glömska.
Idag har jag skålat med dig och gänget här, snapsglas med 0% öl.
Nu spelar grannarnas musik, film pågår här, är säker på att du haft en fin och nykter kväll.
Såklart kommer din kärlek att göra entré så småningom. Helt säker.
Tack för en härlig ”termin 1” i nyktra livet. Heja oss! Kram. ?

Stark berättelse! Och säkert både modigt o nyttigt att våga skriva den.

Fastnade lite också på dina problem med myrkrypningar etc i benen eftersom problemen liknar mina. När du skriver S-ferritin bra, vilka värden har du då på det? Referensvärdena har galen spridning (Ibland 10-190 för kvinnor) och olika spridning på olika provställen och olika i länder. I USA anses värden under 50 vara järnbrist. Sådana som har restlesslegs bör ha ferritinvärden över 75 enligt deras RLS site. Så ”bra” kanske kan vara individuellt tänker jag ibland precis som med HB som ligger olika för olika människor (och ganska konstant). Angående värdet du inte kom ihåg Kan du logga in på 1177 med BankID och kolla din journal. Alla provsvar finns att tillgå och man kan sortera. Om man är lite nördigt lagd så finns det en del man funderar över, bland annat dessa spridda normalvärden på ferritin.

Hoppas du haft en bra midsommar!

Tack Sophia, Se klart och Sisyfos för era fina kommentarer.

Jag tror också att det är bra att skriva ner den här typen av skaviga berättelser - gå till botten med dem liksom. Även om de är skämmiga.

Vi alkisar brukar ju annars må skitdåligt när saker händer, men sen går vi vidare och tror att vi glömmer. Prata om det jobbiga gör vi inte - vi vill ju inte ens tänka på det.

Men jag tror inte att det jobbiga försvinner någonsin. Jag tror att det fylls på som vatten i ett kärl, och plötsligt en dag rinner det över.

Då är det nog en bättre strategi att ösa ur lite vatten då och då, när tiden känns mogen för det. Få det jobbiga ur systemet liksom. Upp på bordet.

Vad är det vanligaste svaret när du frågar en alkis varför hen dricker alkohol fast hen vet att det är skadligt? ”Jag vet inte.” Så svarar typ alla.

I den här nyktra resan ingår också att faktiskt ta reda på en massa om sig själv. Hur ser mina värderingar ut? Hur vill jag leva mitt liv?

Kram ?

Jag har haft en supertrevlig midsommar med mina barn, deras pappa T, T:s föräldrar, T:s bror med fru, och T:s kompis med två barn och flickvän.

Vi kunde vistas utomhus hela tiden. Gick tipspromenad, tävlade i femkamp, hade musik-quiz, åt och drack gott. (Tyvärr var det rätt rejält rensat med alkoholfritt bubbel på Maxi, men jag tog en sort som fick duga. Plus alkoholfria öl.)

Alla visste att jag skulle köra hem efteråt så det blev inget snack alls. Lugn tillställning överlag, det enda jag märkte var att min ex-svärfar blev lite slirig.

Att de andra drack snaps, rödvin och whisky brydde jag mig inte ett dugg om. Inte ens rödvinet kändes lockande ett dugg.

Det är som om jag bara lagt det bakom mig. Ja, jag brukade dricka massor av rödvin förut, men det gör jag inte längre. Thats it. Så är det.

Kram ?

Jag ska kolla 1177 imorgon för att se mina S-ferritinvärden. Minns inte på rak arm, läkaren sa då bara att de var låga och gav mig järntabletter.

Kram ?

Fibblan

Skönt att det kändes så bra dessutom att avstå. Jag kände detsamma faktiskt, trots mitt slirande i veckan?!
Alla drack, förutom jag, men jag kände mig som den VINNARE vi är, VI SOM INTE DRICKER ✅?!
Ha en fortsatt go' helg☀️!
Kramar!
/Fibblan ?.

Fibblan

..för dina inspirerande inlägg?! De hjälper mig tillbaka på det rätta spåret?!

för att du använder dina erfarenheter för pusha oss andra i rätt riktning. Jag undrar om du själv förstår hur mycket du betyder för forumet ? Att prata, prata, prata (skriva, skriva, skriva) är den absolut bästa medicinen för att reparera gamla synder och släppa ut ångesten. Gamla synder försvinner inte men blir hanterbara om vi lyfter upp dem och tittar på dem i ett nytt, nyktert, perspektiv. Och ger oss samtidigt en stabilare grund att stå på.
Ha det bra !!!

Stort tack för fina ord!

Jag tror verkligen på tankens kraft, och för att tänka annorlunda måste vi först sätta ord på våra tankar och känslor, rota på djupet lite.

Jag hoppas verkligen att mina inlägg väcker igenkänning och/eller inspirerar andra att börja rota i sin egen smutsiga byk.

Då blir det vinn-vinn ?

Kram ?

170711 hade jag ett HB på 131 (ref 117-153) och P-ferritin på 15 (ref 20-175). Då hade jag myrkrypningar och enorm trötthet. Fick järntabletter.

190925 hade jag ett HB på 136 (ref) 117-153) och P-järn på 15 (ref 9-34). Hittar inte P-ferritin alls på den listan. Är P-järn samma sak? Men referensvärdet ser helt olika ut.

Varför får man bara labbsvar så här? Varför förklarar inte läkarna ordentligt vad de olika siffrorna kan betyda? Suck.

Borde kräva nya blodprover, om det nu är järnbrist som ger mig myrkrypningarna.

Kram ?

