När kommer dag nr två??

Profile picture for user Inombords

@Varafrisk jättebra! Tänk vad skönt att ge sig själv en läkande semester utan A-stress. Vilken gåva! Det kan nog vara en bra idé att ta med mannen och reda ut var och hos vem ansvar ligger och när. Pussel är ju jättekul! Välj nåt stort och fint! Jag gillar naturbilder, och vackra byggnader som motiv.

Profile picture for user Varafrisk

Var på annan ort igår under några timmar där det var ett event för alla åldrar. Där fanns ett systembolag…jag köpte alkohol och jag drack🙄😠

Och nu sitter jag på altanen hör hur regnet slår mot taket. Ganska rofyllt. Min inriktning är densamma som igår….att vara nykter. Tror det var i @Inombords tråd där @vår2021 skrev om det här med att vända tankarna istället för att tex tänka att jag inte får dricka tänka vad skönt det är att kunna köra bil när jag vill. Kuratorn och jag pratade om detta när vi träffades senast gällande min känsla av ensamhet, att inte fastna i känslan för då blir det lätt lite offerkofta. När offerkoftan är på då stannar utvecklingen.

Måndagar brukar vara utmanande dagar för mig. Det är som om hjärnan lurar mig att tro att bara för att jag var nykter så kan jag dricka på nästa dag. Men imorgon har jag semester så då blir det på ett annat vis men viktigt att vara nykter.

Ha det fint☀️

Profile picture for user vår2022

@Varafrisk
Vad bra att du gillade det jag skrev. Det är verkligen effektivt att vända på steken från offerkofta tänk till tänket att på vad man kan istället. Lite som att plåga sig med att ”du får tänka på vilken färg du vill, men inte rosa på en elefant” man blir låst i sina tankar och det enda man tänker på är en rosa elefant. Om man istället säger ”du får tänka på vilken färg som helst på en elefant” då blir man fri i sina tankar och kan välja vilken färg man vill själv. Det öppnar upp för möjligheter och fantasin.

Min inspiration kom från psykologen Tommy Hellstens bok, Flodhästen i vardagsrummet. Det handlar om medberoende. Sammanfattar lite av vad han skriver ”skillnaden mellan frågan att man borde förändras, innefattar ett krav och kommer utifrån, medans frågan om man får förändras, kommer inifrån en själv och omfattar en möjlighet till något nytt och lockande. Genom krav föds inget nytt, man bara lägger till något nytt till det gamla. Men genom det senare innebär förändringen en slags inbjudan till en resa, en upptäcksfärd, en verklig rörelse. Så kan man få ett bättre och mer meningsfullt liv? Den som vill få svar skall ge sig iväg på resan, hoppa ned i bråddjupet, avstå från sin säkra plats som åskådare. Något annat svar finns inte. Inte heller garantier på att resan ska lyckas. Man måste släppa taget om sin egen säkrade position för att verkligen kunna ge sig av. Det innebär nämligen att man reser ifrån något. Man kan inte samtidigt vara hemma och resa, man är antigen på resa eller hemma.

Och det är häftigt att resa❤️

Tack för ett mycket klokt inlägg hos mig @vår2022🙏🏻

Ska gå och lägga mig alldeles strax. Har suttit och pusslat. Lånat av min son. Jan van Haasteren detaljrika pussel😅

Min hjärna har tidigare under dagen börjat att trassla med mig ang morgondagen att köpa alkohol😠 Försöker spoliera mina planer…och jag är nästan på väg att gå på det…så jäkla lättlurad. Men min plan är att när jag vaknar äta fil m müsli, dricka te och läsa tidningen. Läsa dagens text och lite kort meditation. Be sinnesrobönen. Åka iväg och blåsa. Käkövningar. Hem igen och ut och gå med vår hund. Dricka kaffe och käka knäckemacka. Kanske pussla el läsa. Fixa lite i trädgården. Kl 13 sjukgymnastik. Sedan kommer utmaningen att klara eftermiddagen. Funderar på att se Peter Virbings avsnitt om postakutabstinens.
Ja, en sak är säker jag kommer att få jobba med mina tankar💪🏻

Godnatt😴

@Varafrisk God morgon! Låter som en bra plan att titta på Virbing, påminna och få fakta på hur hjärnan påverkas av alkohol. Jobba med positiva tankar om hur skönt det är att njuta av dagen som nykter och att de positiva effekterna av nykterheten kommer att komma framöver.

Ha en fin dag!🌞💪💕

@vår2022 🤗

Har kommit en liten bit på min dagsplanering. Varit och blåst. Tagit en snabbare promenad. Bett sinnesrobönen. Dricker nu kaffe i min ” finmugg” gjord av Lena Linderholm. Älskar den👌🏼
Känner mig lite stressad dels pga att jag ”måste” njuta för att det är semester dels för att jag känner att jag ”borde” ut och fixa i trädgården. MEN jag vill bara sätta mig och pussla….tänker att det är det jag ska göra dvs pussla. Det andra fixandet hinns med. Ska bädda och plocka ur diskmaskinen först. När det gäller alkoholen så känner jag mig än så länge lugn. Sug finns men tankarna ska inte vinna idag…,jo positiva tankar💪🏻

Kram☀️

Känner att min beroendehjärna vill lura mig till att jo men visst kan du unna dig lite vin ikväll….lite bubbel första dagen på semestern ….positiva tankar är långt borta…känner spändheten så starkt….@vår2021 ord om positiva tankar om att undersöka hur ett nyktert liv kan vara en nykter dag ligger långt bort just nu…..men jag tänker och säger högt utan att det är förankrat inom mig…Så fantastiskt det skulle vara med en nykter måndag…inte vara arg…..utan bara få känna att jag fixar det här🙏🏻

Profile picture for user Kennie

Går det att göra något annat för att avleda tankarna på drickande? Jag tänker att den där spändheten, stressen och lockande röstensom får dig att vilja dricka är motsvarigheten till ett barns tjat eller gråt för att få sin vilja fram. Så länge det leder till att du dricker kommer känslorna köra på samma trick igen. Men om du orkar stå emot kommer din hjärna lära sig att det inte hjälper att locka eller köra oroskortet och sluta med det. Kan du avgränsa och tänka att du ska klara det just idag? Att idag låter du inte känslorna jävlas med dig...

Profile picture for user Sisyfos

Jag tänker precis som Kennie att det är viktigt att bryta och inte fortsätta med samma mönster igen och igen. Inte ge efter för de här tankarna och tänka att” jag slutar i morgon”.
Nedanstående länk fanns på ”Dricker jag för mycket” sidorna. Jag lägger in den här, för jag tyckte att den var så bra och lätt att ta till sig. Sympatisk föreläsare och reklamfri,
Det är en del i en forskningsserie ”Forskning i framkant” Linköpings universitet. Handlar om hur hjärnan påverkas av alkohol.
https://m.youtube.com/watchv=1Q60CgGeG7g
Den innehåller en rätt tydlig beskrivning av hur hjärnan påverkas av alkohol, hur oro, stress och nedstämdhet ökar. Kanske kan du titta på den istället för att rusa iväg och handla.
Spela hela den inre filmen till slut också - för vad blir det egentligen för positiva effekter av att handla och dricka?
Håll emot nu VaraFrisk, för att det faktiskt inte tillför någonting med bubbel. Kramar!

Godmorgon!

Tänkte först inte skriva för det gamla mönstret höll i sig igår men jag tänker att det är bra att jag skriver. Annars stoppar jag huvudet i sanden🙈 Det finns flera personer som jag följde här på forumet och som försvann å jag undrar SÅ mycket över hur de mår och hur de har det 🤔Hoppas att de har det bra🙏🏻

Jag förstår inte hur jag kunde missa Peter Virbing igår?!?! Jo men det är ju självklart…..gamla tankemönster…det är som om de går på autopilot fast….det är ju jag som tänker dem! Ska vara uppmärksam på detta idag.

En del av er kanske minns vännen som jag berättade om som inte kunde vara vän m mig längre. Vi var ju några fd kollegor som skulle träffas i början av juni. De träffades men jag var sjuk. Efteråt hade jag och den vännen en mkt kort sms-kontakt det blev då då uppenbart att vi hade helt olika tankar varför vi inte längre umgås. Jag skrev vi behöver nog pratas vid och hon svarade att hon gärna träffas. Jag tänkte prata i telefon. Hursomhelst så ska vi luncha idag vilket känns väldigt kul😃Få se var vi landar någonstans.

