När kommer dag nr två??

Profile picture for user Varafrisk

Hej!

Lördagförmiddag...det var ett tag sedan jag skrev. Det går en ytte pytte bit framåt men det går väldigt låååångsamt. Var hos kuratorn på Rådgivningscentrum i onsdags. Hon hade registrerat alla mina svar på de 100 påståenden gällande sug som jag fick skatta hos henne förra gången. Dessa svar visades i åtta stolpar med andra ord åtta områden vilka var följande: obehagliga känslor, fysiskt obehag, behagliga känslor, testande av personlig kontroll (dvs jag tror inte att jag har ett problem därför kan jag dricka), sug/frestelser, konflikter med andra, socialt tryck och trevlig samvaro. Och det var ju ganska självklart på vad jag skattade högst!! Behagliga känslor och obehagliga känslor! Det tredje högsta var sug/frestelser. Nu ska vi inte ses förrän den 8/6 då jag även ska träffa socialsekreteraren igen. Min hemuppgift är att skriva ner när jag känner sug och hur jag gör då. Fokus på positiva dagar för att komma ihåg känslan för att vilja uppleva den känslan igen. Jag frågade min kurator om hon hade träffat klienter som jag att när de står inför själva brytandet med alkohol att man istället ökar det och tänker inte alls efter och hon svarade ja. För det känns så himla knepigt att jag beter mig som jag gör när jag nu har så många verktyg att ta till. Jag känner ju att alkoholen bryter ner mig mer och mer och jag vill upp, upp och upp eller SKA (så jag använder rätt ord).

Min man har hjälpt vår dotter att flytta. Det var ytterligare två personer som hjälpte till. Hon kallar dem för kompisar men oftast är det ytliga vänner som hon träffat på krogen. Personer som själva har det lite instabilt. Min dotter har umgåtts länge med en kille, hon har sagt att de är inte tillsammans men på G. Så här är det ofta vilket brukar resultera i att killen tycker mer om min dotter än vad hon tycker om honom och det tar slut. Vid flera tillfällen har det varit lite mer stabila killar. Den här killen som hon har umgåtts med ett tag (har aldrig träffat honom) var inte längre en vän. När jag pratade med henne i telefon idag så förstod jag att något hade hänt. Jag frågade om han inte hade varit snäll mot henne, gjort henne illa men hon vill inte berätta för mig. Säger att hon klarar av situationen själv. Jag tänker att hon gör så för att skydda mig kanske hon berättar en dag när jag inte frågar. Jag var glad för hennes skull att hon hade träffat någon kände att hon var mindre ensam. Idag är min man tillsammans med henne och städar hennes källarrum men hon är sjuk så jag ska åka dit och hjälpa till. Jag själv har grejat här hemma. Köpte massvis av plantor som jag har planterat i krukor på altan och på altantrappan. Har även flyttat in några tomater in i växthuset. Ska plantera om några tomatplantor samt en chili och en paprika. Det räcker långt för mig. Kan inte ha för mycket omkring mig just nu. Det blir för rörigt i min hjärna. Har pusslat färdigt mitt tredje pussel och nu räcker det med pussel för ett tag. Fundera på att sticka något istället.

Känner mig dämpad idag. Min mamma sa alltid små barn små bekymmer stora barn stora bekymmer och det ligger något i det. Hon sa så för att min äldste bror som är död..han hade inget bra liv. Min dotter är inget bekymmer men livet flyter inte riktigt på för henne. Fast nu har hon flyttat in i sin lägenhet på bottenplan och med tre fönster. Underbart! Ikväll ska vi till vår son och hans sambo. Hennes mamma är också där. Mamman bor i en stad ca 9 mil ifrån oss så jag har endast träffat henne ett fåtal gånger. Ska bli bjuden på mat. Ser fram emot kvällen! Vårt gräl förra helgen berodde främst på mig, ett gammalt mönster från min mamma som jag inte är särskilt förtjust i. Jag har varit orolig för honom förr men är det inte alls nu. Han ska på anställningsintervju i nästa vecka och jag hoppas verkligen att han får jobbet.

Nej, nu blir det en promenad med hunden.

Ha en fin lördag;)

Godmorgon!

Har precis avslutat min frukost. Ensam. Fast det var ok. Min man har åkt iväg för att städa färdigt det sista i vår dotters källarrum. Så skönt att få lämna detta boende bakom sig. Kanske vi träffar henne idag beror på hur hon mår. Det är ngt som inte stämmer jag känner det. Som inte känns bra. Min magkänsla brukar stämma. Litar på henne att hon tar sin medicin men kanske inte sömnmedicin? Det är ngt med den nya killen som inte heller känns riktigt bra. Minnena/erfarenheterna sitter i ryggraden så det är ibland lätt att känna inför mycket. Givetvis är det bästa att bara skaka av sig allt för jag kan inte göra något ändå men hur lätt är det???Är man dessutom en känslomänniska så är det extra svårt. Dessa känslor!!!

I någon annan tråd skrevs det om känslor…jag tror överlag att det pratas väldigt lite om känslor. På mitt jobb kan vi prata om känslor men mestadels patienternas eller föräldrarnas. På jobbet träffade vi en ny handledare för vår teamhandledning. Han berättade att han handleder AT-läkare (tror jag det var iaf läkare). Man hade pratat om känslor då en läkare sa att hen skulle inte kunna trösta ngn som blev ledsen utan det fick i så fall sjuksköterskorna göra…knepigt men säkerligen inte ovanligt.

Hur som helst känslor är verkligen en fälla för mig när det gäller alkoholen. Jag skrev ju om det igår. Fast nu känns det som om det är väldigt mycket autopilot hos mig. Stannar inte upp, surfar inte på sug eller andas utan bara kör på. Spräcker min planer, visioner….det får vara slut nu med den där jäkla offerkoftan. Det som är svårt för mig är att få klara tydliga tankar givetvis beroende på alkoholen men mycket beroende på att jag tar in så mycket intryck och andra känslor. Jag behöver min superstarka och mitt superego. Tänker att jag inte har superego men när jag dricker så finns det ju där. Ja det är verkligen ovärdigt nu…

Ska göra allt vad jag kan för att hålla mig kvar i de positiva tankarnas bana. Det är Mors dag idag. Den är lite dubbel för mig. Jag firade alltid min mamma tillsammans med mina syskon. Har även firat och blivit firad av mina barn. Tycker om när vi kan ses tillsammans. Igår var inte dottern med då hon först skulle jobba men blev sjuk istället. Som barn så var det viktigt för henne att fira födelsedagar och högtider men med åren mindre viktig. Vi ska iaf höras vid idag.

Ha det fint☀️

Kram🤗

Måste säga att den här ledigheten som skulle bli så skön..för så tänker man ju alltid ….men de första tre dagarna har varit riktiga skitdagar förutom igår kväll när vi var hos vår son…inte endast beroende på alkoholen…riktiga skitdagar🥵.
Känns skönt att jobba imorgon då vet jag iaf vad jag ska göra och vad dagen innehåller.

💕💕

Måndagsmorgon…..en hel vecka framför mig…många möjligheter till att göra den bra. Försöka att inte jobbiga känslor tränger för långt in i själen. Testa att ha inga strategier utan bara låta bli att åka t Systemet….då finns det inget att dricka. Veckan avslutas med det bästa….slinga håret på fredagseftermiddag! Ska bli underbart!

Dagens text i min bok:
”Just idag är jag i verkligheten”
”Idag kan jag försöka anpassa mig efter de förhållanden som faktiskt råder, utan att försöka få allt och alla efter mina önskningar. Idag kan jag släppa taget om det jag inte kan förändra och lita på att när en dörr stängs öppnas en annan”.

Önskar er en fin måndag☀️

Profile picture for user Annabell

Godmorgon Varafrisk 💞! Jag är med dig idag - inga strategier, bara inte dricka 💪🏼☀️. Det är fullt möjligt att bara inte dricka idag, så nu gör vi inte det!! Vi hörs senare och gratulerar varandra till en dag då vi helt sonika inte drack 😅✨! Kram!

Profile picture for user Rehacer

@Varafrisk
Stor kram från mig!
Jag är inne och läser ofta men skriver sällan.
Jag tror på att du kan förändra din situation, jag tror på Dig! Heja!
🤗

@Rehacer @Se klart @Annabell Kram t er🥰

Känner mig ledsen och rädd🥲Tappar lite tron på mig själv😳Ska jag inte klara av att bli nykter😩Är duktig på att skriva men själva görandet då🫣Blir verkligen rädd för mig själv🙈men det är ju endast jag och ingen som kan göra detta grovjobb💪🏻å den där offerkoftan….Fan fan fan!!!

Ja, fan fan fan, sa ju jag också bara härom dagen… 💔❤️ Men du KAN klara det här! Du dricker ju aldrig på söndagar. Det MÅSTE finnas något - i det praktiska upplägget och/eller i ditt mindset - som äger rum på söndagar som du kan använda dig av även på måndagen (osv)…💕? Visst att en anledning är att systemet är stängt på söndagar, men eftersom att det är det, så gör/tänker du ju på ett annat sätt den dagen! Sök upp det görandet/tänket i dig imorgon ✨. Det finns ju där 💪🏼! Stor kram 💞🌸💞

@Annabell Tack för ditt pepp🥰!

