När kommer dag nr två??

Profile picture for user Varafrisk

@Inombords Jag har nog druckit på alla känslor och främst de jobbiga känslorna. Min terapeut brukade säga ”att du kan inte fly genom alkoholen”. Så för mig handlar det mycket om att stå ut…låta suget gå över🥰

@vår2022 Jag gav inte upp💪🏻🥰

@Se klart Ja, idag var jag grym💪🏻🥰

@Andrahalvlek Tack för att du tittade in h mig! Jag lyssnar på dig🥰

@Ny dag Jag klarade det!🥰

@Onkel F Inte så mycket fotboll men dock fredagskänsla🥰

Jag åkte och handlade mat. Köpte snus t min dotter. Känner mig alltid så fumlig och nästan som en langare och det bär mig lite emot men hon är 23 år. Dock så skulle jag inte köpa alkohol t henne. Var och lämnade snuset t henne på jobbet. På vägen därifrån åkte jag förbi en hyresfastighet såg precis en äldre kvinna trilla. Jag tänkte jag måste kolla hur det gick. Parkerar bilen. Kvinnan hade tagit sig upp på knä. Blodet rann från ett sår på kinden. Var blå och svullen i ansiktet. Hade vita byxor på sig som färgades röda. Hon hade även slagit i knäna. Verkade förvirrad. Fick upp henne och hjälpte henne t en rollator som stod där utanför huset men som inte var hennes. Hon sa att hon hade ringt taxi för hon skulle t närakuten pga hennes fötter. Jag ropade t en annan kvinna som kom dit som stöd. Ringde ambulans men under tiden som jag pratade m larmoperatören kom taxin. Kvinnan var talbar och så taxin skjutsade henne t skuten. Kände igen kvinnan..jag bor ju i en liten stad. Undrar hur det gick med henne ångrar lite att jag inte åkte m henne in. Jag hoppas att hon blev väl omhändertagen.

Så jag åkte hem m min mat. Satte mig och pusslade. Drack en alkoholfri dryck fr systemet. Fixade tacos. Min man hämtade dottern. Drack en alkoholfri öl. Min tanke är att jag nog ska avstå alkoholfri öl men om det hjälper mig från att avstå alkohol så får det vara så.

Har skjutsat hem min dotter. Och ja, jag är nykter. Inte ett jätteskarpt förhandlande men lite skav fast jag fixade det💪🏻

Somnar nykter! Godnatt😴

Vaknade vid åtta-tiden. Kändes så skönt att vakna med vetskapen om att jag var nykter igår kväll. Tog en promenad med vår hund och hade "Ring så spelar vi" i lurarna. Hemma igen och frukost. Hade laddat upp med bröd, pålägg, juice, sill, ägg och melon samt te. Åkte iväg för att köpa färsk fisk hos vår fiskhandlare i stan. Det blev röding och några Vänerkräftor. Åkte vidare till ett mysigt bageri/konditori i stan. En ung tjej som är en riktigt entreprenör. Säljer även lite annat lokalproducerat. Hem igen och mannen satte på kaffe. Detta hade jag hunnit med redan kl 11. Om jag hade druckit dagen före så hade jag varit framme senare på stan och det mesta av fisken hade varit slutsålt så även bröd och fikabröd. Så jag kände mig så nöjd. Men, som från en klar himmel kom suget igen. Fick ett sms av en fd kollega som frågade om jag hade varit och hämtat sandalen hos skomakaren. Minns inte om jag berättade men jag var hemma hos henne i förra veckan och hennes hund bet sönder min ena sandal. Hade bara använt dem ca tre gånger. Hur som helst så har jag inte hämtat sandalen ännu tänkte göra det på måndag. Förstod av hennes sms att hon kanske tyckte att det hade varit bra om jag hade hämtat den. Det var nämligen så att hon köpte nya sandaler till mig så skulle hon ta det paret som var lagat. Och...det smset triggade mig ännu mer....så nu är suget starkt...det är lördag det är en vana...och jag börjar känna mig väldigt lättlurad....det är inte riktigt en timma kvar....men fasen jag ska klara det!!

Kram

Profile picture for user Ny dag

@Varafrisk Vilken härlig förmiddag och start på dagen. Bry dig inte om sandalen idag, stanna hemma till efter kl 15 så klarar du ännu en dag om jag förstått ditt mönster rätt… Styrkekramar🥰💪

Tack @Ny dag 🥰

Ja..det är det där jäkla systemet som styr🥵

Har pusslat ganska länge nu. Strök några kläder. Äter nu risifrutti, knäckebröd med kaviar och dricker cola zero dzz samt pusslar. Vilken smaksensation😅 i synnerhet jag som inte brukar dricka cola el äta risifrutti. Försöker hålla mig sysselsatt och mätt.

Kram💕

Så kom då dag nr 3! Jag vet att jag kommer att klara dagen💪🏻men det var väldigt tufft ett tag. Det är nog nästan första gången som jag surfat på vågen och som idag ca 30 minuter och klarat stå ut!! Det är väldigt tydligt för mig att känslor är triggers och vissa vanor.

Vad som gjorde att jag klarade stå ut idag var dels att magen är lite mindre uppblåst/mindre ont (dricker jag igen så blir den sämre) dels att jag tycker om att pussla och läsa…det gör mig lugn.
När jag var i affären idag så köpte jag bla en tidning med ”buslätta korsord”. Är inte så bra på att lösa korsord men nu när jag lätt blir rastlös och tankar kan fara iväg tänker jag att korsord är bra att sysselsätta sig med. Både något för hjärnan och händerna. Jag tycker inte om siffror däremot ord och ords betydelse …det gillar jag.

Kram🥰

Profile picture for user vår2022

@Varafrisk Fasiken vad bra jobbat!💪. Du klarade att surfa på suget och stod ut i 30 min och det var första gången, grattis! Nu vet du att du klarar av det och att suget klingar av, precis som ångest gör. Korsord och pussel är kanonbra aktiviteter, det sysselsätter hjärna och man fokuserar på det. Jag har köpt ett virk-kit, har virkat en prydnadskorg. Det är en rätt grov virknål och platt bomullsgarn så det går fort att virka. Den har jag min mobil, laddare, glasögon och lite annat i. Saker jag hela tiden letar efter när jag förflyttar mig. Nu har jag allt samlat i en snygg, egenhändigt virkad korg.😁. Ska virka en till, som är lite högre. Har stickat mycket förr, tröjor, barnkläder mm, men inte virkat.

Ha en fin lördag!🥰☀️

Tack @vår2022 för dina ord🙏🏻 Jag har ett sticke som väntas på att få stickas vidare🧶Känner att det är bra att ha något i händerna även när jag ser på Tv. Tycker det är kul att sticka men det ska bli ett par raggsockor, när det gäller tex hälarna då kan jag inte se på Tv samtidigt för jag är för mycket nybörjare för att klara av det. Har tidigare stickat endast ett par raggsockor. Verkar kul att virka en korg kanske inte innebär massa räknande.

Blev väldigt nöjd över middagen ikväll. Stekt rödtungefile med smält smör, amadinepotatis och broccolisparris…mums😋 Drack en alkoholfri öl till maten.