Ha det fint☀️

@Kennie @Sisyfos Glömde skriva…jag ska tänka särskilt mycket idag på vad ni skrev igår💪🏻Kan tyvärr inte öppna länken men tror att jag kan söka på youtube efter klippet ändå.

Kram

@Varafrisk Hoppas du får en fin stund med vännen och att du kan komma vidare, oavsett hur det slutar. Fortsätt kämpa på, du har en styrka till att komma ur drickandet. Glöm inte lyssna på Virbing😁💕

@Inombords @vår2022 Kram t er!

Träffen m vännen gick bra! Så mycket vi hade att prata om! Jag sa ska vi bara prata om våra missuppfattningar innan vi pratar vidare. Hon sa…behöver vi prata …kan vi inte bara gå vidare? Vi nämnde iaf några saker på. Jag var inte avundsjuk, kände mig inte förminskad. De gånger som hon blir lite storasyster (fast det inget hon menar) lät jag det passera. När vi skildes åt sa hon ..vi ses snart igen NN. Ja….jag har verkligen ssknat henne!

I förmiddags tittade jag på två avsnitt med Peter Wirning. Det ena som jag har tittat på några gånger tidigare var om postakut abstinens och det andra avsnittet hette ”Hjärnans belöningssystem vid beroende”. Jag tycker att båda avsnitten är bra och lärorika. Några ord som fastnade för mig var vila och underaktivt. När jag dricker blir alkoholen för stunden en form av vila för då slipper jag att förhandla. Och underaktivt för mig så är min känslohjärna undersktiverad …vardagen kan vara lite trist och grå…och istället för att göra ngt som kan stimulera den så dricker jag alkohol som går t belöningssystem.

Men idag är jag nykter och idag var det ingen kamp. Pust🙃

Profile picture for user Vinägermamman

Hej Varafrisk! Vill bara kika in och säga att du känns så positiv och optimistisk på senaste. Härligt att läsa dina inlägg och inställningen du har nu i såväl med-som motvind! Fortsätt så 😊🥰

@Varafrisk Men tänk vad kul att få tillbaka en vän, vilken lycka! Vad glad jag blir att läsa! Jag gillar också Peter, har tittat lite men det finns nog mycket att lära. Ska läsa om tänka klart tror jag, håller på med Depphjärnan nu också. Har tokmycket på jobbet nu men är rädd att tappa greppet. Härligt med nykter kväll! Lyxfrukost imorgon då! 💕🌸💪🏻

@Varafrisk Vad fint att det gick så bra med träffen. Bra att du reflekterar över vad Peter säger, han är riktigt bra och pedagogisk. Ja, det verkar som du fått lite ny energi, härligt! Fortsätt på den banan!💪🥰

Tack @Vinägermamman🙏🏻 Dina ord värmer 🥰

@Inombords Ja, det känns kul att träffen gick så bra👍🏻 Jag tror på dig! Andas och lyssna in din kropp så är risken mindre att du tappar greppet. Heja dig💪🏻När har du semester? 🥰

@vår2022 Tog bilder på en del av Peter V’s bilder för att ha det lättillgängligt i mobilen…att på minna mig🥰

Min morgon har börjat så bra🙏🏻 Hade satt kl på 7. Drack te och åt fil m müsli och hallon. Hämtade min dotter och skjutsade henne t sitt jobb. Hennes brukares lägenhet renoveras pga mögel och därför bor hem tillfälligt på ett äldreboende en mil utanför stan. Bussarna går inte så ofta. Så det var så himla skönt att kunna köra henne dit ut vilket jag inte kunnat gjort om jag hade druckit igår. När jag lämnat henne där åkte jag och blåste. Därefter åkte jag t Friskis & Svettis och körde ett pass i gymmet. Det var evigheter sedan😅 å nu sitter jag och dricker mitt kaffe m nybakad fralla fr ett bageri i stan. Jag är så glad över att jag fixade detta. Strax besök h frissan✂️

Kram t alla oss som kämpar och även alla ni andra🤗

Lite irriterad just nu för min man gör hundra saker innan vi ska äta. Fortsättningsvis så kommer jag inte vänta utan äta själv. Håller på och packar för en liten weekendutflykt. Och är nykter. Imorgon 8.15 träffar mannen och jag kuratorn på rådgivningscentrum.

Kram🤗

Profile picture for user Kennie

Härligt att höra om din dag. Känner igen irritationen över att sitta och vänta... Lika bra att gilla läget och börja äta då. Och acceptera att alla har sin egen takt...

@vår2022 @Kennie @Ny dag 🤗🥰

Äter fil m jordgubbar och dricker te. Gråmulet på himlen. Min man och jag ska skjutsa vår dotter t hennes jobb. Därefter t rådgivningscentrum och sen hem för kaffe och macka och t sist packa in våra saker i bilen. Riktning Varberg.
Dag 3 har börjat. Blir en utmaning. Semester och stuga. Vanan är att dricka alkohol förutom förra året när jag tog antabus. Det kommer troligtvis bli förhandling idag. Men dags att bryta denna vanan. Inget blir varken roligare el bättre. Och jag vet….jag vill ha mer än två glas…får köpa ngn tonic på ICA. Allt detta är lätt att skriva nu…..

Lycka till Alla idag🥰

@Varafrisk Idag, dag 3, är en perfekt dag till att vända på tankarna, från offerkoftan till tankar på vad man kan göra, positiva tankar på möjligheterna man har att förändras. Positiva tankar på hur skönt och möjligt det är att vara nykter och vad det medför. Som Tommy Hellsten säger: ”skillnaden mellan frågan att man borde förändras, innefattar ett krav och kommer utifrån, medans frågan om man får förändras, kommer inifrån en själv och omfattar en möjlighet till något nytt och lockande. Genom krav föds inget nytt, man bara lägger till något nytt till det gamla. Men genom det senare innebär förändringen en slags inbjudan till en resa, en upptäcksfärd, en verklig rörelse. Så kan man få ett bättre och mer meningsfullt liv? Den som vill få svar skall ge sig iväg på resan, hoppa ned i bråddjupet, avstå från sin säkra plats som åskådare. Något annat svar finns inte. Inte heller garantier på att resan ska lyckas. Man måste släppa taget om sin egen säkrade position för att verkligen kunna ge sig av. Det innebär nämligen att man reser ifrån något. Man kan inte samtidigt vara hemma och resa, man är antigen på resa eller hemma.

Nu ska du på en resa och det innebär möjligheter att släppa taget. Glöm inte lyssna på Virbing😁💕

Låter som bra dagar VaraFrisk! Man lär sig rätt mycket om både sig själv och andra av människor som det uppstår konflikter med.
Jobba med att må så bra som möjligt! Det finns inga krav på dig nu mer än det tänker jag.

@Inombords Nej, vi ger inte upp💪🏻

Känner stor tacksamhet över den vy jag har framför mig. Ett vackert hav med vågor..Kattegatt🌊stenar och sand…kargheten…ett naturreservat…min man som vågade doppa sig ligger bredvid mig. Det var jättebra att han var med och träffade kuratorn igår. Han hade lyssnat och var ett starkt stöd för mig igår men min vana vann. Jag sa t honom att fortsätta att göra så som han gjorde igår och det kändes att han växte❤️ Idag behöver han inte göra så för jag vet redan nu att jag ska vara nykter idag. Inget förhandlande …inte helt lugn men ändå så mycket bättre.

Ha det fint Alla☀️

Har varit och tittat på Tomas Ledins konsert ikväll tillsammans med min man. Biljetter från 2020. Tänk att vara i så god vigör när man är 70 år. En av de sista låtarna han sjöng var ”Just nu vill jag leva” å så vill jag i allra högsta grad.
Nu när vi kom hem fixade min man macka m stelt ägg och te. Så gott!

Somnar nykter ikväll😴

Profile picture for user Onkel F

@Varafrisk Livet kan vara rätt gott om man bara låter det. eller hur? Att göra saker, att uppleva saker i stället för att falla tillbaka i gamla invanda mönster.