Jag kan ha en bra söndag. Ha känslan m mig i kroppen in till nästa dag. Dricker jag på måndagen så blir ju det ett misslyckande för mig och den känslan vaknar jag med nästa dag. Å känslan av misslyckande vill jag gärna dämpa så då dricker jag på den istället för att stå ut i känslan…inte köra på autopilot utan stå ut.

Idag är det förste juni…och det kan bli som en nystart. Hur många gånger har jag inte tänkt så?!?!?!

Tänker mycket på min dotter som hoppat från ena relation t den andra. Fast hon säger som oftast att de är på G inte tillsammans. Hur som helst så träffar hon ngn ny där jag får lite vibbar som inte känns bra fast jag har egentligen inget belägg för det. Hon är sjuk och inte kunnat jobba på flera dagar och därmed inte heller kunnat träna vilket är hennes liv. Jag oroar mig. Men så tänker jag…varför oroar du dig? Vad ska du göra åt det? Hon bestämmer över sitt liv. Och hon kämpar på. Så släpp det! Faktum är att jag har blivit ngt bättre på det.

Idag är det studenten i min stad. Jag har så blandade känslor t denna dag. Min egen student för 40 år sedan var ngt annat än hur den går till idag. Jag minns dock att väldigt många av mina klasskamrater var berusade. Jag körde fulla människor. Jag bodde på landet och hade lånat pappas bil. Min son tog inte studenten. Ingen av mina barn har tagit studenten av olika anledningar. Vilken utanförskapskänsla det skapade! Usch! När jag jobbade som skolkurator fick jag följa med en elev ut …bakvägen..fanns ingen som tog emot. Skolan köpte blommor t många elever för att ha ngt hängande runt halsen. Men vad jag minns från tiden som skolkurator på gymnasiet vid studenttid var hur vuxenvärlden accepterade all den alkohol som flödade. Fulla elever som tog avsked av lärare, alkoholdoften i kyrkan…alla små miniflaskor som hängdes runt halsen på studenterna. De flesta har inte fyllt 20 och kanske inte heller 19 men på ngt vis är det ok. Var på systemet och alla miniflaskor m bubbel var helt slut..väldigt mycket bubbel var slut. Jag säger inte att jag hade varit en bättre vuxen om mina barn hade tagit studenten…jag bara reflekterar hur alkoholen flödar. I dagens tidning rekommenderar kommunpolisen att ungdomarna ska dricka varannan vatten.

Jag ska iaf dricka vatten idag!

Kram🥰

@Annabell Tack för ditt pepp🥰!

Jag kan ha en bra söndag. Ha känslan m mig i kroppen in till nästa dag. Dricker jag på måndagen så blir ju det ett misslyckande för mig och den känslan vaknar jag med nästa dag. Å känslan av misslyckande vill jag gärna dämpa så då dricker jag på den istället för att stå ut i känslan…inte köra på autopilot utan stå ut.

Idag är det förste juni…och det kan bli som en nystart. Hur många gånger har jag inte tänkt så?!?!?!

Tänker mycket på min dotter som hoppat från ena relation t den andra. Fast hon säger som oftast att de är på G inte tillsammans. Hur som helst så träffar hon ngn ny där jag får lite vibbar som inte känns bra fast jag har egentligen inget belägg för det. Hon är sjuk och inte kunnat jobba på flera dagar och därmed inte heller kunnat träna vilket är hennes liv. Jag oroar mig. Men så tänker jag…varför oroar du dig? Vad ska du göra åt det? Hon bestämmer över sitt liv. Och hon kämpar på. Så släpp det! Faktum är att jag har blivit ngt bättre på det.

Idag är det studenten i min stad. Jag har så blandade känslor t denna dag. Min egen student för 40 år sedan var ngt annat än hur den går till idag. Jag minns dock att väldigt många av mina klasskamrater var berusade. Jag körde fulla människor. Jag bodde på landet och hade lånat pappas bil. Min son tog inte studenten. Ingen av mina barn har tagit studenten av olika anledningar. Vilken utanförskapskänsla det skapade! Usch! När jag jobbade som skolkurator fick jag följa med en elev ut …bakvägen..fanns ingen som tog emot. Skolan köpte blommor t många elever för att ha ngt hängande runt halsen. Men vad jag minns från tiden som skolkurator på gymnasiet vid studenttid var hur vuxenvärlden accepterade all den alkohol som flödade. Fulla elever som tog avsked av lärare, alkoholdoften i kyrkan…alla små miniflaskor som hängdes runt halsen på studenterna. De flesta har inte fyllt 20 och kanske inte heller 19 men på ngt vis är det ok. Var på systemet och alla miniflaskor m bubbel var helt slut..väldigt mycket bubbel var slut. Jag säger inte att jag hade varit en bättre vuxen om mina barn hade tagit studenten…jag bara reflekterar hur alkoholen flödar. I dagens tidning rekommenderar kommunpolisen att ungdomarna ska dricka varannan vatten.

Jag ska iaf dricka vatten idag!

Kram🥰

Oron och småsuget har funnits hela dagen. Som tur var hade studentflaken lämnat sjukhusområdet när jag åkte hem fr jobbet ca 17.45. Suget var så otroligt starkt men jag hade bestämt mig. Har inte blåst på två dagar och kände/vill åka och blåsa imorgon. Kommer närmare min bostad och suget eskalerade ännu mer. Tänkte…jag vänder…men så tänkte jag….men nej du ska inte. Kom hem 17.55 och jag klarade det! Ingen yippeekänsla utan bara en känsla av ledsenhet. Inte ledsen för att jag inte drack utan ledsen för att suget är så otroligt starkt och jag inser åter igen…det här kommer bli tufft😱

Yes!! 🤩✨💕💪🏼💖 Så jäkla bra gjort!! Strunt i Jippi-känslan - du kommer iaf att vara väldigt lättad och nöjd imorgon 😌🎈. Jag har aldrig haft jippikänsla på dag 1 utan är mest livrädd och grinfärdig… Och du - imorgon är det liiiite lättare på ett sätt (rent kemiskt) och ev liiiite svårare på ett annat (det där med att ha varit duktig/klarat det en dag kan ju få en att tro att det är lite mindre angeläget dagen därpå…🙄). Men oavsett om/vad utmaningen/svårigheten blir imorgon, så vet du att du klarar av den!! För idag var supersvår. Och du gjorde det! Låt inte kämpandet du gjort idag vara förgäves 💞 - fortsätt imorgon 💪🏼✨! Kraaaaam ❤️

@Annabell Åter igen, tack för pepp🥰

Nu ligger jag i sängen och det är väldigt skönt att vara nykter. Är så trött. Och nu ska jag sova.

Hörs imorgon💕

Profile picture for user Sisyfos

Åh vad bra VaraFrisk! Usch det är verkligen blandade känslor där i början tycker jag. Nu är du kanske inte där ännu men jag var så innerligt trött på alkoholen, men det var ju en viss sorg ändå när man inte handlat. Samtidigt en lättnad, men jag tror att det tog ett tag att komma dit. Men jag tänker att det ändå är bra att du skriver ner det som är en stor seger. Du handlade inte! Det räcker långt. En nykter kväll. Du kan blåsa i i morgon och sen göra om samma sak. Suget kommer att klinga av. 1 juni är ett bra datum!

@Sisyfos Tack för pepp🥰

Att vara nykter dag 1 är för mig egentligen väldigt stort! Och är då dag 1 en onsdag är det ännu större i synnerhet när det var student i stan, fest och alkoholen flödade. Det brukar vara söndag som är dag 1. Något som jag gjorde igår som det var …ja det känns som hundra år sedan…var att jag tog på mig träningskläder och gick ut på en promenad på ca 40 minuter. Så välbehövligt! Behöver verkligen få igång denna ytterst stela kropp!

Har sovit hyfsat bra men vaknat många gånger men ändå kunnat somna om. Om det inte har varit för att jag har hört studenterna så har det varit min man som hostat.

Jag är oerhört trött på alkoholen eller det liv som blir till med alkoholen hängande över mig. Men min känsla är ..om jag ska vara ärlig….ja det känns som om jag har ingen koll likaväl som jag är nykter kan det bli att jag dricker. Fast idag ska jag inte dricka ska blåsa imorgon..utmaningen blir fredagskväll.

Läser om utlandssemestrar i Det vidare livet. Jag älskar att åka utomlands men senast var för fem år sedan. Det är kostsamt samt att det har handlat om att vara nära vår dotter pga hennes mående.
Skulle ev kunnat vara möjligt i år men känner att jag behöver ha en längre tids nykterhet bakom mig innan vi åker iväg. Utomlandssemester är så förknippat med alkohol. Även att hyra en stuga hemma i Sverige är en utmaning med tanke på alkoholen.

