Hej vänner!
I dag är en lat dag i regn men i morgon ger jag mig av igen ...inte särskilt långt denna gång - ut på landet.
Och vikt ?..har jag lyckats lägga på mig minst 10 kilo ...och fåfängan var en anledning till att jag blev nykter ...dock inte den centrala. Nu är jag rund på riktigt och fnyser lite åt alla de där åren då jag ojade mig över ett kilo hit eller dit...fastän jag var smal - jag var bra på att äta kontrollerat och bra på att dricka okontrollerat!
Jag försöker gå mina 10.000 steg varje dag ( Torn 32.000! ...det har jag uppnått några enstaka gånger och bara i stora städer).
Nu räcker det dock som projekt att hålla mig nykter ...nykterheten kommer först och är en förutsättning för allt annat.
Du skriver att jag inte är gammal Se Klart:-)
På vissa sätt är jag kanske ung...rastlösheten har gjort att jag inte stagnerat eller varit särskilt bekväm. Som ung var jag också orädd kring att flytta på mig geografiskt ( kunde fatta stora beslut mkt snabbt) och byta jobb.
Nu känner jag igen mig i tankarna kring att ta det mer försiktigt ...inte utmana tryggheten för mkt.
Jag har inte så mkt principer kring hur saker och ting ska vara eller hur livet ska levas och trivs med och kan förstå - tror jag - olika livsstilar och val.
Men jag börjar känna starkt att livet har ett slut ...och jag uppskattar andra saker i dag än tidigare ( och det har kommit starkt sista två åren).
Att vakna glad och utsövd. Att dricka kaffe. Att läsa en riktigt bra bok. Att gå i bokskog.
Det är enkla saker som nuförtiden är stora saker för mig ( kanske också för att alkoholen skymde sikten så mkt för dessa viktiga glädjeämnen vardagen kan ge om man är rädd om sig).
Jag tänker att det kanske inte är så dumt att bli lite äldre:-)
Sedan hoppas jag att jag inte mister nyfikenhet och öppenhet och förmågan att fatta ett snabbt beslut ...när/om den dagen kommer.
Så mycket lättare ( säkrare) att göra det på nykter fot!
??

Tänker ofta på Annie Graces ord: ”Alkoholen tar ifrån oss förmågan att känna glädje i vardagen.”

Känner mer och mer för varje nykter månad att hon har helt rätt ?

Kram ?

Igår gick min kropp och även hjärna på ganska högt varv. Tog itu med några projekt jag tänkt göra i flera år. Så skönt! Under tiden dessa reddes ut, sorterades, tvättades rådde kaos i mitt hus långt in på kvällen. Om någon hade knackat på vid middagstid hade denne kunnat tänka att här bor; en mkt slarvigt person, kanske dricker hen. Välkommen tänkte jag för mig själv. Är det något jag nästan varit fixerad vid så är det att ha ordning. Städat.
Iallafall på ytan. Jag kan inte riktigt förklara insikten men just att känna transparens kring sitt liv. Här finns inget gömt. Det känns som en enorm frihet. Idag fortsätter diverse projekt, laga mat och fixa för kväll med gäster. Ser fram emot. Att dricka eller inte är inte en fråga för mig just nu, jag dricker inte.
I morse hade jag huvudvärk. Kände mig bakis. Tror det berodde på nya chokladkakan Oreo...
Kaffe, lång frukost, hämta barn vid bussen, nu fortsätter kaospiloten sin dag på ett nästan irriterande gott humör, jag hör ju det.
Jag är nykter idag btw.
Njut av er lördag. Alla ni som kämpar- kämpar. Andas. Ta nytt beslut imorgon men låt dagens beslut att inte dricka- gälla.
Kram på er.