Min man sa t mig under middagen att du verkar lite gladare när du inte har druckit vilket gjorde mig glad. Annars kan jag ju vara väldigt irriterad. Men känner mig SÅ glad att jag klarat dessa tre dagar. Jag har varit på hemmaplan, jag har varit (är) frisk och systemet har varit öppet. Jag har haft sug…och sug som tog tid på sig. Första gången som jag klarade detta…och det känns som om det gkorde någonting med mig. Tårarna rann en stund och det fick dem lov att göra…å jag har pusslat å pusslat å nu ska jag pussla ytterligare en stund🧩

Kram

Profile picture for user Inombords

@Varafrisk så bra du har agerat idag! Är så imponerad! Jag sitter med korsord till frukosten och 5000-bitars pussel på kvällen. Gillar inte sudoku men wordfeud är bra (gillar också ord). @vår2022 jag har börjat med en duk med korsstygn som jag startade under min första depression, kan verkligen inte sy sticka eller virka men vill gärna lära mig nån gång. Låter mysigt.

@Inombords Har inte virkat tidigare, kanske i skolan någon gång. Korgen jag virkat är inte alls komplicerat och det finns en film på youtube som visar exakt steg för steg hur man ska göra. Följde den och det gick bra😁. Nu är jag i en läsperiod av böcker och läser mig trött på kvällen innan jag ska sova. Ögonen klipper, släcker lampan och jag somnar så skönt.

Ha det gott!💕

Profile picture for user Sisyfos

Bra jobbat VaraFrisk! Det blir en vana också att stå emot och avleda. Tänker att det är bra att du analyserar vilka känslor du vill dricka på. Det känns verkligensom om du är på gång! Lycka till!

@Sisyfos @Ny dag Tack❤️❤️

Ja….mina vänner då startar jag upp dag 4…💪🏻🙏🏻😃

Försöker att infinna lugnet….inte känna stress…för att jag borde ringa fastern som jag lovat komma och hälsa på ….. eller min systerson som jag lovat att ska bjuda hem m sin familj och ta m viltkött (som jag ska få betala) för han behöver plats i frysen men som jag inte hört av på så lång tid eller ringa min fd 84-åriga kollega eller min barndomsväns (har ingen kontakt m henne mer än ngt sms under året) 90-åriga mamma….de två sistnämnda vet inte om att jag tänkt ringa…..men dessa borden/måsten skapar stress inom mig….och jag vill bara lyssna t mig själv just nu….ta allt i min takt.

Önskar er alla en fin söndag☀️🤗

@Varafrisk God morgon till dag 4🌞. När jag var i början av min nykterhet skippade jag alla ”måsten” både gällande göromål och sociala sammanhang. Tänkte ungefär ”idag ska jag inte dricka och idag ska jag inte göra några ”måsten”. Den stressen kan orsaka att suget ökar. Jag bestämde mig för att först känna mig trygg och stabil i min nykterhet, sedan kan allt det andra tas itu med. De sociala sammanhangen kan vänta, det finns inte brådska med det och annat som ”borde” göras kan också vänta. Ingen som dör för att det inte sker nu, mer än jag som kommer att stressa i onödan. Jag lät mina behov komma först för en gångs skull och det kommer att ge utdelning till alla i slutändan.

Så tand om dig själv och gör bara det du vill och orkar med! Ha en fin dag!🌞💕

Profile picture for user majken_r

@Varafrisk håller på dig! Instämmer med @vår2022, strunta i måsten. Finns så mycket stress kring det där vi borde göra, men oftast hjärnspöken. Följ dig själv, det är du värd. Kram och ha en fin söndag🌱

@Allegra ❤️

Känner mig lite rastlös och min hjärna försöker lura mig att känna sug🙄 fast där har den inget att hämta….idag klarar kag det eftersom systemet är stängt. Men då försöker hjärnan trigga mig att …ok vila idag för imorgon kam du handla…,men nej jag ska inte….även om hjärnan både vill dricka och inte dricka så ska jag inte…men först denna dag🙏🏻☀️

Profile picture for user Se klart

@varafrisk, lyssna på ditt supportteam här Nykterheten går först och inget annat är viktigare. Alkoholismen är så klurig att den kan lura oss in i stress- för att skapa ”chanser” att dricka. Så lyssna inte utan fokus på en dag i taget. Tygla hjärnan och känslorna. Var här och nu. Inget annat behövs. Bra gymmat denna vecka! 💪🏻

Profile picture for user Allegra

@Varafrisk Det är helt sanslöst hur utsatt/ansatt man är av sin hjärna! Körde nyss bil och det kom på en låt som direkt skapade en bild av en iskall öl för mitt inre…

Alla dessa spår och stigar som alkoholen trampat upp i hjärnan. Eller i mitt fall rena rama motorvägar kantade med barer :)))

Så skönt för dig att det är söndag idag, ytterligare en dag då du slipper dricka✨

Profile picture for user Onkel F

@Varafrisk skrev:" Känner mig lite rastlös " Känner du så på dag fyra så har du inte någon fysisk abstinens, eller? Suget och ambivalensen sitter i huvudet, samma sak för mig.

@Allegra skrev:" Alla dessa spår och stigar som alkoholen trampat upp i hjärnan" Precis så, och om vi går längs samma upptrampade stig vi alltid gjort kommer vi garantera att ramla ner i samma gamla hål igen, trots att vi vet att det bara ligger där och väntar på oss. Det gäller att hitta nya vägar. Det är jobbigt att bana ny väg och man vet inte riktigt hur man skall gå, men så länge man inte faller ner i hålet är det värt besväret!

Ni är ju några som bildat klunga på vägen framåt. Det är som att cykla, det är fan så mycket lättare att ligga i klungan och samarbeta än att försöka dra själv i motvind.

Bra gjort med fyra dagar, @Varafrisk! 👏 Ha en skön söndag och kom ihåg: "suget är bara en känsla, en tanke. Den går över" och "du bestämmer om du skall ta första glaset. Sedan bestämmer flaskan".

Hoppas rastlösheten lagt sig och att du haft en fin dag! Det är inte din hjärna 🧠 som vill att du ska dricka, det är alkoholdjävulen som ansätter dig med sitt lock och pock - Du vill ju inte dricka för du mår sämre av det. Det kanske kommer bli tufft imorgon med många förhandlingar, rastlöshet osv men du klarar det genom att inte göra något dvs inte ta första glaset, inte åka till systemet! 💪🥰

Profile picture for user Rehacer

@Varafrisk
Jag vill vara med och heja, fy fasiken vad bra du gjort det! 4 dagar ✅
Var stolt och kriga vidare! Det är värt det! 🤗

@vår2022 @majken_r @Allegra @Se klart @Onkel F @Ny dag @Rehacer Åh ert pepp värmer SÅ mycket❤️❤️

Idag har varit en sisådär dag då mitt humör inte varit på topp och jag känt ett småsug hela dagen😨