Somna nykter 😴och vakna och må bra🌞

@Onkel F Livet kan vara väldigt gott! Jag får just nu det som betyder mest för musik och natur👌🏼Är så tacksam över det🙏🏻

Konserten vi var på igår ägde rum i Societetsparken. Många av publiken hade nog ätit på restaurangen som låg precis i parken. Tänker att det var en flottare restaurang. Så många finklädda människor. Så många vackra klänningar. Har varit på många utomhuskonserter i mina dagar men aldrig sett så många finklädda. Min man och jag hade förberett oss med att ha varma kläder. Oavsett vad så flödade pilsner 3,5 som såldes på området men annan dryck hade nog druckits före konserten. Jag säger inget…det kunde varit jag…men jag var så glad över att vara nykter och jag var/är så tacksam över det🙏🏻💪🏻

Ska vara nykter idag också och jag vet det 💪🏻

Kram ☀️

@Varafrisk Tag dig en funderare. Vilka tror du hade den bästa upplevelsen? Småfulla människor i vackra kläder (men blåfrusna), eller du och din man som var nyktra och klädda på ett vettigt sätt? Det är en skillnad på att skapa en bild av ett vackert liv och att faktiskt leva! Är man nykter så är alla sinnen vidöppna för intryck. Om man fokuserar på den ytliga bilden riskerar man att missa hela upplevelsen.
Du är tacksam för att du var nykter. Det är ett resultat av att du tagit det aktiva beslutet att inte dricka! Du har brutit en gammal (dålig) vana. Du har dig själv att tacka. Starkt gjort 💪!
Way to go, woman!

Tack @Onkel F 🤗 Jag är ju en person som ofta har jämfört/jämför mig med andra men igår var det mer ett konstaterande hur vi människor är olika.

Även om jag endast är åter igen på dag 2 så är jag himla stolt över mig själv💪🏻
Igår konsert m Tomas Ledin i Varberg och idag konsert m The Ark i Gbg. Jag har medvetet bokat boende på bilavstånd. Min man har kört men jag har inte druckit. Drack en alkoholfri öl t den stekta rödingen. Jag kunde lika gärna bokat hotell nära konsertplatsen för att kunna dricka alkohol före och efter konserten. Detta var ett medvetet val.

När man fortsätter att dricka fastän man vet att man kan drabbas av den ena el andra sjukdomen är man beroende vilket man kan läsa i 1177. Jag känner t riskerna men emellanåt blir jag riktigt skrämd men har ändå fortsatt att dricka. Nu känns det som om min kropp påminner mig om att nu är det verkligen dags att lägga av…jag tror därför att det är anledningen t att jag kunnat göra mer medvetna val med hänsyn t mig själv och min familj❤️

Bra känsla! Var stolt över dig själv! Vad mysigt det låter med konserter. Det är verkligen svårt det där med vanan och gamla hjulspår, men jag tänker att nu under semestern är ett gyllene tillfälle att hålla i. Det är inte så mycket stress från annat håll. Idag blir det väl dag 3. Kör på nu!

@Varafrisk Vad häftigt med att gå på konserter och dessutom med härliga och svängiga artister. Blir lite smått avundsjuk😁. Du ska verkligen vara stolt över dig själv. Dina medvetna val är bra strategier för att du ska må bra. Och röding är ju så himla gott, godaste fisken enligt mig.

Ha en fin fortsatt semester med så bra strategier🌞❤️

Tack @Sisyfos🥰 Ja, idag blir det dag 3! Och sen gammalt vet jag/vi att de dagarna brukar jag klara👍🏻 Min man nämnde det här med stress igår att när man inte dricker blir man inte lika stressad. Slipper jagandet av att skaffa alkohol. Och ja.. nu behöver jag inte förhålla mig t ngt jobb utan bara ta hand om mig själv.

@vår2022 Ja, konserterna var toppen var och en på sitt vis! Både Tomas Ledin och Ola Salo pratade om den tid vi lever i…om krig…. om vikten av att kunna se varandra…ge ett leende..finnas. Ni som skriver i min tråd…ja så oerhört värdefullt…jag är så tacksam🙏🏻❤️
Rödingen var så god👌🏼

Ska alldeles strax kliva upp ur sängen för att äta hotellfrukost. Älskar det!

Kram☀️

Profile picture for user Allegra

Hej ”Varafrisk”, tittar in här och läser litegrann och blir imponerad av din strategi med att boka boende för att du ska kunna vara nykter och köra bil. Tänker att det är sådana knep vi måste hålla på med tills vi har ersatt de gamla, dåliga vanorna som blivit en del av oss själva.

Även insikten, om att dagar utan stress gör det lättare att avstå alkohol, är viktig.

Heja dig och mig och alla andra härinne som vill förändra sitt liv till det bättre☀️

Kul att du tittade in @Allegra 😃 För ett år sedan skulle jag nog kunnat dricka och min man kört bil men nu kändes det inte rätt. Så vi var nyktra båda två…så skönt💪🏻

När vi checkade ut idag åkte vi och kollade var kyrkan och restaurangen ligger dit vi är bjudna på bröllop i augusti. Hotellet vi bokat låg lite väl långt bort även om tanken är att jag ska köra bil. Efter detta åkte vi ut t klipporna och havet…så vackert. Hittade en restaurang i närheten där vi åt. Idag blev det kött för mig..helstekt kalvfile…så god…nästan smälte i munnen😋

När vi kom hem så syntes både spår av dotter och son. Jag kan verkligen gå igång på sådant. Vuxna barn som hamnar på barnnivå igen. Jag går inte igång varje gång men ibland och idag gjorde jag det. Å då hamnar vi i gamla mönster. Jag blev så himla irriterad. Fanns säkert ett sug som låg och lurade och om det inte fanns ett sug så föddes iaf ett sug. Hade systemet varit öppet så hade jag inte haft tillräckligt med bra strategier för stunden för att klara det. Nu var inget system öppet och det fanns ingen tillgång på alkohol som tur var💪🏻
Fast strategin är ju att stå ut…den jobbiga känslan både irritationen över oredan hemma och suget går ju över. Nu är jag t 99% lugn igen🙏🏻

Kommer somna nykter dag 3.

Godnatt😴

@Varafrisk Ja sug får vi nog stå ut med ett tag till. Men det äger oss inte. Kul med konserter och grymt jobbat med nykterheten! 🌸💕

@Varafrisk skrev:" både irritationen över oredan hemma och suget går ju över". Japp, det går över! Och de känslorna blir lättare att hantera ju längre vi har varit nyktra. Ibland kan jag inte låta bli att beundra @Torn för hans smått stoiska inställning. OK, snorvalparna har ställt till det. Du kan antingen "gå igång" på det och dricka, eller konstatera att "så här är det" och ställa saker och ting tillrätta och sedan bara släppa det. Jag reagerar som du i nio fall av tio, men det är inte den mest konstruktiva reaktionen. Vi får försöka lära om. Övning ger färdighet heter det ju.

@Varafrisk skrev:" Denna veckan har jag klarat av att vara nykter fem dagar av sju✅" Grattis! Starkt av dig! Du är bättre än jag (vad det nu säger 🙄). Vad säger du, skall vi klämma till med en nykter måndag också? 💪👍

Ja, det tycker jag att vi gör @Onkel F dvs kör till m en nykter måndag💪🏻Måndagar brukar vara en utmaning för mig men nu gäller det att ifrån det jag vaknar stänga av förhandlarknappen📴

Jag har fastnat i ett pussel men nu måste jag lägga mig. Ska skjutsa min dotter t jobbet imorgon👍🏻

Godnatt😴

5 av 7 dagar! Stort Grattis!
Jag känner såväl igen mig hos dig VaraFrisk på massor med sätt. Du skrev om stressen över semestern och att ha det bra. Jag känner lite likadant. Oj, oj, oj liksom nu gick det en dag till och som jag inte vet vart den tog vägen. Fastna i ett pussel… eller bara fastna i känslan av borden men inte göra. Irritation också - just det släpper jag oftast nu för tiden. Halleluja, nåt har jag lärt mig. Och att vara innerligt trött på alkohol och ändå dricka. Nu har jag slutat, men i trötthet, stress, situationer när jag inte har kontroll eller det blir för stor hög av saker att måsta ta tag i är känslan där igen. Att vilja ha ro… eller att vilja dricka för att gå in i en bubbla. Att gå all-in i nykterheten är en konst. För vissa svårare än andra tror jag för det handlar om mönster och personligheter. Du skriver att du inte har strategier än för att hantera de där känslorusningarna av irritation. Just där skulle jag använda ”sugsurfning” identifiera personer, situationer, känslan inombords etc.
Just i år har jag en väldigt viktig uppgift: att varva ner. Att ha sluta dricka som nr 1 är viktigt men för mig har det nog ändå mer handlat om att jobba med stegen före. Bli mer egoistisk, vila, öva på ”här och nu”. Och där är jag ännu och måste påminna mig särskilt i perioder när det har varit för mycket. Önskar dig en fin nykter måndag.
Och var lite stolt över dina 5 dagar!