Nu när jag skriver …kan jag fortfarande höra studenterna…ja…nu behöver dem nog vila för att orka med fredagens bal. Dax för dusch!

Ha en fin dag☀️

Profile picture for user Se klart

Tycker det låter klokt att vänta med att resa tills nykterheten är stabil, det blir faktiskt väldigt mycket mer en upplevelse då.
Grattis till igår, och hoppas även till idag.
En sak tänkte jag på, och det är om du inte skulle testa att skriva här på kvällen? Istället för att dricka?
Jag skrev massor just när sug satte in. Skrev och vilade. Mina nycklar. Alla har olika men det var hjälpsamt att babbla med Torn eller Andrahalvlel en stund på kvällen, jämföra dagar-oro-trötthet-stolthet. Man blir så himla stolt av att klara det där, dag för dag. Bra att dela med någon! Kram 🥰

@Rehacer @Se klart Kram🥰

Vaknade av att jag kände symtom och då får man inte åka och jobba. Min dotter har varit sjuk, min man blev smittad, hostat. Fast nu några timmar senare känner jag mig betydligt bättre …kanske inte blir något ändå….hoppas det! Ligger i soffan och tittar på morgon-Tv. Känns skönt att vila. Behöver det. Det har varit ett extremt tryck på jobbet. Ligger efter med journalföringen…för mig är det alltid lite stressande. Var på ett boende igår för flyktingar fr Ukraina. Skulle besöka en patient och föräldrar. Blir berörd. Vår läkare vars bror som jobbar som läkare i Ukraina berättade att barn som är som våra patienter på jobbet dvs med intellektuell funktionsnedsättning, cp-skador mm syns inte ute i samhället. Så otroligt sorgligt och smärtsamt. Smärtsamt att möta dessa familjer som har fått fly ifrån sitt sammanhang. J-a Putin!

Igår var det sista gången som vi hade handledning med vår handledare. Hon lyfte då de kvaliteter hos var och en av oss kuratorer. Jag blev väldigt glad för hennes ord om mig. Jag berättar inte om detta för att förhäva mig, tro att jag är märkvärdig utan för hon såg det hos mig som är betydelsefullt för mig som att jag är reflekterande. Pratade om jobb som terapeut. Hade jag varit yngre hade jag velat vidareutbilda mig t terapeut..hade velat plugga familjeterapi.

Men att vara reflekterande kanske inte hjälper mig så mycket i nykterhetsarbetet. Jo förresten det kanske det gör det är väl mer analyserandet som inte gör ngn nytta. För det handlar ju endast om att inte dricka. Drack igår. Så himla onödigt! Men suget är starkt..jättestarkt! Jag tänker ni som vet…eller jag tänker om jag tex får till tre, fyra el fem dagar …även om suget är starkt så kan ändå viljan att inte ta det första glaset var större. Hur har det varit för er som har en längre tid som nykter i ryggsäcken? Jag dricker ju mycket på autopilot men tänker att stress och trötthet också bidrar t att suget ökar.
Har ju även skrivit om min dotter. Hur jag vänjer mig vid att inte träffa henne så ofta. Det påverkar mig också fast ngt jag försöker lära mig koppla bort.

Idag ska det bli åter igen dag 1!

Kram💕☀️

Profile picture for user TappadIgen

@Varafrisk Att tala om agens medför en viss risk för att en kritikstorm blossar upp angående att det anses som skuldbeläggande och i mitt råd till dig är agens centralt så jag tänkte först bemöta det och förklara varför det inte är skuldbeläggande. I vanlig ordning kommer jag, något omständligt, ta en lång omväg runt i min iver att förklara, men jag hoppas att jag inte tappar bort dig.
När det kommer till vårt beteende och våra framgångar och misslyckanden så brukat vi ofta hitta en förklaring till hur det går i antingen externa eller interna faktorer, beroende på situation. Tittar vi på sport t.ex. och vi ar någon som vi hejar på, säg Mondo i stavhopp, så är det lätt för oss att rationalisera att när han river så handlar det om otur eller att vindförhållandena ändrades precis under hoppet eller något annat externt som inte beror på Mondo i sig eller något han skulle kunna ha påverkat. När det kommer till en konkurrent till Mondo, som vi alltså inte vill se vinna, som river så tenderar vi istället att ta till interna faktorer som att han är ju helt enkelt inte tillräckligt vältränad eller bra på stavhopp eller att han har fel teknik och är underlägsen Mondo. Tvärtom när Mondo klarar ett hopp så är det interna faktorer som att han är fantastisk och har tränat hårt och så vidare. Men om hans konkurrent får till hoppet så är det nu externa faktorer som gäller som att vindförhållandena var perfekta, det var tur och såg ni inte hur nära det var att han rev? Det här är ju egentligen inget konstigt och vi kan lätt se ur ett evolutionärt perspektiv varför vi skulle ha lärt oss att tänka såhär. Samtidigt är det ju klart att de i nästan alltid handlar om en kombination av externa och interna faktorer hur det går. I mitt exempel så är ju både Mondo och hans konkurrent påverkade av interna faktorer, som talang, styrka, smidighet och att vara vältränad, samt externa faktorer som vindförhållanden, tur/otur, hotellrumsgranne som hållt en vaken hela natten etc. Att känna till att det är på det här viset och att alla fungerar såhär gör oss inte immuna från att tänka så, men att vara medveten om det och påminna oss själva om det ibland kan ändå vara till hjälp.

När det då kommer till att sluta dricka så finns det också såklart externa och interna faktorer och till råga på det så finns det en hel del interna faktorer som vi inte kan göra något åt. Vår fallenhet för beroende t.ex. är ju genetiskt betingad och inte något man väljer eller kan träna bort. Men det finns en intern faktor kvar som vi har, som tur är för den är avgörande, och det är hur vi faktiskt väljer att handla i slutändan. Det är väl här vi stöter på en del motstånd just för att det sägs vara skuldbeläggande, men jag håller inte med. Jag säger bara att det är ju vi i slutändan som faktiskt gör valet om vi ska dricka eller inte. Även om vi går på autopilot, så är ju det ett indirekt val vi gör eftersom vi kan välja att stänga av autopiloten och ta kontrollen. Men är inte det ett skuldbeläggande då? Nej, av den enkla anledningen att bara för att man KAN göra något så betyder det ju inte att det är enkelt. När man har misslyckats med något så betyder det inte att man är en värdelös människa, för i så fall skulle alla med beroenden vara värdelösa människor för alla har en historia av att ha misslyckats begränsa sitt drickande. Jag har misslyckats hur många gånger som helst och det beror varken på att jag är en värdelös människa eller att det inte fanns en möjlighet för mig att handla på ett annat sätt.

Jag känner att det blir lätt att glömma att man har den där agensen, just för att vi är rädda för att den ska vara så skuldbeläggande att påminnas om. Men samtidigt, om vi inte tror att vi har någon agens så tror vi ju inte heller att vi kommer att kunna göra något åt vårt beroende. När vi misslyckas och vi dricker igen så är vad som har hänt att de yttre faktorerna har varit starkare än vår agens och vi har kapitulerat för dem. Det är mänskligt och händer alla människor hela tiden. Det är viktigt att inte se det som ett misslyckande utan tänk istället framåt till nästa gång och vad du kan göra annorlunda då för att klara det då.

Då kommer vi då fram till tipset och vad jag gör. När jag hamnar i ett läge där yttre faktorer vill göra så att jag handlar på ett sätt som jag egentligen inte vill, ett exempel kan ju vara ett begär för att dricka alkohol, så tillåter jag mig att känna den känslan och påminner mig själv att jag kan inte påverka den känslan jag har av att vilja handla på ett särskilt vis på ett direkt sätt. Jag kan inte tänka bort ett sug efter alkohol, men jag kan välja om jag agerar på den känslan eller inte. När tjatterfjanten sätter igång och du sitter där i bilen och har just satt fast säkerhetsbältet och du ska åka iväg till systemet och allt känns hopplöst, säg stopp till autopiloten och sitt för en stund och försök ta in hur det känns bara. Det ÄR jobbigt. Men påminn dig själv om att du kanske inte kan få tjatterfjanten att lyssna på dig när du vill att hon ska sluta, men du behöver heller inte lyssna på henne. Det är precis där du har din öppning för att bryta det här mönstret. När tjatterfjanten har framfört sitt argument, bemöt det med fullt fokus för en liten stund, men tystnad från din sida och när du känner att det är läge, säg till dig själv att du inte tänker ge efter och så går du iväg och fokuserar på något annat som en promenad eller liknande.

Det är inte enkelt, så klart, men i slutändan får du inte glömma att det är du som kan bryta detta. Det är du som kan välja att göra som du vill. Man pratar ibland om att alkohol är en sjukdom, och det håller jag med om, trots att vissa skulle säga att det inte är det. Men till skillnad från vissa andra sjukdomar så kräver alkoholism en insats från patienten. Har du en öroninflammation så kan du få en medicin och tar du den så försvinner inflammationen. Med alkoholism finns ingen behandling som inte kräver en insats från patienten, tyvärr.

