Med så många dagar, och insikter. Och skönt att du kan bromsa det sociala, som såklart är stress för många av oss.
Hoppas på en god natt och en bra fortsatt vecka!

svagis

att jag inte läser och skriver i era andras trådar just nu. Jag vet inte varför jag inte har orken...det låter ju positivt när jag läser mina egna inlägg. Kanske är det jobbet som suger musten ur mig? Men jag kommer igen!

svagis

Jo det gäller att bara hålla ut tills nykterheten har bitit sig fast ordentligt :) Men människan är ju en social flockvarelse....hur kan då det sociala suga musten ur en? Det förstår jag inte riktigt?
Kram
svagis

svagis

Det är Corona-virus, ombyggnad av mitt hus (hyresfastighet), smitta, vad händer nu med börsen och mina pensionspengar, gör jag rätt saker när jag jobbar hemifrån...osv. osv. ORO för allt.

Jobbigt att hålla sitt nykterhetslöfte men kämpar...
Livet är livsfarligt - tror det var Tage Danielsson som myntade detta.
Kram
svagis

Just oro är nog den största smittorisken just nu. Jag är mest ledsen å andras vägnar, de som sett fram emot resor, evenemang, och alla som jobbat med olika evenemang och nu får ställa in ?

Och sen är jag förstås orolig för världsekonomin. Minns inte kraschen 1987, men 2008-2009 minns jag väl, när ekonomin störtdök.

Men jag försöker ändå tänka:
- Kan jag göra något åt det?
- Nej.
- Släpp det.

Men om det är något jag kan göra så gör jag det. Bland annat försöka få folk att tagga ner från bacillskräck till bacillrespekt ?

Och tvätta händerna noga och använda handsprit. Och stanna hemma om jag blir sjuk.

Jag har läst ditt senaste inlägg om oro.Jag har också använt vin vid känslor,vid oro,stress,lycka ja alla känslor.Besattheten kan komma
som en blixt .Först en känsla sen måste ha vin.Just nu har jag en period med mindre besatthet.Hoppas det blir så för dig också?Pilla

svagis

det pendlar mellan oro och helt plötsligt känner jag mig bara fascinerad av hela situationen. På mitt jobb måste alla ställa om till att undervisa på distans vilket egentligen är något jag har förespråkat att lärare behöver kunna för att variera sin undervisning bl.a. men nu sker det med tvång och en del får det väldigt jobbigt. Min roll är att hjälpa och stötta dem att utveckla digital kompetens (bl.a.) så jag taggar till och ser det som en pedagogisk utmaning för mig själv att förklara och inspirera så att det hela verkar överkomligt.

Hittade en farbror på spårvagnen som visade sig ha rymt från sitt demensboende...jag frågade om jag skulle hjälpa honom av med rullatorn och då tittade han bara tomt på mig. Det visade sig att han endast visste sitt namn och att han hade rymt i innetofflor, utan ytterkläder. Så jag åkte med honom, ringde polisen, vi fick vänta i snålblåsten och Björn, som han hette, frös så han skakade. Jag svepte om honom min jacka och han frågade flera gånger: - Men fryser inte du nu? Till slut ledsnade vi att vänta på polispatrullen så jag chansade på ett äldreboende som ligger där han klev på vagnen. Jodå, det var där han bodde och de skickade personal med varm jacka i en taxi. Polisen hann först och släppte in Björn i den varma polisbilen. Vi ropade hej då och jag tror inte han kommer ihåg mig imorgon. Men jag hann krama om honom i alla fall!

Nu är det fredag kväll och jag ska slappna av helt i helgen. Plantera om krukväxter, så lite nya frön. Sådde några chilifrön i veckan och kanske petar ned några tomatfrön imorron. Det ska bli sol här på västkusten :)
Tack till er som skrivit om oro - det är en följeslagare i mitt liv men jag försöker inse vad jag inte kan påverka och stänger dörren till oron när jag kan. TACK - ni är viktiga för mig <3
Kram
svagis

Vilken tur att han mötte dig ❤️

Skönt att din oro har lättat. Min har snarare ökat sen igår ? Men jag är mest orolig för den kollektiva oron som drabbar så hårt inom sektorn hotell, restaurang, kultur osv.

Det är nästan omöjligt att hitta något evenemang som INTE är inställt ?

svagis

och vilken tur jag har som har så många hemma-projekt alltid. Det är bara att hugga in på något av dem: plantera om blommor (check på den) laga mat (check på den) och glo på TV samtidigt som jag stickar och syr ihop babykläder till en bebis som inte finns. Men det är roligt att vara produktiv.