Tack @Sisyfos för dina ord:)!

Känner mig på ganska gott humör. Försöker stöta bort det som oroar fast det finns ngt som jag kanske ändå behöver ringa till vårdcentralen att rådfråga om. Hur som helst så har dagen börjat bra! Har skjutsat min dotter till hennes jobb. Varit och blåst, fick då möjlighet att berätta om helgen vilket var skönt. Åkte iväg och tränade på Friskis & Svettis. Tror aldrig att jag har varit så otränad någon gång i hela mitt liv men det ska bli bättre! Åkte till en frisörsalong i stan och köpte svindyrt shampoo och balsam samt root mousse. Det är dels viktigt för mig att ha produkter för mitt hår dels är det en lyx som jag unnar mig. Hem igen. Dricka kaffe och käka macka. Jag dricker ju aldrig kaffe det första jag gör på morgonen som många andra gör här på forumet. Kaffet smakar absolut inte gott då utan jag dricker te men kaffet som jag dricker ett par timmar senare smakar väldigt gott.

När jag körde ut min dotter till hennes jobb känner jag att hon är inte riktigt på topp vilket hon även påtalar. Anledningen är (jag tror att jag har berättat detta tidigare) att hon ska jobba med en man som tidigare har utsatt henne för sexuellt ofredande och blivit uppsagd för detta. Det var ett mer verbalt sexuellt ofredande. Hur den här mannen har mage att söka sig tillbaka till samma arbetsplats är ju bara det helt otroligt men att arbetsgivaren anställer honom igen är ju helt sanslöst. Det verkar som om flera personer på min dotters arbetsplats tycker om denne man och blundar för vad han har gjort. Min dotter har fått en ny chef och hon har påtalat detta för henne hur tungt det är för henne att jobba med denne man. Min dotter sa att hon hade nästan tänkt att sjukskriva sig som en protest. Det gör mig så ont att se henne bli behandlad på detta vis, att hon ska vara så ensam i detta och jag ser hur det påverkar henne. Jag bara ber att det inte ska utlösa något skov i hennes bipolaritet. Hon är dock bra på att ta alla sina mediciner. Och ni som har vuxna barn där era barn har varit med om en svår situation ni vet...tänker jag...att man som förälder kan inte påverka något utan endast lyssna och finnas till. Min dotters arbetsgivare har gjort mig skogstokig tidigare men det här tar priset!!

Det känns ändå som om jag har ganska bra kontroll på förhandlarhjärnan...än så länge har den inte gjort sig påmind och jag har stängt alla dörrar så nu ska jag göra det bästa av den här dagen! Och fortsätta med en hundpromenad.

Heja alla oss som kämpar!! Kram!

Oj, vad otroligt konstigt det låter att först säga upp någon på grund av sexuellt ofredande och sen återanställa vederbörande. Ofattbart! Tänker att nu är din dotter beredd i alla fall OM det skulle hända nåt igen. En del i att bli utsatt är ju att man ofta blir så paff och obehaglig till mods. Tänker att hon kan ha några strategier att ta till. Förbereda sig. Men fortfarande ofattbart att återanställa. Det är ju indirekt som att säga att de gjorde fel med uppsägningen.
Du jobbar på så bra VaraFrisk! Kramar!

@Sisyfos Tack för du aldrig tröttnar på mig utan fortsätter att skriva, det värmer! Och tack för din kommentar gällande min dotter:)

@vår2022 Tack:) Önskar dig detsamma!

Bakslag!!! Inget förhandlande under dagen...inget direkt sug men ca 17.15 då kom det!! Och, jag stod inte emot! Tänkte att jag skulle skriva här så som många säger att man ska göra men jag är ju inte den lättaste person att ge råd till...så jag skrev inte. Kanske jag ska göra det nästa gång...kanske någon skriver och förhoppningsvis lyssnar jag! Men...det är ändå jag som ska göra jobbet!

Skillnaden i min känsla idag emot hur min den har varit tidigare är att idag vill jag absolut inte dricka. Förra veckan var jag nykter 5 av 7 dagar, det blev inte 7 av 7 dagar denna vecka men det ska bli 6 av 7 dagar för jag ska över den där pucken/krönet som min kurator kallar den för. Dvs att ha varit nykter ca 5 dagar för att gå vidare för att komma igång med själva behandlingen hos kuratorn. Nu har hon semester och vi har en ny tid 3/8 och då ska jag banne mig kunna redovisa nyktra dagar. Skillnaden är även den att jag så mycket starkare känner att jag vill inte förlora nyktra dagar, vill inte förlora tid på att bli piggare må bättre bli gladare. Längtar efter en klar hjärna. Längtar efter att äta god mat utan alkohol till...att känna dofter och att känna smaker. Igår när jag var inne på Systembolaget, det var egentligen för sorgligt...att kliva in där igen till den gamla vanan som bara sänker. Och väl där inne...det gapar tomt i så många hyllor...ok för att det står en skylt med "uteblivna leveranser" ...men jag tänker att det gäller inte allt. Vet inte om det var vår2022 eller Tofu som skrev om att man ska vila ut sig på semestern och då dricks det massor. Alkoholen är ju rena sömnmedlet....Jag har under lång tid varit uppmärksam på all alkohol som dricks och som finns på nära håll...att jag har varit uppmärksam är ju för att jag har försökt att avstå...men nu känner jag lite annorlunda...Tänker på kvinnan i min ålder men som ville nog verka lite yngre som var på Tomas Ledins konsert...så berusad...ja hon var så påverkad så jag undrade om det verkligen bara var alkohol...tänker även på den unge mannen som klängde på en vacker ung kvinna..kanske hon också var intresserad av honom...jag hörde honom säga till henne "men jag vill ha dig"...och jag tänkte om det är älska du vill så kommer du nog ha somnat innan du har fått av dig kläder....han var så förälskad...men alkoholen tog bort all hans charm.

När min man och jag var hos kuratorn pratade vi om att det är hjälpsamt om min man inte drack någon alkohol nu under den första tiden. Kuratorn sa...för om du inte kan det då kan man undra hur det är för dig....och jag vet att han finns vid min sida. Jag undrar dock hur många som på riktigt skulle kunna avstå glaset med bubbel, rosévinet, ett glas rött till den grillade maten eller en starköl för att släcka törsten...

Nu hundpromenad och därefter packa väska med badkläder och en lättare lunch.

Ha en fin dag alla och kram:)

Profile picture for user Smörblomma

@Varafrisk Du har i alla fall betydlig mer nyktra dagar än dagar med alkohol på en vecka och jag tror att du kommer att komma över puckeln och helt plötsligt har du 7 av 7 dagar på en vecka nykter. Det är svårt med förändring och jag tycker nog att du har kommit en bra bit på väg ändå. Det är konstigt ändå att semester har blivit så förknippat med alkohol, man ska unna sig. Jag är ju själv sådan att jag dricker gärna något även på vardagen när det är semester även om jag inte gör det när jag jobbar. Däremot dricker jag nog oftare mindre många enheter per gång när det är semester för vi har ofta saker inplanerade som vi ska göra och då vill man inte vara seg eller rent av bakfull dagen efter.

@Varafrisk Bakslag är nog vanligt i början av processen. Förlåt dig själv och ta nya tag i morgon! Du är ju absolut på väg till ett hälsosammare liv nu! 💕

Tack allra finaste för er värme🥰
Ska akta mig att ta för stora ord i min mun😔Allt vad jag vill stämmer allt vad jag gör stämmer mindre🙈Kommer tillbaks!

Kram💕

@Varafrisk Du har säkert fått frågan 100 gånger, men jag ställer ändå: När du väljer att falla, är det under några speciella omständigheter? Är det något du gör som triggar dig, är det någon omständighet? Något du gör som du associerar med alkohol? När du lägger pussel, brukar du dricka då? Tänk Pussel i vardagsrummet = Alkohol. Kan du lägga det på köksbordet istället? Kanske pusslandet inte blir lika förknippat med att dricka alkohol då? Förstår du vad jag menar? Att förändra vanor som är intimt förknippade med alkohol. Små förändringar kan ge stora resultat

Profile picture for user Natalia

@Varafrisk

Det är inte lätt det här med beroendeproblematik. Jag har alla bra tankar och goda idéerna för en hållbar förändring. Har säkert 20 lättillgängliga strategier för att avleda mina impulser till vin men det hjälper föga när jag blir radiostyrd och underordnad mitt beroende. Har slutat med många beroendepreparat genom åren och vägen till min egen övertygelse och fasta beslut har varit lång och krokig inför nästan för varje preparat. Men plötsligt och tillslut har jag kommit till ett fast beslut ändå. Hur hopplöst eller omöjligt det än må ha känts innan. Vad som föranlett de fasta besluten har bestått i olika anledningar varje gång. Men det har varit en krokig väg helt klart fram till att komma till den punkt där jag bestämt ställt mig överordnat med mitt substansbruk underordnat.

