Jag har läst här många gånger eftersom jag inte har en frisk relation med Alkohol. Jag har försökt avsluta den så många gånger men kan inte själv. Är rädd men söker hjälp här, äntligen.

Sommarkatt15

Vilket välkomnande-jag blir rörd. Tack för att jag får känna mig välkommen här och hoppas jag kan hjälpa någon med min berättelse.
Under hela dagen sedan jag med darrande händer och med klump i halsen startade min tråd, har jag tittat in men inte kunnat skriva och tacka förrän nu då barnen är nattade och mannen tittar på tv.
Som jag förstått av vad många andra här så ödmjukt har delat med sig av sina öden, är jag inte ensam om att ha tappat kontrollen över mitt drickande. Gång på gång har jag försökt ta kommandot under de senaste 14 "tyngre" åren (så sorgligt många år...). Men alltid dragit kortaste strået. Ursäkterna och skälen har varit oändliga för att dricka bara en gång till. Denna gång måste jag vinna, annars går jag under. För min fina familj är värd en nykter mamma och maka som inte häller i sig allt med alkohol i bakom skafferidörren. Perioderna inkluderande minnesluckor, fyllegräl, bakfylleångest och humörsvängningar från helvetet m.m.. har nu brett ut sig till ständigt vardagsrus för att dämpa all skam och ångest.
Jag hade förberett föregående helg med att köpa alkoholfritt vin och öl, men de stod orörda kvar imorse. Däremot hade jag klämt i mig ca 10-15 starköl och några flaskor vin - som vanligt. Sjukligt pimplande. Jag kan inte räkna hur många nätter jag vaknat kallsvettig med bultande hjärta och dödsångest. Har lovat så många gånger att imorgon måste drickandet vara slut och lika många gånger har jag välkomnat Alkoholruset så fort det bara gått att ordna. Patetiskt.
Min första dag nykter är nu inräknad och mycket är er förtjänst Valeria och Vilja. Mig själv har jag svikigt så många gånger, men nu känner jag mig inte ensam. Jag hoppas att jag inte ska svika igen.
Kram och godnatt,
Sommarkatt15

Borgward

Tack Sommarkatt15 för att du delar.
Jag är precis som du ny-nykter (fult ord), min strategi är att bryta mina strukturer. Att alkohol ska finnas varje helg, varja gång jag bor på hotell (ofta - för ofta) och semester.
Även under bättre middagar mitt i veckan. Jag kommer inte köpa alkoholfria alternativ, det kommer för mig att vara som att närma sig a, att gilla den miljön, och struktur som a faktiskt fångade mig i.
Jag tänker köra bubbelvatten, te och smooties.
Har varit på en middag sedan jag bestömde nyktert, en parmiddag där vi sov över. Fick frågan varför jag inte drack a, och mitt svar är att jag vill bryta slentrianen med a och utmana mig själv.
Ingen runt mig betraktar mig som alkis, inte ens min fru. Likförbannat är jag alkoholist. Dricker ca 250 gånger om året, men tappar aldrig kontrollen.
Jag har satt några mål. Först 42 dygn nykter (ni vet filmen Liftarens guide till galaxen :-) Sedan tänker jag ta en dag i taget. Trillar jag dit någongång är det trist, tråkigt, men det är bara en dag och jag är mänsklig. Men jag har tagit beslutet; jag är vit. Jag vet att jag har en sjukdom; jag är alkoholist.
Kram

Bra beslut att klippa med alkoholen. Om du har alkohol hemma så häll ut den. Den där djävulen som sitter på ena axeln kommer knacka på ditt huvud och be om påfyllnad. Då är det bra att frestelsen är svårare att nå. Botar sug med cola och lite mjölkchoklad. Beroende på hur gammal du är och hur länge och hur mycket du druckit kanske en kontakt på VC vore bra för att kolla upp din hälsa och kanske få medicin så du inte kan dricka. AA är bra att kontakta. Då får man prata med folki irl och man upptäcker att många har samma problem, gjort lika dumma saker som en annan och det är fantastiskt. Ta en dag i taget. De tre förta dagarna är jobbigast men sedan blir det gradvis bättre.

Heja dig på den nyktra vägen.