...och gud vad jag känner igen mig i detta med ytans ordning ( jag som är en ganska sorglös icke-noga person innerst inne).
Men ytans ordning, vackra snittblommor ( fast lite löst arrangerade...mkt ranunkel och olika typer av gräs), medvetenhet om hur varenda bok ligger, min byrå Snö ( noga vald) med små roliga figurer på och ’varma’ fotografier och Ingegerd Råman skål - allt det som ger sken av harmoni står synligt - och så inuti lådorna..papper hullerombuller, en röra lika osund som mitt inre hemliga liv. Ingen fick öppna de lådorna ( så knäppt?)
Yta - och ett perforerat inre.
Jag menar inte att låta som en snobb genom att rada upp några ’märken’ - jag menar precis tvärtom.
Inget fel med vackra saker men när det blåser på riktigt ( som det gör när man är alkis) betyder de inte ett skit. De skyddar dig inte!
De kan däremot vara en pusselbit i ditt smyg-dricka-vin-liv.
Här står vi och ser normala och härliga ut. Typ.
När man slutar skämmas över sitt inre jag så kan man också släppa ytan... Njuta av det vackra - men det är trots allt bara ting. Inget mera.
Och ting som står lite rörigt och är mindre vackra är också bara ting. Behöver inte vara en förlängning av mitt jag.
Ha en fin dag och ja - växelverkan.
Ibland är man aktiv här. Ibland behöver man ta ett steg tillbaka.
Allt är ok!
???

Ja det har man ju grejat med en del i livet ? liksom Instagram-vänliga solhattar mm. Vilar mina icke- insta-vänliga fötter, men känner mig rätt cool att få vara en av oss nyktra.
Räcker långt! Har inget klokare att säga idag. Kram på er.

Som Kaveldun avslutar sitt inlägg.
Ju längre jag lever ju mer laddas ord som tidigare varit generiska, med värde.
Att vara sig själv. Allt är ok.
Idag en regnig eftermiddag, betyder vila, läsa, elda brasa.
Här lite summering av min lördag.
Hade ett decimerat kompisgäng här igår= mat och drinkar och vin och sitta uppe sent.
• Stress över matlagning mm: Mindre än vanligt. Stor skillnad i vad jag ”begär” av mig själv. Stor skillnad i stress/brådska. Mer närvaro i samtal, istället för att som ibland vara värdinna/personal.
• Trevlighet och njutning: minst lika mycket som tidigare, antagligen mer. Slapp ju tänka på att inte bli för berusad.
• Sug: inget alls konstigt nog. Överraskande, då jag trodde att detta skulle vara en typisk sån situation. Hittat ett a-fritt vitt vin som jag kan tipsa om ifall någon vill (annars försiktig med det) som är riktigt gott! Vid dessa tillfällen gillar jag att ha vinliknande dryck glaset, lite tveksam till det och för vems skull, men ok.
Känsla idag:
Har tagit ett stort kliv i dethär med umgänge och alkohol, har övat och blivit bättre och växt. En skillnad är dock att jag ändå blir trött vid 23 och tjatar inte på människor att sitta uppe. Känner inte den där euforiska känslan av att ”det spelar ingen roll vad klockan blir”.
Det är helt okej.
Nu skiner solen igen så mina rabatter ropar att de behöver mig ??
I övrigt ska jag lata mig. Har läst mycket här idag och det är verkligen med ömsom glädje ömsom sorg. Allt detta kämpande. Men den absolut sämsta nyktra dagen är bättre än den absolut bästa dagen på vinfylla.
Note to self.
Ha en fin eftermiddag, tänker på er alla. Kram! ?

Härligt att höra att det funkar med middagar utan vin. Jag tycker också att det är skönt och att det går lika bra med alkoholfritt. Kan dock känna mig lite utanför där runt 23-tiden när de som dricker alkohol tycker att kvällen är ung och man själv börjar gäspa.. Men har också märkt att middagarna inte blir lika sena och stimmiga för de andra heller när jag inte dricker, anar att jag kanske eldat på de andra en del, eller så har det en dämpande effekt att en person är nykter. Dämpande på ett bra sätt menar jag.