190925 visade mitt P-GT 1,7 (ref < 1,2) och P-Asat 0,5 (ref <0,6) och dessa värden hör ihop med levern har jag googlat mig till.

Dessa provsvar renderade till att läkaren skickade hem ett brev med kommentaren: ”Sluta dricka alkohol”. Ingen mer förklaring.

Ett brev som jag rev i småbitar. Så löste jag problemet. Så funkar alkisar. Stoppa ner problemet i soppåsen. Tänk inte på det mer. Det man inte låtsas om har knappt hänt.

Jag ska kräva nya blodprov på P-GT och P-Asat också. På måndag ringer jag vårdcentralen. Någon jävla uppföljning borde de väl göra? Varken efter 170711 eller 190925 har jag blivit kallad för att göra uppföljande provtagningar.

Usch vad arg jag blir ?

Kram ?

Du är toppen Andrahalvlek??

Jag ser att du skriver i många trådar och det är jättebra bara du orkar??Fast du är nog en väldigt energisk person (menar positivt) men jag tänker på grekiskan?

Tycker verkligen att du ska få ta nya leverprover och kanske även andra prover. Att det uppdagades för flera år sedan att jag hade förhöjda levervärden berorcpå att jag kollar blodtrycket regelbundet då flera prover tas. Man har inte varit så noga att kolla upp det förrän jag träffade min spanska läkare för drygt tre år sedan på vårdcentralen. Så otroligt noggrann! Men under hennes första föräldraledighet så fick jag en ny läkartid men läkaren slutade. Så när jag träffade henne igen när hon kom tillbaka i mars förra året hade jag inte träffat ngn läkare alls. Har säkert kollat levern tre fyra gånger sedan mars i förra året tom januari då hon gick på sin andra föräldraledighet. Det visade sig att hon även tagit prover som visar om man har en hög alkoholkonsumtion. Visste inte att hon hade tagit dem förrän man på internetbehandlingen ville att jag skulle ta två prover varav det ena var det min läkare hade tagit.
När vi skulle träffas sista gången innan hon skulle bli ledig blev hon sjuk men hon ringde. Hon vill verkligen att jag ska bli nykter å det känns gott. Jag kände att jag behöver ligga på så man inte glömmer av mig och träffade en läkare i slutet av april. Så himla noggrann??Nu har jag bokat ny tid för leverprov och blodtryck i juli månad.

Lycka till m proverna??

??

Idag räknade jag in mitt 30:e naturreservat av 115 i lilla Blekinge. En ö med fast förbindelse. Där fanns en massa gamla fina ekar, betesmarker, stenrösen och stenmurar.

För att komma dit fick jag promenera igenom ett annat naturreservat, som jag har besökt tidigare. Marken till båda reservaten tillhör ett stort gods och på de markerna har korna betat sen 1600-talet - och gör fortfarande. Korna var nyfikna på mig. En kalv var lite väl nyfiken och följde efter mig en bra bit ?

Som vanligt har jag tagit en massa fina bilder och lagt ut på instagram och fejjan, synd att ni inte kan få se bilderna.

Dagens absoluta höjdpunkter var en ekoxe (en ensam hona tyvärr) och ett lindträd som var det största jag har sett någonsin. Grovt räknat 30 meter högt och stammen var minst 3 m i omkrets. Ett typiskt så kallat ”vårdträd”. Fyllt med ”näsor” och blommor i knopp. När det börjar blomma måste det dofta på flera kilometers avstånd.

Överallt en massa stenrösen och stenmurar med en massa rätt så små stenar. Ett gigantiskt och snillrikt konstruerat hantverk, de ligger lika stabila fortfarande efter flera hundra år.

Blir svettig bara jag tänker på alla arbetstimmar som ligger bakom för att betesmarkerna skulle bli så bördiga som möjligt.

Totalt 16.000 steg fick jag ihop. Går man ut på och runt en ö så måste man gå tillbaka igen. Ont i ben, fötter och skavsår på låren nu ?

En riktigt bra midsommardag med andra ord, förutom det onda då men lite svinn får man räkna med.

Kram ?

Nu blev jag sugen på att åka i väg och vandra i ett naturreservat!? Det är mäktigt när man ser de där stenmurarna och träden som är flera hundra år gamla. Tänk hur folk var då, fanns ingen el, ingen plast inga traktorer. En ekoxe har jag aldrig sett, osäker på om dom ens finns i mina trakter., får googla..

Här har det varit riktigt skitväder de senaste dygnen, spöregn och åska. Läste att det hade varit en del översvämningar i Blekinge nu, men inte i dina trakter antar jag. Förföljande kor har jag stor erfarenhet av,? händer ofta när jag är och fiskar. I bland är det tjurar också, då får man passa sig, Har faktiskt blivit nerstångad i en å en gång.?

Ha det gött!

Kram

Det är Blekinges landskapsdjur. Tråkigt nog blir de färre och färre. Honan jag såg igår var lång som mitt lillfinger ungefär. En hane med rejäla klor kan fylla en handflata och lite till. Otroligt mäktiga!

Nu har jag sammanlagt i mitt liv sett två honor, och några döda hanar vars bakdel saknats. Sannolikt blev de fågelmat.

Just nu försöker man inventera ekoxarna på ekoxeuppropet.se för att de blivit så få.

Min dröm är att i rätt miljö - med stora gamla ekar som har nerbetat omkring sig - få uppleva en levande ekoxehane.

Karlskrona Hockeyklubb har en ekoxe i sitt klubbmärke.

Kram ?