Jag tror att Annie Grace refererar till samma siffra, att 7-8 procent av dem som går med i AA lyckas förbli nyktra.

Misstänker att det inte är en siffra AA vill redovisa. Lika lite som Viktväktarna vill skylta med sin ”uppklarningsprocent”.

Men jag ska försöka rota vidare, skrämmande låg siffra är det ?

Kram ?

Sett en massa dokumentärer från USA och England och utvecklingen vad det gäller alkohol är verkligen skrämmande. I England behöver 29-åringar levertransplantation, vilket de inte hinner få innan de dör.

Ovanpå kommer problemet med opiater (värkmedicin) som ökar lavinartat.

I en dokumentär från en småstad i USA berättade en ambulanssjuksköterska att förr i tiden åkte de på larm om överdos av opiater en gång per år. En dag på senare tid åkte de på 14 larm om överdos på en enda hektisk dag. Och då var dessutom dokumentären några år gammal.

Man kan bli mörkrädd för mindre.

Kram ?

Det är helt otroligt att det kan vara så här och inget drastiskt görs. Måste ta och kolla på lite fler dokumentärer. Tack för att du delar!

Det slutar väl med att man blir värsta anti-alkohol aktivisten.?

Kram

Är så trött på att inte få sova på grund av myrkrypningar nattetid så jag tar två dagars paus från cyklingen och låter benen vila upp sig. 13 dagar blev min bikestreak och det är jag nöjd med. *klapp på axeln*

Idag skulle jag bara vila en stund efter jobbet och sen orkade jag inte gå upp igen, så jag låg kvar resten av kvällen. Nu kl 23 var jag tvungen att gå upp för att jag var hungrig, så nu lär jag inte somna på ett tag. Idiot ?

Så blir det när inte konsekvenstänket är påkopplat. ”Om jag gör så här blir det så här.” Konsekvenstänket sitter i pannloben och är inte färdigutvecklat förrän i 20-årsåldern. Det tar stryk som fan när vi dricker alkohol tydligen, vilket delvis förklarar varför man dricker även om man efteråt ångrar sig.

Givetvis ångrar jag att jag ens vilade en stund efter jobbet. Jag vet ju att det kan bli så här. Men det hade varit tusen gånger värre om jag hade druckit så jag väljer att vara snäll mot mig själv.

”Lilla trötta flicka, nu blev det så här och det är okej.”

Kram ?

PS. Inte ätit choklad på 15 dagar, heja mig!

Lyssnade på ett avsnitt av Annie Graces podd ”This Naked Mind”:

? EP 302 Reader question: ”Why do you tell people to keep drinking?”

Där svarar hon på varför skam och skuld är så destruktivt när man försöker sluta dricka och misslyckas gång på gång.

Det första man ska göra enligt henne är att sluta försöka sluta dricka i det läget, eftersom det bara väcker skuld och skam och knäcker självkänslan.

Sen ska man enligt henne läsa på om hur alkoholen skadar våra kroppar, och samhället, hur beroendet påverkar oss, varför vissa har svårare än andra att låta bli att dricka och så vidare. Hårdplugga.

Då landar man efter ett tag i övertygelsen om att man inte vill dricka, lika lite som man vill dricka bensin. Och då är det förstås så mycket lättare att låta bli att dricka.

Annie Grace förespråkar med andra ord det som jag brukar kalla ”faktametoden”. Fakta, fakta, fakta och sen repetera, repetera, repetera.

Aldrig glömma. Aldrig ta första glaset. Viktigast först - vara nykter.

Kram ?

Känner igen det som hände dig i går kväll. Man ska bara ta en tupplur men så blir den alldeles för lång. Skönt som attan med tupplurar, men har man tider att passa så gäller det att vara på sin vakt. Jag är dock mycket hellre svintrött än bakfull. Hoppas du får en bra balans mellan ditt jobb och ledig tid framöver. Och helt rätt att pausa cyklingen lite. Det borde vara väl så tufft med jobbstart och chokladstopp.
Jag är grymt imponerad av att du klarat att lägga av med chokladen.? Här slinker det ner en godispåse lite då och då.