Du kommer igen. Tappa aldrig tron på din egen förmåga. Många har gjort det här före oss och vi kan också ❤

Profile picture for user Natalia

@Onkel F
Det är verkligen som du säger. Det här med att bryta mönster och skapa nya vägar och rutiner. Det är nåt jag måste jobba vad gäller mina fredag och lördagskvällar på sikt. Nya kvällsrutiner för helger. Har en plan och många idéer men jösses det gäller att verkligen praktisera dem...

Kram

Godmorgon!

Allt vad jag skrev i mitt inlägg i tisdags stämmer fortfarande..att längta efter en klar hjärna, längta efter ett friskt liv mm mm...men att längta...ger ju inte resultat utan att göra... så man kan undra varför jag ändå har druckit när jag hade tre bra dagar utan alkohol. Min kurator på rådgivningscentrum har sagt till mig (tror att jag har skrivit detta tidigare) att även om min styrka är att analysera så hjälper det inte mig så mycket just nu utan nu handlar det om att GÖRA. Fast det är klart att det är bra att veta vad som triggar...i den behandlingsmetoden som vi kommer att jobba med när jag har kommit över puckeln är det just att se vad som satte igång suget...hur länge varade det...och vad gjorde jag för att stå ut..att inte välja alkoholen.

@Onkel F du frågade mig om det var under några speciella omständigheter som jag väljer att falla....jag har funderat mycket vilket jag alltid gör...men det finns nog inte endast ett svar på den frågan utan flera. Jag tänker att först och främst har jag ett beroende vilket ligger i grunden....men så tänker jag vanan...så mycket är vana. Jag klarade det bra förra fredagen och lördagen när vi var på konsert. Innan jag började min semester pratade jag om att under semestern skulle jag öva mig på att umgås med mig själv, att trivas i mitt egna sällskap. Jag har inte börjat öva på det ännu för jag har valt alkoholen som sällskap...jag pratar inte med så många fler än min familj...och det känns som om jag är i en egen liten bubbla...och det är där jag ska öva mig på att trivas...att vara nykter för att känna efter vad vill jag, vad kan jag osv. Ska börja öva idag igen......!!

Nu hundpromenad, dusch och träffa dottern. Denna vecka har hon jobbat måndag tom onsdag 8 - 21 igår 8-15 för att sedan gå på igen 18.30 och gå av idag 13.00 samt 8-21 lördag och söndag. Så igår lagade jag massa matlådor till henne för hon är verkligen helt slut. När hon har slutat jobbet idag ska vi åka t en fd kollega..vi satt i samma korridor när jag jobbade inom Socialtjänsten....hur som helst vi ska åka dit och kolla på kattungar. Min dotter ska skaffa katt vilket jag tänker att hon kommer må väldigt bra av. Ska även åka hämta grönsaker på en gårdsbutik som jag beställt ligger ca en mil utanför stan. Så himla fina grönsaker.

Nu gäller det att stänga av förhandlingshjärnan direkt för att den inte ska vilja vila genom att dricka alkohol.

Ha en fin fredag!

Kram

Profile picture for user Allegra

Hej! Din kurator satte nog huvudet på spiken när hen sa att det är ”dags att göra” istället för att tänka/analysera/förhandla..

Kan själv längta efter den dag då alkohol blir en icke-fråga, varken för eller emot s.a.s

Ibland säger jag NEJ högt till mig själv. Önskar dock att jag sa det lite oftare :)

Ha en jättefin dag ☀️

VaraFrisk, du har skrivit det förr att din Kurator har något du ska jobba med NÄR du kommit över puckeln. Men finns det ingen strategi för hur du ska komma över dit? Det är lättare sagt än gjort att det gäller att GÖRA när man har så invanda mönster och som det är nu så kanske du behöver hjälp med strategier för att låta bli att dricka. Jag tänker att du behöver undvika att hamna i lägena där autopiloten går igång. Att säga nej högt är ett alternativ, men just det där tänker jag att du behöver stöd i. Konkret stöd. Jag vet hur frustrerande det är när ens förnuftiga del av hjärnan återigen har kapitulerat för impulsen att köpa och dricka. Hjärnan tar till väl invanda mönster. Det är egentligen inte det minsta konstigt. Så vad säger kuratorn om strategier för att komma över puckeln? Hen har säkert rätt i att du analyserar mycket och bra och du har ju många tankar i huvudet. Det märks ju även här. Det är knepigt att trivas i sitt eget sällskap beroende på vilka tankar som finns där.det bästa vore säkert att hitta nån utmaning där huvudet måste vara fokuserar. Det är såklart väldigt mycket lättare att få syn på sina egna ”triggers” om man inte dricker. För mig är det främst när jag kör på överväxeln. När jag blir för trött. När det är för många tankar och oro för framtiden. Det är lättare att bryta tankemönstren när man inte dricker. Det är lättare att avleda. Jag är helt övertygad om att du kommer att lyckas bra när du har brutit. Att du inte kommer att hamna i gamla ovanor igen. Nåt enstaka felsteg kanske men aldrig ruta 1. Men själva brytandet behöver du kanske mer stöd i nu ändå har tillgång till. KBT, eller nåt annat bara det blir stopp.

@Varafrisk Kan det vara något för dig att göra små, små ändringar på dina vanor? Någon här, och någon av admin, har skrivit om mikrovanor. Jag vet inte om de är inspirerade av boken Atomic Habits av James Clear, men den är läsvärd. Att göra små, små förändringar av ens vanor och sedan hålla fast vid dem verkar vettigt. När man har etablerat en ny vana kan den vara ett avstamp för ännu en liten förändring.

@Allegra skrev:"Hej! Din kurator satte nog huvudet på spiken när hen sa att det är ”dags att göra” istället för att tänka/analysera/förhandla.." Jag tror att @Allegra har helt rätt. Men du behöver inte satsa på att förändra ditt liv totalt här och nu. Det kan bli övermäktigt och kontraproduktivt. En lite förändring i taget, men hållfast vid den! När den nya förändringen "sitter", ta dig an nästa!

BTW, du har triggat ett sug hos mig! KATTER! Under mina första 19 levnadsår, när jag bodde "hemma" hos mina föräldrar fanns det alltid katter i hushållet, 4- 5 stycken minst! Små pälskorvar som spinner och "bakar bröd" när de mår bra! Underbara djur. jag saknar dem.

Så skönt att skriva här och så skönt att det är söndag! Så bedrövligt trött på mina invanda alkoholvanor och extra trött på dem under veckan som gått. Dagarna har varit bra. Vår son med sambo var här i fredags och vi grillade. De har lånat vår ena bil och åkt iväg på semester idag. Hans sambo/vår svärdotter är verkligen någon att se upp till, hon är beundransvärd! Vid 14 års ålder drabbades hon av ulcerös kolit, en tarmsjukdom. Hon har fått alla följdsjukdomar som man kan få som ledgångsreumatism, leversjukdom (kommer att få transplantera levern så småningom), extrem klåda, får ofta cystor mm. Hennes arbetsförmåga är nedsatt till 50%. Hon fyller 31 år i år. Denna unga kvinna som varit sjuk över halva sitt liv är alltid så positiv. När hon blev sjuk bestämde hon sig för att aldrig förlora den glada person hon är och att alltid kämpa oavsett hur tufft det än blir. Och, som hon säger att självklart har det varit stunder som hon inte orkat mer men ändå fortsatt att kämpa. Min son hade en tuff tonårstid/ungdomstid inte med sjukdom men med andra saker. Fixade en traditionell snickarlärlingsutbildning. Har varit tillsvidare anställd på ett byggföretag under fem år men har nu fått anställning på ett större företag som han önskat. Och så vår dotter som jobbar som en tok nu under sommaren för att kunna bygga upp sin ekonomi igen. Som tar ett antal olika mediciner varje dag för att klara sin vardag. Har inga nära vänner att lita på. Men, kämpar och ger aldrig upp hur tufft hon än har det. Så det vore väl sjutton då om jag inte skulle kunna bryta med alkoholen, göra slut med det gift som bara påverkar mig negativt. Om jag har tre unga människor som kämpar i sin vardag och min man som kämpade mot sin sjukdom och nu lever och tar vara på sitt liv....ja jag har mycket att lära av min familj men har väldigt lätt att glömma det!

