Tänk att bukspottkörteln har kunnat reparera sig så bra när den har fått jobba på utan gift. Det är ju en gåva till livet! Så fantastisk kroppen är, och vilket fantastiskt kvitt till dig Fröet! Jag blir alldeles överväldigad som ni kanske märker!

Svagis, jag har ju också lagt in en profil på Match. Blev kontaktad nästan omedelbart efter att jag lagt in min profil av en trevlig man som jag hade en dejt med på nyårsdagen. Sedan ville inte han ses mer. Därefter har det hänt absolut ingenting. Jag har inte kontaktat någon och ingen har kontaktat mig. Ångrar mig nu att jag köpte ett så långt medlemskap som 6 månader. Tror inte det sättet att (försöka) mötas på är något för mig. Svårt att sålla agnarna från betet så att säga och då tar jag inga steg i stället.

Det där med anställningsutskottet låter spännande! Betyder det att du söker andra tjänster på din arbetsplats? Låter väldigt bra att ha en Pippi Långstrump inneboende hos sig. Hon är starkt och ingenting är omöjligt för henne :D

Kram!

svagis

Fröet: det är ju fantastiskt skönt att du inte hade något annat problem med bukspottkörteln och att den nu fungerar normalt igen. Detta måste väcka en massa känslor i dig...? Prata gärna med oss :)

Charlie: Håller med dig och eftersom jag har haft abonnemang på Match tidigare och till slut bara velat bli av med det, så köpte jag bara 1 månad denna gång, det var ett specialerbjudande runt Alla-hjärtans-dag så det tar slut den 13 mars vilket känns skönt. Många män skriver "jag vill inte chatta i evigheter utan träffas snabbt" och jag kan förstå det men för mig tar det lång tid att bygga upp så mycket förtroende att jag ens vill träffas IRL, så jag vill skriva länge för att kunna följa personens vardagsliv och "känna in" om det verkar vara en bra man att hänga med. Förra året hade jag två Match-dejter men båda männen var endast ute efter en sexuell relation. Detta fick mig att fundera på hur andra uppfattar mig, särskilt män. Kom fram till att det nog har mer med dem att göra än mig. Fast just nu har jag två kandidater som är inne och "kikar" på min profil varje dag utan att säga något. Båda verkar intressanta och så igår kväll hade den ene klickat på Gilla-knappen och skrivit till mig :) Det var ju lite kul! Vi får se hur långt vi hinner tills den 13 mars :-D

Beträffande anställningsutskottet så är det samma tjänst, dvs. den som jag redan arbetat på sedan 1 april 2019, som nu annonserats som tillsvidare och jag har alltså sökt om "min" tjänst för tredje gången (måste vara rekord eftersom jag efterträdde en som gick i pension). Sista pusselbiten är att presentera sig inför detta utskott som bestod av fyra professorer och ett par disputerade lärare i andra ämnen än mitt eget. Jag blev lite nervös faktiskt men enligt min kollega som också var där gjorde jag en "samlad, intresseväckande presentation och visade djupa kunskaper i pedagogik" vilket gjorde mig varm om hjärtat. Så det ska nog gå vägen - ser fram emot att arbeta de sista 10 åren av mitt yrkesliv, jag fyller ju 57 i år, på denna arbetsplats.

Ja, Pippi är min följeslagare i livet <3

Rolf: Jag ska också titta på klippet nu i helgen. Låter spännande att du blev så fundersam!!

Ser fram emot en lugn helg med massor av nykter återhämtning <3
Kram
svagis

Var tvungen att gå in på Match nu. Har just fått en kommentar. Den första sedan mellandagarna. Hur gör du för att hålla koll på om de kikar på din profil flera gånger? Måste man inte sitta där IRL hela tiden och följa händelserna? Du hör. Jag är helt novis på tekniken kring detta instrument (även dejtandet men det är ju en annan fråga :D).

