Vi problemdrickare är ju ofta all in-personligheter. Ingenting kan vi göra med måtta liksom.

Träningen i sig känns inte för tuff. Till slut fixar jag alla backar och yogaövningar! Det är regelbundenheten jag behöver. För att det ska bli en god vana som jag vill hålla i. Länge.

Men jag måste också vara okej med att träningen inte alltid blir av, om det finns skäl för det. Att bara ligga i tv-soffan är inte skäl nog.

Man måste ju utgå från verkligheten också. Länge var lunchträning min räddning. Det var den enda ”lediga” tid jag hade. Morgonträning är ingenting för mig. Jag är för morgontrött.

Men kl 18-20 har jag en ”lucka” i min vardag. Det är ändå en tid då dottern mätt och nöjd varvar ner framför tv eller padda, innan hon ska sova kl 20.30.

Kram ?

Peter på landet

Det har jag med problem med, klankar ner svårt på mig själv om jag missar ett löptillfälle, som du säger ligga i soffa eller trötthet är inte giltigt men skada/sjukdom plötsligt uppkomna problem är ju skäl o då bör man slappna av o inse att man inte kan styra över allt

Sista semesterveckan blir helt dotteranpassad. Dagsutflykter med fika eller mat som lockbete. Lite promenad är valutan - och att låta mamman bada om hon har lust.

Dagens utflykt blir till en kustidyll med ett kafé som har kalasgod fika. På vägen hem blir det Claes Olsson eftersom ett himla tjat om nya mobil-skal måste stillas. Stanna på en gård och köpa 1 kg blandade tomater hinns med också.

På onsdag blir det först klippning för oss båda, plus gråutväxtfärgning för mig, och på kvällen blir det mat och musik på ett nyöppnat ställe i en grannstad. Hon som ska sjunga är körledare i vår kör, och det ska bli roligt att höra henne. Kanske hänger några körvänner på oss också.

Tisdag, torsdag, fredag har jag inte bestämt vad vi ska göra än. Funderar på var vi inte har varit tidigare ? Annars har jag några favvoställen som är värda att återbesöka gång på gång.

I natt har jag sovit uruselt ? Fastnade i en dröm som bara återkom och återkom. Något svårlöst dilemma, men jag minns inte mer än så just nu.

Jag känner en tröst i att hjärnan säkert hade sina orsaker att drömma just den drömmen, och i att jag inte fick sömnpanik utan gillade läget. Om än lätt irriterad. Måste köpa mer magnesium också, mina myrkrypningar gör inte nattsömnen bättre ?

Livet som nykter innebär inte att man sover som en prinsessa varenda natt. Men 9 av 10 nätter sover jag bättre än jag gjorde när jag drack, och 3 av 10 nätter sover jag svinbra.

Kram ?

Ja, då har både du, Se klart och nu jag konstaterat att man kan sova taskigt ibland trots en längre periods nykterhet.? Sov knappt alls i natt känns det som, och har därför varit allmänt lat i dag. Bara handlat lite med aktier och slappat i soffan. Men så läste jag nu om dina träningsplaner och Peters kommentar om ej giltigt skäl att ligga i soffan om man inte är sjuk.? Så nu ska jag ta tag i mitt lågprioriterade semesterprojekt och byta två fönster och en dörr på garaget. Dax att svettas som en gris! Tack för inspirationen. ?

Ha en bra eftermiddag!

Kram

Det är mer än okej att vila. Också. Efter utflykten blev det en timmes höneblund för mig ? Nu mat och sen cykla och yoga!

Som husägare finns det ju alltid projekt att sätta händerna i arbete med. Jag har inget hus så jag får cykla istället!

Kram ?

Om jag cyklar en mil i tempot 4 min/km så går det inte speciellt snabbt. (Jag bromsar lite i nedförsbackarna.) Att då tänka sig att det finns löpare som springer snabbare per km än jag cyklar så känns det väldigt långsamt ?

Jag cyklade idag för 6:e dagen i rad, och tempot har faktiskt ökat litegrann. Jag har fem halvjobbiga-jobbiga uppförsbackar på rundan. Sitter förvisso ner hela tiden, men är rejält flåsig och har mjölksyra när jag kommer upp. Den dagen jag flyger upp för de backarna är jag riktigt nöjd ?