@Sisyfos ...vad kuratorn brukar säga till mig är att be Sinnesrobönen, gärna flera gånger om dagen, gärna högt, tänka på HALT, se youtubeklipp med Kay Pollak som handlar om glädje eller klipp av Peter Virbing annars brukar det inte direkt vara några andra råd. Jag har märkt att ofta krävs det att man har varit nykter några dagar för att kunna gå in i behandling. Det kan jag visserligen förstå men det är ju just det där med att bryta sin vana...

@Onkel F Jo..det är nog klokt det där med små förändringar....så brukar jag försöka tänka när det gäller träning men ändå går jag in med större planer och så blir det ingenting. Beträffande alkoholen måste jag göra en stor förändring...SLUTA. @vår2022 skriver ju ibland om sina vanor som hon hade med vindrickandet...som att rensa svamp och dricka vin. Så jag behöver tänka över när och var jag dricker alkohol för att kunna göra något annat vid de tillfällena. Fast grejen är inte endast att göra något annat utan det handlar ju om att inte åka till Systembolaget.

Jag har märkt att jag behöver vara lite mer aktiverad när jag har semester dels för att jag lätt hamnar i tankebanor av att känna mig ensam dels för att jag lätt blir rastlös och dessa känslor leder lätt till sug. Eftersom jag har ägnat så mycket tid av min fritid till att dricka alkohol så vet jag inte alltid vad jag ska hitta på såvida jag inte läser eller pusslar. Jag skrev om det i @Se klarts tråd att jag behöver öva mig på att vara mer aktiv och då menar jag inget avancerat fast i och för sig...vad jag behöver öva mig på är även att bara vara....att det får vara tråkigt...att stå ut i dessa känslor. Jobbiga känslor är också något som triggar suget oerhört mycket!

@Onkel F...ja, det var så fina katter. Jag är egentligen ingen kattälskare ...känner mig ofta lite obekväm i deras närhet vilket jag tror beror mycket på deras sätt att vara. I mitt föräldrahem fanns det alltid hundar närmare bestämt jakthundar drever och hamiltonstövare för min pappa var jägare. Tror att vi hade katt när jag var ganska liten, kommer ihåg det väldigt svagt men det fanns gott om vildkatter. Men, jag tänker att det här kommer betyda mycket för min dotters mående och hon är en sann djurvän. Hon har ett särskilt handlag med djur. Så jag tänker att jag ska lära mig att umgås med hennes katt, att lära mig att förstå hur katter fungerar.

Idag är det mulet hos oss känns som en typisk lugn söndag. Vår dotter har haft tur att få ledigt i eftermiddag så hon ska följa med min man och mig till ett ställe för att äta vedugnsbakade pizzor. Min man och jag firar förlovningsdag. Idag är det 34 år sedan vi förlovade oss i Stockholm. Några dagar innan förlovningsdagen var vi på Öland och kollade på Badrock med Björn Skifs m.fl. Hade varit inbrott i bilen när vi kom ut från konserten. I bilen låg vår ringar men som tur låg de kvar. Så vi ska fira lite med pizza därefter hem till oss för att se när Sveriges damer möter Portugal i fotboll.

Ha en fin söndag! Kram:)

Profile picture for user Se klart

Hej @varafrisk
Ja ”dina” ungdomar är beundransvärda. Jäklar vilka kämpar.
Jag har inga råd att ge men jag läser om dina strategier och vad göra istället för… om nyktra dagar och återfall.

Det blir lite som de där som min kloka konsult i förändring brukade berätta om.
De som vill bygga muskler och köper träningskort, kläder, läser på, äter tillskott.
Men kliver inte in på gymmet.

Har man köpt träningskort och kläder och det har funkat rätt bra (förutom att muskler uteblir) så finns inget tydligt incitament för att börja lyfta de där jäkla vikterna.
Du har helt enkelt testat allt- förutom att ta ett avgörande beslut att inte dricka.
Jag vet att saker händer på sikt, förändring sker inte över en natt.
Samtidigt är det precis så- konkret förändring måste ju till. Fokus. Göra.
Inte tankar på att göra. Tankar kan användas till vad som helst. Tankar kan distrahera. Tankar kan ge en skäl att skjuta upp. Tankar är inte verkligheten, och inte sanningen heller.
Jag tror att du kommer att fixa det här men jag tror att en annan strategi behövs.
Du har köpt alla tillskott för muskeltillväxt, prenumererar på tidningarna, träningskortet ligger där. Kläderna inköpta.
Vad är det som är så läskigt med att kliva in på gymmet och börja jobba?
Kram 🥰

Profile picture for user majken_r

@Varafrisk unga människor tycker jag ofta är kloka. De mycket mer reflekterande och smarta än jag i samma ålder.. Fint att läsa om de som finns nära dig! Tycker du kämpar på så bra. Känner igen mig lite i det där med att komma till skott. Att bara göra. Det är svårt. Terapi har hjälpt mig mycket. Att förstå vad min tvekan bla handlade om. Har blivit mycket bättre nu. Önskar dig en fin söndag! 🌱

Tittar in som hastigast. Tror det var @2022 som la ut en länk i någons tråd kanske med Peter Virbing gällande hjärnan. Det kan hända att det är den som jag tittat på (även om jag kan titta på den igen) men är lite nyfiken på att titta. Men jag minns inte i vilken tråd, någon som kan hjälpa mig?

Kram

@Se klart Kul att du tittade in hos mig:) Ja du...jag håller med dig i allt vad du skriver..och ja...vad är det som är så läskigt att kliva in på gymmet?? Varför är klivet läskigt???@

@majken_r Å kul att du tittade in:) Ja det där med att komma till skott....Jag har ju skrivit här i ca 2,5 år...ibland tänker jag....skulle jag väntat med att skriva här på forumet och bara läst först...börjat skriva här när jag var på dag 5 .....jag vet inte...kanske är det här mitt sätt...men nog sjutton hade det varit bättre om jag hade varit mer målmedveten...fast jag har inte gett upp!

@vår2022 Tack för länkarna! Har sett båda klippen och tycker att de är väldigt bra...ska titta på dem tillsammans med min man en dag.

Kram

Snart ska min man och jag åka iväg till ett bad som ligger några mil från där vi bor. Det är också Vänern men en bit bort. Badet brukade vara en söndagsutflykt en gång på sommaren när jag var barn tillsammans med mina föräldrar och med sommarbarn. Det var det samma för min man när han var barn skillnaden var att i hans familj hade man inte sommarbarn. Det var på den tiden då det inte var lag på bilbälte. När man kunde sitta fyra, fem barn i baksätet. Jag minns att det fanns små sånghäften som vi tog med oss under bilturen. Sjöng schlagers. Det var riktigt kul!

Mitt stämningsläge är ganska lågt men jag försöker att hålla modet uppe. Självklart beror mycket på alkoholen. Mina ensamhetskänslor har inte funnits under hela mitt liv men dykt upp då och då. Fast...de började dyka upp mer efter att min syster dog....men även efter att min man hade haft cancer. Har nog i hela mitt liv varit rädd för att bli ensam...fast som barn var jag väldigt van att vara ensam...långt till lekkamrater. Så min fantasi utvecklades och jag lekte lääänge med dockor...de var som mina kompisar..låtsaskompisar.

Jag känner stress...för jag skulle ju vara nykter den här semestern...skulle gått ner i vikt till min brorsdotters bröllop...känner stress för att det är ju under semestern som man ska åka iväg någonstans...passa på att se sig om i Sveriges långa land.....vill ha miljöombyte...behöver miljöombyte....är ju hemma så mycket.....

Men...samtidigt är det något inom mig som säger...släpp taget...du har halva semestern kvar...så låt resten av semestern bli nykter...du behöver inte åka iväg....men jag vill ju åka iväg....men vad du kanske behöver just nu är att bara försöka finna lite ro...och ron finner jag inte i alkoholen...att börja ändra vanor på hemmaplan istället för bortaplan...