Men…vår son kom hem och bytte tillbaka t sin bil. Vi åt lite rester tillsammans. En utav matresterna som vi tog upp fr frysen önskade han få nästa gång när han och hans sambo kommer på besök. Det var en vegetarisk pastarätt m mangold, vit- och gul lök, grädde och pinjenötter samt parmesan. Mums😋 Sedan hämtade jag dottern som kom hem en sväng på rast t oss. Somnade i soffan. Efter att vi skjutsat tillbaka henne t jobbet så skulle vi åka på en Musikgudstjänst i en kyrka i mina hemtrakter. Det brukar vara en vecka i juli med olika musikuppträdanden i kyrkan. Jag hade läst om det i tidningen och hade glömt av det. Men när vi kom t kyrkan så var det helt tomt på parkeringsplatsen….vi var en vecka för tidiga. Åkte t mina föräldrars grav. Hem igen. Delade på en pizza m mannen och plöjde en serie därför är tiden väldigt sent nu…

Imorgon blir det blåsa, träna och leta klänning t bröllopet i augusti. Imorgon måndag…en riktig triggersdag men jag ska klara den dagen för jag tror att det kan bli en väldigt bra start på veckan då💪🏻

Godnatt 😴

Fina VaraFrisk! Vad bra du jobbar på. Känner igen det där med ”måsten/borden” som ligger och gnager. Jag upplever verkligen en stor skillnad i hur jag hanterar dem när jag inte dricker.
Tala om för dig själv hur jäkla bra du är nu, tänker jag. Du har klarat många dagar i rad. Önskar dig en fin måndag. Själv måste jag upp tidigt idag, trots semester. Kramar!

Profile picture for user Vinägermamman

God morgon @Varafrisk ! Det är så härligt att läsa hos dig nu. Du är så väl förtjänt att ha kraften att jobba på som du gör nu. Så himla glad för din skull. Fortsätt ”kötta på”. Och som någon annan skrev, strunta i de där ”borde” sakerna nu och fokusera helt på ditt eget förändringsarbete. Jag är med dig i tanken hela tiden fast jag är dålig på att skriva. Kram 🤗

@Varafrisk God morgon till dig och dag 5! Jag tror också att denna nyktra dag kan ge en riktigt bra start till din vecka. Du har surfat på suget för första gången och du har klarat av det bra. Det är en konst och det är själva nyckeln till att klara av att hålla sig från alkohol. Fortsätt så!💪 du är stark och du fixar det. Tänk, vad otroligt stolt du kommer att bli över dig själv. Hoppas du hittar en riktigt fin känning till bröllopet🥰

@Sisyfos @Vinägermamman @Inombords @vår2022 @Allegra Tack och kram!!!

Var och blåste imorse och därefter vidare till Friskis och körde mitt pass! Åkte hem och var hemma några timmar innan jag åkte iväg ut på stan för att köpa klänning. Jag bor i en liten stad och utbudet för en kvinna på snart 60 år och som är lite rund el kanske mycket rund är utbudet inte så stort. Visst, jag är mycket självkritisk men ärligt...det är svårt. Har varit och kollat lite innan så jag visste att jag inte skulle hitta något i de affärerna men jag gick till en annan affär för att se om de hade fått in något nytt. Jag tror inte att den affären har något lager för det är alltid smockfullt....det är ungefär som uttrycket "du ser inte skogen för alla träden". Hur som helst jag fick låna med mig några klänningar hem. Fast det kändes långt ifrån bra. Och, vad händer då när jag har jobbiga känslor? Jo, då kommer ju suget....men jag skulle minsann inte dricka något. Satte mig vid datorn för att leta klänningar. Nu har jag skickat efter några så får vi se hur det blir med dem. Ju mer klockan närmade sig 18 så desto starkare blev suget. Jag sa till min man...vill du inte ha några öl? Han svarade att det är ju inget som blir bättre med det eller hur? Han cyklade i väg för att springa med klubben och jag satte mig vid ett nyinköpt pussel Men suget var SÅ starkt och vanan så stark så när det var ca sju minuter kvar till stängningsdags så drog jag iväg med bilen. Tankarna gick fram och tillbaka...du kan vända...du kan köra förbi system...men jag parkerade bilen och jag gick in och handlade.
Kommer hem och jag känner..inget kommer bli bättre om du dricker det här du köpt....du kommer sova sämre i natt...och det jobbiga med magen kommer att öka igen...och du kommer vara trött imorgon. Häll ut det!! Nej, jag kan inte hälla ut det...bara idag...men fasen om du inte dricker det här då har du ju klarat fem dagar...plus en måndag!!

Jag hällde ut allt i vasken..ölen, bubblet och vinet!! Och, jag har klarat dag 5! Känner mig nöjd men känner mig även väldigt matt!!! Men fasen vad bra jag är!!

Hoppas att det har gått bra även för er andra och så tänker jag lite extra på @Allegra och @Ny dag.

Kram till er alla!

@Varafrisk Starkt jobbat att hålla i det nyktra och hälla ut💪💪💪💪🙏🙏🙏🙏🥰🥰🥰! Och fasen vad bäst du är!!! Imorgon tar du inte bilen och handlar ens eller hur? Jag blir så stolt över dig fast jag inte ens känner dig!!! Jag är oxå nykter idag, haft några förnimmelser om att suck, ska jag aldrig få dricka a igen…??? Men har faktiskt snabbt släppt tanken då jag vet hur det slutar…. Ha en skön kväll nu och klappa dig själv på axeln många gånger om! 🥰

@Varafrisk Din tråd heter ju när kommer vara dag två, är inte detta en av dina bästa nyktra perioder? Förlåt 😥 för en kanske ofin fråga (och du behöver inte svara) Än en gång, 💪🙌💪🙌

@Varafrisk Din tråd heter ju när kommer vara dag två, är inte detta en av dina bästa nyktra perioder? Förlåt 😥 för en kanske ofin fråga (och du behöver inte svara) Än en gång, 💪🙌💪🙌

Profile picture for user Suburra

@Varafrisk starkt jobbat! Så gör en vinnare! Jo Tack man var som radiostyrd när man åkte till systemet som någon annan tog över .

@vår2022 Tack💪🏻❤️

@Ny dag Tack💪🏻🥰 Nej, imorgon ska det banne mig inte bli en tur t Systemet! Ska kolla fotboll imorgon kväll men även jag har druckit öl och kollat fotboll så är det ingen vana så det ska nog inte trigga mig så mycket. Tänker inte att det är en ofin fråga. Har ju varit nykter 58 dagar m hjälp av antabus. Det var en ok period även om jag var olidligt trött men det här är första gången som jag surfat på suget under fem dagar och klarat att inte dricka💪🏻

@Suburra Tack🙏🏻🥰

Ska lägga mig tidigare ikväll för att kunna läsa. Kommer somna nykter dag 5.

Kram🤗

@vår2022 Tack💪🏻❤️

@Ny dag Tack💪🏻🥰 Nej, imorgon ska det banne mig inte bli en tur t Systemet! Ska kolla fotboll imorgon kväll men även jag har druckit öl och kollat fotboll så är det ingen vana så det ska nog inte trigga mig så mycket. Tänker inte att det är en ofin fråga. Har ju varit nykter 58 dagar m hjälp av antabus. Det var en ok period även om jag var olidligt trött men det här är första gången som jag surfat på suget under fem dagar och klarat att inte dricka💪🏻

@Suburra Tack🙏🏻🥰

Ska lägga mig tidigare ikväll för att kunna läsa. Kommer somna nykter dag 5.