Idag blev jag förbicyklad i en av backarna. Men det var en elcyklist, tack och lov. Annars hade min självkänsla fått sig en törn minst sagt. Men det viktigaste är ju faktiskt att jag gör det! Och yogat har jag gjort fyra dagar i rad, som nedvarvning efter cyklandet. Så jävla nice ?

Choklad har jag inte ätit på över en vecka, tjoho! Det känns bara lite jobbigt när jag står i kön vid kassan och ser bergen med choklad, men annars tänker jag inte på det.

Idag har jag köpt magnesium som hjälper mot myrkrypningar i benen nattetid. Trippel dos några dagar får det bli. Jag köpte också stödstrumpor ? Det är verkligen tantvarning! Nä, många idrottare använder det också ?

Jag måste på alla sätt motverka att mina ben värker nattetid för det påverkar min sömn så oerhört mycket. Om inte hjärnan är problemet längre så är det ju bra om resten av kroppen sköter sig.

Jag är medveten om att cyklandet förstås påverkar benen i form av träningsvärk, men det är förhoppningsvis ett övergående problem.

Jag och yngsta dottern har haft en toppendag ? Precis lagom av aktivitet och vila för oss båda och dessutom riktigt bra väder ☀️

Kram ?

AmandaL

Låter mysigt och helt toppen med cyklingen andrahalvlek, det är så skönt att tömma ut kroppen på energi för att sedan återfå den när man sover, som att man tankar sig på riktigt på natten och i sömnen nu när den inte är kemiskt påverkad. Men vad jobbigt att du har myrben, hoppas att magnesium hjälper dig. Jag har också ätit det förut inför nattgåendet men mer i syfte att slappna av, hoppas även att det hjälper dig mot myrbenen! Annars verkar det som att du har det bra, är stark och trygg med dig själv nu. Men jag förväntade inte mig något annat. Det är som att jag vet när jag går in i dina inlägg att det är optimistiskt och glatt, för du är en optimist ???

Skrattade lite när jag läser du bromsar i nerförsbackar, story of my life. Allt som går för fort, är för högt, genomskinliga trappor och bro av glas - nej tack, och jag är för gammal för att vilja lära om.
Impad av både cykling, yoga och chokladstopp. Många saker på en gång. Har aldrig haft myrkrypningar men är väl bekant med träningsvärk.
Hoppas du får sova gott efter en så bra dag! Kram ?

Idag har jag dammsugat och tvättat bilen. Noga. På ett sådant där manuellt ställe där det finns högtryckstvätt, som man matar med polletter. Värsta träningspasset, blev helt genomsvettig.

Ni som inte känner mig förstår inte hur stort detta är. Ungefär lika stort som att jag skulle putsa fönster (vilket jag inte gjort än, det kräver nog 7 mån nykterhet).

Jag är bokstavligt talat skitslarvig med min bil. Varje gång jag sätter mig i bilen tänker jag ”den borde städas” och varje gång jag kliver ur bilen glömmer jag bort det. Nu var bilen ett kombinerat grustag/soptipp.

Jag har haft den här bilen i 4,5 år. En enda gång tidigare har jag tvättat den manuellt. Annars blir det automatisk tvätthall med bortförklaringen ”tid är också pengar.” Även det sker väldigt sällan (grå-silver är en bra färg för skitiga bilar).

Alla gånger i mitt liv som jag har tvättat en bil manuellt (kan nog räknas på ena handens fingrar ?) så har jag tänkt ”jobbigt, tråkigt, jobbigt, tråkigt” non-stop igenom hela tvättningen.

Idag VILLE jag dammsuga och tvätta bilen. Tog med mig yngsta dottern som fick hjälpa till lite. Bäst av allt: Det var faktiskt riktigt roligt! Och bilen blev jättefin ?

Min poäng med det här inlägget är att bara för att man i sitt gamla liv ogillade att göra vissa saker så betyder inte det att man känner likadant nu, med nyktra glasögon.

Mitt tålamod och min uthållighet - och mitt tänk - är helt annorlunda nu. Då blir förstås upplevelsen helt annorlunda också!

Kram ?

Du har just upptäckt en ny positiv sak med att vara nykter.? Man blir lika förvånad varje gång, och märker hur viktigt det är med lång tillryggalagd nykter tid. Testa att putsa fönster när du har nått 7 månader. Det skulle inte förvåna mig om du tycker det är riktigt kul.?