Hej Kennie
Jag har nog varit rätt bra bensin såna där kvällar.. fyllt på och serverat avec och öppnat mer vin. En del av kvällarna var ju supermysiga (inte pga a) och roliga på ett galet sätt (ofta pga a). Jag är nog glad att jag fått vara med om dem, men nu är nu och inget annat än nykter är möjligt för mig.
Allt det är jag okej med.

Jag har fått vara med om så mycket i mitt liv, kärlek och vackra underbara barn, passion och galenskap (nykter), resor och vänner som är något väldigt extra. Såklart har jag haft motgångar och kriser, är ömhudad ibland, blekt blått sinne, dragning till molniga skuggiga rum. Jag har fått chanser men jag har också kämpat så himla hårt, för det mesta pga stort försörjningsansvar men också för att jag vill utvecklas och växa och spreta iväg åt ny håll.
Vad vinet verkligen har stått för mer än något annat är stillaståendet. Som unket, stilla vatten. Mörkt som Östersjön. Och då menar jag egentligen inte baksmällor (som känts ungefär så) utan det fullkomligt fantasilösa i att ”lösa” alla känslor med alkohol. Glädje, pepp, fredag, söndag onsdag- skäl gott nog. Oro, pirr, nervositet, ilska, irritation, tvekan, tvivel, kärlek, ömhet. Precis alla dessa känslor har jag löst- eller förhöjt (läses inom citattecken) med alkohol.
Det kan nästan göra mig mest irriterad- att jag som ser mig som en hyfsat kreativ person, använt EXAKT samma medicin till exakt allt. Så fantasilöst att ett löpande band med packning av ansjovis framstår som en konsthögskola.
I jämförelse.
Jag är väldigt trött idag. Gäster hemma hos sig, barn skjutsade till stationen. Hade det varit en vin-helg hade jag varit bakis och legat i sängen och ätit godis idag. Sött blandat med salt skam.
Idag gör jag exakt detta - minus bakis och minus skam. Tröttheten är högst verklig och kräver min uppmärksamhet genom att kroppen får vila.
Jag har mycket dåligt tålamod med mig själv när jag är trött, ingen gång blir jag så arg på mig själv, som då. Jag tycker alltid jag är trött utan riktig anledning. Nu tänker jag att jag faktiskt inte VET av vilken anledning jag är trött. Men trött är jag, helt klart.
Utveckligen, tänker jag, just idag får handla om att vara i det. Och andas lugnt.
Jag är nykter idag. Världens snällaste grej att ge sig själv. ?

... idag med. Helt säkert.
Planerar lite lamt för några dagars resa (i landet såklart).
Tomt i vårt hus för första gången på länge, skönt.
Ska ta tag i en av de saker som jag trott i många år att drickandet- och därmed brist på tid- hindrat mig från. Vi får se om det stämmer.
Tipsar om serien I may destroy you på HBO om man inte är alltför känslig för att se människor droga, berusa sig, eller ha sex. Väldigt bra.
Ha en fin dag kämpar-klubben!

Så skönt att följa din dagbok, livet som det är , humöret som det är , känslorna, som det är. Jag blir lugnad av dina rader och oxå inspirerad. Att ha löst allt med en enda sak... alkohol, ja det är verkligen brist på kreativitet och fantasi. Önskar dig en fin resa

Det är härligt att följa dig med, tryggt och stabilt ? Och jag tycker alltid dina inlägg i andras trådar är bra, du är verkligen en styrka här på forumet. Vi reser ihop, visst ?