Ha en bra dag! Kram

God morgon och bra där pausa cyklingen lite. Mäkta imponerad av chokladstoppet- vad ersätter du med?
Min vana att ta en bit (eh...) på kvällen känns mer än etablerad. Iofs äter jag även mkt bär nu, med yoghurt eller glass. Otroligt gott denna årstid och något jag alltid tyckt varit för dyrt för varje dag- men hey, hur säg notorna ut för alkoholen... hoppas du kunde sova trots allt. Det är ett skäl till att jag är rädd för tupplurar.
Önskar dig en fin dag! Kram ?

Släckte vid tvåtiden och larmet gick kl 6.15, men däremellan fick jag hyfsad sömn.

Apropå choklad, glass och godis så var det en vana jag anammade ihop med alkoholstoppet. Jag åt typ aldrig sådant innan, endast vid undantagsfall. Så det var en vana som inte var allt för svår att skaka av sig.

Min bästa lösning på det är att inte ha det hemma, aldrig köpa hem det. Det suger till i magen när jag står i kassan, men det är hanterbart. Finns det inte choklad hemma så kan jag inte äta det.

Har också stramat upp matrutinerna lite så att jag äter var 3-4:e timme, så att blodsockret håller sig stabilt. Tre havreknäck med smör är mitt sena kvällsmål, jättegott ?

Kram ?

Eftersom vårt företag följer folkhälsomyndighetens rekommendationer så kommer det att bli att jobba hemifrån även i höst.

Inte ens i våras gällde 100 procent hemifrånarbete, av praktiska skäl. Det är till exempel omöjligt att introducera nya medarbetare på distans, i alla fall på vårt jobb. Om någon ska känna sig riktigt välkommen så behövs det personliga mötet.

För egen del räknar jag med att jobba mån-ons ena veckan och mån-tis andra veckan fysiskt på plats, och resterande hemifrån. Då kan jag planera mina möten efter det helt enkelt.

Videomöten funkar utmärkt i många sammanhang, så det har nog kommit för att stanna. Att flyga till Stockholm för att vara med på ett möte över dagen är nog ett minne blott. Skönt för individen och bra för miljön.

Att flyga är jag överhuvudtaget skeptisk till med tanke på hur snabbt virus sprider sig på just flygplan när luften cirkulerar runt.

Igår fick jag mail från Norwegian. Flygresan jag och äldsta dottern skulle göra till Barcelona i mitten av september är inställd. Helt väntat.

Nu ska jag bara försöka få pengarna tillbaka. Helst vill de ju att man växlar in till cash-points, men det är jag inte intresserad av.

Kram ?

Skönt kanske att ni får möjlighet att komma in lite iallafall? Jag får rysningar när jag tänker på hemarbete hela veckorna, som vi måste göra till januari. Om man tycker att det är skönt är det ju toppen men jag är inte en av dom..

Vad långt du har kommit! Tack för att du finns där i min tråd ❤️

Kram

Andrahalvlek, vad du jobbar på bra hela tiden med din hälsa! Oavsett om det gäller alkohol, mat, choklad så fixar du det. Det är verkligen strongt!! Grattis till det!!

Kram:)

Ikväll ska jag, på mitt initiativ, gå ”på lokal”. Eller snarare en coronasäkrad uteservering med bluesunderhållning. För att jag tror att musiken är bra och att kvällen blir fin.

Jag bjöd med en vän som nyligen flyttat till orten och som gladeligen vill följa med. Det blir en mysig och trevlig kväll, det känner jag på mig. Kommer säkert att träffa en massa lokalortsbor som jag känner.

Att jag ska dricka alkoholfri öl ikväll är för mig självklart. Eftersom det är gångavstånd dit är dock inte bilkörning ett skäl till det. Men det känns helt okej att säga ”jag har slutat dricka alkohol”. Om någon ens frågar, varför skulle de ens bry sig om vad jag dricker?

Kram ?

Önskar jag dig..Det blir säkert jättemysigt med musik och vänner.??..Musik är verkligen något för våra själar..Till alltifrån, avslappning, energi, glädje och sorg..Härligt att få känna rytmerna i kroppen..Tack för tips på poddar om missbruk..Finns mängder med intressant lyssning..Samtidigt som man kan Sola(har hänt denna sommar?), plocka bär, eller annat man vill hitta på..Kram.?