Kram

Det måste vara en mäktig känsla att till och med gilla städa bilen! Okay, jag kan göra det någon gång, och brukar vara nöjd när det är gjort... Men hittills inte längtat efter det. En oväntad bieffekt att se framemot!

Kram

Är som du ganska slarvig med min bil.. Men, ibland tar jag med mig mitt yngsta barn för att dammsuga och tvätta bilen och tycker som du- det är ganska roligt!

Kram till dig!

Nej, jag längtade inte efter att dammsuga och tvätta bilen ?

Men jag ville göra det just idag. Tanken kom till mig en timme innan vi faktiskt gjorde det. Man får passa på när lusten att vara nyttig kommer till en som en gåva! Och det var riktigt roligt!

Men så mycket hjälp fick jag inte. Dottern plockade ihop allt skräp och dammsugade på sin sida, det vill säga passagerarsidan. Resten fick jag göra medan hon satt i bilen och lyssnade på Spotify.

Kram ?

Har inte hunnit så långt, men oj vad jag kände igen mig i det där med mannen man trodde att man var tillsammans med... men som fortsatte med dejtingsidor. Jag slösade ett år på en sådan man, en som bara fokuserade på sina barn, hobbies, kompisar... och hade mig som någon sorts "tillägg" i livet. När han sedan behövde börja kompromissa var jag inte värd att träffa längre...

Nu ska jag läsa vidare och se hur det har gått på din resa... Jag hänger ju på dejtingsajter och hoppas hitta "mannen i mitt liv", men det kanske är kört... (fast den tanken orkar jag inte ens tänka just nu, känns för deppigt).

Hoppas du får (en till) fin dag!
Kram

Jag slutade besöka dejtingsajter samtidigt som jag blev nykter. Precis som med nykterheten krävs några månaders ”avgiftning” innan man ens kan se nyktert på fenomenet.

Jag kan idag se att jag var helt desperat för att hitta någon att dela mitt liv med, kosta vad det kosta ville. Jag var anpassningsbar in absurdum.

Jag har hittills inte dejtat någon som delar mina intressen. Som vill följa med mig ut i skogen eller på cykelrunda, gå på konsert, show, föreläsning eller göra en road-trip och ta dagen som den kommer.

Nä, istället var jag på fullt allvar beredd att lära mig spela golf ? Fattar knappt hur ”sjuk” jag var, och hur glad jag ska vara att jag kom därifrån med lite stolthet i behåll.

Det känns som om jag begick våld på mig själv - genom att slå knut på mig själv, för att få ihop ekvationen.

Nu sörjer jag inte dejtingträsket ett dugg längre. Faktiskt. Jag jobbar på att vara självsnäll och gör gärna saker självsam. En dag träffar jag en man, det är jag säker på. Ju fler utåtriktade saker jag gör desto större blir möjligheterna.

Ikväll ville jag gå på en liten trubadurspelning på en restaurang. Yngsta dottern ska med. Delade evenemanget på fejjan och frågade om någon ville hänga på. Två kompisar, som inte ens känner varandra, svarade och hänger på ikväll. Jag kör, så nykterheten är förstås ohotad, och jag tror att det blir en toppenkväll.

Precis som med drickandet så är dejtingträsket en dålig ovana, som går att vänja sig av med. Jag lovar.
Var rädd om dig ❤️

Kram ?

Jag vill inte bryta min bikestreak, så jag ställde klockan på 7 och efter frukost tog jag min cykelrunda för 8:e dagen i rad.

Nu ett varmt bad och sen blir det besök hos frissan och ikväll restaurangbesök med musikunderhållning. Strålande sol just nu och jag hoppas innerligt att vädret håller i sig.

Jag har erbjudit mig att köra ikväll, så alkohol är en icke-fråga. Det hade den varit ändå, men nu är det fullt legitimt att dricka alkoholfritt utan att ens behöva diskutera det.

Det här är inte vänner som behöver veta. Tror inte ens att de bryr sig, vi har aldrig druckit ihop och ska heller aldrig göra det.

Kram ?

långt ner som att jag skulle vara beredd att lära mig spela golf tror jag aldrig att jag kommer :-) Tack för dagens bästa !