Jamen alla som hängt med lite grann i denna tråd vet att mitt projekt komma igång och springa hängt över mig som ett mörkt moln. Och förhoppning. Men nej. Inte den söndagen heller, inte den första semesterdagen och inte den lediga lördagen. Inte en enda dag. På många, många månader.
Samtidigt har jag varit fullt medveten om att det är exakt det jag behöver.
Hur funkar människan/jag?
Idag blev jag till sist så trött på mig själv att jag bytte om och knöt på mig springskorna (inte de snabba) och så sprang jag! 4,3 kilometer med några stopp/gång/byta spellista för att inte svimma.
Men Jag Gjorde Det!
Nu duschad och sprättig och rusig på endorfiner. Sprang förbi vatten, hästar, hagar, fält, och med sällskap av sol, lite bris.
Hostat upp halva lungpaketet nu men det är ok. Jag är igång, den här gamla rostiga maskinen ska bli stark och uthållig också i kroppen.
Klart slut! ??‍♀️??‍♀️

... är också fantastisk.
Nu blir det varje eller varannan dags löpning i min takt med målet att klara min ”ordinarie” 7 km runda om 6 veckor.
Viktigt steg för mig. Detta att göra något som jag mår väldigt bra av.
Viktig tanke är varför jag låter det ta så lång tid att komma dit.
Hejar på dig Andra Halvlek att du snart är där! Kram.
Jag är nykter idag.

Så du har kommit i gång med löpningen, härligt.? Då satte du press på mig för jag går, traskar eller lunkar bara fortfarande.?
Jag var och köpte ett par nya regnbyxor i dag för vädret här kräver verkligen det. Tänk om det inte blir något mer badväder här i sommar har jag börjat fundera på. Men tänker sedan , äh det kvittar, jag är ju nykter. ? Men jag vill verkligen ha sol och värme nu.

Ja-ja, ta det lite lugnt med löpningen i början bara, även om du inte är gammal så kan man ju råka ut för någon överbelastning.?

Ha det bra! Kram

Tack Torn, blev en runda även ikväll, men takten är inte snabb, och jag är inte så tung så jag tror jag klarar mig. Hos mig har det inte regnat så mkt, mer sval sommar. Helt okej, men inte direkt strandväder.
Läste din tråd och ska svara dig där! ? Tack för att du hejar på mig.
Idag har jag inspirerats starkt av er forumvänner och tagit en tupplur- som varade två timmar.. hjälp hur ska jag kunna somna ikväll.
Skönt att jag inte dricker för då hade det varit lösningen på problemet.
Tänker på er alla som stretar men läser också om många som har det bra- äntligen. Stora saker är det i rörelse när vi slutar dricka. Nya liv.
Kram från nykteristen som nu ska titta på serien Miraklet på SVT. Jag övar på min skrangliga italienska. ?

Hej alla och Se Klart!
Läst ikapp din tråd nu.
Mina ( vuxna) ungar och deras partners är ute och springer ( de stiger upp tidigt och springer innan frukost .. vad hände? Det känns som yesterday ...när man i bästa fall fick upp dem vid 12.00 och sedan möjligen lyckades tjata med dem på en utflykt). De badar plötsligt i alla väder också ( det gör inte jag! )
Vi turas också om att laga mat på kvällarna...det är fint.
Det går alltså ingen nöd på mig här på landet.
Att springa är tyvärr inte för mig...har för dåliga leder ( inte ngt som kommit nu utan det har jag haft mkt länge...ngt ärftligt - däremot har jag kommit igång med promenader och ökat upp till 15.000 steg per dag - känner effekt i både kropp och huvud).
Tänker på det du skrev Se Klart om det fantasilösa i att välja samma lösning och angreppssätt på livets olika lägen....sorg, vemod, förväntan, trötthet, förälskelse, besvikelse, oro, leda - nämligen alkohol. Och varje gång tänka/tro att det är rätt lösning ( fast man har hundratals erfarenheter av att alkoholen fick glädjen att falla över i bakfylla och tröttheten/oron att även bli kemisk trötthet/oro osv)
Fantasilöst? Japp.
Du har många roliga liknelser och det är verkligen som att livets konstnär skulle välja en färg och täcka över hela tavlan med...varje gång ett motiv skymtade fram.
Solnedgång ....ja då fläskar vi på med mörkblått.
Och bakfyllan känns ju ungefär likadan oavsett om man drack på glädje eller sorg.
Jag har en del tidiga minnen av glädjefyllda bakfyllor när jag var yngre och man vaknade efter en fest eller samvaro som varit verkligt inspirerande och härlig.
Men under mina sista typ åtta år som alkis så var det ju inte de glädjefyllda samtalen jag mindes utan just hur den där kladdiga mörkblå alkoholen liksom smetades ut över hela kvällen och färgade alla samtal ...och gjorde att jag glömde de finkalibrerade ....och hur slutade kvällen egentligen?
Var det någon som märkte?
Och så samma visa nästa fest, kväll eller helg.
Till slut var det ju inte ens ett val utan ett tvång. Det fria valet var en fingerborg i världens hav ( tror Bodil Malmsten formulerat sig så kring den fria viljan:-)
Men vi kämpar ju alla här för att få tillbaka privilegiet att välja - inte minst de som vill lära sig dricka normalt igen ( jag respekterar olika vägar förstås ...men den vägen är stängd för mig..om jag väljer att verkligen lyssna på mina erfarenheter) .
En fin dag med fria val önskar jag er ( och hoppas att jag inte låter som en liberal på valturné:-)
??