Det låter härligt och trevligt gå ut och umgås med en gammal bekant!

Får du frågan så vet du ju vad du ska svara :-)

En reflektion - det är ganska underligt att man är rädd för den frågan - och kanske mer än en gång halkat och börjat dricka bara för att inte få frågan. Jag menar.. det är vårt liv, vårt beslut, men för att vi avviker och inte dricker ska vi försvara oss eller göra som de så de blir nöjda... Nä. slut med sånt. ?

Hoppas du får njuta riktigt av bra musik och umgänge!

Nu har du ju chansen att äntligen säga som det är om någon skulle fråga om varför. Ta den chansen i så fall, så behöver du aldrig mer komma med någon undanflykt, typ bilkörning till de personerna. Plus att du kommer må ännu bättre och känna dig ännu stoltare.?

Ha en jättetrevlig kväll! Kram

Varför är man så rädd att få frågan? Så rädd att man till och med är beredd att dricka för att slippa få frågan! För att inte avvika utan ”passa in”. Märkligt beteende.

Vad tror man ska hända? Att kompisarna vänder en ryggen för att man inte dricker alkohol? Då är de inga riktiga kompisar ändå.

Men det är sunt och viktigt att utmana gamla invanda föreställningar, både hos sig själv och andra. En sak i taget ska vi lära oss att typ allt går att fortsätta göra nykter, om vi vill.

Kram ?

Låter som en härlig kväll att se fram emot. Jag vet inte men jag bryr mig inte alls över att få frågan om varför jag inte dricker. Fast ska på middag i helgen så får öva då.
Har blivit väldigt socialt lat detta halvår. Konstigt nog känns det vilsamt. Ett antal sanningar omvärderas, om vem man är och vad man behöver för att må bra och ”vara sig själv”. Spännande.
Ha en fin dag.
Kram ?

Ja, för att inte passa in. Jag kan tänka mig det också kan bero på att man inte vill framstå som misslyckad - en sån där som inte klarade av droga ner sig lagom mycket som alla andra, utan en sån där som upptäckte hur fast man satt i skiten.

Men jätteviktigt stå på sig oavsett, dessutom, om de börjar fråga allvarligt, på riktigt, så finns ju alla 10000 argument för att hålla sig nykter.

Trevlig kväll med bra musik, och det var en helt underbar sommarkväll ? Tills myggen kom.

Jag drack två alkoholfria öl och en alkoholfri drink. Nästa gång ska jag ta bara juice. Grenadin är fint, men inte så gott. Väldigt fantasilöst av bartendern, en alkoholfri drink är säkert en ovanlig beställning på vår lilla ort ?

Inga frågor, inget utrymme att ta upp det själv, men det kändes bra. Riktigt bra. (Musiken var så hög att det var svårt att prata öht.) Jag gick ut på lokal och hade trevligt, helt utan alkohol. Mer sånt får det bli. Det ovana ska snart bli vant.

Mot slutet sa min kompis ”vill du ha lite öl av mig, jag har druckit så det räcker.” Han verkade lite simmig i blicken. Men jag svarade bara lugnt ”nej tack”. Inget mer.

Jag känner mig nöjd med kvällen, och nu var det skönt att komma hem. Jag har faktiskt jobbdag imorgon medan min kompis fortfarande har semester.

En sak förvånade mig. Att det inte krävdes fler öl innan han fick nog. Den mängden hade inte gjort mig ett dugg påverkad. Tankvärt.

En annan sak tänkte jag på. Någon random gubbe fällde en kommentar om den alkoholfria drinken. ”Den får man akta sig för att dricka av misstag.”

Vid ett annat tillfälle har jag hört kommentaren ”Nykterister? Nä, såna vågar man inte befatta sig med.”

Varför tycker personer som dricker att det är okej att fälla sådana kommentarer? Jag skulle aldrig själv göra det när jag drack, men jag är nyfiken på varför framför allt män kan säga sådant? Det gör ju inte pressen på den som har valt att bli nykter mindre precis. Eller är jag onödigt känslig?

Men det är kanske samma typ av gubbar som fäller kommentarer av typen ”fruntimmer kan inte köra bil” och ”jag ska kolla med regeringen” då de syftar på sin fru. Med andra ord inget värt att bry sig ett dugg om.

Kram ?