Hobbypsykologer brukar säga att de personlighetsdrag du har svårast att acceptera hos dina barn egentligen är personlighetsdrag som du själv har, men inte riktigt vågat fejsa och förändra.

Det ligger nog något i det.

Kram ?

Ja, absolut typiskt manligt sätt att göra saker på... Vill hjälpa till, ge saker. Det är lättare än att prata. ? Då behöver man inte visa det på riktigt....

Pappa är rolig när man säger tack. Jag lovar dig, det går nästan se när hans öron viker sig och stänger så han inte hör... Och jag är nog lite liknande...

Hm. ordet förlåt är svårt. Ska bättra mig där.

Det verkar som om solen också vill vara med och fira yngsta dotterns 21-årsdag. Lovely ?

Eftersom kalaset hålls i huset klarar jag mig undan väldigt bra ? Jag ska hämta min mamma kl 15 och lämna henne igen när kalaset är slut. Thats it. Jo, lite disk och sånt hjälper jag till med förstås.

Det blir smörgåstårta, som seglat upp och blivit dotterns favvorätt ? Helt otippat att någon med autistiska drag ska äta sådant, men hon fortsätter överraska.

All annan mat vill hon ha separerad och delad i lagom stora bitar att äta med gaffel, och hon äter alltid kött först och potatis/pasta sen. Grönsaker äter hon inte, mer än på just smörgåstårta. Obegripligt ?

Två av dotterns bästa kompisar kommer också. Båda har downs syndrom och de är helt underbara tjejer på olika sätt. Vi har känt dem sen dotter var 9 år, så det funkar smärtfritt. Nästan. Lite beredskap får man förstås alltid ha. Men de litar på oss, och gillar oss och vi gillar dem. Den ena tjejen kommer ibland smygande och tar min hand när hon känner sig lite osäker, och jag blir helt varm inombords när hon gör det.

Efter kalas och avlämning av mamma och dotterns kompisar ska jag åka tillbaka till huset och hänga med äldsta dottern lite. Kvällspromenad och kvällsdopp ska det bli ?

Kram ?

Låter urtrevligt ju!

Huvudsaken hon älskar smörgåstårta ?

Ett av mina syskonbarn har downs, han är den härligaste och ärligaste killen av alla. ?

är så klok och har så sunda tankar, Andrahalvlek !!! Tack för att du delar ditt liv med oss <3

Vad säger din Exman om att du inte dricker numera, får du några heja- rop eller motsatsen? Eller ingenting?

Ha en trevlig kväll! ?

Kram

k85

Hej ville bara säga tack. Dina kommenterar har peppat i mitt mörker. Ett ärligt stort tack från mitt hjärta. Man blir glad :) kram

Stort tack för att du skriver just det. Jag har tänkt lite att vem bryr sig om hur jag har det i mitt liv? De gånger mina inlägg inte är alkoholrelaterade alltså.

Att du då skriver att du har behållning av att läsa även de inläggen gör mig jätteglad!

Jag tänker att jag behöver sätta ord på både det jobbiga och det fina i mitt liv - för att ge en balanserad bild av mig själv.

Kram ?

Funkisvärlden är en helt fantastisk värld, med så många underbara människor ❤️

När de tre tjejerna skrattar högt så de kiknar när barnens pappa tramsar med dem blir jag helt lycklig. Glädjen hos mig bara växer och växer så jag nästan spricker.

Och dottern är just nu så otroligt ”tonårig” så hon hutar åt sin pappa och säger att han är ”barnslig och löjlig” och då blir allt bara ännu roligare.

I kväll när vi kom hem till lägenheten sa hon ”Jag är nöjd, jättenöjd. Superkalas. Även i torsdags.” Sötnöt ❤️

Kram ?

Jag brukar ju köra bil när vi träffas, så det har inte blivit ett naturligt tillfälle att prata om det. Jag tror att äldsta dottern har berättat för honom. Han köper numer alltid hem alkoholfri öl när jag kommer dit.

När jag tänker efter är kanske de alkoholfria ölen hans hejarop? Ni vet män och deras ”göra” istället för att prata ?

Kram ?

PS. Han kan prata allvar, och är duktig på att ta initiativ till det också. Men det kräver att vi är på tu man hand och några sådana tillfällen har vi inte längre.

Det är säkert hans hejarop, det är mycket smidigare att göra eller köpa saker i stället för att lägga en massa tid på att prata.?