Andra projekt som jag kanske tar tag i imorgon är: sy kökshanddukar av gamla bomullsgardiner från Myrorna, skissa på några dukar som jag har tänkt måla på, spela gitarr kanske eller fiol....vi får se vad morgondagen har i sitt sköte.

Ah vad bra att du skrev att Charlie reser - det visste inte jag :)
Kram
svagis

svagis

Gårdagens inlägg känns som en käftsmäll idag. Jag gjorde ju en del saker igår men när jag vaknade imorse kände jag bara den där stora tomheten som var så stark i januari när jag just slutat dricka. Tomt och trist liksom. Är inte orolig för Corona-smittan, förr eller senare får vi den nog alla, men följer rekommendationerna och arbetar hemifrån. Idag har jag grubblat mycket över min usla ekonomi som jag dras med eftersom jag lät mina skulder gå vidare till Kronofogden för ca 1 år sedan och sedan dess har jag löneutmätning och lever på existensminimum. Så trots att det går så bra för mig med nya jobbet och att jag får upp min lönenivå lite till så står skulderna hos KF helt jävla stilla! Det beror ju på räntor osv. men eftersom jag bara har ETT lån till ockerränta så har jag nu gjort ett ackordsförslag till borgenären. Jag har även sökt skuldsanering för 3dje gången eftersom mina skulder orsakades under de ca 10 år som min dotter var som sjukast av sin bipolära sjukdom och vrålshoppade och gjorde en massa tokiga saker som jag försökte täcka upp för henne så att hon skulle slippa hamna där jag är nu.

Jag har ett stort behov av att dagdrömma. Då brukar jag drömma om Italien och att jag ska hyra mig en liten lägenhet i Ligurien om några år när jag närmar mig pension. Men mina dagdrömmar påverkas förstås av att halva Europa är i karantän och särskilt den region i Italien dit jag vill flytta. Så även fast jag förstår att karantänen kommer att ta slut och att jag kommer att få bättre ekonomi igen så småningom så känns det mörkt. Jag önskar att det fanns en bank som vågade låna ut de 600 000 kr jag är skyldig så att jag kunde komma ifrån löneutmätningen så snart som möjligt. Men det är svårt, de kräver en borgensman eftersom jag inte äger något (eftersom jag sålt det lilla jag hade för att komma ur skulderna) och jag vill inte blanda in min familj. Så trots att jag har fått fast jobb igen, har en årsinkomst över 500 000 kr så betalade jag 100 000 kr till KF förra året och min totala skuld har inte sjunkit med mer än 20 000 kr :(

Usch vad deppigt. Jag får göra en kopp té och handarbeta lite. En sak vet jag i alla fall, det hjälper INTE med alkohol mot de här problemen! Så jag lägger ännu en nykter dag till de ca 75 tidigare (med ett återfall).
OM någon av er som läser kan mycket om usel privatekonomi så tar jag gärna emot råd. Särskilt om ni skulle känna till en bank som enbart tittar på din inkomst när det gäller lån.
Kram
svagis

Låter otroligt deppigt ? Jag är urusel på ekonomi tyvärr ? Har inga skulder dock, mer än på bilen, men jag har inget sparande och äger typ ingenting.

Brukar säga att jag inte gillar prylar, och jag har inte mycket prylar heller. Vrålshoppar inte, men det blir inget över att spara ändå när lönen är slut. Trots att jag har hyfsat bra lön.

Att vara god man till min dotter är verkligen en prövning, och förhoppningsvis blir senaste redovisningen godkänd. Försöker att sköta det mer löpande i år, verkligen hålla ordning på kvitton osv.

Det är bedrövligt att kronofogden kräver så mycket ränta ? Hur ska man någonsin bli skuldfri då? Systemfel på något sätt.

Kronofogden är ju staten, som tar över skuldnotan. En fast avgift per år är kanske okej, men i övrigt borde det räcka att betala av skulden.

Hoppas det finns någon ekonom på forumet som kan råda dig!

Och du har helt rätt, ingenting blir bättre för att du dricker. Och efter grisdagar kommer alltid gulddagar ❤️ Och då uppskattar man dem desto mer!

Kram ❤️

svagis

Har ändå sovit gott och vaknar på bättre humör.
Ska förtydliga att det inte är Kronofogden som tar någon ränta utan mina långivare och KF fördelar bara löneavdraget mellan dem men eftersom en långivare tar ockerränta (24%) på min skuld till dem vilket gör att skulden inte sjunker med en enda krona. Men jag håller med om att när skulden väl går till KF så borde det innebära att räntorna justeras till en låg nivå så att inbetalningarna verkligen går till kapitalskulden.