Kram🤗

Profile picture for user Inombords

@Varafrisk Så starkt jobbat att hälla ut allt! Så imponerande! Nu är du på gång och jag skulle vilja ge dig en stor grattiskram till dag 5! 😀

Bästa @Varafrisk , blir så imponerad av ditt beslut att hälla ut allt du köpte!! Det blir dyrt i längden men om det är denna ritual som krävs, då får det vara så 😂

Skämt åsido, vilken bedrift. Du skall vara stolt över dig själv! Och imorgon bitti kommer det att kännas ännu bättre✨

Så bra jobbat VaraFrisk! Det är en stor och viktig vinst när man häller ut alkohol. Jag tänkte när du skrev att du skulle ut och leta klänning att det var en lite riskfylld situation med tanke på det du skrivit tidigare. Det är jobbigt att prova/leta kläder när man inte är nöjd med sig själv och sin kropp. Så jag tänker att du även vann en seger där när du lät bli att handla redan på stan. Perfekt också att mannen sa nej till ölförslaget. Hoppas nu att det blir som det har varit för mig. Lättare när dag 5 väl är passerad. Kramar!

@Allegra Det är ok att skämta...det måste man ju göra för att orka gå vidare tänker jag. Pengarna som jag spenderade igår på alkoholen försvann ju ändå (inte menat att låta ironisk) men torsdag tom lördag sparade jag pengar minst 500 kr!

@Sisyfos Jag brukar inte handla alkohol under dagen utan det brukar oftast vara närmare stängningsdags vilket man verkligen kan säga att det var igår...typ fem minuter i sex. Men när jag provade klänningarna hemma igår då var ju känslan och besvikelsen så stark så jag skulle kunna ha åkt direkt till systemet och dränkt den besvikelsen i vin.

Kram:)

Så skönt det var att vakna med vetskapen om att jag inte hade druckit igår vilken besvikelse det hade varit annars! Åt min fil och drack mitt te därefter ut på hundpromenad. Lyssnade färdig på sommarprogrammet med Emanuel Karsten började därefter lyssna på Mian Lodalen. Hann bara lyssna lite kort för jag hade bara en liten bit kvar att gå tills jag kom hem igen. Ska fortsätta att lyssna på henne senare. Hur som helst hon spelade låten "I´ve got life" från musikalen Hair. När refrängen kom I´ve got life, I´ve got life...sjöng jag med och tog några danssteg...sjöng högt fast kanske inte riktigt fullt ut..men ändå! Min hund tittade på mig...liksom...men matte??? Innan jag kom hem hann Mian även spela "Ung och stolt" med och av Eva Dahlgren...jag sjöng åter med men inte lika högt för jag började komma in i bebyggelsen men en del av texten är "ung och stolt jag är en krigare med en tro på mej går livet vidare".

Fem dagar nykterhet är inte mycket men för mig är det jättemycket och jag vill tillåta mig att känna mig glad och stolt. Jag fick en känsla när jag lyssnade på dessa låtar...för när jag inte dricker känns det som om jag återfår livet...mitt liv....och även om jag inte är ung så är jag en krigare för jag har inte gett upp och på något vis har jag inte släppt tron på mig själv...för då hade jag nog gett upp för länge sedan! Jag tänkte också att så många gånger som jag/man inte släpper ut sin glädje för stunden för i bakgrunden finns känslan ...tänk om jag misslyckas...tänker om det går åt h-e.....men om det går åt fanders ja men då har man ju iaf fått vara glad en gång.

Jag vet inte varför men tankar kom från min ungdom ...på min mamma...Jag har alltid varit öppen tyckt om att berätta dels pga ett sökande på bekräftelse men för att jag tycker om berättandet..för om man inte berättar då blir det ju tyst! Hur som helst..jag brukade ofta berätta för min mamma om hur det hade varit om jag hade varit ute och dansat. Kanske hade jag pratat med någon trevlig kille eller kanske med någon otrevlig kille som jag då hade gett svar på tal. Min mamma sa då "NN du kommer aldrig få sällskap om du pratar så"....tog det slut med en kille så blev jag som oftast otroligt ledsen och tårarna flödade och min mamma sa..." Du kan inte hålla på så där om du blir så ledsen". Kom även att tänka på när jag var kanske 12 år och vårt sommarbarn och jag var i vår lanthandel skulle handla godis. Lanthandeln stängde kl 12 på lördagar men pappa kunde ringa ägaren XX och fråga om vi kunde komma upp till affären för att få handla godis vilket vi fick. När vi stod där och plockade i godiset så kände jag XXs hand nära mitt lilla bröst..blev helt förskräckt! Berättade för mamma efter några dagar och hon trodde inte på mig utan sa " men inte XX som är så snäll". Hade detta hänt mina barn så hade jag blivit skogstokig men när jag vara barn så trodde man inte att sådant hände i alla fall inte i min omgivning.

Så ...väldigt ofta under min uppväxt fick jag inte känna vad jag kände eller jag blev inte bekräftad i vad jag kände...så med detta ville jag säga att som den snart 60-åriga kvinna som jag är så är jag otroligt stolt över att jag har klarat vara nykter i fem dagar, att jag hällde ut alkoholen, att jag har klarat av att surfa på suget varje timma, varje minut och varje sekund. Jag tänker tillåta mig känna glädje för dessa dagar och idag ska jag vara nykter!!

Ha en fin tisdag alla forumvänner!

Hurra @Varafrisk , vad glad jag blir av din berättelse!!! Du ska vara stolt över 5 dagar, du ska vara glad över allt du känner, du ÄR en krigare✨🎼 Ha en jättefin dag☀️

@Varafrisk Du är grym! Så bra på att sätta ord på det svåra. Och en sann krigare! Heja dig🙌🏼🌱

Profile picture for user Andrahalvlek

@Varafrisk Heja dig! Jag tror på dig 🥰 Den här gången har du slutat dricka på riktig - inifrån och ut.

I början av min nykterhet gjorde jag en speciell låtlista på Spotify som jag spelade samtidigt som jag glatt sjöng och dansade till musiken. Jag kände precis som Ronja Rövardotter ”livet i mig”. Utan alkoholen får vi tillbaka våra riktiga känslor ❤️

Och du gör helt rätt som fokuserar på varje liten positiv sak som nykterheten medför. Tro på att du klarar av detta! Och ta för guds skull aldrig första glaset. Aldrig ta första glaset! Det första glaset bestämmer du, sen bestämmer alkoholen.

