@jullan det är ju superbra! Och apropå allt annat i livet så är du ju inte ”efter” utan på din braiga plats ?
Jag ska fundera lite över rabatten, just nu blev det flytt av diverse befintliga växter och blommor, ett fel jag gör är att plantera lite för mycket här och där. Men sen ska jag fundera i höst på om det ska bli perenner eller massa ettåringar av olika slag. Vet inte riktigt hur man ska tänka men det är ju roligt.
Förutom allt annat med detta trädgårdsliv är det verkligen en övning i tålamod. Och att tänka på lång sikt. Tror det har fattats mig överlag och att det nog hör ihop med att jag är nykter. Kan, och vågar blicka framåt! Jag har i det yttre livet levt bra och ingen misär. Men psyket- uthållighet- tålamod- långsiktighet. Alla de sakerna tar stryk av alkoholen.
Känner mig själv som en perenn som äntligen börjar trivas! Kram och nu joggar vi vidare ?

Liten utflykt, besök av gulliga barn (stora!) och respektive som jag inte träffat på länge. Går inte att hålla sig från kramar.
Just nu är jag inne i en tid av ovanligt lite stress, kan ändras på en dag. Men här och nu hjälper det mig att se ett nyktert liv framför mig utan sorg eller saknad.
Det är nästan overkligt.
När jag slog ner tältpinnen här var mitt mål att vara nykter 3 månader.
Jag satte det som ett villkor eftersom jag på något vis hade kommit till insikt om att ”om jag fortsätter såhär kommer jag någon gång vara tvungen att sluta dricka”.
Jag kunde inte tänka mig något värre liv än att tvingas avstå vin, champagne, kall öl eller rose’ på en uteservering. Bland många tillfällen som jag upplevde var nödvändiga för att leva ett bra, roligt liv.
Det är omöjligt att beskriva hur mycket bättre mitt liv har blivit, ur så många aspekter.
Jag är väl medveten om att jag har ”tur” så till vida att jag har många goda skäl att hålla mig nykter. Roligt jobb, barn, barnbarn, relationer. Och jag har också ynnesten att ganska snabbt upptäcka fördelar med att vara nykter. Har jobbat med nykterheten som en utredare/polis på tv. Ingen detalj är för liten. Alla bevis räknas.
För mig har detta blivit ett nytt sätt att förhålla mig till livet, människor.
Jag vet så väl att detta hade kunnat gå illa. Att jag riskerade väldigt mycket i mitt hanterande av mig själv. Jag önskar så att det gick att injecera (ursäkta drogrelaterad liknelse)! lite av denna känsla till den som, liksom jag, tror att livet blir grått utan de där glasen.
Kram alla kämpar. Imorrn gör vi det igen! ??

Startar dagen med kaffe ofc men något högre växel idag då lite/ev mycket jobb väntar. Helt okej alltså! En grå himmel gör mig sällskap.
Nykter idag, ingen tvekan om det. ?

Vi som upplever lugnet som nykterheten innebär måste nog vara lite tjatiga och påminna både oss och andra om vilken skillnad det faktiskt är.

Jag vet att det inte går att läsa sig till, man måste uppleva det själv för att förstå. Ungefär som känslan efter ett träningspass, den måste upplevas och går inte att förklara på ett bra sätt.

Jag känner mig mycket lugnare i alla sammanhang. Mitt tålamod är verkligen så mycket bättre. Känner mig som en klok gammal gumma som inte stimmar upp mig över någonting.

Ser fram emot att applicera de färdigheterna på jobbet också. En sak är i alla fall säker - hur det än blir på jobbet så kommer jag inte att må lika dåligt över det. Allt blir som det blir och går som det går.

Kram ?