Ta över kontrollen nu så fixar du detta.

@TappadIgen Tack för ditt inlägg!
Jag hängde inte riktigt med. Kanske borde jag förstå ordet agens men nej tyvärr. Fast jag förstår vad du skriver och jag vet.

Kram

@Varafrisk Med agens avser jag alltså den egna förmågan att välja. Jag tänker på en taklampa som helt saknar agens. Den är programmerad(konstruerad) på ett sådant vis att när du trycker på knappen vid dörrkarmen så kommer den att antingen tändas eller släckas. Det finns givetvis undantag, t.ex. att strömmen har gått eller att något mekaniskt gått sönder, men den har ingen egen agens att ändra på utfallet.

Människor i sin tur är ju också programmerade av evolutionen att göra val som i stort sätt främjar överlevnad och fortplantning för att på så sätt föra generna vidare. Även om programmeringen kan tyckas vara dålig på att anpassa sig efter förhållandena, t.ex. att det inte i dagens läge är en överlevnadsfördel att frossa i fett och socker, så är människor egentligen de mest anpassningsbara, vilket till stor del förklarar vår framgång som art. "The blankest slate" är ett uttryck som är väldigt talande när det kommer till tabula rasa-teorin angående människor.

I korta ordalag så må vi alltså vara programmerade att tycka om t.ex. donuts för att de innehåller fett och socker som en gång var energi som främjade vår överlevnad, men vår agens gör också att vi kan välja bort och säga "Nej tack" på fredagsfikat trots att vi känner oss frestade.

Profile picture for user Tofu på besök

@Varafrisk Igår slog suget till med kraft. Insåg att det egentligen skulle vara lätt att falla för det. Jag stod i situationen med släkt på makens sida som jag defakto inte respekterar. Tråkiga ord men faktiskt sant. Folk som dömmer andra går bort i min bok. Speciellt när de fortfarande inte vill diskutera saken med mig eller låta mig komma tilltals.

Så vad gjorde jag? Tanken gick. Skit samma. Jag kan lika gärna ta ett glas och bli den de anser att jag är. Undrar hur känslan skulle vara? Blir det lättare att hålla avslappnat tal om jag bara tar 1-2 glas? Så gick tankarna. Jag tappade fotfästet. Så tänkte jag på effekten. 1 glas blir snart massor. Dessa två år jag hållit mig på rätt sida och faktiskt mått bra. Nej fy tusan. Gå undan några sekunder istället och ta luft och riv sedan av talet. Så jag gjorde det och det blev ett fint tal. Såg att min son blev berörd. Det landade väl.

@TappadIgen har en poäng. Jag lutade mig mot "agensen" och sa egentligen till mig själv skärp till dig. Tramsa inte bort detta nu. Du ger ju aldrig upp... Visa det och var stolt.

Tack @tappadigen för ett väldigt intressant inlägg. Jag tänker ofta på strukturellt- individuellt. Att strukturer ju präglar oss, klass, kön. Men hopp och tro- har jag till slut landat i - är knutet till individen, det egna valet.
Sedan påverkas vi i allt vi gör och tänker och hur vi lever, av klass, kön, gener. Men att det även i de mest kompakta strukturella mörker finns ljus och det är: det här är mitt liv, över detta enda har jag makt att bestämma.
När jag pratar om det på jobbet brukar jag säga att man ska ”ta hem problemen till sig”. Ta dem i knät. Vänd och vrid på.
Problem som står ute på en åker- de växer, ibland oöverstigligt.
Förlåt för kapning av tråd @varafrisk. 😍
Tack också @tofu för ditt inlägg. 😍Spännande. Och var stolt! 💪🏻🌱

@TappadIgen @Tofu på besök @Se klart
Helt ok att ni skrev.

Jag tycker om djupa diskussioner, diskussioner om det existentiella. Men för att ta del av denna diskussione
så kanske det är enklare för en person som kommit lite längre i sin nykterhet än vad jag har gjort. Jag fattar dock budskapet …ta kontroll över ditt liv! Och även om jag inte har tagit kontroll över mitt liv ännu så vet jag mycket väl att det är jag och ingen annan som måste göra det!

Så med en väldigt kort mening och få ord så handlar det om …drick inte…åk inte t Systemet…ta inte första glaset!

Ja, sammanfattningsvis är det precis det det handlar om. ”Drick inte, åk inte till systemet, ta inte första glaset.” Sen är alla de sakerna lättare när man inte ideligen slår på autopiloten. Jag hade också en riktig skitdag igår och tanken kom. Hade egentligen verkligen behövt dränka tankarna igår för de pockade på hela kvällen. Men efter en god natts sömn så är problemet mindre istället, tänker att det blir så också för Tofu, tänk om hon hällt i sig två glas (eller fler) och sen hållit talet.
Undrar om sonen blivit rörd då?
Att stänga av autopiloten är svårt. Det vet jag. Skapa optimala förutsättningar är en viktig del. Jag tänker att du kan ta fram det din handledare sa om dina positiva egenskaper. Låt dem sjunka in ordentligt. Det är någon som har sett dig ordentligt som ger den där återkopplingen och jag tänker på att du bara skriver om det. DET är positivt. Du hörde vad hon sa om dig och jämförde inte. Du tog emot. Bra jobbat!!! Det är faktiskt svårt att ta emot beröm också.
Autopiloten då - stress och trötthet bidrar definitivt till att det är lätt att slå på den. Känsla av maktlöshet, behov av att stänga av. Men vad händer då? Om man nu rationell försöker se om att dricka löser det jag vill att det ska lösa så säger jag NEJ. Grubblerierna blir dämpade men värre, oron och ångesten dagen efter är större, ältandet värre. Det är bubblan jag söker, men just den är en illusion. Jag vill ha bubblan för att slippa vara med, men jag vaknar alltid upp ur bubblan. Och jag vet att det är roligare att vara med.
Jag har verkligen analyserat det här mycket och insikten om att alkohol inte hjälper är stundtals rätt trist för det finns ingen annan medicin heller. Ingen Quick fix! De gånger jag har medicinerat med alkohol sen jag ”slutat” landar jag återigen samma insikt och de negativa effekterna är värre om man sällandricker. Alkoholens positiva effekter är oerhört kortvariga. Att nyktert sova på på problemen istället ger långsiktigt bättre effekter. För mig är det lättare att ta till autopiloten när jag har dåliga blodvärden. Jag tänker att det är en strävan att nå balans som man också söker med alkohol. Belöningssystemet och även de kroppsliga effekterna av alkohol. Så att optimera förutsättningarna med kost, motion, vila och sömn kan inte nog betonas.
Jag tänker att det TappadIgen skrev är väldigt intressant och att det inte är skuldbeläggande utan värt att tänka på. Jag har ju också vid flera tillfällen själv druckit trots att jag varken velat eller planerat att dricka och visst hade jag kanske kunnat hejda mig innan. Men helt ärligt har det inte alltid känts så, samtidigt så är jag allergisk mot tanken på att vi är maktlösa mot alkoholen. Så jag landar i förutsättningarna. Se till att det är möjligt att fatta bra beslut. Analysera och reflektera över alkoholens positiva effekter. Vad vill du ha? Får du det? Själv känner jag mig lurad och den insikten är viktig för mig.

@vår2022 Tack🥰@Sisyfos Tack för att du skriver men vet inte riktigt vad jag ska säga så jag låter bli just nu. Tar inte heller TappadIgens som skuldläggande.

Ligger i soffan. Är sjuk. Hosta. Täppt i bihålorna. Trött. Är i princip aldrig sjuk. Men nu har mannen smittat mig som i sin tur blev smittad av dottern. Det är ngt som inte stämmer m dottern. Känner att hon mår inte riktigt bra.

Solen skiner. Jag vill inte ligga i soffan men orkar inte mer än det. Skulle träffat socionomvänner fr Högskoletiden idag. Eftersom jag inte kunde komma ställde övriga in träffen så det var ju snällt så att jag får träffa dem. Skulle berätta om mitt alkoholberoende. En av dem vet men inte övriga två.

Om två veckor ska jag se Jesus Christ Superstar. Är dåligt insatt i berättelsen frågade då den diakon som jag träffar ibland om hon kunde berätta var jag kan läsa för att få en förförståelse. Fick en liten ny bok med Johannesevangeliet som jag tänkte läsa idag.

Just nu känner jag inget sug …tror att det kommer öka när klockan närmar sig tre. Idag ska jag inte åka dit. Vill inte. Alkoholen tillför i princip inget alls….det är tanken som lurar mig att komma ihåg hur det var när jag inte hade ett beroende.

Ha en fin lördag☀️

@Sisyfos skrev:" Jag har ju också vid flera tillfällen själv druckit trots att jag varken velat eller planerat att dricka och visst hade jag kanske kunnat hejda mig innan. Men helt ärligt har det inte alltid känts så, samtidigt så är jag allergisk mot tanken på att vi är maktlösa mot alkoholen."