Kram 🐘

@Varafrisk Härlig läsning och vi är krigare! Idag håller vi fast vid våra nyktra dagar så att vi kan vakna upp imorgon och känna oss än stoltare än idag. Du kämpar så jäkla bra nu, du är så bra och klart du ska känna glädje över dess dagar! Och aldrig ta första glaset! Kram 🤗

@Varafrisk Det är fint att läsa dina berättelser. När jag blev nykter och tänkte tillbaka på olika händelser som påverkat mig, så kunde jag lättare hantera dem på ett sunt sätt och nå mitt innersta jag. När jag druckit så hanterade jag dem på ett helt annat sätt, inte med mina riktigt äkta känslor och de var förvrängda, jag kunde inte få en äkta kontakt med mig själv. Jag kan på något sätt känna igen mig i det du skriver ”Så ...väldigt ofta under min uppväxt fick jag inte känna vad jag kände eller jag blev inte bekräftad i vad jag kände..” Att inte riktigt få känna det jag kände eller bli bekräftad i mina känslor har påverkat mig och min självkänsla. Just detta har jag jobbat med otroligt mycket nu som nykter, och jag har bekräftat mig själv. Jag har tagit upp känslorna på nytt och varit arg på det jag inte fick vara arg på. Jag har tagit tillbaka makten att få känna exakt det jag kände och det jag känner idag. Jag har även sagt till min mamma att jag är arg på henne för att jag inte fick vara arg. Det har varit en tuff period mellan oss men jag har inte backat från mina känslor att få vara arg. Hon har tagit på sig offerkoftan och något jag i många sammanhang tagit efter, men nu har jag kastat koftan i elden. Jag har istället tagit på mig rätten att få vara arg, på henne. Så länge hon säger att hon gjorde så gott hon kunde och inte förstod bättre är det ok, men kommer offerkoftan på, då står jag på mig ännu mer. Det har kostat på, men idag kan jag se att stora delar av offerkoftan från hennes axlar fallit bort och vi kan idag ha ett hjärtligt samtal om ditt och datt. Jag kan känna försoning och medkänsla med henne, men framförallt med mig själv.

Oj, det blev ett långt svar om mig, det var en utläggning med andemeningen att du har rätt till dina känslor, det du känner, för det är sant och det är äkta. Den snart 60-åriga kvinna som du ska var otroligt stolt över att du har klarat vara nykter i fem dagar, att du hällde ut alkoholen, att du har klarat av att surfa på suget varje timma, varje minut och varje sekund. Tillåt dig känna glädje för dessa dagar och idag ska du vara nykter!! Kram❤️

@Allegra @Vinägermamman @Rehacer @majken_r @Andrahalvlek @Ny dag @vår2022 Tack för pepp och fina ord❤️

Har haft en bra dag. Köpt två par sandaler på rea idag. Varit i en ”grannstad” ätit lunch m maken. Fikat hemma h en fd kollega. Nu väntar jag på mannen som hämtar vår dotter ska mysa med lite olika godsaker och kolla fotboll. Heja Sverige🇸🇪 och heja mig nykter dag nr 6💪🏻

Kram🥰

@Varafrisk 💪🙏💪🙏 jag hejar såklart på dig nykter dag 6! Bra jobbat❤️! Nu börjar ju detta bli en vana 👍! Så härligt och imorgon fortsätter vi att bygga nya nyktra vanor! 🥰 Jag är också nykter och vi ångrar aldrig en nykter dag, det är ett som är säkert! Hopps du njuter med familjen och fotboll ⚽️.. (själv är jag totalt ointresserad, kvällens festligheter har nu övergått till en skrålande fotbollssammankomst 👍).

Ja, heja dig VaraFrisk!
Snart en vecka. Så roligt och så bra jobbat.
Matchen kunde ju gå bättre dock! Hoppas det ordnar sig i andra Halvlek.

Igår tog jag ett återfall...otroligt dumt men jag gjorde det! Vill egentligen inte skriva då fast jo det vill jag för det hjälper mig att skriva att sätta ord på vad som hände, hur det känns nu och hur jag vill ha det framåt.

Det var egentligen inte en massa förhandlande....Dagen började bra med hundpromenad, kaffe m macka och därefter åkte jag till gymmet. Jag var lite senare än vanligt så innan jag hade gått ut på promenad hade en kollega till mig frågat om jag ville luncha med henne. Jag blev glad att hon hörde av sig. Hon är 32 år, jobbar i samma team som mig. Hennes sambo jobbar hela sommaren. Hur som helst så blev det en lunch med henne. Jag kan känna att våra samtalsämnen tryter lite om vi inte pratar om jobbet. Även om jag blev glad över att hon frågade mig och det var en trevlig lunch så blev det ändå inte så mycket påfyllnad. Efteråt åkte jag och hämtade ett paket som innehöll flera klänningar. Hem och prova. Då händer ju samma sak som vanligt när jag provar kläder...jag känner mig så stor....och istället för att tycka om min kropp att det faktiskt fungerar så blir besvikelsen stor...klänningarna blir inte så bra som jag önskar....hur som helst...detta triggar och sätter igång ett sug...dessutom börjar jag känna lite symtom. Symtom som man knappt skulle reagera över annars men som blir väldigt stort i dessa tider i synnerhet nu när smittan ökar igen för även om jag orkar göra saker måste jag ju hålla mig hemma. Så det var inte ett stort förhandlande...

Under de sex nyktra dagar som gick har jag känt ett litet mindre sug hela tiden...det är som om det ligger och kluckar i bakhuvudet. Jag tänker att suget beror på den mycket inpräntande vanan att dricka varje dag på semestern. Har ju druckit varje dag inte bara på semestern utan även när det är vardag men semester har känts mer legitimt. Som tur är har jag inte druckit dagtid utan sen eftermiddag/kväll. Så det handlar om att bryta vanor vilket jag även försöker göra. Det jag även har lärt mig under de här sex dagarna är att jag har kunnat surfa ganska länge på suget. Har under hela sommaren haft svårt med att kunna koppla av i känslan att vi borde nog åka iväg någonstans för verkligheten är ju även den att jag tycker om att åka iväg men jag har inte riktigt ron i mig. Nu har jag väl mer accepterat att det är egentligen bättre för mig att vara hemma för nykterhetens skull.

Så..jag är på dag nr 1 igen...och det får banne mig vara för sista gången ...även om jag saknar alkoholen nu på sommaren....och jag tänker inte alkoholdjävul...så vet jag sedan lång tid tillbaka det handlar om år att jag tål inte alkohol jag vill åt ruset...men vad jag inte velat hela tiden men vet nu är att jag vill vara nykter och det är det enda valet jag har ...nykterheten. Jag vill komma ihåg vad jag gör, jag vill kunna sätta mig och köra bil när som helst, jag vill kunna vara ärlig mot mina barn, jag vill ha en klar hjärna, min magen kommer jag nog få ha problem med men den mår mycket bättre utan alkohol....jag vill slippa stressen som kommer med alkoholen...jag vill känna mig fri...lite av den känslan som kommit inom mig...ja med andra ord jag vill och jag ska äga mitt liv!!

Så @Ny dag och @Allegra kan jag vara med på er resa även om jag tog ett sidospår....och alla ni andra som har skrivit nu under de här dagarna som har peppat mig...och alla andra...jag behöver er och jag är otroligt tacksam över att ni finns!!!

KRAM:)

Ska inte vara "vad jag inte velat hela tiden" utan det ska vara vad jag inte vetat hela tiden...
Jag orkar oftast inte läsa igenom vad jag skrivit innan jag skickar iväg det därför blir det lite syftningsfel och lite andra fel men jag tänker att man förstår ändå.

Kära @Varafrisk , vi gör detta tillsammans, i med- och motgång!! Förstår innerligt känslan av att prova kläder och känna sig ”fel” - det är en stor motivation för mig, förutom hälsoaspekten.

Resan är just en resa, där vägen är krokig och full av slukhål (ursäkta banala metaforer) men det viktigaste är att du är på väg!

