Jag har tänkt på att nykterheten har många likheter med tillfrisknande från utmattningsdepression, som jag har erfarenhet av på gott och ont.

Dels blir frontalloben påverkad av både alkohol och utmattning, vilket leder till problem med planering, problemlösning och konsekvenstänk bland annat. Det mesta reparerar sig, men man kan få bestående besvär med koncentration tex. Svårt att läsa har många.

Dels är det ett tillstånd, snarare än en sjukdom tycker jag, som man aldrig blir helt frisk ifrån. Som ett osynligt handikapp. Man blir aldrig lika tålig igen. Jag brukar säga att jag orkar mycket - men inte lika lång tid. Jag måste begränsa mig, pausa mycket.

Därför är balansen mellan in och ut så viktig. Intäkterna måste motsvara utgifterna, annars kan det gå åt bahia.

Så man kan aldrig sluta att fundera på det. Man blir en person med särskilda behov, och man måste själv se till att få dem tillgodosedda.

Men jag tycker också om mig själv mycket bättre nu, både efter min senaste utmattning 2018 och i och med min nykterhet.

Jag har lärt mig vad som är riktigt viktigt för mig i livet, har vett att uppskatta det - och visa det och uttrycka det.

Bra att du har stuvat om lite i din kalender ? Din tidigare jobbstress är sannolikt en grundorsak till drickandet. Förr eller senare får vi syn på grundorsakerna, och det är dem vi måste åtgärda om vi vill behålla vår nykterhet.

Kram ?

När jag läser dina inlägg...så ger du för mig en känsla av lugn...där det finns en tanke bakom varje mening, varje ord..vackert beskrivit??
Då känns det som om du är en person som hanterar livet bra..När jag läser dina inlägg ser jag en vacker mogen kvinna framför mig som dricker sitt kaffe i lugn och ro..påtar lite i trädgården ...där det finns både barn, barnbarn och mamma omkring dig...ganska rofyllt.

Jag själv har alltid bott i hus under min snart 58-åriga liv förutom under tolv år då min man och jag bodde på lägenhet. Eftersom jag är uppvuxen på gård är ”landet” för mig när man bor på gård inte i sommarhus. Det sitter liksom i min ryggmärg. Jag menar inte att det är fel att säga landet där man har sitt sommarhus utan mer berätta vilken betydelse olika ord kan ha pga av bakgrund. I mitt/hus har jag snart bott i 21 år. Har en väldigt lättskött trädgård för det ska inte kännas jobbigt m trädgård. Skulle gärna velat haft en lite mer ombonad trädgård men har inte haft rätta lusten, orken och alkoholen har tagit över. Nästa år skulle jag vilja skaffa mig ett litet växthus för i år har jag lyckats så mycket bättre m tomatplantorna än tidigare men de står på altanen.

Det låter även mysigt m barnbarn och jag skulle verkligen vilja få barnbarn. Tror dock inte på det. Min sons sambo har en tarmsjukdom med så många följdsjukdomar och väntar på en levertransplantation. Utan att veta tänker jag att de inte tänker på barn i nuläget. Min dotter har alltid sagt att hon inte vill ha barn. Det kan ju ändras men det är inget jag tror på. Mina barn är ju adopterade så lika lite självklart som det var att få biologiska barn är det för mig att få barnbarn. Ville bara skriva detta för vi (jag gjorde det iaf) tror att det är en självklarhet att få barn och barnbarn. Men tur att det finns alternativ och jag tänker att vi kan bli en stödfamilj för ett barn som behöver det.

Ha en fin torsdag?

