Fejjan är full av visdomsord som virvlar förbi dagarna i ända. Vissa fastnar lite mer än andra, och en del får åtminstone i stunden mig att tänka till litegrann.

Ett sådant såg jag idag:

”Inred ditt inre precis som du vill ha det. Först därefter är du redo att bjuda in någon annan.”

Så klokt i all sin enkelhet. Om hur viktigt det är att vara sann mot sig själv. Sluta ljuga för sig själv och andra. Sluta vara alla andra till lags och pissa på sig själv. Sluta ta skit.

Istället bör man landa i ett liv som harmoniserar med de egna grundläggande värderingarna om vad som är rätt och riktigt - humant, enligt lagen och moraliskt. Och sen ska man inte bara behandla sin omgivning efter det, utan också sig själv.

Jag jobbar på att trivas fullt ut i mitt eget sällskap. Uppskatta det jag faktiskt har istället för att snegla på instavännernas perfekta liv.

Jag vet ju att det bara är en putsad yta. Som inte säger ett dugg om den krassa verkligheten. Jag säger och skriver att det är en putsad yta.

Nu ska jag bara känna så till hundra procent också. Men det är inte så bara förstås.

Kram ?

”Måste” som beteende har jag skrotat för länge sedan. Jag ”måste” ingenting. Mer än flytta på mig om det är risk att jag blir påkörd möjligen. Allt annat gör jag för att jag vill.

Näst på tur är att skrota innebörden av ordet ”borde”. Idag borde jag dammsuga, städa badrummet, bädda rent och cykla en mil.

Istället vill jag bara ligga kvar här i mina svettiga lakan. Går upp och äter och fyller på min kaffekopp ibland. Känner efter inåt. ”Dags att hitta på något nu? Nähä, då ligger jag kvar då.”

Det är ju helt sunt att jag känner mig så trött och viljeslö egentligen. Svintuff vår på jobbet, två veckor kvar till semestern, vikarierna börjar jobba nu på löpande band, 16.000-stegs promenad igår.

”Ligg ner och vila för fan människa.” Så tycker min kropp nu, och jag lyssnar. Ligger kvar här tills en liten tanke kommer smygande ”jag kanske skulle .... ja, det ska jag!”

Det är en svår konst att invänta lusten att göra saker. Det tar lite tid ibland, och periodvis känns hela livet som en lång uppförsbacke. Det finns inte tid att invänta lusten - det är bara att göra, göra, göra. Hela tiden.

Men det är i tristessen som kreativiteten föds, det är sant. Vi är dock så rädda för att ha tråkigt att det är sällan vi upplever den kontrasten - när man växlar från känslan boring till känslan ja-det-vill-jag-göra på en millisekund.

Den sekundsnabba växlingen gör verkligen att man känner sig levande. Då känns ingenting jobbigt, tvärtom. Då kan man riva berg och bygga hus.

Ibland tror jag att vi tror att den slöa och energilösa känslan ska bestå i all evighet. Vi har inte tillit för att den känslan ska gå över. Så vi avbryter medvetet tristessen med ”måsten” och ”borden” innan lusten ens fått en chans att visa sig.

Efter några veckor i min nykterhet upplevde jag en oerhörd energi. Fick en massa gjort. För att jag ville göra en massa saker.

Nu är det sämre med den energin och det hänger nog ihop med att det snart är dags för välbehövlig semester.

Men det är okej. Senare idag ska jag hämta dottern hos sin pappa, och samtidigt grilla, och kl 18.45 är det LIVE-konsert med kören på fejjan. Båda dom sakerna vill jag till hundra procent.

Jag vill nog bädda rent också. Och möjligen vill jag ta ett snabbt svep med dammsugaren. Senare. Kanske. Får känna efter inåt först.

Kram ?

PS. Jag är inte nedstämd alls, bara väldigt trött och seg. Åskvarmt är det dessutom, så ett kvällsdopp vill jag kanske ta. Kanske.

Nu har jag fyllt i antal nyktra dagar och veckor på min väggalmanacka för juli månad - och ritat en stjärna runt den 9/7. Då har jag nått nykter 5 månader ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Det verkar funka bra att ta ut ”vinsten” i förskott ? Så jag fortsätter så.

Igår visade väggalmanackan 133 nyktra dagar och idag 19 nyktra veckor. Tjoho, vad jag är bra!

Kram ?

Fibblan

Är så tacksam för allt du delar med dig av?! Jag förstår inte hur du hinner med att svara så många, så väl genomtänkta och välformulerade reflektioner! Förutom det du skrivit hos mig, har jag ikväll haft stor behållning av ditt mycket tänkvärda inlägg hos AmandaL eller var det MajaS..?. Strunt samma, det var innehållet som var det viktiga (det om omedveten planering av återfall). Typ det jag tampats med också idag i hanteringen av mitt sug. Men det är lugnt nu?, mycket tack vare hjälp från dig vill jag påstå?!