Om du blir pepp av att räkna dagar så gör det, ett alternativ är att räkna nyktra dagar per månad. Alla sätt är bra utom de dåliga :)

Ha nu en fin dag, hoppas att du slipper dricka✨✨✨✨✨

Profile picture for user Natalia

@Varafrisk

Vi sitter alla på samma båt.
Ser du mig? Det är jag som är påväg mot dig nu 🤸‍♀️
Det är en stor fin båt och igår blev det din tur för en dopp. Kom så drar jag upp dig. Sådärja. Nu är du på plats igen @Varafrisk 💕

Profile picture for user Natalia

@Varafrisk

Men om du plurrar står jag iaf här med en hand du kan ta tag i när du behöver komma upp ❤
Har med mig en flytväst också om du behöver.

@Varafrisk Vad bra att du skriver här är om det är motigt! Denna gång klarade du fler dagar än tidigare. Alla nyktra dagar räknas och de ska du vara stolt över!!!❤️

Såklart du är ska vara med på resan, vi har ju samma målsättning och det är att ta kontrollen över alkoholen (oavsett om man väljer helnyktert eller måttligt). Vi strävar ju efter att ha kontrollen över oss själva och känna frihet i det.
Stor kram till dig och jag hoppas det blir en nykter dag/kväll idag! Tänker på dig❤️!🥰

Godmorgon @Varafrisk ☀️ Hoppas du får en bra dag! Hur ser planerna ut?

Själv är jag tillbaka på min älskade balkong. Har nyss varit ute och parkerat om bilen p.ga. gatustädning. Det har ju hänt förr, att jag varit så bakis att jag hellre tagit en p-bot än att gå upp ur sängen med min huvudvärk och flytta bil… Vi samlar på oss små del-segrar i vårt maraton :)

Kram✨✨✨

Kämpa på @Varafrisk! Processen kan dippa men du har klarat av att surfa på suget denna gång som du aldrig gjort tidigare💪. Ta med dig styrkan av det och gör det igen😁 för du vet att du kan💪.

Ha en fin fredag!🌞❤️

Solen skiner men inuti mig är det blandade känslor…..känslor av ångest och ilska. Arg på mig själv för att jag tyckte att det passade bra m vin t räkor och kräftor. Det hade faktiskt gått lika bra med mineralvatten! För mig är olika sorters mat förknippat m vin el öl fast jag har börjat lära om för det måste jag göra.

Jag tillhör ju den gruppen eller är det en grupp? Det är kanske bara jag som har skrivit här i 2,5 år itan bli nykter så länge som flera i Det vidare livet har varit nyktra! Många har ju varit på forumet fler år utan att skriva men jag började skriva direkt. Jag tänker att kunskap är en viktig faktor på resan till att bli nykter. Att vara i en grupp är också betydelsefullt. Men jag tänker inte att det beror på okunskap att man/jag inte blir nykter. På 1177 kan man läsa att beroende är att man dricker fastän man vet att det är farligt. Jag håller med @Andra halvlek som säger att man måste ha bestämt sig ända inifrån och ut. Fast jag tänker att det är något mer som måste till för jag har bestämt mig. Det är kanske som @Se klart säger man måste kliva in på gymmet….och jag tänker…jag klev in men man måste faktiskt också stanna där!

Det är först när man har bestämt sig för att stanna kvar som man eller iaf jag kan börja läsa …annars blir det jag läser tomt. Jag köpte Annie Grace bok Tänka klart började läsa men jag var liksom inte där. Efter en tid igen så tänkte jag läsa men hittade inte boken så jag beställde en ny. Råkade trycka fel antal så jag fick två. Hittade den första så nu har jag tre stycken. Jag har läst Skål ta mig fan och jag har lyssnat till Jag som var så rolig att dricka vin med ( el ngt i den stilen). Jag har gjort självhjälpsprogrammet här på forumet. Jag är en duktig flicka. Jag har läst och lyssnat men jag har inte stannat kvar på gymmet. Jag ska stanna kvar på gymmet. Har skrivit någon gång tidigare att jag håller fullständigt med om att man ska inte ta första glaset men för mig handlar det om att inte åka till systemet. För när jag väl kommer dit så köper jag en ranson som jag oftast dricker upp.

Idag ska jag inte åka till systemet. Vi är bortbjudna ikväll t ett par kompisar. Det brukar bjudas på vin men väldigt måttligt. Men jag ska inte dricka utan jag ska köra. Mitt mål nu är sju dagar och sen kör jag vidare efter det. På onsdag ska jag träffa min kurator igen.

Önskar er alla en fin fredag☀️

@Varafrisk Vi kämpar vidare, i med- och motgång. Och hör på forumet har vi alla olika resor och olika vägar att nå målet. Det viktigaste är att forumet ska vara en trygg plats att kunna skriva och ventilera våra tankar. Vi är alla olika och det finns lika många rätta vägar som det finns människor på jorden! Nu kämpar vi vidare, man ångrar aldrig en nykter dag och varje nykter dag är en delseger mot målet! Önskar dig en skön dag och trevlig middag ikväll! Bra strategi att köra, det tar ju bort förhandlingen! ❤️

@Varafrisk Klokt inlägg, som så ofta. Tycker om hur du delar med dig, det betyder mycket för mig. Igenkänning på det där med att ”vara där” och att stanna kvar. Önskar dig en fin fredag!! 🌱

Profile picture for user Lavendelblomman

@Varafrisk Ja visst är det skönt att somna nykter. Något som är ännu bättre är att vakna morgonen därpå och känna sig stolt och nöjd med sig själv. Kram!

@Varafrisk Kan du inte prata med din man om suget för att slippa vara ensam i det. Hade själv sug igår och det är som om det tar över hjärnan😥! Tänk HALT! Och att jag skickar styrkekramar till dig, du är inte ensam i detta! Håll ut💪🥰👍

@Varafrisk Är däckad i förkylning och har inte mycket pepp att ge, annat än att jag förstår och lider med dig. Kram💕

Profile picture for user Onkel F

@Varafrisk Håller med @Ny dag och @Kennie. Framför allt, aktivera dig med något som tar tankarna från suget. Lättare sagt än gjort, jag vet, men det hjälper. Att vara hungrig ökar känslan av sug för mig, då är det lätt hänt att jag tröstäter chips eller gör en djupdykning i ett glasspaket. Kanske inte nyttigt, men bättre än alkohol. Och du, mata inte den där lilla 👿! Så fort han vädrar morgonluft slår han till med all kraft, det vet både du och jag. Håll ut, suget går över!

Jag vet inte om du har provat, men kan Atarax vara något för dig? Jag har fått det utskrivet "mot oro", men för mig hjälper det när jag får sug och känner mig allmänt spattig. Jag blir lite trött av det också, men det är det värt för mig.

Kämpa på! 💪💪

@Ny dag @Allegra @Onkel F @vår2022 Tack till er alla! Och krya på dig @Allegra!

Igår åkte min dotter och jag till en stad en bit bort där vi åt lunch därefter till ett köpcentrum. Det handlade mest om att min dotter skulle få miljöombyte, komma från stan lite grann eftersom hon har arbetat så mycket. Dessutom var det väldigt mysigt att få tid tillsammans. Men, jag märkte/märker att hon är slutkörd. Jag är så kritisk till hennes arbetsgivare, det saknas verkligen en kompetent ledning. Hon säger själv att hon är rädd för att hon ska må så där dåligt som hon gjorde för några år sedan när hon var mycket deprimerad. Jag tror och hoppas att det är endast en vecka kvar på det här tuffa sommarschemat som hon går på nu. När jag lämnade henne så kändes det inte helt bra inom mig. Jag är så otroligt högsensitiv för mina barns mående och nu i synnerhet min dotter, det känns som om jag har inget skydd för det tränger in i mig. På kvällen var vi hemma hos kompisar vilket var så trevligt. Det var så länge sedan vi var hemma hos någon. Jag körde vilket var skönt! Det var även sparsamt med alkohol vilket innebar att ingen blev påverkad.