Sommarkatt15

Godmorgon fina ni på min dag Två!
Vaknade med fräsch andedräkt och utan Ågren - det är så gott att få känna så.
Jobbet skingrar tankarna men jag vet att Hjärnspöket kommer att börja trilskas framåt kvällningen och be mig om belöning i form av alkohol, men jag ska rusta mig med Cola zero och något godis och får också återfinna er här på forumet. Ser fram emot det!
Tack för era tankar!
Kram för vår nyktra dag

Sommarkatt15

På hemvägen idag passerade jag flera uteserveringar med glada människor med öl eller vin framför sig. Idag betraktade jag dem utan att önska att jag var en av dem och känna en slags sorg över min havererade relation med Alkoholen. Jag har ju försökt bryta tidigare och den här hat-kärlekskänslan har hängt sig kvar, vilket kanske gjort att jag alltid trillat dit igen. Det du Borgward sa, om att bryta strukturen man av olika anledningar har byggt upp kring sin vardagssnurr med alkoholrus och även skippa alkoholliknande substitut kan vara en rimlig väg även för mig. Så med dina ord i tankarna kastade jag mig över mitt thé-förråd vid hemkomsten. Jag var trött med mycket husliga kvällssysslor framför mig som i "vanliga fall" krävt två glas vin direkt. En stor kopp örtthé senare så var maten klar och jag drack vatten till måltiden och min man en liten öl. Därefter fortsatte jag med liten chokladkaka, nattning, diskning och helt plötsligt är dagen slut och jag har varit nykter!
AA har jag funderat mycket kring och tagit reda på var och när lämpliga möten ägt rum, men jag är livrädd. Jag känner mig helt paranoid och tror att människor som jag känt och känner ska se mig gå dit eller därifrån, finnas på mötena mm mm. De kommer att vilja mig illa helt enkelt och se till så jag förlorar min familj, mitt jobb, mina vänner. Irrationellt? Hmm.
Imorgon är min Tredje dag, med fara efter jobbet med ensam kväll hemma eftersom man och barn har aktivitet. Jag skall snickra på en ny ensam-hemma struktur!
Styrka till er alla som finns här i Forumet!

Sommarkatt15

Ja Vilja, jag är stolt, även om min mage gör ont för den inte fått sin vanliga bedövningsdos!
Men ännu känner jag mig inte så stark själv utan behöver er här. Länge kan jag tänka.
Tack och godnatt,
Sommarkatt15

Borgward

Blir glad att höra att du klarade din första dag.
Idag firar jag min första vita vecka på mycket länge.
Jag gör det med en rejäl utmaning. Har börjat jobba igen och dä är det mycket hotell, vilket alltid är en middag med vin. I kväll är första hotellnatten efter semestern och jag är vit.
Tjohoo!

Sommarkatt15

Strykningen ligger kvar i en fin hög och dammsugaren har fått sova. Jag låg på soffan efter en intensiv dag på jobbet och jag har inte dåligt samvete, vilket jag vanligtvis har. Jag behövde faktiskt vila och fira att jag var på väg mot min Tredje nyktra dag! Hoppas tröttheten ger med sig snart för egentligen hade jag velat cykla en tur, men detta blev bra ändå.
Sommarkatt15 på väg mot fyran!

Nyckelpigan

Välkommen hit! Vi är många som har forumet som en livlina, vi är här varje dag och ofta många gånger per dag. Här finns förståelse, stöttning utan fördömande men även kloka råd från de som har samma röst i huvudet som dyker upp och förhandlar. Ibland behöver man hjälp att tysta rösten och det kan man få här. Själv har jag även fastnat i serier (HBO) eller en bra bok, lättare att koppla bort tankarna och bara vara. Styrkekramar

Sommarkatt15

Så kom helgen och djävulen på axeln vann. Efter -för friska människor- resonabelt drickande, fortsatte jag öka på tills smygandet var tillbaka och självföraktet. Några nyktra dagar blev det eftersom jag hade aktiviteter då jag absolut inte ville stinka vinkärring och se mitt härjade fylleplöffsiga rödmosiga ansikte i spegeln. Vad tycker jag om detta? Det gick ju skitdåligt. Jag bestämde mig inte tillräckligt? Ok, efter två dagar till utan a tog jag en Antabustablett då jag helt klart ser att jag behöver mer hjälp. Problemet med mig är att jag slutar med tabletterna då a drar för hårt i mig. Jag får allvarligt se om jag vågar be om hjälp. Jag måste få bättre struktur på min vardag och mitt liv!