När det blir för många saker på en gång, kväll innan middag med gäster, då är det som att min hand omedvetet viftar i luften efter ett glas. Det tar numera inte så lång stund innan det lugnar sig men de där minuterna är en plågsam påminnelse.
Jag borde lära mig ett par bra andningsövningar att ta till för att varva ner systemen i mig som alla går för full motor.
Middag går numera bra och blir inte rastlös längre, tvärtom har jag mysigt med barn/ respektive, lättare att hålla tråden i bra samtal.
Men kl 23 är jag helt nöjd, klar med dag och prat. Behöver och vill läsa och skriva här för att återknyta kontakt dels med er som delar den här verkligheten, och med mig själv.
Imorgon jobb dag två, hjärnan känns som en mkt gammal maskin idag.
Sov gott!
@andra halvlek, hoppas jobbdag ett var ok. Och- jag förstår vad du menar med att upplevas tjatig, fylletjatet är dock värre... ?

Ska jobba idag är det tänkt. ?
Försov mig så jag börjar dagen i mkt lugnt tempo istället för tvärtom.
Jag är nykter idag, känns bra och som mitt vanliga liv. Tanken på att vakna bakis en sommardag gör mig illamående. Tacksam ???
???

Hej, hoppas det går bra med jobbandet.? Har du hört/ bestämt hur det blir framöver? Fortfarande hemmajobb som gäller eller kan du sitta på den riktiga arbetsplatsen? Det måste ju kännas konstigt att aldrig träffa kollegorna och se lite folk live. Jag har lyckats klämma in en rejäl artsatsning till på lördag och söndag. Ska bli kul.

Ha det bra!

Kram ?

Just det är top of mind för mig- och för företaget där jag jobbar. Det kom ju nya riktlinjer förra veckan så planer på återgång är under omförhandling. Det är faktiskt en aning vilset, då jag gärna vill planera för hösten, dvs - var ska vi bo? ?
Jag utgår från att vi blir kvar här månaden ut. Sedan kanske 2-3 dagar i stan och förhvis på kontoret. Och sedan kanske to-måndag här.
Det är iaf en tanke.
Jag jobbar men med ganska låg hastighet nu, håller emot allt jag orkar för att inte dras in i höststress för tidigt. Men på måndag är ledning mfl tillbaka och det blir säkert turbo med möten och strategi-arbete. Längtar inte. Men vet att det är roligt när jag är igång!
Vad kul med din artsatsning- (här blir det arten kräfta, hos vänner.)
Ska googla lite om din sorts fiske så hänger med i snacket. ?
Börjar du jobba på måndag? Kram min fina kompis. ?

Gamla skruttisar på besök- med avstånd och handsprit. Vänner lämnat hund här några dagar- hjälp jag vet inte nånting om hundar, förlitar mig på mannen.
Lite jobb. Inget överdrivet dock.
sprang mina 6,5 km och kör nu ett program för att springa en mil i ok tempo, den 4 september.
Jag springer en mil - men mycket långsamt. Tänker att det är kul med ett mål. Men idag var det 5,8 km tuffa intervaller, FÖR svårt/snabbt för mig än så länge..
Nu blir det en kort raid på Tradera för att kolla av några saker jag budar på. Min last. Eller en av mina laster. Alkohol bryr jag mig allt mindre om. Någon jag inte träffat på länge. Vi fortsätter så. God natt var ni än är. ?

... att väckas vid 05:40 av ärhundrsdets morgontröttaste hund. Inte här iaf. Promenad kort - lätt huvudvärk. Må denna dag hämta upp sig. Hunden har somnat om, jag tar en tur för skörd av sockerärter och koll av mina nya blyblommor som äntligen verkar börja blomma. Himlen knallblå som varenda morgon.
Nykter idag, ingen tvekan. Den här huvudvärken ger mig dessutom en lättare flash av hur det är att vakna bakis. HUR har jag orkat.
Fast det är just det jag inte har.
Fortfarande urless bara på tanken på att dricka, tacksam att slippa.
Kram, njut av onsdagen, var du än är. ??

Det låter väldigt bra med din plan, både med springmålet och jobbet.? Det märks att nykterheten har gjort dig extra smart! Jag börjar jobba på tisdag, känns helt ok faktiskt, särskilt nu när det ska bli bra väder och lite seriöst fiske de sista dagarna. Jag måste dock erkänna att jag flera gånger har glömt av vad det är för dag i morgon. Vill inte göra det, känns inte så viktigt numera, men inte glömma.

Ha en fin dag! Kram ?

