Har en härva med en till mina barn närstående person som involverar alkohol. Jag blir galen eftersom detta skapar massa sorg och saknad och besvikelse hos de som är allra viktigast för mig.
Jag VET, särskilt efter att ha hängt här ett tag och fått den fina förmånen att ta del av era berättelser- och med min egen i bagaget- att detta inte är en enkel match. För den som kämpar.
Samtldigt har jag stöttat och hjälpt och medlat och funnits till hands fram till för ett år sedan då jag helt och hållet kände att detta kan jag inte ansvara för.
Och nu känns det, (skamligt nog, men ändå inte), som jag ha en enda sak kvar i mitt ordförråd och det är: Skärp dig.
Förresten kom jag nu att tänka på att det är en jättestark anledning till varför jag slutat dricka och varför jag inte tänker börja.
Nu har det brunnit klart i denna lilla hjärna, var bara tvungen att skriva av mig och hoppas ingen tar illa upp. Sorgligt är vad det främst är.
Godnatt. Nykter, och firar fjärde löppasset med en hårinpackning och ansiktsmask. Till nästa vecka måste denna gumma pigga på sig pga hotellvistelse.
Hittade min gamla tränings-bh som jag krånglade på mig. Skrattade högt åt Michelin-tanten i spegeln.
Godnatt var ni än må befinna er på skalan mellan tvivel och tvärsäkerhet. Kram.

Alla måste göra resan själv. Vi kan bara inspirera, informera och föregå med gott exempel. Och sätta gränser för att skydda oss själva.

Bra jobbat med löpningen! Du inspirerar mig att försöka börja springa igen. Vet inte om min kropp tycker att det är en bra idé dock ?

Den här tanten måste också pigga på sig och börja röra på sig mer. Nu har latmasken tagit för stor plats ett bra tag tycker jag.

Kram ?

Det är ju hyfsat jobbigt att sätta igång att springa efter uppehåll, jag var ju själv immun mot alla tips men att köra rask promenad med korta inslag av fart (och iklädd träningskläder) brukar hjälpa mig när jag har svårt med motivationen. Sen att preppa kläder och sånt är ju ett steg på vägen. Men jag vet ju hur svårt det är att komma över tröskeln. Men sen flyger du!

Igår kunde jag inte sova. Dels har jag bestämt att sommaren ska vara sömntabletts-fri, något jag annars tar till vid natt-oro eller sömnlöshet förstås. Låg vaken till 04. Till sist gav jag efter och gick upp och åt en knäckemacka och drack en a-fri öl vilket kändes lite tveksamt men coca cola kändes ännu värre.
Kanske sprang jag försent igår. Kanske skulle jag inte börjat googla skönhetsgrejer/ ansiktsmasker innan jag skulle sova. Kanske var jag utvilad. Mitt tupplurs-knep funkade iaf inte.
Idag är det ändå fredag, vilket är extra skönt trots ledig/semester.
Vi grejar med en renovering och idag har vi hjälp av två snickare vilket känns väldigt lyxigt! Igår när vi kollade hur det utvecklas kom jag osökt att tänka på hur givet det hade varit med ett glas för att fira halvlek i renoveringen. Men det gick såklart bra att fira utan det. Nu tar jag tag i dagen. Jag är nykter idag och önskar alla kraft och styrka att vara detsamma. ?

Hm ....vi som är alkisar vet att processen att bli nykter måste komma inifrån. Att ’ skärp dig’ kan vara kontraproduktivt.
Och samtidigt tänker jag att det också är väldigt adekvat med skärp dig. Det beror liksom var man befinner sig.
Alkoholisten ( eller den som befinner sig inne i stormens öga) behöver väl ofta gräva djupare...hitta ett sätt att ta sig själv i handen osv.
Och det gäller ju även om man är läkare/alkoholterapeut.
Men som anhörig...närstående vän....då tycker jag att skärp dig ( inte minst om det drabbar ngn som man står mkt nära) är högst adekvat. Alkoholisten är självisk ( den mentala besattheten slår ju ut så mkt av det finstilta) och jag tänker att man blir oändligt trött, less och uppgiven.
Låter som att det är besvärligt för dig Se Klart men att du ändå är någorlunda ok med att du lutar mkt åt ’skärp dig’ nu.
Tycker inte att du ska ha ett dugg dåligt samvete för det. Du värnar fr allt dina nära....det är mkt naturligt och låter även klokt och högst adekvat.
Kram ??

För mig låter det fel på något sätt när ni kallar er för tanter Andrahalvlek och Se klart. Jag ser er som snygga mogna kvinnor som dyker ner i det iskalla havet eller joggar med fräsiga träningskläder. ? Det kanske var ”skärp dig” tankarna som gjorde att du inte kunde sova Se klart. Sådana tankar brukar göra det svårt att somna. Jag får också sådana tankar i bland, och tänker, ”Hur svårt kan det va, sluta bara drick så slipper ni må dåligt typ”. Men snabbt inser jag ju att det långt ifrån ”bara” är att sluta. Alla som kämpar och lyckas sluta är hjältar med en vilja och kämpaglöd av stål.