Sommarkatt15

Nu har jag några dagar med tyst i skallen - ingen kamp om hur dags jag kan börja dricka och hur mycket, utan att någon märker det dagen efter, utom min stackars familj... Måste få i mig nästa tablett också om två dagar.

Sommarkatt15

Analysera?
Att manipulera är vi experter på! Planerande över hur och när jag skulle få i mig mer alkohol skedde med blixtens hastighet. Riskanalysen knivskarp- att träffa på någon jag kände i eller nära Systemet eller de olika som jag alternerade med så personalen inte skulle få för sig att jag var alkis? Hörde/såg grannarna/ familjen klirret med flarrorna /boxarna? Kom någon på besök då jag marinerade mig själv i vin? Beredskapen var intill perfekt och oron söp jag ju bort. Bäst är vi som sagt på att manipulera oss själva, vi som är alkoholister eller som är på väg att bli det. Jag funderade på din fråga. Instinktivt tänkte jag att jag vet ju inte hur jag kan hjälpa, för jag är så misslyckad själv.
Men objektivt borde man kunna ta ut bara den tanken "på min födelsedag är det ok". Vad står den för? Vad vill den meddela dig? Tankens ursprung? Hade du varit en människa utan alkoholbegär, hade den varit "normal". Men du som jag har ett problem med just alkohol, som ser mer eller mindre olika ut. Men tanken är inte "ren" utan infiltrerad av alkohol. Aeromagnus konkretiserar det till en liten djävul på axeln som sitter och säger saker, bestämmer över dig och dina handlingar utifrån perspektivet att du har alkoholbegär.
Stanna upp, betrakta och se igenom tanken "på min födelsedag är det ok". Gör en omvänd planering och riskanalys-vi är experter ; ). Hur gör jag allt jag kan för att denna tanken inte ska få styra mina handlingar idag och fram till tidpunkten, då händelsen har passerat (jag skulle ha kunnat vara nykter på min födelsedag, men sedan "vara värd" ett (ha!) glas, för att jag klarat dagen så fint! Då, när dagen passerat är det nästa dag och inte din födelsedag, utan en ny dag att förbli nykter på - en dag i taget!

Att se sin livskamrats besvikelse skär i hjärtat på en, men kämpa vidare på rätt väg!

Hoppas det kan hjälpa dig framöver kära Mammon. Du gav mig i alla fall ide'n som jag kopierar över till min tråd, för att ha där då jag famlar.
Sommarkatt15

Sommarkatt15

Jag skrev ett inlägg i Mammons tråd som kändes viktigt för mig att inte glömma, därför hittar ni det här. Jag skrev medvetet i imperfekt för min egen skull. Jag vill att mitt supande ska vara avslutat, jag vill inte ha med det att göra, inte identifiera mig med mitt före detta jag som förstört så mycket. Jag vill själv, nyktert, bestämma över mitt liv! Denna helgen är min första helg på mycket länge som jag varit spiknykter och jag är glad. Lycklig över att mina barn och man fått uppleva detta. Igår under dagen blev jag stressad och irriterad, som jag brukade bli, då tankarna på flaskorna/boxen där hemma skrek på högsta volym. Tyvärr, Mr Alkohol, jag käkar Antabus nu och har bestämt att jag skiter högaktningsfullt i dig och ska göra det 'tillsvidare'! Stressen avtog med ett wienerbröd, några godisbitar och en Cola zero.

Tack ni på forumet för 'tillsvidare' - det är en användbar tankeupphängare!

Bra jobbat med en nykter helg. Önskar att jag kunde förmedla det man faktiskt upplever efter en längre nykter period. Lugn, närvaro och bara det faktum att man inte måste planera ett bolagsbesök under helgen. Och man slipper planera drickandet... Man har ju tillräckligt att planera ändå. Önskar dig lycka till i ditt fortsatta kämpande.

Ja bara ta din antabus oavsett så slipper du tänka på suget. efter några veckor kommer suget att bvara minimal och komma vid speciella tillfällen då man är van att dricka.