Det är så otroligt motiverande och bra att kolla in fakta. Den jag delat rekommenderar jag starkt.
Skall kolla in den som Charlie delat om Gaba.
Så spännande med dejtingsajten?
Kram till era alla fina???

svagis

Du får en liten röd plupp med en siffra i där det står Jag i menyraden :) Klicka på siffran så får du upp de som varit inne på din profil och kollat. Jag är förvånad över alla mycket äldre och mycket yngre som går in på min profil - jag har ett åldersspann från 21 - 83 år :-D

Jo det är allt lite spännande med dejting, men tyvärr finns det både scammers och annat som gör att man måste vara noggrann i sina val :) Väldigt bra och viktigt att vara nykter med andra ord <3
Kram
svagis

svagis

Jag blev som klistrad vid Markus Heiligs föreläsning från Hjärndagarna - jätteintressant!! Känns så bra att få se att vi har en bristande funktion i amygdala, vi som blir beroende, det är dammsugaren som ska suga upp GABA som bara funkar på 50% effekt - lätt som en plätt :)

Tack, högre makt, att jag har förmåga att stå emot mitt sug - alla har inte det :( en del super bokstavligen ihjäl sig :( Detsamma gäller ju rökning :( Hoppas på en medicinsk hjälp i framtiden. Jag tror att vi alkoholister måste börja kräva att forskningen på detta område får del av pengarna!
Kram
svagis

Jag såg också avsnittet på youtube om gaba igår, och det var fascinerande! Och häromdagen såg jag samma läkare berätta om alkoholens påverkan på endorfin och dopamin. Ögonöppnare!

Hjärnan är verkligen fantastisk, på gott och ont. När jag har varit deprimerad, haft ångest och svåra sömnstörningar så har vi inte varit bästa polare. Jag har varit så arg på min bråkiga hjärna ?

Konstigt nog har jag först nu förstått att mitt alkoholintag har skadat min hjärna - så den har inte haft något annat val än att ”skrika och larma” på alla sätt den kan. Och jag har inte förstått signalerna.

Efter 20 nyktra dagar har min hjärna belönat mig med att jag inte känner någon ångest längre, och jag sover så mycket bättre. Lovely ❤️

svagis

fick jag ett konstigt ryck...jag köpte tre folköl när jag var och handlade. Åkte hem och drack upp dem. Gick ut igen och köpte 6 folköl till, åkte hem och drack upp dem. Stupade i säng och har sovit som en stock tills nu. Vad hände?

Jag tror att jag längtade så mycket efter en total black-out från all skötsamhet och medvetande om alla faror i livet. Jag ville bara glömma allt jag vet och bli full och somna :(

Men nu känns det ändå bra konstigt nog. Det var så äckligt med all denna öl :( Vidrigt! Kroppen känns ok och jag har ingen ångest, bara förvåning över mitt eget beteende....jag tog ett återfall alltså. Check på den tyvärr....

Så idag är det en ny dag och jag väljer nykterhet - jag har haft (ännu) en pressad tid som kulminerade i fredags men det är bara att backa tillbaka och påminna sig om alla skäl som gjorde att jag valde nykterhet den 20 dec 2019. Upp ur diket igen och fortsätt gå svagis....
Kram
svagis

Halloj svagis! Analysen har du säkert redan gjort. Förutom den senaste tidens stress/press finns det kanske andra ytterligare skäl till varför det blev som det blev i går? Skönt att du slipper ångesten. Det är bara att kavla upp ärmarna och köra vidare! Bakslag råkar vi ut för allihop kan jag tänka mig...
Stor kram från Charlie!

svagis

Ja...jag brukar ju själv alltid kalkylera med bakslag och Plan B osv. men nu drabbade det mig själv.
Som du skriver så har jag just kavlat upp ärmarna....till armhålorna :-DDD
Kram
svagis

Det finns ju där av en anledning. Att fånga upp och leda upp på vägen igen.
Nu vet du hur det är i diket och behöver inte utforska mer.
Det finns mycket annat som väntar på vägen och ett ombytligt landskap. Ibland är det trist, flera mil. Men plötsligt öppnar sig en glänta och överraskar.
Som du själv så väl vet blir inte livet alltigenom underbar utan alkohol.
Men bättre. Helt säkert,
Kram.

svagis

Idag känns det som om söndagens återfall bara var en filmscen, en återblick på hur det kunde se ut förr, innan jag lovade mig själv att leva nykter. Och den filmscenen känns redan avlägsen. Jag har ju både Syster Anna och Forskaren vid min sida för det mesta, mina inre coacher eller alter egon som brukar kliva fram och stoppa mig när jag drömmer om en flaska vin för att fira något.

Idag har jag anledning att fira, men konstigt nog kände jag inget sug alls på hemvägen från jobbet. Fick besked att den permanenta tjänsten är min och dessutom frågade min nuvarande chef om jag skulle vara intresserad av en ledarroll på vår sektion, dvs. ett chefsuppdrag. Känns lätt overkligt men han sade faktiskt det! Jag är rädd om mig själv och ska bara njuta av glädjen av att vara fast anställd igen, lite drygt ett år efter att jag blev uppsagd från min förra arbetsplats. Fy satan vilken stress jag känt över osäkerheten - men ikväll har jag andats ut och känner mig bara stolt och nöjd :) Så jag firade med isté framför TV:n!