Kram

Andrahalvlek..vad du skriver betyder så mycket på alla sätt och vis❤️ Det är ju liksom inte hela tiden gullgull...utan jag får verkligen tänka hit och dit? Kanske ses vi ngn gång på en träff som Alkoholhjälpen anordnar...skulle vara kul?

Bamsekram ?

Jag ska också börja skriva ner tacksamheter jag känner då och då. Även om man känner tacksamhet i stunden är det bra att få dem på pränt ibland. Ta pulsen på sin tacksamhet liksom.

Sannolikt kommer pyttesmå saker att segla upp på min tacksamhetslista - och då vet jag att jag är på helt rätt väg.

1) Skitväder i fredags och skitväder idag, men igår ville solen vara med och fira vår solstråles födelsedag. Så otroligt tacksam för det ❤️

2) Kommit igång med både cykling och yoga sen några dagar tillbaka. Trots träningsvärk känns det inte överjävligt alls, utan tvärtom som om kroppen längtat efter det. Så tacksam för att kroppen jobbar med mig ❤️

3) En vecka kvar på semestern och yngsta dottern har börjat prata om sin dagliga verksamhet i längtansfyllda ordalag. Så tacksam för att hon trivs så bra ❤️

4) Det märktes att min mamma stortrivdes på kalaset igår. Det var första gången på över ett år som hon deltog på ett kalas. Tidigare har hon avstått pga sjukdom eller dåligt mående. Så tacksam över att hon efter höstens bottendjup har återfått livsgnistan i sina ögon ❤️

5) Har inte ätit choklad på över en vecka och det känns helt okej. Så tacksam över att slippa stångas med det suget ❤️

6) En vecka kvar på semestern och därmed ytterligare sju ”oplanerade lördagar” att njuta av. (Även om jag måste ha något litet inplanerat varje dag för att stilla dotterns planeringsbehov.) Så tacksam över min förbättrade förmåga att ta dagen som den kommer utan att känna mig jagad och stressad ❤️

Kram ?

Man mår så bra av positivitet och tacksamhet. En sådan inställning hjälper en faktiskt även de gånger när livet är riktigt jobbigt?
Så tack för påminnelse?

Ja det är bra att ta tempen på tacksamheten, ungefär som att stämma av hela fulla filmen ?
Låter som du har det väldigt bra, på många olika sätt. Heja extra mycket att du kommit igång med yogan och cyklingen, det betyder mycket, inte minst för känslan kring den egna kroppen (för mig iaf)
Oavsett vikt så känner jag mig alltid som jag sträcker på mig och är stolt, här är jag!
Extra impad av att chokladförbudet funkar, den lagen är ännu inte förhandlad och klar i denna riksdag...
Kram njut av dagen idag. ?

Idag valde jag att cykla och yoga efter maten. Cirka kl 18-20 har jag oftast en ”lucka” i min vardag. Efter maten och innan dottern ska tjatas i säng.

En tid som jag brukar vila, surfa, glo på tv. Inget nödvändigt alls. Den tiden tänker jag ägna åt daglig träning. Cykla en mil (45 min) och därefter varva ner med yoga (20 min).

Jag börjar med det nu den sista semesterveckan så jag har fått hyfsad rulle på det innan jag börjar jobba nästa vecka.

Torsdagar kan bli kinkiga, då sjunger jag ju med kören, och samma dilemma blir det OM jag ska ut på något kul en kväll. Det händer, om än väldigt sällan ?

Men då får jag försöka hitta träningstiden någon annan tid just den dagen, eller så får det vara okej att avstå just den dagen.

Om jag lyckas göra detta alla vanliga kvällar så är jag supernöjd ? Det är så lätt att ramla ur rutinerna för träning, men så skönt när man hittar tillbaka.

Att börja med kundaliniyoga igen var verkligen en helt magisk aha-upplevelse. Jag tränade det i 5-6 år i början på 10-talet. Älskade det ? Nu var det som om kroppen och hjärnan zoomade in direkt, hittade rytmen. Kände sig hemma ❤️

Kram ?

PS. Idag cyklade jag i regn! Det kallar jag tantpower ??????

På träning, Andrahalvlek! Jag tränar också en hel del, och precis som med alkoholen kan det lätt bli att man går på lite för hårt.

Har fått jobba en del med det, att det som du skriver faktiskt är OK om det ibland inte blir något.. många av oss är väl lite så, allt vi gör gör vi fullhjärtat och ibland behöver vi lära oss att det är OK att bara vara också. Tycker det du skriver låter som ett väldigt sunt upplägg och liv! Kramar ?