Västerbotten

Bra jobbat Sommarkatt!
Du verkar ha en stark övertygelse och drivkraft! Det är jätteviktigt. Har du stöd av din familj? Vänner? Arbetskamrater?

Det är min första vita helg också på mycket länge. Inte för att jag tidigare har gjort någon direkt skillnad på vardag eller helg (har tex kunnat vara asplakat en tisdag och mer sansad en lördag kväll). Men det kändes skönt att inte behöva springa till Systemet igår.
Nu gäller det för mig att bestämma mig. Känner att jag inte riktigt har gjort det ännu. Kanske har jag inte riktigt fattat än att jag faktiskt är alkoholist och vad det innebär. Att jag måste avhålla mig från alkohol resten av mitt liv. Jag har innerst inne någon slags naiv tro på att bara jag kan vara vit tre månader, ett halvår eller ett år , så kommer jag att kunna dricka normalt igen vid festliga tillfällen, etc. Jag har fruktansvärt svårt att acceptera att aldrig någonsin kunna få dricka ett riktigt gott glas vin igen, eller ta en god öl på en uteservering i solen tillsammans med vänner.
Kanske förändras den förhoppningen efter mitt första besök på en beroendemottagning i veckan som kommer.
Jag har ju läst alla historier här inne som visar på att många har tänkt som jag, men åkt dit gång på gång.

Känner du någon skillnad när det gäller suget när du tar Antabus? Har det minskat?

Sommarkatt15

Ni gör så gott för själ och hjärta, ni som oavtröttligt stöttar här på forumet!
Jag hoppas nå långt denna gång, Sisyfos och med hjälp av min medicin som jag ska ta i morgon bitti, aeromagnus. Om jag får tankar som vill hindra mig, så ska de inte vinna imorgon i alla fall. Jag vill inte se min kropp förfalla längre - jag vill vara hälsosam och stark, som jag en gång var. Jag är äldre men jag kan bli bra, ändå. Mitt hjärta skriker efter stöd i daglig motion och min hjärna efter djup och läkande nykter sömn.

Suget efter att dricka finns kvar men infaller inte lika ofta som då jag drack mer eller mindre och tidvis varje dag, Västerbotten. Det är som att om jag inte 'vårdar' mitt supande, så tynar det bort. Medicinen gör tankarna och därmed suget lugnare - det är ingen idé att längta efter att få hälla i sig så fort det bara går, eftersom jag inte kan-reaktionen kommer direkt med rödflammigt ansikte, hals och händer, med hjärtklappning, illamående och obehagskänsla och ibland dödsångest.

En annan effekt jag ser av min nya nykterhet, är att min vana att kalkylera och planera supandet helt slagit över på att planera min och min familjs vardag och vårt hem. Jag är mer engagerad i läxläsning än jag varit på länge och också att verkligen lyssna aktivt på vad som sägs i familjen. Från att smålulla omkring i dimman, utan att få något ordentligt gjort, så avslutar jag det jag påbörjat och börjar få ork över. Mina första nyktra dagar var jag jättetrött, men det ser ut att vända redan nu. Jag har också orkat och kunnat börja några nya projekt på jobbet som jag velat göra länge. Nygamla upptäckter!
Vi kämpar på tillsammans.

katten, sträck på dig ofta och känn hur bra det känns! Och ta en tablett varje dag, eller en halv, så blir sinnet lugnare när drickandet som ett plötsligt infall inte finns längre. Vi kämpar på, dag för dag!

Sommarkatt15

Det känns faktiskt som om jag kan sträcka på mig lite! Vågar vara lite stolt över mig själv, men bara lite-kan ju trilla igen. Jag vet ju hur alkoholsuget som hela tiden lurar gärna manipulerar min hjärna att sluta med tabletterna för att kunna känna ruset "bara en gång till". Men jag känner mig mer stridslysten än någonsin tidigare och vill vinna matchen. Idag var suget starkt-funderade på hur många dagar gårdagens Antabusen skulle sitta i-när skulle jag kunna supa igen etc... Galna tankar! Men de ska väl tyna bort så småningom. Orkade kvällens bestyr med ganska ok sinnesstämning och nu sitter jag en kvart på min motionscykel, efter att ha dammat bort 6 månaders stillastående!
Vi kämpar på!