Sitter och väntar på att min son ska skriva klart sitt körkortsprov. Frugan och min dotter är inne i ett köp centrum och kollar på kläder. Det är något jag måste öva på.? Men jag ska snart gå in och köpa ett par nya solglasögon, för det behöver jag verkligen.

Kram ?

... både om Skärp dig och Tantspaning. ?
Vad gäller mina barns nära anhörig så innebär ju avsaknaden av hans förmåga att skärpa sig - en del (mer) ansvar för mig, vilket jag inte lider brist på i livet. På samma gång är jag förstås sorgsen över hur hans tillvaro tagit tar sån eländig vändning under senare år. Dock bättre nu. Så, Jag tänker att det är ok att känna- men kanske inte säga, S-ordet (då det inte har någon verkan).
@torn jag har nog aldrig använt tant om mig själv, och tänker inte fortsätta ?? jag känner mig kanske för sällan- som den 55-åring jag är. Eller snarare, jag känner mig pigg, stark och iaf inte på något sätt hindrad av min ålder. Det är det viktigaste! Tack för ditt fina inlägg- det gör mig glad ?
Alkohol åldrar människokroppen både på in- och utsidan. Så tydligt när jag läser nya inlägg här, trött, svullen, röd i ansikte/ögon, svårt att komma ihåg saker. Nej, inte dit någonsin mer.
Nu ska preppas för lunchgäster, bakat bröd och fixat frukost till sjusovande ungdomar.
Sen gick jag och la mig en stund igen. Med mitt goda kaffe. Lördag hörni! Kram och njut av dagen. Som ny-nykter känns helgerna (för) långa. Det blir bara bättre.
Jag är nykter idag om någon undrar. ??

Jag kallar mig gärna tant, på ett positivt sätt. Jag är äldre (50+), klokare och vill gärna dela med mig av mina erfarenheter till yngre. Känner ingen rädsla för konkurrens. Tvärtom är jag mån om att gynna återväxten och låta ett antal utvalda adepter gå i ”min skola”.

Jag struntar för det mesta i vad folk säger och tycker. Jag rensar rejält på det området och väljer mina strider. Om jag tar en fajt så ska jag vinna den. Då ruckar jag mig inte en millimeter.

Jag är mer bekväm i min kropp, köper till och med större storlek om det krävs och grämer inte ihjäl mig över det.

Har alltid bekväma skor (aldrig högklackat), cykelhjälm och reflexväst för att vara trygg som cyklist/fotgängare i trafiken.

Och jag tar ingen skit längre, jag biter ifrån direkt. Oavsett var skiten kommer ifrån, uppifrån eller nerifrån. Min åsikt och min kunskap och erfarenhet är betydelsefull och ska lyssnas på.

Så tycker jag att en tant är - och jag är en stolt tant ?

Kram ?

Jag gillar att tanten är reclaima, på autocorrect blev det tankern och sån känner jag mig iallafall.
Väjer inte för så mycket. Kan på egen hand.
Dessvärre cyklar jag inte i sen stora stad där jag bor, är alldeles för rädd för trafik. Men höga klackar har jag slutat med dessutom är sneakers snyggare om inte jobbet kräver klackar vilket hör till undantagen.
Vilar mig efter lunchbjudning. Så otroligt att suget inte finns där trots umgänge, sol, god mat och diverse dryck. Njuter av nästan allt men kanske mest av att vilan efteråt inte handlar ett uns om alkoholintag.
Laddar för svampplock och lite senare en springtur.
Ps. @andrs halvlek säg till om du vill ha några bra springlåtar att ladda ner, prövade och testade av mig ??‍♀️??‍♀️

Ha tips på bra springlåtar alltså! Är bara på förberedelsestadiet fortfarande, men en dag gör jag det ?‍♀️ Saker får mogna i sin egen takt, det blir bäst då.

Kram ?

Hoppas du hittade lite svamp, kantareller antar jag? Jag älskar att plocka svamp, svamp är jag också självförsörjande på, liksom fisk.?
Det var en av de få sakerna jag hade motivation till i höstas, att gå ut i skogen och plocka svamp.

Ha en bra uppladdning inför semestertrippen!
Kram?

Ja, det blev lite kantareller, inte så hemskt mkt färdigt än men det är ju en lång säsong. Jag älskar också att plocka svamp, det är faktiskt inget som hindrat mig från det. Och att få gå i skogen. Skogen här i närheten är som en kyrka, tänkte jag idag? en katedral med mjukt golv av mossa. Och med fullt skafferi ?
Har även lyckats skörda zucchini sockerärter och brytbönor. Stort för mig och min lilla odling, även om jag inte direkt fick ryggskott av ansträngningen.
Idag har varit en fantastisk dag inklusive tupplur och springtur.
Inte så mycket mer behövs för mig.
Att livet räcker till, varje dag är en annan av nykterhetens storheter.
Kram och godnatt och om någon dag 1-14 kikar in här och blir avskräckt för att det har tagit en halv evighet att komma hit. Så jag ni både rätt och fel. Snart sju månader har det tagit mig. Att bli nykter tar tid, jobb, svett och lite tårar. Men det är något mycket stort att få vara med om. Sov gott forumkompisar. ?