Sov väldigt dåligt på morgontimmarna för att somna in djupt någon timma innan jag skulle gå upp...kl var 9.30. Det skulle vara fint väder idag där jag bor så min son hade tidigare frågat om vi skulle åka iväg och bada tillsammans. Hans sambo hade jobbat dygn och slutade vid 12. Försökte få tag på min dotter för att höra om hon ville hänga med och bada innan hon började jobba kl 15 men jag fick inte tag på henne. Skickade först några sms och därefter ringde jag henne. När jag ringde andra gången svarade en ung man. Det visade sig att hans syster hade hittat min dotters telefon och fanns hemma hos denne man. Jag blev så orolig, orolig om det hade hänt min dotter något. Vi åkte och hämtade mobilen och därefter hem till min dotter. Som tur var hon hemma!! Vilken lättnad!

Så suget började lite smått igår när övriga drack rödvin. Oron över min dotter påverkar också suget. Vi åkte iväg vid 12 och jag frågade min man om vi inte skulle köpa vin. Jag var liksom tvungen att ställa frågan och hoppas på att han skulle säga nej vilket han gjorde. Grejen är att om jag hade varit tjatig, irriterad så kan det hända att han hade vänt bilen och vi hade köpt. Men, jag tänkte att det finns inget som blir bra med att jag dricker vin. Jag borde väl förstå det en gång för alla!!! Så drog jag för mig själv alla vinster med att inte dricka vin samt allt negativt om jag skulle dricka vin. Vi kom till badplatsen och träffade vår son m sambo. Typiskt nog så kom det massvis av moln men vi låg där ett tag ändå och pratade.

Just nu känner jag mig lite låg....men nöjd över att inte ha köpt eller druckit alkohol. Har läst ut en bok och ska snart börja på en ny. Ska gå ut och vattna tomater mm. Ja....det är en tuff resa det här....men har andra klarat det så ska väl jag också klara det. Många i Det vidare livet vittnar ju om att alkoholen är en icke fråga och att man har inga tankar på alkohol. Men så kommer det då och då någon tillbaka som har varit nykter exempelvis tre, fyra år eller längre och har hamnat i beroendet igen. Jag tycker att det är läskigt hur farlig och stark alkoholen är därför kan jag känna...kommer jag känna mig säker när jag har uppnått en nykterhet? Och jag vill verkligen förtydliga att den faktorn påverkar mig inte från att jag ska bli nykter.

Ha en fin lördagskväll!

Har lagt mig och ska börja läsa på en ny bok. Ibland kan det vara lite trögt att börja på en nu bok ibland är det lätt som en plätt. Känner mig låg. Kommer iaf somna nykter.

Godnatt 😴

Profile picture for user Kennie

Vad bra att du stod emot! Det var kanske en bra taktik att du skrev här när suget slog till och fick några peppande svar?

Bra jobbat VaraFrisk! Jag tänker att den där maktlösheten och ansvaret du känner för din dotter är viktigt att titta närmare på hur du kan hantera den utan att dricka. Som du gjorde igår. Sen tror jag att den där stunden innan systemet stänger är jobbig. Jag minns att jag var så nöjd när det gått några veckor och jag kunde reflektera över att klockan snart var 15 en lördag och njuta av känslan att jag kunde köpa mitt vin på ICA. Ju fler gånger du står emot desto lättare blir det. Jag tycker du är så bra på gång nu och det är så viktigt att din man säger nej. Det ger den där tidsfristen man behöver där i början. Ha en riktigt fin dag.

@Varafrisk Bra jobbat! Instämmer i det @Sisyfos säger och hur bra det är att din man säger nej till inköp av vin. Ett ovärdeligt stöd som hjälper dig till att inte inhandla vin, en hjälp till att säga nej till förhandlaren.

Ha en fin söndag, hoppas du kom in i boken. Läser också böcker på löpande band på kvällarna, något att längta till under dagen. När jag drack kunde jag inte läsa på kvällarna för jag såg inte texten eller så såg jag dubbelt😝.

Kram💕

@Natalia @Inombords @vår2022 @Sisyfos @Lavendelblomman @Kennie Varm kram till er alla!

Det var så skönt att vakna med vetskapen om att jag var nykter igår! Har vaknat flera gånger under natten, lite svårt att somna om. Ska strax ta en hundpromenad.

Under de senaste veckorna har det blivit mer tydligt för mig vad det är som triggar mig. Har skrivit det förr men det är desto tydligare nu. Det är ju jobbiga känslor och vanor. På detta har jag druckit och jag har liksom inte stått emot utan när jag har känt det där jobbiga så har jag redan bestämt mig för att dricka. Det har heller inte varit någon idé att skriva här på forumet att jag känner sug för jag har ju redan bestämt mig. Nu har jag dock testat några gånger att skriva om suget och har jag då haft turen att någon varit inne och svarat så har det ändå varit lite behjälpligt. Så @Kennie det kan hjälpa.

Jag skrev i @Andra halvleks tråd idag om varför jag inte har slukat allt med hull och hår som hon har skrivit att nöta, nöta...om faktametoden. Jag tror på fakta och jag tror på kunskap. Jag har funderat så mycket över mig själv..vad är mitt problem?? Varför kan inte jag ta till mig allt??

Jag tänker att när jag skriver att jag har bestämt mig för att bli nykter naturligtvis så den som läser mina rader tänker givetvis att så är det. Men, när jag då fortsätter att dricka överensstämmer det inte med det budskapet jag ger. Jag har fått massvis av råd och man kan tro att jag inte bryr mig om ett enda när jag ändå gör tvärtemot....jag dricker
Men, jag bryr mig...så jag har bestämt mig för att bli nykter för länge sedan....men jag har varit ute i sörjan jättelänge...jag har börjat besöka gymet men jag har inte stannat där.

Jag är en långsam person och när det blir för intensivt så slår jag bakut...jag kan inte ta till mig allt....och är jag inte där...då blir jag liksom inte nåbar. Men nu handlar det inte om att jag behöver vara där utan nu måste jag/ska jag bli nykter. Jag tar därför till mig det som blir mer lättillgängligt som tex titta på Peter Virbings youtubeklipp, be Sinnesrobönen. Jag tänker att jag kan läsa mer längre fram men nu funkar det inte. Jag har dock en bok som jag tycker är ganska lättläst det finns både fakta och övningar i den. Den handlar både om att dricka måttligt/om att bli nykter. Den heter "För mycket för ofta". Författarna är Anders Hammarberg, beteendevetare, leg.psykoterapeut och medicine doktor vid Karolinska institutet samt Karin Romberg leg.psykolog och verksam vid mottagning för hälsa med behandling av alkoholberoende samt arbetar i olika forskningsprojekt.

Ha det fint!