Funderar också på balansen mellan arbete och fritid. Jobbar 80% och har gjort hela mitt liv just för att få lite mera luft i vardagen. Har man råd så önskar jag alla att få jobba mindre...Och man har ofta en hel del överkonsumtion man kan dra ned, åtminstone om man är två personer i hushållet som har inkomst. Inga dyra resor för oss, ingen dyr bil, ingen nöjesshopping, men det avstår jag gärna för att vara ledig mer. Men jag vet att många har kniven mot strupen ekonomiskt och inte alltid kan påverka det, så jag är tacksam över möjligheten. Sen är det tyvärr många arbetsgivare som kräver heltid vilket jag aldrig förstått. Tror de får mer arbete per timme av anställda som jobbar kortare dagar, åtminstone jag är mer fokuserad och effektiv då.

Andra halvlek, Vara frisk och Kennie för fina inlägg i min tråd. ??
Jag blir så glad att ni finns här.
@varafrisk - jag borde läsa ditt inlägg högt för min man, med tanke på min inte så vackra uppenbarelse i mjukisbrallor och birkenstock de senaste månaderna. ? Men jag blir berörd av ditt inlägg och jag vill sägs att jag är väldigt medveten om att detta med att enkelt få barn och barnbarn inte är att ta för givet. Jag skäms om jag klagar, för jobb och allt man tampas med är ju också en sorts lyx. Att ha ett liv som fungerar.
Däremot har jag som du upplevt mycket oro kring barn som periodvis inte mått bra, och med en frånvarande andra förälder. Jag vet något om hur nedbrytande det är, och hur allt rasar som ett tändstickshus när lägen blir akuta.
Jag har också haft ett barn som varit olycklig och inte velat leva.
Som skrivit avskedsbrev.
Det var som att stå på tröskeln till kompakt mörker, och att det aldrig skulle kunna bli ljust igen.
Det önskar jag ingen annan att uppleva men det har också satt en ny sorts gräns i mitt liv. Allt innan det mörkret är ett liv jag har skyldighet att vara rädd om. Plikt, till och med.
Att leva sitt liv med någon sorts vördnad för det levande, för alla oss. Min stund på jorden.
För mig hänger nog detta också ihop med en sorts tro, en insikt om storheten i att få finnas till.
Så stort att det inte ens går att hitta ord för.
Men ändå lyckas jag babbla på... min vana trogen. ? Haha.
Besparar er ytterligare utläggningar från Filosofiska rummet, önskar er en kväll att njuta av.
Jag är nykter idag - helt klart (glömde skriva det i morse pga fullspäckad ledig dag, tack för coachningen @ah

Ps!
@kennie, jag propagerar för heltid eftersom jag (som varande arbetsgivare) tycker att många ändå nyttjas full tid, trots mindre i lön... Men jag funderar mycket på hur mina sista 10 år i arbetslivet ska gestalta sig.
Kram alla fina ?

Att ens barn skulle försvinna. Förstår att det ger perspektiv på vad som är viktigt i livet. Och det är så mycket man inte kan påverka, de går sina egna vägar..

Angående deltidsjobb så är det säkert många som gör mer än de får betalt för, men om man har ett jobb med timbank så funkar det bra, tycker jag i alla fall. Och den extra lediga dagen jag haft och har är guld värd. Innan barnen hade skolplikt var de hemma då och fick pyssla i lugn och ro och nu hinner jag med både nytta och nöje på den... För mig ger den balans i livet.

@kennie jag tycker det låter klokt och rätt, jag jobbade hemifrån när mina barn var små och kunde styra mkt över min tid, ångrar inte en sekund!
Ps. Ville bara tillägga att min dotter mår bra nu, efter gott stöd inom psykiatrin, mediciner under en period och, vågar jag tro, stöd från syskon och 30000 sms och samtal från mamman...

Härligt att hon mår bra nu! Det blir ju till en styrka att ha gått igenom en svår period och sett att det går att vända och ta sig igenom.

Åh, längtet efter helgen nu!
Nystädat hemma, luddiga moln på himlen, bra vecka.
Glad för ingenting och allt.
Mellan möten kikar jag in och önskar er en fin fredag.
Här blir det kräftor och bad.
Jag är självklart nykter idag, ska städa en garderob om suget skulle sätta in.
Kram ?