Här hamnar du ändå i kärnan av mitt budskap. Jag menar ju inte på något sätt att det är enkelt och bara att göra, men det är ju den sista line-of-defense man har att ta till. När alla knep man har tagit har varit förgäves om man har satt sig i bilen på väg till bolaget, det är då man kan lägga in vetot och ta kontrollen och tänka att man inte alls är maktlös och så kliver man ur bilen igen och går och gör något annat.

@Varafrisk skrev:"Just nu känner jag inget sug …tror att det kommer öka när klockan närmar sig tre. Idag ska jag inte åka dit. Vill inte. Alkoholen tillför i princip inget alls….det är tanken som lurar mig att komma ihåg hur det var när jag inte hade ett beroende."

Du fixar detta! Om du är på väg mot bilen, gå tillbaka och läs det du skrev som jag citerar här.

@TappadIgen Nej det är inte enkelt. Jag ska bli nykter men det känns som om jag gör väldigt lite motstånd. Frågade kuratorn på Rådgivningscentrum om hon hade varit med om det beteende som jag har att när man ska sluta så ökar man istället. Hon svarade ja. Skrev om detta i ett tidigare inlägg.

Känner mig ledsen idag vilket beror på olika saker bla att jag fortfarande inte har brutit m alkoholen, att jag är sjuk idag när jag vill vara ut, vill hälsa på min dotter. Helt plötsligt kom tårarna….

Tänker att det handlar väl om acceptans…att så får det vara idag….ta av offerkoftan… men det är svårt.

Tittar på Tv…Stockholm maraton…härligt väder☀️Minns när min man sprang …vilken stämning!

Kram💕

Vill även skriva…nästa vecka ska jag träffa kuratorn och socialsekreteraren, ta blodtryck och prover för att veckan därå träffa blodtryckssköterskan och tandläkarbesök i veckan som kommer. Då kommer den där skamkänslan igen….fy farao…vad den är jobbig.

Klockan är 14.45 och jag sitter hemma och väntar på mannen och sonen som kommer snart m mat fr Donken. Inget som jag äter ofta men det fick det bli idag. Bättre än alkohol iaf. Ingen alkohol idag 💪🏻

Profile picture for user Onkel F

@Varafrisk Hoppas att du vaknar frisk och kry imorgon. Synd att du känner dig sjuk, men ibland får man ta det bra med det dåliga.
Om du somnar nykter ikväll så vaknar du naturligtvis nykter imorgon. Tror du att du kan stanna kvar i känslan av att vakna utan att ha druckit alkohol kvällen innan? Försök!
Jag vet inte om du fungerar som jag, men för mig är dag 5 - 7 de värsta när jag försöker sluta dricka. Om jag faller tillbaka inom den tidsperioden så mår jag maximalt illa hela tiden. Tar jag mig bortom de dagarna så börjar jag må så mycket bättre både fysiskt och mentalt. Jag älskar att sitta och äta fil och müssli i "svinottan" och se solens strålar leta sig uppför kullen utanför mitt köksfönster!
Tror du att du kan hålla kvar nykterheten? Jag tror att du kan om du vill.
Det du behöver göra är att sluta prata / skriva om skam! Jag förstår inte varför du är så fixerad vid den känslan. Du behöver acceptera vem / vad du är och agera utifrån det. Om någon annan inte är bekväm med vem du är så för dom rikta blicken åt något annat håll!

God natt och sov gott!

Vyssan lull...

Onkel F

Profile picture for user Vinägermamman

Godmorgon @Varafrisk
Hoppas du sovit gott och mår bättre idag. Vill mest titta in för att ge dig några positiva styrkepuffar💕
Tycker att du kämpar och kämpar och aldrig ger upp. Trägen vinner sägs det ju och jag tror på dig. Önskar dig en fin dag! Tack också för dina uppmuntrande ord hos mig.

@Tofu på besök @Rehacer @Onkel F @majken_r @Vinägermamman 🤗🙏🏻

Har sovit extremt dåligt inatt inte pga alkohol eller ångest utan hosta. Har hostat hela natten till slut kan man knappt hosta för man har så ont i magen🥵

Hade en så tung dröm precis innan jag bytte sängen mot soffan. Kom t mitt föräldrahem jag hörde ngn prata. Det visade sig vara en pappa t en patient på jobbet. Han var inte nykter och ville få tag på mig. Mina kollegor gjorde en anmälan t soc för något år sedan så jag vet inte om det var därför han dök upp i en dröm. Men sen slutade drömmen med att jag letade efter öl och vin…hittade bara tomglas och tomma burkar (mina föräldrar som knappt drack något) till slut hittade jag fyra burkar. Så skönt att det inte var verklighet!! Nu när jag äntligen hade en nykter dag igår! Och idag kommer det bli ytterligare en nykter dag! Även om det känns surt att vara sjuk när jag är ledig och solen skiner ute så är ändå det här viktigast..att vara nykter…en skön känsla!

Men ibland känner jag mig lite ängslig fast försöker ändå tänka att jag ska ta en dag i taget. För jag tänker att man går aldrig säker…suget kan komma när som helst oavsett nykter tid. Även om risken minskar med tiden…hoppas jag iaf.

Ha en fin söndag/Pingstdag☀️

Kram🌻

Hej @Onkel F ! Kul att du tittade in, det var länge sedan! Hur mår och går det för dig? Tack för att du svarade på hur det ser ut med antal dagar och mående.

Ja du skammen…fixerad…jag tänker att du tänker att man styr över den. Visserligen kan man nog öva sig på att styra bort den inte låta den ta fäste igen.
För mig handlar väl skammen nu om att jag inte har slutat dricka fastän jag vet att det är varken bra för blodtrycket, levern, magen mm. Det är ju det som är ett beroende när man inte slutar med ngt som är farligt. Det kan även vara här på forumet när jag får långa inlägg med fina välmenande råd om hur jag kan tänka och ändå förändrar jag inte mitt beteende. Det känns lite skämmigt som jag inte förstår. Men…det finns inget som handlar om att jag inte förstår.

Jag kan väl inte säga att skammen fick jag med mig i bröstmjölken men starkt förknippad med barndom/tonårstid/ungdom. Känslan av att vara fel istället för att bli bekräftad i känslan. Minns när jag hade bott i ett litet rum i stan under två veckor när jag var 17 år och jag ville flytta hem igen. Jag tyckte det skulle vara så skönt att flytta ifrån mamma, ifrån hennes tjat. Men jag hade inga kompisar i stan utan de bodde ngn halvmil fr mitt föräldrahem. Hursomhelst ville jag flytta hem igen. Pappa sa…det är klart att du får flytta hem medan jag förstod av mamma att hon tänkte mycket på vad grannarna skulle säga.

Men varför skammen gör sig påmind när jag är på besök på vårdcentralen är när jag får den där blicken…som om jag inte förstår….

Ok, ha en fin dag☀️

Är sällan sjuk men förra gången jag var sjuk då i Covid var under jul- och nyårshelgen/ledigheten. Å nu lyckades jag bli sjuk igen under några lediga dagar. Fast ska man se det ur det positiva perspektivet så är jag förhoppningsvis frisk till på tisdag och kan jobba. Har mycket inbokat i veckan som kommer både m besök på jobbet, hälsobesök för egen del och träffa några vänner.

☀️☀️

Det märks att det söndag och fint väder här på forumet. Tror att det har varit stiltje helt och hållet här idag. Jag själv som är sjuk inte utslagen men för trött för att orka göra ngt har varit här inne för att se om det har skrivits något antingen hos mig el ngn annan. Men hade jag varit frisk så hade jag också varit ute i det vackra vädret.

Idag kom iaf dag nr 2 kommer somna nykter.

Kram🥰

Jag visste att det var ngt som inte stämde m min dotter. Ringde nu t min man. Hade med nöd och näppe fått låna en telefon av ngn. Förlorat sin egen, säkert m körkort och kontokort. Jag sa t min man att jag kunde åka med men han sa att det var bättre att han åker själv. Då kan de prata i lugn och ro. Hatar bipolär sjukdom😱

Glömde skriva…det här har ju hänt tidigare men då har jag inte lika gärna velat följa med för då har jag haft alkohol i kroppen vilket jag inte har nu. Det är skönt och jag får stå ut i min ångest😔

Vaknar precis som om jag vore bakis men tack och lov så är jag inte det🙏🏻Men en natt med hosta samt att maken inte kom hem förrän två-tiden innebär väldigt rubbad sömn. Drömde även att jag tänkte att jag ska dricka på fredag men jag ska inte dricka på fredag. Tittade på ett avsnitt med Kay Pollak inatt ”Att välja glädje”….hur man kan styra sina tankar. Min kurator tipsade om klippet. Är helt säker på att jag har boken. Så enkelt det blir om man styr tankarna åt rätt håll….

I veckan som gick hade jag tre nyktra dagar. Denna veckan börjar jag nykter. Utmaningen kommer imorgon när systemet är öppet men då har jag med mig tre nyktra dagar i rad i ryggmärgen.

Önskar er alla en Glad Nationaldag🇸🇪

Skriver väl igen då….