Men så ställde jag mig på vågen och insåg att jag äntligen nått mitt delmål på 88 kg och blev jätteglad :) Jag behöver bli lättare igen och eftersom det var alkoholen som skapade min övervikt så hoppas jag att vikten nu återgår till något mer normal. Kommer jag ner till 75 kg så är jag överlycklig. Jag är bara 160 cm :)

Jag har inte hamstrat någonting. Arbetar hemifrån. Håller mig nykter. Går bara ut för att handla mat och för att besöka min dotter. Har handskar på mig när jag åker kollektivt. Spritar och tvättar händerna. Tja, vad mer kan man göra än att vänta?
Kram
svagis

Jag fortsätter leva så vanligt jag kan. Busspendlar till jobbet, stannar hemma och jobbar om jag är sjuk. Bor i ett län med ytterst få coronafall hitills, alla har rest till Kina respektive Italien och Österrike.

Tänk att jag ska berätta för mina barnbarnsbarn ”När jag hade varit nykter i fem veckor slog coronakrisen till på allvar.”

Oerhört märkligt allting, omöjligt att sia om framtiden.

svagis

men det har inte brutit ut....så jag vet inte om det är inbillning :)
Hur som helst så jobbar jag hemifrån, deltar i online-möten, bakar focaccia, kollar nyheter, spelar in föreläsningar och har det egentligen rätt bra. Igår besökte jag min dotter och hon kände sig förkyld så jag gick till apoteket åt henne och där var det fullt av folk, många pensionärer....så man undrar ju lite hur de tänker, om de inte är rädda om sig?

Men, jag är nykter, har det bra och mina tankar går främst till alla de som förlorar sina jobb pga den ekonomiska krisen - i Italien är det riktigt illa, och de har inte samma socialförsäkringssystem som i Sverige så folk som blir av med jobbet riskerar att inte få någon inkomst alls. Skrämmande hur bräcklig välfärden är :(

Men miljön verkar gynnas av krisen. Luften i delar av Kina och Italien har blivit avsevärt renare. Delfiner, som inte synts på många år, har nu återvänt in till hamnen i Neapel...så förhoppningsvis kan vi återgå till att uppskatta lite enklare nöjen framåt. Bara att kunna röra sig fritt i samhället igen :)
Kram
svagis

Ja, jag har också tänkt så. Att vi kanske är på väg mot en större omställning än viruset självt. Klimatet är en vinnare nu när viruset dundrat in i våra liv. Naivt kanske, men visst tänker jag på att vi kanske också kan få bestående vinster av det vi går igenom i världen just nu. Hälsningar från ett kallt, blåsigt, regnigt och spiknyktert Spanien.
Kram!

Som om naturen själv skapat hela detta scenario bara för att vi människor inte lyssnat på alla nödrop ?

Just nu kan vi alla bara ta en dag i taget och ta beslut utifrån det vi vet just idag, imorgon får vi ta ett nytt beslut.

Huvudsaken är att vi är nyktra!

Kram ❤️

svagis

och jag har just landat en löneförhöjning med många tusenlappar jämfört med tidigare :) jätteglad och stolt över mig själv men det är precis som att nu, när jag är nykter så vet jag precis vad som behövs göras i krislägen.

Andra lyssnar och förlitar sig på mig och mitt omdöme och det känns bra. Jag har så mkt erfarenhet att det räcker för att kunna hantera Corona-situationen åtminstone på mitt jobb (som inte handlar om liv och död). Däremot undrar jag hur alla i vården har det just nu....vilket tufft jobb de gör!! Jag försöker undvika att bli smittad och skriver lite till min loverboy i Italien som är i ofrivillig karantän och hoppas att jag ska kunna resa ner i juni...ska verklige försöka <3
Kram
svagis

Du är så värd både tusenlappar i löneförhöjning och respekt på jobbet!

Skönt att du inte ens tänkte tanken att det vore värt att fira löneförhöjningen med något drickbart ?

Grattis till din löneförhöjning! Den är du alldeles säkert mycket väl värd!! Hur firade du? Snus och te? Nyfiken :D

En loverboy i Italien verkar ju bra att ha. Bara man kan träffas någon gång då och då. Tror jag börjar förstå mig på Match nu. Det är ett par stycken som "gillar" gång på gång. Ser trevliga ut båda två men nog inget för mig av andra randiga och rutiga skäl. Men till frågan. Varför hålla på att gilla och aldrig skriva något?

Nu åter till mitt te.

Kram!