Och så dina tankar här, om alltifrån att inreda sitt inre först som man vill ha det, innan man bjuder in någon annan. Sant! Fejjan är mest ett otyg om du frågar mig, men även där lyckas du hitta guldkorn ✨?! Och så inte minst det där'a om att bara vara. Hur ofta missas inte detta, som du säger, i vår hektiska vardag, och även ofta hektiska helg. När jag som nu stressat på för mycket, anstränger jag mig verkligen för att hitta tillbaka till lust, genom att göra precis som du gjort idag. Jag typ säger till mig själv på skarpen, i bästa Pippi Långstrump anda. Nu ligger du kvar! Vänta in, vad du har LUST att göra. Och rätt som det är kanske något utav måstena faktiskt KÄNNS lite lockande ?! Och i annat fall kan man strunta i det! Så länge barnen får sitt, kan det mesta andra vara. Inte minst på helgen. Någon gång måste man ju återhämta sig också. Låter som du fått till det i helgen?☺️! Naturen är ju verkligen som skapat för återhämtning ?! Heja dig Andrahalvlek för ditt goda jobb med dig själv??! Det ger ringar på vattnet och stärker många längs din väg, av bara farten ❣️
Stor kram!
/Fibblan ?.

Trots tre dagars ledighet är jag så trött att jag nästan kräks. Och jag kan inte skylla på baksmälla. Två jobbveckor kvar innan semestern. Orka.

Vikarien som blev sjuk efter första jobbdagen förra veckan känner jag stor oro inför. Risken är stor att jag måste hitta en ny vikarie nu mitt i sommaren.

Det känns som ett omöjligt uppdrag, allra helst med den enorma trötthet jag känner.

Positivt i det hela är att jag ingenstans i det här jobbiga tycker att det vore en bra idé att hälla alkohol ovanpå den här sörjan. Tvärtom. Det vore en jävligt dum idé.

Ha en bra vecka allihop - oavsett om ni jobbar eller har semester. Glöm inte: Viktigast först - vara nykter!

Kram ?

Just idag har jag en trött morgon..Och så läser jag på din tråd..Det kändes bra, att man faktiskt kan dippa i humöret, men sen få energi igen..Jag brukar inte ha trötthet och energidipp, men det kan vara som du beskriver, en tuff vår..Corona i samhället på det, som gör livet svajigt..Skönt att läsa dina funderingar..Då vet jag att jag är normal??..

Måndag och trötthet verkar hänga ihop många gånger för många, samtidigt kan du känna dig nöjd och stolt det är inte på grund av baksmälla. Flera här kan nog känna igen sig i det du skriver. Tack för att du fortsätter berätta och uppdatera här på forumet! Vi på admi har skickat dig ett meddelande, vet inte om du sett det ännu?

Önskar din en fin fortsatt vecka!

Varma hälsningar
Rosette

Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Nu har jag läst och svarat på meddelandet! Visste inte ens att den funktionen fanns så jag fick leta lite.

Hälsningar AndraHalvlek

Jobbigt att du är så trött i dag.❤️

P.s om du vill fortsätta att ha ditt namn anonymt så redigera dit senaste inlägg.

Kram

Försov mig i morse, tog en väldig tid att få energi för dagen, men kom igång så småningom.
Vi är nog lite trötta allihop efter den här våren. Vi kämpar lagom!

Aptrött fortfarande. Inte jobbat klart än, måste fortsätta hemma en stund. Först ”mellanlanda” med att coacha yngsta dottern att laga fläskpannkaka. Högt och lågt minst sagt. Sådant är mitt liv.

Kram ?

fattar jag att du är!
Och så klokt att du inte dricker på det.
Snart kommer semestern Andrahalvlek!
Du har jobbat så jäkla hårt sista halvåret - det vet dina vänner här.
?

Vikarien jag kände oro inför blev långtidssjukskriven idag. Mår dåligt psykiskt, vilket jag tyvärr misstänkte. Den oron har skavt hos mig i en vecka nu.

Fick sms om sjukskrivningen kl 10. Först då var det läge att agera, även om min skalle givetvis har malt delar av helgen.

På några timmar fick jag klart med två nya vikarier som börjar jobba redan imorgon. Tack vare att några nuvarande vikarier snabbt delade en efterlysning i sina nätverk efter önskemål från mig.

Två personer som vardera reser 10 mil med buss respektive 25 mil med tåg imorgon bitti för att vara på plats hos oss kl 9.00.

- När kan du börja?
- Imorgon!

Jag älskar sådana människor! Och sen hittar jag dessutom två stycken, som känns mycket lovande. Pågående utbildning sen två år tillbaka, och båda två har körkort dessutom. Inte självklart i yngre generationer.

Så idag har det varit fullt ös för att förbereda allt inför morgondagen. Bara lite övertid krävdes.