Min man har en vän, vi kan kalla honom för Sven. Sven är 71 år. Lever i sitt fjärde förhållande. Så länge jag har känt honom tills för några år sedan har hans liv gått i full fart gällande jobb, fritid, semester. Har jobbat som leveranschef på ett företag men bara för att han hade svårt att sova började han dela ut tidningar nattetid. Det senare håller han på med fortfarande…för det har saknats personal. Kliver upp kl ett på natten. Alla fester har varit storslagna. Mycket alkohol. Han drog ner på sitt drickande avsevärt för ett antal år sedan. Delar en liten flaska rödvin (25 cl) m sambon. Fick diabetes för några år sedan. Hade ett bensår också för några år sedan. När jag träffade honom för en tid sedan hade han förlorat styrkan i din röst. Nu har han fått ett sår på lilltån och ligger på sjukhuset. Läkarna har sagt att han kommer nog få ligga inne ett tag. De pratar om att amputera hans ben.

Jag tänker, utan att veta för jag har ingen medicinsk profession, att detta är priset för ett liv som har gått i över hundra med mycket jobb, fest och för lite sömn. Sven har inte tagit hand om sig under sitt liv. Och det är tragiskt att se hur denne man bryts ner…en påminnelse för mig att ta hand om mig🙏🏻

Ja…det har verkligen varit stiltje…hade gärna diskuterat….men behovet blir troligtvis större imorgon när systemet har öppnat igen..

Dag 3✅ är snart till ända…

Profile picture for user Kennie

Hej,
Jag gillar tanken att välja glädje. Och att styra tankarna. För mig är distraktion ett sätt att styra tankarna bort från något. Så skönt med tre nyktra dagar. Det är ju många som säger att första dagarna är värst, kanske bli det till och med lättare imorgon.. Jag håller tummarna för det!

@Vinägermamman @Kennie Tack🤗

Något som jag har funderat på är att jag har tänkt att suget borde vara lika starkt oavsett om alkohol finns tillgänglig eller inte. Kanske att suget skulle vara ännu starkare om alkoholen inte fanns tillgänglig? Men mitt sug efter alkohol är ju svagare om jag inte har möjlighet att köpa ngt men kan vara väldigt starkt ca tio minuter före Systemet stänger. Fast om jag bestämt mig en timma före Systemet stänger att jag kommer att köpa alkohol då är förstås suget inte lika starkt tio minuter före stängningsdags. Funderar på om jag kan dra nytta av detta på ngt vis i mitt sätt att tänka.

Godnatt😴

Ja det där med sug är inte helt enkelt att förstå sig på och säkert olika för olika personer. Jag har ju inte haft något kemiskt beroende så suget tror jag mer har handlat om huruvida det är möjligt att köpa och dricka eller inte. Ibland en besatthet att köpa. Jag har svårt att känna igen mig i en del beskrivningar av sug, alkoholdjävulen och att livet blir tråkigt utan alkohol. Det är därför jag ibland har tjatat på dig att jag trycker att du ska fundera över vad du får ut av drickandet. Du beskriver din besatthet att köpa, men aldrig vad som händer sen. Och du verkar så trött på alkoholen. Och jag tänker då att det för din del också handlar mest om att stänga av autopiloten och köra själv. Som TappadIgen skrev om.
Autopiloten har en tendens att slå på sig själv när man är trött, less - eller kanske HALT (hungrig, arg, ledsen/ensam,trött) så att jobba med att styra tankarna är bra. Spela hela filmen… köpa, dricka och vakna dagen efter… Allt handlar om att hitta vägar för inte ta vägen förbi systemet.
Nu har du tre nyktra dagar i bagaget. Det är en bra början. För mig var ofta dag 5 jobbigast. Kanske handlar autopiloten om blodsockernivåer och att du kan ta en banan innan du tar dig hem utan att ta en omväg. Drick ett glas vatten, ta en ingefärsshot, vad som helst kanske för att själv få sitta i förarsätet under den kritiska timmen. För så är det VaraFrisk… det är en timme du behöver fokusera på. Nu håller jag tummarna för att det går bra idag. Kanske kan du göra som Tofu som tog med Torn och AndraHalvlek på första festen. Ta med nån av oss härinne den där kritiskatimmen.., Önskar dig en riktigt fin dag!

Profile picture for user vår2022

@Varafrisk Jag tänker att om man har mycket tankar på alkohol så skapar man känslor av sug. Man triggar belöningssystemet. Om tankarna varit, idag ska jag köpa alkohol kl 17, då kan man hålla sig i vetskap om att man ska få dricka. Om man tänkt, idag ska jag inte dricka och man börjar tänka mycket på alkohol 10 minuter innan bolaget stänger, skapas massor av känslor och belöningssystemet triggar igång suget. När det är söndag vet man att man inte kan åka och köpa alkohol, så tankarna är mer att det är kört att dricka och man triggar inte igång belöningssystemet med massor av känslor på samma sätt då det är omöjligt att handla. Om puben är öppen, går kanske tankar på att det finns en möjlighet att kunna dricka, tankarna blir intensiva om att dricka och känslor av sug uppstår som triggar belöningssystemet.

Så tankar på alkohol skapar känslor av sug. Tankar på alkohol kan skapa känslor som ångest, oro vilket skapar sug att dämpa dessa obehagliga känslor. Det triggar belöningssystemet som lärt sig att vid dessa känslor är det enda botemedlet alkohol. Det blir en ond cirkel och det enda som kan bryta denna cirkel är att inte dricka alkohol så att belöningssystemet i hjärnan får återhämta sig. Lugna ner sig och läras om att vid obehagliga känslor kommer inte botemedlet alkohol. Efter ett tags nykterhet är belöningssystemet mer stilla och i dvala, men återuppväcks genast om man tillför alkohol, då pockar den på med sug igen för att dämpa känslor. Vi som har en beroendehjärna har skadat belöningssystemet för gott, men vi kan bete oss och handla annorlunda genom att inte dricka alkohol, då får den återhämta sig och komma i balans igen. Vi ska vara glada över att denna denna möjlighet finns, en andra chans, trots att vi skadat belöningssystemet för gott. Livet blir hur bra som helst, till och med bättre som nykter, trots denna livslånga felprogrammering i belöningssystemet. Då får man belöningar på massor av andra sätt utom av alkohol😁

Ha en fin tisdag!🌞💕

@Sisyfos @vår2022 Kram!

En fråga som jag kanske borde veta...hur vet man att man har ett kemiskt sug?

Vad som händer efter att jag har köpt alkohol är att jag åker hem och dricker upp den. Inte allt på en gång. Har ju aldrig alkohol hemma. Köper tillräckligt mycket så att jag känner av det men ändå klarar av att gå till jobbet nästa dag. Blir oftast mer på fredag och lördag. Skriver oftast inte på forumet om jag har alkohol i kroppen. Försöker inte heller att skriva sms. Kan hända att jag skriver sms ändå som jag egentligen inte vill skriva fast nu för tiden är det snälla sms. Jag är mycket lugnare sett gentemot vänner. Kan ändock bli arg mestadels tänker jag att det beror på det liv jag lever. Vill inte leva så. Brukar laga mat eller annars hämtar vi färdig mat. Ser på TV eller ngn serie (som jag oftast inte kommer ihåg dagen efter). Somnar många gånger framför Tvn eller lägger mig tidigt. Beroende på dagsform så kanske alkoholen tillför en liten stunds energipåförsel annars ger den mig väl inte så mycket mer. Jag tänker att det är ofta mina tankar från förr som spökar...Hur mysigt det är med ett glas rött till grillat, ett glas bubbel när jag tar ett bad, en öl till grillad korv...ett glas bubbel på fredagskvällen...Det handlar ju verkligen om att spöka..för nu handlar det ju inte om ett glas...och inte blir det så himla mysigt heller...

Idag är jag hemma från jobbet igen. Är något bättre men hostan sitter kvar i synnerhet nattetid och jag sover väldigt dåligt. När jag vaknade imorse kändes det i min kropp som om jag hade haft värsta brakfesten igår kväll men det var en natt fylld av dålig sömn. Har även oro för min dotter som inte är i balans just nu. Hon är inte på väg in i ngt skov men rastlösheten gör att hon gör fel bedömningar och får ett riskfyllt beteende. Har ont i sin rygg och är förkyld vilket leder till att hon inte kan träna. Träningen är så viktig för henne den håller även ångesten borta. I mitt bakhuvud finns alltid oron för om hon är suicidbenägen eller inte...hon har ju döljt det tidigare för oss så det väcker mycket oro inom mig.

Kram:)

Jag ska vara nykter även idag. Lämnade en bakdörr genom att inget skriva. Känner att jag kommer behöva vara bestämd i detta beslut. Har hållit på fram och tillbaka om jag kan jobba imorgon el om jag ska vara hemma. Att vara hemma innebär att jag behöver boka om mitt tandläkarbesök, tiden h kuratorn….tänker att de kan ta tid att få nya tider på båda dessa platser pga semestrar och att min tandläkare jobbar deltid. Kommer behöva avboka besök h mig vilket blir inte så enkelt att boka om före semestern. Men jag har bestämt mig…jag behöver ytterligare en dag för att tillfriskna och återhämta mig. Behöver vila…och ork till att gå ut på en liten kort promenad vilket jag inte orkar idag.