Jag skulle också vilja njuta av fredagskvällen här hemma, ska jobba i kväll dock. Men det är helt ok ändå,
förr var det den värsta dagen av alla att jobba på, just fredagskvällen, då kunde man ju inte dricka! ?

Tänkte på en sak som du skrev om i ett inlägg. Det här med tankarna på alkohol, på sug eller ickesug, eller
alkohol i största allmänhet. Jag "led" länge av att de tankarna aldrig tycktes försvinna. När blir man helt av med dem liksom. Men den senaste månaden ungefär så har jag landat i som du skrev en, acceptans. Jag kommer alltid ha tankar "kring" alkohol och det gör inget alls. Jag har accepterat det och det känns jättebra. Har jag tänkt på alkohol i hela mitt tidigare liv. Sug och längtan på den tiden, så gör det inget om jag tänker på det resten av mitt liv, fast avsmak och ickesug då.? + Att man slipper ju alla bakfylletankar numera .Skönt att ha accepterat detta och slippa spotta på den stenen hela tiden.

Ha en jättemysig kväll! Kram ?

Är man riktigt insatt i en fråga så kan man inte låta bli att lära sig mer, och dela med sig till andra. Man har fått nya glasögon och ser allt annorlunda. Ser det snarare som en gåva än en förbannelse.

Min yngsta dotter är född med flera olika ”komplikationer”. Jag är typ expert på allihop och pratar vitt och brett i alla möjliga forum till alla som vill lyssna. Det har jag gjort i drygt 20 år nu.

Min egen erfarenhet av psykisk ohälsa har jag gjort mig till expert även på det området (i teorin i alla fall) och det pratar jag också om så ofta jag får chansen.

Jag tror att jag hamnar där med nykterheten också så småningom. Jag tror att det är det tredje viktiga steget som Annie Grace påtalar är viktigt för varaktig nykterhet.

1) Var övertygad om att du klarar av att sluta dricka.
2) Lyft allt positivt med nykterheten och var snäll mot dig själv vid motgångar.
3) Identifiera dig som nykter, och gå all in i den identiteten.

Inte hennes ord exakt, men innebörden är densamma.

Kram ?

Tack för kloka inlägg med alltid tänkvärda reflektioner.
Jag tror det är som du skriver Torn att jag är på god väg med min acceptans. Som jag alltid sagt och säger till mina barn när de jämför sig med andra; du är du och det finns inget sämre att lägga energi på än att önska sig att vara någon annan. Jag längtar aldrig efter att vara någon annan, men jag gissar att det går att vara trött på att vara nötallergiker också. Att vara nykter är dock inget krångligt så jag tar till mig @andra halvleks råd att identifiera mig som problematisk drickare (ibland tar det emot att skriva alkis, ibland inte.)
Tack igen för att ni tar er tid att skriva, tipsa och peppa, det är stort för mig ?

Och oj vad sent det blev för att vara jag... En mini-svacka vid 22:30 men sen höll jag mig minst lika pigg och hade nog ännu trevligare än de andra. Inte minst imorgon bitti när vi alla samlas på hotellet där vi övernattar och äter frukost Ihop. (Fast nära hem men det fick bli en mikro-semester.)
Lite huvudvärk men klockan är snart 02, när var jag uppe så sent?
Nyår. Tänker att den där helgen som var så underbar på många sätt- bästa vänner, msssa mat och massor av vin och drinkar. Jag hade liksom för roligt för att ha nån bakis-ångest.
Kom annandag nyår, sista middag och skralt med alkohol. Sen slut.
För första gången i mitt liv kände jag en lättnad över att det var över.
Slut, stängt. Inget mer blir det.
Den känslan har dominerat min upplevelse av att vara alkoholfri.
Snart 8 månader är en lång tid. Jag tror att känslan jag upplevde den där kvällen, stt bara få gå och lägga sig/ slippa tampas.
Jag tror just det var mitt fönster, något som många pratar om, och att känslan burit mig.
Tack känslorna!
God natt ???