Fint att du skriver, K, och att du har det bra i din sommar, som det ska vara, massa steg, heja! ? Jag har avverkat mitt tredje springpass för veckan så här är just nu ett mycket präktigt humör som kan avskräcka vem som helst.
Det som endorfinerna och pulshöjning ger mig är faktiskt ett viktigt ”avslut” på dagen, som tidigare handlade om ett glas.
Stillar rastlösheten, mindre godissugen.
Idag kände jag mig stolt över att just inte blaffa över solnedgången med en blå bred pensel utan stå still och vara närvarande.
Är trött på min mamma, har dåligt samvete för min pappa, har ovårdade fötter, har glömt deklarera, är arg på sniglarna som jobbat skift i mina pallkragar. Små saker, jag vet. Men tror att var och en av dem var ett skäl för mig att dricka tidigare. (Kanske inte mina fötter...)
Många glas kunde det ju bli.
Kram till er alla som läser, tvekar kanske? Gör inte det. Det finns inget som inte är värt det med att sluta dricka.
Jag är nykter idag, viktigast.
Ps @kaveldun liberalerna har nog kapat valfriheten, jag tror jag förstår precis hur du menar. Här är ju hyperliberalt i så fall då ju nykterheten as we know it bara kan åstadkommas den vägen, varje dag, välja själv. ?

Idag har jag gjort det man inte ”ska” på ledigheten, dvs jobbat lite under förmiddagen. Men när jag känner efter själv så är det nästan inget jag hellre gör än att småjobba i LUGN. Utan tusen beslut eller svar, att i min takt få greja med sånt som är bra att ha klart lnför att allt drar igång. Förmiddagens avkoppling, nu lite vila och sen blir det trädgård då jag inte är arg på mina pallkragar längre, inte deras fel med sniglarna.
Jag är nykter idag och som alla dagar njuter jag av mitt kaffe i sängen en hel timme innan jag går upp. Vaknar vid 07, något jag inte brukar göra i vanliga fall (läs vinsemester). Jag hinner mycket, det ger mig tillfredsställelse och om det är bra eller inte vet jag ej. Jag har väldigt svårt för bara-vara-dagar, jag är sån. Behöver staga upp och växla mellan vila och aktivitet. Barn är på diverse andra landställen så det har varit en avkopplande vecka för oss ändå. Ärenden igår, hemma idag. Har fått en ny spellista till mina spring-turer så ännu en mini-sak att lägga till glädjelistan. Den är lång!
Njut av dagen, här är sommaren tillbaka, kram på er. ?