Det var länge sedan vi kunde åka iväg en hel vecka under sommaren...eller det är klart att vi skulle kunnat men vi prioriterade att vara hemma nära tonåringar, nära vuxna barn som inte mår bra och vi behövde vara hemma när min man genomgick sin cancerbehandling....eller ja...då vi var vi väldigt ofta på Sahlgrenska i Gbg. Det finns så starkt inom mig att man ska åka iväg på semestern dels för att jag tycker om det men dels för att man ska hitta på någonting. Fast det viktigaste med semestern är väl ändå finna ron....och om jag lyckas med att åka och blåsa, gå till gymmet (som jag gjorde i måndags) och avstå alkoholen...det är ju liksom högsta vinsten...allt annat är bara bonus!

Ha en fin onsdag i värmeböljan...kram:)

Profile picture for user Ny dag

@Varafrisk Jag känner också paniken, jag skulle ju vara nykter hela semestern… tagit återfall i två dagar. Så besviken på mig själv. Har nu hällt ut all alkohol och nu får det vara nog. Har du tagit beslut att vara nykter idag? Vi gör det tillsammans. Jag har också kämpat länge och håller med att det viktigaste på semestern är att hitta ro och lugn. För egen del kan jag inte göra det om inte alkoholen raderas ur mitt liv. Låt denna dag bli starten på det nya så kämpar vi här tillsammans.

@Varafrisk Jag känner också paniken, jag skulle ju vara nykter hela semestern… tagit återfall i två dagar. Så besviken på mig själv. Har nu hällt ut all alkohol och nu får det vara nog. Har du tagit beslut att vara nykter idag? Vi gör det tillsammans. Jag har också kämpat länge och håller med att det viktigaste på semestern är att hitta ro och lugn. För egen del kan jag inte göra det om inte alkoholen raderas ur mitt liv. Låt denna dag bli starten på det nya så kämpar vi här tillsammans.

@Varafrisk skrev:" Jag känner stress..." Ja, det är ju så mycket som "skall" hända när man har semester, och man sätter upp en massa mål som är smått omöjliga att uppnå. Är det därför vi tar till alkohol, som för att förstärka upplevelsen av det vi gör?
Att släppa alla planer de sista veckorna tror jag skulle vara bra. Att försöka finna ro på hemmaplan. Att åka iväg någonstans ökar förväntningarna på upplevelsen, och det är lätt att man tar till lite Alkohol för att ge den lite guldkant.
Nej, alkoholen ger ingen ro. Skall du försöka vara nykter resten av semestern? Om inte det fungerar så kan du se till att det blir fler dagar utan än med alkohol? Det har ju fungerat tidigare. Varje dag nykter är en liten seger som tar dig framåt.

Kämpa på!

Vill bara titta in och skicka en hälsning! Kram och kämpa på! Vem vet hur morgondagen tre sig?🌸💪🏻💕

Profile picture for user Se klart

Godmorgon
Jag kom att tänka lite på det här med ensamhetskänslor.
Många på forumet är ensamma med sin hemlighet att de dricker. När man går ut på stan eller till jobbet så när man en skamfylld hemlighet. Det blir man ensam av. Att vara en sån som dricker är också att vara något av en opålitlig vän/mamma/partner. Man kan bli arg för oväntade saker. Irriterad (om man kämpar med sug). Ja, en som dricker är inte den bästa versionen av sig själv. Men jag tror kanske ännu mer att man skapar ensamhet kring sig för att få vara ifred- med sitt drickande. Hemskt men sant.
Jag vet att din man är involverad i all din problematik. Jag gissar att han inte dricker när du inte dricker. Man kan också ha ett gemensamt projekt att inte dricka på en månad och kunna peppa varandra.

Att kliva in på gymmet första gången är läskigt- man vet inte säkert vad som väntar- så mod krävs. Ta med din man och håll i handen.
Du är lika utsatt nu som när han hade cancer, så det är inte mer än rimligt att han aktivt ställer upp och hjälper till och hugger i.
Ha en fin dag!

Profile picture for user Tofu på besök

Ja, hela grejen när man dricker är väl att man dövar bort sinnen och blir mer inkapslad?

Jag har funderat på skillnaden mellan glädje och frihet. Glädje är lixom nivån innan frihet. Om man tänker i termerna av frihet vilka tankar kommer då? När man är där tror jag det blir så mycket lättare att bjuda in andra för man är öppen för intryck.

Jag säger egentligen bort med massa måsten och in med det som skapar frihetskänsla. Att gasa land och rike runt i jakten på fina stillbilder kanske inte är frihet under semestern. Frihet kanske är att kliva ut med en kopp kaffe och lyssna på fåglar?

Tack alla som tittar in och skriver! Det värmer så otroligt mycket!

@Ny dag Förlåt för att jag inte svarade dig igår. Jag ville men jag fegade ur men idag är jag med dig om du vill:)

@Onkel F Jag tänker att jag ska vara nykter resten av semestern. Jag mår bara så himla dåligt när jag dricker...det blir ett så stort misslyckande som drar ner mig och som gör att jag dricker igen. Jag behöver det där lilla lilla...men känna att jag lyckas!

@Inombords Din hälsning värmer mig:) Du skriver ju under rubriken Vara alkoholfri nu så jag brukar påminna mig att även gå in där och läsa. Det gläder mig att det går så bra för dig men du är också väldigt medveten!

Bästa @Se klart:) Du är en av mina "äldre" vänner här på forumet och jag är tacksam för att du finns med. Du är en av mina förebilder. Så klok och så grundad!

@Tofu på besök Tar till mig vad du skriver! Så rakt och så klokt!

Idag kliver jag in på gymmet för här ute i sörjan kan jag inte vara längre, det tar kål på mig. Den här sörjan gör mig till en mycket sämre version av mig själv. Jag är värd så mycket mer! Jag kan och jag är en klok kvinna...för klok för att stanna kvar här. Mina resurser mina förmågor försvinner bort. Det blir ett fullkomligt slöseri på livet! När jag dricker njuter jag i princip ingenting...blir bara irriterad...för att det är ett sådant misslyckande...och jag är så rädd för min hälsa. Oron för min hälsa ger mig ångest vilket triggar suget. Men suget vad är det?? Något övergående ..för det vet ju ni som har varit där...ni har klarat det...och jag ska klara det. Visst, kan jag vara orolig för abstinens men jag är ännu mer orolig för vad alkoholen redan har gjort med min hälsa på sikt. Min kurator har sagt att om jag blir riktigt dålig då måste jag söka vård, och det kommer jag göra i så fall.

Innan jag slutar att skriva idag vill jag bara nämna lite kort det där med ensamhetskänslor...absolut att drickandet när ensamheten....och att hemligheten att jag dricker är tärande. Min längtan är mer att en vän eller min bror...bara skulle lyfta luren för att säga hej...ibland finns känslan där att jag vill bli efterfrågad inte att alltid vara den som frågar....men jag övar mig på att hantera den känslan...att inte fara iväg ändå..att ta kontakter som jag kanske inte vill...utan öva...Nu under semestern känns det som om jag och min man är i vår lilla bubbla och emellanåt el ganska ofta kliver någon av barnen in i bubblan.

Min man finns vid min sida men jag är definitivt inte lättledd...men han finns där...och nu är han på gymmet och därefter ska vi åka till en badplats i närheten. Jag berättade igår att vi skulle åka till en badplats lite längre bort men det fanns inte en parkeringsplats att uppbringa som tur var kände vi till en badplats i närheten så där spenderade vi vår eftermiddag men det var också Vänern.

Idag kliver jag in då....på gymet...

Ha en fin dag Alla:)

Profile picture for user majken_r

@Varafrisk jobbar och hinner liksom inte svara så långt. Men, det är fint det du delar. Följer dig. Önskar dig en riktigt bra dag!☀️

@Varafrisk Såklart jag vill att du är med idag och många dagar framöver. Oavsett motgång eller medgång har vare sig du eller jag givit upp. Och det är kanske en liten styrka i sig, att inte ge upp även om det är tröstlöst att hela tiden falla tillbaka. Är hudlös idag, en känsla så fruktansvärd att jag vill bevara den inför framtiden, kapsla in den för att nästa gång alkoholdjävulen knackar på plocka fram den dvs spela heeeela filmen. Den har ju ändå samma slut varje gång. Jag är på dag 2 nu och har enligt egen erfarenhet minst 2-3 dagar att må så här innan det vänder. Mår inte fysiskt dåligt utan ”bara” psykiskt. Försöker dock hänga ihop för familjens skull vilket nog är bra också för mig. Vill inte kapa din tråd men orden bara kom… Lycka till på gymet idag och så ger vi alkoholdjävulen ett rungande nej idag! 🥰

Vet inte varför men känner mig ledsen😢Det känns tomt. Skulle vilja ha min dotter här eller min son eller båda plus svärdotter. Den här känslan kan övertyga mig SÅ mycket att den ska det drickas alkohol på….bara idag….Men jag ska inte göra det….jag ska sätta mig och pussla en stund….duscha…sen ska min man och jag åka iväg t en plats för att äta mat. Det finns säkert vin och öl där men jag ska inte dricka det möjligtvis en alkoholfri öl.