Nu ligger jag helt platt i tv-soffan. Sprängande huvudvärk, hög tinnituston. Men jag är inte ett dugg sugen på vin. Sömn behöver jag nu allra mest. Snart. Måste varva ner först.

Det känns så skönt att inte suget väcks efter vin trots tuffa dagar. Jag har nog omprogrammerat skallen litegrann i alla fall.

Jag tillåter mig att vara helt slut och lite gnällig. Det är befogat att vara det. Jag vet att det går över, utan att jag behöver dränka de känslorna i vin. Det tar lite längre tid bara.

Kram ?

PS. Jag förlorade en vikarie men anställde två, mest för att jag fick möjligheten men också för att vi är kraftigt nedbemannade, vilket var planerat. Men jag har märkt att det stressar hela verksamheten oerhört mycket, och vi vill inte ha fler sjukskrivningar i sommar.

Förstår att du är matt och trött.
Otroligt att du lyckades lösa allt.
Och inte minst; vilken framgång att inte ens känna sug en sån dag.
Din tråds rubrik överensstämmer nog inte med bilden jag tror de flesta av oss har av dig. Men jag hoppas att du känner och förstår att du kan få all hjälp vi har att ge- när och om du behöver.
Håll ut, snart semester! Kram.

Jag håller med Se klart, tveka inte att vända dig till oss om det är något du behöver hjälp med. Råd, tips eller pepp. Det är garanterat någon här som har något att tillföra.

Svintrött, spränghuvudvärk och tinnitus på samma gång låter hemskt.? Det är inte värt att riskera hälsan för ditt jobb. Din kropp skriker ju NEJ jag pallar inte. Jag vill inte skrämma dig, men vi har haft två st på mitt jobb med liknande symtom. Den ena fick en hjärnblödning och är i dag en ”grönsak” Den andra gick i väggen och var sjukskriven i två år. Han har ett annat mycket lugnare jobb nu.

Ta hand om dig/kram

Det är ingen mening att tacka en högre makt. Äras den som äras bör. Jag tackar mig själv för att jag inte adderar alkohol till den här soppan. Jag tackar mig själv och mina 19 veckors nykterhet, som tydligen gett mig andra vanor att hantera motgångar. Nya vanor som gör att jag inte reflexmässigt tänker att vin är lösningen på allt.

Jag har sovit som en stock i sex timmar. Fortfarande aptrött, men jag står upp. Idag klistrar jag på smaljet och kopplar på charmen och tar emot två vikarier kl 9 och de kommer inte ha en susning om hur jag mår inombords.

Jag ser krönet, snart utförslöpan mot semester. Jobbar nästa vecka också och då ska jag mest rulla tummarna. Haha ? Det sista som överger en människa är hoppet.

En tanke slog mig i morse. Jag var som aktiv problemdrickare fullständigt livrädd att det skulle lukta bakfylla om mig. Att det trots dusch och parfym i lagom mängd skulle gå att avslöja mig på lukten. Fy fan för den skammen.

Det slipper jag helt att fundera över nu. Tur det, för jag har annat att tänka på.

Kram ?

Båda vikarierna stod på plats kl 9 utanför jobbet. Sen körde jag introduktionen med båda två så det rök om det i några timmar.

En sak har jag verkligen lärt mig på jobbet. Hur stressad och pressad jag än känner mig så tar jag mig alltid gott om tid med nya medarbetare. Deras första intryck av vår arbetsplats ska vara hundra procent bra.

När jag gick hem idag kändes det som om båda två var på banan. Jag gjorde en sista check med dem innan jag gick hem. Sa till dem uttryckligen att fråga vem som helst om vad som helst när som helst. Fråga, fråga, fråga är det enda sättet att lära sig.

Sen bestämde jag mig för att ta en spontan semesterdag imorgon. Det är min sista chans att hänga med äldsta dottern innan hon åker hem till Gbg på torsdag och jobbar resten av sommaren.

Nu har vi precis ätit. Äldsta och yngsta dottern har kört till Willys för att köpa glass. Själv ligger jag i badet och njuter av att veta att jag har en ledig kväll och en ledig morgondag. Med bästa sällskapet dessutom ❤️

Inget vin i världen slår den belöningen efter några dagars hårt jobb. Jag är inte alls sugen på vin, även om tanken ”den här känslan brukar jag dricka vin på” förstås dök upp en kort stund i bilen.

Jag viftade bort tanken med den medvetna tanken ”jag får hitta känslan av belöning på annat sätt, för vin ska jag inte dricka”.

Kram ?

Det låter som ett mycket bra beslut med en spontan semesterdag! Sådana dagar blir ofta väldigt bra har jag märkt. Man har liksom inte planerat in dem sedan tidigare, och då ger dom extra mycket.?

Fasen, alkoholdjävulen har inte den minsta chans mot dig numera.?
Njut Av kvällen och morgondagen med dina döttrar!

Kram