Ett av de bästa inläggen i världsklass. Sylvasst, skarpt och ärligt som berör.
?
/Mrx

Du möter mig där jag är❤️

Kan inte du skicka länk/berätta om studien igen?

Jag fattar och förstår vad som skrivs och sägs men oavsett strategier så är det jag endast jag som kan ändra mitt liv.

Jag förstår även att många här inne kämpar. Nu har jag endast läst en bråkdel men det är inte den bilden jag får. För den bild jag får är att om man inte klarar av att vara nykter så är det så lätt att tystna...kanske dyker man upp efter ett tag och är så självkritisk...eller så lyckas man och då är det ganska fantastiskt...och inte mycket sug.

Kram?

Hej kära varafrisk!
Jag jobbar ju med urtråkiga strategidokument. På jobbet alltså. Men jag har nytta av dem på alla möjliga sätt.
Att skriva ner. Steg för steg. Då kommer man liksom nära- istället för helikopterperspektiv över hela livet. Eller hela företagets framtid. Jag tror verkligen på små myrsteg och har aldrig varit visionär. En dag i taget är det enda som funkat för mig. Ibland får dagarna brytas i små kvartar. Här och nu. Denna lilla kvart, dag eller timme. Kram från hjärtat till dig. ❣️
Ps. Ska vi dra igång ett frö-projekt?

Varafrisk, Du skriver ofta om att du känner dig ensam av olika anledningar. Jag känner igen mig i det du skriver om ensamhet. Jag känner mig ofta ensam även fast jag är gift, har tre vuxna barn och barnbarn. Har ett "kompisgäng" som vaknar om jag hittar på grejer. Mina föräldrar och en bror är döda. Jag tänker ofta på dem som dött. Frågar mig ibland varför jag blev kvar istället för dem. Börjar jag analysera och tänka klart känns det bättre. Min far dog av plötslig hjärtdöd, min mor dog av samma sak. De var före detta rökare med sundare livsstil på slutet. Båda hade fyllt 80 år. De har haft ganska bra liv skulle jag vilja säga. Bra ekonomi, varsin bil, resor, etc. Farsan var dock lite törstig och gömde sprit i garaget. Det var ganska oskyldigt. Han var på väg till jobbet när han dog. Han jobbade in i det sista. Pension var bara för de trötta sa han. Jag tycker dock det var väldigt onödigt att en rattfyllerist körde på min bror så han dog i unga år. Vi bär på våra trauman genom våra liv

Efter att jag läst Se klarts och Mrx senaste inlägg så rinner mina tårar och jag blir alldeles varm i hjärtat!!

Mrx...jag har läst dina senaste inlägg om att du har arbetat hemifrån..jag tror kanske att det är ett år nu? Och jag har tänkt...det är beundransvärt att du befinner dig där du är...med den kontroll som du ändå har på alkoholen. Så tack för ditt inlägg och stor stor kram till dig:) Så förbannat onödigt att en rattfyllerist körde på din bror!! Ja...vi bär på våra trauman!

Å du Se klart...jag måste nog läsa din tråd ifrån början en dag....för att läsa om din historia. Ja...jag är gärna med i ett fröprojekt...för jag behöver en ledare där...min mamma var toppen på att odla så även min syster...men de lever inte längre...min bror är också helt otrolig...han vill inte träffa mig ensam på en fika utan sin fru och utan min man...som om jag vore en elak djävul?? Så jag behöver nog någon som jag leda mig...

Alla dessa inlägg som jag får...som jag är otroligt tacksam över att få....men jag är inte så lätt att leda. Det är inte ofta som jag säger att jag vet och jag kan...men jag har lärt mig så mycket om mig själv..och har gått så mycket om terapi och terapeutiska samtal...likväl förbannat har jag inte fått bukt på mitt alkoholmissbruk/beroende. Och, det skrämmer mig...för jag förstår vilken otrolig kraft alkoholberoendet har...hur alkoholen kidnappar hjärnan...och det är så läskigt!!

Jag måste nog säga att jag har är en hyfsad bra kurator, kollega, vän, maka, mamma.... som kan vägleda andra...inte lika bra på att leda mig själv...fast jag är så nära...jag vet det!

Så...var börjar vi Se klart när det gäller fröerna??

Stor varm kram till er alla:)

Varafrisk, Haka på mig och min gamla forum polare, tomen. Vi håller oss nykter alla dagar i veckan men tillåter oss att falla ibland. Vi kör typ månad för månad. Tomen leder över mig i februari med 18-1. Jag har 16-3. Alltså vi räknar vita dagar per månad.

Jag minns jätteväl att du berättade om dina föräldrars gård. Så fint.
Vi köper fröer. I helgen. Och såna där små så-krukor i plast. Eller pluggbrätten. Med en dyna under som man kan vattna på.
Jag tänker börja med:
Tomater (lite sent men det gör inget)
Luktärter
Zinnia
Solrosor
Kål- näe det var helt misslyckat förra året.
Kanske sockerärter?
Såjord behövs.
Sen tycker jag du ska följa Sara Bäckmos konto på fb + blogg.
Och gå med i Farbror Gröns trädgårdsland. Så roligt att följa.
Obs- om Bosse Rappne eller liknande personer finns här så får ni gärna stötta! Massa synpunker klarar vi oss utan eller hur @varafrisk?
Jag tycker vi har som mål att fröna ska vara i jorden del 1, på söndag?
?

Vaknar ofta med oro i kroppen...lite känsla av att det finns problem som väntar på mig....som kan bidra till att jag går in m ed fel inställning till dagen?