Kram

@Varafrisk Det är vanligt att man känner tomhet när man ”inte får dricka”. I alla fall jag kände det förut när jag försökte sluta dricka så många gånger. En tomhet, en saknad att inte kunna släcka tankar/känslor med vin. Det kommer att gå över när du varit nykter lite längre tid. Bra att du inte ska dricka idag, för det kommer att gå över.
Kram🌞💕

Tack för fina ord @vår2022🥰

På väg hem fr vår utflykt…mätt efter en portion Fish’n and chips gjord på Vänergös👌🏼😋

Nykter idag! Pust 😅

Känner mig nöjd💪🏻 Tack vare att jag inte drack alkohol kunde vår hund få ett kvällsdopp i Vänern🐶även om hon inte var överförtjust i det….men det var väldigt mysigt för matte❤️

@Onkel F @Ny dag @Inombords 💕🤗

Godmorgon!

Idag är det bättre luft lite lättare att andas både pga av vädret och att jag skippade alkoholen. Det gick bra under hela dagen men det var runt 16.30-tiden när vi kom hem från badet då kom suget. Jag skulle ju inte dricka så allt vad jag kände var jag tvungen att känna. Jag pusslade och kände ngn tår föll.

Nu sitter jag och äter min tallrik m fil, müsli och blåbär. Kanske inte älskar’t men en bra grund. Dricker te. Ska ta på mig mina träningskläder, åka och blåsa därefter åka t gymet. Det riktiga gymet. Men jag ska även vara nykter idag.

Hörs senare!

Kram🤗

@Varafrisk Vad kul att du gillar pussel! På nåt sätt har det blivit essentiellt för min psykiska hälsa. Pussel och ljudbok. Förstår att det känns jobbigt att möta alla känslor. En psykolog sa till mig en gång att jag skulle tillåta mig en halvtimme om dagen (inte mer) och älta/känna allt som känns jobbigt och sen tänka på nåt annat. Jag tyckte inte det hjälpte och jag är tveksamt till metoden, men kom att tänka på den nu. Själv har jag fortfarande känslor av ångest oro och ensamhet som jag inte vet hur jag ska tackla. Det jag hoppas på är att det ska bli bättre längre fram i nykterheten. Men jag måste förmodligen ta upp en vårdkontakt och reda ut, lära mig tekniker osv. På slutet när jag drack så fick jag ingen ro eller lättnad av A, all oro och ensamhet bara eskalerade i stället. Kanske är det så för dig? I vilket fall är det så strongt att du kämpar som du gör! Jag håller på dig! 🌸 hoppas du får en bra dag!

@Varafrisk Så bra och starkt gjort. Att vara i känslorna och känna dem utan att bedöva bort dem. Det är ju inte farligt att känna, ändå är vi så rädda för det. Gråt är förlösande och löser upp knutar om det sker i nykterhet. Låter som en fräsch och aktiv start på dagen. Det brukar ge motivation till att även avsluta dagen fräscht. Det ena ger det andra. Minns när jag tränade och sedan belönade mig med vin, blev aldrig riktigt fräsch och pigg. Ser en klar skillnad idag när jag tränar, äter sunt och inte dricker alkohol. Jag har gått ned i vikt, 10 kg och känner mig fräsch i kropp och ansikte och mycket piggare, för att inte tala om hur bra jag mår av det psykiskt. Ångest, ensamhetskänslor och oro är på en helt annan dimension och mycket mer hanterbara. Jag kan känna lugn, harmoni och stillhet.

Kämpa på, ge inte upp, du är på god väg!💪❤️🌸

Profile picture for user Andrahalvlek

Tittar in och säger hej! Jag hoppas så innerligt att du lyckas sluta dricka och INTE börja dricka igen. För varje nykter månad du har i ryggen så blir det bara enklare och enklare. Den 9/8 firar jag 2,5 år som nykter - och alkohol är en icke-fråga för mig, sen lång tid tillbaka. Efter ett nyktert år kändes det stor skillnad, och under det andra nyktra året kändes nykterheten ännu mer stabil. Jag dricker inte alkohol. Punkt. Det kan jag öppet och ärligt berätta för vem som helst, när som helst. Jag är svinstolt över min nykterhet!

Kram 🐘

@Inombords @vår2022 @Se klart @Andrahalvlek ❤️

Tittar in dom hastigast för ni som gått vidare har ju sagt det till mig att när det suger så skriv. Jag har ju inte skrivit för jag har ju då redan bestämt mig för att dricka.

Dagen började väldigt bra. Var och blåste. Tränade. Hade köpt nybakt bröd. Min man och jag drack kaffe och åt nybakt bröd till Peter Virbing. Vi hade pratat om det tidigare. Jag sa att om vi inte tittar nu så blir det inte av. Och vi tittade. Pratade om olika evenemang i stan där det faktiskt finns ngt enstaka som inte är förknippat med alkohol. Jag städade toaletterna. Satte mig och pusslade. Hade tänkt skriva t min dotter att när hon slutar jobbet om hon ville så kunde hon komma t oss och äta tacos och kolla på fotboll. Jag kunde hämta henne och köra hem henne. Slutar 21 och börjar 8.00 imorgon. Innan jag hade hunnit skriva så ringde hon. En kollega hade anmält sig sjuk (flera av hennes kollegor väljer att sjukskriva sig om de vill gå på fest eller bakis) så bemanningen hade frågat om hon tar natten. Så nu jobbar hon fr 9.30 imorse och går av kl 7 imorgon bitti. Börjar h näste brukare kl 8-16. Dessutom är hon ensam under flera timmar då de ska vara två. Och DÅ kom suget!! Jobbiga känslor! Orolig för min dotter som nu är ganska slutkörd. Dessa känslor brukar jag dricka på. Hon kommer inte heller hem då kan jag dricka. Det är fredag då brukar jag dricka. Tack och lov för hennes mediciner! Tack för hennes ansvarskänsla! Tack för att hon är så klok! Och bra gjort av henne att hon krävde dubbel ersättning! Inte säkert att hon får men hon gjorde det! Jag blir skogstokig på hennes arbetsgivare. Men, jag ska åka och köpa Donken, matlåda, frukostmat och snus t henne. Tur att vi inte är bortresta. Men jag ska stå ut det här suget…de här jobbiga känslorna💪🏻💪🏻

@Varafrisk Bra💪💪! Var stolt över din dotter, hon klarar sig bra! Nu är du lika stark som din dotter genom att inte dricka och orka stå kvar i känslorna. Fortsätt så💪💪💪🥰

Alltså hur är man dvs jag funtad egentligen???Nu ringer min dotter och säger att hon inte behöver jobba natten. Jag frågar henne om hon vill komma t oss och äta och se på fotboll vilket hon vill. Då får jag nästan som en panikkänsla att men då kan jag ju inte dricka alkohol. Men va sjutton?!?! Jag hade ju bestämt mig jag skulle ju inte dricka!!! Å jag ska inte dricka men oj vilket sug😱

@Varafrisk Jag håller på dig, du klarar det, försök hålla ut och inte dricka idag heller oavsett vad. Styrkekramar till dig!

@Varafrisk Bra, då kan du släppa din oro om dottern. Hon fixar det bra! Drick något gott alkoholfritt och andas. Suget går över. Tänk vad skönt att inte dricka idag💪

@Varafrisk skrev:" Då får jag nästan som en panikkänsla att men då kan jag ju inte dricka alkohol." Kan det vara det där med vanor? Fredag + fotboll = alkohol? Även om du bestämt dig för att inte dricka så förväntar sig en del av din hjärna att få sin vanliga dos. Du är stark som står fast vid ditt beslut! Din kropp kommer att tacka dig imorgon.