Torn, jag vet inte om jag blivit smartare- ? men det är en väldigt fin komplimang såhär i vår anonyma tillvaro. Det går iaf inte att bli osmartare än när jag drack för mycket varje dag vilket jag troligen hade gjort denna långa sommar.
Nu spanar jag ut på lilla vägen här med mitt ljumna kaffe, snus och låne-hunden vid mina fötter som en snäll boll. Jobbpaus eller slut för dagen återstår att se. Apropå plan ?
Tack Varafrisk för att du orkar och vill läsa mina godtemplar-inlägg. Ibland känns det religiöst att ha blivit nykter. Men efter många år av ogudfruktigt leverne så testar jag nu detta. Mitt liv känns paradoxalt nog, mer spännande.
Kan passa på att tipsa om Sommarprat av prästen Camilla Lif!
Mer livet än Gud och jag gissar att den Gud jag möjligen tror finns där ute, vill ha det så.
Nu vill vovven röra på sig och jag ska städa.
Kram, idag blåser augusti i träden, helt klart. ?

Idag är det 7 månader sedan jag slutade dricka.
Planen- var vit månad- sedan 90 dagar- 3 månader, för att testa på det nyktra livet på riktigt.
Planen var att börja dricka igen vid påsk. Målbilden; champagne, lammstek (inte samtidigt) gott rödvin och kanske t om lite sprit.
Efter ett par månader upplevde jag att fördelarna övervägde på ett sätt jag inte hade räknat med.
Bör också tillägga att hösten/vintern 2019 var en svart årstid inte bara när det kom till vädret.
Några gränsöverskridande tillfällen (dricka tidig morgon för att somna om, dricka ensam efter jobbet, ”hinna” ett par glas vin innan ngn kom hem) Ja helt enkelt alkis-beteende. Vid stupets rand.
Jag har förmånligt nog sluppit eget tjat om att dricka lagom. Ganska tidigt stängde jag dörren tillbaka till alkoholen.
MEN- tjat och sorg över att inte dricka på nyår/semester/fest/aw/whatever, har funnits mycket av. Kanske fortfarande? Jag tänker inte specifikt så långt fram i tiden.
Det jag däremot gör är att varje dag bestämma att idag är jag nykter.
Varje morgon. Varje kväll påminner jag mig om det fina liv jag har, så mycket att vara tacksam över.
Och inte minst- möjligheten att se det. Jag har haft ett fint liv tidigare också men mår idag illa över hur jag behandlat mig själv.
Ödmjukhet är en egenskap som växer i tid av nykterhet. Liksom självkänsla, stolthet och framförallt- ett liv utan skam och oro.
Det finns så mycket att skriva om detta, men nu ska jag jobba.
Hurra för 7 månader nykter!
Hurra för att leva, vara frisk och stolt. Hurra för alla morgnar i sängen med det goda kaffet, tröttnar aldrig.
Kram på er alla kämpar.
Jag är nykter idag med en extra stark känsla av vördnad över mitt liv! ❤️?

Tack snälla, omtänksamma forumvän. Ja, från denna inslagna väg viker vi inte en tum. Tack för stöd (alltid!) och för gemenskap som hjälper mig att leva livet. Det är inte lite! Kram ??

Tack för grattis, ja visst har du rätt om stupet. Tack för allt du delar med dig och för gemenskap, betyder väldigt mycket för mig! Kram ??

Enligt tradition kikar jag in här och grattar dig på månadsdagen. Grattis fina Se klart!? Jag minns att jag fastnade för din tråd för ditt sätt att skriva. Lite poetiskt och gåtfullt. Som att du skrev allteftersom orden dök upp i din skalle. Jag fick verkligen tänka till för att förstå hur du tänkte. Men det gick att få fram en hel del genom att läsa mellan raderna.?

Jag skulle fixa lite med båten i dag men det slutade med en total helrengörning. Så nu är den verkligen fit for fight till på lördag. I morgon ska vi på räkfrossa/ kräftskiva. Det ska bli kul och mumsigt.

Då kör vi vidare på den numera tämligen spikraka nyktra vägen.

Kram ?