Kram

Profile picture for user Tofu på besök

@Varafrisk skrev:" när det blir för intensivt så slår jag bakut" Denna mening intresserar mig. Varför slår du bakut när det blir så?

Det som gett mig mitt inre lugn idag är att jag inte slutat lefta svaren. Jag vill ner till kärnan. Jag tror du hittar mycket bättre svar om dig om du tar och ställer dig själv några fler följdfrågor.

Låt säga att du märker. Nej det är för att jag inte gillar att bli styrd. Ok, varför inte? För då känner jag mig förminskad och äger inte min egen process. Ok, varför är det viktigt? Osv... I detta kan man tillslut hitta mönster som gör att man slår hål på massa töntiga tankar i hjärnan som blockar. Tankar som gör att man står och stampar. Man hittar nya sätt att ta sig fram.

Mycket är knäpptankar vi människor har. De ska inte vinna. Då måste man se till att ta dö på dem. Man måste sluta vara rädd för att syna dem. Enda sättet är att träna. Titta sig själv i spegeln om man vill syna dem. Att vända bort huvudet och tro att de försvinner självmant har jag slutat hoppas på iaf. Snarare jagar de en i olika format dolt under ytan. Man blir lixom aldrig fri.

Idag har jag gjort mitt största misstag någonsin här på forumet vilket var i AH’s tråd. Min avsikt var inte på något vis att såra, göra illa och definitivt inte spela hobbypsykolog. Under de 2,5 åren som jag har skrivit här på forumet har jag försökt att peppa och heja på inte direkt gett råd. Har inte skrivit om mediciner mer än om de mediciner som jag själv använt. Även om jag inte är nykter besitter jag kunskap. Jag tycker ju om att skriva här och i synnerhet nu när det går bättre för mig men jag får se hur jag gör. Jag är så tacksam för er som skriver, att bolla tankar med.

Och Tofu du slog huvudet på spiken ”Varför slår du bakut?” “Nej, för jag gillar inte bli styrd. Ok, varför inte? För då känner jag mig förminskad och äger inte min process”.

Kram

@Varafrisk Helt ärligt. Det är något där som skaver. Något som triggar. Det är inte första gången du skriver saker eller triggar andra, eller hur? Då pratar jag inte bara om i detta forum utan generellt. Det finns något där som du nu kan välja att syna. Du har din chans här!

Vi gör alla jävligt dumma saker. Det mest korkade vi kan göra då är att fly. Ta tag i skiten istället! Få bukt med vad det är som skaver för det finns något som triggar dig. Hitta vad och börja sedan hitta sätt att hantera situationer som gör att du undviker att trigga dessa känslor som du sedan inte mår bra av. Det är för din skull jag säger detta. Du är inte dessa situationer. Du måste bara hitta nyckeln kring varför du triggas och resonera med dig själv hur du kan öva bort dessa tendenser.

Jag triggas med av vissa situationer/människor. Ibland på helt fel grunder eller ja.. Det ligger ju snarare hos mig att hantera mina känslor kring varför just jag triggas än andra. Annars hittar jag snart någon ny som triggar mig och kommer aldrig hitta den där magkänslan jag söker. Mitt 7:e sinne.

Att lägga locket på dessa känslor tror jag inte på. De finns där av en anledning. Nu måste du bara förstå vad det är de försöker förmedla till dig så du hittar andra sätt att ta dig fram som får dig att må bättre 🤗.

Andrahalvlek är fantastisk. På riktigt så jag har det sagt. Att hon vågar vara så öppen är häftigt. På riktigt. Det ger hopp för mig. Hon har egentligen fångat 7:e sinnet.

Även du är fantastisk. På en väg. En resa. Låt vägen bli lite mer lustfylld bara & lyssna på dig själv. Det är egentligen ganska taskigt mot sig själv att totalförneka egna känslor. Det leder ju ingen vart. Lite som misshandel.

Tack @ Tofu på besök! Du sätter återigen huvudet på spiken. Jag är ganska medveten om vad det handlar om för mig men fegar ibland ur därför blir jag otydlig. När jag blir triggad handlar det ofta om att jag inte står upp för mig själv, för min egna åsikt fastän jag kan och har kloka åsikter. Och ibland innan jag hunnit blinka har jag hamnat i lillasysterrollen fastän hen inte har haft för avsikt att förminska mig,
Jag tycker att Andra Halvlek är fantastisk men jag delar inte allt vad hon tror på vilket jag har tyckt varit svårt att stå för här på forumet.
Jag tror att jag många gånger har svårt att stå för min åsikt om de flesta tycker tvärtom. Och här på forumet om man tycker annorlunda om något som handlar om alkohol och dessutom inte har blivit nykter då har jag ännu svårare att stå för min åsikt för det känns som om jag inte har det mandatet.

@Varafrisk Jag förstår vad du menar. Det är ganska läskigt med att stå upp och alla andra säger helt tvärt om. Kan kännas väldigt utsatt. Fast samtidigt är det ju viktigt att man kan hitta det där inre lugnet och vara sann mot sig själv. Känner inte alla så som är i en utvecklingsfas? Att det är läskigt?

För egen del har jag ibland hoppat att skriva när det blir för läskigt. Insett att jag inte är redo ännu men att det kommer en dag jag kommer kunna vara det.

Du har det mantrat du tar dig. Det bestämmer du. Sedan är nog utmaningen att våga. Jag tror det kommer. Det måste bara inte ske nu.

Det inlägget jag skrev idag hade jag aldrig vågat skriva för 1 år sedan. Jag tyckte samma då egentligen. Herre, som vi dövar våra förmågor och nu förväntas göra allt i nyktert tillstånd. Det måste få ta tid. Titta runt dig. Hur många vågar stå upp för sig själva?

Jag tycker inte det är konstigt att det tar tid. Den biten ingår i 7:e sinnet i min värld. Det kommer. Lova mig en sak bara. Ta inte på dig springskorna utan rid ut denna känsla nu. Då växer du och blir redo för nästa utmaning 🤗.

@Tofu på besök Det kanske är så att det borde vara slut med mitt flyktbeteende oavsett vad det gäller. Hade systemet varit öppet så hade jag garanterat åkt dit och köpt alkohol. För det mesta så låter jag tankar gå några varv inom mig när jag skriver. Vi har ju märkt det förr att det skrivna ordet kan feltolkas. Min avsikt var aldrig att spekulera om diagnoser, hade aldrig någonsin skrivit om diagnosen om den inte redan hade nämnts. Men jag hade läst om vad som hade skrivits om bipolaritet så vad jag skrev var mer menat som en reflektion som blev så fel. Jag kan inte göra vad jag skrev ogjort och jag har bett om ursäkt. Jag har läst vad som har skrivits och det finns med mig. Jag tänker inte lämna forumet men jag kommer att tänka mig för många gånger vad jag skriver om.

Godnatt😴

Nu är det en vecka kvar på semestern. Några trevliga konserter är inbokade. Ska träffa min kurator på rådgivningscentrum ska bli så skönt! Den metod som vi ska arbeta med finns nämnd i den boken som jag skrev om tidigare idag. Kanske får jag så småningom träffa den nya soc.sekreteraren.

Suget är oerhört starkt men jag kämpar. Har känt mig låg några dagar och efter denna dag så känns det väl inte så pepp.
Men imorgon ny dag och nya möjligheter.

😴😴