Nu är det som det är...och vissa saker kan jag inte alls styra över som tex pandemin...och hur det är på jobbet just nu....fast jag kan ändå styra över min jobbdag...min dag.

Så nu måste jag egentligen lämna köksbordet, gå in i badrummet..föna håret och på med lite färg i ansiktet?

Sen ska jag väcka min dotter som ska köra mig t jobbet. Hon ska nämligen få låna bilen. Kommer och hämtar mig i em eller vid lunch ifall jag jobbar hemifrån istället.

Ikväll blir det hämtmat?

Imorgon blir det handelsträdgården för jag är på Se klart?? Ska köpa fröer imorgon??

Ska även laga en god middag som tar tid och med fina produkter??

Å jag är på även m dig Mrx?? From idag??

Känner faktiskt lite hoppfullhet idag??

Tack vänner❣️

Skönt att höra VaraFrisk! Fokus på nåt som växer istället.
Här är den här studien jag skrev om
https://liu.se/artikel/tophat
Men man rapporterar veckovis sin konsumtion och får som det var då nåt slags månadssnitt. Det var helt enkelt svårt att hamna på grönt (man vill ju vara bäst) även om konsumtionen gått ner ordentligt. För mig var det faktiskt ändå bra att skriva in. Jag drack rätt sällan och förskönade min konsumtion och det var kanske därför jag blev så irriterad på att jag aldrig hamnade på grönt. Men de egna Sms:en tyckte jag om. Sen fick man också information. Studien är gratis. Annars är kanske The Alcohol experiment bra. Det känns som att många gillar den.
Och den fokuserar kanske på att tänka rätt... känns som om att du behöver börja lite där. I de positiva sakerna. Som att fixa dig framför spegeln, njuta av att bli skjutsad och kunna titta på nya saker längs vägen, skämma bort dig med hämtmat.
Trevlig helg!

Hoppfullhet!
Vad skönt för dig att få vara i den känslan, välförtjänt!

...och smittsamt!
Tack Varafrisk!??

Köpte två små starköl, den minsta flaskan mousserande och den minsta tetrapack med rödvin.

Åkte hem. Började tappa upp ett bad. Tog två..tre munnar av den ena ölen...och tänkte MEN så här skulle det ju inte bli...så jag hällde ut den. Suget fanns kvar. Öppnade nästa burk...tog en mun...men du skulle ju inte....hällde ut. Öppnade det mousserande vinet...nog skulle det väl vara gott....tog en mun...men hällde ut det. Rödvinet smakade jag inte på..hällde ut det direkt.

Jag hade ju tänkt mig fredagen på ett annat vis...att börja tillsammans med Mrx och hans vän logga på riktigt vad jag dricker och jag vill ju logga in en nolla...dessutom har ju mitt tänkande inriktat sig så smått på fröer...så därför åkte allt ut i vasken.

Suget finns kvar men när jag kommer upp ur badet ska jag ta mig en macka innan kvällsmaten är färdig. Det dämpar nog suget lite grann.

Ha en fin fredagskväll?❣️

Bra att allt åkte ut! ?

Nästa gång du ser Systemet kan du tänka att det bara är att kasta pengar i avloppet att gå in där - för det är ju på riktigt så.

Ha en skön kväll!?

Vad har du i tankarna att så? Jag har ett betydligt mindre avancerat projekt framför mig, men ändå. När jag kommer ihåg nästa gång (det svåraste i projektet) ska jag handla gula ärtor så att jag kan odla ärtskott i kaffesumpen som det blir tonvis av hos en hemmajobbare :-)

Bra att du hällde ut allt. Det är i avloppet drickat hör hemma.

Kram!

Jag skrev ett långt inlägg till dig Varafrisk, men det försvann. ❤️

Ha en bra kväll, och bra att du hällde ut alkoholen! Kram

Snyggt jobbat VaraFrisk! Alltså du avstod inte bara en gång utan 4 ggr. Och helt allvarligt, sug efter exakt vad... nåt du kan leva utan.
?? skickar en liten blomma för firande och växtfokus!

Vad roligt, jag ska köpa jord och frön imorgon, och så har jag en hel del som jag tog i höstas. Det blir fint att följas åt! Och skönt att höra om din kväll, hoppas det blev en god fortsättning. Kram ?

Jag vill bara säga tack från djupet av mitt hjärta för stödet ni ger mig ingen nämnd och ingen glömd❤️

Det känns faktiskt väldigt bra nu ikväll. Jag tillåter mig att njuta av den känslan så att jag kan ta med mig den t morgondagen. Ikväll fixar jag t.o.m. att börja läsa en ny bok?? Min man drack ett par öl och jag drack inget. Vet inte när det hände senast? Känner mig stolt över mig själv första gången på evigheter?

Har aldrig sått frön på detta viset så jag tar det lite försiktigt men det blir nog tomater, ngn mer grönsak och blommor.

Somnar nykter ..på en fredag??

Godnatt?

Lagra de goda känslorna nu, de är kapital. Idag. Wow säger jag. Fredag och allt. Var nöjd. Räcker fint. Man kan inte vara mer nykter än nykter en dag. 100% måluppfyllnad. Hur det blir imorrn och hela livet vet ju ingen. Men vi ska så, det ska vi. Kram.

Så härligt att läsa och så fint du kommer vakna denna lördag morgon ?
Njut av känslan och var nöjd med dig själv!??

Kram ???

Vill skicka särskilt t dig Se klart en stor varm kram och tack❣️

Hörs senare?