Kram☀️

@Varafrisk ang. sug och systembolag. Du ska göra/tänka/prova det som känns bäst och hjälpsamt för dig. Hur känns det idag förresten? Det är väl dag 4 nu? Helt grymt ju! När hade du dag 4 senast? Jag är på dag 3 och känner lite oro/rastlöshet just nu och har beväpnat mig med en flaska Ramlösa som jag klunkar av, så känns det lugnare i magen. Har du provat att klunka något annat när suget kommer? Det kan vara bra med en Ramlösa även i bilen. Ta en klunk när du vill styra mot bolaget?
Önskar dig en fin dag och att hostan sitter i någon dag till eller så (missförstå mig rätt nu😉)
Kram

@Varafrisk i skrev visst samtidigt. Mycket kloka beslut av dig att stanna hemma imorgon. Det är så viktigt och bra att du prioriterar som du gör nu. Stor kram🤗

Fattar inte riktigt vad det är med mig för tårarna rinner🥲visserligen har jag sett en liten sorglig serie…men jag tror att det är en kombination av nykterhetsarbete, oro för min dotter…urless på att vara sjuk vilket även stressar mig då jag har mycket att göra på jobbet….jag är skör…

Känner att suget ökar….

Men ville säga en sak….@Se klart, @Torn och @Sisyfos…ni betyder mycket för mig. Även om det kan tyckas att jag inte lyssnar till era ord så gör jag det. Och även om ord kan hamna fel hos mig och göra mig ledsen så har jag blivit starkare…skakar av mig lite snabbare. Ni är några av dem som jag följt sedan jag började skriva…på ett ungefär…som finns kvar…andra har tystnat och det blir tomt. Man behöver både de som går före, går bredvid och som kommer efter…ville bara säga det🥰

Kram🤗

Profile picture for user vår2022

@Varafrisk Du frågade om hur man vet om man har ett kemiskt beroende. På Wikipedia står det så här: Kemiskt beroende eller fysiskt beroende innebär att vissa personer efter regelbundet intag av vissa droger, till exempel alkohol, nikotin, opiater eller bensodiazepiner, vänjer sig vid drogen genom toleransutveckling och samtidigt skapar ett behov av ytterligare intag. Då kroppens tolerans mot droger ökar i takt med användandet, kan det i värsta fall resultera i fysiska eller psykiska problem, eller också överdos när det handlar om grövre droger.

Har mest tänkt i termer om att jag är alkoholberoende, men enligt ovan var jag även kemiskt beroende och detta resulterade i psykiska problem för mig. Tänker att det ena (kemiskt/fysiskt) oftast ger det andra (psykiskt) beroendet, eller tvärtom och är svåra att separera. De ingår liksom i beroendepaketet tänker jag.

Bra kämpat med dag 4!🥳💕

@Varafrisk … men det bl ev v 3 dagar. Var stolt över dom dagarna. En liten fråga, du behöver givetvis inte svara, men när du dricker, vilka mängder blir det? Under hur lång tid? Jag tänker att när du inte orkar stå emot, skulle du kunna begränsa intaget? Och på devis trappa ner de dagar du inte orkar stå emot? Tänkte också på om du reflekterade över vad som gjorde att du drack?
Återigen, ta med dig de 3 nyktra dagarna och fortsätt som om gårdagen inte hände!
Kram 🥰

@Vinägermamman Du får gärna fråga men jag tycker att det är svårt att svara. Inte för att jag inte vill svara utan att det är skämmigt😔Jag får ju frågan då och då av kuratorn på Rådgivningscentrum, har även en folder som jag ska fylla i och ta m mig t sjuksköterskan på Hjärt- och kärlmottagningen. Foldern innehåller frågor kring bla alkohol, motion, sömn/sömnapné. Dra ner på alkoholen funkar inte. Även om det är bättre än att dricka som jag gör nu så vill jag ha mer. Anledningen att jag drack tänker jag var nog delvis mitt stämningsläge men det är även som om att vetskapen att systemet var öppet gjorde att jag körde ditt 20 minuter före det stängde. Det kändes dock så fel att gå in och köpa och sen komma ut m en kasse. De tre dagarna hade ändå gjort ngt m mina tankar för jag hade inte tänkt så mycket på alkohol som jag brukar göra.

Idag har jag stark ångest! Det beror givetvis på att jag drack vilket medförde att jag skrev flera sms. Inga dumma sms men jag hade förmodligen inte skrivit några om jag hade varit nykter. Skrev många sms t dottern inte heller dumma men pga min oro. Kan bli många även om jag är nykter. Har svårt att härbärgera min oro när dottern inte mår bra. Det är något jag verkligen behöver sluta göra! Inte undra på att hon blir irriterad!

Tror jag ska gå och jobba imorgon. Ska även åka och blåsa. Om jag jobbar imorgon ska jag åka t en fd kollega fr när jag jobbade som skolkurator. Det kommer ytterligare tre kollegor dit. Så tre fd skolsköterskor och två fd skolkuratorer. Jag har skrivit om denna träff tidigare för jag var lite osäker på om jag skulle gå då en av dem bröt kontakten med mig pga tråkiga sms. Men jag bestämde mig att jag ska gå. Jag har stått för vad jag gjort kan inte göra det ogjort men måste stå upp för mig själv för den jag är. Jag skrev under påverkan av alkohol det är inget försvar utan en förklaring.

Kram🤗

Ringde min dotter och bad om ursäkt för alla sms. Sa att det är jag som inte kan härbärgera min oro. Och jag sa …jag vet jag har sagt det förr. Sa att jag är rädd om vår relation för att hon är min dotter men även vän, att jag tycker om att vara tillsammans med henne. Hon lät låg fast hur glad kan man vara med en tjatig morsa! Fortfarande förkyld. Hade tagit sin sömnmedicin. Nu gäller det för mig att härbärgera min oro och styra över mina tankar så att hon inte finns där hela tiden.

Stannar hemma även imorgon. Får lite dåligt samvete. Skulle kanske orka gå och jobba men risken för att få hostattacker vid besök eller låta ganska förkyld (är tät i bihålorna) är inte så trevligt för patienter/föräldrar. Och ytterligare en dag kan väl vara bra för mig att återhämta mig.

Kram🥰

Min dotter ringde och ville komma hem. Så klart att jag hämtade henne. Nu sover hon i soffan.

Systemet stänger om ca 75 minuter. Känner sug men inte superstarkt. Idag ska jag vinna över suget!

🍀🍀🍀

@Varafrisk Tänker på fördelen att du var körbar. Tänk om du hade druckit och inte kunnat hämta din dotter. Kämpa på nu💪🏻
Kan nämna att dagen har varit/är jobbig för mig idag. Skriver kanske mer om det i min tråd sedan!
Kram

@Vinägermamman Ja det var jättebra att jag var körbar men jag brukar alltid vara körbar vid den tiden (14-tiden). Men oavsett vad så var det bra att jag var nykter och körbar👍🏻 Och nu klarade jag denna dag✅ Ska vara hemma fr jobbet imorgon men ska ändå åka och blåsa. Tänkte att jag skulle köpa mig ngt gott bröd t frukosten🥐

🍀🍀🍀

@Varafrisk Grymt bra kämpat idag! Måste också kännas skönt att dottern ville komma hem. Förstår din oro. Det är väl så det är att vara mamma, livet ut. Jag oroar mig oxå mycket. Försöker träna på att tänka att oro inte är konstruktivt eller hjälpsamt för någon. Ibland kan/får/bör man inte hjälpa till, och då accepterar jag det, även om det känns jobbigt och ledsamt.
Låter gott med lyxbröd till frukosten imorgon.
Kram

@Vinägermamman Tack🥰

Min dotter har bipolär sjukdom vilket gör att hon behöver mycket stöd av oss föräldrar. Hon medicinerar men kan ändå hamna i rastlöshet då hon inte gör de bästa bedömningarna utan det kan bli lite risktagande. Men jag är så tacksam över att hon ville komma hem. Vi har ätit tacos tillsammans. Så glad över att jag var nykter och kunde skjutsa hem henne och ännu mer glad över att få skjutsa hem henne t den nya lägenheten.

Ska lägga mig nu och kommer somna nykter✅

Dagens text från min bok ”Just idag - 365 tankar för sinnesro” av Olle Carlsson lyder enligt följande:
”Just idag gör jag det jag tror på.”
” Idag vill jag sträva efter att helt och fullt leva efter mina inre värderingar istället för att vara likgiltig. Jag vill försöka acceptera min ofullkomlighet utan att låta den bli en ursäkt för att stänga av och inte göra någonting alls. Jag vill förstå att allt jag gör och inte gör får konsekvenser.”