Vi kan, Vi vill och Vi törs - kom ihåg det alla som läser detta inlägg.
I söndags tog jag ett återfall - idag är jag rakryggad och beslutsam som om det aldrig hänt. Men det HAR hänt och jag ska lära mig av det. Ikväll är jag nykter och det gör inget om det tar 3 timmar att somna, jag är NYKTER!
Kram
svagis

Både till jobbet och din rakryggade inställning till nykterheten ?

Idag var jag väldigt pigg och energisk på jobbet, fick mycket gjort. Sista halvtimmen dippade jag rejält energimässigt. Kände mig helt tom - inte minsta kraft fanns kvar i mig.

På väg till bilen tänkte jag ”för att dämpa den här känslan brukar jag dricka vin.” Mest som ett konstaterande. Det var så jag gjorde tidigare.

Sen åkte jag hem, värmde upp lite mat, slängde mig i tv-soffan och surfade på mobilen, drack mjölk och iste. Det funkade det också!

Och jag kommer tidigare och tidigare i säng har jag märkt ?

svagis

Jag somnade faktiskt rätt fort igår kväll - det var ju fantastiskt :)
Grattis själv till ditt nya nyktra liv <3 Man fattar ju att det inte är stabilt till 100% men det finns ju ändå en nykter vardagsstruktur etablerad och det verkar vara till stor hjälp när suget kommer. Så skönt att hålla fast vid!
Nu ska jag ta itu med den här dagen.
Kram
svagis

Tänk att du äntligen kan få andas ut i den delen som gäller jobb svagis! En fast tjänst och t.o.m. en chefstjänst. Inte dåligt marscherat av en tant på 57 :D. Nu finns den så viktiga grundförutsättningen för fortsatt nykterhet. Du är värd detta!
Kram!

svagis

Är fortfarande lite nyvaken men har faktiskt lyckats somna gott 2 kvällar i rad nu! Dricker en kopp Kvällsté och en macka och lägger mig och nu har jag märkt hur sömnig jag är och lyckats somna ganska snabbt. Sovit så himla gott <3

Det var precis vad jag behövde för att stärka nykterheten ytterligare. Men igår var de möte på jobbet och just nu är det omorganisation på gång och ett långt möte igår eftermiddag där folk försöker bevaka sina maktpositioner och på hemvägen kände jag suget efter vin - så jag insåg att det blir bäst att åka raka vägen hem, vilket jag gjorde :) Tänk att det är så "enkelt" att hantera sig själv ibland! Jätteskönt att ha utvecklat några olika strategier att ta till när suget sätter in.

Idag ska jag vara nykter! Hurra :)
Kram
svagis

svagis

och jag startade dagen med att dansa lite i sovrummet för att fira :) Min artros är inget problem längre efter 6 veckor med min fysioterapeut Anna i appen Joint Academy. Hon har skickat övningar till mig varje dag och jag har följt alla instruktioner och min skattade smärta i höger knä har gått från 4 till 0 på en 10-skala. Dessutom har jag fått lära mig en massa om artros i de teori-snuttar som dykt upp i appen. Och alltihop är anslutet till det vanliga systemet så det har bara kostat mig 100 kr i patientavgift! Fantastiskt :)

Men jag har haft några sugande dagar pga den jobbstress som flög på mig under veckan. Jag har hanterat det genom att undvika frestelser i form av alkohol och istället köpt en påse godis så det har jag gjort både fredag och lördag nu. Känslorna jag försökt döva har varit Stress, Tristess och Tomhet i en salig röra. Jag vet ju varför det kommer över mig och försöker använda helgerna till 100% återhämtning.

Igår gjorde jag en liten utflykt med buss. Jag upptäckte en busslinje som tar mig direkt till Plantagen så trots att jag inte har bil kan jag ta mig dig och igår köpte jag 30 liter jord som jag bar hem till min kära balkong. Sen städade jag lite på balkongen i solskenet och lät bli att tänka på alkohol, Corona-virus, Syrien-kriget och jobbet. Det var underbart <3

Jag får ju massor av social kontakt genom mitt jobb så på helgerna har jag mest behov av att vara för mig själv. Laga mat, kolla sport på TV, åka till min dotter ett par timmar, gå till Myrorna och promenera förstås. När jag är ute och går så lyssnar jag på ljudbok eller musik som gör mig harmonisk.