Vaknar vid 7:30 och huvudet spränger trots noll alkoholintag.
Inte rättvist...
Ikväll blir det fest igen, annat tema och på söndag födelsedagsfirande av ett barn.
P u h! Blir skönt att återvända till svampskog och dahlior på måndag kväll. ??
Idag är jag nykter som en spik.
Kram alla kompisar njut av lördag ❤️

Har också huvudvärk fast jag inte brukar ha det. Tänkte att det var mitt nyktra nya liv som visar sig med lite symptom på avgiftning (4:e helgen nu). Men kanske att det är den här väderomväxlingen? Så varmt de senaste 2 veckorna och sen kom hösten (10 grader på kvällarna). Inte lätt att leva här i norden. Få veckor mellan sommarvärme och höstkyla och sen kommer snön. Det är väl därför vi alltid pratar om vädret! Aldrig bra nog ?

Jobbigast tycker dock är när det blir mörkare. Gillar inte att va ute när det är mörkt.... även om jag tycker det är mysigt när man får tända ljus och sånt. Men blir stressad när det blir mörkt tidigt på dagen för dagarna känns så korta. ?. Kanske att jag känner att jag får mer tid nu utan alkohol.
Men inte konstigt heller att vi dricker mycket i sverige när det är så lång o mörk period! Å andra sidan dricker vi mycket på sommaren också för att fira :) Haha ... ja inte lätt ! Mycket fortförklaringar för att FÅ dricka... till det ena och andra.
Men nu är det slut på att hitta på ursäkter. Kramar ?

... precis @akillesU finns alltid skäl för en törstig krake att dricka.
Också ett exempel på hur man förlägger anledningarna utanför sig själv, perfekt ju, då kan jag nästan inte göra något åt det. Jag är ledsen/arg/trött/sur/har en kass chef/ har en lat man/ en snål kusin... Snacka om att släppa makten över sitt liv. Som ett litet rö för vinden.
Där vill vi inte vara, utan här, på nykter ibland knölig stig- men min egen väg i livet. Heja oss! Kram ?

En lyxig lördagsgrej.
Gå på middag och umgås och sova på hotell. Fina små och stora saker på den här plätten som är mitt liv.

Igår var det ingen som drack överdrivet, blev särskilt full, men ändå en hel del snapsar, vin, dessertvin, avec.
Det bekom mig inte. Det är som om alkoholen har blivit något som inte angår mig längre. Som ett språk jag inte förstår. Och jag blir nästan lite brydd att prata om det med andra- som undrar HUR jag kunnat hålla upp så länge? Vill mest fråga HUR de orkar fortsätta.
Nu blir det tupplur, höneblund, kycklingpaus ?? en stund!

Så får det bli! Hoppas din kycklingpaus var skön! ? Min tupplur för en stund sedan var underbar.

Kram

Skönt att höra att du har skrivit 30000 sms t din dotter? Jag som i alla fall har skrivit 3000...och skev jag många sms då stängde både min son av och då och även nu...min dotter...vill ju inte berätta om att jag skriver om henne här men jag kan få till det...och säga...”att jag hörde en mamma som sa...” .

Många av er här på forumet har/är på många fester och kalas...jag blir inte avundsjuk men jag kan sakna det väldigt mycket...nätverket är minimalt...många är döda...relationer brutna...och så mycket tid har gått t barn, gamla föräldrar och sjukdom...vill inte låta bitter och jag är inte bitter...behöver bara bli bättre på att ta hand om mig själv. Fast nu när det är Coronatider så skulle jag nog inte välja att umgås ändå..delvis pga riskpatient....fast vid närmare eftertanke så...var är man säker??

Ha en fin lördagskväll?

Kram❤️