Den här texten passade bra för mig idag🙏🏻 Kanske den kan passa någon annan😉

Kram🍀

@Se klart Tack, den gick bra! De gånger jag har druckit dagen före då har jag inte gått dit dagen efter. Man kan ju då undra vad det är för idé att hålla på med detta? Går jag inte dit så är det ju en signal för kurator att det inte funkar och framför allt en signal till mig….hur ska jag ha det?!?! Och jobbar jag inte aktivt med att bryta m alkoholen så kommer jag inte få fortsätta m behandlingen vilket skulle vara ett enormt nederlag vilket endast skulle bero på mig….Så det känns jättebra att gå dit och blåsa samtidigt som jag får växla några ord med ngn som jobbar på mottagningen.

Kram😍

@Rehacer @Vinägermamman 🥰

Jo, men det har känts ok! Ingen kamp. Jag har varit ganska bestämd eftersom jag imorgon ska t vårdcentralen för att ta blodtryck och olika prover. Detta är en årlig kontroll pga högt blodtryck. Fast ..jag känner mig nervös inför blodtrycket imorgon. Har aldrig känt inom mig att det har varit högt men pga provtagning så visade det sig vara det. Samtal m sköterska på måndag. Även om jag är nervös är det skönt att få det kollat.

Ska gå t jobbet imorgon. Så himla skönt! Men jag känner mig stressad innan jag kommit dit. Låg efter med en del saker innan jag blev sjuk och nu flera avbokade besök på det. Skönt att somna nykter iaf👍🏻

Godnatt 😴

Hej Alla!

Vill inte tappa kontakten med ”tidiga-fasen-gänget” därför måste jag skärpa mig nu. Vill inte vara en som hela tiden kommer på efterslänten….
Har druckit fredag och lördag. Varför???
I torsdags var jag och blåste. Träffade min kurator som frågade hur det går. Hon pratade då om att jag trappar ner. Jag själv har aldrig tänkt i de banorna utan tänkt att när man trappar ner då dricker man mindre mängd alkohol inte att man dricker färre dagar. Men givetvis kan det även innebära att man dricker under färre dagar. En vanlig vecka brukar jag dricka sex av sju dagar men denna vecka blir det fyra av sju dagar.

Hur som helst så var det som min hjärna uppfattade ordet trappade ner vilket med andra ord möjliggjorde för mig att jag kunde dricka på fredagen. Så det var inte så mycket förhandlande utan jag hade bestämt att jag skulle dricka alkohol. Dessutom var mitt blodtryck bra och lite av den spänningen som jag hade haft försvann. Har inte fått svar på övriga prover. Och dagen på jobbet hade varit allt annat än bra… så irriterad på psykologkollegor som alltid tror att de har tolkningsföreträde! Igår däremot ville jag avstå (ville egentligen avstå även på fredagen men det var på ett annat vis den dagen) men var så påverkad av massa känslor så motståndet var svagt.

Så dag 1 igen✅ men jag vill gärna vara med övriga som är på är i början och kämpar!

Ser fram emot veckan som kommer…31-årig bröllopsdag på onsdag, se Jesus Christ Superstar i Gbg på torsdag, bo på hotell tom fredag. Spendera fredagen i Gbg. Blir mysigt! Vet att utmaningen m alkohol kommer stark men jag ska kämpa!!

Känner att de dagar då jag inte druckit ger mig lite en känsla av frihet. Känner en längtan av att inte behöva vara fastfängslad av denna drog….att bojorna har öppnats upp och nyckeln slängd för att friheten finns där🙏🏻

Ha en fin söndag alla🤗

Godkväll @Varafrisk !
Du fixade 3 dagar 💪🏻! Du upplevde en frihetskänsla dessa dagar☀️. Du trappade ner de senaste 7 dagarna! Alldeles nyligen dessförinnan klarade du 2 dagar. Du är på gång! Även om du trillar dit igen, kom ihåg vad du har klarat. En dag i taget, en stund i taget.

Varmt välkommen till Götet😘

Tack snälla för de trösterika orden @Vinägermamman 🥰

Å tack det ska bli kul att komma t Gbg igen! Har inte varit där sen i somras. Trivs väldigt gott i stan😃

Kram och Godnatt t er Alla! Somnar nykter!

Var tvungen att kolla igen….Har varit nykter fyra dagar i veckan som gått! Även om det inte var fyra dagar i rad så fixade jag iaf fyra dagar!

Bra jobbat VaraFrisk! Det är viktigt att se sina framgångar tror jag. Tänker att du kan bestämma dig för att dricka a-fritt på hotellet redan nu.

@Varafrisk
Bra med 4 nyktra dagar av 7! Fortsätt minska på dagar och enheter, imorgon dag 2.
Det är en frihet att inte dricka! 🌸

@Sisyfos Har också tänkt tanken! Behöver förankra den väl! Vi ska gå på restaurang innan musikalen. Kanske skulle kolla in en restaurang m bra alkoholfria alternativ.

@Rehacer Ja…känslan av frihet smög sig på en liten liten stund…ska jobba på att den känslan blir större. För den känslan ger mig insikt i att vara mer rädd om mig själv. Att inte ha massa tentakler ute för att försöka få kontakt m människor som mest finns där ute i periferin…

Till ngt helt annat…min dotter jobbar som personlig assistent. För ungefär ett år sedan fick en manlig kollega sparken pga sexuellt ofredande. Det var min dotter som berättat. Nu är mannen tillbaka på jobbet igen och min dotter skulle jobba m honom igår kväll. Hon mådde så dåligt av att vara tvungen att jobba m honom igen. Hur tänker arbetsgivaren?!?! Det räcker att min dotter har det tufft som hon har det nu. Jag har samtycke från dottern att ta kontakt m Vuxenpsyk. Hon behöver en samtalskontakt nu. Kan inte vänta tills efter sommaren. Så tufft m psykisk ohälsa!

Nu startar jag igen dag nummer två då…fixa t mig….blåsa …därefter jobba💪🏻

Ha en fin måndag☀️

@Vinägermamman Tack för att du frågade mig igår! Idag är det dag nr 1 igen! Men nu är jag jäkligt trött på att vara återkommande på den här dagen så nu SKA det bli en fortsättning på det!

Var h blodtryckssköterska igår. Mina prover var bra kanske ngt förhöjd kolesterol men man medicinerar inte mot det. Nämnas bör att det här var ingen kontroll av levern utan jag var på en hjärt- och kärlmottagning. Vi gick igenom vilka risker jag har för att drabbas av en hjärt- och kärlsjukdom.
När jag gick därifrån var jag lite uppå pga att jag faktiskt kan göra något själv för att förbättra min hälsa.

Vid sådana tillfällen pratar min hjärna konstigt m mig! Som att drick en sista gång…Blev det roligare denna sista gång? Annorlunda? Nej det fanns absolut inget som var bra.

Jag har precis ätit upp min frukost. Solen skiner utanför. Har endast två besök kvar nu före semestern…optiker och tandläkare. Har 10,5 dagar kvar att arbeta före semestern. Det är fokus som gäller inget spretande…inga tentakler ute ….utan låta själen få ro….motion för kroppen…och ingen bilväg förbi Systemet el något första glas…utan fokus!!

Ha en fin tisdag☀️

@Varafrisk
Bra inställning, låt den vara med dig hela dagen! Lätt att vara tuff på morgonen ( jag vet av egen erfarenhet) för att sen vara svag och lättövertalad på eftermiddagen. Håll kvar denna känsla då!
Jag tror på dig! ☺️

Profile picture for user Onkel F

@Varafrisk skrev: "När jag gick därifrån var jag lite uppå pga att jag faktiskt kan göra något själv för att förbättra min hälsa." Just hälsan är mitt viktigaste incitament. Det finns nog inget vi kan göra för att förbättra vår hälsa än att låta bli alkoholen. Du har ju beskrivit ett flertal gånger att du är orolig för vad alkoholen gör med din kropp. Försök göra det "min" sköterska bankar in i huvudet på mig: Väg det du upplever som positivt med alkohol mot de negativa konsekvenserna det ger. Framför allt för kroppen.
Kan dock bara instämma i vad Rehacer skriver: lätt att vara tuff på morgonen...
Hoppas du haft en bra dag med focus på det viktigaste = dig själv, och att du inte lät bilens autopilot ta svängen förbi bolaget.

Kommer inte skriva något om hur denna dag ska levas förrän jag vet resultatet ikväll. Precis som både Rehacer och Onkel F skrivit är det lätt att vara tuff på morgonen. Har iaf lovat att hämta min dotter på hennes jobb ikväll om hon behöver skjuts.

Vad jag kan stå för är att idag firar min man och jag 31 år som gifta❤️Det är en ynnest🙏🏻 Så mycket vi har delat med varandra…upplevt tillsammans under dessa år….hela registret av känslor❤️
Eftersom vi åker t Gbg imorgon blir det en god middag där före musikalbesöket👌🏼

Kram☀️

Grattis till 31 år ihop, det är verkligen stort och värt att fira! Och vad skönt för din dotter att du kan hämta henne, sånt älskar (även stora) barn. 😍 Kram.