Har fortsatt logga min mat genom Viktklubbsappen - lyssnade på Spanarna igår och hörde Helena von Z prata om hur apparna fixar våra liv :-D Jo visst stämmer det till viss del. Men jag aktar mig för renodlade hälso- eller sömnappar som jag tror bara skulle stressa mig. Däremot är det en trygghet för mig att se hur många kalorier jag äter varje dag eftersom jag är så lustdriven när det gäller mat. Jag brukade äta en "kroppsarbetarportion" av mat som jag älskar och sedan falla in i paltkoma, men nu har jag lärt mig hur mycket energi just min kropp behöver på ett ungefär. Det är även bra med tanke på alkohol eftersom man ser så tydligt hur mycket kalorier det är i bara 1 öl. Jag har burit omkring på 25 kg övervikt i ett antal år och min plan är att när 2020 är slut så väger jag 70 kg vilket är lagom för mina 160 cm mogen kvinna :). Så det är inte fråga om bantning utan en långsam livsstilsändring. Blodsockret håller sig jämnare och jag mår mycket bättre fysiskt än jag gjort på länge. Trots att jag inte börjat träna ännu! Men jag är på G. Ska styrketräna med dottern 2 ggr per vecka.

Så sammanfattat, lite upp och lite ner, men mest upp :) Det är tråkigt att vara singel men samtidigt antagligen nödvändigt just nu.

Hoppas ni som läser får en riktigt fin och nykter söndag :)
Kram
svagis

Jag håller med om att det är aptrist att vara singel, men jag tänker som du att det nog är nödvändigt just nu.

Det ligger kanske något i talesättet att man ska älska sig själv först innan man kan älska någon annan ❤️

Kram ❤️

Blir glad när jag läser! Att få vara ensam kan vara en ynnest. För oss som är i arbetslivet åtminstone så har vi tillräckligt runt oss ändå dagarna i ända. Jag tänker på det mycket nu när jag är sjukskriven. Jag njuter av ensamhet och kan längta efter min glotid. Någonting jag inte haft en sekund till de senaste 15 åren. Skönt att få tänka egna tankar och göra sina egna planer. Till exempel om hur balkongen ska fixas det här året :-). Men svagis, du måste vara försiktig med stressen! Den är en riktig nykterhetsförstörare. Var rädd om dig med det!
Kram!

svagis

Idag har jag jobbet hemifrån :) Igår var jag på plats på jobbet och blev stressad. Åkte således raka vägen hem och undvek frestelser. Har inte sug så ofta men det slår till mer oväntat för tillfället. Samtidigt märker jag ju kopplingen stress - sug så på det viset är det inte oväntat men det kan komma en hel dag senare, när jag egentligen är lugn igen. Nåja, jag har klarat mitt nykterhetslöfte och mår bra tack och lov. Skulle väga mig och registrera i min app men då vägde jag plötsligen 1 kg mer igen :( så jag skiter i att skriva in någon vikt tills jag är nöjd :-D Så kan en också göra :-D

Annars handlar det mycket om Corona just nu. Jag är frisk men arbetar intensivt med förberedelser för en jättekonferens med deltagare från hela världen som nu ska ges virtuellt - och beslutet togs 13 dgr innan konferensen startar.....så jag skriver instruktioner och spelar in filmsnuttar om hur det ska gå till. Jag arbetade ju med en helt virtuell konferens med 400 deltagare i höstas och jag är visst den enda som har någon erfarenhet :). Det blir väldigt spännande hursomhelst och nu är jag inte längre stressad över det utan tycker det ska bli kul.

Framförallt så himla skönt att jag kan jobba så mkt hemifrån just nu. Går omkring i raggsockor och skrotar, tar en liten läspaus, jobbar lite till, ringer ett samtal osv. Älskar det! Jag får jobba i min egen takt och slipper det sociala som faktiskt tar massor av energi...men visst är det något fel?

Nu ska jag i alla fall krypa ner i sängen och eftersom jag har börjat somna lite snabbare så ser jag fram emot en skön natts sömn <3 Idag har jag varit nykter i 2 månader och 20 dagar minus ett återfall - det känns stort!! Jag har fortfarande lite huvudvärk ibland, inte migrän och inget som stör mig så mycket. Första månaden tog jag Alvedon ofta men inte nu längre. Vi går mot ljusare tider <3
Kram
svagis