Wow.
Det låter som det var en riktigt härlig dag du fick i går, skogen är verkligen fantastisk, ger perspektiv och förundran. De första dagarna av nykterhet tyckte jag var långa, nästan omöjligt det skulle kunna gå, så gick en vecka, en till, och det känns lättare.

Hoppas du hittar mer kantareller senare i sommar :)

Jag har inte vaknat senare än 08 sedan mars.. idag sov jag till 10. Istället för det sedvanliga dåliga samvetet över sjusovning försöker jag känna att det är just vad jag behöver. När jag drack brukade jag sätta en ”ära” i att gå upp tidigt, helst på helgerna. Det skulle ju inte märkas att jag drack. Idag försöker jag lära om och sätta en ära i att hålla örat mot mig själv och vad jag behöver på djupet.
Sova länge efter en helnykter helg måste vara ett verkligt behov, knappast lathet.
Ja jäklar vad vi får lära, och lära nytt. Tänkte skriva att man iaf aldrig har tråkigt som nykter- konstigt nog min värsta farhåga inför detta skifte i livet. ? Hjärtar mig själv idag för att jag har vågat och orkat.
Ser fram emot en hel dag i trädgården med avbrott för lite matfix. Planerar för springtur ikväll med efterföljande kvällsbad.
Och så kommer mitt yngsta (vuxna) barn och ser fram emot att träffa och ta hand om henne lite.
Jag är nykter idag och ödmjuk inför att det är ett beslut som ska fattas- och vårdas- varje dag!
@villjulevaockså tack för inkik här, ja igår var en ljuvlig dag, håller med om att den första tiden verkligen sniglar sig fram. Usch det är jobbigt. Men som du skriver, lite i taget blir det bättre- sedan kommer man över en bergstopp och kan se hur långt som helst! ?

Alldeles ljummet här, blev en ganska sen kväll i trädgården inklusive middag och mycket prat med stora fina barn. Däremellan, dvs efter mat och innan prat tog jag ett ”pass” i trädgården, märker så tydligt hur jag fortfarande har svårt att sitta ner i timmar. Ligga och titta på tv går bra. Sitta med människor och högst modest vindrickande- nej inte än. Undrar hur det blir i höst och vinter och hur det kommer påverka min lust till umgänge. Det bekymrar mig lite grann. Men jag tar det då. En dag i taget, räcker så.
I vilket fall var det mycket fint att prata länge med barnen, helt nykter. Jag har inte så många stringenta minnen av såna kvällar även om jag vet att de har varit många. Jag tror att jag också dragit mig tillbaka i mig själv vissa tillfällen. Inte alltid just för att då dricka. Mer att jag gjort mig lite ”utanför”. Jag är ju inte det och vet att barnen gillar dessa samtal. Men som att alkoholen isolerat mig. Även när jag inte druckit speciellt mycket.
Är det någon som känner igen sig i det?
Annars har jag haft en dag med full fart som för det mesta nuförtiden. Orkar mycket. Kroppen är starkare. Jag planerar på rätt sätt, inte som förr när jag kunde detaljstyra allt och ändå vara allmänt orolig.
Ett sent godnatt till alla kämpar. Att bli nykter är att inte behöva kämpa så mycket mer. ???

Vaknade tidigt, kaffe, promenad i min trädgård och kast av liten vinbärssnäcka som äter min sallad.
Annars- fred med världen och mig själv. Imorgon semester några dagar så jag ska packa ner ett par klänningar och kanske fotbad, springdag är det också. Utprovar lista för inspo till Andra Halvlek som är inne i den mentala förberedelsefasen, den kan vara en längre tid vet jag av erfarenhet.
Även hunnit två koppar kaffe i min fluffiga säng.
Läsa här och förundras, små mirakel sker när en tar livet tillbaka till sig. Inte utlånat på obestämd tid till något som gör livet grått och darrigt, osäkert och skuldtyngt, ensamt och svårt att överblicka.
Så av de skälen och många fler är jag nykter idag, kring det finns ingen tvekan. Kram!

Hittade på Storytel ”Börja springa med Stefan Silvferberg”. Ett femveckorsprogram med PT i öronen ? Det ska jag börja med imorgon när jag kommer hem från min resa.

Bra springlåtar vill jag verkligen ha tips om. En springlåt som jag gillar är ”Vem kan man lita på” med Lena Ph. Så länge sedan var det jag sprang med regelbundenhet senast ?

Kram ?

Jag lägger in i din tråd i em. Jag väljer utifrån springkänsla, och låtar som gör mig glad!